Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 26.05.2017 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 26.05.2017
ТАК ДЕ Ж ТАРАС ШЕВЧЕНКО МАЛЮВАВ БЛИЖН╤ ╤ ДАЛЬН╤ ПЕЧЕРИ КИ╢ВО-ПЕЧЕРСЬКО╥ ЛАВРИ – НА «ГАНКУ» ЧИ «БАЛКОН╤»?

Друкарня Ки╓во-Печерсько╖ лаври, «на ╜анку», як пишуть майже вс╕, хто досл╕джу╓ творч╕сть поета та його перебування у Лавр╕, як ╕ Тарас Григорович сам («…я никогда не забуду этого знаменитого крыльца» - пов╕сть «Близнецы»), та з яко╖ Тарас Григорович 1843 року «замальовував кра╓види поблизу печер», заснована укра╖нським церковним ╕ культурним д╕ячем, просв╕тителем, письменником ╢лисе╓м Михайловичем Плетенецьким (1550–1624), арх╕мандритом Ки╓во-Печерсько╖ лаври з 1599 року, фундатором першо╖ в Центральн╕й Укра╖н╕ паперово╖ фабрики.
Щодо назви Тарасового рисунка: у «В╕к╕пед╕╖», у матер╕ал╕ «Список картин ╕ малюнк╕в Тараса Шевченка» зазначено, що це «Дальн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври. Начерк»; на ╤нтернет-стор╕нц╕ М. Жарких «Енциклопед╕я життя ╕ творчост╕ Тараса Шевченка» читаю: «Т.Г. Шевченко. Дальн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври. Начерк. Ол╕вець. [Ки╖в]. [V—IX 1843]. ╤нститут л╕тератури ╕м. Т.Г. Шевченка НАН Укра╖ни, ╕нв. № 106 (альбом 1839–1843 рр.). Зл╕ва внизу позначено: 17. Рисунок розм╕щено на зворот╕ 9-го аркуша альбому 1839–1843 рр. Дату╓ться часом першо╖ подорож╕ Т.Г. Шевченка по Укра╖н╕. Автор З.В. Лашкул. Пода╓ться за виданням: Тарас Шевченко, Повне з╕брання твор╕в у 10-ти томах. – К.: вид. АН УРСР, 1961 р., т. 7, кн. 2, № 172 (зображення), с. 6 (прим╕тки)».
У альбом╕ «Святий Ки╖в наш великий. Малюнки Тараса Шевченка та його сучасник╕в» (╕дея та концепц╕я видання Серг╕я Гальченка та Володимира Яцюка; вступна стаття С. Гальченка), на 28 стор╕нц╕ вм╕щено Тарас╕в малюнок ╕з п╕дписом: «Т. Шевченко. Дальн╕ та Ближн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври. 1843. Пап╕р. Ол╕вець». В анонс╕ зазначено, що це «…рисунок на с. 17 альбому 1842-1843. Контуром означено кра╓вид з арх╕тектурним ансамблем Ближн╕х та Дальних печер. Рисунок виконано, на╕мов╕рн╕ше, з оглядового майданчика лаврсько╖ друкарн╕». Я схильний до цього п╕дпису, який вказали шевченкознавц╕ Володимир Яцюк ╕ Серг╕й Гальченко, що це Шевченкова робота «Дальн╕ ╕ Ближн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври». Незаперечно: з ганку Тарас Григорович не м╕г бачити «Дальн╕ ╕ Ближн╕ печери» та «всю Черниговскую губернию и часть Полтавской», а т╕льки, як написано в пов╕ст╕ «Близнецы» - «киевскую колокольню».
В один ╕з весняних дн╕в 2017 року автор цих рядк╕в в╕дв╕дав друкарню Лаври, де малював Тарас Григорович 1843 року. Саме там, на балкон╕, ╕ще раз – балкон╕ - на мольберт╕ Шевченка з’явився начерк «Ближн╕ ╕ Дальн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври», бо «крыльцо», або укра╖нською – «╜анок» – це прибудова при вход╕ до прим╕щення. Тобто, «досл╕дникам» варто б було «на м╕сц╕» подивитися, зв╕дки ж Шевченко малював печери. Адже на першому план╕ Тарасового «начерку» ч╕тко прогляда╓ться поруччя балкона, л╕воруч – Хрестовоздвиженська церква (1700), ближче до Дн╕пра - однобанева Аннозачат╕╖вська церква (1679), у центр╕ композиц╕╖ – храм Р╕здва Богородиц╕ (1696) й двоярусна восьмигранна дзв╕ниця (1761), збудована Степаном Дем’яновичем Ковн╕ром (1695–1786) за проектом арх╕тектора ╤. Григоровича-Барського (1713–1791). З невеличкого балкона (я сфотографував, як ╕ печери та кра╓вид) другого поверху друкарн╕ Лаври, а нин╕ – Музею книги, зда╓ться – у п╕дн╕жж╕, видн╕ються Ближн╕ ╕ Дальн╕ печери (як ╕ на Шевченковому малюнку), з того м╕сця, де, однозначно, стояв Тарас Григорович ╕ малював, в╕дкрива╓ться неймов╕рно розк╕шна (захоплива, чудова) панорама церковних купол╕в, удалин╕ – Дн╕про й м╕ст. Туристи та параф╕яни посп╕шають, як ╕ в Тарасов╕ часи, до печер, у храми на богослуж╕ння, чу╓ться стишена сумирна розмова. Шевченковий контурний кра╓вид «Дальн╕ та Ближн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври» з арх╕тектурним ансамблем Ближн╕х ╕ Дальн╕х печер, в╕дзнача╓мо: мало в╕дбулося зм╕н у пейзаж╕, який малював ╕ яким зачаровувався художник, х╕ба що балкон п╕дтримують троси й перед катакомбами з’явилися господарч╕ буд╕вл╕, п╕днялися дерева, а на Дн╕пр╕ не видно в╕трильник╕в ╕ рибальських каюк╕в, якими милувався Тарас Шевченко.

В╕ктор ЖАДЬКО

На фото: Т. Шевченко, Дальн╕ та Ближн╕ печери Ки╓во-Печерсько╖ лаври; балкон, з якого Шевченко малював печери Лаври

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 26.05.2017 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18612

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков