"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
#52 за 25.12.2015
ДЕЯК╤ СТОР╤НКИ З ╤СТОР╤╥ ТВОРЕННЯ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРА╥НИ
В╕тал╕й ЛАЗОРК╤Н
Книга в газет╕
(Продовження. Поч. у № 34-51)
Зм╕ст документа не зац╕кавив В╕лена Мартиросяна, бо в╕н був добрим адм╕н╕стратором, але не був в╕йськовим теоретиком, його ц╕кавив процес керування, а не теоретичн╕ пошуки. Зокрема, основним коником Мартиросяна була соц╕альна справедлив╕сть, боротьба з «нег╕дниками» при влад╕. Тому, коли я прочитав у його мемуарах, виданих на публ╕ку, що «п╕д його кер╕вництвом була розроблена й оприлюднена 1 грудня 1990 року Концепц╕я створення Збройних Сил Укра╖ни», то я був шокований тим, як легко В╕лен Арутюнович привласнив мою роботу, про яку в╕н 1 грудня 1990 року ще не знав, адже ми з ним зустр╕лися лише 5 с╕чня 1991 року у Р╕вному, де в╕н мене застер╕г не говорити про нац╕ональн╕ Збройн╕ Сили, оск╕льки в╕н з генералом арм╕╖ Кобцем вир╕шив, що в Укра╖н╕ будуть лише Збройн╕ Сили СРСР, як╕ складатимуться з трьох арм╕й зам╕сть трьох в╕йськових округ╕в. П╕сля цього В╕лен Мартиросян, як в╕йськовий теоретик, перестав для мене ╕снувати. Проте талант В╕лена Арутюновича повною м╕рою розкрився в ньому як орган╕затора й адм╕н╕стратора. З╕ складу сво╖х заступник╕в ╕ п╕длеглих по полку зв’язку в╕н створив свою групу п╕дтримки, ╕ ця команда усп╕шно супроводжувала всю його службову д╕яльн╕сть аж до сьогодення. Такою суперечливою особою був полковник Мартиросян В╕лен Арутюнович. Тому я не дуже здивувався, коли прибув до Ки╓ва ╕ на мо╓ запитання, чи передав В╕лен Мартиросян м╕й проект доктрини м╕н╕стру оборони, В╕лен Арутюнович в╕дпов╕в, що в╕н забув передати. Вже ╕з зап╕зненням у час╕ мен╕ самому довелось передати Костянтину Морозову один прим╕рник проекту В╕йськово╖ доктрини. Другий прим╕рник проекту В╕йськово╖ доктрини я передав голов╕ ком╕с╕╖ з питань оборони ╕ нац╕онально╖ безпеки Верховно╖ Ради Укра╖ни пану Лем╕шу. Та, на жаль, не вс╕ народн╕ депутати були ознайомлен╕ з цим проектом. Так, народний депутат Михайло Кос╕в з Народного Руху Укра╖ни, посилаючись на свого радника, у сво╓му виступ╕ по центральному телебаченню заявив, що в╕н проти принципу оборонно╖ достатност╕, мотивуючи це тим, що н╕бито Збройним Силам Укра╖ни буде заборонено вести наступальн╕ операц╕╖, що було повною н╕сен╕тницею, яка мене обурила. Тому на виступ пана Кос╕ва я в╕дпов╕в р╕зкою статтею п╕д назвою «Оборонна достатн╕сть Укра╖ни», яка була надрукована у газет╕ «Веч╕рн╕й Ки╖в», головним редактором яко╖ був журнал╕ст В╕тал╕й Карпенко. У ц╕й статт╕ я пояснив, що у проект Закону «Про оборону Укра╖ни» мною було закладено принцип оборонно╖ достатност╕, тому що саме цей принцип економ╕чно виг╕дний Укра╖н╕, оск╕льки на мирний час у розгорнутому стан╕ утримуються Стратег╕чн╕ Сили стримування, здатн╕ у будь-який час завдати держав╕-агресору неприйнятно╖ шкоди, якщо агресор почне бойов╕ д╕╖. А станом на 1993 р╕к Укра╖на мала ракетн╕ комплекси з рад╕усом д╕╖ 900 к╕лометр╕в ╕ бомбардувальну ав╕ац╕ю, яка у сво╓му склад╕ мала нав╕ть л╕таки стратег╕чно╖ ав╕ац╕╖, що здатн╕ були зд╕йснювати приц╕льн╕ бомбов╕ ╕ ракетн╕ удари на в╕дстан╕ п╕втори тисяч╕ к╕лометр╕в, поки ╖х «добр╕ люди» не продали у Рос╕ю. Мною передбачалось, що у мирний час для зд╕йснення наступальних операц╕й у склад╕ Стратег╕чних Сил стримування мало б утримуватись бо╓здатне угруповання Сухопутних в╕йськ пост╕йно╖ готовност╕ чисельн╕стю до 60-ти тисяч в╕йськовослужбовц╕в. Мо╖ м╕ркування були розрахован╕ на розум╕ння ╕ сприяння генерал╕в ╕ оф╕цер╕в з доброю оперативно-стратег╕чною п╕дготовкою та, на жаль, чомусь ╖х дуже бракувало. До керування Головним штабом Збройних Сил Укра╖ни залучалися генерали – командири, а потр╕бн╕ були в╕йськов╕ стратеги, теоретики, здатн╕ сформувати нову структуру Збройних Сил, яка б в╕дпов╕дала принципу оборонно╖ достатност╕, техн╕чним ╕ економ╕чним можливостям Укра╖ни. П╕д час мого перебування у розпорядженн╕ м╕н╕стра оборони в мене з’явилася можлив╕сть у в╕льний час довгими зимовими вечорами працювати над вдосконаленням свого проекту доктрини. По сус╕дству з╕ мною мешкав полковник Кохно Валер╕й Дмитрович, досв╕дчений в╕йськовий науковець, кандидат в╕йськових наук, який працював у в╕йськов╕й академ╕╖. В╕н з ентуз╕азмом при╓днався до роботи над проектом В╕йськово╖ доктрини Укра╖ни. Ця робота для мене була у насолоду, бо в особ╕ Валер╕я Дмитровича я отримав однодумця, з яким можна було дискутувати для пошуку ╕стини та в╕дточувати в╕дпов╕дн╕ положення доктрини. У березн╕ 1993 року робота нами була завершена ╕ передана до Експертно╖ науково╖ Ради М╕н╕стерства оборони на розгляд, яка сво╖м протокольним р╕шенням зазначила, що саме цей проект доктрини рекоменду╓ться для передач╕ до Верховно╖ Ради Укра╖ни. Проте у м╕н╕стра оборони були сво╖ м╕ркування ╕ подальша доля нашого вже сп╕льного з полковником Кохно проекту мен╕ не в╕дома. В╕домо, що19 жовтня 1993 року був затверджений текст В╕йськово╖ доктрини Укра╖ни, наданий Головним штабом ЗС Укра╖ни, що мав певн╕ суперечлив╕ положення, а тому ця оф╕ц╕йно затверджена В╕йськова доктрина так ╕ не в╕дбулась як нормативний документ державного р╕вня, оск╕льки в╕дображала стереотипи бачення кадрових в╕йськових радянського пер╕оду на в╕йськове буд╕вництво в Укра╖н╕, яке можна узагальнити фразою, мовляв, дай, державо, все, що ми просимо, ╕ ми захистимо тебе в╕д будь-якого агресора. А Укра╖н╕, яка не мала власних збройних сил, у В╕йськов╕й доктрин╕ потр╕бно було сформулювати бачення щодо ново╖ структури ╕ нових завдань во╓нно╖ орган╕зац╕╖ держави, зважаючи на те, що в╕йна – це вза╓мостосунки м╕ж державами, як╕ охоплюють вс╕ аспекти протиборства в ╕нформац╕йн╕й, дипломатичн╕й, економ╕чн╕й сферах та у сфер╕ ведення збройно╖ боротьби, а тому потр╕бно було ч╕тко сформулювати завдання щодо переор╕╓нтац╕╖ нац╕онально╖ економ╕ки на вир╕шення проблем оборони, для чого ╕ потр╕бно було зробити М╕н╕стерство оборони центральним органом державно╖ влади ╕з забезпечення вс╕х потреб оборони, а Збройн╕ Сили – самост╕йним спец╕альним виконавчим органом з ведення збройно╖ боротьби. Цього зроблено не було. Не було визначено державного сектора нац╕онально╖ економ╕ки ╕з стратег╕чними галузями та не визначена ринкова н╕ша ╕ правове поле для ол╕гарх╕чного кап╕талу, для середнього ╕ малого п╕дпри╓мництва. Цим ╕ скористалися ол╕гарх╕чн╕ клани, як╕ заволод╕ли стратег╕чними галузями нац╕онально╖ економ╕ки та п╕д╕м’яли п╕д себе владну сферу д╕яльност╕ держави задля вир╕шення власних потреб накопичення кап╕талу. Тепер саме вони почали визначати як зовн╕шню, так ╕ внутр╕шню пол╕тику Укра╖ни, а не потреби сучасно╖ укра╖нсько╖ нац╕╖ (нац╕ональн╕ ╕нтереси). Таким чином, сфера безпеки стала важким тягарем для нац╕онально╖ безпеки, а Збройн╕ Сили приречен╕ на занепад, що повною м╕рою проявилося п╕д час збройно╖ агрес╕╖ проти Укра╖ни, розпочато╖ у лютому 2014 року Рос╕йською Федерац╕╓ю. П╕дсумовуючи свою роботу над В╕йськовою доктриною Укра╖ни, хот╕в би зазначити, що саме нехтування вимог нац╕онально╖ во╓нно╖ думки посадовцями вищого в╕йськового кер╕вництва на початках творення Збройних Сил Укра╖ни поставило п╕д загрозу як ╕снування незалежност╕ Укра╖ни, так ╕ достойне майбутн╓ Укра╖нського народу. Неможливо зводити дах, не маючи ст╕н та фундаменту п╕д ним, а фундамент оборони – це нац╕ональна економ╕ка з державним сектором, ор╕╓нтованим на комплексне вир╕шення потреб оборони. (Продовження буде)
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16405
|