Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4490)
З потоку життя (7295)
Душі криниця (4179)
Українці мої... (1685)
Резонанс (2178)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1851)
Крим - наш дім (1159)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (245)
Бути чи не бути? (379)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (228)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ЧИМ Б╤ЛЬШЕ ЗБРО╥ ОТРИМА╢ УКРА╥НА, ТИМ ВИЩА ╤МОВ╤РН╤СТЬ ЗАВЕРШЕННЯ В╤ЙНИ
Таку заяву зробив генеральний секретар НАТО ╢нс Столтенберг у сво╖й прощальн╕й промов╕…


«ПРИЙНЯТИ В НАТО ЗАРАЗ»: БОРИС ДЖОНСОН ВКАЗАВ ТРИ КРОКИ ДЛЯ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Також експрем'╓р Велико╖ Британ╕╖ закликав Зах╕д надати Укра╖н╕ дозв╕л на удари з╕ сво╓╖...


БЛ╤НКЕН ╤ С╤КОРСЬКИЙ ЗАПЕВНИЛИ В П╤ДТРИМЦ╤ УКРА╥НИ, ЩОБ ВОНА ВИГРАЛА В╤ЙНУ
"Ми налаштован╕ на те, щоб Укра╖на виграла цю в╕йну", - п╕дкреслив Бл╕нкен…


ДАЛЕКОБ╤ЙНА ЗБРОЯ ТА СТРАТЕГ╤Я НАБЛИЖЕННЯ МИРУ:
Зеленський зустр╕вся ╕з Бл╕нкеном ╕ Ламм╕…


УРЯДОВ╤ ╤НСТИТУЦ╤╥ ЗАРАЗ МАЮТЬ ПРАЦЮВАТИ ЩЕ АКТИВН╤ШЕ, Н╤Ж РАН╤ШЕ
Зеленський - про кадров╕ зм╕ни…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#29 за 17.07.2015
ВИЗНАТИ ОСОБЛИВИЙ СТАТУС ДОНБАСУ — ЦЕ ПОГОДИТИСЯ НА РОС╤ЙСЬКИЙ ВПЛИВ

Точка зору

Президент Укра╖ни Петро Порошенко передав до парламенту проект зм╕н до Конституц╕╖ щодо децентрал╕зац╕╖, який передбача╓ перерозпод╕л владних повноважень ╕з делегуванням ╖х на м╕сця. Це спровокувало в укра╖нському пол╕тикум╕ новий виток дискус╕й навколо виконання М╕нських домовленостей у частин╕ надання особливого статусу окремим рег╕онам Донбасу, окупованим терористами, зокрема, — про доц╕льн╕сть-недоц╕льн╕сть закр╕плення цього статусу в Основному Закон╕. Про це, а також про ефективн╕сть ╕нших реформ «Укр╕нформ» поговорив з директором ╤нституту державно╖ служби та м╕сцевого самоврядування, зав╕дувачем кафедри пол╕тично╖ анал╕тики та прогнозування Нац╕онально╖ академ╕╖ державного управл╕ння при Президентов╕ Укра╖ни, доктором пол╕тичних наук, професором Серг╕╓м Телешуном (пода╓ться з╕ скороченнями).

ПРО ОСОБЛИВИЙ СТАТУС

— Сьогодн╕ йдеться про особливий статус для окупованих територ╕й Донбасу. Точиться дискус╕я про те, чи ма╓ бути цей статус закр╕плений у Конституц╕╖, чи н╕? Яка ваша думка з цього приводу?
— Президент Укра╖ни неодноразово наголошував, що жодно╖ федерал╕зац╕╖ не буде, але федерал╕зац╕я й особливий статус рег╕он╕в — це р╕зн╕ реч╕. На мою думку, ми не повинн╕ вносити цей статус у Конституц╕ю Укра╖ни, оск╕льки це вступа╓ у суперечност╕ з нац╕ональними ╕нтересами Укра╖ни. Зараз ╓вропейськ╕ дипломати, як╕ брали участь у М╕нських перемовинах, вимагають виконання цих домовленостей ╕ посилаються на Президента Укра╖ни. Давайте будемо щир╕. Чи може ╢вросоюз «нахилити» Рос╕ю? Н╕. Санкц╕╖ — це серйозно, але Рос╕я поки що не викону╓ повною м╕рою основн╕ завдання М╕нсько╖ угоди. Так зван╕ «ДНР», «ЛНР» виконують (М╕нську угоду — ред.) частково? Хто готовий ╖╖ виконувати? ╢диний суб’╓кт, який залежить в╕д ф╕нансово╖ ╕ пол╕тично╖ п╕дтримки наших ╓вропейських партнер╕в, — це Укра╖на. Знову виходить, хто везе, того й поганяють. Сьогодн╕ не сто╖ть питання не враховувати думку наших партнер╕в, а сто╖ть питання враховувати власн╕ ╕нтереси. А чому б не винести це питання — щодо особливого статусу окремих територ╕й, якщо воно обговорю╓ться в контекст╕ зм╕н до Конституц╕╖, — на народне обговорення? Чи захоче таких зм╕н народ?
Водночас Венец╕анська ком╕с╕я, даючи висновок щодо в╕дпов╕дност╕ принципам Ради ╢вропи пропонованих зм╕н до Конституц╕╖ Укра╖ни, посила╓ться на М╕нськ╕ угоди. При чому Венец╕анська ком╕с╕я до М╕нських угод? Просто ╢вропа вже втомилася в╕д нас, вона хоче, щоб ми якось — хоч тушкою, хоч опудалом — усе припинили. Ми ц╕нимо ╓вропейську п╕дтримку ╕ прислуха╓мося до порад наших зах╕дних партнер╕в, але варто не забувати ╕ в╕дстоювати наш╕ нац╕ональн╕ ╕нтереси. Бо якщо ми погодимося на цей тиск, — а це, справд╕, тиск: будь-яким чином зараз проводьте вибори, ╕д╕ть на пол╕тичн╕ угоди без в╕дновлення кордон╕в ╕ нац╕онального законодавства, — то ми створимо прецедент правового ╕ м╕жнародного визнання кваз╕державних утворень...
Наш╕ сус╕ди — ╕ в ╢вроп╕, ╕ в так зван╕й «ДНР», ╕ в Рос╕╖ — вимагають, щоб ми внесли ц╕ зм╕ни до Конституц╕╖. Ми можемо визначити особливий статус окремих територ╕й додатковими законами, але не Конституц╕╓ю, яка регламенту╓ пол╕тико-правове поле держави й утриму╓ ╖╖ в╕д подальшого розпаду.
Якщо Конституц╕йний Суд не зверне на це увагу, то це ма╓ судову перспективу. Не можна зм╕нювати Конституц╕ю на догоду пол╕тичн╕й доц╕льност╕. До реч╕, попереднього президента — пана Януковича — звинуватили в нац╕ональн╕й зрад╕ за так╕ д╕╖.
— Але ж вс╕ ми прагнемо завершення в╕йни...
— Кожен агресор, що почина╓ в╕йну, мр╕╓ про мир, але на власних умовах. Ц╕на миру бува╓ р╕зна. Дехто заявля╓: давайте ми в╕дмовимося в╕д окупованих територ╕й ╕ будемо жити спок╕йно. Ви в╕рите у цю дурницю? Територ╕╖ — це т╕льки механ╕зм контролю за внутр╕шньою ╕ зовн╕шньою пол╕тикою, коли через «с╕р╕ зони» в╕дбува╓ться корекц╕я пол╕тичного й економ╕чного курсу держави.
— Якщо ми в╕ддамо окупован╕ на Донбас╕ територ╕╖?
— Так. Це стов╕дсотково призведе до посилення в╕дцентрових тенденц╕й в Укра╖н╕!
— Але чи готова Укра╖нська держава до продовження в╕йни — психолог╕чно, пол╕тично, ресурсно?
