Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 24.10.2014 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#43 за 24.10.2014
ДВ╤ ДОЛ╤ ПО╢ДНАЛИСЯ В ЛЮБОВ╤

Нема╓ тако╖ людини у Вижниц╕, що на Буковин╕, яка б не показала дорогу до кра╓знавчого музею. «Укра╖нська св╕тлиця», створена дбайливими руками подружжя ╤ванюк╕в — Михайлини ╕ Михайла, в╕дома нин╕ не лише на р╕дн╕й Буковин╕, а й у багатьох кра╖нах св╕ту. Чимало краян посп╕шають сюди, аби в╕дчути себе приналежними до укра╖нського роду, бо тут, у «Св╕тлиц╕», кожен в╕дчува╓ себе причетним до траг╕чно╖ ╕ геро╖чно╖ вкра╖нсько╖ ╕стор╕╖. Хто ж вони — ц╕ славн╕ буковинц╕ — Михайло та Михайлина ╤ванюки? Певно, що доля по╓днала ╖х не випадково — з юних рок╕в ╕ до золотого юв╕лею.

Червона калина на рушнику дол╕

Народилася Михайлина у сел╕ Чорногузи, на славн╕й буковинськ╕й земл╕. ╤стор╕я ╖╖ родини — в╕ддзеркалення траг╕чних под╕й, що в╕дбувалися на укра╖нських теренах. Батько, Степан Дучук, неповнол╕тн╕м круглим сиротою 1916 року був загнаний п╕д Зал╕щики, що на Терноп╕лл╕, австр╕йськими жовн╕рами копати шанц╕, щоб стримати наступ на Буковину рос╕йсько╖ арм╕╖ Олекс╕я Брусилова. Та це не допомогло. Москал╕ Буковину окупували, а Степана Дучука разом з ╕ншими буковинцями австр╕йц╕ кинули на ╕тал╕йський фронт у гори Альпи. П╕сля проголошення ЗУНР 1 листопада 1918 року в╕н т╕ка╓ додому. У Коломи╖ Степана затримали колишн╕ австр╕йськ╕ жовн╕ри 41-го Буковинського полку, як╕ вже перейшли на б╕к Укра╖ни. Там зустр╕в багатьох хлопц╕в з╕ свого села. Дали Степанов╕ коня, ╕ той поскакав на ньому аж до Ки╓ва обороняти Укра╖ну в╕д ворог╕в, як╕ руйнували укра╖нськ╕ м╕ста ╕ села.
Усього довелося зазнати вояков╕: ╕ доброго, ╕ лихого. Потрапив до польського полону. Перебував у Льв╕вському концтабор╕ полонених «Бриг╕дка», зв╕дти вт╕к додому. Тут його заарештували румуни й кинули до в’язниц╕ в Черн╕вцях. Воював з фашистами, був тяжко поранений, додому повернувся без руки. Мама ╢вдок╕я з братами Василем та Григор╕╓м та сестрами Катериною ╕ Мар╕╓ю у Чорногуз╕вському с╕льському хор╕ 3 листопада 1918 року, в день Буковинського в╕ча у Вижниц╕, яке проголосувало, що Укра╖на ма╓ бути у склад╕ Укра╖нсько╖ самост╕йно╖ соборно╖ держави, сп╕вали:
«Вже воскресла Укра╖ни ╕ слава, ╕ воля,
Вже нам, браття укра╖нц╕,
 усм╕хнулась доля.
Гинуть наш╕ вор╕женьки, як роса на сонц╕,
Вже пану╓м ╕ ми, браття,
 у сво╖й сторонц╕…»
Патр╕отична укра╖нська родина, в як╕й виховувалася Михайлина, жила в оч╕куванн╕ дива. Укра╖на постала! Укра╖на буде в╕льною державою! Та рад╕сть людей виявилася передчасною. Мить свободи — ╕ знову морок окупац╕╖. На Буковин╕ панували нов╕ господар╕ — румуни, забороняючи все укра╖нське. Карали палицями нав╕ть за прив╕тання: «Доброго дня!».
Р╕ка Черемош, над якою розкинулося село Чорногузи, було кордоном м╕ж Польщею та Румун╕╓ю. Одного разу старша ╢вдок╕╖на сестра Катерина забрела в Черемош — ╕ ╖╖ румунськ╕ прикордонники застр╕лили, а двох р╕дних брат╕в Григор╕я ╕ Василя, як╕ з правого берега Черемоша (окупованого румунами) перейшли на радянський берег ц╕╓╖ р╕ки б╕ля м╕стечка Кути, було схоплено радянськими прикордонниками ╕ в╕дправлено аж у Магаданський концтаб╕р (де вони загинули з голоду). Доля р╕дних людей бентежила душу Михайлини, ╕ вона всотувала почуте, побачене, шукала однодумц╕в. Та щирих друз╕в знайти було нелегко, часто зазнавала пересл╕дувань, бо не належала до компарт╕йних орган╕зац╕й.
╤ все-таки доля всм╕хнулася Михайлинц╕. Працювала медсестрою у сел╕ Дол╕шн╕й Шеп╕т, а ╖╖ обранець Михайло — вчителював у м╕сцев╕й школ╕. Одразу сподобалися одне одному. В╕н — високий, розумний, щирий. У сво╓му вибор╕ не пошкодувала. Пройшли разом кр╕зь ус╕ випробування дол╕, проживши разом у любов╕, шануючи одне одного. Може, в цьому поляга╓ секрет щасливого подружнього життя? «Ми н╕коли не д╕лили роботу на свою ╕ чужу, завжди допомагали одне одному», — говорить пан╕ Михайлина. Усе, що робили, — для громади, для р╕дно╖ Буковини. Хоча н╕коли не розкошували, статк╕в не нажили. «Нам н╕чого не треба, ми рад╕╓мо, що дожили до час╕в Незалежност╕. Т╕шимося, що змогли зробити щось для Укра╖ни», — у словах пан╕ Михайлини нема╓ самозамилування, вона щира.
З 1990 року вона сп╕ва╓ у Вижницькому хор╕ «Просв╕та» ╕м. Т. Шевченка та церковному хор╕ Свято–Михайл╕всько╖ УПЦ Ки╖вського патр╕архату. У Вижниц╕ чиновники знають: якщо пан╕ Михайлина береться за справу, вона обов’язково доведе ╖╖ до к╕нця! Вона орган╕зувала збирання кошт╕в на пам’ятник Тарасу Шевченку та Лук’яну Кобилиц╕, працювала скарбником п╕д час буд╕вництва пам’ятно╖ каплиц╕ над р╕чкою Виженкою з нагоди 75-л╕ття Буковинського в╕ча (яке в╕дбулося тут 3 листопада 1918 року). Н╕кого не лишали байдужими виступи д╕тей з гуртка «Червона калина», як╕ ╓ незм╕нними учасниками ус╕х урочистостей не лише у Вижниц╕, а й в ╕нших населених пунктах Буковини та Галичини. Запитаймо в пан╕ Михайлини: «Коли все встига╓те?». В╕дпов╕д╕ не почу╓мо, бо служить буковинка укра╖нськ╕й справ╕ самов╕ддано, аж до самозречення. Нетиповий приклад як для нашого прагматичного часу…

Укра╖нка — мати, берегиня роду

 Пан╕ Михайлина пригаду╓ 1994 р╕к, коли в ╤вано-Франк╕вську з╕бралося 288 делегаток (у тому числ╕ 29 представниць ╕з США, Австрал╕╖, Канади, Чех╕╖, Рос╕╖) на Св╕товий конгрес з нагоди 110-р╕ччя ж╕ночого руху в Укра╖н╕, започаткованого письменницею та громадсько-культурною д╕ячкою Наталею Кобринською. Михайлина ╤ванюк разом з В╕ор╕кою Малярчук були делегатками на цьому конгрес╕ в╕д Вижницького осередку союзянок. Вони разом з ус╕ма делегатками автобусами про╖хали ╤вано-Франк╕вщину в╕д Галича до Косова, в╕дв╕давши осередки союзянок, музе╖ та пам’ятки ╕стор╕╖ в ╤вано-Франк╕вську, Калуш╕, Болехов╕, Галич╕, Тисмениц╕, Коломи╖, Косов╕.
Але особливо Михайлину ╤ванюк вразив стенд у Калуськ╕й Св╕тлиц╕, на якому висв╕тлювалася робота союзянок. Михайлину не полишала думка: «Як створити Св╕тлицю у Вижниц╕?». Прагнула висв╕тлити роль ж╕нки у боротьб╕ за Укра╖нську державу, ╕ тому, щойно повернувшись додому, в╕дразу включилася в роботу. «На замовлення Св╕тлиц╕ художник В╕тал╕й Косович намалював портрети Натал╕╖ Кобринсько╖, Княгин╕ Ольги, Наст╕ Л╕совсько╖ — Роксолани, Соф╕╖ Галечко, Солом╕╖ Крушельницько╖. На видному м╕сц╕ виставлено образи, а також картину «Лебед╕», на як╕й зображено, як через моря ╕ скали втомлен╕ птахи повертаються до р╕дних гн╕зд. Перед картиною в рамках п╕д склом гасло: «Вертайтеся, Леб╕доньки, на р╕дну Вкра╖ну!» — як уособлення тих укра╖нц╕в, яких доля розкидала по всьому св╕ту.
Якщо п╕драхувати, яку наполегливу пошукову роботу зд╕йснила пан╕ Михайлина, збираючи дан╕ про буковинських ж╕нок-патр╕оток, то матер╕алу вистачить на книжку! На велосипед╕ об’╖жджала навколишн╕ села, зустр╕чалася з родинами репресованих, слухала щемк╕ розпов╕д╕ людей, як╕ зазнали ст╕льки лиха…
Нин╕ у Св╕тлиц╕ збер╕гаються в╕домост╕ про багатьох ж╕нок–подвижниць. Ось вони, дол╕ ж╕нок-патр╕оток, про як╕ можна д╕знатися тут. З повстанським рухом була пов’язана Ганна Гожда з П╕дзахарич╕в, яка у пово╓нн╕ роки працювала прибиральницею у Вижницькому НКВС, спостер╕гаючи, як знущаються над засудженими. За зв’язки з УПА ╖╖ засудили на 25 рок╕в тюрми. В╕дбувши терм╕н ув’язнення ╕ повернувшись на р╕дну землю, включилася в боротьбу за незалежну Укра╖ну. Коли будували пам’ятну каплицю на м╕сц╕ Буковинського в╕ча, Ганна Гожда в╕ддала на буд╕вництво свою м╕зерну пенс╕ю.
Майже вс╕ документи розкривають нев╕дом╕ стор╕нки в ╕стор╕╖ укра╖нського народу в роки б╕льшовицького свав╕лля. Деяк╕ з них оформлен╕ в альбоми. Еп╕графом до альбому «Ми були, ╓ ╕ будемо» взято слова поетеси з Терноп╕льщини Мар╕йки Потикевич-Заболотно╖ «Доля людин╕ да╓ться в╕д Бога, але тисячам наших краянок дол╕ покал╕чили кати». Ц╕нн╕ матер╕али також з╕бран╕ в альбомах «Вам дзвони не грали», «Укра╖нц╕ за кордоном», «Р╕вня».
Збирач╕ матер╕ал╕в не обмежуються т╕льки Вижниччиною чи Буковиною. У Св╕тлиц╕ виставлено стенд п╕д заголовком «Доля одн╕╓╖ родини», де Михайло Соф╕йчук описав трагед╕ю родини Михайла Семчишина в сел╕ Спас Коломийського району. 9 с╕чня 1946 року опергрупа Тимоф╓╓ва спалила хату, стодолу, стайню родини. Сина Дмитра трич╕ засуджували на 25 рок╕в каторги, зв╕дки йому вдалося дв╕ч╕ втекти. Всю с╕м’ю вивезли на Сиб╕р, а найстаршу доньку Мар╕ю у 1952 роц╕ засудили на 25 рок╕в ув’язнення.
Ось так можна вивчати ╕стор╕ю р╕дного краю — правдиву ╕ несфальсиф╕ковану. Особливо т╕шиться пан╕ Михайлина, коли до музею приходять д╕ти, п╕дл╕тки. Нагаду╓, що вони — козацького роду. «Пишайтеся цим, бо наша ╕стор╕я написана кров’ю геро╖в, як╕ в╕ддали сво╓ життя за нашу з вами свободу. Завжди будьте г╕дними, бо ми здавна живемо на сво╖й, Богом дан╕й земл╕». А ще Михайлина ╤ванюк наводить приклад з письменницею Натал╕╓ю Кобринською, яка завжди переймалася долею Укра╖ни. На ╖╖ пам’ятнику в Болехов╕ написано: «Мене вже серце не болить». Глибоко символ╕чн╕ слова, як╕ змушують замислитися над долею Укра╖ни сучасник╕в. Зрештою, переконана Михайлина ╤ванюк, для небайдужих роботи вистачить на багато рок╕в, адже т╕льки за 1940-1950 роки з Черн╕вецько╖ област╕ б╕льшовиками на спецпоселення вивезено 11 145 ос╕б. Варто лише додати, що ця величезна (часом така невдячна) робота провадиться пан╕ Михайлиною на… громадських засадах. Коментар╕ не потр╕бн╕, чи не так? Або спробуймо уявити себе на ╖╖ м╕сц╕ хоча б на день… На щастя, завжди поряд з нею ╖╖ друг, однодумець Михайло ╤ванюк.

Його безц╕нн╕ скарби

 Михайлов╕ судилося жити п╕д владою Польщ╕, Н╕меччини, Радянського Союзу. Народився в╕н 2 липня 1929 року в сел╕ Спас Коломийського району ╤вано-Франк╕всько╖ област╕. Багатод╕тна селянська родина землю обробляла самост╕йно, посадила великий сад. Змалку захоплювався ╕стор╕╓ю, кохався у п╕снях. Пригаду╓, що навчання у школ╕ було тяжким, бо кожна нова влада повертала учн╕в у попередн╕й клас. Мовляв, яке там може бути навчання… А от коли у вересн╕ 1951 року Михайло ╤ванюк став студентом укра╖нського в╕дд╕лення Черн╕вецького держун╕верситету, був розчарований тим, що вс╕ предмети ведуться… рос╕йською мовою. Кр╕м того, Михайло був «безпарт╕йним», а це означало, що залишився без стипенд╕╖. «У селах велика б╕да, а в м╕стах ще б╕льша, — пригаду╓ Михайло ╤ванюк. — Черги за хл╕бом вишиковувалися ще звечора, але ж його треба було за щось купити. Вир╕шив перевестися на заочне в╕дд╕лення, аби хоч щось заробляти».
П╕д час «хрущовсько╖ в╕длиги» з’явилося розпорядження, що кер╕вн╕ кадри у школах повинн╕ мати в╕дпов╕дну осв╕ту. Так, у 1956 роц╕ Михайло ╤ванюк ста╓ заступником директора Дол╕шньошеп╕тсько╖ школи. У 1957 роц╕ в╕н зак╕нчу╓ Черн╕вецький ун╕верситет ╕ з 1959 року почина╓ працювати ╕нспектором шк╕л Вижницького райв╕дд╕лу осв╕ти. «З морального боку вважав цю працю почесною, бо на так╕й же посад╕ у цьому район╕ працював колись письменник Юр╕й Федькович. А умови ╕нспекторсько╖ прац╕ були виснажливими. М╕сячний зароб╕ток був набагато нижчий, н╕ж в ╕нших прац╕вник╕в осв╕тн╕х установ», — пише про побратима Дмитро Никифоряк. До обов’язк╕в ╕нспектора належала вся д╕яльн╕сть учительства ╕ нав╕ть статистична зв╕тн╕сть. Райв╕дд╕л осв╕ти транспорту не мав. До шк╕л ╕нспектори добиралися попутн╕ми машинами, а до прич╕лкових осв╕тн╕х установ часто ходили п╕шки, школи працювали у дв╕-три зм╕ни. Влада зобов’язувала вчител╕в бути присутн╕ми на вс╕х колгоспних ╕ с╕льських заходах. Учител╕ не мали в╕льно╖ хвилини нав╕ть у вих╕дн╕ та святков╕ дн╕. На згадку про т╕ ╕нспекторськ╕ часи залишилися сходжен╕ шляхи-дор╕жки, якими довелося пройти Михайлов╕.
На початку 70-х рок╕в в Укра╖н╕ загострилася пол╕тична ситуац╕я. Пересл╕дування ╕нтел╕генц╕╖ посилилося. П╕д час компарт╕йно╖ конференц╕╖ Вижницького району в серпн╕ 1973 року ╕нспектора шк╕л райв╕дд╕лу осв╕ти Михайла ╤ванюка заочно звинуватили в «укра╖нському буржуазному нац╕онал╕зм╕». Основною причиною було те, що в╕н вимагав в╕д учител╕в л╕тературного мовлення на уроках ╕ захищав права укра╖нсько╖ мови в Укра╖н╕. Одв╕чне укра╖нське питання… Заход╕в вжили негайно. Спочатку Михайла ╤ванюка перевели з ╕нспектора шк╕л на посаду вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури Вижницько╖ восьмир╕чно╖ школи. У 1980 роц╕ вийшов на пенс╕ю за вислугу рок╕в. Не в╕рилося, що праця ск╕нчилася, а його «послуг» б╕льше не потребують. Розм╕рковував над власною долею ╕ долею укра╖нського народу. За три десятки рок╕в наполегливо╖ прац╕ не зароблено н╕чого ан╕ для р╕дного укра╖нського народу, ан╕ для себе. Нема╓ ан╕ золота, ан╕ багатства. Усе, що надбали з дружиною, — книжки, рукописи, статт╕… М╕г би ще працювати й працювати, адже був досв╕дченим педагогом, його поважали вчител╕, учн╕, батьки. З прикр╕стю усв╕домлював: його знання н╕кому не потр╕бн╕. Пригадав, коли зв╕льнявся у 1951 роц╕ з учительсько╖ прац╕, то в Яблун╕вському райвно з ним чемно попрощалися ╕ на дорогу сказали: «З вашим ви╖здом в╕дчуватимемо в район╕ втрату». А от коли зв╕льнявся з педагог╕чно╖ прац╕ досв╕дченим педагогом, н╕чого доброго не почув.
Треба було звикати до нового статусу. Душа знаходила спочинок, коли писав про набол╕ле. Так з’явився рукопис «В╕к у невол╕». Мав удосталь часу, тож опрацьовував почут╕ в дитинств╕ укра╖нськ╕ п╕сн╕, записував народн╕ перекази, легенди, казки, присл╕в’я. ╤ хоча ця кроп╕тка праця зд╕йснювалася безоплатно, але й на не╖ потр╕бен був дозв╕л партчиновник╕в.
Зрозум╕ло, що працювати доводилося всупереч обставинам, проте це не зупиняло Михайла ╤ванюка. Попри вс╕ труднощ╕, невтомному кра╓знавцю вдалося записати понад 100 народних ╕гор, 200 переказ╕в ╕ легенд, 1100 п╕сень, 5000 присл╕в’╖в, 8000 анекдот╕в. Це вже п╕зн╕ше, коли дочекався омр╕яно╖ незалежност╕, його назвуть висококвал╕ф╕кованим фах╕вцем, ерудитом, «ходячою енциклопед╕╓ю» в галуз╕ мовознавства, л╕тератури, укра╖нсько╖ духовност╕ ╕ мистецтва. Але визнання потр╕бно було дочекатися, як дбайливий господар доч╕ку╓ться стиглих плод╕в з╕ свого саду. А тод╕, за радянщини, коли п╕д забороною був нав╕ть натяк на укра╖нське, було неймов╕рно важко.
Але завжди поруч була його в╕рна берегиня — Михайлина, з якою пройшов кр╕зь бурев╕╖ ╕ замет╕л╕. ╤ дочекався, коли випогодилося. «На шляху в науку та письменство перед ним стояла серпаста ╕ молоткаста червона рогатка, — д╕литься спогадами дружина Михайлина. — В╕н нав╕ть не м╕г працювати учителем «колхозного языка и литературы» у середн╕й школ╕, а вчителював у маленьких ╕ в╕ддалених в╕д райцентру селах з неповно-середн╕ми школами. А причиною його прац╕ на посад╕ ╕нспектора шк╕л була низька зароб╕тна плата з частими роз’╖здами за власний рахунок до населених пункт╕в ╕ хрущовська пол╕тична в╕длига п╕сля стал╕нщини. Зрештою, вона й не була кер╕вною. ╤ праця в домашн╕х умовах з книжкою та ол╕вцем у руц╕ рятувала його в╕д г╕ркоти та болю й повсюдно╖ несправедливост╕ в умовах буд╕вництва св╕тлого майбутнього всього людства та компарт-гор╕лчано╖ отрути».

Михайло — добротворець

Поетеса з Вижниц╕ Над╕я Кибич назвала невтомного збирача укра╖нського фольклору Михайла ╤ванюка «добротворцем», присвятивши йому так╕ рядки: «Роки наближають людину до меж╕, щоб п╕дсумок п╕дбити честь по чест╕, а в╕н сто╖ть на тому рубеж╕, ╕ дал╕ хрест важкий св╕й прагне нести». У житт╕, як на довг╕й нив╕, траплялося всяке. Михайло, який з ранн╕х рок╕в зрозум╕в, що чужинська влада н╕коли не принесе укра╖нцям добра, дотримувався ц╕╓╖ ╕стини протягом усього життя. Михайло ╤ванюк — автор зб╕рки поез╕й «Нев╕льнича поез╕я» (1994) та опов╕дань «Голодна вечеря» (1999) ╕ «Боротьба трьох розум╕в» (2004). У його доробку — кра╓знавчо-енциклопедичне досл╕дження «Л╕тературно-мистецька Вижниччина», в якому можна знайти ╕мена талановитих буковинц╕в, як╕ сво╓ю працею прославляють р╕дний край, його мистецтво, л╕тературу, працю. А ск╕льки праць так ╕ лишилося в рукописах? Шкода, що такий його неоц╕ненний доробок, як книжка «Народн╕ ╕гри та ╕грашки», не використовуються у навчальних та позашк╕льних закладах. Адже ╕гри, якими бавилися наш╕ прад╕ди, — то криниця знань, мудрост╕, добра. Дегуман╕зована ╕ здеморал╕зована осв╕та вкрай потребу╓ св╕жо╖ кров╕! Бо ризику╓мо виростити покол╕ння бездуховно╖ молод╕, не здатно╖ любити р╕дну землю, боронити ╖╖ в╕д зайд-чужинц╕в. ╤ тому болить сьогодн╕ душа в подружжя ╤ванюк╕в, ╕ тому прагнуть вони перелити в молод╕ серця свою любов до Укра╖ни.
Отак ╕ тору╓ подружжя св╕й житт╓вий шлях — г╕дно, самов╕ддано, красиво. Михайло ╕ Михайлина — активн╕ члени «Просв╕ти» ╕м. Тараса Шевченка, як╕ на пам’ятник поету у Вижниц╕ в 1992 роц╕ пожертвували сво╖ невелик╕ пенс╕╖. До реч╕, саме хористи Вижницького хору «Просв╕та» ╕м. Т. Шевченка взяли на себе основний тягар у роки буд╕вництва пам’ятника Т. Шевченков╕, каплиц╕ про Буковинське в╕че та символ╕чно╖ могили борцям за волю Укра╖ни. Зв╕сно, що Михайло ╤ванюк завжди був найактивн╕шим хористом. Надзвичайно ц╕нною ╓ зб╕рка «Повстанськ╕ п╕сн╕ в записах Михайла ╤ванюка», до яко╖ ув╕йшли сто найкращих повстанських п╕сень, записаних ним б╕льш як п╕встол╕ття тому у сво╓му р╕дному сел╕ Спас Коломийського району ╤вано-Франк╕всько╖ област╕. Ще в юнацьк╕ роки пан Михайло, який був очевидцем повстанського руху, захоплювався п╕снями, як╕ сп╕вали вояки УПА на постоях ╕ маршах. Тексти цих п╕сень записував ще в т╕ роки, а мелод╕╖ запам’ятовував. До зб╕рки записаних Михайлом ╤ванюком ув╕йшли не т╕льки повстанськ╕ п╕сн╕, але й стр╕лецьк╕, козацьк╕, а також л╕ричн╕ про кохання. Сучасного слухача не можуть не хвилювати слова з п╕сн╕ «Слава, слава, наш Кобзарю»: «Слава, слава, наш Кобзарю, тво╖х д╕ток р╕й, за тобою йдуть юрбою шляхом тво╖х мр╕й».
* * *
…Т╕шилася ╕ т╕шуся, що доля подарувала мен╕ знайомство з╕ славним подружжям ╤ванюк╕в. На жаль, вл╕тку над╕йшла г╕рка зв╕стка з Вижниц╕: пан Михайло в╕д╕йшов у в╕чн╕сть. Його в╕рна дружина тяжко пережива╓ цю втрату, а разом з нею сумують вс╕ т╕, хто протягом багатьох рок╕в знав цю надзвичайно скромну у побут╕ подружню пару, яка жила доброчинними справами в ╕м’я Укра╖ни. Пан╕ Михайлина говорить, що шука╓ розраду пом╕ж людей, однодумц╕в. Двер╕ музею не зачиняються. Сюди ╖дуть з ус╕╓╖ Укра╖ни, аби доторкнутися до геро╖чно╖ нашо╖ минувшини. Тож нехай в ╕м’я св╕тло╖ пам’ят╕ невтомного с╕вача на р╕дн╕й нив╕ Михайла ╤ванюка Господь подару╓ його дружин╕ ще багато рок╕в творчого та активного життя.

Натал╕я ОСИПЧУК,
письменниця, член НСПУ

Михайлина (л╕воруч) ╕ Михайло (у центр╕) ╤ванюки

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 24.10.2014 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14182

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков