Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 26.06.2015
ОБ’╢ДНАННЯ ЦЕРКОВ П╤Д НАГЛЯДОМ КОНСТАНТИНОПОЛЯ

Дорога до Храму

Укра╖нська автокефальна православна церква та Укра╖нська православна церква Ки╖вського патр╕архату таки вир╕шили об’╓днатися. До 30 червня цього року вони мають домовитися про скликання Об’╓днаного Собору. Под╕я ця неперес╕чна, ╕ шлях до не╖ тривав не один р╕к. Про можлив╕сть об’╓днання обидв╕ конфес╕╖ проголошували неодноразово, але до практичних результат╕в справа дос╕ так ╕ не д╕йшла. На завад╕ ставали й особист╕ амб╕ц╕╖ церковних ╕╓рарх╕в, ╕ намагання Московського патр╕архату вбити клин м╕ж конфес╕ями. Як буде цього разу? Висловити свою думку з цього приводу ми попросили представник╕в обох церков — учасник╕в ╓днального процесу та в╕домого рел╕г╕╓знавця.

«У БОГОСЛОВ’╥ ПОНЯТТЯ «КАНОН╤ЧНА» ╤ «НЕКАНОН╤ЧНА» ЦЕРКВА НЕМА╢»
Кер╕вник ╕нформуправл╕ння, речник УПЦ КП, арх╕╓пископ ╢встрат╕й (Зоря):
— Хоча ми ставимося до об’╓днувального процесу з обережним оптим╕змом, тому що ма╓мо, на жаль, досить складну попередню ╕стор╕ю наших стосунк╕в, але в╕римо в усп╕х. Ми не обманю╓мо самих себе, що процес об’╓днання буде в╕дбуватися легко ╕ просто.
Також ми розум╕╓мо, що ╕снують впливов╕ сили, зац╕кавлен╕ в тому, щоб православна церква в Укра╖н╕ була розд╕лена, невизнана ╕ залежна в╕д Москви. Московськ╕ сили — ╕ пол╕тичн╕, ╕ церковн╕, як╕ д╕ють також ╕ тут, в Укра╖н╕, — будуть намагатися вплинути на ситуац╕ю, насамперед, на кер╕вництво ╕ загалом на настр╕й в автокефальн╕й церкв╕, щоб схилити ╖╖ до в╕дмови в╕д об’╓днання або в╕дтерм╕нування цього процесу на невизначений строк. Под╕бне ми вже спостер╕гали ран╕ше п╕д час наших попередн╕х спроб об’╓днання.
Вт╕м, ми спод╕ва╓мося на усп╕х, бо, по-перше, ╓ сусп╕льний ╕ внутр╕шн╕й церковний запити на ╓дн╕сть, ╕ люди, насамперед прост╕ параф╕яни, бажають ╓дност╕. А, по-друге, в цьому процес╕ ми вперше бачимо оф╕ц╕йну присутн╕сть спостер╕гач╕в, ╕╓рарх╕в Константинопольського патр╕архату, як╕ засв╕дчили сво╖ми п╕дписами в╕дпов╕дний п╕дсумковий документ. Усе це налаштову╓ нас на оптим╕зм.
Необх╕дн╕сть створення в Укра╖н╕ ╓дино╖ Пом╕сно╖ церкви давно назр╕ла. В╕дпов╕дно до канон╕чних правил православно╖ церкви визнача╓ться самост╕йн╕сть пом╕сних церков. Так, 34-те Апостольське правило досить ясно говорить про адм╕н╕стративну самост╕йн╕сть: «╢пископам всякого народу належить знати першого серед них, ╕ визнавати його як главу». ╤ саме на цьому правил╕ грунту╓ться створення вс╕х автокефальних церков на баз╕ в╕дпов╕дних народ╕в ╕ держав, як╕ утворюються цими народами. ╤ тому, коли ми говоримо про автокефал╕ю церкви, ми зна╓мо з ╕стор╕╖, що вона пов’язана з державн╕стю, насамперед, православних народ╕в. Укра╖на ╓ переважно православною кра╖ною, бо понад 70% населення спов╕ду╓ православ’я.
По-друге, ми ма╓мо понад тисячол╕тню ╕стор╕ю християнсько╖ традиц╕╖, в Укра╖н╕ понад 25 м╕льйон╕в православних в╕рних. Ми також ма╓мо велику к╕льк╕сть параф╕й, монастир╕в, духовних навчальних заклад╕в, тобто все те, що ╓ необх╕дним для повноц╕нного християнського життя. ╤ тому, якщо ми ╓ окремим народом, а не частиною рос╕йського народу, ма╓мо свою державн╕сть, то, як ╕ ╕нш╕ церкви, укра╖нська ма╓ повне право, нав╕ть обов’язок, бути адм╕н╕стративно незалежною, як, наприклад, болгарська, румунська, сербська, грузинська та ╕нш╕ церкви.
Московська церква звинувачу╓ нас у «неканон╕чност╕». Але це поняття створене, насамперед, для потреб рос╕йсько╖ пропаганди, для того, щоб боротися з укра╖нським церковним рухом за незалежн╕сть. У богослов’╖ поняття «канон╕чна» ╕ «неканон╕чна» церква нема╓. ╢ поняття «православна церква» чи «церква ╕нославна», тобто, яка спов╕ду╓ християнство, але по-╕ншому. Ми ╓ церквою православною.
Сьогодн╕ ми говоримо про визнання автокефал╕╖, тобто повно╖ церковно╖ адм╕н╕стративно╖ незалежност╕ укра╖нсько╖ церкви. Право вир╕шувати найперше належить Константинопольському патр╕архату, бо в╕д Константинополя ми отримали християнську в╕ру, ╕ укра╖нська церква протягом 700 рок╕в як митропол╕я входила до складу Константинопольського патр╕архату аж до того часу, коли вона була анексована — незаконно захоплена Московським патр╕архатом наприк╕нц╕ XVII стол╕ття.
По-друге, Константинопольська церква ╓ першим престолом, тобто ма╓ перш╕сть чест╕ ╕ ма╓ особливе п╕клування про канон╕чний порядок ╕ ╓дн╕сть м╕ж православними церквами. Тому ми оч╕ку╓мо, що п╕сля наших крок╕в, п╕сля р╕шення наших двох церков щодо ╓дност╕ будуть також ╕ в╕дпов╕дн╕ кроки з боку Константинопольського патр╕архату щодо визнання автокефал╕╖ ц╕╓╖ ╓дино╖ вже Пом╕сно╖ церкви.

Д╤АЛОГ ПРО ОБ’╢ДНАННЯ В╤ДБУВА╢ТЬСЯ В ЧАС, КОЛИ УКРА╥НА СТРАЖДА╢
Голова в╕дд╕лу зовн╕шн╕х церковних зв’язк╕в УАПЦ, митрофорний прото╕╓рей УАПЦ ╢вген Шувар:
— Укра╖нська автокефальна православна церква на 5-му Собор╕, який в╕дбувся 4-5 червня 2015 року у Ки╓в╕, ч╕тко задекларувала, що буде все робити для того, щоб об’╓днати все укра╖нське православ’я в ╓дину Пом╕сну православну укра╖нську церкву, про що неодноразово ╕ св╕дчив сво╖ми виступами предстоятель нашо╖ церкви Блаженн╕йший митрополит Макар╕й. А п╕сля об’╓днання добиватися канон╕чного визнання та достойного м╕сця у св╕товому православ’╖. За р╕шенням Собору була створена ком╕с╕я, яку очолив митрополит Галицький Андр╕й, яка ╕ почала цей д╕алог.
Наш╕й ком╕с╕╖ церква доручила робити все можливе, щоб об’╓днавчий процес, на який чека╓ вся Укра╖на, нарешт╕, став реальним, про що св╕дчить узгоджений ╕ п╕дписаний нами план д╕й, реал╕зуючи який, можемо мати об’╓днання двох церков уже до к╕нця року. Звичайно, цей процес нелегкий, але повн╕стю реальний — ми молимося одному Богу, православн╕ за в╕рою, славимо Бога р╕дною укра╖нською мовою, служимо укра╖нському народу, нас не розд╕ляють н╕ церковн╕ канони, н╕ догмати. Але церква — це, насамперед, люди, тому ╕ в церкв╕, на жаль, присутн╕й людський фактор. Тому все, що п╕дписано, буде дано на розгляд церкви, пройде обговорення в кожн╕й ╓парх╕╖ на деканальних зборах, пот╕м, якщо будуть певн╕ пропозиц╕╖ в╕д ╓парх╕й, вони пройдуть обговорення на арх╕╓рейському собор╕, ╕ з певними напрацюваннями ми знову зберемося на сп╕льн╕й ком╕с╕╖ ╕ узгодимо чи затвердимо подальш╕ наш╕ кроки.
Багато сьогодн╕ говорять про те, що такий д╕алог уже не раз в╕дбувався м╕ж нашими церквами ╕ щоразу зак╕нчувався н╕чим. На так╕ м╕ркування хочу сказати, що укра╖нський народ сьогодн╕, як н╕коли, заслугову╓ на свою державу ╕ на свою ╓дину Пом╕сну православну укра╖нську церкву. ╤ тепер╕шн╕й д╕алог з об’╓днання в╕дбува╓ться в час, коли ми бачимо, як пролива╓ться кров, як стражда╓ Укра╖на, тому зм╕нилася св╕дом╕сть народу, стало менше байдужост╕. Також уперше за вс╕ роки незалежност╕ посередниками в цих переговорах ╓ представники вселенсько╖ Патр╕арх╕╖, преосвященн╕йший ╤лар╕он, ╓пископ УПЦ у Канад╕, ╕ преосвященн╕йший Дани╖л, ╓пископ УПЦ у США, як╕ також засв╕дчили дан╕ домовленост╕ сво╖ми п╕дписами, а це вже вселя╓ велик╕ над╕╖ ╕ спод╕вання.

ЦЕ ДОЗВОЛИТЬ ОБ’╢ДНАТИ ЗУСИЛЛЯ У ПРОТИСТОЯНН╤ З МОСКОВСЬКИМ ПАТР╤АРХАТОМ

Пров╕дний науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту ф╕лософ╕╖ НАНУ, доктор ф╕лософ╕╖ Олександр Саган:
— Це — вже не перша, на жаль, спроба об’╓днання УАПЦ та УПЦ КП — д╕алог м╕ж церквами з цього приводу ведеться чи не в╕д часу виокремлення УАПЦ ╕з УПЦ КП ╕ ╖╖ чергово╖ ре╓страц╕╖ в Укра╖н╕ у 1995 роц╕. Свого часу були погоджен╕ нав╕ть документи, дуже под╕бн╕ до «П╕дсумкового р╕шення сп╕льного зас╕дання ком╕с╕й для ведення д╕алогу УАПЦ ╕з УПЦ КП та УПЦ КП ╕з УАПЦ», що було п╕дписане членами ком╕с╕й 8 червня 2015 р. у Ки╓в╕. Проте, — ╕ в цьому ╓ певна заслуга представник╕в Константинопольського патр╕архату, як╕ були присутн╕ на зас╕данн╕ ком╕с╕╖, — чи не вперше УПЦ КП фактично погодилася на вс╕ умови УАПЦ — щодо назви об’╓днано╖ церкви та вибор╕в предстоятеля, а представники УАПЦ погодилися ╕з квотним принципом делегування кандидат╕в на Собор (1 представник в╕д 15 громад) та вир╕шення принципових питань не за попередн╕ми домовленостями, а на Об’╓днавчому собор╕, який, зг╕дно з «П╕дсумковим р╕шенням», ма╓ в╕дбутися 14 вересня цього року.
Попри очевидний програш у к╕лькост╕ параф╕й, а отже, б╕льш як утрич╕ меншу квоту делегат╕в Собору, лог╕ка представник╕в УАПЦ, очевидно, пов’язана з м╕фом про те, що б╕льш╕сть кл╕ру та в╕рян УПЦ КП, насправд╕, не п╕дтримують кандидатуру свого предстоятеля ╕ на Собор╕ нададуть перевагу предстоятелю УАПЦ або трет╕й особ╕. Не сл╕д забувати ╕ той факт, що серед кл╕рик╕в УАПЦ ╓ чимало ос╕б, що мають особист╕ образи на ╕╓рарх╕ю УПЦ КП та ╖╖ предстоятеля. В╕дтак процес об’╓днання, а це п╕дтверджу╓ майже двадцятир╕чний досв╕д попередн╕х спроб д╕алогу, буде непростим. Можливе нав╕ть утворення певних марг╕нальних структур на кшталт УАПЦ (о), чого не сл╕д боятися.
Проте таке об’╓днання вкрай необх╕дне для укра╖нського православ’я, оск╕льки розд╕лення ╕ нав╕ть певна ворожнеча двох укра╖ноф╕льських православних церков позбавлен╕ будь-яко╖ лог╕ки, окр╕м особистих нереал╕зованих амб╕ц╕й тих чи ╕нших ос╕б. Таке об’╓днання ╓ необх╕дною умовою початку д╕алогу м╕ж представниками цих церков ╕з Константинопольським патр╕архатом, ╕ в перспектив╕ — визнання ц╕╓╖ об’╓днано╖ церкви у св╕товому православ’╖. На внутр╕шньоукра╖нському р╕вн╕ усунення протистояння «УАПЦ — УПЦ КП» дозволить об’╓днати зусилля вс╕х б╕ляцерковних укра╖ноф╕льських орган╕зац╕й у протистоянн╕ ╕з Московською патр╕арх╕╓ю ╕ вийти на вищий р╕вень м╕с╕онерсько╖ та роз’яснювально╖/просв╕тницько╖ роботи.
Наступним етапом п╕сля об’╓днання УАПЦ ╕з УПЦ КП ма╓ бути робота ╕з визнання ц╕╓╖ церкви у св╕товому православ’╖ та п╕дготовки д╕алогу й под╕бного об’╓днавчого собору ╕з тими представниками УПЦ МП, як╕ в╕днайдуть у соб╕ мужн╕сть в╕д╕рватися в╕д московського рел╕г╕йного центру.

Олександр КОЗЛОВСЬКИЙ
http://www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15479

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков