Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 27.06.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 27.06.2014
СЦЕН╤ЧНЕ ОСЯГНЕННЯ ЗАГАДКОВОГО ПЛИНУ БУТТЯ

Театр

ТВОРЧИЙ ПОРТРЕТ АКТОРА КРИМСЬКОГО АКАДЕМ╤ЧНОГО УКРА╥НСЬКОГО ТЕАТРУ ЮР╤Я ГРИЩЕНКА

╢ актори з так званою в╕д’╓мною приваблив╕стю, яким найкраще вдаються рол╕ бундючних начальник╕в, жорстоких тиран╕в, п╕дступних злочинц╕в та ╕нших лиход╕╖в. Юр╕й Грищенко до таких не належить. Але особлива мужня стриман╕сть, сувора зосереджен╕сть та з╕бран╕сть ╓ прикметною рисою його людсько╖ й творчо╖ вдач╕. Ця переважно зовн╕шня риса в по╓днанн╕ з╕ струнк╕стю постави нада╓ постат╕ митця сво╓р╕дного шарму. Але все ж вона далеко не вичерпна й не самодостатня, за нею кри╓ться неабияка внутр╕шня снага, владна енерг╕йн╕сть, нев╕дд╕льна в╕д дивовижно╖ емоц╕йно╖ й пластично╖ гнучкост╕, яка в р╕зних ролях по-р╕зному да╓ться взнаки. В╕д суворо╖ стриманост╕ до в╕льно╖ розкутост╕ – така широка ампл╕туда хисту актора да╓ змогу йому творити розма╖т╕, далеко не схож╕ одна на одну рол╕, як╕ при тому неодм╕нно позначен╕ його неповторним стилем. Цей стиль виявля╓ться, зокрема, й у тому, що нав╕ть т╕ рол╕, де впада╓ в око особлива пластична динам╕ка, п╕дкреслена видовищн╕сть, плинн╕сть м╕зансцен, промовист╕сть жест╕в, не полишають в╕дчуття лакон╕чно╖ виваженост╕, доц╕льност╕ ╖хнього окреслення, а т╕, де сцен╕чн╕ обставини спонукають до з╕браност╕, часом нав╕ть статичност╕, здеб╕льшого не позбавлен╕ емоц╕йно╖ м╕нливост╕, осягнення тонких нюанс╕в душевного стану персонажа.
Часто запам’ятову╓ться перша зустр╕ч глядача з неперес╕чним актором. Для мене у випадку з Ю. Грищенком в╕дбулася така зустр╕ч на прем’╓р╕ вистави «Ене╖да» – рок-опери С. Бедусенка за в╕домою поемою ╤вана Котляревського. Пам’ятаю, перед виставою виступив режисер Володимир Аносов, сказавши, що в╕н прагнув опоетизувати здоровий авантюризм, невсипущий потяг людини до пошук╕в нев╕домих шлях╕в, до нових обр╕╖в. Вочевидь, такий задум, таке трактування ма╓ право на ╕снування, адже Еней, якого було вигнано з Тро╖ ╕ якому довелося зазнати чимало небезпечних пригод, не похнюпився, не склав рук та збро╖, а всупереч ус╕м негараздам завзято заходився шукати виходу з╕ скрути. Такий задум кореспонду╓ться з неабиякою образною динам╕кою вистави, увиразненою м╕нлив╕стю сп╕вочих монолог╕в персонаж╕в, символ╕кою групових м╕зансцен, орган╕чно по╓днаних з хореограф╕чними планами, св╕тловими ефектами. Владним дем╕ургом, км╕тливим розпорядником ус╕╓╖ ц╕╓╖ яскраво╖ верем╕╖ поста╓ персонаж Ю. Грищенка, якому випало читати авторський в╕ршований текст, сприяти окресленню наскр╕зного сюжету, сполученню в ╓дине ц╕ле калейдоскоп╕чно╖ моза╖ки сцен╕чних еп╕зод╕в. Коментуючи ц╕ еп╕зоди ╕ в╕дтак по-сво╓му увиразнюючи кожен з них, персонаж Ю. Грищенка у, так би мовити, сольному виконанн╕, по сут╕, виступа╓ репрезентантом функц╕й античного хору, що виявля╓ться вельми доречним та орган╕чним у цьому в першооснов╕ сво╖й античному твор╕ (зрештою ╕ в сучасних стильових засобах якоюсь м╕рою зор╕╓нтованому на екзотичну арха╖ку). Можна см╕ливо твердити, що Ю. Грищенко у ц╕й сво╖й вельми сво╓р╕дн╕й рол╕ вража╓ глядача вже з╕ сво╓╖ першо╖ появи на сцен╕. Ось в╕н з’явля╓ться у вишит╕й сорочц╕ й червоних штанях, але не в шароварах, як у зад╕яних у сюжет╕ козак╕в, а ладно припасованих, пошитих у джинсовому стил╕. З ц╕кав╕стю озира╓ хореограф╕чно подан╕ рухлив╕ човни й невсипущ╕ хвил╕, стр╕мко перетина╓ по д╕агонал╕ сцен╕чний прост╕р ╕ л╕воруч на авансцен╕ виголошу╓ вступний фрагмент знаменитого в╕ршованого тексту: «Еней був парубок моторний / ╤ хлопець хоч куди козак…».
У вистав╕, поставлен╕й Володимиром Аносовим, вельми прикметними ╓ геро╖ко-патетичн╕, можна сказати, верг╕л╕╖вськ╕ ╕нтонац╕╖, ╕нколи вони нав╕ть набувають певно╖ прямол╕н╕йност╕ й приглушують дуже важлив╕ в художньому св╕т╕ ╤. Котляревського ╕рон╕чно-грайлив╕ нотки. Але, на щастя, жодною м╕рою це не стосу╓ться виконавсько╖ манери Ю. Грищенка, який напрочуд орган╕чно по╓дну╓ в╕дзначену п╕днесен╕сть, урочист╕сть з гумористичною дотепн╕стю. ╤ це йому вда╓ться насамперед завдяки особлив╕й задушевност╕ як у колоритному словесному змалюванн╕ драматичних картин ╕ перипет╕й, так ╕ (що вкрай важливо) у безпосередн╕х зверненнях до глядача. Його персонаж ╓ представником автора, саме т╕╓ю постаттю, яка забезпечу╓ ц╕л╕сн╕сть образно-сюжетного плину вистави. Але при тому в╕н, так само, як ╕ глядач╕, здеб╕льшого зовн╕ спостер╕га╓ в╕дтворюван╕ под╕╖, отже, в╕н ╓ також н╕би представником глядач╕в, одним з тих, хто ╕з залу сприйма╓ виставу ╕ завдяки згадан╕й задушевност╕ в╕дчува╓ свою близьк╕сть з опов╕дачем.
Ю. Грищенков╕, як засв╕дчу╓, зокрема, роль опов╕дача в «Ене╖д╕», притаманне особливе в╕дчуття сили та впливовост╕ театрально╖ стих╕╖ як у власному акторському ╓ств╕, так ╕ в сцен╕чному довк╕лл╕. В╕н у ц╕й стих╕╖ почува╓ться, як риба у вод╕, вельми орган╕чно, але при т╕м довол╕ владно й ц╕леспрямовано. Мабуть, тут кри╓ться причина того, що нав╕ть у масових сценах в╕н не губиться, здеб╕льшого виступаючи одним ╕з ╖хн╕х орган╕зуючих чинник╕в або й еп╕центр╕в. В╕дчуття це в низц╕ ролей виправдову╓ться ще й тим, що персонаж актора спершу в масових сценах заявля╓ться як один з пров╕дних, а вже пот╕м рель╓фн╕ше окреслю╓ться в дальшому плин╕ под╕й.
Промовистим прикладом тут може служити роль слуги Степана з вистави за п’╓сою Ярослава Стельмаха «Кохання в стил╕ бароко» (режисер В. Мартинов). Нестандартна, хоч ╕ не вельми складна ╕нтрига, виразн╕ характери, не переобтяжен╕ внутр╕шн╕ми суперечностями, хоч ╕ не позбавлен╕ психолог╕чного об╜рунтування, колоритна мова – так╕ риси прикметн╕ для ц╕╓╖ п’╓си. В н╕й в╕дчутна сво╓р╕дна стил╕зац╕я арха╖ки, створення неповторного колориту давн╕х час╕в. Але це не марне силування до повернення в минуле, а сучасний, постмодерний погляд на бароков╕ часи. Перегук епох, перегук стил╕в п╕дкреслю╓ться певними асоц╕ац╕ями з ╕сторичною драматург╕╓ю ╤вана Карпенка-Карого, насамперед з п’╓сою «Паливода XVIII стол╕ття», з давньою укра╖нською драмою, зокрема ╕нтермед╕ями, досить виразними апеляц╕ями до шексп╕р╕вського художнього св╕ту. Шексп╕р, представник п╕знього ренесансу й предтеча бароко, збагатив св╕тову драматург╕ю, зокрема, й нестандартн╕стю ╕нтриги, в як╕й по╓дну╓ться вигадлив╕сть ╕ природн╕сть, доб╕рною поетичною мовою, ╕нкрустованою яскравими розгорнутими метафорами, ефектним сполученням легкого в╕ршованого плину з прозовими вкрапленнями... Ус╕ ц╕ здобутки, по╓днавшись з нац╕ональними драматург╕чними традиц╕ями (колоритн╕сть типаж╕в, дотепн╕сть ситуац╕й, в╕дточен╕сть д╕алог╕в тощо), сво╓р╕дно в╕длунилися в п’╓с╕ Я. Стельмаха. Грайливий перегук епох, стил╕в, манер викрешу╓ в твор╕ ╕скристу ╕рон╕ю, яка робить зата╓ну в ╖╖ образност╕ повчальн╕сть ненав’язливою й житт╓ствердною.
Найголовн╕ше в ц╕й вистав╕ – ц╕кав╕ авторськ╕ роботи. Пальму першост╕ тут сл╕д в╕ддати виконавцев╕ рол╕ слуги – Юр╕╓в╕ Грищенку, акторов╕ експресивному, темпераментному, запальному й водночас проникливому, схильному до в╕дчуття й передач╕ тонких психолог╕чних нюанс╕в. Його Степан справд╕ невгамовний, невсипучий, сповнений, зда╓ться, невичерпно╖ енерг╕╖, безмежно╖ вигадливост╕ ╕ у виконанн╕ панових доручень, ╕ в досягненн╕ власних ц╕лей. Це г╕дний побратим Труфальд╕но, Сганареля чи Шельменка... За удавано безневинними ╕нтонац╕ями, часом запопадливими жестами Грищенкового Степана в╕дчува╓ться неабияка км╕тлив╕сть, спритн╕сть, небуденн╕сть натури. Скаж╕мо, в описан╕й вище друг╕й картин╕, коли в╕н у темний закуток палацу приводить неспод╕вану гостю з╕ служницею й запопадливо береться виконувати графов╕ настанови щодо ╖х химерного прийому, актор╕в персонаж наст╕льки виразний та яскравий, що затьмарю╓ собою виразн╕сть та яскрав╕сть попередньо╖ масово╖ сцени з╕ сп╕вами й танцями, барвистими костюмами тощо. Затьмарю╓, бо тут яскрав╕сть та виразн╕сть помножена щирою емоц╕йн╕стю, вишуканим психолог╕змом (чого варт╕ хоча б об╕гравання принесених у кошику пляшок з вином з тим, аби гост╕ умилися з дороги), художн╕м тактом. Можна без переб╕льшення сказати, що сво╖м усп╕хом вистава значною м╕рою завдячу╓ небуденному виконанню актором ц╕╓╖ ударно╖ рол╕.
В ц╕й рол╕, як бачимо, виявилася схильн╕сть актора до гострого, нав╕ть ексцентричного зовн╕шнього малюнка, п╕дкресленого експресивною динам╕кою жест╕в та ╕нтонац╕й. При тому парадоксальним чином така яскрав╕сть не зн╕ма╓ в╕дчуття певно╖ стриманост╕ й ощадливост╕ акторово╖ сцен╕чно╖ манери, позаяк вона лиша╓ться в межах бездоганного художнього смаку й нев╕дд╕льна в╕д внутр╕шн╕х мотивац╕й, в╕д переконливого, часто вибагливого психолог╕чного об╜рунтування поводження персонажа. Не менш промовисто ц╕ риси виявляються ╕ в рол╕ Голохвостого з вистави за п’╓сою Михайла Старицького «За двома зайцями».
«За двома зайцями» – п’╓са, яка з роками, зда╓ться, набува╓ все б╕льшо╖ популярност╕. Н╕ знаменита к╕новерс╕я, персонажам яко╖ нав╕ть поставили пам’ятник неподал╕к в╕д Андр╕╖всько╖ церкви в Ки╓в╕, н╕ численн╕ театральн╕ вистави н╕як не погамують прагнення глядач╕в до все нових зустр╕чей з колоритними постатями дотепно╖ комед╕╖. Серед кращих постановок славетно╖ п’╓си, думаю, не загубиться й верс╕я Кримського укра╖нського театру. Режисер Володимир Аносов не п╕шов за зужитими стереотипами, а лишився в╕рним соб╕, лишився естетом у кращому розум╕нн╕ цього слова, уникаючи карикатурно╖ спрощеност╕, поверхового шаржування, довол╕ поширених у комед╕йних виставах.
Колоритн╕ характерн╕ рол╕ (а сюди можна було б додати й численних ловелас╕в та ╕нтриган╕в з ус╕ляких оперет) виконуються наст╕льки легко й невимушено, що може скластися враження, н╕би гумористично й сатирично обарвлен╕ персонаж╕, сцен╕чне вт╕лення яких сповнене неп╕дробно╖ снаги й пройняте ╕рон╕чною грайлив╕стю, – це чи не найсутт╓в╕ший аспект творчо╖ пал╕три актора. Проте це далеко не так. Суворий драматизм – теж вельми природна для нього стих╕я. Промовиста з цього погляду роль ╤вана Стратоновича з вистави за п’╓сою Володимира Винниченка «Брехня».
Серед глибоко драматичних ролей артиста – сп╕вець Антей з вистави за драматичною поемою Лес╕ Укра╖нки «Орг╕я». Антей – центральна постать п’╓си, в як╕й вельми сутт╓в╕ образн╕ й стильов╕ реал╕╖ античност╕. ╥хн╓ акторське в╕дчуття вкрай важливе, ╕ воно ц╕лком притаманне виконавцев╕ головно╖ рол╕ у кримськ╕й вистав╕. Антей Юр╕я Грищенка — величний, стрункий, стриманий, поважний… Його горда постава, впевнен╕ жести, спок╕йна зосереджен╕сть св╕дчать про високу людську г╕дн╕сть, багатство й небуденн╕сть внутр╕шнього св╕ту. Щось ╓ в його пластичних та ╕нтонац╕йних обрисах скульптурне, вельми в╕дпов╕дне стилю Лес╕ Укра╖нки. Але, ясна р╕ч, це далеко не вичерпний аспект сцен╕чного образу. Актор у його вт╕ленн╕ далекий в╕д яко╖сь помпезност╕, скутост╕. У сво╖й дещо холодн╕й гордовитост╕ його персонаж напрочуд орган╕чний, невимушений, а за нею здеб╕льшого виразно вчува╓ться чи вгаду╓ться вирування неабияких духовних бор╕нь ╕ пристрастей.
Так╕ рол╕, як ╤ван Стратонович ╕ Антей, засв╕дчили схильн╕сть актора до створення виразних неповторних характер╕в, сцен╕чне окреслення яких нев╕дд╕льне в╕д осягнення глибин людсько╖ душ╕, розкриття тонких, здавалося б, невловимих психолог╕чних нюанс╕в.
Серед сцен╕чно виразних ролей артиста, в яких зовн╕шня ефектн╕сть гармон╕йно сполучена з вишуканим розкриттям психолог╕чних мотив╕в д╕й та вчинк╕в персонажа, – Гнат Карий з вистави за п’╓сою Тараса Шевченка «Назар Стодоля». Гнат Ю. Грищенка наст╕льки сповнений ентуз╕азму, завзяття, енерг╕йност╕, що не лише надиха╓ понурого Назара, не лише вчарову╓ лукаво-спокусливу Стеху (Ольга Котляренко), а й, зда╓ться, оживля╓ й звеселя╓ вс╕х ╕ все навколо. Тож дальш╕ вечорниц╕ ╕з запальними танцями й п╕снями видаються не просто ретардац╕╓ю, паузою в розвитку сюжету, вони гармон╕йно узгоджуються ╕з ц╕╓ю житт╓ствердною п╕днесен╕стю й таким чином виявляються вельми орган╕чними в драматичному плин╕ вистави.
Суворий драматизм ╕ яскрава комед╕йн╕сть, л╕рична задушевн╕сть ╕ розсудлива розважлив╕сть, пластична розкут╕сть, нав╕ть ексцентричн╕сть ╕ лакон╕чна стриман╕сть, експресивна запальн╕сть ╕ вишукана гра настро╓вих в╕дт╕нк╕в… – можна й дал╕ множити контрастн╕ означення властивих творч╕й природ╕ артиста характерних прикмет його небуденного й справд╕ багатогранного сцен╕чного хисту. Ц╕ розма╖т╕ прикмети об’╓дну╓ здатн╕сть проникливо й виразно розкривати неповторн╕сть персонажа не лише в контекст╕ певно╖ п’╓си, вистави, а й в координатах значно ширших, на тл╕ в╕дчуття загадковост╕ одв╕чного житт╓вого плину. А така здатн╕сть притаманна далеко не кожному артисту.

В╕ктор ГУМЕНЮК
(Публ╕ку╓ться з╕ скороченнями)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 27.06.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13507

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков