Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КОЗАЦЬКИЙ ДУХ ЛОХВИЧЧИНИ
Лохвиччина, попри все багатство етнокультурно╖ спадщини, до сьогодн╕ залишалася недостатньо...


ЩО 2022-Й В╤ДКРИВ УКРА╥НЦЯМ ПРО САМИХ СЕБЕ, А СВ╤ТОВ╤ – ПРО УКРА╥НЦ╤В
Ми остаточно в╕дбулися – ╕ як пол╕тична нац╕я, ╕ як держава.


КАМ╤НЬ ЗА ПАЗУХОЮ
Картинки з життя


СОБОРН╤СТЬ ПОЧИНА╢ТЬСЯ ╤З КОЖНОГО З НАС
З╕рвав прихильн╕ оплески, к╕лька поважних у журнал╕стиц╕ персон п╕д╕йшли пот╕м, дали в╕зит╕вки,...


В╤Д ПОРОШЕНКА ВИМАГАЮТЬ ПОЗБАВИТИ В╤ТАЛ╤Я КОЗЛОВСЬКОГО ЗВАННЯ «ЗАСЛУЖЕНИЙ АРТИСТ УКРА╥НИ»
Льв╕вська облрада прийняла звернення до Президента щодо позбавлення сп╕вака В╕тал╕я Козловського...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 21.08.2015 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#34 за 21.08.2015
УКРА╥НА ╤ КРА╥НА-АГРЕСОР. МОВА, ЕТНОС, НАЦ╤Я

Етн╕чний чинник дос╕ ма╓ важливе значення в пол╕тичному житт╕ Укра╖ни. Щоб пересв╕дчитись у цьому, зверн╕мося до наукових висл╕д╕в; в╕зьм╕мо дан╕ двох опитувань, проведених Соц╕олог╕чною групою «Рейтинг» у серпн╕ 2013 ╕ 2014 року.
За даними першого опитування, патр╕отами сво╓╖ кра╖ни вважало себе 81% респондент╕в, але за ╖╖ незалежн╕сть проголосував би лише 61% (28% не п╕дтримали б незалежн╕сть, 11% – не визначилися). Серед респондент╕в, як╕ 2013 року назвали р╕дною мовою укра╖нську, п╕дтримало незалежн╕сть майже 80%; серед респондент╕в, як╕ вважали р╕дними одночасно рос╕йську та укра╖нську, таких було близько половини, а серед тих, як╕ вважали р╕дною лише рос╕йську, – третина. При цьому супротивники незалежност╕ Укра╖ни становили вагому електоральну групу, яка превалювала на Донбас╕ ╕ доходила до 40% виборц╕в на п╕вдн╕ та сход╕ Укра╖ни.
У 2014 роц╕ (опитування проводилося в ус╕х рег╕онах, окр╕м окупованого Криму) ситуац╕я зм╕нилася. Число патр╕от╕в зросло ненабагато – з 81% до 86%, а от число незалежник╕в – принципово: з 61% до 76% (12% не п╕дтримали б незалежн╕сть, 12% – не визначилися). При цьому понад 90% опитаних, як╕ у 2014 роц╕ назвали р╕дною мовою укра╖нську, проголосували б за незалежн╕сть; серед тих, хто р╕дними вважав дв╕ мови – рос╕йську та укра╖нську, – таких понад 70%; 45% тих, хто вважав р╕дною мовою рос╕йську, п╕дтримали б тор╕к незалежн╕сть Укра╖ни. Незалежн╕сть Укра╖ни п╕дтримала переважна б╕льш╕сть опитаних в ус╕х рег╕онах кра╖ни, кр╕м Донбасу: тут к╕льк╕сть як приб╕чник╕в, так ╕ прихильник╕в незалежност╕ була однакова – по 34%, ╕ майже третина (31%) не змогла визначитися з в╕дпов╕ддю.
Отже, ма╓мо прям╕ залежност╕ ставлення до незалежност╕ Укра╖ни в╕д р╕дно╖ мови та етн╕чного походження (адже число етн╕чних рос╕ян, для яких або укра╖нська, або укра╖нська та рос╕йська ╓ р╕дними, незначне). Але водночас ╕з цих опитувань (╕ багатьох ╕нших, проведених як «Рейтингом», так й ╕ншими соц╕олог╕чними центрами) випливають й ╕нш╕ висновки. Передус╕м, стосовно величезного у 2013 роц╕ ╕ менш значного у 2014 роц╕, але пом╕тного розриву м╕ж числом патр╕от╕в та прихильник╕в незалежност╕ Укра╖ни. Виходить, що м╕льйони громадян Укра╖ни два роки тому ╕ сотн╕ тисяч тор╕к з патр╕отичних м╕ркувань вважали, що ╖хн╕й кра╖н╕ краще було би позбутися незалежност╕ та стати частиною ╕ншо╖ держави. Чи треба зайвий раз називати цю державу? ╤ ще одне. На п╕вдн╕ ╕ сход╕ етн╕чн╕ укра╖нц╕ становлять абсолютну б╕льш╕сть, ╕ на Донбас╕ теж. Але настро╖ рег╕он╕в далек╕ в╕д автоматично╖ кореляц╕╖ з етн╕чними чинниками, тут д╕ють ╕нш╕ законом╕рност╕.

Недоформована нац╕я

Неприпустим╕ для «нормально╖» кра╖ни показники розриву м╕ж числом патр╕от╕в ╕ числом прихильник╕в незалежност╕ та м╕ж числом прихильник╕в незалежност╕ ╕ числом супротивник╕в незалежност╕ й байдужих до не╖ засв╕дчують недоформован╕сть укра╖нсько╖ нац╕╖. Недоформован╕сть ця, у свою чергу, вплива╓ й на настро╖ етн╕чного ядра нац╕╖, яке наявне у кожно╖ ╓вропейсько╖ модерно╖ нац╕╖ (╓диний виняток – швейцарц╕).
Важко уявити, скаж╕мо, що 20% чи нав╕ть 10% етн╕чних поляк╕в або литовц╕в виступають проти незалежност╕ сво╖х держав, чи не так? Чи що, скаж╕мо, супротивниками незалежност╕ Литви виступа╓ третина литовських поляк╕в, як-от тор╕к 30% громадян Укра╖ни, для яких рос╕йська мова – р╕дна? Принаг╕дно: на думку литовського соц╕олога Фреюте-Ракаускене, м╕сцев╕ етн╕чн╕ рос╕яни та поляки ототожнюють себе з Литвою, вважають ╖╖ р╕дною кра╖ною.
У раз╕ сформованост╕ укра╖нсько╖ нац╕╖ загальна ситуац╕я в Укра╖н╕ була би такою, як у Литв╕ (адже етн╕чне ядро ╕ там, ╕ тут становить приблизно 80% громадян кра╖ни). Але об’╓ктивна спадщина колон╕ального ╕ неоколон╕ального часу, – починаючи в╕д глибоко п╕дсв╕домих ментальних настанов, як╕ вкор╕нен╕ в культур╕ повсякденност╕, ╕ зак╕нчуючи р╕зними м╕рами економ╕чно╖ та соц╕окультурно╖ ╕нтегрованост╕ рег╕он╕в Укра╖ни до рос╕йсько-╕мперського простору, – д╕╓ в ╕ншому напрям╕. Не в останню чергу тому, що в минул╕ чверть стол╕ття влада не докладала зусиль для подолання ц╕╓╖ спадщини, ба б╕льше: ╖╖ нер╕дко очолювали типов╕ постколон╕альн╕ д╕яч╕, ор╕╓нтован╕ на метропол╕ю, представники компрадорського кап╕талу, а то й агенти Кремля…
М╕ж тим громадянське сусп╕льство, в якому б критичному стан╕ воно часом не було, все ж повол╕, часто всупереч пол╕тикам, зд╕йснювало деколон╕зац╕ю Укра╖ни, яскравим прикладом чого став «лен╕нопад». Громадянськ╕ актив╕сти змусили владу рушити шляхом декомун╕зац╕╖, яка водночас ╓ й укра╖н╕зац╕╓ю та ╓вропе╖зац╕╓ю. Ба б╕льше: нараз╕ йдеться про потребу максимального дистанц╕ювання в╕д рос╕йсько╖ культури як тако╖, оск╕льки вона ╕манентно пронизана ╕мпер╕ал╕змом, шов╕н╕змом, деспотизмом ╕ чорносотенством. Так, у н╕й ╓ демократична теч╕я, але ця теч╕я в н╕й завжди була марг╕нальною. Не забуваймо, що б╕льшовизм – перша у св╕т╕ переможна тотал╕тарна ╕деолог╕я, яка спрямовувала в╕дпов╕дну практику, – це феномен саме рос╕йсько╖ культури, причому найб╕льш ╖╖ гуман╕стичного «ср╕бного в╕ку». Не випадково пот╕м Ком╕нтерн не раз проголошував «б╕льшовизац╕ю» комун╕стичних парт╕й, але це н╕де у св╕т╕ не вдалося. Не випадково б╕ля керма ф╕л╕╖ парт╕╖ б╕льшовик╕в в УРСР аж до 1953 року не було етн╕чних укра╖нц╕в (╕ нер╕дко ц╕ керманич╕ були укра╖ножерами й антисем╕тами), та й пот╕м ╕з перших секретар╕в ЦК КПУ лише Петро Шелест мав певний укра╖нський сентимент й обстоював «економ╕чний автоном╕зм», за що й був знятий ╕з посади.
╤ншими словами, декомун╕зац╕я й ╓вропе╖зац╕я в Укра╖н╕ ╓ складовими «зм╕стовно╖ укра╖н╕зац╕╖», без яко╖ неможливе завершення формування нац╕╖ як тако╖, як сп╕льноти в╕льних громадян, об’╓днаних певними засадничими ц╕нностями та сп╕льним стратег╕чним проектом майбутнього.

Зм╕стовна укра╖н╕зац╕я ╕ шлях до ╢вропи

При цьому, повертаючись до того, з чого починалася ця стаття, зауважмо: в Укра╖н╕ ╕ р╕дна мова, вказана у перепис╕ населення та в соц╕олог╕чних опитуваннях, й етн╕чна належн╕сть – це насл╕док особистого вибору, а не тих чи тих «директивних вказ╕вок».
Отож моноетн╕чн╕сть Укра╖ни – це насл╕док того, що близько 80% ╖╖ громадян сказали: «Я – укра╖нець». Ут╕м, можлива й ╕нша формула: «Я – укра╖нець б╕лоруського (рос╕йського, ╓врейського тощо) походження». В першому випадку йдеться про етн╕чну тожсам╕сть, у другому – про нац╕ональну.
Виб╕р т╕╓╖ чи ╕ншо╖ мови як р╕дно╖ – це також особиста справа; нав╕ть у раз╕, коли в повсякденн╕й практиц╕ людина не користу╓ться в силу зовн╕шн╕х обставин укра╖нською, виб╕р укра╖нсько╖ як р╕дно╖ засв╕дчу╓ ╖╖ певн╕ ц╕нн╕сн╕ ор╕╓нтац╕╖. Зм╕няться ц╕нн╕сн╕ ор╕╓нтац╕╖ як насл╕док зм╕стовно╖ сусп╕льно╖ укра╖н╕зац╕╖ – зросте число громадян, для яких укра╖нська ╓ р╕дною ╕ для яких патр╕отизм тотожний ╕з незалежництвом.

Серг╕й ГРАБОВСЬКИЙ,
кандидат ф╕лософських наук, член Асоц╕ац╕╖ укра╖нських письменник╕в
Рад╕о «Свобода»
Плакат Ю. Неросл╕ка

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 21.08.2015 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15764

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков