"Кримська Свiтлиця" > #23 за 03.06.2016 > Тема "З потоку життя"
#23 за 03.06.2016
ЗОЛОТА КНИГА УКРА╥НСЬКО╥ ПИСЕМНОСТ╤
Одн╕╓ю з найвизначн╕ших ориг╕нальних пам’яток давньоукра╖нсько╖ писемност╕ ╓ Ки╓во-Печерський патерик. Ця книга належить до т. зв. “житт╕йних”, тобто до твор╕в про життя ос╕б, яких церква проголосила святими. Зрештою, т╕ постат╕ й канон╕зован╕ як пом╕сн╕ свят╕. Деяк╕ з них вшановуються й УГКЦ. Патериком захоплювався Тарас Шевченко, а його д╕дусь читав патерик односельцям уголос. В╕н ╓ позаконфес╕йним для сучасного читача, екумен╕чним, бо це, насамперед, шедевр нашо╖ культури, л╕тератури, наша духовна спадщина. До рукописно╖ зб╕рки ув╕йшли твори, присвячен╕ ╕стор╕╖ Ки╓во-Печерського монастиря (в╕д час╕в заснування обител╕ на поч. XI ст.), його ченцям, подвижникам ╕ святим. Автори ц╕╓╖ пам’ятки намагалися показати читачев╕ всю велич духовних устремл╕нь сво╖х геро╖в-персонаж╕в, реальних постатей, ╖хню смиренн╕сть ╕ жертовн╕сть, беззастережний послух ╕ ревну молитву, глибоку покуту ╕ строгий п╕ст, боротьбу з п╕дступними темними силами. Антон╕й ╕ Феодос╕й Печерськ╕ (батьки укра╖нського чернецтва), Прохор-Чорноризець (Лабедник, Лобода)... Багато з них (а всього у патерику описано 39 персонал╕й) були над╕лен╕ Богом творити дива, зц╕лювати молитвами. Написання основного тексту пам’ятки вчен╕ датують другою половиною XI — першою половиною XII ст. Вона т╕сно пов’язана з╕ становленням укра╖нського л╕тописання, в╕тчизняними опов╕даннями про життя ченц╕в, а також з╕ сюжетними мотивами опис╕в життя святих, запозичених з ╕нших л╕тератур. За основу твору взято листування м╕ж ченцем Ки╓во-Печерського монастиря Пол╕карпом ╕ володимиро-суздальським ╓пископом Симоном (знову ж, ц╕лком реальна постать!). Пол╕карп скаржився сво╓му другов╕ Симону, що в монастир╕ вс╕ляко принижують ╕ зневажають його талант. У в╕дпов╕дь Симон наводить к╕лька опов╕дей ╕з життя печерських ченц╕в, як╕ стали святими завдяки аскетизму, смиренност╕ й пост╕йн╕й прац╕, чим глибоко вража╓ Пол╕карпа. Той згодом доповнив листування низкою ╕нших опов╕дей. Можливо, таке листування вигадане, але це стало ц╕кавою основою композиц╕╖ та сюжетно╖ л╕н╕╖ патерика ц╕лком в╕дм╕нними в╕д житт╓пис╕в святих в ╕нших л╕тературах. Рукопис ув╕брав чимало факт╕в тогочасно╖ д╕йсност╕ про ╕стор╕ю Укра╖ни. Тв╕р возвеличив Ки╓во-Печерську лавру, збагатив укра╖нську л╕тературу ориг╕нальними зразками письменства, мав виховне й морал╕заторсько-повчальне значення, сприяв поширенню писемност╕, адже патерик багато раз╕в переписували, а з розвитком книгодрукування видрукували одним з перших. (Говорячи сучасною мовою, книга стала “бестселером”). В╕н сприяв м╕жнародному престижу Ки╖всько╖ Рус╕, був доступним для читання ╕ноземцям, як╕ могли б╕льше д╕знатися про ╕стор╕ю та велич Ки╓ва. Михайло Грушевський назвав Ки╓во-Печерський патерик “золотою книгою укра╖нського писемного люду”.
П╕дготував Тарас ЛЕХМАН, Журнал╕ст
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 03.06.2016 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17207
|