Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 12.12.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 12.12.2014
М╤Ж МОЛОТОМ ╤ НАКОВАЛЬНЕЮ...

Дорога до Храму

8 грудня для Кримсько╖ ╓парх╕╖ УПЦ Ки╖вського патр╕архату — день знаменний. ╤м’я святого великомученика Климента Римського, з яким пов’язана ця дата, прийняв п╕д час постригу у монахи в 2000 роц╕ оч╕льник ц╕╓╖ ╓парх╕╖ – арх╕╓пископ С╕мферопольський ╕ Кримський. Тому ╕ в служб╕ Бож╕й цього дня взяли участь священики з ╕нших параф╕й, як╕ прибули до С╕мферополя, аби прив╕тати владику з його «╕менинами». Це — Дом╕ан Скоков з Б╕лог╕рського монастиря, о. Ярослав Гонтар, який оп╕ку╓ться одразу п’ятьма параф╕ями, о. ╤ван Катькало-молодший з Перевального (син в╕домого священика-ц╕лителя ╤вана Катькала). Севастополь представляла черниця матушка ╤лар╕я, дружина о. Макар╕я, який правив службу в храм╕, розташованому на територ╕╖ в╕йськово╖ частини. Чула, що багато сил, кошт╕в ╕ любов╕ було покладено ним ╕ матушкою, поки цей храм п╕днявся з ру╖н, а також про незвичайну ауру, що приваблювала туди людей. Та сьогодн╕ вже в цьому храм╕ нов╕ господар╕…
Однак переважну б╕льш╕сть церков Ки╖вського патр╕архату на п╕востров╕ поки що вда╓ться збер╕гати. ╤ ╖м, як ╕ ран╕ше, не браку╓ в╕дв╕дувач╕в, особливо людно у вих╕дн╕ та свята.
Ось що розпов╕да╓ з цього приводу о. Ярослав, який править службу в селах Островському, Октябрському, Кумовому та в ╢впатор╕╖ ╕ Саках, ╕ про якого з великою повагою в╕дгуку╓ться владика Климент, називаючи таких священик╕в героями.
— Склад параф╕ян у нас тепер пост╕йно оновлю╓ться, за п╕вроку 80% — це вже ╕нш╕ люди. Т╕, хто в╕дв╕дував храми Ки╖вського патр╕архату ран╕ше, переважно ви╖хали. Ви╖хали вже й т╕, хто прийшов ╖м на зм╕ну. Але десь беруться нов╕ люди, як╕ хочуть молитися укра╖нською мовою. Не можу сказати, щоб жилося нам спок╕йно. Час в╕д часу хтось намага╓ться за наш кошт поживитися, ╕ не можемо знати наперед, чим це ск╕нчиться. Тому с╕м’ю я вив╕з додому, на Льв╕вщину.
А сам о. Ярослав залиша╓ться в╕рним Божим запов╕там. «Душу поклади за овець сво╖х», — циту╓ Святе Письмо владика Климент, цим самим докоряючи тим священикам, як╕ в пошуках душевного комфорту залишили свою паству ╕ тепер «роздають ╕нтерв’ю десь у Ки╓в╕». ╤ це в той час, коли ╖хн╕м параф╕янам потр╕бна п╕дтримка, як н╕коли. На цьому, зокрема, арх╕╓пископ акцентував увагу ╕ в сво╖й пропов╕д╕, пов╕домляючи, що Господь насамперед з тими, хто найб╕льше цього потребу╓, ╕ вселяючи в╕ру в перемогу св╕тлих сил над силами зла.
Чи не тому в храмах Ки╖вського патр╕архату з’являються все нов╕ ╕ нов╕ обличчя? Бо куди йти цим людям, як полегшити душу, якщо нав╕ть в╕д найближчих друз╕в ╕ сус╕д╕в доводиться приховувати сво╖ настро╖ ╕ думки?
До мене п╕дходить уже немолода ж╕нка, як з’ясувалося, багатор╕чна передплатниця «Кримсько╖ св╕тлиц╕», в минулому — вчителька укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури пан╕ ╢вген╕я.
— Як побачила вас, н╕би серце об╕рвалося, — каже вона. – Не стало газети — ╕ ми зовс╕м осирот╕ли, думали, ╖╖ нема╓ взагал╕. А я ж перечитую стар╕ номери, особливо те, що стосу╓ться ╕стор╕╖ ╕ завжди ╓ нагальним.
╤ у мене в пам’ят╕ одразу ж ожива╓ недавня випадкова зустр╕ч з директором ф╕л╕╖ б╕бл╕отеки ╕м. Толстого, знаменито╖ сво╖м канадським в╕дд╕лом, Любов’ю Тарахт╕й. Ми встигли обм╕нятися буквально двома фразами, ╕ серед них так╕: «Я вже прибрала з╕ стенд╕в ╕ заховала в ящики всю екстрем╕стську л╕тературу». «А яка це?» «Та, що присвячена ╕сламу або ж укра╖нським нац╕онал╕стам, переважно ОУН-УПА».
Не знаю, чому ╖╖ слова так р╕зонули м╕й слух. Це ж т╕льки ящики, а не ╕нкв╕зиторське вогнище. А ось для пан╕ ╢вген╕╖ стор╕нки минувшини, навпаки, набувають сьогодн╕ особливого смислу. А вона ╕ д╕йсно побувала м╕ж молотом ╕ наковальнею. Син пан╕ ╢вген╕╖ служив у «Беркут╕» ╕, ймов╕рн╕ше за все, побував на Майдан╕. Уточнювати не стала, аби не упод╕бнюватися згадан╕й директорц╕ б╕бл╕отеки. Зараз хлопець служить у рос╕йському ОМОН╕. Зрозум╕ло, що в╕н — сильний ╕ мужн╕й. А ось ходити з мамою до Укра╖нсько╖ церкви, як це було ран╕ше, тепер бо╖ться. Бо╖ться ╕ дочка – рос╕йський держслужбовець. У обох п╕сля отримання рос╕йських паспорт╕в в╕д╕брали укра╖нськ╕. Це – щоб не було дороги назад, нав╕ть до р╕дно╖ матер╕.
Ходять чутки, що кримчани матимуть два паспорти т╕льки на «перех╕дний пер╕од», а п╕сля Нового року укра╖нськ╕ будуть в╕дбирати. ╤ вже не чутки те, на що поскаржився давн╕й «св╕тличанин» ╤ван Волобу╓в. Замордований чергами, задля чого в╕н нав╕ть був змушений взяти в╕дпустку, чолов╕к нарешт╕ дочекався можливост╕ оф╕ц╕йно в╕дмовитися в╕д рос╕йського громадянства та оформити вид на проживання. Але при цьому йому було запропоновано п╕дписатися на вже заготовлен╕й розписц╕, яка св╕дчить про згоду з тим, що його паспорт на територ╕╖ Укра╖ни тепер буде нед╕йсним. Тобто, в╕дмовившись в╕д рос╕йського громадянства ради укра╖нського, людина автоматично ста╓ для Укра╖ни персоною нон грата, отже, не рос╕янином ╕ не укра╖нцем, взагал╕ н╕ким, водночас, одержавши рос╕йський паспорт, вона збер╕га╓ вс╕ права на територ╕╖ материково╖ Укра╖ни. Щось парадоксальн╕ше ╕ вигадати важко. ╤ все ж таки головно╖ мети досягнути вда╓ться – ймов╕рна модель майбутнього в╕дляку╓ наст╕льки, що людина смиренно прийма╓ рос╕йське громадянство.
Та ще г╕рше те, що не лише Рос╕я прагне в будь-який спос╕б «приватизувати» населення Криму ╕ якомога швидше обернути його в свою в╕ру, але й Укра╖на, що в╕дцуралася нав╕ть в╕д в╕рних ╖й громадян, цьому активно сприя╓. Саме це найб╕льше й обурю╓ арх╕╓пископа Климента, який «оголосив в╕йну» укра╖нськ╕й влад╕. Тож не одна пан╕ ╢вген╕я опинилася м╕ж молотом ╕ наковальнею, це торкнулося вс╕х укра╖нц╕в Криму, як╕ зберегли свою ╕дентичн╕сть.
Владика Климент не плану╓ сваритися з м╕сцевою «владою» — надто дорогою ц╕ною далася йому його справа, та ╕ не його це компетенц╕я — з’ясовувати м╕ждержавн╕ стосунки. А те, що сьогодн╕, в умовах ╕нформац╕йно╖ в╕йни та ╕нформац╕йно╖ блокади Криму, до храму св. Володимира ╕ Ольги, що в С╕мферопол╕, тягнуться абсолютно р╕зн╕ люди, купляють св╕чки, замовляють треби ╕ не бояться укра╖нсько╖ мови, варте, аби спалювати сво╖ душу ╕ нерви.
╤ де т╕ християнськ╕ свят╕, життя яких не пов’язане з духовними подвигами ╕ самопожертвою?! Непростою була доля ╕ Климента Римського, учня апостола Петра, в╕д якого той прийняв хрещення та за активне поширення Христового в╕ровчення одержав сан ╓пископа. За те ж саме вороги православ’я вислали св. Климента в Крим, де чотири роки в╕н мусив жити в ╤нкерманських каменоломнях. Та й цього ╖м здалося замало – прив’язавши до якоря, вони кинули святого в море, де той ╕ загинув. Але знайден╕ Кирилом ╕ Мефод╕╓м його мощ╕ продовжували являти чудеса ╕ допомагати людям.
Про це – наша розмова ╕з севастопольською матушкою ╤лар╕╓ю, яка розпов╕да╓ про дивовижний порятунок трир╕чного хлопчика та про те, як «розступалася» вода, показуючи дорогу до м╕сця загибел╕ святого, ╕ зауважу╓, що це не може бути неправдою, хоча далеке в╕д житт╓во╖ реальност╕. А я думаю, що важко пов’язати з реальн╕стю ╕ те, чого вдалося досягнути за 16 рок╕в сво╓╖ д╕яльност╕ нашому кримському арх╕╓пископу ╕, можливо, в ореол╕ стол╕ть його д╕╖ теж набули б якогось фантастичного забарвлення. Попри т╕ гон╕ння, котрих увесь цей час зазнавали в╕ряни УПЦ КП в Криму, в╕н зробив усе, аби к╕льк╕сть таких людей дедал╕ зростала, ╕, можливо, на нього теж чека╓ «заслання», але не в Крим, а ╕з Криму. Кажуть, в╕д того, яке носить людина ╕м’я, багато що залежить в ╖╖ дол╕. Але велике бачиться на в╕дстан╕, у всякому раз╕, вже й сьогодн╕ можна з упевнен╕стю сказати: арх╕╓пископ Климент — г╕дний посл╕довник того, чи╓ ╕м’я дароване йому Святою Церквою.

Тамара СОЛОВЕЙ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 12.12.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14426

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков