Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 19.06.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 19.06.2015
РЕФЛЕКС╤╥ З ПРИВОДУ ЮВ╤ЛЕЮ «СЛОВА О ПОЛКУ ╤ГОРЕВ╤М»: КУЛЬТУРНИЙ ╤ СУСП╤ЛЬНИЙ РЕЗОНАНС

Спочатку було Слово...

«Бо сказали брат братов╕: «Це мо╓, а те мо╓ теж»,
╤ почали княз╕ про мале:
«Це велике», — мовити
╤ сам╕ на себе крамолу кувати.
А поган╕ зв╕дус╕ль приходили з перемогами на землю Руську».
(Переклад
Володимира Св╕дзинського)

Кожна нац╕я може ув╕йти в ╕стор╕ю цив╕л╕зац╕╖ лише з╕ сво╖м обличчям, яке форму╓ться й увиразню╓ться його нац╕ональною культурою, традиц╕╓ю, ╕стор╕╓ю. Знання сво╖х виток╕в, закор╕нення у ╖хню глибинну сутн╕сть ╕ смисли робить нас самодостатн╕ми, да╓ перспективу розвитку в контекст╕ св╕тового культурного простору.
Цьогор╕ч виповню╓ться 215 рок╕в ╕з дня публ╕кац╕╖ в 1800 роц╕ шедевру давньоукра╖нсько╖ (давньорусько╖) л╕тератури «Слова о полку ╤горев╕м», яке стало яскравою перлиною у корон╕ духовно╖ культури епохи Середньов╕ччя. А також 830 рок╕в з часу походу (1185 р.) князя ╤горя на половц╕в, под╕╖, яка лягла в основу цього високопоетичного твору. Чи багато народ╕в св╕ту можуть похвалитися такою високохудожньою пам’яткою ймов╕рно к╕нця XII — початку XIII стол╕ття? Безперечно, ми зна╓мо, шану╓мо висок╕ зразки поетичного слова ╕нших народ╕в, серед яких «П╕сня про Н╕белунг╕в», «Витязь у тигров╕й шкур╕», «П╕сн╕ про Роланда», «П╕сня про мого С╕да», «Пов╕сть про д╕м Тайра», ╕ранськ╕ та ╕нд╕йськ╕ епоси, ф╕нська «Калевала». ╤стор╕╖ в╕дом╕ також факти створення давн╕х високояк╕сних нац╕ональних м╕фолог╕чних джерел (фальсиф╕кат╕в) для утвердження ╕ виховання у молодого покол╕ння г╕дност╕ й гордост╕ за св╕й народ. Наше «Слово» (з нагоди 200-л╕ття публ╕кац╕╖) визнано ЮНЕСКО одним з вершинних твор╕в давн╕х л╕тератур, який сво╖ми ╕деями миру ╕ гуман╕зму вплива╓ на формування св╕тово╖ духовно╖ культури.
З часу появи «Слова» до нього була прикута увага багатьох учених ╕ перекладач╕в з р╕зних куточк╕в св╕ту. Не оминули увагою шедевр давньорусько╖ доби, зокрема, в╕дом╕ укра╖нськ╕ письменники та поети Т. Шевченко, ╤. Франко, П. Мирний, Б. Лепкий, М. Рильський, Д. Павличко. Частковий переклад «Слова» укра╖нською зд╕йснив у 1833 роц╕ Марк╕ян Шашкевич. За деякими публ╕кац╕ями досл╕дженню «Слова» присвячено понад 5000 монограф╕й, статей, пов╕домлень. Серед них найб╕льша частка припада╓ на прац╕ рос╕йських вчених. Питома вага праць укра╖нських досл╕дник╕в ╓ значно скромн╕шою, оск╕льки з ╕деолог╕чних причин ╖м було фактично заборонено займатися ц╕╓ю пам’яткою.
Суперечка м╕ж укра╖нськими й рос╕йськими вченими щодо приналежност╕ «Слова» до укра╖нсько╖ культури трива╓ й донин╕. Тому велике здивування виклика╓ практичне замовчування хоч ╕ не канон╕чного, проте все ж таки юв╕лейного року публ╕кац╕╖ «Слова». На превеликий жаль, В╕дд╕л давньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури ╤нституту л╕тератури ╕м. Т. Г. Шевченка НАНУ не спром╕гся на будь-який зах╕д до ц╕╓╖ дати. Цей закид можна в╕днести й до ╕нших академ╕чних установ ╕ ВНЗ в╕дпов╕дного проф╕лю, а також до М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки та М╕н╕стерства культури Укра╖ни (якщо воно сьогодн╕ функц╕ону╓ повноц╕нно). Ось уже майже 25 рок╕в ма╓мо свою державу, ╕деолог╕чн╕ заборони знят╕. То що це — ╕нерц╕йна опала чи нац╕ональна байдуж╕сть ╕ нерозум╕ння ваги «Слова» у плеканн╕ нац╕онально╖ ╕дентичност╕ й культурно╖ св╕домост╕ укра╖нц╕в?
Зрозум╕ло, що в оборон╕ «Слова» як давньоукра╖нсько╖ пам’ятки вагомим аргументом можуть стати лише системн╕ фундаментальн╕ досл╕дження, видання словник╕в ╕ енциклопед╕й «Слова», орган╕зац╕я м╕жнародних симпоз╕ум╕в, форум╕в, конференц╕й з публ╕кац╕ями ╖хн╕х матер╕ал╕в. Важливим ╓ ╕ налагодження системи переклад╕в самого «Слова» ╕ фундаментальних праць про нього св╕товими мовами, насамперед англ╕йською, а також поширення знань про «Слово» через мистецьк╕ засоби вираження: музичн╕ твори, театральн╕ постановки, художн╕ виставки, л╕тературн╕ конкурси та ╕н. На жаль, укра╖нськ╕ науковц╕ дос╕ не змогли сфокусувати сво╖ зусилля на виданн╕ хоча б одного тому енциклопед╕╖ про «Слово» (в Рос╕╖ ╖х опубл╕ковано п’ять). Те ж стосу╓ться ╕ словник╕в. Б╕лоруськ╕ вчен╕ у сво╓му доробку про «Слово» мають такий енциклопедичний словник. Не менш важливим ╓ забезпечення багатотиражного видання «Слова» для масового читача, особливо для дитячо╖ й молод╕жно╖ аудитор╕╖.
Дуже добре розум╕в значення давньоукра╖нсько╖ л╕тературно╖ спадщини (в тому числ╕ й «Слова») для усв╕домлення нац╕онально╖ укра╖нсько╖ ╕дентичност╕ в╕домий укра╖нсько-американський ╕сторик, мовознавець, археолог, мислитель, ор╕╓нтал╕ст св╕тового масштабу Омелян Пр╕цак. Сво╖м «Проектом Тисячол╕ття» в╕н започаткував в Укра╖нському науковому ╕нститут╕ Гарвардського ун╕верситету (УН╤ГУ) з нагоди хрещення Укра╖ни-Руси (988 р.) стотомне видання давньоукра╖нсько╖ писемно╖ спадщини у трьох сер╕ях: факсим╕ле та у перекладах укра╖нською й англ╕йською мовами. До укра╖нських переклад╕в О. Пр╕цак залучив В╕дд╕л давньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури ╤нституту л╕тератури ╕м. Т. Г. Шевченка НАНУ, а факсим╕ле й англ╕йський переклад був за УН╤ГУ. Впродовж майже 50-ти рок╕в О. Пр╕цак досл╕джував «Слово», вивчивши спец╕ально старо╕сландськ╕ й сучасн╕ скандинавськ╕ мови. Одн╕╓ю з останн╕х праць цього подвижника укра╖нсько╖ науки стала монограф╕я «Коли ╕ ким було написано «Слово о полку ╤горев╕м», яка побачила св╕т у 2008 роц╕ уже п╕сля смерт╕ вченого (2006 р.). У ц╕й прац╕ науковець аргументовано доводить, що «Слово о полку ╤горев╕м» ╓ автентичною пам’яткою давньоукра╖нсько╖ л╕тератури, а його автор, правдопод╕бно, — галицький боярин Володислав Кормильчич.
На тл╕ ц╕╓╖ загально╖ пасивност╕ до «Слова» особливу увагу приверта╓ наукова конференц╕я «Слово о полку ╤горев╕м»: укра╖нський ╕ ╓вропейський контекст», яка 29-30 травня 2015 р. в╕дбулася в Ужгород╕. ╤н╕ц╕атором ╕ сп╕ворган╕затором конференц╕╖ став Центр наукових досл╕джень давньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури «╤нститут Слова» в особ╕ його директора Павла Салевича, який ╓ не лише приск╕пливим досл╕дником, а й палким пропагандистом «Слова» ново╖ генерац╕╖. Ц╕каво, що господарем конференц╕╖ став ентуз╕аст вивчення християнських мотив╕в «Слова» ╓пископ Ужгородсько╖ ╕ Закарпатсько╖ ╓парх╕╖ Укра╖нсько╖ автокефально╖ православно╖ церкви Кирило (Михайлюк). Саме завдяки цим подвижникам нечисленне (з огляду на сучасн╕ сумн╕ реал╕╖), але потужне гроно науковц╕в два дн╕ вело предметну дискус╕ю щодо ╕сторичних, л╕нгв╕стичних, л╕тературознавчих, мовознавчих, мистецтвознавчих, св╕тоглядних проблем «Слова». Обговорювали проблеми авторства «Слова», часу його написання й «скептик╕в» щодо ориг╕нальност╕ пам’ятки. Авторитет в╕тчизняно╖ словознавчо╖ науки академ╕к Василь Н╕мчук наголосив на потреб╕ об’╓днання вчених для п╕дготовки ╕ публ╕кац╕╖ Укра╖нсько╖ енциклопед╕╖ «Слова о полку ╤горев╕м». На баз╕ анал╕зу мови «Задонщини» в╕домий досл╕дник В╕ра Франчук аргументовано п╕дтвердила ориг╕нальн╕сть «Слова».
Пл╕дною була дискус╕я в╕дносно жанру й св╕тогляду автора «Слова». Особливий ╕нтерес викликала ╕дея Павла Салевича щодо м╕фолог╕чого п╕дходу до досл╕дження «Слова», оск╕льки под╕╖, як╕ лягли в основу поетичного твору, в╕дбувалися у пер╕од руйнування м╕фолог╕чного св╕тогляду (язичницького космосу) Ки╖всько╖ Рус╕: у св╕домост╕ ус╕х прошарк╕в населення ще жила пам’ять про поганських бог╕в, ще м╕цною була в╕ра у сили природи, ще не були роз╕рван╕ зв’язки з нею. Ця верс╕я ╓ ще одним аргументом, що «Слово» написане середньов╕чним автором, який талановито вписав у св╕й поетичний шедевр м╕фолог╕чн╕ народн╕ в╕рування, легенди, заклинання. По сут╕, «Слово» ╕ ╓ м╕фоеп╕чним твором, п╕снею-закликом до княз╕в ╓днатися в ╕м’я збереження Земл╕ Русько╖. Резолюц╕я конференц╕╖ в╕добража╓ нагальн╕ потреби для повноц╕нного включення «Слова» в науково-культурний об╕г Укра╖ни й св╕ту та сприйняття його патр╕отичних ╕деал╕в укра╖нським сусп╕льством. Серед них: створення Центру наукових досл╕джень давньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури «╤нститут Слова» у структур╕ Льв╕вського нац╕онального ун╕верситету ╕мен╕ ╤вана Франка; порушення питання перед М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни про створення кафедр з п╕дготовки фах╕вц╕в давньо╖ укра╖нсько╖ мови й л╕тератури; видання Укра╖нсько╖ енциклопед╕╖ «Слова о полку ╤горев╕м» сп╕льно з ╤нститутом л╕тератури ╕м. Т. Г. Шевченка НАНУ.
Чому ж «Слово» ╓ таким ц╕нним для нашо╖ культури й ╕сторично╖ пам’ят╕ сьогодн╕? По-перше, це — шедевр давньоукра╖нсько╖ л╕тератури, який ╓ вз╕рцем любов╕ до р╕дно╖ земл╕, патр╕отизму й гуман╕зму. Пров╕дн╕ моральн╕ мотиви твору – мужн╕сть, геро╖зм, честь, жертовн╕сть в ╕м’я В╕тчизни. Саме завдяки ун╕версальн╕й ╕де╖ гуман╕зму це «Слово-заклик» ╓ вкрай актуальним для нашого драматичного сьогодення, для утвердження миру, свободи, г╕дност╕ та ╓дност╕. Головний задум автора «Слова», як ╕ Гомер╕всько╖ «╤л╕ади», — трансформац╕я св╕тогляду князя ╤горя до розум╕ння об’╓днавчо╖ рол╕ держави — ╓ ╕ донин╕ надважливим. По-друге, «Слово о полку ╤горев╕м» ╓ опоетизованим високомистецьким ╕сторичним джерелом нашого минулого, вивчення й анал╕з якого да╓ нам перспективу на майбутн╓. По-трет╓, це ╓ потужне невичерпне джерело для м╕ждисципл╕нарного досл╕дження його науковцями р╕зного проф╕лю, зокрема: ╕сториками, археологами, астрономами, л╕нгв╕стами, л╕тературознавцями, перекладачами, ф╕лософами, мистецтвознавцями, культурологами, природознавцями, державознавцями, рел╕г╕╓знавцями. А поважним ╕нструментом для досл╕дник╕в «Слова» мала б стати структурально-функц╕ональна теор╕я ╕сторично╖ в╕з╕╖ зак╕нчених ╕сторичних цикл╕в Омеляна Пр╕цака. ╤дея теор╕╖ – головним в ╕сторичному процес╕ ╓ людина, а завершену конкретну епоху характеризу╓ колективна ментальн╕сть (св╕тобачення, св╕тосприйняття, св╕торозум╕ння), яка включа╓ в себе ус╕ сусп╕льн╕ процеси: пол╕тичн╕, економ╕чн╕, культурн╕, соц╕альн╕, рел╕г╕йн╕ та ╕н. Саме тому «Слово» як бездонне джерело мудрост╕, краси й патр╕отизму ма╓ стати наст╕льною книгою кожного укра╖нця як «Кобзар» Тараса Шевченка.

Наталя ГУМНИЦЬКА
м. Льв╕в

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 19.06.2015 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15443

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков