Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2015 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 07.08.2015
ОРЕСТ КОРСОВЕЦЬКИЙ — ЯСКРАВИЙ СЛ╤Д НА УКРА╥НСЬКОМУ НЕБОСХИЛ╤ КРИМУ

Невеличкий будиночок на роз╕ Кооперативно╖ та провулку Революц╕╖ в селищ╕ Чорноморському. За дв╕ст╕ с╕мдесят метр╕в униз по вулиц╕ плюскотить море. В одн╕й з квартир цього будиночка в╕н оселився в 1987 роц╕ разом з╕ сво╓ю с╕м’╓ю, повернувшись до Криму п╕сля розлуки з ним, яка тривала не мало, не багато, а двадцять один р╕к. Саме в цьому будиночку ми зустр╕лися вперше. Саме в ньому в╕н уявля╓ться мен╕ якнайкраще ╕ сьогодн╕, ш╕стнадцять рок╕в по т╕й зустр╕ч╕ – високий, ширококостий, трохи сутулий, з акуратно п╕дстриженою п╕дковою густих темних вус╕в, розк╕шною чуприною, ледь припорошеною сивиною, ╕ дуже щирою, в╕дкритою усм╕шкою.
Саме щир╕сть, в╕дкрит╕сть, доброзичлив╕сть були тими рисами, як╕ ви пом╕чали в ньому найперше. А ще скромн╕сть, уважн╕сть, толерантн╕сть. Ус╕ т╕ якост╕ були (на жаль, ╕ дос╕ ╓) не надто поширеними нав╕ть у профес╕йному педагог╕чному середовищ╕, в якому в╕н пров╕в б╕льшу частину свого життя, не кажучи вже про середовище л╕тературне. Можливо, що ота його зустр╕ч з Максимом Рильським на Республ╕канськ╕й нарад╕ фольклорист╕в у 1957 роц╕, яка переросла пот╕м у тривале, на роки, еп╕столярне сп╕лкування, вплинула на нього под╕бним чином, але я все ж б╕льше схиляюся до того, що основн╕ наш╕ якост╕ закладаються в ранньому дитинств╕ нашими батьками. Те, що молодий Орест зустр╕в на сво╓му шляху таку ж щиру, доброзичливу душу, могло лише закр╕пити т╕ якост╕. Закр╕пити наст╕льки, що ╖х не змогли викор╕нити нав╕ть сов╓цьк╕ реал╕╖.
Нас зв╕в докупи редактор в╕дд╕лу л╕тератури «Кримсько╖ св╕тлиц╕», св╕тло╖ пам’ят╕ поет Данило Андр╕йович Кононенко, який був переконаним приб╕чником того, що поети мають гуртуватися. На той час я вже мав досв╕д сп╕лкування з критиками (журнал «Юность», зв╕дки мо╖ проукра╖нськ╕ в╕рш╕ повернулися з прим╕ткою «не в╕дпов╕дають р╕вню журналу») ╕ принаймн╕ з одним ╕з укра╖нських корифе╖в, до якого п╕д╕йшов, було, у перерв╕ з’╖зду РУХу. Живий класик на мо╓ вв╕чливе прохання поглянути на в╕рш (з яким я тод╕ носився, вважаючи, що в╕н досить адекватно змальову╓ тод╕шню ситуац╕ю в кра╖н╕) та висловити свою думку про нього зм╕ряв мене красномовним поглядом ╕ гиркнув щось на кшталт того, що для того, мовляв, ╓ редактори ╕ критики. Через те, йдучи на зустр╕ч з Корсовецьким, я почувався досить напружено, був готовий будь-яко╖ мит╕ розвернутися ╕ п╕ти геть.
На щастя, зустр╕в людину, яка сприймала св╕т з тих же позиц╕й, що й я сам, людину глибоко ╕нтел╕гентну, а отже, просту у поводженн╕ ╕, що не менш важливо, дел╕катну. Його ╕нтерес до мо╖х в╕рш╕в був зовс╕м не формальним. На в╕дм╕ну в╕д голо╖ критики, якою колеги з в╕домого сайту поез╕╖ з позначкою .ru, бува╓, ще й сьогодн╕ вибивають дух з л╕тературних неоф╕т╕в, в╕н хот╕в бути корисним новачков╕. Це зовс╕м не означало, що в╕н готовий був правити п╕дряд вс╕ мо╖ огр╕хи (в одному випадку, проте саме його п╕дказка дозволила ув╕гнати у розм╕р рядок перекладу, з яким вовтузився на той час вже к╕лька м╕сяц╕в). Зате це означало, що в╕н був готовий витрачати найдорожче – св╕й час, аби звернути мою увагу на певн╕ засаднич╕ моменти, без дотримання яких алмази поетових потуг н╕коли не засяють д╕амантами. ╤ хоча зустр╕чалися ми всього к╕лька раз╕в, п╕дказки Ореста ╤вановича об’╓ктивно заощадили м╕сяц╕, якщо не роки ╕нту╖тивного осягнення тих ╕стин. Я вже не кажу про те, що означало для поета-початк╕вця сприйняття його як р╕вного, як колеги!
На жаль, под╕бн╕ п╕дходи з конструктивною критикою, з готовн╕стю простягти руку допомоги геть в╕дсутн╕ в укра╖нському л╕тературному середовищ╕ нав╕ть сьогодення, де все зведено як не до компл╕ментарност╕, то до в╕двертого огуджування, де саме слово «критика» багатьма сприйма╓ться чомусь виключно в негативному сенс╕. Б╕льше того, з вуст розкрученого «культового» письменника чу╓мо про неетичн╕сть критики колег (?!). Якщо ставити знак р╕вност╕ м╕ж поняттями критики ╕ вишукуванням вад задля осм╕ювання, приниження, то таку позиц╕ю ще можна зрозум╕ти, але ж поняття критики, особливо критики по-корсовецьки, – то щось значно ширше. Власне, н╕чого нового в такому п╕дход╕ Ореста ╤вановича ╕ не було. Так, – прописн╕ приписи педагог╕ки: критикуючи, показуй шлях. Адже й сам, звертаючи увагу учня на його помилки, щоразу вказував на способи ╖хнього уникнення. Чому ж тод╕ так╕ п╕дходи не стали правилом у сп╕лкуванн╕ в╕тчизняно╖ л╕тературно╖ брат╕╖? Може, тому, що широкого сп╕лкування як такого просто не ╕сну╓? Чи, може, проблема захована значно глибше, а саме в тому, що не спрацьову╓ б╕бл╕йний принцип – стався до ╕ншого так, як хот╕в би, щоб ставилися до тебе? Як би там не було, я з теплотою ╕ вдячн╕стю згадував Ореста ╤вановича ╕ його конструктивну критику, виклавши к╕лька рок╕в тому свою книжку на сайт╕ письменник╕в Authonomy from Harper&Collins, адже там сп╕лкування м╕ж колегами йде саме в такому ключ╕ – суц╕льн╕ похвали, як ╕ гола критика, не заохочуються, зате з великою вдячн╕стю сприйма╓ться формула: «Ви подали це непогано, але, як на мене, це м╕сце значно краще виглядало б отак ╕ так».
Л╕тература ув╕йшла в життя с╕льського хлопця з учительсько╖ родини легко ╕ природно. Перший досв╕д в╕ршування в╕н отримав, перебуваючи в партизанському загон╕. П╕сля в╕йни, яку в╕н зак╕нчив з двома медалями «За в╕двагу», було вивчення укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ в педагог╕чному ╕нститут╕ (зак╕нчив з в╕дзнакою), викладання в школах. Але л╕тературна нива притягувала молодого Ореста, немов магн╕т. Спершу в╕н друку╓ сво╖ в╕рш╕ в газетах, дал╕ прийшла черга публ╕кац╕й у журнал╕ «Дн╕про», в «Л╕тературн╕й газет╕». В 1965 роц╕ видавництво «Радянський письменник» видало його в╕рш╕ у зб╕рнику «Народження П╕сн╕».
╤ треба ж було так тому статися, що в розгромн╕й статт╕ 24 р╕чно╖ колеги-поетки та л╕тературного критика Маргарити Малиновсько╖ «Творц╕ Нов╕тн╕х М╕ф╕в», опубл╕кован╕й у журнал╕ «В╕тчизна», пролунала критика ╕ на адресу в╕рш╕в Ореста Корсовецького. Важко сказати, не читавши ан╕ самих тих в╕рш╕в, ан╕ критики (не зм╕г, на жаль, в╕дшукати), наск╕льки серйозними були п╕дстави для не╖. Треба розум╕ти, що йшлося, певно ж, не про як╕сть в╕рш╕в. Поет, якого друкував «Дн╕про», «Л╕тературна газета», – то вже певний р╕вень. Йшлося, вочевидь, про ╕деолог╕чне наповнення твор╕в. Не варто забувати, що на той час минуло лише п’ять рок╕в в╕д розв╕нчання на XX з’╖зд╕ КПРС культу особи Стал╕на, а поет╕в, письменник╕в продовжували кидати за ╜рати ╕ значно п╕зн╕ше, тож традиц╕╖ нетерпимост╕, нетолерантност╕ в середовищ╕ л╕тератури продовжували буйно кв╕тувати.
До критики люди ставляться по-р╕зному. Д╕апазон реакц╕╖ письменника на критику його твор╕в вар╕ю╓ться в╕д тотального ╕гнорування до самогубства включно. Орест Корсовецький п╕сля т╕╓╖ критики ви╖хав з Криму, де в╕н мешкав на той час, ╕ перебрався на далеку Чукотку. Самозаслання? В певному сенс╕. На щастя, нав╕ть найдошкульн╕ша критика не може позбавити справжнього письменника здатност╕ бачити, сприймати ╕ в╕ддзеркалювати св╕т таким, яким його часто не бачать його сучасники, розм╕рковувати над його сутн╕стю. Була в СРСР така тенденц╕я – писати «в ст╕л». Зб╕рка «Над сл╕дом ведмежим намет», що вийшла у видавництв╕ «Радянський письменник» у 1989 роц╕, була укладена якраз ╕з твор╕в з отого його «столу» чукотського пер╕оду.
Повернувшись до Криму, Орест ╤ванович продовжу╓ пл╕дно писати. Окр╕м чудових, самобутн╕х в╕рш╕в, стиль яких не переплута╓ш в укра╖нськ╕й л╕тератур╕ з жодним ╕ншим, в╕н працю╓ над словником рим, прид╕ля╓ чимало часу публ╕цистиц╕, пише багато статей для щойно засновано╖ на кримських теренах справжньо╖ укра╖нсько╖ газети «Кримська св╕тлиця». Його полум’ян╕ публ╕кац╕╖ не залишали байдужою читацьку аудитор╕ю, були швидкою ╕ влучною реакц╕╓ю на важлив╕ под╕╖ в Укра╖н╕, а особливо в самому Криму.
В 1990 роц╕ Орест ╤ванович вступа╓ до Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни, а за дев’ять рок╕в з його ╕н╕ц╕ативи ╕ безпосередньо╖ участ╕ було засновано альманах «Прекрасная Гавань» – видання поет╕в Чорноморського району, перше число якого вийшло у видавництв╕ «Доля». У вересн╕ цього року шанувальникам поез╕╖ буде представлено вже с╕мнадцяте число альманаху. На жаль, Орест ╤ванович не д╕ждався виходу ╕ другого його числа. 7 вересня 2000 року поета не стало. Любовно укладуваний ним, його другий поетичний зб╕рник «В╕тер часу» вийшов уже п╕сля його в╕дходу.
Орест ╤ванович Корсовецький лишив по соб╕ добру ╕ довгу пам’ять. Ще за життя в╕н став лауреатом прем╕╖ ╤вана Ог╕╓нка, а п╕сля смерт╕ його ╕м’я з ╕н╕ц╕ативи мешканц╕в селища Чорноморське та сп╕вроб╕тник╕в самого закладу присво╓но Чорноморськ╕й центральн╕й районн╕й б╕бл╕отец╕. В ╖╖ фондах ╕ сьогодн╕ ми можемо бачити його поез╕ю, його публ╕цистику. В б╕бл╕отец╕ пер╕одично проводяться виставки, присвячен╕ поетов╕ та його творчост╕.
Ц╕╓╖ нед╕л╕ виповню╓ться дев’яносто рок╕в в╕д дня народження Ореста ╤вановича Корсовецького, укра╖нця, поета, громадянина. Згадаймо ж його цими днями незлим тихим словом, подякуймо в серц╕ сво╓му за те, що завдяки його поез╕╖, завдяки св╕тлу, що ще довго випром╕нюватиме через його слово його душа, додалося укра╖нськ╕й л╕тератур╕, а отже, ╕ нам. Насамк╕нець пропоную уваз╕ читач╕в «КС» в╕рш Ореста Корсовецького «Мо╖м Словникам», який сприйма╓ться сьогодн╕ аж надто актуально.

Валентин БУТ
Чорноморський район, Крим


Орест КОРСОВЕЦЬКИЙ

МО╥М СЛОВНИКАМ

Скарбниц╕, немудрим дивниц╕
В сутуз╕ мо╖й горьов╕й,
Мо╖ словники на полиц╕,
Супутники, пожитку м╕й!..
Неначе у стисках удава —
Родовища св╕тлих завзять.
В облоз╕ ╕ пам’ять, ╕ слава,
╤ чоботи в душах риплять.
Шал╕╓ бундючна глупота,
На штурми затята п’ястись:
Чоб╕ттями в душ╕ охота,
У душ╕, що скволу дались.
Б╕ду╓ обложена мова,
Чимдуже ╖╖ облягли,
╤ виклав я з р╕дного слова
Сво╖ оборонн╕ вали.
╤ в б╕л╕й полярн╕й пустел╕
Я р╕дн╕ шукав словники.
Сп╕вали п╕сн╕ невесел╕
Мо╖ укра╖нськ╕ думки!
Вривалися лют╕ бенер╕
Трощити, пускати на дим.
Чоб╕ття виважу╓ двер╕ —
Не дамся, не дамся живим!

Фото Валентина Бута та з арх╕ву «КС»

Орест КОРСОВЕЦЬКИЙ «МО╥ УКРА╥НСЬК╤ ДУМКИ...»

МИНУЛЕ ╤ МАЙБУТН╢

Були кривав╕ автократи,
Час каламутний, мов кис╕ль, —
Суц╕ль висок╕ постулати
╤ зв╕рства, безуми суц╕ль.
Були п╕длигач╕-вандали,
╤, жахом пещен╕ у зл╕,
Жили, терп╕ли ╕ мовчали
Батьки, тепер ╕ вчител╕.
Бучн╕ затямивши спектакл╕
Про небувалу благодать,
Минулим часом пересякл╕,
Тепер що гальма верещать.
Там закрутилась верем╕я,
Там хлипи, скиглення, ниття:
Жива стара шизофрен╕я
Кона╓ — прагне майбуття.
Шал╕ють, завше непозбутн╕,
Метикуват╕ до огуд,
Колишн╕й дур,
колишн╕ плутн╕,
Колишн╕й страх, колишн╕й блуд.
Як хочуть св╕том колотити!
Але захир╕ла снага.
Не вчора люди будуть жити,
Час думку в д╕ло упряга.
Щезають давн╕ чортовини,
╤ щось незване поста╓,
╤ в╕д минуло╖ причини
Майбутн╓ ляку завда╓.


ПЕРЕДВИБОРНЕ

Колотнеч╕ та буч╕
Шахрувань-спокушань.
Преподобники злюч╕
В душ╕ хлюпають твань.
Преподобн╕ святохи,
Трохи н╕мб не с╕я,
Трохи, т╕лечки трохи
Несвят╕ жит╕я...
На облуд не гидлив╕,
Напустили мани,
Ловлять душ╕ хиблив╕
Сатан╕ш Сатани.
Сатан╕ неспромога!
Сатан╕ дивина! —
Та поб╕йтеся ж Бога!
Заволав Сатана.
Що ╖м кари Господн╕.
Загр╕бають улов.
У небесн╕ безодн╕
Бог по правду п╕шов.

ДЕПУТАТОВ╤

Непогожа вишина
В брилах ще зимова,
А внизу давно весна,
Хуга пелюсткова.
Йшов ти вгору, не згори,
Знизу вийшов з дому
╤ до часу до пори
Б╕ля туч ╕ грому.
╤ пора й перепора
Правди-нелукавки:
На гор╕ ти не гора,
Люди — не муравки.
Хоч б╕довий, мов огонь,
Вдачею сво╓ю,
На гор╕ не охолонь
Божою душею!
На гор╕ мороз пройма,
В ╕н╕╖ брилини,
Та н╕кчемн╕╓ зима,
Йде весна з долини.
Хай буремна височ╕нь
Сн╕гом дос╕ хвище —
Добува╓ться цв╕т╕нь
Знизу вище й вище!

ПРАВДА ╤ КРИВДА

Правда, карана та мучена,
Що вже наскиталася!
Кривда, чванна, набундючена,
Напорядкувалася.
Правда сили не ощадила,
Сов╕стю кермована.
Кривда лихо упровадила,
Густо нагримована.
Правда — кулями д╕рявлена,
Лайками обкладена.
Кривда — навчена, направлена,
Пишна, бо доглядана.
Правда — змалечку не пещена,
Силою не скорена.
Кривда — п╕дла та розбещена,
Сита ╕ незморена.
Зав╕стили благов╕сники
Правди достеменно╖ —
Заслонили кривду зл╕сники
З тем╕н╕ пл╕сенно╖.
Правда ма╓ переважити —
Духом укр╕пилася.
Кривд╕ хочеться ватажити —
Як же озлобилася!

В╤РА

Останн╕ ╕доли хитаються,
Давно попадали хрести,
Нев╕ри ж в╕рою проймаються,
Що благодатному грясти.
За благомисля за╜ратован╕,
Давно п╕шли на небосхил
Свят╕, в колонах конвойован╕,
Щоб заволав гулагський пил.
А в╕ра, скарана, зморожена,
Хай що там родить, як р╕лля,
╤ знову мати розтривожена
Син╕в хрестом благословля.
Палахкотять св╕чки засв╕чен╕,
Де вбита свят╕сть ожила,
╤ в душ╕, страшно окал╕чен╕,
Повзуть гадюки до тепла.
╤ схаменулися омарен╕,
Зусюди благов╕сти чуть,
╤ жалять розуми потьмарен╕,
Котр╕ анафему речуть.
╤ ваблять душ╕ нерозорен╕,
Не розгубились бозна-де.
См╕л╕ють страхом упокорен╕,
Де в╕ра все-таки веде.

ПОЛЕГЛИМ У ╢ДИНОМУ БОЮ

Турбуйте, турбуйте живих
В густенних туманах ошуки,
Полегл╕ в полках штурмових
Солдати в бою без науки.
Хлоп╕йка, нема й двадцяти,
Турбуйте, солдати безмовн╕,
Потят╕ огнем з висоти
Вчорашн╕ колони призовн╕.
Вас ще та╓мниця трима,
Були дорогою ц╕ною,
Немарно числа вам нема,
Солдати ╓диного бою.
Нем╕ряно кров╕ з╕йшло.
Позаду жахн╕ш трибунали,
╤ рв╕йно, кому повезло,
В окопи ворож╕ стрибали.
Хай правда уся виплива,
Щоб в╕сть ╕ про вас не пропала.
Всього лиш одна лобова,
Одна п╕хотинська навала...
Мовчать, по-солдатськи
мовчать
Хлоп╕йка полегл╕ в╕дважн╕.
Г╕рчать генеральськ╕, г╕рчать
Пишання за битви звитяжн╕.
Кому ще приходите в сон,
Резерви суворо╖ плати,
Хлоп╕йка призовних колон,
╢диного бою солдати?..

ЧОКРАК

В степу м╕раж╕ плавляться,
Пашить сухий бур’ян.
В яку дорогу правляться
Ган╕, Гафур, Асан?
Шляхи травою схован╕...
Утоптан╕ стежки...
В╕дмалку в путь рихтован╕
Ступаст╕ парубки.
В╕дмалечку полюблене,
Втонуло в дикий мак
Село давно погублене,
Розвалений Чокрак.
Шляхи, давно не торен╕,
Д╕д╕вськ╕, возов╕...
Прапрад╕д╕вськ╕ корен╕
Глибоко в мурав╕...
Шляхи, давно не ходжен╕,
В густому полин╕...
╤дуть не тут народжен╕
Гафур, Асан, Ган╕.
На картах не позначене,
╥м кроку набавля
Чокрак, село не бачене —
Св╕й край, своя земля.
Минають пляж╕ знадлив╕,
Де п╕ниться лазур,
До р╕дного пожадлив╕
Ган╕, Асан, Гафур.
М╕раж╕ розпливаються,
╤ йдуть татари, йдуть.
Верта-а-ються! Верта-а-ються!
Легка-хай-буде-пу-у-ть!
* * *
У Криму над Качею-р╕кою,
Над туманом скеля угор╕,
У туман╕ скеля п╕д горою,
А м╕ж ними дик╕ чагар╕.
То пропали мати ╕з дочкою.
Прослух докотився кр╕зь в╕ки:
Кажуть, за д╕вочою красою
Гнались два ханенки-
кримчаки.
Вже красуню вус одного коле,
Враз катюги баряться чомусь,
Як нещасна викрикнула:
«Воле!
Воле! Л╕пше в кам╕нь
обернусь!»
На в╕ки спинилась кам’яною.
╤ гульв╕си впали, кам’ян╕,
Та й лежать, пор╕зан╕ водою,
Доки сточать зливи голосн╕.
А над ними хмурий кам╕нь —
мати.
Бо волала в нестям╕ й журб╕:
«Доню, буду каменем стояти,
В╕кувати, доню, при тоб╕!»
В╕чно кам’ян╕ уста в н╕мот╕.
Перев╕вся ханський р╕д ╕ пл╕д.
Нищать галенята жовторот╕
В кам’яних жолобинах об╕д.
Залишилась казка
 м╕ж часами,
Залишилась людям не до зла:
Щоб вона немрущими
 словами
В пам’ят╕ до знадоби була!

КРИМСЬК╤ БАГОВИЩА

Це мен╕ не приснилося,
Т╕льки в╕ри не йму...
Щось лихе поробилося
В палахкому Криму.
Велетенськ╕ цмоковища,
Трясовинна багва,
╤ нема пристановища,
╤ душа занива.
На болот╕ бульбастому
Я туман╕в попив.
В маяч╕нн╕ вихлястому
Одур оч╕ сл╕пив.
З баговиння брижатого
Я крокую в оман,
А мене, заповзятого,
Обвина╓ туман.
Бачу промен╕, всилен╕
У густу с╕рину.
Там запони в╕дхилен╕
╤ шпарки в яснину.
Стала далеч видн╕шою,
Стало б╕льш ясноти —
Я ╕ду, я мужн╕шаю,
Я повинен д╕йти!

ЗУРОЧЕН╤

Що за горювальники
Багнуть порохна,
Вчора ще мовчальники,
Вчора н╕мина?
Розумом звихнулися?
Воля язикам —
Що то ми начулися:
Нам би, нам би, нам...
Нам би, щоб страховища,
Нам би, щоб тиран,
Нам би, щоб судовища,
На арешти план...
Нам би карн╕ лютощ╕,
Щоб ╕ пень страхав;
Нам би мудр╕ плутощ╕:
Треба так, мовляв...
Нам би комашитися
В зморн╕й клоп╕тн╕,
В чержиськах душитися
Злим, немов шершн╕...
Нам би та ╕мпер╕я,
Той же старший брат,
Нам би та м╕стер╕я
Хвальних дат ╕ свят...
Тю на вас, зурочен╕,
Мов не при ум╕!
Як же заморочен╕
В хитрому ярм╕!
Щир╕ чи удаван╕?
Вол╕ язикам —
В╕ддано трухлявин╕
Кадять ф╕м╕ам...
* * *
Щоб ус╕ слов’яни стали
Добрими братами
Т. Шевченко, «╢ретик»

Призвичаюйся до тями,
Брате-слов’янине:
З перебутого в╕ками
Будучина лине.
Год╕, брате, старшувати,
Ка╖нове д╕ло —
Чвари, звади та утрати...
В душах набол╕ло.
Нависа╓ хмара чорна —
Хмура насторога,
Давня ман╕я розорна.
Стало неспромога.
Брате, ми хот╕ли брата.
Чом лих╕ нажитки?
Наша нива разом жата —
Наш╕ т╕льки збитки.
Правда гн╕вна, мова р╕дна
Стали в оборону,
Бо не ма╓ гидь нег╕дна
Впину-угомону.
Чорне д╕ло губить згоду,
В пам’ят╕ не гине.
Р╕д не хоче переводу,
Брате-слов’янине.
Не уманюй же в омани,
Скличмося до тями,
Бо дружилися слов’яни
В╤ЛЬНИМИ братами!

ОЛЕКСАНДР ДОВЖЕНКО

Росист╕ килими кульбабн╕,
Луги, стави, очерети,
Шумк╕ бори, дороги звабн╕,
Та... не збагнеш, куди ╕ти.
Немов Ов╕д╕й у вигнанн╕,
Став без пут╕ на ста шляхах.
Усюди затиски капканн╕,
Хватк╕, у серц╕ й на вустах.
Мовчить верховний славолюбець,
Ходи, немов на мотузку,
Броди, клади гриби в козубець,
Боровички у сосняку.
Безвих╕дь. Окрики погрозн╕
Та застережлив╕ слова,
Сус╕ди тих╕ та морозн╕
Та б╕ль у серц╕ не вгава.
Бери козубець-берестянку —
Мов душу, працю в╕дняли.
Згора╓ серце доостанку,
Мов закопали, загребли.
У двер╕ стукати глухому?
Н╕, хоч би лихо стерегло,
Не будь супутником лихого,
Хай б╕дним чапл╕нським Шарло!
Н╕, не лабузн╕ догоджання,
Не ладан, смирна та ╓лей!
Турни нев╕льне покаяння,
Як заповзятець Гал╕лей!

ЖИТЕЙСЬКЕ МОРЕ

Клекотить шалене море,
Гоготять за шквалом шквал
Спам’ятаймось: горе, горе,
Де скубуться за штурвал!
Гамселять вали ревуч╕
Наш терплячий корабель
╤ женуть на рван╕ круч╕,
На ослизл╕ ╕кла скель.
Хтось на човнику хисткому?
Нерозважна голова!
Притьма в мор╕ клек╕тному
Весла хвиля вирива.
Т╕льки др╕зки у прибо╖,
Де прибило без кормил,
Де вали бори лихо╖
Розбиваються на пил.
Упин╕мо чвари, звади,
Чи нехай боронить Спас!
Шален╕ють хвилепади,
Обриваються на нас.
Вирина╓ тяжба скельна,
Хижо шлях перепина...
Д╕йся, службо корабельна!
Нестернич╕, в╕д стерна!

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2015 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15678

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков