"Кримська Свiтлиця" > #23 за 09.06.2017 > Тема "З потоку життя"
#23 за 09.06.2017
ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ Б╤БЛ╤Я
"… Молюсь тоб╕, боже милий, Господи великий! Що не дав мен╕ загинуть, Небесний владико, Що дав мен╕ добру силу Пересилить горе…" Т.Г.Шевченко.
У кожного народу ╓ святин╕. Укра╖нський народ щасливий, що ма╓ сво╖ святин╕, серед них дв╕ найголовн╕ш╕ книги буття нашо╖ нац╕╖. Одна навча╓ нас любов╕ до людей, самопожертви, в╕ри у Творця, а друга навча╓ до самозабуття любити Укра╖ну. Ц╕ книги – Б╕бл╕я ╕ «Кобзар» Т.Г. Шевченка. Це досл╕дження присвячене проблем╕ «Шевченко ╕ Б╕бл╕я», яка ╓ актуальною незважаючи на наявн╕сть багатьох досл╕джень. Метою ц╕╓╖ роботи ╓ досл╕дити ставлення Тараса Шевченка до Б╕бл╕╖, зображення ним виду Господа у сво╖х творах; простежити ╕дейно-художн╕ особливост╕ б╕бл╕йних пересп╕в╕в Шевченка, визначити дом╕нанти поетового почуття. Тому в процес╕ досл╕дження будуть розглянут╕ так╕ питання, як значим╕сть Святого письма на формування Тараса Шевченка як особистост╕, по╓днання Шевченком мистецтва слова, образотворчого мистецтва з в╕рою в Господа, пор╕вняння пророчих фраз Шевченка ╕з сучасн╕стю. Любов до Бога – незам╕нна вимога ╕снування багатьох укра╖нц╕в. А в╕ру у Всевишнього п╕дтримувала «Книга книг» - Б╕бл╕я. У н╕й ╕ дуже осв╕чен╕, ╕ прост╕ люди знаходять в╕дпов╕дь на вс╕ без винятку актуальн╕ питання. Жодна книга – як церковного, так ╕ з ╕ншим зм╕стом – зовс╕м не здатна зр╕внятися з Б╕бл╕╓ю за к╕льк╕стю прим╕рник╕в. У книз╕ рекорд╕в Г╕ннеса ще з 1975 року ця книга займа╓ перше м╕сце. Внасл╕док чого таку увагу прид╕ляють ц╕й книз╕? Може вона ма╓ надм╕рну ц╕нн╕сть? У вс╕ часи сусп╕льство з повагою ставилося до Б╕бл╕╖. Нема╓ жодного художника, який б зовс╕м не звертався до ╖╖ зм╕сту [1, с.95]. В╕д перших досл╕джень творчост╕ Тараса Шевченка ╕ до нашого часу не припиня╓ться суперечка щодо ставлення поета до Бога. У деяких в╕ршах в╕н спереча╓ться з Богом, нав╕ть заперечу╓ його ╕снування, в ╕нших – широко використову╓ б╕бл╕йн╕ види ╕ теми, творчо переосмислю╓, пересп╕ву╓ Книжку книжок, а в багатьох нада╓ приклади рел╕г╕╖, як джерела поетичного натхнення, як застави святого життя на наш╕й планет╕. Тарас Шевченко вир╕с у патр╕архальн╕й укра╖нськ╕й родин╕, де в╕ра у Всевишнього була обов'язковим елементом ╕снування. Потреба благання була такою ж необх╕дною, як пов╕тря ╕ ╖жа, а кр╕пацтво було перепоною нав╕ть в цьому: Там неволя, Робота тяжкая, н╕коли ╤ помолитись не дають [6, с.234 ]. Навчався Тарас Шевченко в школ╕ з церковними книжками, добре вивчив Псалтир. У його «Щоденнику» ╓ запис щодо цього, що величезне полегшення в╕н набував п╕сля спов╕д╕ ╕ причастя [3, 5]. У деяких працях Тараса Шевченка ми визнача╓мо скарги на Всевишнього, викликан╕ сусп╕льною несправедлив╕стю, нестерпно важким становищем укра╖нського народу: Чи Бог бачить ╕з-за хмари Наш╕ сльози, горе?[6, с. 133]. А Господь куня╓. Бо се було б диво, щоб чути ╕ бачить — ╕ не покарать Або вже аж надто Довготерпеливий [6, с.301]. Б╕бл╕я на це да╓ в╕дпов╕дь: Господь зовс╕м не здатний регулярно карати ╕ пригн╕чувати злочинц╕в, тому що разом з ними стануть гинути ╕ невинн╕. ╤ точно з╕ставля╓ розправу Божу з рукою хл╕бороба, який, вириваючи бур'ян з поля, безумовно вирве ╕ к╕лька колоск╕в. Як в такому випадку усв╕домлювати рядки Шевченковського «Запов╕ту»? Як понесе з Укра╖ни У син╓╓ море кров ворожу... отод╕ я ╤ лани, ╕ гори— Все покину, ╕ полину До самого Бога молитися [6, с.422]… Я так ╖╖, я так люблю Мою Укра╖ну убогу, Що проклену святого Бога, За не╖ душу погублю [6,с. 192]. Под╕бний п╕дх╕д Тараса Шевченко продиктований теплою симпат╕╓ю до р╕дно╖ Укра╖ни, пригн╕ченого народу. В╕н, як ╕ Мойсей, заради людей ризику╓ не т╕льки сво╖м ╕снуванням, проте ╕ безсмертям душ╕. Для Шевченка Священне писання – найулюблен╕ша праця його дитинства, живий ресурс ╕ндив╕дуальних ╕ соц╕альних хвилювань. Його п╕дх╕д до не╖ був «живий, улюблений, р╕дк╕сний», це доводять не т╕льки його твор╕ння, однак ╕ посилання та ╕нш╕ дан╕ з життя видатного автора. Б╕бл╕я закр╕пила висок╕ манери душ╕ укра╖нського ген╕я, проявила значний ступ╕нь його священного гн╕ву, його неск╕нченно╖ закоханост╕ до близького народу, його в╕льного Братолюбства, його безмежного смутку над ╕стиною ╕ незнищенною св╕тлою над╕╓ю на майбутн╓. Таким чином, ц╕л╕сн╕сть нац╕╖ в ╕м'я державност╕ – одна з основних ╕дей в творчост╕ Тараса Шевченка. Однак зовс╕м не здатна нац╕ональна ╕дея зд╕йснюватися в нестач╕ любов╕ до ближнього, до ображено╖ ╕ уражено╖ особистост╕, в нестач╕ дотримання Божих запов╕дей, в нестач╕ позбавлення гр╕х╕в – зовн╕шн╕х ╕ особистих. На встановлення даних ╕дей ╕ непорушних ╕стин був спрямований л╕ричний талант Тараса Шевченка.
В╕ктор╕я П╕л╕╓ва, студентка першого курсу групи АУ-16 (англо-укра╖нська ф╕лолог╕я) Кримського ╕нженерно-педагог╕чного ун╕верситету Науковий кер╕вник: М. Я. Вишняк
Список використано╖ л╕тератури 1. Б╕лецький О. Тарас Шевченко/О. Б╕лецький. – К., 1982. 2. Клочек Г. Поез╕я Тараса Шевченка: сучасна ╕нтерпретац╕я/ Г. Клочек. – К., 1998. 3. Кудрявцев М. Соц╕ально-етична програма Тараса Шевченка/М. Кудрявцев // Дивослово. – 2002. - № 5. – С. 4-6. 4. Сулима В. Б╕бл╕я ╕ укра╖нська л╕тература/ В. Сулима. – К., 1998 5. Степанишин ╢. Тарас Шевченко/ ╢. Степанишин. – К., 1999. 6. Шевченко Т.Г. З╕брання твор╕в/Т. Г. Шевченко. – К. Наукова думка. Т.1. – 2001.– 784 с.
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 09.06.2017 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18667
|