"Кримська Свiтлиця" > #46 за 13.11.2015 > Тема "Душі криниця"
#46 за 13.11.2015
«СЛАВ’ЯНСЬК╤╥ Р╤КИ» ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ
Письменник ╕ час
З огляду на те, що сьогодн╕ в╕дбува╓ться на сход╕ Укра╖ни, як не згадати про мр╕ю-запов╕т Тараса Шевченка — про ╓дн╕сть ╕ дружбу слов’янських народ╕в. Наш ген╕альний поет ╕ провидець розум╕в, що в цьому — запорука ╖хньо╖ сили та велич╕. Там же, де слов’яни повстають один на одного, — розбрат, ру╖на, страждання. ╤ це наочно видно на прикладах донецького краю. «Обн╕м╕ться ж, брати мо╖! Молю вас, благаю!» — говорить поет ╕ заклика╓ до боротьби проти тих, хто штовха╓ слов’ян на братовбивчу в╕йну, хто ╖х обманю╓, зомбу╓, визиску╓ та пригноблю╓. Тарас Шевченко самов╕ддано любив Укра╖ну — у кожному його твор╕ ╖╖ образ ╕ думи про не╖. Про це вже багато сказано ╕ написано. Та сл╕д не забувати й ╕нше: в╕н, як мало хто з його сучасник╕в, пропов╕дував дружбу м╕ж народами. В н╕й в╕н бачив запоруку миру та злагоди у св╕т╕, добробуту людей. ╤, перш за все, кликав до згуртування слов’янських народ╕в, роз’╓днаних, принижених, поневолених. Нин╕ ╕де╖ ╓дност╕ слов’ян особливо актуальн╕, зважаючи на те, як╕ геопол╕тичн╕ та в╕йськов╕ процеси в╕дбуваються в ╢вроп╕ та св╕т╕. ╢ сили, як╕ знову намагаються под╕лити слов’ян на «правильних» ╕ «неправильних», нав╕шати ярлики, посварити ╕ скористатися конфл╕ктами у сво╖х ╕нтересах, нацькувати один на одного. Особливо ╕де╖ братерства слов’янських народ╕в ч╕тко виписан╕ Тарасом Шевченком у поем╕ «╢ретик», створен╕й у 1845 роц╕. У в╕ршован╕й передмов╕ до твору в╕н промовля╓:
«А я тихо Богу помолюся, Щоб ус╕ слав’яни стали Добрими братами, ╤ синами сонця правди, ╤ ╓ретиками Отакими, як Констанцький ╢ретик великий! Мир миров╕ подарують ╤ славу вов╕ки!»
╤ тут варто уточнити, чому саме чеху Павлу Йозефу Шафарику, сво╓му сучасников╕, в╕н присвятив поему ╕ чому вир╕шив розпов╕сти про долю Яна Гуса, чеського пропов╕дника, ╕деолога Реформац╕╖, який став нац╕ональним геро╓м чеського народу. Схоже, неабияку роль у вибор╕ теми в╕д╕грала дружба Тараса Шевченка з в╕домим слав╕стом, професором Московського ун╕верситету Осипом Бодянським, який добре знав ╕нш╕ слов’янськ╕ мови. В╕н ╕ розпов╕в поету про Яна Гуса ╕ про чеського слав╕ста, ╕сторика, етнографа Шафарика, котрий на той час уже опубл╕кував свою книгу «Слов’янськ╕ старожитност╕», а також «Слов’янськ╕ етнограф╕╖» — обидва досл╕дження переклав рос╕йською все той же Бодянський. У цих працях Шафарик, проанал╕зувавши безл╕ч джерел з ╕стор╕╖, мови та культури, обстоював ╖хн╓ ╕ндо╓вропейське походження. У т╕ роки така постановка питання вважалася «╓ретичною». Але вона неабияк зац╕кавила Шевченка. В╕н захопився ╕де╓ю об’╓днання слов’янських народ╕в. Вона знайшла св╕й в╕дголосок у програм╕ «Кирило-Мефод╕╖вського братства», членом якого у 1846-1847 роках був Шевченко. В╕н не хот╕в, щоб «виростали у кайданах слав’янськ╕╖ д╕ти». Про це писав ╕ в поемах «Сон», «Гайдамаки», «Кавказ», «╤ мертвим, ╕ живим…» та багатьох ╕нших творах. Шевченко, звертаючись до Шафарика, пише у сво╖й посвят╕ до «╢ретика»:
«Спасиб╕ тоб╕, любомудре, Чеху-слав’янине! Що не дав ти потонути В н╕мецьк╕й пучин╕ Наш╕й правд╕. Тво╓ море, Слав’янське╓, нове!.. Слава тоб╕, Шафарику, Вов╕ки ╕ в╕ки! Що зв╕в ╓си в одно море Слав’янськ╕╖ р╕ки!»
У сам╕й поем╕ Шевченко в╕дтворю╓ лише один ╕з еп╕зод╕в визвольно╖ боротьби чеського народу проти поневолювач╕в ╕ визискувач╕в. Згодом вона була названа Гуситськими в╕йнами, як╕, починаючи з 1420 року, п╕сля спалення Яна Гуса, тривали протягом 15 рок╕в. Отже, постать Яна Гуса Шевченко обрав не випадково. Вона — уособлення його мр╕й ╕ прагнень, а саме — створення в╕льно╖, демократично╖ держави, де править закон ╕ сов╕сть як дар Божий. Поет не просто розпов╕да╓ про Яна Гуса як поборника справедливост╕, порядност╕, чесност╕, а як безкомпром╕сного борця проти брехн╕, зажерливост╕, продажност╕ духовенства. З великим сарказмом Ян Гус, розм╕рковуючи над папською буллою, говорить у поем╕:
«Кругом неправда ╕ неволя, Народ замучений мовчить. ╤ на апостольськ╕м престол╕ Чернець годований сидить. Людською кров╕ю шинку╓ ╤ рай у найми в╕дда╓!»
Ян Гус вир╕шу╓ боротися з несправедлив╕стю, розум╕╓, що настав час реформувати церкву, аби вона стала осередком духовност╕, а не чвар, ╕нтриг, збагачення на чужому гор╕. У ньому зр╕╓ протест проти папства ╕ панства. Як св╕дчать ╕сторики, в╕н в╕дверто говорив: «Несправедливий багач ╓ злод╕й», «Влада, що порушу╓ запов╕д╕ Бога, не може бути Ним визнана», «Не можна брати плату за та╖нства ╕ продавати церковн╕ посади». (╤ що зм╕нилося за б╕льш н╕ж п╕втисячол╕ття?). В╕н розум╕╓, що подолати це здатен лише народ. У поем╕ Гус заклика╓: «Прозр╕те, люди, день настав! Розправте руки, змийте луду! Прокиньтесь, чехи, будьте люди, А не посм╕шище ченцям!».
Гус привселюдно розрива╓ буллу, хоч ╕ зна╓, що його чека╓. Папа Римський ╤оанн ХХ╤╤╤ наклав на Гуса ╕нтердикт — тобто заборону на проведення ус╕х церковних д╕й. ╤ тут роз╕гру╓ться п╕дступна ╕нтрига. ╤мператор Римсько╖ ╕мпер╕╖ Сиг╕змунд да╓ Гусу охоронну грамоту, прагнучи показати народу, який в╕н добрий та милосердний. Як кажуть, умив руки. Гус ╖де в Констанцу. ╤ тут його за наказом папи арештовують, вимагають в╕дректися в╕д ╓рес╕. Шевченко пише гн╕вно, з болем:
«Збиралися кардинали, Гладк╕ та червон╕, Мов буга╖ в загороду, ╤ прелат╕в лава. ╤ три папи, ╕ баронство, ╤ в╕нчан╕ глави; З╕бралися, мов ╕уди На суд нечестивий Проти Христа».
Та Гус в╕дмовився. ╤ його присудили до страти — спалення на кострищ╕. «╤ повели Гуса на Голгофу в кайданах. ╤ не стрепенувся»… Народ сприйняв ту розправу як власну образу, як загрозу, ╕ п╕днявся на боротьбу проти зла у мант╕ях ╕ в корол╕вських коронах. Загибель Яна Гуса викликала бурю гн╕ву серед чех╕в. Шевченко попереджа╓ ченц╕в ╕ барон╕в, як╕ п╕сля спалення Яна Гуса подалися бенкетувати: «Постривайте! Он над головою старий Жижка з Таборова махнув булавою». Так ╕ сталося. На чол╕ чеського народу супроти н╕мецького панування над Чех╕╓ю став Ян Жижка, п╕д його проводом гусити в 1420-1422 роках розгромили три хрестов╕ походи, орган╕зован╕ Папою Римським ╕ ╕мператором Сиг╕змундом. У поем╕ «╢ретик» Тарас Шевченко в образ╕ Яна Гуса змалював в╕дданого борця за ╕нтереси народу проти гнобител╕в р╕зних мастей. ╤ показав, що ╓диний шлях до вол╕ — здолати тиран╕ю ╕, як тепер кажуть, корупц╕ю. Цьому в╕н присвятив усе сво╓ життя, за це був засланий, за це страждав, але не скорився, не занепав духом. Саме за так╕ гасла Кобзаря не люблять правител╕ — колишн╕ й тепер╕шн╕. Намагаються замовчати його творч╕сть ╕ нав╕ть «забувають» покладати кв╕ти до його пам’ятник╕в. Та в╕д того сила твор╕в Тараса Шевченка не применшу╓ться, а ста╓ ще потужн╕шою. ╤ що ц╕каво. Надаючи великого значення ц╕й поем╕, поет п╕сля повернення ╕з заслання у 1857 роц╕ почав пошуки первинно╖ редакц╕╖ твору. Схоже, збирався щось поправити, чимось доповнити з урахуванням нових реал╕й у св╕т╕. ╤ продовжував мр╕яти про «слав’янськ╕╖ р╕ки» — ╓дн╕сть ус╕х слов’янських народ╕в. В╕н був упевнений, що ╖м належить майбутн╓. Тож вивчаймо твори Тараса Шевченка. Вони й тепер актуальн╕. Дуже.
В╕ктор СТУС, письменник, заслужений журнал╕ст Укра╖ни та АРК
О. Данченко. ╤люстрац╕я до поеми Т. Шевченка «╢ретик». Л╕ногравюра. 1963 р.
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 13.11.2015 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16200
|