Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 05.09.2014 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#36 за 05.09.2014
ОСВ╤ТНЯ «ЛОМКА» КРИМУ

1 вересня кримськ╕ школяр╕ та студенти на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Кримського п╕вострова п╕шли в сво╖ школи ╕ ВНЗ. Але потрапили вони в абсолютно ╕нш╕ навчальн╕ заклади, н╕ж залишили ╖х у травн╕-червн╕. ╥х зустр╕ли зовс╕м ╕нш╕ вчител╕, ╕нш╕ п╕дручники, ╕нш╕ програми та ╕нш╕ шк╕льн╕ стандарти. Ця «ломка» торкнулася величезно╖ к╕лькост╕ маленьких ╕ великих кримчан.
Новий навчальний р╕к у Криму почали 570 загальноосв╕тн╕х шк╕л, 510 дошк╕льних заклад╕в, як╕ також переведен╕ на нов╕ русиф╕кован╕ програми, 148 установ додатково╖ осв╕ти, 61 установа середньо╖ профес╕йно╖ осв╕ти типу техн╕кум або коледж, 12 ВНЗ. У перш╕ класи п╕шли б╕льше 21 тисяч╕ д╕тей, у дев’ят╕ – понад 15 тисяч, в одинадцят╕ – 10 тисяч. Загалом ц╕ катастроф╕чн╕ зм╕ни ув╕йдуть у життя величезно╖ маси кримчан – в╕д 700 до 800 тисяч учн╕в ╕ викладач╕в.
М╕н╕стр осв╕ти Рос╕╖ Дмитро Л╕ванов, його заступники, що проводили в Криму масу зустр╕чей, нарад ╕ конференц╕й з метою насадження нових норм, а також «геро╖» «кримсько╖ весни» Володимир Константинов ╕ Серг╕й Аксьонов п╕д час нин╕шньо╖ передвиборно╖ аг╕тац╕йно╖ кампан╕╖ стверджують, що ц╕ стандарти вищ╕ та прогресивн╕ш╕. Насправд╕ ж, приведення кримсько╖ осв╕ти до норм рос╕йського закону викликало насильницьку ломку вже усталено╖ б╕льш прогресивно╖ укра╖нсько╖ системи осв╕ти ╕ ╓ кроком назад, у «совкове» минуле.
По-перше, вс╕ школи переведен╕ з п’ятиденного на шестиденний граф╕к роботи, а це велике навантаження ╕ на учн╕в, ╕ на вчител╕в, у багатьох введене навчання у дв╕ зм╕ни. По-друге, повернута застар╕ла п’ятибальна система оц╕нювання знань, а також повернута в╕дтепер обов’язкова шк╕льна форма одягу. З 2015 року до Криму також планують повернути ╢диний державний ╕спит з математики ╕ твору, а поки вир╕шили об╕йтися одним твором. По-трет╓, система осв╕ти русиф╕кована – вивчення ╕ноземних мов, а також державних укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖, не кажучи вже про мови нац╕ональних меншин, зведене до м╕н╕муму. По-четверте, управл╕ння системою осв╕ти стало командним – м╕н╕стр Дмитро Л╕ванов, як розпов╕дають очевидц╕, на одн╕й з нарад прямо сказав: «Звикайте до того, що розпорядження м╕н╕стра та орган╕в влади не обговорюються». По-п’яте, школи Криму стають технолог╕чно ╕ методично в╕дсталими – грош╕, як╕ н╕бито вид╕лила Рос╕я, витрачен╕ на перенавчання вчител╕в укра╖нсько╖ мови на рос╕йську мову, на зам╕ну п╕дручник╕в, поточний ремонт буд╕вель, але н╕ рос╕йський, н╕ кримський м╕н╕стри, н╕ «геро╖ кримсько╖ весни» не говорять, що на комп’ютеризац╕ю шк╕л ╕ п╕дключення ╖х до ╤нтернету не витрачено н╕ коп╕йки, що процеси ╕нформатизац╕╖ заморожен╕, а питання про п╕двищення комп’ютерно╖ грамотност╕ школяр╕в ╕ студент╕в взагал╕ зняте з порядку денного. Комп’ютер та ╤нтернет, схоже, в нових реал╕ях — зл╕сне явище ╕ винах╕д б╕с╕в! Тому ран╕ше обов’язковий у початков╕й школ╕ предмет «Сходинка до ╕нформатизац╕╖» взагал╕ скасований, а ╕нформатика як така вводиться в навчальн╕ плани т╕льки з 8 класу ╕ дуже поверхово.
Кр╕м того, кримська школа стала нац╕онально ╕ конфес╕йно нетолерантною. Так╕ предмети, як «Культура добросус╕дства», «Основи православно╖ культури Криму», «Основи ╕сламсько╖ культури Криму», хоч ╕ значаться предметами за вибором, але там, де скасували або звели до м╕н╕муму класи, що вивчають кримськотатарську мову, там учням-мусульманам нав’язуються вивчення православно╖ культури, а запропонован╕ п╕дручники та пос╕бники м╕стять рел╕г╕йн╕ тексти ╕ молитви, обов’язков╕ для вивчення, тому батьки-мусульмани вже протестують проти насильницького навернення сво╖х д╕тей у рос╕йське православ’я. ╤ нарешт╕, система осв╕ти стала тотал╕тарно брехливою – вже з першого уроку маленьких кримчан вчитимуть, що захоплювати чуж╕ земл╕ — це правильно.
Одна з кримчанок, вчитель ╕стор╕╖ за осв╕тою, написала у Фейсбук: «Поки затягу╓ться час з де-факто поверненням Криму до складу Укра╖ни, окупанти видали нов╕ шк╕льн╕ п╕дручники. Мо╓му плем╕ннику довелося отримати ╖х. Особливо мене покоробив п╕дручник ╕стор╕╖. Це — не п╕дручник, це — пос╕бник з дез╕нформац╕╖ ╕ збоченого спотворення факт╕в. Акурат переписано з точн╕стю до навпаки. Нормальна дитина, народжена в укра╖нському Криму, таку маячню не сприйме. ╤ м╕й плем╕нник не сприйме. Ми з ним домовилися, раз уже окупац╕я ╕ поки ми в оч╕куванн╕ зм╕н, перегорнути цей опус, пропускаючи фальшиву ╕нфу кр╕зь пальц╕, бо цим категорично не можна засм╕чувати голову. А для подальшого вивчення предмета у нього ╓ я. Благо в нормальн╕й кра╖н╕ зак╕нчила тод╕ ще нормальний ВНЗ ТНУ ╕ одна з профес╕й – учитель ╕стор╕╖. Так що свого плем╕нника я не дозволю збити з пантелику «великоруською» фальсиф╕кац╕╓ю. Моя дитина ма╓ ч╕тко знати ╕ розум╕ти, що Крим жодного в╕дношення не ма╓ н╕ до яко╖ Рос╕╖-Москов╕╖, ╕ що рос╕яни взагал╕ не мають права претендувати на землю кор╕нного народу – кримських татар. ╤ в╕н уже точно буде знати дату ╕ причини Друго╖ св╕тово╖ в╕йни».
╤нший кримчанин зауважу╓: «Благо ╓ ╤нтернет, ╕ нашим д╕ткам ми знайдемо матер╕ал з ╕стор╕╖ Криму». Водночас вся система осв╕ти стала рос╕йськоцентричною – на шкоду ╕ншим предметам введен╕ так╕ нов╕ предмети, як сусп╕льствознавство, збудоване виключно на рос╕йськ╕й концепц╕╖ ╕стор╕╖, а також ╕стор╕я Рос╕йсько╖ держави, географ╕я Рос╕╖, в 1,5-2 рази зб╕льшена к╕льк╕сть годин для викладання рос╕йсько╖ мови та л╕тератури. В цьому план╕ в систем╕ осв╕ти Криму з’явився парадокс – вивчення укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖ мов, яким статус державних у «конституц╕╖» наданий, мабуть, «через непорозум╕ння» не ╓ обов’язковим, б╕льше того – воно переведене в розряд позаурочно╖ д╕яльност╕ й ц╕ «державн╕» мови, якщо ╕ вивчатимуться, то факультативно.
«М╕н╕стр осв╕ти, науки та молод╕» Криму Наталя Гончарова стверджу╓, що рос╕йська реформа школи ╕ особливо п╕двищення зарплати вчителям н╕бито покращили «престижн╕сть профес╕╖ педагога». Можливо, под╕бн╕ благ╕ нам╕ри у «геро╖в кримсько╖ весни» ╕ були, але вони забули, що п╕двищення зарплати в два рази при п╕двищенн╕ ц╕н у 3-5 раз╕в, а то ╕ б╕льше, насправд╕, ╓ зниженням житт╓вого р╕вня. Що стосу╓ться престижност╕, то кримська влада сьогодн╕ також намага╓ться не згадувати, що ще за правл╕ння Василя Джарти ╕ з його подач╕ в Криму реал╕зувалася спец╕альна програма «П╕двищення престижност╕ педагог╕чно╖ прац╕», яка, за ╖хн╕ми ж тод╕шн╕ми заявами, дала серйозн╕ результати. Спроби «команди переможц╕в» видавати будь-яку ╕дею за рос╕йське як╕сне нововведення ╓ просто несерйозним п╕аром. Так, наприклад, нещодавно «радою м╕н╕стр╕в» було голосно пов╕домлено, що «в Криму закладений перший рос╕йський садок», хоча насправд╕ його проектування та початок буд╕вництва зд╕йснен╕ ще в 2013 роц╕ ╕ за грош╕ укра╖нського бюджету.

ОБ’╢ДНАТИ ╤ ЗБ╤ЛЬШИТИ

Що стосу╓ться системи вищо╖ осв╕ти, то вона входить у новий навчальний р╕к також повн╕стю спотвореною – зам╕сть семи ц╕лком самост╕йних ╕ р╕знопланових ВНЗ, а також плюс до них зам╕сть семи самост╕йних наукових установ, створений незрозум╕лий ╕ некерований монстр у вигляд╕ Тавр╕йського федерального ун╕верситету з 14 структурних п╕дрозд╕л╕в, що фактично л╕кв╕дувало так╕ ВНЗ, як медичний та аграрний ун╕верситети, буд╕вельна академ╕я, а також ╕нш╕, як╕ ран╕ше до Тавр╕йського ун╕верситету не мали жодного стосунку.
Сьогодн╕ з подач╕ московського м╕н╕стерства зм╕нилася суть само╖ кримсько╖ вищо╖ осв╕ти – нема╓ й мови про Болонську систему, ╖╖ структура п╕длаштову╓ться п╕д потреби рос╕йського профес╕йного ринку, взятий ухил на вивчення математики ╕ рос╕йсько╖ мови, що поставить засл╕н перед бажанням кримських випускник╕в продовжувати осв╕ту за кордоном або осягати св╕тов╕ профес╕╖. Для них в╕дтепер закрите також ╕ працевлаштування за межами Рос╕╖, оск╕льки анекс╕╓ю Криму народжена проблема невизнання диплом╕в кримських ВНЗ у св╕т╕ й, кр╕м материково╖ рос╕йсько╖ глибинки, кримськ╕ випускники поки н╕де не знадобляться. Це позбавля╓ ╖х самого сенсу вчитися у ВНЗ Криму, як╕сть пол╕тизовано╖ вищо╖ школи дуже знизилася, а ╕м╕дж ╕ престижн╕сть знань втратили ц╕нн╕сть.

В╤Д ПОЧАТКУ «НЕПРАВИЛЬНА» Г╤МНАЗ╤Я

Головний удар у «ломц╕» кримсько╖ системи осв╕ти припав на укра╖нськ╕ та кримськотатарськ╕ школи. Ще в розпал «кримсько╖ весни» була зв╕льнена директор С╕мферопольсько╖ укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖ Наталя Руденко. Як за помахом чар╕вно╖ палички г╕мназ╕я перетворилася на рос╕йськомовний навчальний заклад, причому в м╕ськрад╕ ╕ в м╕н╕стерств╕ стверджують, що так раптом захот╕ли батьки учн╕в.
Школу вже очолю╓ новий директор Валентина Лаврик. Днями вона рапортувала «м╕ському голов╕» С╕мферополя В╕ктору Аг╓╓ву, який в╕дв╕дав г╕мназ╕ю, що школа до нового року готова – на столах були розкладен╕ п╕дручники з ╕стор╕╖ Рос╕╖, географ╕╖ Рос╕╖, рос╕йсько╖ мови та л╕тератури. ╤ хоча в школ╕ займатимуться б╕льше 1 тисяч╕ кримчан, в кожн╕й паралел╕ сформовано лише по одному укра╖нському класу, в яких навчатимуться загалом 160 д╕тей, а кримськотатарською мовою ╕ того менше, в ц╕ класи зарахован╕ лише 80 учн╕в. Ус╕ вчител╕ г╕мназ╕╖, так само, як ╕ 18 тисяч ╖хн╕х колег з ╕нших шк╕л, пройшли перенавчання на рос╕йськ╕ програми, допомогу в цьому надавало управл╕ння осв╕ти Санкт-Петербурга, який шефству╓ над С╕мферополем.
Але «команда переможц╕в» плану╓ позбутися й назви «Укра╖нська школа-г╕мназ╕я». Як пов╕домила на прес-конференц╕╖ перед початком навчального року начальник управл╕ння осв╕ти С╕мферопольсько╖ м╕сько╖ ради Тетяна Сух╕на, Укра╖нська г╕мназ╕я буде однозначно перейменована. «По-перше, вона в╕д початку була названа неправильно. Тод╕ вс╕ ╕нш╕ школи, як╕ були, не укра╖н-ськ╕ на територ╕╖ Укра╖ни? На сьогодн╕шн╕й день г╕мназ╕я веде розмову з радою школи про те, на як╕ предмети зробити акцент ╕ яку назву дати установ╕. ╢ вар╕ант, що це буде С╕мферопольська академ╕чна г╕мназ╕я», – стверджу╓ Сух╕на. За ╖╖ словами, з наступного року вс╕ навчальн╕ заклади п╕вострова будуть перейменован╕ в╕дпов╕дно до рос╕йських стандарт╕в.
Зм╕ни у ставленн╕ до вивчення мов у кримських школах не лог╕чн╕, ╖х часом важко пояснити. Так, на прес-конференц╕╖ «м╕н╕стр» осв╕ти ╕ науки Криму Наталя Гончарова пов╕домила, що жодна з трьох мов, прописаних у «конституц╕╖» Криму як державна, не «вивчатиметься в школах п╕вострова як ╕ноземна» (?). Вона сказала, зокрема, що «укра╖нська мова, яка до переходу п╕вострова на рос╕йське законодавство мала статус державно╖», буде, за ╖╖ словами, значитися в навчальних планах, як «р╕дна мова». Схоже, що м╕н╕стр заплуталася «в трьох мовах» ╕ нав╕ть не зна╓, що укра╖нська – державна в Криму з 1954 року.
Разом з тим, наголосила вона, жоден з перших клас╕в не буде сформований як клас, де навчання в╕дбуватиметься укра╖нською мовою. Причиною цьому ╓ в╕дсутн╕сть в╕д-пов╕дних заяв в╕д батьк╕в, сказала «м╕н╕стр», хоча кому як не ╖й не знати, що практично весь серпень у б╕льшост╕ шк╕л п╕вострова тривали скандали з в╕дмовами директор╕в приймати в╕д батьк╕в заяви на навчання ╖хн╕х д╕тей як кримськотатарською, так ╕ укра╖нською мовами. Наприклад, у с╕мферопольськ╕й школ╕ на вулиц╕ Жукова закрили вс╕ кримськотатарськ╕ класи з 1 до 11-го, конфл╕ктн╕ ситуац╕╖ з питань мови навчання ╕снують у школах Красноперекопського, Джан-койського, Бахчисарайського, Б╕лог╕рського, Судацького ╕ багатьох ╕нших район╕в. Б╕льше того, п╕д питання потрапляють нав╕ть т╕ класи в укра╖нськ╕й г╕мназ╕╖, як╕ сформован╕ як укра╖номовн╕. Справа в тому, що в╕дпов╕дно до закону Рос╕╖ «Про осв╕ту» передбача╓ться, що навчання на третьому ступен╕, тобто в 10-11 класах, ма╓ вестися т╕льки ╕ повн╕стю рос╕йською мовою.

Олесь ЧЕРЕМШИНА,
кримський оглядач

Вишиванки в кримських школах тепер «упразднят»?

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 05.09.2014 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13874

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков