Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
╢ВРОПА МА╢ БУТИ ЩИТОМ ДЛЯ УКРА╥НИ
Президентка ╢вропейсько╖ ком╕с╕╖ Роберта Мецола - за п╕дсумками зустр╕ч╕ у Брюссел╕…


НАШ╤Й ╢ВРОП╤ ПОТР╤БНА РЕАЛЬНА ОБОРОННА САМОДОСТАТН╤СТЬ
Виступ Президента Укра╖ни на зас╕данн╕ ╢вропейсько╖ ради.


У ДЕНЬ УКРА╥НСЬКОГО ДОБРОВОЛЬЦЯ МИ ДЯКУ╢МО КОЖНОМУ Й КОЖН╤Й, ХТО СТАВ НА ЗАХИСТ УКРА╥НСЬКО╥ ДЕРЖАВИ ТА СУСП╤ЛЬСТВА
Президент вручив нагороди во╖нам…


ЗЕЛЕНСЬКИЙ ПОГОДИВ КАНДИДАТУРУ ЗАЛУЖНОГО НА ПОСАДУ ПОСЛА У БРИТАН╤╥
Про це йдеться у пов╕домленн╕ М╕н╕стерства закордонних справ Укра╖ни…


БУДЕ ДЕНЬ, КОЛИ ╤ ШВЕЦ╤Я ЗМОЖЕ ПРИВ╤ТАТИ УКРА╥НУ З╤ ВСТУПОМ В АЛЬЯНС
Звернення Президента Укра╖ни.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 05.06.2015
ТЕ, ЩО АСИСТУВАЛО БИК╤ВН╤, ТРЕБА ЗНИЩИТИ НА ВС╤Х Р╤ВНЯХ
Вадим СКУРАТ╤ВСЬКИЙ

Укра╖на здобула незалежн╕сть ще в 1991 роц╕, але т╕льки зараз на законодавчому р╕вн╕ ми в╕дмовля╓мося в╕д радянсько╖ символ╕ки та всього, що притаманно т╕й ╕деолог╕╖. Дехто з укра╖нц╕в сприйняв це з полегшенням: «Нарешт╕!». Дехто, переважно люди старшого покол╕ння, — з певною образою, адже ця символ╕ка супроводжувала ╖х усе життя. Мистецтвознавц╕ ╕ художники заговорили про естетичну та художню ц╕нн╕сть тих чи ╕нших об’╓кт╕в радянсько╖ доби. А деяк╕ м╕жнародн╕ орган╕зац╕╖ нав╕ть заявили про загрозу обмеження свободи слова. Про те, чому треба на законодавчому р╕вн╕ дистанц╕юватися в╕д символ╕ки радянсько╖ доби, «Укр╕нформу» розпов╕в культуролог ╕ ф╕лософ Вадим Скурат╕вський.

ВОГНИК ЗА ТЮРЕМНИМИ РАТАМИ

— Як ви вважа╓те, чи ╕сну╓ ╕ де та межа, перетнувши яку, можна зруйнувати те, що ма╓ естетичну чи моральну ц╕нн╕сть?
— Одверто кажучи, я не знаю, де та межа, ╕ н╕хто н╕ в ц╕й кра╖н╕, н╕ в усьому св╕т╕ не зна╓, де ця межа. Десь на початку XVI стол╕ття людство вир╕шило перетворити свою соц╕альну долю й ╕мпл╕кувати до свого ╕снування абсолютну справедлив╕сть. На це витратили сво╓ життя найкращ╕ мислител╕. А зак╕нчилося все всередин╕ XX стол╕ття величезним скандалом. Письменник Набоков примусив одного ╕з сво╖х геро╖в замислитися над тим, що ж трапилося, що оцей самий вогник, який манив усе людство, перетворився на св╕тло лампи за ╜ратами, де сидить тюремний наглядач. Це — ген╕альна метафора. Прагнення до справедливост╕ зак╕нчилося гранд╕озним скандалом, радянським скандалом з 1918 до 1987 року, тому що пот╕м вже дуже швидко вибудовувалася нова система. Р╕ч у т╕м, що оця сама ╕дея абсолютно╖ справедливост╕, на превеликий жаль, ск╕нчилася побудовою велетенського так званого тотал╕тарного монстра. Зрештою, оцей газетний образ нам н╕чого не скаже, але все це зак╕нчилося неймов╕рною несвободою, неймов╕рною несправедлив╕стю.
Як св╕док ц╕╓╖ само╖ несправедливост╕, я з ус╕╓ю впевнен╕стю хочу вам сказати, що нав╕ть найжорсток╕ш╕ сеанси, скаж╕мо, г╕тлеризму або зах╕дних екскурс╕й у так званий трет╕й св╕т, у напрям╕ його упокорення в Африц╕, в Аз╕╖, не йдуть в жодне пор╕вняння з тим, що мало м╕сце в ц╕й кра╖н╕ в 1917-1987 роки.
Якби людство, справд╕, вглед╕лося в те, що тод╕ ко╖лося, то воно б скрикнуло в╕д жаху. ╤ рано чи п╕зно людство мало в╕дкластися в╕д ц╕╓╖ утоп╕╖. На Заход╕ воно в╕дклада╓ться ╕деолог╕чно, а тут воно мало в╕дкластися ╕нституц╕йно.
А що ж тепер робити з ус╕ма цими людьми, з ус╕ма жестами людей, як╕ вибудовували усе це «справедливе сусп╕льство»? Не знаю, яким чином можна в╕дкластися в╕д цих людей, в╕д ╖хн╕х текст╕в, жест╕в. Але треба якимось чином ╕нституц╕йно в╕дкластися в╕д т╕╓╖ несвободи, яка на повну силу запанувала тут п╕сля так звано╖ велико╖ жовтнево╖ революц╕╖.
Насправд╕, це була велика революц╕я, яка перем╕нила сам склад св╕тово╖ ╕стор╕╖. Але повторюся, це ск╕нчилося величезним скандалом, величезною несправедлив╕стю.
— Чи ╕сну╓ природн╕й шлях зам╕ни символ╕в старо╖ епохи на ╕нш╕, як╕ несуть б╕льш зрозум╕лий та близький нам зм╕ст? Нав╕ть не ╕нституц╕йно, а з власно╖ вол╕ звичайних людей.
— Так╕ символи, як, наприклад, вишиванка, Шевченко, будуть завжди. Але справа в тому, що ми ма╓мо в╕дкластися в╕д минулого саме ╕нституц╕йно. Ма╓мо дистанц╕юватися в╕д тамтешньо╖ несвободи, тогочасного пол╕тичного режиму, зазвичай тотал╕тарного, пол╕ц╕йного, в╕д тих геноцид╕в, в╕д тих неск╕нченних явищ, як╕ в╕н облаштував, типу Бик╕вн╕ чи Катин╕.
Зрозум╕ло, що ╕ в╕д самих незграбних пам’ятник╕в ц╕╓╖ доби. Сказати просто, антиестетичних. А якщо там ╓ якась естетика, то треба в╕двезти десь на околицю, у якийсь парк, хай би там стояв пам’ятник Лен╕ну скульптора Меркурова, який стояв на Бесарабц╕. Я знав Меркурова, його оточення. Там було ст╕льки цин╕зму, там уже н╕хто не в╕рив у те, що робив той самий персонаж, якого сво╖м р╕зцем вибудовував Меркуров. Цей самий Меркуров десь на початку 1950-х рок╕в питав свого знайомого: «Сколько ты получил за памятник Сталину?» — «Столько-то» — «А вот когда я, — каже Меркуров, — изваял монгольского Чойбалсана (це — монгольський комун╕стичний диктатор, у якого руки були по л╕коть у кров╕) мне монголы два грузовика своих разносолов прислали». Це робила людина, яка була дуже добрим художником, здобула найкращу художню осв╕ту на початку XX стол╕ття, а пот╕м... ск╕нчилося все це цин╕змом. А пот╕м прийшли нац╕онал-революц╕онери ╕ взагал╕ все це повалили. ╤, зрештою, шкода цього пам’ятника. ╤нших псевдопам’ятник╕в не шкода.
Мен╕ не шкода, що вулицю Щорса вже мають переназвати ╕менем Коновальця, з яким воював Щорс. Вулицю Артема, який воював з укра╖нськими нац╕онал╕стами, перетворять на вулицю С╕чових стр╕льц╕в. Воно ╕нод╕ незграбно, ╕нод╕ нав╕ть см╕шно. Десь к╕лька рок╕в тому про╖жджав я по колишн╕й Ком╕нтерн╕вськ╕й, дивлюся — там л╕воруч вулиця Симона Петлюри, а праворуч — Ком╕нтерн╕вська. Як сказав один м╕й знайомий: «Коли ╖деш на вокзал, то це вулиця Петлюри, коли поверта╓шся з вокзалу — Ком╕нтерн╕вська. Це незграбно. Але це не просто треба зробити, це неодм╕нно треба зробити. В╕д ц╕╓╖ знаковост╕ абсолютно в╕дмовитися. А всл╕д за цим у школах, ун╕верситетах, музеях, по телебаченню, рад╕о, в л╕тератур╕, не посп╕шаючи, треба пояснювати саму структуру ц╕╓╖ несвободи. Не тому, що треба звести рахунок з минулим, а тому, щоб людство не повторило те, що воно зробило.
— Але як же примирити цей цин╕зм, який ╕снував нав╕ть тод╕, з тим, що певна к╕льк╕сть людей не може в╕дкластися в╕д цих ╕дол╕в?
— Хай вони в╕дтворюють свою парт╕ю, але лояльну до нин╕шньо╖ Укра╖ни. Хай серед них з’являться художники рангу Пабло П╕кассо чи Р╕нато Гуттузо, до реч╕, обидва комун╕сти. Хай з’явиться серед них ген╕альний режисер, як Ейзенштейн, який спочатку також був комун╕стично╖ ор╕╓нтац╕╖. Хай заявляють про себе у такий спос╕б. Але все те, що асистувало Бик╕вн╕ ╕ кат╕вському Катинському л╕су, треба знищити на вс╕х р╕внях. Вони живуть, а т╕ люди померли в страшних муках. ╤ тому не ч╕пайте прагнень сучасного св╕ту, спрямованого на те саме минуле.
— А як бути з такою символ╕кою нагород радянських ветеран╕в — бойов╕ ордени, медал╕?
— Це залишиться з ними, як залишалася символ╕ка наприк╕нц╕ Х╤Х стол╕ття — медал╕ за придушення Польського повстання. Так склалася ╕стор╕я. Н╕хто не ма╓ права ображати цього ветерана, його прапорець, з яким в╕н вийде, нав╕ть його георг╕╖вську стр╕чку. Хай вже та сама генерац╕я дожива╓ з╕ сво╓ю символ╕кою. Не зривати же у них медал╕. Просто ╕нституц╕йно не треба передавати жорсток╕й кут╕ ╕ без того жорстокого меду. Але треба сказати, як було насправд╕. 1945 р╕к — геро╖ка радянських солдат╕в. Але був ще м╕льйон по╜валтованих н╕мкень за травень-червень 1945 року. Я безперестанку чув, як солдати, як╕ повернулися зв╕дти, говорили про це без того, що можна було б означити як каяття чи неприйняття. А ╕нш╕ нав╕ть пишалися цим.
Кр╕м того, було й ╕нше. З 10 н╕мецьких солдат╕в 9 загинуло на Сх╕дному фронт╕. Але ж на кожного н╕мця, який загинув у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕, — к╕лька десятк╕в наших людей. ╤ це треба брати до уваги. ╤ т╕, хто п╕дн╕ма╓ портрети головнокомандувача 1941-1945 рок╕в, мають брати до уваги те, що ми зна╓мо про нього. Про нього найточн╕ше сказав у зв’язку з 1937 роком рос╕йський письменник ╤ванов: «Москва, обезглавив своих маршалов, спокойно спит». А пот╕м 1941 р╕к... Один з тих генерал╕в, який став жертвою Стал╕на й якого Стал╕н у 1941 роц╕ випустив, якось сказав при мен╕: «Если бы не сталинская репрессия против Красной армии, немецкую армию остановили бы в августе 1941 года. Скорее всего, на правом берегу Днепра». Це треба знати, а не бити в комун╕стичний барабан, в який била комун╕стична пропаганда, комун╕стичний аг╕тпроп.

ЛЮДСТВО ОБПЕКЛОСЯ НА ╤ДЕОЛОГ╤ЯХ

— Як ви гада╓те, чи буде молодь вибирати як╕сь нов╕ символи, чи ╖й взагал╕ непотр╕бна жодна ╕деолог╕я?
— У ново╖ генерац╕╖, покол╕ння повинна бути сем╕отична свобода — вона вибира╓ те, що вибира╓... Молодь не буде вибирати символ╕ку стал╕нських час╕в. Вони виберуть щось ╕нше або взагал╕ не будуть н╕чого вибирати. Так воно ╕ ма╓ бути.
Людство в ХХ стол╕тт╕ обпеклося на генеральних ╕деолог╕ях, обов’язкових для всього сусп╕льства. Так бути не може. ╤ сучасна молодь дуже далека в╕д того, щоб взяти на озбро╓ння якусь популярну ╕деолог╕ю. Вона, швидше, ╕ не замислю╓ться над цим. ╤ на здоров’я. Але чим би вона не займалася, ╖╖ треба обов’язково дистанц╕ювати в╕д тих чи ╕нших тотал╕тарних ╕деолог╕й.
— Можливо, це — сво╓р╕дний ╕ндив╕дуал╕зм?
— Хай буде ╕ндив╕дуал╕зм. Людство вже обпеклося на вс╕х вар╕антах анти╕ндив╕дуал╕зму. Хай буде все, окр╕м ентуз╕азму навколо тотал╕тарних ╕деолог╕й.
У сус╕дн╕й Рос╕╖ знову почався цей ентуз╕азм. К╕лька дн╕в тому на Красн╕й площ╕ прийняли клятву п╕онер╕в 4 тисяч╕ д╕ток. Хто та людина, яка привела д╕тей, як╕ н╕чого не знають про те, що таке п╕онерська орган╕зац╕я, але ╖х вже привчають до тотал╕тарно╖ ╕деолог╕╖?
Тотал╕тарна ╕деолог╕я може бути не т╕льки стал╕нсько-лен╕нсько-брежн╓вського типу. Деякий час тому в Москв╕ перепоховали прах Великого князя Миколи Миколайовича Романова. Це — дядько останнього царя, головнокомандувач рос╕йсько╖ арм╕╖ в 1914-1915 роках. Прах його перевезли з Франц╕╖, де в╕н помер в ем╕грац╕╖. Зараз почнеться барабанний б╕й навколо того, який добрий персонаж Микола Миколайович. У нього багато чого було, але не треба робити з нього якесь божество, тим б╕льше, що поряд там вже стоять з портретами божества Стал╕на.
— Як це може сп╕в╕снувати у час╕ ╕ простор╕: одних ╕дол╕в скинули, поставили ╕нших, пот╕м повернули старих, ╕ вони поряд стоять?
— Те, що перепоховали, правильно зробили. Але цей процес почався давно. Десь уже в 1992 роц╕, на анти╓льцинському м╕тингу в Москв╕, поряд стояли два персонаж╕ — один з портретом Миколи II, ╕нший з портретом Лен╕на, ╕ вони якось сп╕лкувалися, тому що ╕ той, ╕ другий представляють «величие России». Йдеться про ╕нше. Треба впорядкувати цей св╕т, треба зрозум╕ти, що, наприклад, вбивство царсько╖ с╕м’╖, на той час звичайних громадян рос╕йсько╖ соц╕ал╕стично╖ республ╕ки, — це злочин. Але не треба переносити з минулого в майбутн╓ авторитаризм Романових, авторитаризм, наприклад, Ден╕к╕на.
Якщо комусь потр╕бн╕ символи, — йд╕ть до церкви, мечет╕, синагоги або до будистського дацану, але в жодному раз╕ не можна потурати нахилу людей до тих самих символ╕в. Навколо дуже багато тих, хто з╕тха╓ з приводу радянського минулого, про яке вони фактично н╕чого не знають, не знали ╕ знати не хочуть. От нехай вони доживають свого в╕ку, але не ведуть на «красну площу» нових п╕онер╕в ╕ не вимагають в╕д них тих символ╕в, як╕ вже зжили себе. Зрозум╕ло, що людям потр╕бен той чи ╕нший м╕ф. Пок╕йний академ╕к Сахаров сказав: «ХХ век жаждет мифа». Ну отримали цей м╕ф в добу Лен╕на-Стал╕на-Брежн╓ва, ╕ ми побачили, чим все це зак╕нчилося.

БУНТ АВТОРИТАРНО╥ РОС╤╥

— Ви дума╓те у нас можливо вивести молодь, як вивели п╕онер╕в на Красну площу в Москв╕? У нас молодь сама виходить, коли ╖╖ щось не влаштову╓.
— Слава Богу, коли наша молодь виходить на Майдан, то це переважно, умовно кажучи, молод╕ л╕берали, молод╕ антикомун╕сти, молод╕ антитотал╕тар╕╖. Вони просто не хочуть, щоб на чол╕ кра╖ни стояло оте дерево, типу Януковича.
Ганьба, звичайно, що ми зробили все, щоб Янукович став спочатку прем’╓р-м╕н╕стром, а пот╕м президентом. Весь св╕т см╕явся. Але частина нашо╖ молод╕ не захот╕ла см╕ятися з цього приводу ╕ кинула рукавичку цьому режимов╕.
— Може, вони просто в╕льн╕?
— Трохи ми ╕нш╕, н╕ж рос╕яни. Впритул це дуже гарний народ, але разом з тим вони дуже авторитарн╕. Окр╕м того, вони не люблять свободу. З дуже просто╖ причини — там ╖╖ н╕коли не було. В Рос╕╖ свобода була лише в жовтн╕ 1917-го. Все. Пот╕м к╕лька рок╕в ╓льцинського режиму — молода демократична Рос╕я, проти яко╖ забунтувала Рос╕я авторитарна, Рос╕я масова. Тим шляхом ми аж н╕як не можемо йти. Треба нам шукати ╕ншого. Яким способом шукати т╕ шляхи?
Треба пам’ятати, що в кожн╕й людин╕, нав╕ть коли вона доходить до краю, як казали середньов╕чн╕ м╕стики, горить ╕скорка, себто голос Бога. Тому треба допомагати людям, як╕ вв╕йшли в тотал╕таризм ╕ не виходять з нього. ╤ не вульгарно, тягнучи ╖х за ком╕р. Але коли вони починають говорити щось на кшталт: «Правильно Г╕тлер облаштував слов’янам та ╕удеям Освенцим» чи «правильно зробив Стал╕н, що влаштував укра╖нським селюкам у 1932-1933 Голодомор», — це треба зупиняти.
— Як ви дума╓те, зв╕дки в людях така дика злоба, нав╕ть стосовно людей, яких вони не знають ╕ н╕коли не бачили?
— У Рос╕╖ колись була така мудра людина — Серг╕й Серг╕йович Аверинцев (рос╕йський ф╕лолог, культуролог, б╕бле╖ст). Я колись його запитав: «Откуда такая свирепость у человека?». В╕н розв╕в руками ╕ сказав: «Как откуда? Первородный грех». Первородний гр╕х, або, як казав один м╕й студент, — ориг╕нальний гр╕х. Колись один м╕й студент незграбно перекладав текст з англ╕йсько╖: «Ориг╕нальний гр╕х, ориг╕нальн╕й гр╕х». Я питаю: «Який ориг╕нальний гр╕х?». А там original sin — первородний гр╕х. Р╕ч у т╕м, що ми з вами ╕з матер╕╖, жорстко╖ матер╕╖, яка виникла на схилку, умовно кажучи, палеонтолог╕чних епох. У нас це йде зв╕дти, ця жорсток╕сть. Коли людина, власне, почала ставати людиною, вона почала витворювати якусь гуманну надбудову. Але, бачите, це важка робота, тому що час в╕д часу зв╕р у людин╕ прокида╓ться. Н╕цше говорив про те, що людина — це хворий зв╕р. Але б╕да в тому, що Н╕цше нав╕ть потакав цьому зв╕ру, йому чомусь це естетично подобалося. Це — великий гр╕х великого мислителя. А в принцип╕, звичайно, в як╕сь хвилини дуже легко розбудити цього зв╕ра. Як сказав один теолог, янгол переста╓ бути янголом тод╕, коли на губах у нього закипа╓ п╕на справедливо╖ зненавист╕. Радянський народ мав право на зненависть до ворога в 1941-1945 роках, але все, що робилося пот╕м, — неймов╕рна жорсток╕сть.
На превеликий жаль, той самий арх╕пелаг ГУЛАГ, що його описав Солженицин, частково теж ╕де з тих самих глибин. У 1932-1933 роках були сотн╕ самогубств б╕льшовицьких революц╕онер╕в, як╕ того не витримували. А поряд з ними десятки тисяч функц╕онер╕в, чи╖ д╕ти зараз кажуть: «Та никакого голода на этой Украине не было, столько продуктов, такая плодородная страна...» та ╕нш╕ банальност╕. Ми не повинн╕ забувати, що ми родом з дуже важких стих╕й.
— Х╕ба рел╕г╕я, церква не ╓ противагою зв╕ру в людин╕?
— Церква ма╓ в╕дкластися абсолютно в╕д пол╕тики, особливо державно╖ пол╕тики. А якщо вона входить туди, то не для того, щоб асистувати насильству. Мен╕ дуже не подобаються деяк╕ фем╕н╕стки, як╕ роздягнен╕ б╕гають по церквах. Але коли вони заб╕гли в храм Христа Спасителя, то серед ╕ншого кричали про Кирила: «Он поверил в Путина», ╕ дал╕... нецензурне... лучше бы он в Бога поверил!». От з цього почина╓ться. В Пут╕на в╕н в╕рить, а як же в╕н в╕рить в Бога, який чомусь ма╓ патронувати спочатку упокорення Чечн╕, всл╕д за цим упокорення Укра╖ни? Це — ╕м╕тац╕я рел╕г╕╖. Рел╕г╕я справжня — це ╤оан XXIII, якого наприк╕нц╕ 1950-х обрали зовс╕м старенького в над╕╖, що в╕н скоро залишить цей св╕т. А в╕н раптом взяв ╕ перевернув увесь християнський всесв╕т — почав вимагати, щоб церква Христова була Христовою церквою. Б╕льше н╕чого. Так само, як ╕ пок╕йний ╤ван-Павло. Оце люди, як╕ нагадували про Христа. Я можу нагадати про великих людей рос╕йсько╖ православно╖ церкви, болгарсько╖ православно╖ церкви, румунсько╖ ╕ так дал╕.
Але, на превеликий жаль, в церкв╕ дуже багато людей, яким хочеться використати державу як ╕нструмент. Вони йдуть в б╕к держави. А насправд╕, це не вони використовують державу. Це держава ╖х використову╓. ╤ мен╕ шкода рос╕йську православну церкву. Але з цим н╕чого не поробиш. Це — проблема на найближче стол╕ття. Але який вих╕д може бути з тако╖ ситуац╕╖? Повинна бути Укра╖нська пом╕сна сп╕льна церква. Але в жодному раз╕ вона не ма╓ фл╕ртувати пол╕тично з м╕н╕страми та президентами. Ну що з того, що приходив у Ки╓во-Печерську Лавру ╕ нав╕ть на Афон пол╕тично пок╕йний Янукович? Ну стояло у нього ст╕льки ╕кон в тому самому Межиг╕р’╖ ╕ парадних рел╕г╕йних книг. Чи хрестився в╕н на ц╕ ╕кони, чи читав ц╕ книги? Саме те Межиг╕р’я — демонстрац╕я не просто людсько╖ безв╕дпов╕дальност╕, а дурост╕ неймов╕рно╖. А довкола ж були церковн╕ персонаж╕, як╕ могли йому щось пояснити. Але не так вже багато добрих людей у християнському всесв╕т╕.
В╕ра — це ще не все. Одна справа, коли християнство спонукало Шексп╕ра або Сервантеса на художн╕ подвиги, а ╕нша, — коли н╕бито християнка Катерина Медич╕ да╓ «добро» на так звану Варфолом╕╖вську н╕ч. Мене дуже дратували в 1960-1970 роках захисники стал╕нсько╖ епохи, як╕ казали: «Мы верили». Вони, справд╕, в╕рили, але треба було ще трохи подумати. А, окр╕м того, коли в╕ра зб╕га╓ться з якоюсь корислив╕стю, тод╕ взагал╕ катастрофа. Т╕, хто вц╕л╕в у стал╕нську епоху, в╕д ц╕╓╖ епохи щось отримували.
— Можливо, це — просто страх?
— Так, це — страх. Але в╕ра апр╕ор╕ вибудову╓ться ╕ на явищ╕ остраху перед св╕том. Людина бо╖ться, ╕ раптом виявля╓ться, що ╓ явище, яке н╕чого не бо╖ться, якесь божество. Для християнина — це Христос. Для стал╕н╕ста — Стал╕н, який все зна╓, все вм╕╓, н╕чого не бо╖ться. В роман╕ Досто╓вського «Брати Карамазови» ╓ легенда про ╕нкв╕зитора, який випадково зустр╕ча╓ться з Христом ╕ каже йому: «Для чого ти нам? Ти нам не потр╕бен. Людин╕ потр╕бн╕ «чудо, тайна и авторитет». Це, взагал╕, останн╕ парол╕ тотал╕таризму вс╕х напрям╕в. Чи це красивий марксистсько-лен╕нський м╕ф, чи це пафос рос╕йського монарх╕ста. Це може бути ультра-нац╕онал╕ст, для якого найголовн╕ше — його етнос, не просто нац╕я, а етнос. Справд╕, у людини ╓ нахил до чуда, та╓мниц╕, авторитету. Але християнство робить людину в╕льною. Автентичне християнство. Автентичний ╕слам вимага╓, щоб людина була ╕ при чуд╕, ╕ при авторитет╕, але щоб залишалася людиною. Але це не дуже схоже на реальну повед╕нку деяких нос╕╖в рел╕г╕╖.

В╤Н УНИКА╢ ТРЕТЬО╥ СВ╤ТОВО╥

— Чи варто зам╕нювати одн╕ символи на ╕нш╕, чи цей процес станеться сам собою?
— В╕д тотал╕тарного треба в╕дмовитись. А дал╕ людство хай вибира╓, кого завгодно. Але коли, наприклад, пок╕йний Бузина ображав Шевченка, — це було недобре. Не т╕льки тому, що таке кваз╕л╕тературознавство було несправедливим. А тому що не можна, щоб нос╕й одного св╕тогляду на повну силу ображав символ дототал╕тарно╖ доби. П╕драдянський укра╖нський тотал╕таризм наст╕льки використовував Шевченка — ╕ ун╕верситет ╕мен╕ Шевченка, ╕ парк, ╕ бульвар, ╕ театр Шевченка. Всл╕д за тим з’являлися дурн╕, як╕ говорили як╕сь н╕сен╕тниц╕ про Шевченка. Кожен ма╓ обирати, що хочеться, але в жодному разу не тотал╕тарн╕ символи минулого, тому що все це ск╕нчиться б╕дою. ╤ ця б╕да, як сказав Блок, крилами б’╓ в сучасн╕й Рос╕╖.
 Ну от в Рос╕╖ зробили авторитет з Пут╕на. Не знаю, чи це маф╕я на Луб’янц╕ зробила цього Володю сво╖м представителем, чи там велик╕ грош╕ як╕сь. Але тепер св╕т не зна╓, що робити з цим персонажем. Я не хочу говорити про л╕дера сус╕дньо╖ кра╖ни, що в╕н — ╕д╕от. Але ж в╕н трохи страшн╕ше, ан╕ж ╕д╕от. В╕н ставить безперестанку св╕т на грань в╕йни. Один дуже сердитий на Порошенка народний депутат, який безперестанку з ним вою╓, ла╓ Порошенка, якось сказав: «╢дине досто╖нство — в╕н увесь час уника╓ Третьо╖ св╕тово╖ в╕йни». Це — найточн╕ше, що сказано про Порошенка. Президент робить те, що робить, тому що у нього ╕ншого виходу нема╓. Ми зараз вою╓мо, ╕ страшно подумати, що це таке. Коли я служив в арм╕╖, якось на тактичному пол╕ на навчаннях наш старшина палив по м╕шенях, як то кажуть, не в яблучко, а в б╕лий св╕т, ╕ примовляв: «Одна пуля — одна булочка, вторая пуля — вторая булочка».Тод╕ булочка коштувала десь 6 коп╕йок, ╕ п╕сля наших стр╕льбищ можна було нагодувати п╕в-Га╖т╕. Тобто в╕йна, в╕йсько, арм╕я — все це вимага╓ неймов╕рних грошей. ╤ тут Пут╕н п╕дло себе поводить: окр╕м того, що вою╓ н╕би ╕ напряму, разом з тим в╕н вою╓ приховано. ╤ в ц╕й в╕йн╕, кр╕м того, що гинуть люди, гине та матер╕я культури, цив╕л╕зац╕╖, яку робить людина.
Я не знаю, чим це може ск╕нчитися, тому що, якщо Порошенко на повну силу в╕дпов╕сть Рос╕╖, це ск╕нчиться справд╕ Третьою св╕товою. Треба зв╕льнити наш╕ територ╕╖, але треба було ран╕ше думати про ц╕ територ╕╖.
Позитивне одне — нема Третьо╖ св╕тово╖ в╕йни. Людство на початку ХХ стол╕ття починало з якихось локальних конфл╕кт╕в, а пот╕м все це вибухало на повну силу. Ну хто зараз пам’ята╓ конфл╕кт Серб╕╖ та Австро-Угорсько╖ ╕мпер╕╖? Це був н╕бито якийсь локальний конфл╕кт протягом 11 дн╕в, а пот╕м весь св╕т вибухнув. ╤ п╕вм╕льярда чолов╕к одягли в╕йськову форму. В середин╕ 1930-х рок╕в почина╓ться те саме з Н╕меччини. Тепер воно догнало нас. Або буде локальний конфл╕кт, який так-сяк можна погасити дипломат╕╓ю, пол╕тикою... ╤ншого виходу нема╓, треба зупинитися.
Он ╕нш╕ кажуть — як можна зупинити Пут╕на? Г╕тлера ж не зупинили. А Г╕тлера н╕хто ╕ не хот╕в зупиняти. Його треба було зупиняти дипломатичними засобами. А Г╕тлера до 1938 року Зах╕д не хот╕в зупиняти з дуже просто╖ причини, аби в╕н звернув свою увагу на диктатора на Сход╕. Коли н╕мецьк╕ танки йшли на Австр╕ю в 1938 роц╕, то вони зупинилися, тому що не було бензину. Треба було скористатися цим. Черчиль прямо сказав у парламент╕: якби у нас в Британ╕╖ була велика криза, то я б дякував Богу, якби у нас з’явився такий персонаж, як Адольф Г╕тлер. Це сказав Черчиль, який був абсолютним ворогом Г╕тлера. Йому це нав╕ть сподобалося — диктатура на Сход╕, вона нас не зачепить, в╕ддамо йому спочатку Австр╕ю, ну так це ж майже Н╕меччина. В╕ддамо йому Судетську область, тому що це майже Н╕меччина, в╕ддамо Словаччину, Закарпатську Укра╖ну. ╤ все це тривало, доки Г╕тлер уже сам не м╕г в╕дступати. Його не зупиняли.
У одного англ╕йця, професора-мистецтвознавця, який був радянським агентом на початку 1930 рок╕в ╕ аж до к╕нця в╕йни, запитали: «Чому ви це зробили?». В╕н в╕дпов╕в: «Тому що т╕льки стал╕нська Рос╕я протистояла Г╕тлеру, Англ╕я н╕чого не хот╕ла робити. Я не м╕г на це спок╕йно дивитися ╕ почав допомагати». При цьому в╕н говорив, що Стал╕н — це Чинг╕схан з рад╕оприймачем, але в╕н вир╕шив допомагати цьому злу, щоб зупинити надзло. Але сам Зах╕д, справд╕, не зупиняв Г╕тлера. ╤ за це ╓вропейське людство розплатилося, ╕ дос╕ розплачу╓ться. Зараз вони трохи порозумн╕шали, ╕ те, що вони зараз намагаються хоч трохи зберегти як╕сь дипломатичн╕ контакти з Пут╕ним, — це правильно. Зараз ситуац╕я зависла...

Натал╕я МОЛЧАНОВА

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15350

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков