Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 19.08.2016 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 19.08.2016
Духовн╕ скарби Укра╖ни

╤нод╕ доля бува╓ до нас надто прихильна, даруючи рад╕сть сп╕лкуваннями з визначними особистостями. На жаль, час невблаганний, ╕ про щаслив╕ мит╕ сп╕лкування доводиться мовити вже у минулому час╕. Нема╓ вже серед нин╕ сущих В╕ктора Антоновича Чабаненка (12 вересня 1937 р. – 9 лютого 2014 р.), укра╖нського мовознавця, фольклориста, доктора ф╕лолог╕чних наук, члена Нац╕онально╖ Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни. У творчому доробку В╕ктора Чабаненка – понад 500 наукових праць (монограф╕й, словник╕в, статей). В╕ктор Чабаненко - лауреат прем╕й ╕мен╕ Петра Чубинського та Я. Новицького. Упорядкував ╕ видав к╕лька зб╕рок фольклору Нижньо╖ Наддн╕прянщини, зокрема, видання «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньо╖ Наддн╕прянщини». Протягом 1985-1996 рок╕в був деканом ф╕лолог╕чного факультету, а з 1984 р. – зав╕дувачем кафедри загального ╕ слов’янського мовознавства Запор╕зького нац╕онального ун╕верситету. Вража╓ сво╓ю масштабн╕стю фундаментальне досл╕дження «Укра╖нська Атлантида», присвячене славним козацьким землям, затопленим водами Каховського водосховища. Читач╕ й критики високо оц╕нили працю В╕ктора Антоновича, наголосивши на тому, що ця книга-рекв╕╓м набува╓ в наш час всепланетарного звучання. Свого часу В╕ктор Чабаненко подарував мен╕ зб╕рку «Народознавч╕ роботи», до яко╖ ув╕йшли нариси, енциклопедичн╕ статт╕, передмови, в╕дгуки та зам╕тки, присвячен╕ р╕зним аспектам укра╖нського народознавства. Тож ма╓мо нагоду згадати св╕тлу особист╕сть, вченого-патр╕ота В╕ктора Чабаненка, погортавши стор╕нки його твор╕в, присвячених геро╖чним козацьким часам; саме тому геро╖ко-романтична ╕стор╕я Великого Лугу справля╓ на читач╕в неабияке враження.

Великий Луг ╕ духовн╕сть укра╖нського народу

Публ╕цистику В╕ктора Чабаненка чита╓ш ╕з захопленням, ╕ в цьому нема╓ н╕чого дивного. Адже автор не лише знаний й авторитетний учений, а й талановитий письменник. Про землю козак╕в пише з натхненням ╕ захопленням, тому геро╖ко-романтична ╕стор╕я Великого Лугу справля╓ на читач╕в величезне враження. Живими, незнищенними постають в наш╕й уяв╕ Дн╕пров╕ пороги, остр╕в Хортиця й Великий Луг: «Значна частина нашого фольклорного багатства виникла саме в нижньонаддн╕прянських плавнях, у надвеликолузьких С╕чах. Запорожц╕ були великими мастаками складання дум, п╕сень, легенд, присл╕в’╖в, приказок. До того ж, серед них пост╕йно жили кобзар╕ – невтомн╕ й дуже авторитетн╕ популяризатори сво╖х власних ╕ козацьких твор╕в. Вони розносили ц╕ твори по вс╕й Укра╖н╕, роблячи ╖х надбанням ц╕ло╖ нац╕╖… Здавна Великий Луг – одна з тих ╕сторико–топограф╕чних реал╕й, як╕ пост╕йно бентежать уяву укра╖нських письменник╕в. У Кобзаря Великий Луг – це сторона козацько╖ вол╕, омр╕яний край кожного укра╖нського патр╕ота. Полонен╕ турками запорожц╕ ╕з поеми «Гамал╕я» так звертаються до в╕тру:
Ой, пов╕й, пов╕й, в╕тре, через море
Та з Великого Лугу,
Суши наш╕ сльози, заглуши кайдани,
Розв╕й нашу тугу.
Для лицар╕в–с╕човик╕в прощання з Великим Лугом було нещастям, трагед╕╓ю. У в╕рш╕ «╤ржавець» поет говорить:
Як мандрували день ╕ н╕ч,
Як покидали запорожц╕
Великий Луг ╕ мат╕р С╕ч,
Взяли з собою Матер Божу,
А б╕льш н╕чого не взяли.
…╤ ось Великого Лугу не стало: його знищила «цив╕л╕зац╕я». Точн╕ше – в╕н став одн╕╓ю з численних жертв «ген╕ального» стал╕нського плану «перетворення природи». Понад сорок рок╕в тому у зв’язку з буд╕вництвом Каховсько╖ ГЕС дн╕провськ╕ плавн╕ були вирубан╕, ╕ тисяч╕ гектар╕в найродюч╕шого укра╖нського чорнозему стали дном велетенського водоймища, яке дехто велича╓ морем… Але Великий Луг живе – як символ щедро╖ отчо╖ земл╕, як дух вольност╕, як наша ╕сторична пам’ять. ╤ як джерело наснаги».

«Шабля – ╖хн╕й хрест, п╕сня – ╖хня молитва»

В╕ктор Чабаненко пише про те, що зв’язок м╕ж поняттями «козак» ╕ «музика» ╓ природн╕м, лог╕чним. Адже в╕льна й духовно багата козацька натура повсякчас прагнули свого вираження, житт╓во╖ краси, звуково╖ гармон╕╖. Тож не дивно, що козаки були музично обдарованими, любили грати на музичних ╕нструментах. А який ╕нструмент був найулюблен╕шим? Зв╕сно, що кобза! На н╕й вм╕ли грати ус╕ козаки, нав╕ть кошов╕ отамани та гетьмани! За ╕нформац╕╓ю сучасник╕в, Богдан Хмельницький сам захоплювався грою на кобз╕ й дуже любив слухати, як грають ╕нш╕. «Козаки, зокрема, запорожц╕, вважали, що кобза подарована ╖м Богом ╕ Його святими, - пише В╕ктор Чабаненко. – До не╖ вони зверталися як до живо╖ ╕стоти, називаючи ╖╖ «дружиною в╕рною». Про неабияку популярн╕сть цього ╕нструмента серед с╕човик╕в св╕дчать ╕ численн╕ вар╕анти народно╖ картини «Козак Мамай»: на них лицар–веселун завжди зобража╓ться з кобзою в руках». Як учасники поход╕в ╕ битв, козацьк╕ барди – кобзар╕ – складали думи й п╕сн╕ про геро╖чн╕ вчинки сво╖х побратим╕в, а повернувшись на С╕ч, сп╕вали ц╕ думи й п╕сн╕ п╕д акомпанемент незрадливо╖ кобзи. За те ╖х дуже шанували братчики, обдаровуючи, хто чим м╕г. Збереглися документальн╕ дан╕ й народн╕ перекази про деяких козацьких кобзар╕в 18 стол╕ття, зокрема, про Данила Бандурка, Прокопа Скрягу, Василя Варченка. Сп╕ву та гр╕ на р╕зних музичних ╕нструментах молод╕ козаки вчилися не т╕льки в селах та м╕стечках Гетьманщини, а й у самому Запорожж╕. В С╕ч╕ ╕снували загальноосв╕тн╕ та музичн╕ школи. Особлива увага в цих школах прид╕лялася духовному хоровому сп╕ву та в╕йськов╕й музиц╕. Недаремно саме маршова, пох╕дна музика, що виконувалася на сурмах, тулумбасах ╕ бубнах, користувалася неабиякою популярн╕стю. Зразки ц╕╓╖ музики збер╕гаються й понин╕, зокрема, мелод╕я «Запорозько╖ пох╕дно╖» в обробц╕ В.Гуцала. «╤стор╕я козацтва, музично-п╕сенне надбання славних лицар╕в бентежили творчу уяву таких композитор╕в, як П. Н╕щинський (хор «Закувала та сива зозуля», обробки народних п╕сень «Байда», «Козак Софрон», «Ой гук, мати, гук»), М. Леонтович (обробка народно╖ п╕сн╕ «Козака несуть»), П. Козицький (симфон╕чна сю╖та «Козак Голота»), М. Верик╕вський (опера «Сотник», симфон╕чна поема «Петро Конашевич–Сагайдачний», кантата «Дума про д╕вку–бранку»), Левко Ревуцький (зб╕рка «Козацьк╕ п╕сн╕», обробка народних мелод╕й) та багатьох ╕нших. Окр╕м того, твори на козацьку тематику – п╕сн╕, парт╕╖ з опер – завжди пос╕дали ч╕льне м╕сце у видатних укра╖нських сп╕вак╕в, зокрема, О. Мишуги, М. Донця, ╤. Козловського, М. Гришка, Б. Гмир╕, А. Солов’яненка. Шедеври укра╖нського мелосу, пов’язаного з козацтвом, набули св╕тового розголосу ╕ давно ув╕йшли в музичне життя народ╕в багатьох кра╖н св╕ту. Так, н╕мецький музикознавець 18 стол╕ття Я. Штелл╕н характеризував укра╖нських кобзар╕в як нос╕╖в високо╖ музично╖ культури. Неабияке значення для популяризац╕╖ укра╖нського козацького мелосу мала ╜рунтовна робота Г. Тр╕тена «Про народн╕ п╕сн╕ запорозьких козак╕в» (1840). У н╕й знаходимо так╕ слова: «В Укра╖н╕ в╕д села до села, в╕д хати до хати ходять похил╕ в╕ком д╕дус╕–кобзар╕ ╕ сп╕вають п╕сн╕ про минулу славу, про зруйновану могутн╕сть хоробрих козак╕в, п╕сн╕, в яких правдиво… змальована ╕стор╕я, звича╖ цього народу, п╕сн╕ велико╖ ╕сторично╖ вартост╕. В жодного слов’янського народу нац╕ональний ╕сторичний епос так сво╓р╕дно не розвинувся, як в укра╖нц╕в… Нав╕ть те, про що ╕стор╕я, л╕тописи, як╕ збер╕гаються в монастирях, не дають жодно╖ дов╕дки, збереглося в народних п╕снях, неспотвореним ╕ правдивим». Здавна знали про укра╖нськ╕ козацьк╕ п╕сн╕ ╕тал╕йц╕. Так, у прац╕ Д. Чампол╕ «Слов’янська л╕тература» (М╕лан, 1889) охарактеризовано к╕лька дум, а також п╕сн╕ «Засв╕т встали козаченьки» ╕ «Гом╕н, гом╕н по д╕бров╕». Про творц╕в ╕ виконавц╕в цих фольклорних зразк╕в автор в╕дгуку╓ться так: «Шабля – ╖хн╕й хрест, перемога – ╖хн╕й Бог, а п╕сня – ╖хня молитва». Пом╕ж укра╖нських п╕сень, що набули св╕тового розголосу, найпопулярн╕шою ╓ п╕сня на слова С. Климовського (поета й ф╕лософа 18 стол╕ття) «╥хав козак за Дунай». ╥╖ знають на вс╕х континентах, вона включена майже до вс╕х в╕домих фольклорно-музичних зб╕рок, що видан╕ за кордоном (Чех╕я, Н╕меччина, Угорщина, Франц╕я, Англ╕я, ╤тал╕я, США, Австрал╕я).
Ут╕м, як стверджу╓ В╕ктор Чабаненко, ╕нтерес заруб╕жних композитор╕в до укра╖нського козацького мелосу й до козацько╖ теми не обмежу╓ться п╕снею «╥хав козак за Дунай». «Про це дозволя╓ судити ц╕лий ряд красномовних факт╕в, - пише досл╕дник. – Так, скаж╕мо, Людв╕г Бетховен ув╕в до сво╓╖ 8-╖ сонати для скрипки й фортеп╕ано, а також до першо╖ частини 16-╖ сонати для фортеп╕ано мелод╕ю укра╖нського «Козачка». Кр╕м того, великий маестро використав мелод╕╖ укра╖нських п╕сень в «Апас╕онат╕» та в славнозв╕сн╕й 9-й симфон╕╖. Геро╖ко–романтичн╕, козакоф╕льськ╕ настро╖ Бетховена п╕дтримувалися сином останнього гетьмана Укра╖ни Андр╕╓м Кириловичем Розумовським. Будучи царським послом у В╕дн╕, граф 1794-го року познайомився, а пот╕м ╕ заприятелював ╕з ген╕альним композитором. А. Розумовський захопив чарами укра╖нських п╕сень ╕ В.-А. Моцарта. Насл╕дком цього захоплення було те, що видатний австр╕йський музика скористався укра╖нськими мелод╕ями, створюючи 12-ту фортеп╕анну сонату й оперу «Викрадення з Сералю», та виявив бажання по╖хати в Укра╖ну для ближчого знайомства з народним мистецтвом козацького краю. На жаль, по╖здка Моцарта чомусь не в╕дбулася. Небайдужим до укра╖нського козацького п╕сенно-музичного мистецтва, до козацько╖ геро╖ки був визначний угорський п╕ан╕ст ╕ композитор Ф. Л╕ст. Такий висновок можна зробити на п╕дстав╕ того, що давн╕ укра╖нськ╕ народн╕ мелод╕╖ звучать у його фортеп╕анних п’╓сах «Скарга» й «Укра╖нська балада», а також на п╕дстав╕ того, що в╕н ╓ автором симфон╕чно╖ поеми «Мазепа». ╤стор╕я козаччини та укра╖нська музична культура справили великий вплив на видатного рос╕йського композитора П. Чайковського. Саме завдяки цьому впливов╕ з'явилися його опери «Мазепа», «Черевички», 2-га (укра╖нська) симфон╕я та ряд обробок укра╖нських народних п╕сень ╕ танц╕в. До реч╕, Петро ╤лл╕ч Чайковський свого часу активно домагався постановки опери М. Лисенка «Тарас Бульба» в Петербурз╕.

Як запорожц╕ у Великому Луз╕ господарювали

Ц╕кавою ╓ розв╕дка В╕ктора Чабаненка, присвячена господарським клопотам козак╕в, що допомага╓ б╕льше д╕знатися про ╖хн╕й побут. Зрештою, ф╕зична праця, хазяйновит╕сть, людський талант ц╕нувалися на С╕ч╕ так само високо, як ╕ патр╕отизм, мужн╕сть, в╕двага в бою. В умовах Великого Лугу були розвинут╕ так╕ галуз╕ господарювання як рибальство, скотарство, бдж╕льництво ╕ мисливство. Зрозум╕ло, що найприбутков╕шим промислом вважалося рибальство, адже р╕ки, протоки, озера й лимани Великого Лугу киш╕ли рибою. Осетр, б╕луга, сом, короп, судак, лящ, щука, тарань, окунь, лин, карась ловилися у велик╕й к╕лькост╕. Козаки засолювали рибу, в'ялили, сушили, коптили. В’ялена й сушена риба була чи не основним харчем козак╕в у походах. Там, де вилов риби був масовим, с╕човики облаштовували рибн╕ заводи, тобто спец╕альн╕ пункти переробки й загот╕вл╕ риби. Один ╕з таких завод╕в розташовувався у верхньому к╕нц╕ Великого Лугу, в Кушугумських плавнях напроти села Розум╕вки. Б╕льш за все козаки розводили коней, як╕ користувалися великою популярн╕стю в ус╕й ╢вроп╕. С╕човики вирощували коней як для сво╖х потреб, так ╕ на продаж на к╕лькох заводах, найб╕льший з яких розташовувався на правому берез╕ р╕чки К╕нсько╖, при ╖╖ вход╕ у Великий Луг. Як мовиться в багатьох народних думах ╕ п╕снях, к╕нь – це в╕рний побратим козака. Л╕тн╕ запорожц╕, або д╕ди, займалися бдж╕льництвом. Велик╕ пас╕ки мали як рядов╕ козаки, так ╕ ╖х старшини. Кр╕м того, козаки залюбки займалися ще й бортництвом, тобто збиранням меду й воску диких бдж╕л, яких у Великому Луз╕ була сила–силенна. Корисний продукт можна було вибирати майже з кожного дупла старих дерев, а то й просто ╕з бджолиних гн╕зд у трав╕ та заростях очерету. Меду брали багато, причому найкращим вважався той, що з кв╕т╕в зал╕зняку та буркуну, а найг╕ршим – «пальовий», тобто ╕з солодко╖ липко╖ р╕дини, яка виступала на лист╕ й кор╕ лози. Щоб бути ф╕зично сильними й витривалими, козаки добре харчувалися. Готували страву з баранини або яловичини – махан, споживали пастрому – сушену або солену баранину. Любили також приготувати кашу з житнього або гречаного борошна грубого помелу – саламаху. Загалом, у рац╕он╕ козак╕в були найр╕зноман╕тн╕ш╕ каш╕ – пшоняна, гречана, з ячно╖ крупи. ╤, зв╕сно, любили козаки наварити юшки. Особливо любили так звану потр╕йну рибну юшку – суп, який вариться так, що риба в нього дода╓ться ╕ з нього вибира╓ться трич╕, причому щоразу риба ╕ншо╖ породи. А от чи любили козаки полювати? В╕ктор Чабаненко зверта╓ увагу, що мисливством займалися переважно б╕дн╕ козаки. ╤ це зрозум╕ло, адже козаки любили й шанували р╕дну землю, жили в гармон╕╖ з природою. Та й х╕ба п╕дн╕меться рука, щоб нищити й вбивати усе живе, якщо довкола – суц╕льна краса? В козацьких паланках розташовувалися так╕ знаков╕ символи, як остр╕в Хортиця, Дн╕провськ╕ пороги, Великий Луг, Самарськ╕ плавн╕. На св╕тогляд козак╕в, ╖хн╕ морально-етичн╕ переконання впливали ╕ величний Дн╕про, ╕ безмежний степ, ус╕яний прадавн╕ми могилами. «Свого часу А. Скальковський, Я. Новицький, Д. Яворницький та ╕нш╕ досл╕дники записали в╕д с╕човик╕в та ╖хн╕х д╕тей чимало переказ╕в та легенд про р╕чки, озера, л╕си, острови, балки, луги, що були в межах Запорожжя. Ц╕ записи рясн╕ють висловами – захопленнями опов╕дач╕в на зразок: «веселе м╕сце», «прив╕лля велике». Для лицаря-козака очевидним було те, що природа – не т╕льки його мати–годувальниця, а ще й великий духовний скарб, образ його батьк╕вщини». Таким духовним скарбом була славна ╕стор╕я козацького краю для В╕ктора Чабаненка – вченого-патр╕ота, невтомного досл╕дника, фольклориста. У спадок нам вчений ╕ залишив ц╕ безц╕нн╕ духовн╕ скарби, без яких нема╓ ан╕ сьогодення, ан╕ майбутнього.

Натал╕я Осипчук,
письменниця, член НСПУ
 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 19.08.2016 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17332

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков