"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2015 > Тема "Душі криниця"
#9 за 27.02.2015
«В╤РШ, ЯК МОЛИТВУ, ПИШУ»
Поез╕я
Життя прожити – не поле перейти. Про цю народну мудр╕сть у сво╓му сонет╕ «В житейськ╕м пол╕» миргородський поет Микола Кал╕н╕н нагаду╓ не випадково. ╤ дода╓, що зрозум╕╓ш ╖╖ «не враз, а поступово, лиш з роками», коли оглянешся на пройдений шлях. Тод╕ краще бачиш здобутки ╕ помилки як власн╕, так ╕ чуж╕. ╤ здатен зробити правильн╕ висновки, визначити ор╕╓нтири, як╕ не сл╕д випускати з поля зору в подальш╕й дороз╕. А т╕ в╕хи – то любов до р╕дного краю, до Укра╖ни та людей, то осуд несправедливост╕, нехлюйства, брехн╕, що породжують корупц╕ю, здирництво, зраду.
Але до цього треба д╕йти, набивши мозол╕, а то й шишаки. Варто зазначити, що житт╓вий шлях Миколи Кал╕н╕на значно довший, н╕ж поетичний. Народився в╕н у 1949 роц╕ в с. Цибулеве на К╕ровоградщин╕, дитинство минуло на берегах р╕чки Хорол у Миргород╕ на Полтавщин╕, навчався ╕ працював у Ки╓в╕. За фахом — ╕нженер-економ╕ст, захоплю╓ться комп’ютерним програмуванням. Увесь цей житт╓вий досв╕д – у його поез╕ях. А першу свою зб╕рку п╕д назвою «Яблука п╕зньо╖ осен╕» в╕н опубл╕кував лише у 2006 роц╕. В н╕й чимало ц╕кавих творчих знах╕док. У в╕ршах не просто голос поета, а громадянина, якого до глибини душ╕ тривожать проблеми та бол╕ В╕тчизни. До реч╕, в╕н не просто констату╓ чи гн╕ва╓ться, а в поетичн╕й форм╕ пропону╓ пут╕ ╖хнього вир╕шення. Особливо це пом╕тно у циклах «Пам’ять нетл╕нна», «Прозр╕ння духу», «В╕чний Чорнобиль». ╤накше в╕н не може, бо, з╕ сл╕в самого поета, «в╕рш, як молитву, я пишу». Для прикладу, у в╕рш╕ «Чи повн╕ ясла, як воли мовчать?» (сама назва дещо перегуку╓ться з романом миргородця, класика укра╖нсько╖ л╕тератури Панаса Мирного) Микола Кал╕н╕н заклика╓:
«Народе, не мовчи, волай, борися! Пора тоб╕ нове життя вже розпочать!»
Цей клич ╕ в ╕ншому патр╕отичному в╕рш╕ «Прозр╕ння духу»:
«Неправди крига скресла у двобо╖, Жовтогаряче сонце знов с╕я! Народе, св╕т пиша╓ться тобою, Що на Майдан╕ стали – ти ╕ я!»
Як видно, поет хоче не просто поле перейти, а бути в передн╕х лавах орач╕в, буд╕вничих нового життя. Звертаючись до пам’ятника Тарасов╕ Шевченку, в╕н в╕рить, що боротьба принесе жаданий результат: «…Дитя тут буде, й буде мати, сво╖ ╕ воля, й правда в сво╖й хат╕ — заходь, Тарасе, в д╕м новий, с╕дай!». У сво╖й перш╕й зб╕рц╕ автор показав себе ╕ як тонкий л╕рик: цикли «Стежка до р╕дного дому», «Послухаймо тишу», «Колисала мати сина», «Промен╕ серця». В╕н — ╕ чудовий дитячий поет (цикл «Диво-колесо»), котрий добре зна╓ психолог╕ю малеч╕ ╕ здатен задовольнити ╖╖ смаки та уподобання. Часом у сво╖х в╕ршах в╕н виступа╓ як гн╕вний сатирик ╕ гуморист. Все це, як кажуть, набуте п╕д час крокування довгими житейськими гонами. Одначе мен╕, може, випадково, або ж так мало статися, довелося ознайомитися з новими творами Миколи Кал╕н╕на. За ц╕ роки значно зросла його поетична майстерн╕сть. Кожен в╕рш – то неповторн╕ образи, сво╓р╕дне св╕тобачення, ф╕лософське осмислення буття. Без переб╕льшення, — багатьом його творам могли б позаздрити й мастит╕ поети. Як це йому вда╓ться, поет з╕зна╓ться у твор╕ «Диво-нитка», еп╕графом до якого взяв рядки з в╕рша-п╕сн╕ «Два кольори» Дмитра Павличка:
«Зб╕гла в╕чност╕ хвилина, День в╕дцв╕в, новий гряде – Так ╕з дн╕в мо╖х невпинно Нитку рок╕в час пряде… Я гаптую, вишиваю, Плач ╕ шеп╕т, см╕х ╕ крик – Роки хрестиком лягають На життя мого рушник».
Що ж, за цей час Микола Кал╕н╕н «з╕ткав» дв╕ нов╕ зб╕рки поез╕й. Одна склада╓ться з в╕рш╕в для д╕тей — дотепних, св╕тлих, як сонечка, ╕ турботливих, як бабус╕, а також з переклад╕в англомовних дитячих поет╕в. ╤нша зб╕рка «з╕ткана» з поез╕й, так би мовити, для дорослих, сонет╕в, руба╖в, переклад╕в англ╕йських поет╕в Байрона, К╕пл╕нга, К╕тса та сучасних – Мак-Гаха, Серв╕са Роберта У, Кетр╕н Мансф╕лд, Шела С╕льверст╕на. Особливу увагу сл╕д звернути на сонети, яких «назбиралося» б╕льше шести десятк╕в, а також на руба╖ – до цих класичних поетичних жанр╕в вда╓ться небагато сучасних митц╕в, може, через те, що потребують не т╕льки вправност╕, а й дотримання певних правил в╕ршування. Хочеться завважити, що сонети Миколи Кал╕н╕на в╕дзначаються суто укра╖нським колоритом, способом мислення, розма╖ттям поетичних образ╕в. Зда╓ться, не об╕йшлося без впливу ген╕ального англ╕йського поета В╕льяма Шексп╕ра. В сонетах, як ╕ в попередн╕й зб╕рц╕, в╕н по-укра╖нськи розм╕ркову╓ над сенсом буття: заради чого варто жити на земл╕? Мислить конкретно, афористично, переконливо. В сонет╕ «В╕чне життя» пише:
«Та холод все ж ╕з тьми св╕т╕в ╕де — ╤з в╕чност╕ ╕де у ╕ншу в╕чн╕сть, Нагаду╓: тво╓ життя, як день, — Хоч св╕тлий в╕н, однак межу╓ з н╕ччю… Живеш — добро творити посп╕шай, З весни подбай про дн╕в сво╖х врожай!»
Це — поетичне кредо Миколи Кал╕н╕на, його в╕ра ╕ спод╕вання, як╕ ╜рунтуються на загальнолюдських ц╕нностях. Нехтування ними виклика╓ в автора спротив до всього ницого, облудного, прим╕тивного. ╤ тод╕ в його сонетах виру╓ сарказм, гротеск, ╕рон╕я, якими в╕н карикатурно змальову╓ пороки та огр╕хи. Скаж╕мо, в сонет╕ «Ганьба ╕ слава» в╕н в╕дверто насм╕ха╓ться: «Спасиб╕ р╕дн╕й парт╕╖ за л╕то, За те, що вчасно гарний дощ пройшов». «Мудр╕» вожд╕ та ╖хня челядь все приписують соб╕, нав╕ть те, що сотворила природа. ╤ дал╕ розвива╓ цю думку так:
«За граф╕ком швидкий примчав нас по╖зд — М╕н╕стру чи диспетчеру — салют! Коли ж авар╕ю диспетчер ско╖в — То кари… стр╕лочнику не минуть»…
Хвальковит╕сть, зазнайство, чванство – характерн╕ риси тих, хто звик жити на широку ногу, дбаючи про себе, а не про громаду. Ось як ц╕ прикр╕ явища пода╓ автор у сонет╕ «Цв╕т ╕ пл╕д»:
«Муж╕ народу об╕цяють гори, Поки св╕й шлях торують на Ол╕мп… З Ол╕мпу ж ╖м народне горе Не бачиться – ╖х сл╕пить власний н╕мб».
В ╕ншому сонет╕ «Гр╕м ╕ дощ» тих же об╕цяльник╕в, як╕ забувають про сво╖ слова вже наступного дня п╕сля обрання, в╕н влучно зображу╓ в алегоричн╕й форм╕:
«Одного разу д╕жка так котилась, Грим╕ла – бо порожня – ╕ гула! Дощ╕в луна лиш громом десь в╕дбилась, Та дощ не йшов – лиш блискавка була».
Алегор╕я в сонетах Миколи Кал╕н╕на набува╓ великого сусп╕льного звучання. Вони дещо нагадують байки – так╕ ж гостросюжетн╕, повчальн╕, побудован╕ на конкретних образах. Це — «Земля ╕ Небо», «Лавр ╕ Омела», «Про поросят», «Дв╕ криниц╕», «Вода ╕ Тополя» тощо. Досить актуально звучить його сонет «Солов’╖на п╕сня». Пам’ята╓те, як комун╕сти ╕ «рег╕онали», так╕ соб╕ «зозул╕», домагалися неправедним шляхом ввести двомовн╕сть в Укра╖н╕. Як в╕домо, п╕зн╕ше вони стали в╕двертими сепаратистами, а то й зрадниками. Автор уже тод╕ попереджав, до чого це може призвести:
«Р╕к в╕двели на акц╕ю таку, Та не затьохкали зозул╕ солов’ями… А соловей зозулею — «Ку-ку!», Свою ж забув — не линe п╕сня га╓м… Не забуваймо мову ми свою, Аби не стало, як у т╕м гаю!»
Використовуючи алегор╕ю, поет таким чином розширю╓ рамки сонета – поряд з л╕рикою та ф╕лософ╕чн╕стю над╕ля╓ його функц╕ями критика, а то й судд╕ сусп╕льних явищ. ╤ робить це майстерно, самобутньо. Те ж саме пом╕тно ╕ в рубаях – у жанр╕, не характерному для укра╖нсько╖ поез╕╖, проте, як на власному приклад╕ дов╕в автор, в ум╕лих руках здатному коротко ╕ р╕зноб╕чно показувати людину на строкат╕й нив╕ життя. Його руба╖ – то сплеск почуття, образу, думки. А завершити сво╖ нотатки про р╕зноплановий, р╕зножанровий ╕ сво╓р╕дний поетичний набуток Миколи Кал╕н╕на хочеться його ж в╕ршем, який не потребу╓ коментар╕в. Це — пророчий в╕рш «Коротка нов╕тня ╕стор╕я Укра╖ни». Тут в╕н, незважаючи на вс╕ незгоди, в╕рить у перемогу добра над злом, у ясне майбуття Батьк╕вщини, у щасливе поле-життя народу. По сут╕, це — молитва за Укра╖ну.
В╕ктор СТУС, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни, заслужений журнал╕ст Укра╖ни, лауреат Всеукра╖нсько╖ л╕тературно╖ прем╕╖ ╕мен╕ Степана Руданського м. С╕мферополь
Микола КАЛ╤Н╤Н КОРОТКА НОВ╤ТНЯ ╤СТОР╤Я УКРА╥НИ
Списи паперов╕, Паперов╕ кон╕, Н╕ на що не годн╕ Паперов╕ дзвони… Де згубили славу Нин╕шн╕ гетьмани? Терплять лжу лукаву, Гр╕шних д╕л оману. Сонце як не св╕тить – Не здола╓ ноч╕, Предк╕в запов╕ти Топчуть потороч╕. То не потороч╕, А як╕сь приблуди: В них незряч╕ оч╕, Мов на них полуда. Може, й не полуда – Просто «скраю хата», Й не гн╕тить облуда Й фарисейство «брата»… Фарисейство «брата» («Братство двох народ╕в») Не спасли в╕д ката С╕чових клейнод╕в. Булава й клейноди Впали з рук старечих, А Дн╕пров╕ води П’╓ гр╕ховна нечисть… Оповила нечисть ╤ Дн╕про, ╕ круч╕, Та розправлять плеч╕ Покол╕ння внуч╕! Внук╕в покол╕ння Уже славу пишуть: Бо гром╕в рев╕ння Й бур╕ будять тишу! Розбудили тишу – День проснувся з ноч╕: Не струбили миш╕ Запов╕ти отч╕. Нам т╕ запов╕ти Нагадали славу. Год╕ вже н╕м╕ти – Час ╓днатись в лаву! ╤, прозр╕вши, лава Виго╖ть ру╖ну, ╤ праотча слава Верне в Укра╖ну! Згинуть вор╕женьки, Як на сонц╕ роси, Висохнуть у неньки В╕ков╕чн╕ сльози! 9 лютого 2014 р.
СОНЕТИ
ВОГОНЬ ╤ ВОДА
Горить вогонь. У танц╕ полум’ян╕м То погляд кине в безв╕сть у н╕чну, То ╕скор сипоне, як той чаклун, То око мружить у диму прив’ял╕м... Тече вода. В дощ╕, рос╕, туман╕... То джерелом проми╓ твердь земну, То в кригу р╕чку покладе до сну, То вигра╓ веселкою в фонтан╕... Я — той вогонь, що гр╕╓ й спопеля╓, Ти — та вода, що спраглих напува╓, Але розбурхана — ╕ гребл╕ рве, й мости... Плекаймо разом дерево кохання, Дамо ж йому не сили руйнування — Тепло й росу лиш, щоб йому рости.
ГР╤М ╤ ДОЩ
«Живий» еф╕р, майдан гуде народом: Нарешт╕ знайдено до щастя путь! — То вибори ╕дуть потужним ходом, ╤ кандидати боротьбу ведуть: «Ми л╕кв╕ду╓м голоду загрозу!» «Достатньо ма╓мо нових ╕дей!» Дивлюсь на це, як на сеанс г╕пнозу, — Дивуюсь на дов╕рлив╕сть людей! Одного разу д╕жка так котилась — Грим╕ла — бо порожня — ╕ гула! Дощ╕в луна лиш громом десь в╕дбилась, Та дощ не йшов — лиш блискавка була… Не звариш з грому каш╕ чи борщу — Городина уродить в╕д дощу.
ДВ╤ КРИНИЦ╤
Стояли у долин╕ дв╕ криниц╕: Глибока — дерев’яна ╕ низька, Бетонна поруч — цямрина ╕з криц╕, Висока, гарна та, на жаль, м╕лка. Криниця перша воду вс╕м давала — Джерельну воду, — хоч була й мала. Без д╕ла друга день у день стояла — Висока — незручною вс╕м була… А час пройшов, ╕ розсудив суворо: В мал╕й криниц╕ джерело все б’╓. Велика ж ╕ поважна досить скоро Геть замулила джерело сво╓… Не ма╓ш глибини — не пнись високо, — Криниця стане хай тоб╕ уроком!
ВОДА Й ТОПОЛЯ
Вода хвалилася, що бачила багато: Несе св╕тами вдалину ╖╖ р╕ка. Тополя ж змушена на м╕сц╕ в╕кувати, Що може знати? — доленька г╕рка... Тополе, не журись, бо за св╕й в╕к ти Побачила й побачиш ст╕льки див, Вода ж, яка не встигла ще й приб╕гти, — Нова й нова, бо родиться ╕з злив. Таке, як у Води ╕ у Топол╕, Бува╓ часто й серед нас, людей: По св╕ту ╖здить хтось, та без ╕дей — Лиш галасу й хвальби довол╕... Хвалися, друже м╕й, не тим, де був, А тим, що зна╓ш, бачив, що збагнув.
СУПЕРЕЧКА
У суперечц╕ сл╕в не бракувало, В словах ╕ жестах наростало зло, Дурниць було вже сказано немало, ╤ дружба вже дзвен╕ла битим склом…. На кожен док╕р — св╕й знаходив док╕р, Зам╕сть почути — всяк сво╓ казав, Бо ж в╕н правий, в╕н гордий, н╕би сок╕л, — ╤ не вщухала прикрих сл╕в гроза! М╕й друже! Зупинись, помовч, послухай, Про себе пол╕чи до десяти, Напружуй не язик — напружуй вуха, Як хочеш миру й дружби досягти! На жаль, бува╓, п╕зно ми збагнем — Не загасити нам вогонь вогнем…
ПРО ШИРОКУ Р╤КУ
Р╕ка була найдовшою у кра╖ — У атлас нав╕ть внесена була! Мал╕ й велик╕ — вс╕ цю р╕чку знають — В╕талась з нею нав╕ть та ж Сула! Та, бач, лиш пониз╕в’ям хизувалась: Таким було широким, що човни, Коли пливли, то нав╕ть розминались (Якщо вони… вузенькими були!), А про верх╕в’я — не хот╕ла й знати, Воно губилось десь в очеретах… ╤ витоки-притоки — батько й мати — Вважались нею за слабких невдах… Коли широким руслом ти течеш, Згадай, в╕д кого родов╕д ведеш!
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2015 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14809
|