— Я не готовий в╕дпов╕сти на це запитання сьогодн╕ однозначно. Вважаю, Укра╖на сьогодн╕ готова до в╕йни б╕льше, н╕ж р╕к тому. Свого часу В. Пут╕н сказав: «Укра╖на вже б давно розбила ополченц╕в, але Рос╕я не дасть цього зробити...». Питання в тому, наск╕льки контрольованою оф╕ц╕йним Ки╓вом буде наша територ╕я.
— Але все-таки: якщо буде визнано особливий статус Донбасу, як╕ насл╕дки це матиме для держави Укра╖на, для ╖╖ в╕дносин з партнерами?
— Укра╖на не буде в НАТО. Укра╖на не буде повноц╕нним членом в ╢вропейському Союз╕. Ц╕ тези багато кого можуть влаштувати як на Сход╕, так ╕ на Заход╕. Для чого Рос╕╖ треба ц╕ територ╕╖ нам повернути? По-перше, щоб зняти економ╕чн╕ ╕ пол╕тичн╕ санкц╕╖. По-друге, конфл╕кт, насамперед, почався за вплив на континент м╕ж Сполученими Штатами ╕ Рос╕╓ю. ╤ якщо Укра╖на визна╓ особливий статус Донбасу, — то ця сфера впливу ще тривалий час буде залиша╓ться за Рос╕╓ю. Ну й останн╓, про це ми вже говорили, — контроль за територ╕╓ю, визнаною сферою впливу Рос╕╖.
Тобто частково РФ досягне тих результат╕в, проти яких стояв Майдан ╕ як╕ вона ставила на порядок денний. Можливо, в ╕нш╕й форм╕, але загалом вона залишиться при сво╖х ╕нтересах. Крим — у не╖, територ╕╖ контрольован╕, Укра╖на призупиня╓ членство в ╢вросоюз╕, в НАТО, в ╕нших утвореннях. РФ отрима╓ ще ╕нструментар╕й впливу на укра╖нськ╕ реал╕╖.
Але це означатиме ╕ зупинення в╕йни. От на чому гра╓ Рос╕йська Федерац╕я: «Ви нам статус ╕ визнання Криму за Рос╕╓ю, ми вам за це — мир». Якщо це в╕дбудеться, то в п╕дручниках ╕стор╕╖ буде написано: завдяки таким-то под╕ям Укра╖на втратила — Крим, стратег╕чний форпост на Чорному мор╕. А через територ╕╖ з особливим статусом — Донецьк, Луганськ — буде вплив на територ╕╖, як╕ ц╕кавлять РФ — на Харк╕вщину, Запор╕жжя, Дн╕пропетровщину, Микола╖вщину, Херсонщину, Одещину.
Пам’ятайте, коли ми ведемо мову про можлив╕сть в╕дмовитись в╕д тимчасово окуповано╖ територ╕╖, ми в╕дд╕ля╓мо не рос╕йську територ╕ю, ми власну, укра╖нську, в╕дд╕ля╓мо!
— Тобто вийде, що Укра╖на, по сут╕, в╕дд╕ливши де-факто ц╕ територ╕╖ в╕д себе, поступово може розвалитися?
— У ╕нших рег╕он╕в може виникнути питання: а чим Харк╕в, Запор╕жжя чи Черн╕вц╕ в╕др╕зняються в╕д цих областей? Тому що вийде, що той, хто погрожу╓ сепаратизмом, ма╓ б╕льше повноважень ╕ б╕льше прав, н╕ж т╕, хто п╕дтримав укра╖нське.
Погоджуватися на так╕ вимоги — це лог╕ка слабкого. Дуже небезпечно за загальними фразами «миролюбства» приховувати свою нед╕╓здатн╕сть. Я розум╕ю, що ╓ дипломатичний процес ╕ ╓ важк╕ реал╕╖ життя, коли ти в╕дступа╓ш ╕ п╕дпису╓ш те, що тебе примушують тво╖ партнери та опоненти, але ген╕альн╕сть пол╕тика ╕ його м╕с╕я в ╕стор╕╖ — визначити реал╕╖, перспективи ╕ вм╕ти в цих складних умовах максимально зберегти ╕нтереси держави.
— А якщо залишиться «статус кво»: Укра╖на, США, ╢С разом, санкц╕╖ посилюються, — ск╕льки Рос╕я ще витрима╓?
— Ор╕╓нтовно чотири роки. Санкц╕╖ тривають, держава неоф╕ц╕йно вою╓. Потихеньку зб╕льшу╓ться мирна територ╕я, форму╓ться економ╕ка, р╕вень життя помалу, наск╕льки це можливо, зроста╓. До 4 рок╕в ми можемо в╕дчути реальн╕ зм╕ни, повернути св╕й вплив на територ╕╖, ╕нтегрувати ╖х в Укра╖ну.
Але чи витрима╓ цей час Укра╖на?
Я знову повертаюся до фрази про «дике поле» глобально╖ пол╕тики, бо сьогодн╕ на наш╕й територ╕╖, за рахунок укра╖нсько╖ кров╕, форму╓ться новий св╕товий порядок або лама╓ться старий. ╤ я хочу, щоби пол╕тики, нарешт╕, усв╕домили, що Укра╖на не може зменшуватися, як шагренева шк╕ра, бо нащадкам буде важко нас пробачити.

ПРО КРИМ

— Нещодавно у ЗМ╤ з’явилося звернення без╕менних генерал╕в спецслужб ╕з закликом до влади визначитися з в╕йною, ╕ вони стверджують, що Крим можна було вберегти минулого року. Як ви вважа╓те, чи можна було вберегти Крим за тих умов — в╕дсутност╕ бо╓здатно╖ арм╕╖, лег╕тимних орган╕в влади, в╕дсутност╕ контролю за кримськими силовиками, в╕йськом?
— Ц╕ питання, як ╕ Майдан, Революц╕я г╕дност╕, громадянський конфл╕кт, ╕нтервенц╕я, ще довго хвилюватимуть сусп╕льну св╕дом╕сть, зм╕нюватимуть сво╓ пол╕тичне забарвлення ╕ зм╕ст. Бо, як кажуть, ╕стор╕ю спок╕йно можуть писати т╕льки покол╕ння, як╕ не страждали в╕д цих под╕й н╕ з одного, н╕ з ╕ншого боку.
Давайте спочатку ч╕тко визначимося у деф╕н╕ц╕ях — що це було? Якщо ми кажемо — Революц╕я г╕дност╕, то ми повинн╕ визнати, що це був масовий громадянський протест, який кардинально переформатував соц╕ально-пол╕тичну структуру укра╖нського сусп╕льства ╕ призв╕в до зм╕ни одного пол╕тичного режиму ╕ншим — силовим шляхом.
Друге питання, наск╕льки в╕тчизнян╕ державн╕ ╕нституц╕╖ на той час могли виконувати сво╖ функц╕╖?
— Ви ма╓те на уваз╕ лютий 2014 року?
— Нав╕ть трохи б╕льше. Я вважаю, що ще до того моменту, коли екс-президент В╕ктор Янукович ут╕к з Ки╓ва, вже був парал╕ч влади. Тод╕, за мо╖ми оц╕нками, десь до 50% населення просто оч╕кували на зм╕ну ситуац╕╖, щоб вир╕шити, з ким залишитися. Хоча вважали, що Укра╖на потребу╓ еволюц╕йного перезавантаження, до 20% були противниками таких зм╕н, а 30% активно працювали над зм╕нами, з них до 10% готов╕ були радикал╕зувати ситуац╕ю. Тобто б╕льш╕сть населення оч╕кувала на стаб╕л╕зац╕ю ситуац╕╖, на перших порах активно не п╕дтримуючи жодно╖ з╕ стор╕н.
╤ водночас — подоба╓ться нам це чи не подоба╓ться — досить значна частина громадян у р╕зних рег╕онах Укра╖ни, особливо в Донецьку, Луганську, в ╕нших рег╕онах сходу держави, не прийняли нову укра╖нську владу, яка, на ╖хню думку, використовуючи нелег╕тимн╕ методи пол╕тично╖ боротьби, прийшла до влади. (Окрема мова про проведення спец╕альних операц╕й ╕ пропагандистсько╖ кампан╕╖ з боку Рос╕╖).
Та нав╕ть спроба лег╕тим╕зувати нову укра╖нську владу у вигляд╕ вибор╕в президента та вибор╕в до Верховно╖ Ради Укра╖ни остаточно це питання не вир╕шила. Революц╕я г╕дност╕, силою усунувши пол╕тичний режим В. Януковича, з╕ткнулася з вакуумом влади, протистоянням рег╕ональних ел╕т ╕ нерозум╕нням та роздратуванням населення Криму та сходу Укра╖ни — цим ╕ скористалися пророс╕йськ╕ сили, як╕ почали реал╕зовувати резервний план Москви. Варто було пам’ятати, що у переважн╕й б╕льшост╕ революц╕я — це завжди докор╕нна зм╕на з елементами насильства ╕ подальшою ескалац╕╓ю конфл╕кту. Ц╕ пол╕тики впевнен╕ були, що ця революц╕я швидко зак╕нчиться... Але укра╖нська революц╕я нагадувала локомотив, а ╖╖ поводир╕ часто йшли позаду ╕ дивилися, як вчасно вскочити на останню сходинку революц╕йного експресу або хоча б не пустити його п╕д ук╕с...
 Поступово громадянський конфл╕кт перер╕с у зовн╕шню ╕нтервенц╕ю, що набула ознак «неформально╖» або «г╕бридно╖ в╕йни», яка дос╕ не визнана. Але за вс╕ма ознаками, окр╕м формального оголошення, в╕дпов╕да╓ характеристиц╕ не просто збройного конфл╕кту, а все ж таки в╕йни.
Варто зазначити, що нетрадиц╕йна або г╕бридна в╕йна завжди врахову╓ компонент громадянського конфл╕кту, в якому сили зовн╕шнього агресора ор╕╓нтуються на частину населення, що не п╕дтриму╓ центральну владу ╕ готова з╕ збро╓ю в руках в╕дстоювати власн╕ ╕нтереси. Насильство, що виникло п╕д час протистояння ╕ штучно п╕д╕гр╕валося з р╕зних бок╕в, шукало вих╕д через масштабний громадянський конфл╕кт. ╤ ця трагед╕я була абсолютно законом╕рною з моменту появи перших жертв — ╕ з одного, ╕ з ╕ншого боку.
В учасник╕в громадянського конфл╕кту завжди ╓ своя ╕ т╕льки своя правда. Ми пам’ята╓мо траг╕чно загиблих Геро╖в Небесно╖ Сотн╕, але й пам’ята╓мо десятки загиблих громадян Укра╖ни з ╕ншого боку. Це був т╕льки початок, а пот╕м АТО… Цей конфл╕кт ма╓ не т╕льки в╕йськов╕ характеристики, цей конфл╕кт ма╓ св╕тоглядно-пол╕тичне, ╕деолог╕чне п╕д╜рунтя, цей конфл╕кт на кров╕, п╕сля появи яко╖ стало зрозум╕ло, що наступним етапом буде випробування Укра╖ни як держави, ╖╖ ц╕л╕сност╕.
У той час багато хто не розум╕в, що зм╕на режиму Януковича ╕ парал╕ч владних ╕ державних ╕нституц╕й фактично ув╕мкнули механ╕зм розпаду Укра╖нсько╖ держави.
Друге питання — чи могли ми втримати Крим? Питання г╕потетичне. Окрем╕ експерти вважають, що могли. Принаймн╕ його частину. Проте ця тема не закрита — як для ╕сторик╕в, так ╕ для фах╕вц╕в у галузях права, безпеки ╕ пол╕тики. Вона потребу╓ детального розгляду сценар╕╖в розвитку ситуац╕╖ та анал╕зу повед╕нки ключових гравц╕в, але це — тема ╕ншо╖ розмови.
Щодо кер╕вництва Рос╕╖, то перед ним постали питання щодо встановлення контролю над стратег╕чними зонами впливу, якщо не вс╕╓╖ Укра╖ни та хоча б частини територ╕╖. Кр╕м того, вир╕шувалися питання внутр╕шньопол╕тичного характеру. Зупинення насл╕дк╕в «майдану» для Рос╕╖, консол╕дац╕я нац╕╖ та стаб╕л╕зац╕я пол╕тичного режиму В. Пут╕на. Пригаду╓те, ще в 1992 роц╕ ╕ Руцкой (в╕це-президент РФ Олександр Руцкой — ред.), ╕ Андран╕к М╕гранян, радник Бориса ╢льцина, говорили про необх╕дн╕сть федерал╕зац╕╖ Укра╖ни, створення особливих статус╕в для окремих територ╕й. 1991-й, 1992-й, 1993-й роки — ще тод╕ почала порушуватися ця тема.
Чи готов╕ були укра╖нськ╕ пол╕тики до такого розвитку под╕й? ╤ так, ╕ н╕. Частина радикал╕в хот╕ла велико╖ революц╕╖ по Б╕смарку, який казав, що нац╕╖ утворюються на «кров╕ та зал╕з╕». ╤нш╕, л╕берально-демократичного ╜атунку, мали над╕ю при зовн╕шн╕й п╕дтримц╕ на еволюц╕йний розвиток под╕й, хтось скористався ситуац╕╓ю й очолив процес. Створю╓ться враження, що вони не прораховували чи не хот╕ли прораховувати реакц╕ю п╕вн╕чного сус╕да, спираючись на досв╕д попереднього «помаранчевого майдану». Опосередковано про це св╕дчать заяви кер╕вник╕в американських спецслужб.
Але ц╕кавим ╓ зауваження одного з в╕домих учасник╕в Майдану, який сказав, що: «До влади прийшов не Майдан, а його сцена». Можливо, варто замислитись над ц╕╓ю сентенц╕╓ю.
— Але ╕сну╓ думка, що на той момент наш╕ пол╕тики вс╕ сво╖ д╕╖ узгоджували з ╓вропейцями, як╕ дуже боялися в╕йни у центр╕ ╢вропи, ╕ не п╕дтримували б того, хто зробив перший постр╕л...
— Ви ма╓те рац╕ю, були домовленост╕ — ╕ це п╕дтверджу╓ пан╕ Нуланд, п╕дтверджу╓ посол Н╕меччини та ╕нш╕ ╕ноземн╕ високопосадовц╕, — були домовленост╕ провести вибори у травн╕.
П╕д час Майдану, кр╕м внутр╕шньопол╕тичних, було два зовн╕шньопол╕тичн╕ сценар╕╖. Зокрема, сценар╕й ╢вросоюзу, США, як╕ контролювали цей процес, гарантував ╕ одн╕й, ╕ ╕нш╕й сторон╕ т╕ чи ╕нш╕ преференц╕╖, ╕ рос╕йський сценар╕й. Оц╕ вс╕ сценар╕╖ з╕йшлися в один, який п╕дкорегував Майдан з його радикал╕змом ╕ стих╕йн╕стю, амб╕ц╕йн╕стю його л╕дер╕в ╕ жертовн╕стю та пол╕тичним романтизмом протестуючих укра╖нц╕в. Сусп╕льний розлом, що сколихнув Укра╖ну, ╢вропу, Рос╕ю ╕ увесь св╕т, а пот╕м ╕ в╕йна — остаточно перегорнули стор╕нки пол╕тично╖ ╕стор╕╖ ХХ стор╕ччя ╕ поставили на порядок денний питання створення ново╖ конф╕гурац╕╖ св╕тово╖ системи безпеки, а перед Укра╖ною, як ╕ багато раз╕в до того, постала дилема не просто виживання, а й формування нових засад внутр╕шньо╖ ╕ зовн╕шньо╖ пол╕тики, де ключовими повинн╕ були стати оновлен╕ нац╕ональн╕ ╕нтереси, побудован╕ на демократичних ц╕нностях ╕ принципах.

Марина СИНГА╥ВСЬКА

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15585

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков