Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…


ОДЕСЬК╤ ДРУЗ╤ Т.Г. ШЕВЧЕНКА
В Одес╕ на той час мешкали друз╕ Тараса Григоровича, з якими в╕н п╕дтримував пост╕йний...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 29.05.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 29.05.2015
«ХОЛОДН╤ ЯРИ» У НАП╤ВПУСТЕЛЯХ ДОНБАСУ

Кр╕зь призму ╕стор╕╖

Днями натрапив в ╤нтернет╕: «У людей само╕дентиф╕кац╕я дос╕ п╕д знаком питання. А тут бац — ф╕льм «Холодний Яр» показу╓, що 100 рок╕в тому центр визвольного руху був на К╕ровоградщин╕ й Черкащин╕. Люди дивуються, бо це ж до сходу — рукою подати. Вс╕ думають, що гасло «Слава Укра╖н╕!» п╕шло з Галичини. А воно — з «Холодного Яру».
Це одна волонтерка розпов╕да╓ про свою просв╕тницьку роботу на Донбас╕. От наче й в╕рно все, а драту╓... ╤ що тут уд╕╓ш? Мабуть, найпрост╕ше — додати нових мазк╕в на загально╕сторичне полотно Укра╖ни.

 

«...Всеподданнейше донести счастье имею»

Це сталося у в╕копомну епоху, коли Леон╕д Кучма служив президентом в адм╕н╕страц╕╖ В╕ктора Медведчука. До управл╕ння ╕нформац╕йно╖ пол╕тики Лугансько╖ ОДА з медведчукового в╕домства над╕йшов черговий «темник», де, серед ╕ншого, м╕стився календар юв╕ле╖в даного конкретного м╕сяця. Нев╕домий чиновник-патр╕от включив туди й 150-р╕ччя антифеодального повстання укра╖нц╕в села Красний Кут Антрацит╕вського району.
...Невеличкий в╕дступ. Не знаю, як де, а на Луганщин╕ в кожному сел╕ живе кра╓знавець, а то й два-три. Найб╕льш авторитетний з них — ╤ван Захарченко (до останнього часу жив у сел╕ Бобриковому п╕д Антрацитом; тор╕к, з в╕домих причин, ви╖хав до Центрально╖ Укра╖ни). Тож коли жоден з╕ знайомих ╕сторик╕в н╕чого виразного про Краснокутськ╕ под╕╖ 1853 року мен╕ не зм╕г розпов╕сти, — по╖хав у Бобрикове.
«Крестьяне умершего бездетным помещика Славяносербского уезда генерал-майора Папкова села Красного Кута, состоящего из 660 мужеска и 732 женска пола душ, оказали неповиновение назначенному дворянской опекой сему имению опекуну ротмистру барону Фитингофу, почему для водворения порядка командирован был в село Красный Кут... непременный заседатель земского суда, а потом, при усилившихся беспорядках, направлялось туда же временное отделение того же суда, и, по требованию последнего, прибыла назначенная командующим резервной бригадой 21-й пехотной дивизии сводная рота из 20 унтер-офицеров, 80 рядовых и 3 обер-офицеров. Но сказанные крестьяне оказали неповиновение и временному отделению, невзирая на все убеждения, им деланные...».
Це з рапорту генерал-майора корпусу жандарм╕в Ринд╕на, в╕д╕сланого государю-╕мператору з Катеринослава 4 серпня 1853 року. Зазначу: вс╕ наведен╕ (╕ т╕, що тут не вм╕стились) в╕домост╕ п╕дтверджен╕ у ╤вана Захарченка документами з арх╕в╕в. З точним зазначенням номер╕в фонд╕в, опис╕в ╕ т. ╕н.
Краснокутц╕ «дерзко отказывались от повиновения назначенному им опекуну в том предположении, что как помещик их умер бездетным и при жизни не объявил, кому они принадлежат, то считают себя свободными и в неистовстве угрожали, в случае принуждения их, стать против действия роты вооруженными». Вони наст╕льки жадали зв╕льнення, що готов╕ були гол╕руч ╕ти проти багнет╕в ╕ куль. Мало того, тактичну перемогу вони таки отримали: «временное отделение», «в предупреждение дурных последствий», в╕дкликало зведену роту ╕ над╕слало донесення катеринославському цив╕льному губернаторов╕ (обов’язки якого на той час виконував якийсь н╕мець ╕з «ковбасним» пр╕звищем Брауншвейг – авт.).

Лист╕вка — зброя селянина

Природно, довго опиратись регулярному в╕йську селяни не могли, однак ╕ влада зовс╕м не в╕дразу встановила контроль над бунт╕вним селом. Та й п╕сля придушення повстання ш╕стнадцять найб╕льш ст╕йких козак╕в ще довго не давали спок╕йно спати навколишн╕м пом╕щикам. Що й засв╕дчив жандармський генерал у сво╖й еп╕стол╕, зак╕нчивши ╖╖ дуже характерною формулою: «...О таком происшествии всеподданнейше донести счастье имею. Генерал-майор Рындин-второй».
Як мало в╕рноп╕дданому служац╕ потр╕бно для щастя...
М╕ж ╕ншим. Можливо, я не досить ч╕тко назвав ╤ванов╕ Михайловичу м╕сце та дату повстання, тому що в╕н спершу почав розпов╕дати, як у 1820 роц╕ «на Миюсах» (тобто в басейн╕ р╕чки М╕ус, що впада╓ в Азовське море) виникли заворушення аж у 97 селах, у тому числ╕ й у його р╕дному. Мотиви повстання були практично т╕ ж сам╕, що й 33 роки по тому: кра╓м п╕шли чутки, буц╕мто цар Олександр ╤ видав ман╕фест про дарування селянам вол╕, а пом╕щики заховали грамоту.
Вельми показово: одним з вид╕в «збро╖», що застосовували селяни, були ПИСЬМОВ╤ в╕дозви до населення. Очевидно, ╕ через 45 рок╕в п╕сля знищення Запорозько╖ С╕ч╕ традиц╕╖ писемност╕ на сх╕дних землях в╕йська остаточно ще не були втрачен╕. ╤ ще було кому прочитати: «Господа старшины, просим всепокорнейше в том, что мы наслышаны действительно... Буде вам требование зачинщиков, то просим всепокорнейше стоять всем заедино, имянно ни под каким видом не показать зачинщиков... как будут говорить, кто начал, всем отвечать: «Все заедино». А как скоро выдадите зачинщиков, то будут крайне обижены, а остальные останутся вечно заключены господскими, покудова оставят белый свет...».
До Дмитр╕вки, одного з центр╕в повстання (тепер у Донецьк╕й област╕), ходили зв’язков╕, брали пачками лист╕вки й розносили ╖х по вс╕й окруз╕. До слова, Захарченко встановив, що одним ╕з писарчук╕в — автор╕в в╕дозв — був мешканець слободи Голода╖всько╖ (тепер райцентр Куйбишево Ростовсько╖ област╕ РФ) Тимоф╕й Гречко. Прад╕д маршала Антона Гречка, м╕н╕стра оборони СРСР. Та це, так би мовити, родзинка, головне ж — те «неистовство», з яким учорашн╕ козаки бились не за харч╕ й не за грош╕ — ЗА СВОБОДУ!

Каменюка

Захарченко, коли я назвав йому тему дано╖ статт╕, в╕дреагував митт╓во: «У Петропавл╕вц╕ до 22-го року д╕яв партизанський заг╕н...». Ут╕м, з’ясовувати обставини телефоном було б складно — можливо, вдасться колись побачитись, ╕ тод╕ з’явиться ╕нша стаття. А тут розпов╕м про антиб╕льшовицький рух у п╕вн╕чних районах Луганщини.
Луганський ╕сторик Валер╕й Сн╓гирьов у партарх╕в╕ в Москв╕ розкопав не зовс╕м звичний документ. Очевидно, до 10-л╕ття Жовтневого перевороту парт╕йн╕ актив╕сти Староб╕льського окружкому КП(б)У залишили спогади про свою боротьбу з народом. Особливу увагу вони прид╕лили пер╕оду, який назвали «розгул бандитизму». А саме к╕нець 1920 — 1921 р╕к. Червона арм╕я десь далеко, в Криму, добива╓ Врангеля, а в наскр╕зь тилов╕й Староб╕льщин╕ все н╕як не запану╓ «народна» влада.
Почався «розгул» з того, що якийсь м╕л╕ц╕онер з Ново-Гайдару (нин╕ райцентр Новоайдар) на пр╕звище Терезов наприк╕нц╕ червня 1920-го вбив свого начальника Ягроновського ╕ «з дек╕лькох м╕л╕ц╕онер╕в та дезертир╕в в╕н швидко сколотив банду, забрав у м╕л╕ц╕╖ зброю ╕, наробивши дебошу в Ново-Гайдар╕, попрямував на Колядовку». У Колядовськ╕й волост╕ екс-м╕л╕ц╕янт чомусь не став грабувати селян. Навпаки: «У сел╕ Волкодавовом ним було вбито 13 чолов╕к╕в продарм╕йц╕в». Тобто люмпен╕в, яких пролетарська держава в╕дряджала на «зачистку» братн╕х селянських комор в╕д зайвого зб╕жжя.
За бандою Терезова ганялися в╕йськов╕ частини, наздогнали аж десь «на Донщин╕», розгромили. Однак Терезов ут╕к, а його пом╕чник Каменюка очолив рештки терезовсько╖ «банди», «яка б╕льш усього тероризувала Староб╕льськ ╕ вбила багато радянських, парт╕йних, роб╕тник╕в ╕ незаможник╕в». ╤ дал╕: «З цього моменту бандитизм почав швидко зростати». 5 березня 1921 року заг╕н захопив пов╕тове м╕сто саме в день, коли там в╕дбувався з’╖зд т. зв. «комнезам╕в» — ком╕тет╕в незаможних селян, на яких тод╕ рос╕йськ╕ окупанти робили ставку в боротьб╕ з укра╖нським селянством. Практично вс╕ делегати з’╖зду були знищен╕ разом ╕з кер╕вництвом радянського активу. Серед убитих повстанцями були також головний комун╕ст пов╕ту т. Нехороший та кер╕вник апарату ВЧК Вишневський.
Окружний партарх╕в перел╕чу╓ назви «бандформувань» з приблизною к╕льк╕стю «багнет╕в» у кожн╕й: у Каменюки вл╕тку 1921-го ╖х назбиралося до тисяч╕, в Терезова 60-70, у Са╓нка — 100-150 ╕ таке дал╕. А ще, кажуть автори, сюди заходили прийшл╕ банди, нав╕ть ╕з Воронежчини — Варави ╕ Колесника. Скор╕ш за все, це були загони селянсько╖ самооборони, створен╕ для боротьби ще з н╕мцями або ден╕к╕нцями п╕д ╕дейним впливом Махна. Коли ж прийшли продарм╕йц╕, здобут╕ навички ╕ прихована зброя стали в нагод╕.
Активна боротьба тривала весь 1921 р╕к ╕ на початку 1922-го. Аби придушити повстання, б╕льшовики перекинули на Луганщину каральн╕ (вони так тод╕ називались оф╕ц╕йно) загони, що складались з «╕нтернац╕онал╕ст╕в» — китайц╕в, мадяр╕в, латиш╕в. Уже тод╕ в╕дпрацьовувались депортац╕╖ укра╖нських селян у глибинн╕ рос╕йськ╕ губерн╕╖. Але остаточно перемогла економ╕ка — ╕з запровадженням НЕПу повстанц╕ почали розбр╕датись по сво╖х селах. Займатись в╕ков╕чною селянською працею. Де й заскочив ╖х Голодомор...

Праникова хмара

До початку колектив╕зац╕╖ чек╕стам удалося вибити мало не вс╕х потенц╕йних ватажк╕в селянського опору. Арх╕ви св╕дчать: спалахи насильства ф╕ксувались мало не в кожному сел╕ краю, однак були вони ╕зольован╕ й безсистемн╕. ╤ т╕льки коли за справу брались ж╕нки...
Ця ╕стор╕я арх╕вами не п╕дтверджена, однак вона м╕ститься в «Паспорт╕ Кругл╕всько╖ с╕льсько╖ ради» (це Сват╕вський район). Оф╕ц╕йний документ, м╕ж ╕ншим, що базу╓ться на спогадах очевидц╕в та ╖хн╕х нащадк╕в.
«У 1929 роц╕, — розпов╕да╓ круглянський л╕тописець, — у село Кругле Сват╕вський райком парт╕╖ направив актив╕стку для орган╕зац╕╖ колгосп╕в. Ж╕нку Оляною звали. Вид╕лили ╖й хату. Вона сама в н╕й жила. З селянськими актив╕стами колгосп стягла. А одн╕й ж╕нц╕, Соф╕╖, не хот╕лось, щоб арт╕ль у Круглому була. Вона з╕брала сорок ж╕нок ╕ двох чолов╕к╕в; довго сперечались, як з актив╕стом боротись ╕ хто керуватиме бунтом. Так бунт╕вний бабський заг╕н назвали «Праниковою хмарою», бо озбро╓н╕ ж╕нки були здеб╕льшого праниками...».
Чесно кажучи, що таке «праник», автор цих рядк╕в дос╕ точно не засво╖в. Щось таке масивне й дерев’яне, в╕д слова «прати». За одними джерелами, це — рейка ╕з зубцями, за ╕ншими, — гладкий валик. Головне, якщо таким припечатати по голов╕ — мало не здасться.
...Важко сказати за якою лог╕кою, але ж╕нки сво╖м отаманом призначили оту саму актив╕стку Оляну («вмовляли» так, що ледь хату ╖й не спалили).
«Олян╕ коня дали. Озбро╖лись, хто чим м╕г: кочергами, лопатами, чяпл╕ньками...». Спочатку роз╕гнали арт╕ль у власному сел╕; пот╕м заходилися надавати класову допомогу сус╕дам. Першим був рейд на Коплян╕вку (сьогодн╕ це сус╕дн╕й Б╕локурак╕нський район), пот╕м посунули на Дем’ян╕вку та на Маньк╕вку (знову Сват╕вщина). До Маньк╕вки вислали розв╕дку в к╕лькост╕ двох вершник╕в: один — з рушницею, ╕нший — з люшнею...».
Зрозум╕ло, епопея тривала геть недовго — комун╕стична влада вже м╕цно тримала руки на горл╕ в селянства. Однак, що ц╕каво — кругляни стверджують, що в ╖хньому сел╕ голоду у 1932-1933 роках не було. Не ризикнули «уповноважен╕» забрати в них останн╓ зб╕жжя. ╤ довго ще ходили районом легенди про в╕дчайдушну отаманшу Оляну, яка згодом трансформувалась в Уляну, грозу парт╕йних секретар╕в.
* * *
Чи варто уточнювати, що тут наведена лише мала частка того, що автор зна╓ з ╕стор╕╖ р╕дного краю? Донбас, принаймн╕ за останн╓ тисячол╕ття, завжди був укра╖нським ╕, спод╕ваюсь, таким ╕ залишиться. Сл╕д лише по-справжньому включити його в загальноукра╖нський культурний прост╕р, але — як р╕вноправну частку. Бо й до сьогодн╕ б╕льш╕сть «корифе╖в» сюди не наважу╓ться ╖здити, а як хто й зав╕та╓ — в╕дчува╓ себе м╕с╕онером серед щирих, але недалеких абориген╕в. А пот╕м повернеться додому й вида╓ глибокодумне: «А чи не варто нам ампутувати Донбас? Все одно в╕н н╕коли не стане укра╖нським...».
То, може, Ки╖в, д╕йсно, не чу╓ Донбасу? Нав╕ть коли той зверта╓ться до нього чист╕с╕нькою укра╖нською мовою?

Михайло БУБЛИК
м. С╓в╓родонецьк

Б╤ЛЬШ╤СТЬ ЛЮДЕЙ НА ДОНБАС╤ ХОЧЕ ЖИТИ В УКРА╥Н╤
Нещодавно мен╕ в ╤рпен╕ випало сп╕лкуватися з б╕женцем ╕з Авд╕╖вки Донецько╖ област╕ Валентином ╤вановичем.
— Чому ви залишили р╕дне м╕сто?
— Там стр╕ляють. Ми — на укра╖нському боц╕. ╤ весь час лунають вибухи. Оголошено перемир’я, але сепаратисти пост╕йно обстр╕люють нас 120-м╕л╕метровими м╕нами. Стр╕ляють ╕ з ╕нших вид╕в збро╖. Куди дивиться ОБС╢? Чому вони не ф╕ксують порушення перемир’я бойовиками? Адже гине цив╕льне населення. Я народився 9 травня 1945 року, а м╕й батько, п╕лот-винищувач, загинув у грудн╕ 1944 року. Для мене 9 травня – святий день. Цього дня я щороку в╕дв╕дую кладовище ╕ вшановую полеглих захисник╕в В╕тчизни. Нин╕шнього року я вперше не зм╕г п╕ти на кладовище 9 травня. Тепер туди небезпечно ходити. Частина могил зруйнована вибухами. На кладовищ╕ встановлено розтяжки.
— А з чого розпочалися ц╕ под╕╖?
— Рос╕я захопила Крим ╕ думала, що так легко захопить ╕ Донбас. Але тут люди ╕нш╕, н╕ж у Криму. Проте роб╕тникам (шахтарям ╕ металургам) почали говорити, що мовний закон скасовано ╕ ╖х змушуватимуть говорити укра╖нською мовою. Алкогол╕ки, наркомани, крим╕нальн╕ злочинц╕ п╕шли в ополчення. Там не лише так╕ люди. Але переважають саме так╕.
— Як╕ настро╖ у жител╕в Донбасу?
— В╕дсотк╕в тридцять населення налаштовано пророс╕йськи. Однак б╕льш╕сть людей на Донбас╕ хоче жити в Укра╖н╕. Рос╕я ма╓ сво╖ проблеми. До того ж не хочеться, щоб в Укра╖н╕ був такий режим, як у Рос╕╖.

 А. ЗБОРОВСЬКИЙ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 29.05.2015 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15317

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков