Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 16.09.2016 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 16.09.2016
УКРА╥НСЬКА НАЦ╤ОНАЛЬНА ╤ДЕЯ

Кажуть, спочатку було Слово. Навряд чи. Спочатку, як на мене, була Думка. Без думки вс╕ найгарн╕ш╕, найвитончен╕ш╕, наймилозвучн╕ш╕ слова – хай ╖х буде нав╕ть ц╕л╕ лантухи – не варт╕ й ламаного шеляга. Б╕льше того, пуст╕ слова зазвичай шкодять. Це так показово на приклад╕ нашого парламенту, х╕ба н╕? Як часто, сл╕дуючи бездумним оманам, ми втрача╓мо найдорожче – час свого життя, втрача╓мо перспективи, втрача╓мо наш╕ незреал╕зован╕ можливост╕. Це справедливо не лише для кожного з нас, але ╕ для вс╕╓╖ нац╕╖.
Нац╕я, яка усв╕домила себе такою, не може вижити, вистояти в цьому св╕т╕ за в╕дсутност╕ того, що об’╓днувало б ╖╖ – сп╕льно╖ територ╕╖, сп╕льно╖ мови, сп╕льно╖ культури. Але нав╕ть маючи все те, вона приречена на неусп╕х, приречена служити п╕дн╕жками трон╕в ╕нших нац╕й, бути ╖х генним матер╕алом, якщо не об’╓днана сп╕льною думкою – сп╕льною ╕де╓ю. Схоже, укра╖нська нац╕я ╓ показовою в цьому сенс╕. Так сталося, що в пер╕од формування сво╓╖ нац╕╖ ми були частиною ╕нших держав. Лише на короткий час, об’╓днан╕ ╕де╓ю визволення – великою ╕де╓ю Вол╕ – нам вдалося сформувати власну державу, яка хоч ╕ про╕снувала протягом дуже короткого часу, все ж залишила яскравий сл╕д в пам’ят╕ нац╕╖. Сл╕д той був наст╕льки значним, що ще ц╕ле стол╕ття п╕сля воз’╓днання з Москов╕╓ю Укра╖на мала на сво╖й територ╕╖ власне самоврядування – в╕йськову, адм╕н╕стративну, судову владу.
Чи й варто говорити, що кожна нац╕я намага╓ться об’╓днати в одне ц╕ле племена-народи, як╕ стали ╖╖ частиною в результат╕ чи то завоювань, чи «при╓днань-возз’╓днань». ╤ найважлив╕шим ╕нструментом тут виступа╓, поза всяким сумн╕вом, мова. Навряд чи кому вдасться почути нин╕ франкську, алеманську, швабську, баварську мову, хоча д╕алекти класично╖ н╕мецько╖ мови – померанськ╕, саксонськ╕, франкськ╕, пруськ╕ св╕дчать про те, що не так давно в ╕сторичному засягу це були досить поширен╕ мови. Чи не те ж саме ╕ в Польщ╕? Якщо кашубську мову ще можна почути, то в╕д мазовецько╖ залишився х╕ба що д╕алект. В сьогодн╕шн╕й Польщ╕, до слова, за даними статистики, мешкають представники б╕льш н╕ж 22 народ╕в, ╕ що довша ╕стор╕я перебування цих етн╕чних груп в склад╕ Польсько╖ держави, то щ╕льн╕ше вони вростають в ╖╖ мовне, культурне середовище. Ось яскравий приклад: в середин╕ 16 стор╕ччя переважно з г╕рських район╕в Шотланд╕╖, рятуючись в╕д рел╕г╕йних пересл╕дувань та у пошуку кращо╖ дол╕, до Польщ╕ переселилося велике число с╕мей католик╕в та в╕рних еп╕скопально╖ церкви. Письменник В╕льям Летгоу, який побував у Польщ╕ 1616 року, пов╕домляв про 30 000 шотландських с╕мей. На сьогодн╕, попри те, що багато поляк╕в посилаються на сво╓ шотландське походження, лише 26 ос╕б визнали себе шотландцями (перепис 2011 року). Те ж саме з татарами-липками, як╕ переселилися на польськ╕ земл╕ в 14 стор╕чч╕. Якщо в 1630 роц╕ ╖х нал╕чували до 100 тисяч, то п╕д час перепису 2002 року про сво╓ татарське походження заявили лише 447 ос╕б.
Т╕ ж сам╕ процеси в╕дбувалися ╕ з Укра╖ною у склад╕ Московсько╖, а пот╕м Сов╓цько╖ ╕мпер╕╖. Виселення козак╕в з Запор╕жжя на Кубань, заселення ╖х багатющих земель вих╕дцями з внутр╕шн╕х рег╕он╕в Москов╕╖, так яскраво описане в творах Адр╕ана Кащенка, розселення там же колон╕ст╕в з Н╕меччини, Серб╕╖, Болгар╕╖, Грец╕╖, експанс╕он╕стська культурна, мовна пол╕тика, голодомори, за якими на спустошених землях знову осаджувалися чужинц╕, зрештою, намагання створити нову сп╕льноту – сов╓цький народ – не могли не в╕добразитись на етн╕чн╕й само╕дентиф╕кац╕╖ ╖╖ населення. Показовим в цьому сенс╕ ╓ останн╕й перепис населення в Криму (2014 р.), коли десятки тисяч укра╖нц╕в чи то були записан╕ без ╖х в╕дома й згоди московитянами, а чи й сам╕ задля уникнення проблем з новою владою назвалися такими. Як би там не було, вс╕ т╕ ман╕пуляц╕╖ були ╕ ╓ проявом експанс╕он╕стсько╖ пол╕тики Москов╕╖, частиною ╖╖ великого плану стати наддержавою, поширити сво╓ панування на весь св╕т. Свого п╕ку т╕ намагання сягнули за час╕в Лен╕на-Стал╕на, коли нав╕ть ел╕та нац╕╖ – поети не соромлячись заявляли, мовляв, «Мы на горе всем буржуям мировой пожар раздуем». Що з то╖ пожеж╕ вийшло, ми добре зна╓мо, але бачимо й те, що штам велико╕мперсько╖ ╕де╖, прищеплений свого часу московитам, активно проявля╓ себе й сьогодн╕. Сприйняття себе великою нац╕╓ю з мес╕анським призначенням, п╕дживлюване доморощеними ╕деологами, ностальгуючими за часами, коли – гол╕ й бос╕, але з ядерною дубиною в руках – змаразмат╕л╕ пал╕╖ св╕тово╖ пожеж╕ намагалися диктувати свою волю св╕тов╕, ╕мпону╓ нашим п╕вн╕чно-сх╕дним сус╕дам аж наст╕льки, що заради нього вони готов╕ знову терп╕ти злигодн╕, йти в ГУЛАГи, запроторити ╕ себе, ╕ весь св╕т у пекло в╕йни, осп╕вуючи при тому сво╖х «ген╕альних» л╕дер╕в. З поправкою на це, поширене сьогодн╕ спод╕вання, що «холодильник» в Москов╕╖ ось-ось переможе «телев╕зор», вигляда╓, як на мене, дуже на╖вним, адже штам великодержавност╕ практично незнищенний. В╕н проявлятиме себе за найменшо╖ нагоди, ╕ ╓диний зас╕б нейтрал╕зац╕╖ його прояв╕в, як сьогодн╕, так ╕ в майбутньому, ╓ сила, усп╕шн╕сть ╕ сконсол╕дован╕сть тих, проти кого спрямована його д╕я.
Але поверн╕мося до Укра╖ни. Переформатовувана упродовж в╕к╕в, коли справжню ел╕ту нац╕╖ нещадно винищували, а виродкам-ренегатам, просто послушним надавалися вс╕ляк╕ переваги, заселена зозулятами, як╕ прижилися, розмножилися на ╖╖ теренах ╕ нин╕ з повним правом вважають ╖╖ сво╓ю батьк╕вщиною, не сприймаючи при тому н╕ ╖╖ культури, н╕ мови – чи могла ця Укра╖на вс╕м серцем сприйняти Незалежн╕сть, виборювану Стусом, Лук’яненком, Чорноволом – Незалежн╕сть, що впала на ╖╖ голову одного л╕тнього дня 1991 року, наче гр╕м серед ясного неба? Чи так просто ╖й роз╕рвати пуповину, якою вона ще й дос╕, попри формально отриману Незалежн╕сть, попри розв’язану проти не╖ в╕йну, попри кров ╕ смерть, так м╕цно прив’язана до Москов╕╖? Ц╕ питання не потребують в╕дпов╕д╕. Як би там не було, пуповину над╕рвано ╕ процес той вже не зупинити. Аби уникнути звинувачень в неправом╕рност╕ використання терм╕ну «пуповина», автор зверта╓ увагу читача на те, що мовить тут саме про Укра╖ну зозулят – тих, хто покол╕ннями живучи на ╖╖ теренах, н╕коли не сприймали н╕ ╖╖ мову, н╕ культуру, ╕ нав╕ть коли й вважали себе укра╖нцями, то такими, як╕ ╓ частиною культури московсько╖. Це вони, войовнич╕, вчора стояли б╕ля керма укра╖нсько╖ осв╕ти, займали й дос╕ займають ключов╕ пости в утримуваних за рахунок вашо╖ кишен╕ ╕нститутах укра╖нонезнавства ╕ укра╖ноненависництва (читай - http://language-policy.info/2015/11/ne-zradyty-rid/), ╕ сьогодн╕, користуючись вашою байдуж╕стю,очолюють м╕н╕стерства, в╕домства, видавнич╕ ради якихось ГЖВ… Повною м╕рою це стосу╓ться й Укра╖ни хохл╕в – доморощених семен╕в безродних, як╕, випхавши з хати власну мат╕р, так довго й в╕ддано слугували чуж╕й т╕тц╕. Але крига потроху скреса╓. Якщо нав╕ть ортодоксально мисляч╕ етн╕чн╕ московитяни, яких я тут не надто гречно ╕меную зозулятами, в╕дчувають необх╕дн╕сть в╕дпов╕дати викликам часу, то не можна в╕дкидати спод╕вання й на те, що ╕ в хохл╕в ворухнеться щось там, де мало б бути серце.
╢ на щастя, й ╕нша Укра╖на – Укра╖на, яка виходила на майдани не словоблудити з╕ сцени, не п╕дтанцьовувати п╕д нею, а стояти на барикадах, на блок-постах. Ця Укра╖на три тижн╕ п╕дтримувала кинут╕ напризволяще «революц╕йною» владою обложен╕ укра╖нськ╕ гарн╕зони в Криму, в╕дстоювала себе п╕д ст╕нами Верховно╖ Ради Криму, стояла в п╕кетах уздовж дор╕г п╕вострова, намагаючись зупинити проведення кримського «референдуму». Ця Укра╖на, попри вс╕ зусилля Москов╕╖ та ╖╖ п’ято╖ колони всередин╕ кра╖ни, попри парал╕ч власно╖ влади, зупинила в 2014 роц╕ поширення «русской весны». Ця Укра╖на припинила ганебну торг╕влю наших неймов╕рних владц╕в з «в╕льною економ╕чною зоною Крим». Ця Укра╖на ╕ сьогодн╕, коли ви чита╓те ц╕ рядки, сто╖ть п╕д кулями ╕ снарядами, не пускаючи в наш св╕т «русский мир», даючи нам шанс прийти, нарешт╕, до тями ╕ м╕цно стати на ноги. Чи ма╓мо ми цей шанс? Безперечно! Але обов’язковою вимогою для того ╓ КОНСОЛ╤ДАЦ╤Я НАЦ╤╥. Без не╖, без ╓дност╕ у помислах ╕ ц╕лях, у баченн╕ свого майбутнього вс╕ зусилля будуть намарне.
Власне, нав╕ть без участ╕ влади, яка на в╕дм╕ну в╕д то╖ ж Н╕меччини, Польщ╕, про як╕ згадували попередньо, упродовж колон╕альних час╕в царату та комун╕стично╖ ╕мпер╕╖ нав╕ть не помишляла про якусь там консол╕дац╕ю нац╕╖ – влади, яка й сьогодн╕ не сприйма╓ цього ╕мперативу – чимало п╕дсаджених нам зозулят стали щирими патр╕отами Укра╖ни, а внесок декотрих з них в науку, культуру ╕ нав╕ть л╕тературу ╓ неоц╕ненним. Але наск╕льки ж прост╕шим, легшим ╕ ефективн╕шим був би процес об’╓днання нац╕╖, коли б укра╖нська влада, за прикладом кра╖н то╖ ж ╢вропи, докладала хоча б якихось зусиль для того!
На жаль, принцип «розд╕ляй ╕ владарюй», легко ╕ невимушено успадкований в╕д царських сатрап╕в та комун╕стичних мар╕онеток постколон╕альною, але, по сут╕, ще московомислячою владою формально незалежно╖ Укра╖ни, ╓ одн╕╓ю з найсутт╓в╕ших причин того, що й дос╕ нац╕я значною м╕рою роз’╓днана, а отже безсила у вс╕х сво╖х починаннях, не кажучи вже про беззахисн╕сть перед зовн╕шн╕ми загрозами. Чи ж дивно, що за чверть стол╕ття Незалежност╕ нашою пол╕тичною псевдоел╕тою не було застосовано жодних механ╕зм╕в об’╓днання нац╕╖, найперше, об’╓днання засобами мови, не було спродуковано нац╕онально╖ ╕де╖, яка б сконсол╕дувала мультиетн╕чну нац╕ю, дала б ╖й мету ╕ шлях! ╤ так до сьогодн╕. Не вважати ж за нац╕ональну ╕дею «пох╕д» в ╢вропу – вельми розпливчатий заклик, як на мене, бо ж кра╖на не кочовий таб╕р, який може знятися разом ╕ кудись перем╕ститися. Б╕льше того, Укра╖на була ╕ залиша╓ться в ╢вроп╕, в самому ╖╖ серц╕. Насправд╕, ╢вропа, до яко╖ н╕бито заклика╓ нас наша «ел╕та», зветься моральн╕стю, порядн╕стю, чесн╕стю, в╕дпов╕дальн╕стю, незаплямованою честю, горд╕стю за свою кра╖ну ╕ за себе в н╕й – вс╕м тим, що так довго й люто нищилося в наш╕м Краю, вс╕м тим, чого не мають за душею, попри вс╕ ╖х заклики, нав╕ть сьогодн╕шн╕ наш╕ владц╕. Отже, ╕деал╕зована «╢вропа» в ╖х устах – то в╕чн╕ ц╕нност╕, як╕ ми (а все ж - б╕льше вони), п╕ддавшись скволу, великою м╕рою розгубили. В цьому сенс╕ ми д╕йсно не ма╓мо ╕ншого вибору, як повернути соб╕ свою втрачену ╢вропу, бо вона ╓ сутн╕стю укра╖нсько╖ нац╕╖, частиною нашого ╓ства.
Колись, почувши в запис╕ ╕нтерв’ю незабутньо╖ пан╕ Маргарет Тетчер П╕теру Аллену для програми The Decision Makers (IRN) http://www.margaretthatcher.org/document/105291, я був вражений, наск╕льки ц╕нност╕, як╕ в╕ктор╕анська бабуся прищеплювала свого часу майбутн╕й оч╕льниц╕ уряду ╖╖ корол╕всько╖ величност╕, сп╕впадали з тим, чому вчила мене моя родина. Адже мене так само вчили, що поставлено╖ мети можна досягнути лише наполегливою працею, вчили жити в межах сво╖х прибутк╕в, а досягши усп╕ху, не забувати простягнути руку ближньому, вчили, що повага з боку ╕нших можлива лише тод╕, коли поважа╓ш сам себе, вчили бути незалежним, самодостатн╕м, вчили бути чесним, в╕дпов╕дальним, а ще – гордост╕ за свою землю, за св╕й р╕д.
Нац╕ональна ╕дея, з яко╖ почали, поза всяким сумн╕вом, мала б ув╕брати в себе вс╕ т╕ непроминущ╕ ц╕нност╕, як╕ автор ризику╓ об’╓днати тут поняттям Г╤ДНОСТ╤, аби разом з душею нашо╖ нац╕╖, ╕нше ╕м’я яко╖ ВОЛЯ, вести нас до ПРОЦВ╤ТАННЯ.
– Чекайте, чекайте! – скаже мен╕ хтось. – Г╕дн╕сть, воля, процв╕тання – не надто ми спрощу╓мо, якщо не сказати прим╕тив╕зу╓мо формулу житт╓д╕яльност╕, поривань ╕ над╕й ц╕ло╖ нац╕╖, намагаючись ум╕стити ╖╖ всього в трьох словах? Дехто пише ц╕л╕ трактати, аби висловити ╖╖, ╕нш╕ мовлять про справд╕ висок╕ матер╕╖, так╕ як честь, слава, звитяга, наснага, про довершену державу ╕ натхнення Боже.
Все так, але, на думку автора, для того, аби нац╕ональна ╕дея була сприйнятою не лише кастою високочолих вчених, пол╕тик╕в, л╕тератор╕в чи рецензент╕в ╖х, поза всяким сумн╕вом, мудрих твор╕в, а переважною б╕льш╕стю представник╕в нац╕╖ – в ╕деал╕, вс╕╓ю нац╕╓ю – вона ма╓ в╕дображати св╕тосприйняття, спод╕вання ╕ устремл╕ння кожного ╖╖ представника, бути при тому такою, де словам т╕сно, а думкам просторо.
Саме тому, як я те бачу, консол╕дувати нац╕ю, повернути ╖й честь ╕ горд╕сть, перетворити ╖╖ з евфем╕чного «джерела влади» на владу реальну, можливо лише через усв╕домлення того, що ВОЛЯ ╕ Г╤ДН╤СТЬ ╓ т╕ два крила, як╕ ╓дино здатн╕ п╕днести нас до ПРОЦВ╤ТАННЯ, якого, поза всяким сумн╕вом, щиро прагне кожен з нас для себе ╕ для прийдешн╕х покол╕нь. Тож, ВОЛ╤, Г╤ДНОСТ╤ ╕ ПРОЦВ╤ТАНННЯ вам, люб╕ укра╖нц╕!

Валентин БУТ
Крим

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 16.09.2016 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17413

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков