"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2014 > Тема "Резонанс"
#35 за 29.08.2014
МАКАРЕ, ТИ ЗНОВУ В БОЮ!
Слово – зброя !
...Так сталося, що у к╕нц╕ 70-х за один р╕к я прочитав самвидав «Арх╕пелагу» Солжен╕цина ╕ придбав нап╕вп╕дп╕льний запис першого концерту «Машины времени»... ╤ якось само собою ╕м’я Макаревича вишикувалося у мене в один ряд з ╕менами великих дисидент╕в п╕зньобрежн╓вського застою. Пот╕м см╕явся над собою: теж, мовляв, пор╕вняв... Сьогодн╕ зрозум╕в: т╕ перш╕ оц╕нки були не такими вже й божев╕льними. Варто лише прочитати в рос╕йських «Известиях» паскв╕ль на концерт Макаревича перед д╕тьми Слов’янська. «П╕д музику Макаревича винищували рос╕ян на Донбас╕. Його концерт у Слов’янську, у стан╕ карател╕в, пор╕вня╓мо з концертом у див╕з╕╖ «СС Галичина». Бан-дер╕вц╕ п╕сля такого концерту п╕шли спалювати Хатинь. «Правий сектор», наслухавшись Макаревича, п╕шов р╕зати горло «кацапам». Кров рос╕йських людей — на пальцях Макаревича. Н╕якою кислотою не змити цю кров», — пише в╕домий л╕тератор-«руськомирець» Проханов. Стиль газети «Правда». Нав╕ть не брежн╓вських, а бер╕╖вських час╕в. Хтось у соцмереж╕ охрестив його соковитим рос╕йським словом — «густопсовий». Хоча для Макаревича це не вперше. Ми, власне, ╕ почали поважати його п╕сля погромно╖ статт╕ в «Комсомольской правде». Йшов 1982 р╕к, фейлетон називався «Рагу з синього птаха». Звинувачували тод╕ зовс╕м ще юного барда у в╕дрив╕ в╕д нац╕онального кор╕ння ╕ насл╕дуванн╕ «середньо╓вропейського шаблону». А ще в «цин╕зм╕», в тому, що робить «тисячам глядач╕в небезпечн╕ ╕н’╓кц╕╖ дуже сумн╕вних ╕дей». ╤ вирок-попередження: «Пересаджене на наш грунт чужоземне дерево не плодоносить». П╕сля ескапад Проханова текст з «рагу» зда╓ться дуже нав╕ть м’яким. Ну, так ╕ ф╕гура була малозначущою. Удару завдавали не по особистост╕, а по тенденц╕╖. Ц╕кавими ╓ два моменти. Перше, у статт╕ «буржуазному» Макаревичу протиставляли «справжнього радянського громадянина» (вже померлого на той час на рад╕сть КДБ) Володимира Висоцького. ╤ друге: статтю п╕дписала «група представник╕в творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖» на чол╕ з найв╕дом╕шим на той час письменником В╕ктором Астаф’╓вим («за╓динщиком» ╕ вчителем згаданого мною Проханова). Особистост╕ Астаф’╓ва ╕ Макаревича здавалися на той час наст╕льки непор╕внянними, що виникала думка: «а чи не з гармати по горобцях?». Можливо, тод╕ вже в╕дчували «руськомирц╕», що росте ╖хн╕й заклятий ворог? Як це траплялося в СРСР, п╕сля оголошення «табу» на згадку ╕мен╕ Макаревича, в╕н став народним геро╓м. Кап╕тан КДБ Пут╕н, який служив у той час далеко в╕д Москви, як кажуть, недоглед╕в. У часи московського «майдану» в 1991 роц╕ Андр╕й сп╕ва╓ на барикадах б╕ля Б╕лого дому, а через два роки — на Красн╕й площ╕, ╕ йому п╕дсп╕вують, може, сто, а може, вс╕ 500 тисяч москвич╕в. Нечисленн╕ рос╕йськ╕ журнал╕сти, як╕ п╕дтримують сьогодн╕ рок-музиканта, люблять цитувати його «Мар╕онетки». Написано, мовляв, наприк╕нц╕ 70-х, а н╕би про сьогодн╕шню пут╕нську владу: «Чи то люди, чи то ляльки»! Я ось що скажу: Макаревич сп╕вав про Пут╕на завжди. Не як про живу людину, а як про горе, що насува╓ться на Рос╕ю. З того ж, першого, його концерту мене найб╕льше вразила вже забута п╕сня з такими словами:
«Скажи сам себе Хотя бы в этот раз. Кто ты? Куда ты идешь? Не открывая глаз? И кто позволил тебе Раскрасить мир и людей В черно-белый цвет! ...Кто смог На тебя надеть венок, Самый средний в этом мире человек?»
Тод╕ це мало вигляд страшно╖ т╕н╕ над св╕том, що простяглася в╕д маленького, безликого, перес╕чного чолов╕чка у с╕рому костюм╕. Тепер ми можемо бачити того, чия це була т╕нь. Отака машина часу. Або п╕зн╕ше:
«Когда восходит Луна, Ему совсем не до сна, Пока он с миром не закончил спор. Он открывает дверь И, словно загнанный зверь, Выходит на безлюдный простор. И он обходит посты, Что совершенно пусты — Прошли те дни, когда его берегли, — Он бесконечно одинокий Внештатный командир Земли». Це те, чим зак╕нчить Пут╕н. Якщо залишиться живий. ╤ нарешт╕, 1995 р╕к. Т╕льки сьогодн╕ стало зрозум╕ло, про що сп╕валося: «Сабельки, пулечки, пушечки, Выбритые макушечки. Цепкие лапы Родины, да письмецо семье. Холмики, крестики, нолики, Где вы теперь, соколики, Где вы теперь служивые, спите в какой земле?»
Виконання кожно╖ з цих п╕сень по рос╕йському ТБ, нав╕ть безв╕дносно до Макаревича, сьогодн╕ в принцип╕ неможливе. Тексти занадто стрьомн╕. (Та що там говорити! Навесн╕, по-мо╓му, на Болотному м╕тингу актор Олександр Ф╕л╕пенко з╕ сцени читав в╕домий монолог. П╕сля сл╕в «так трусами нас делает раздумье...» витримав паузу. Тисяч╕ людей в╕дпов╕ли овац╕╓ю. Так, невдовз╕ й автор «Гамлета» стане нац╕онал-зрадником). Молоде покол╕ння пам’ята╓ Макаревича як ведучого кул╕нарно╖ програми. Хто знав, що у цього п╕дтоптаного мр╕йника така сталева пружина всередин╕! Коли в╕н написав сво╓ програмне «не стоит прогибаться под изменчивый мир, пусть лучше он прогнется под нас» — це здалося дуже пафосним. Але в результат╕ ма╓мо найр╕дк╕сн╕ший випадок, коли поет як написав, так ╕ зробив. В ╤нтернет╕ ходять як╕сь «чорн╕ списки» 45-ти рос╕ян, визнаних головними ворогами пут╕нського режиму. Фейк, напевно. Але симптоматично, що на першому м╕сц╕ там — Андр╕й Макаревич. ╤ в╕н це м╕сце заслужив, пот╕снивши колишн╕х ворог╕в Пут╕на — Ходорковського ╕ Навального. Це чудово! Тому що влада завжди знайде управу ╕ на бунт╕вного м╕льярдера, ╕ на революц╕онера-пол╕тика. А як боротися з рок-музикантом, жодна влада не зна╓. У березн╕ л╕дер «Машины времени» з╕знався: «Не залиша╓ важке в╕дчуття, що життя сво╓ я прожив даремно». Сумна заява. П╕сля не╖ ╓ два шляхи: або йти в ченц╕, або спробувати прожити «недаремно» те, що залишилося. ╤ його по╖здка у Слов’янськ — це таки дуже «недаремно». Макаре, ти знову в бою! А значить, рок-н-ролл — живий. ╤ якщо рок-н-ролл з нами — ми переможемо!
╢вген ЯКУНОВ
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2014 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13851
|