Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 14.10.2016 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#36 за 14.10.2016
ГРОМАДА — ТО СИЛА!

Сьогодн╕ одн╕╓ю з найактуальн╕ших тем для обговорення в укра╖нському сусп╕льств╕, внутр╕шн╕й пол╕тиц╕ Укра╖ни ╓ питання про створення так званих “громад”, проведення адм╕н╕стративно-територ╕ально╖ реформи на м╕сцях. А як╕ повноваження ╕ права мала громада (або ж община) у давнину?
Мова, звичайно, не про велик╕ (чисельн╕) громадськ╕ сп╕льноти, як╕ пропону╓ться створювати тепер, а значно менш╕. Адже у давнину громади виникали здеб╕льшого у селах, або ж об'╓днувались у громаду мешканц╕ одного села ╕ прилеглих хутор╕в. У м╕стах ╖х, як правило, зам╕няли цехов╕ братства, рем╕снич╕ товариства тощо. Так об'╓днання людей часто “гуртувалися” навколо храму.
Громада (насправд╕, здеб╕льшого вживали слово “община”) - це самоврядний виробничий ╕ соц╕ально-побутовий колектив. Вид╕лялося дв╕ основних його форми — перв╕сна та селянська, або ж — сус╕дська, с╕льська, землеробська. Укра╖нцям насамперед була в╕дома саме селянська, землеробська община (громада). У часи Ки╖всько╖ Рус╕ вона згаду╓ться п╕д назвами верв, мир, село. ╤ т╕льки в укра╖нських письмових джерелах XIV-XV стол╕ть селянська община вже в╕дома п╕д назвою “громада”. Подальша ╖╖ доля (залежно в╕д ╕сторичних под╕й та пол╕тичних ╕ соц╕альних умов) у р╕зних рег╕онах Укра╖ни складалася по-р╕зному, але в основних рисах вона збер╕галася майже до XVIII стол╕ття. Кожна громада мала власн╕ органи самоврядування — громадський сход, виборну с╕льську старшину — отамана (п╕зн╕ше — в╕йта), його пом╕чник╕в, ╕нколи й писаря-канцеляриста. У вс╕х сферах свого життя громада спиралася на звича╓ве право з його традиц╕йними (часто довол╕ консервативними) формами судочинства та общинну (громадську) мораль з ╖╖ опорою на давн╕ непорушн╕ звича╖ предк╕в.
Приблизно до к╕нця XVI стол╕ття громада складалася в основному з певно╖ групи дворищ, як╕ утворювалися внасл╕док розпаду великих патр╕архальних с╕мей. Тому ╖╖ характер визначали у цей пер╕од ╕ндив╕дуальн╕ господарства малих с╕мей. Насл╕дком станово╖ диференц╕ац╕╖ сусп╕льства стало утворення окремих громад — п╕длеглих селян, селян в╕льних в╕йськових с╕л, козак╕в тощо. Кожна з них обстоювала власн╕ ╕нтереси, але у багатьох випадках громади д╕яли сп╕льно.
Вони не т╕льки колективно волод╕ли та користувалися землею, а й могли продавати ╖╖, дарувати, здавати в оренду, але завжди ревно боронили недоторкан╕сть сво╖х пол╕в, лук, пасовиськ. Усе, що стосувалося земель громади, робилося виключно з ╖╖ в╕дома та дозволу. Громади активно протистояли обмеженню прав сво╖х член╕в — в╕д колективних скарг у вищ╕ органи влади, суди, категорично╖ в╕дмови сплачувати податки ╕ аж до збройно╖ боротьби.
Коли у XVII-XVIII стол╕ттях л╕кв╕дац╕я колективно╖ власност╕ на орн╕ земл╕ та б╕льш╕сть с╕льськогосподарських ╕ л╕сових уг╕дь призвела до сутт╓вого послаблення общинних засад самоврядування, то вона аж н╕як не означала л╕кв╕дац╕ю самих общин (громад). У XIX — на початку XX стол╕ття ще ╕снував ц╕лий комплекс звича╖в та обряд╕в, як╕ були пов'язан╕ з прилученням дитини до громади, а також тих звича╖в, що виражали общинне санкц╕ювання для окремих селян. Наприклад, родини та хрестини в╕дзначалися за обов'язковою участю численного кола не т╕льки близьких родич╕в, свояк╕в, нав╕ть приятел╕в, друз╕в, а й представник╕в громади. Сво╓р╕дне визнання общиною вес╕льного акту (його повноти) виявлялося у присутност╕ на урочистостях громадських старост тощо.
Громада мала право сп╕льно обирати священика сво╓╖ параф╕╖, ф╕нансово його забезпечувала, безкорисливо допомагала у веденн╕ господарства, займалася ремонтом церкви чи буд╕вництвом ново╖, справляла храмов╕ свята, влаштовувала сп╕льн╕ об╕ди. Часто т╕льки за участю член╕в вс╕╓╖ громади справляли обжинки та ╕нш╕ народн╕ свята. Тому непорушними залишалися традиц╕╖ й виробничо-побутово╖ обрядовост╕. З метою забезпечення доброго врожаю або попередження стих╕йного лиха члени громади влаштовували сп╕льн╕ молебн╕ та процес╕╖ (наприклад, вих╕д у поле на Тр╕йцю).
Пом╕тну роль с╕льська громада в╕д╕гравала у господарському житт╕ сво╖х член╕в — стежила (п╕клувалася) за справн╕стю ╖хн╕х господарств, охороняла майнов╕ права. Громада збер╕гала силу звичаю колективно╖ вза╓модопомоги — толоки. Особливо, коли це стосувалося буд╕вництва гребл╕, моста через р╕чку, копання громадсько╖ криниц╕, в╕дбудови хати комусь з член╕в громади, якщо така згор╕ла внасл╕док пожеж╕ тощо. Орган╕зовували громадськ╕ склади недоторканих запас╕в, насамперед зерна. Громад╕ ╕ дал╕ в╕дводилась визначальна роль у формуванн╕ морально-етичного кл╕мату в сел╕ (район╕ м╕ста), у збереженн╕ та п╕дтримц╕ традиц╕йних звича╖в й обряд╕в, за допомогою яких контролювалася повед╕нка кожного члена громади.

П╕дготував Тарас ЛЕХМАН,
журнал╕ст

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 14.10.2016 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17499

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков