Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 01.04.2016 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 01.04.2016
В╤ЧН╤ ╤СТИНИ З НАЦ╤ОНАЛЬНИМ КОЛОРИТОМ

Контрасти в об’╓мн╕й ╕ р╕знопланов╕й арх╕тектон╕ц╕ на полотн╕, в текстил╕, керам╕ц╕ ╕ в сам╕й концепц╕╖ виставки заслуженого художника Укра╖ни Мамута Чурлу, що демонструвалася в березн╕ до його 70-р╕чного юв╕лею в Будинку художника С╕мферополя, — це одна з характерних ознак творчост╕ метра кримськотатарського декоративно-прикладного мистецтва.
В╕н став художником зовс╕м випадково. Його перша профес╕я — музика. Зак╕нчив музичне училище в Ферган╕, зв╕дки родом, ╕ Новосиб╕рську консерватор╕ю за фахом «музикознавець», викладав теор╕ю музики в Ферганськ╕й дитяч╕й музичн╕й школ╕. ╥╖ колишн╕й директор, а нин╕ — науковий сп╕вроб╕тник Кримськотатарського музею культурно-╕сторично╖ спадщини Мустафа Мустафа╓в розпов╕да╓:
— Коли в 1974 роц╕ нам над╕йшов по осв╕тянськ╕й л╕н╕╖ наказ в╕дкрити в заклад╕ художн╓ в╕дд╕лення, ми задумалися: кому доручити, якщо в колектив╕ одн╕ музиканти?
Виб╕р випав на Мамута Чурлу. ╤ в╕н з молодечим запалом, з притаманною йому енерг╕╓ю ╕ захоплен╕стю взявся за становлення нового мистецького напрямку. Не було спочатку в школ╕ н╕чого: н╕ глини, н╕ муфельних печей для ╖╖ обробки. Одного разу адм╕н╕страц╕я школи нав╕ть зробила н╕чну вилазку до свердловини поблизу Фергани, щоб запасти ╖╖ школярам для вироб╕в. Ця ╕стор╕я згодом стала сюжетом «Казкового нарису», опубл╕кованого в газет╕ «Ферганська правда».
На пленерах з М. Чурлу учн╕ ╕нод╕ так захоплювалися малюванням з натури, що не вкладалися у в╕дведений для занять час. А батьки хвилюються, телефонують директору. Починаються розшуки д╕тей. А вони, виявля╓ться, в цей час десь у горах чаклують за мольбертами, не в╕д╕рвати ╖хн╕х пензлик╕в в╕д фарб. Перед ними в╕дкрива╓ться казка барв ╕ гнучких л╕н╕й природи. Один ╕з вихованц╕в того першого набору став нин╕ в╕домим художником. Його картина висить на ст╕н╕ на видному м╕сц╕ в прим╕щенн╕ ООН.
╤ сам учитель також п╕шов тод╕ здобувати другу спец╕альну осв╕ту. Зак╕нчив у 1980 роц╕ оформлювальне в╕дд╕лення Ферганського училища мистецтв. Яскрав╕ л╕ричн╕ образи природи Фергансько╖ долини, вт╕лен╕ за допомогою р╕зноман╕тних експериментальних текстильних техн╕к, швидко зробили художника пров╕дним майстром декоративно-прикладного мистецтва Узбекистану. Творчий пошук прив╕в його до теми народного мистецтва кримських татар. Проникаючи вглиб власних етн╕чних корен╕в, перед ним в╕дкривався величезний пласт забуто╖ в депортац╕╖ кримськотатарсько╖ культури.
— Коли Мамут Чурлу в 1989 роц╕ прив╕з у Крим свою колекц╕ю декоративних вироб╕в, — розпов╕да╓ мистецтвознавець Людмила Бород╕на, — вона стала в╕дкриттям нев╕домого нам тод╕ св╕ту кримськотатарських орнамент╕в.
З середини 90-х рок╕в в╕н бере активну участь у процесах в╕дродження традиц╕йних вид╕в декоративного мистецтва Криму, публ╕ку╓ присвячен╕ ц╕й тем╕ численн╕ етнограф╕чн╕ досл╕дження, в яких виклада╓ розшифровану ним систему стародавн╕х знак╕в ╕ символ╕в народного орнаменту. Це знання покладено в основу навчальних сем╕нар╕в для молодих художник╕в ╕ реал╕зац╕ю з 2005 року проекту «Кримський стиль», програмою якого стало вивчення ╕ збереження традиц╕йного художнього досв╕ду, в╕дродження ╕ розвиток у сучасних умовах кримськотатарського декоративно-прикладного мистецтва. Мальовнич╕ образи ╕ метафори створених ними гобелен╕в, панно, декоративних тар╕лок ╕з зображенням будинк╕в, дор╕г, техн╕чних споруд, предмет╕в ╕ дерев перетворилися в символи траг╕чного ХХ стол╕ття.
Цей творчий проект називають одним ╕з кращих на п╕востров╕. Виставки вироб╕в його учасник╕в свого часу пройшли в С╕мферопол╕, Севастопол╕, у Ки╓в╕, Харков╕, Донецьку, Одес╕, Кам’янц╕-Под╕льському, Мар╕упол╕, а також у Париж╕, Варшав╕, Москв╕ та Казан╕. У числ╕ талановитих учн╕в майстра — так╕ в╕дом╕ нин╕ художники, як Рустем Скиб╕н, Гульнара Негляденко, Юл╕я Тулупова, Ельдар Гусенов, Зера Абляз╕сова, Кат╕дже Юнусова, ╤рина Тесленко, Зубе╖р Кадри-Заде, Рефат Куртвел╕╓в.
Концептуально ув’язуючи древн╕ знаки кримськотатарських вишивок ╕ ткацтва з пейзажем, художник створю╓ картини, в яких предмети та елементи д╕йсност╕ набувають нового звучання ╕ смислу. Вони складн╕ та неоднозначн╕. Використовуючи конструктив╕зм, м╕н╕мал╕зм ╕ прим╕тив╕зм, М. Чурлу досяга╓ високо╖ емоц╕йно╖ ╕ художньо╖ виразност╕ скупими на перший погляд засобами на контрастах кольорових дом╕нант ╕ потужних плям. А загострен╕ контури предмет╕в ╕ в╕дсутн╕сть л╕н╕йно╖ перспективи упод╕бнюють полотно з плакатом.
Широка ф╕лософська програма живопису М. Чурлу. Кожна робота — це спроба осмислити не лише поточний пол╕тичний момент, а й св╕тоустр╕й в ц╕лому, виявити в╕чн╕ ╕стини, важлив╕ для всього людства. ╤ це ставить його, за оц╕нкою мистецтвознавчо╖ науки, в ряд художник╕в-концептуал╕ст╕в ╕ мислител╕в нашого часу.
Нин╕шн╕ роботи художника демонструють перех╕д в╕д глибоких траг╕чних образ╕в, породжених депортац╕╓ю ╕ реакц╕╓ю на виклики навколишнього св╕ту на етап╕ становлення його як митця, до творчих позитивних символ╕в («Три пори. Чатирдаг», «Кв╕тучий степ», «Б╕лий квадрат», триптих «Доля» та ╕нш╕). У 2015 роц╕ в╕н розробив дизайн ╕нтер’╓ру в ресторан╕ «Гузель» у Бахчисара╖, сп╕льно з Зубе╖ром Кадри-Заде виконав роботи з оформлення мечет╕ та ресторану «Ак Кая» в Б╕лог╕рську. ╤ це св╕дчить про те, що нац╕ональна культура кримських татар ╓ складовою частиною тих процес╕в, як╕ в╕дбуваються в соц╕альн╕й сфер╕ та житт╕ кожно╖ людини на ╕сторичн╕й Батьк╕вщин╕. Ця головна творча мета маестро сфокусована в центр╕ його юв╕лейно╖ експозиц╕╖ «Контрасти» на декоративному панно «Молитва про Крим», яке виконала техн╕кою вишивки Олена Ювченко.
— Випробування, як╕ в житт╕ довелося витримати, мене, звичайно, загартували, — говорить Мамут Чурлу. — ╤ я вдячний дол╕ за рад╕сть творчост╕, яку в╕дчуваю, за те, що усв╕домив, як можна висловлювати сво╖ думки ╕ почуття, щоб був д╕алог ╕ контакт ╕з глядачем, щоб цей св╕т хоч трошки ставав кращим.

╤рина Л╤СНЕНКО
м. С╕мферополь

ШАНОВН╤ ЧИТАЧ╤!
Оск╕льки жодних оф╕ц╕йних наказ╕в або розпоряджень, що стосуються зм╕ни формату випуску «Кримсько╖ св╕тлиц╕», з моменту окупац╕╖ Криму ми не отримували (а зг╕дно з укра╖нським законодавством, так╕ р╕шення узгоджено приймаються лише сп╕взасновниками засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖ або судом), продовжу╓мо готувати до друку щотижнев╕ номери газети ╕ направляти ╖х до ки╖всько╖ друкарн╕. Як ╕ ран╕ше, починаючи з 2002 року, на редакц╕йному сайт╕ щоп’ятниц╕ виставля╓ться електронна верс╕я тижневика, зокрема у pdf-формат╕. Розм╕щену нижче ╕нформац╕ю про умови передплати «Кримсько╖ св╕тлиц╕» та ╕нших культуролог╕чних видань продовжу╓мо публ╕кувати як нагадування «борцям» за ╕нформац╕йний прост╕р Укра╖ни про ╖хн╕ держслужбов╕ зобов’язання перед читачами ╕ державою.
Редакц╕я «КС»


ОФОРМИТИ ПЕРЕДПЛАТУ на всеукра╖нську загальнопол╕тичну ╕ л╕тературно-художню газету «Кримська св╕тлиця» та ╕нш╕ культуролог╕чн╕ видання ДП «Нац╕ональне газетно-журнальне видавництво» (газету «Культура ╕ життя», журнали «Укра╖нська культура», «Укра╖нський театр», «Театрально-концертний Ки╖в», «Музика», «Пам’ятки Укра╖ни: ╕стор╕я та культура») можна в будь-якому поштовому в╕дд╕ленн╕ зв’язку Укра╖ни. У кра╖нах далекого заруб╕жжя оформити передплату на ц╕ видання можна через сайт www.presa.ua на стор╕нц╕ «Передплата On-Line». Передплатити та придбати окрем╕ прим╕рники видань в електронн╕й верс╕╖ можна за адресою - http://presspoint.ua/. Така послуга доступна в будь-як╕й кра╖н╕ св╕ту. Дов╕дки за тел.: (044) 498-23-64; e-mail: nvu.kultura@gmail.com

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 01.04.2016 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16925

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков