"Кримська Свiтлиця" > #24 за 13.06.2014 > Тема "Українці мої..."
#24 за 13.06.2014
«НЕХАЙ БУДЕ ЦАРСТВО ТВО╢ ЯК НА НЕБ╤, ТАК ╤ НА ЗЕМЛ╤...»
Дорога до Храму
У отця ╤вана прониклив╕ та пронизлив╕ оч╕, але цей погляд, що прикову╓ увагу ╕ не да╓ в╕д╕рватися, я б не назвала поглядом г╕пнотизера. Г╕пнотизер дивиться трохи зверхньо, як здоровий на хворого (мала справу з цими людьми). Отець ╤ван сво╖м поглядом запрошу╓ до сп╕льно╖ подорож╕ в нев╕доме. А те, що при цьому говорить, зда╓ться, йде не в╕д нього самого – в╕н просто озвучу╓ слова, як╕ надходять до нього ╕з якогось нев╕домого джерела ╕ завжди мають ствердне значення, не супроводжуючись такими додатковими поясненнями-припущеннями, як «зда╓ться», «можливо», «╓ думка», «як показу╓ досв╕д» тощо. Святий отець не розм╕ркову╓, в╕н пропов╕ду╓, ╕ те, що каже, зна╓ достеменно, тож готовий в╕дпов╕сти за кожне сво╓ слово. «Сво╓» чи не зовс╕м? Про це запитую у нього самого, бо, на мою думку, в╕н таки в╕ща╓, як оракул, ╕ ╓ посередником пом╕ж тим, хто готовий передати нам свою волю ╕ знання, ╕ м╕ж нами, заблудними в╕вцями, як╕ часом шукають соковито╖ трави та джерельно╖ води п╕д орудою с╕рого вовка. Боже, чи не забагато ти дав нам вол╕ ╕ чи не замало розуму? Чи не забагато дав ти нам солодких бажань, як╕ насправд╕ смакують г╕рше отрути? Господи, чом ти дозволив замурувати сво╖ свят╕ ╕стини в саркофаги людських хитрощ╕в, облуди, в╕дверто╖ брехн╕? Багато про що хот╕лося запитати в о. ╤вана, але запитала лише про найболюч╕ше, оск╕льки завжди була уважною до стану сво╓╖ душ╕, ╓диного «документа», який запросять у нас там, на останньому кордон╕, зв╕дки нема╓ дороги назад. — Отче, з Божою пом╕ччю я намагалася виховувати душу у добр╕ ╕ милосерд╕, прагнула зрозум╕ти кожного, хто потребував допомоги, ╕ простягнути йому хоча б соломинку, нав╕ть всупереч сво╓му сумл╕нню. А ось тепер я чую про б╕ду, що д╕╓ться на сход╕ Укра╖ни, дивлюся на ж╕нок, як╕ волають у м╕крофон: «Наша Родина смердит!», ╕ зловт╕шаюся... Я знаю, що цих людей н╕хто не ображав б╕льше за ╕нших, скаж╕мо, б╕льше за мене, але вони зрадили свою Батьк╕вщину ╕ п╕шли за пол╕ттехнологом ╕з Москви, який орган╕зував тут б╕йню ╕ очолив так звану Донецьку республ╕ку. В╕н навчив донеччан кричати, витр╕щивши оч╕, що вони не укра╖нц╕, а малороси, ╕ я... рад╕ю ╖хн╕м стражданням. Отче, я боюся за себе, я боюся за свою душу, мен╕ нав╕ть не в╕риться, що це я ╕ що це справжн╕ мо╖ почуття. Я простила майже ус╕м сво╖м кривдникам, нав╕ть тим, хто в молод╕ роки в╕д╕брав у мене будь-як╕ житт╓в╕ перспективи, я пок╕рно плачу самотн╕стю ╕ нев╕дступними хворобами за т╕ гр╕хи, в яких винна, бо ╕накше не мала б за що платити, але не хочу й дал╕ плямувати свою душу через цих людей, як╕ викликають у мене роздратування, гн╕в ╕ ненависть... Отче, я хочу любити увесь св╕т, т╕льки на схил╕ л╕т людина здатна повною м╕рою оц╕нити його незбагненну красу ╕ велич, а натом╕сть сво╖ми почуттями невблаганно наближаю нещадний судний день… Допоможи мен╕ повернути душевний спок╕й ╕ р╕вновагу, усв╕домивши, що ц╕ люди ╓ також заблудними в╕вцями, що потребують духовно╖ допомоги, а не кари. — Не варто себе корити, - неспод╕вано чую в╕д отця ╤вана. – Ц╕ люди разом з тими, кому вони дов╕рилися, взяли на себе колективний гр╕х. Таких – 80 в╕дсотк╕в. ╤ те, що вони роблять, не минеться дарма. Насл╕дком може стати в╕йна, стих╕йне лихо, як╕сь ╕нш╕ катакл╕зми, що призведуть до величезних жертв. У ХХ╤ стол╕тт╕ под╕╖ розгортаються у геометричн╕й прогрес╕╖. Глобал╕зоване людство не може сьогодн╕ керуватися тваринницькими ╕нстинктами, як це було у XV-XVI ст. Але св╕дом╕сть людей сьогодн╕ не в╕дпов╕да╓ р╕вню ╖хньо╖ в╕дпов╕дальност╕. Под╕бн╕ люди не повинн╕ мати в сво╖х руках ядерно╖ збро╖. В так╕й ситуац╕╖ особисте, пов’язане з╕ спас╕нням окремо╖ душ╕, ста╓ другорядним. Взагал╕ ж, ц╕ люди мають замислитися, ким вони ╓ насправд╕, чи вони християни? Бо християнин, якщо його брат занедужав, зазнав лиха, перебува╓ у занепад╕, щонайперше мусить кинутися йому на допомогу. У той же час ми спостер╕га╓мо зовс╕м ╕нше: рос╕яни зловт╕шаються з приводу критично╖ ситуац╕╖, що сп╕ткала укра╖нц╕в, ╕ зам╕сть п╕дтримки вони вже в╕д╕брали Крим, а тепер розв’язали в╕йну на сход╕ Укра╖ни, намагаючись побудувати сво╓ щастя на чужому гор╕. Водночас паплюжать, ганьблять, оббр╕хують Укра╖ну, аби в цьому св╕тл╕ виправдати свою агрес╕ю. — Чи, на вашу думку, Укра╖на назавжди втратила Крим? — Це тимчасово. За два роки Крим повернеться додому. Але порятунок не в терп╕нн╕. Ми вс╕ ма╓мо для цього працювати! ╤ не спод╕ватися, що хтось прийде ╕ нас вряту╓. П╕сля першого ╕нциденту, коли ми ╕з с╕м’╓ю змушен╕ були покинути свою дом╕вку, я об╕йшов ╕ об’╖хав майже всю Укра╖ну. ╤ не треба думати, що комусь там болить наша доля. Н╕, ми н╕де н╕кому не потр╕бн╕. Нав╕ть до тих, хто зазнав реальних катувань, ╕нтерес швидко згаса╓. П╕сля к╕лькох м╕сяц╕в реаб╕л╕тац╕╖ вони лишаються з╕ сво╖ми проблемами наодинц╕. Ма╓мо розраховувати лише на себе ╕ на сво╖х ближн╕х. А ближн╕й – це не той, з ким вас пов’язують кровн╕ узи, а той, хто под╕ля╓ ваш╕ погляди ╕ завжди готовий прийти на допомогу. — Та чи багато в Криму наших однодумц╕в, як╕ посприяли б поверненню п╕вострова до складу Укра╖ни? — Справа тут в ╕ншому. До цього п╕дштовхне потужний економ╕чний розвиток Укра╖ни. ╤ не треба забувати: люди, як╕ вже вдихнули колись пов╕тря свободи, цього н╕коли не зможуть забути, вони прагнутимуть свободи, ╕ все ╕нше в╕д╕йде на задн╕й план. — Чула в╕д одного ╓пископа, що ситуац╕я з Кримом була угодна Господу, ╕накше б цього не сталося. Тож чи можемо ми за це корити долю? — Можемо вважати це за Божу перев╕рку, таку соб╕ люстрац╕ю. ╥╖ ма╓ пройти кожна душа ╕ або ж заслужити дов╕ру, або ж показати свою справжню сутн╕сть. — Отче, розкаж╕ть про под╕╖ останн╕х м╕сяц╕в у вашому житт╕. — Доля Укра╖нсько╖ православно╖ церкви Ки╖вського патр╕архату не давала спокою московським священикам ╕ ран╕ше, але ми мали оф╕ц╕йний захист в особ╕ сво╓╖ держави, хоч ╕ не дуже над╕йний. Вже в день референдуму мене в╕дв╕дав о. Герман ╕з Севастополя разом з козаками ╕ заявив, що тепер тут Рос╕я ╕ мен╕ б╕льше нема╓ чого робити на ╖╖ територ╕╖. В╕н конкретно дав зрозум╕ти, що не позиц╕ону╓ себе представником УПЦ, тобто з Укра╖нською православною церквою н╕чого не ма╓ сп╕льного. ╤ цим ще раз п╕дтвердив ту велику помилку, яко╖ припустилася наша держава, в╕ддавши укра╖нськ╕ церковн╕ справи в руки недружньо╖ сус╕дки. Вже 18 березня ╕з засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖ я д╕знався, що вважаюся екстрем╕стом ╕ н╕бито, зачинившись у себе в храм╕, закликаю бити москал╕в ╕ рос╕йських солдат╕в. Хоча слова «москаль» особисто не вживав н╕коли, вважаючи його принизливим як для рос╕ян, так ╕ для себе самого. А ДТРК «Крим» все не заспокоювалась. В ╤нтернет╕ виставили всю мою с╕м’ю. Друз╕ радили тимчасово покинути Крим, тако╖ ж думки був ╕ владика Климент. За н╕ч ми з╕бралися ╕ по╖хали на к╕лька дн╕в до знайомих за меж╕ п╕вострова. Затрималися значно на довше. Разом ╕з синами-священиками пропов╕дували Боже слово на Майдан╕. ╤ чули там в╕д людей: «У нас в╕д╕брали серце, ╕ ми тепер лишилися без серця». Й хоч, здавалося, ми були ╖м потр╕бними, все одно тужили за домом. А коли нам зателефонували ╕ пов╕домили, що о. Дмитро ╕з Перевального, м╕й пост╕йний опонент, нахваля╓ться вир╕зати у храм╕ двер╕ ╕ захопити його, мене вже н╕що не могло утримати поза Кримом. Храм Покрови Пресвято╖ Богородиц╕, що в Перевальному, о. Дмитро завжди намагався виставити як споруду сп╕рну, бо його буд╕вництво колись починалося представниками Московського патр╕архату. Хоча реально з╕браних тод╕ кошт╕в вистачило всього на к╕лька м╕шк╕в цементу. Не було закладено нав╕ть фундаменту. Все подальше робилося о. ╤ваном (Ки╖вський патр╕архат). А завершувалася робота мною. Повернувся я додому разом ╕з синами, вже с╕мейним 24-р╕чним о. Степаном та 22-р╕чним о. ╤ваном, на Вербну нед╕лю. Перестр╕ли нас козаки, яких не засмутило, що це — страсн╕ дн╕, але я сказав: «Тут в╕дслужу Вербну, Пасху ╕ Вознес╕ння. А пот╕м готовий через суд вир╕шувати долю храму». Пов╕домив про свою позиц╕ю ╕ пану Аксьонову. Так все ╕ було. На Пасху сюди на службу приходило чимало рос╕йських солдат╕в, вони хрестилися, виконували вс╕ обряди. Але останн╕м часом ╖м це ймов╕рно заборонили. Та ось 1 червня на церкву було зд╕йснено справжн╕й напад. О 8-й годин╕ ранку сюди прибули козаки разом ╕з людьми, яких о. Дмитро назвав мо╖ми параф╕янами, хоча серед них не було жодного знайомого обличчя. Зате були ж╕ночки, як╕ верещали ╕ проклинали церкву, виголошуючи ╖╖ в╕рянам анафему. Пот╕м козаки почали бити по в╕кнах машини, в як╕й я перебував разом з матушкою та хворою дочкою. Нападники пробили шини, почали трощити машину ногами та кийками. Моя дитина, хвора на ДЦП, дуже налякалася, вона й дос╕ перебува╓ у шоковому стан╕. П╕д час нападу я намагався говорити з його орган╕заторами: «Х╕ба ж брати з нагайками нападають?». ╤ чув у в╕дпов╕дь: «В╕ддай нам храм!». Про розгляд цього питання у судовому порядку не хот╕ли й чути. Натом╕сть погрожували, називали мене ватажком «Правого сектора», який н╕бито проводить з╕брання у храм╕. ╢дине, що ╖х трохи охолоджувало, це зйомки на моб╕льний телефон, як╕ робила матушка Св╕тлана. Крушити машину хот╕лося ус╕м, але н╕кому не хот╕лося потрапляти в об’╓ктив. Ц╕ люди називали мене розкольником, вимагали, щоб я забирався ╕з Криму, де влада тепер належить ╓дин╕й духовн╕й особ╕ – владиц╕ Кирилу. «Ми не дозволимо тоб╕ н╕ жити тут, н╕ правити служби, всю с╕м’ю твою уб’╓мо, а тебе задушимо!» — нахвалялися «брати». З цим ми ╕ залишили храм у ╖хньому розпорядженн╕. То х╕ба це ╓ люди, богопод╕бн╕ в╕д природи? ╤ яке вони мають право носити хрестики, якщо зам╕сть того, щоб виявляти любов та милосердя, с╕ють ненависть ╕ злобу? ╤ х╕ба можна давати в руки зброю таким тваринопод╕бним ╕стотам, людям, як╕ не перемогли в соб╕ перв╕сне, язичницьке? — Як же, отче, ви мислите соб╕ подальше життя? — Гадаю, що доведеться-таки розлучитися з Кримом, нападники вже пом╕няли в храм╕ Пресвято╖ Богородиц╕ замки. На черз╕ церква Преображення Господнього в с. Мраморному, хоча тут нема╓ жодно╖ зач╕пки, аби передавати ╖╖ Московському патр╕архату. Сам я купив землю, сам спорудив п’ятикупольний храм на власн╕ кошти. Але для загарбник╕в нема╓ н╕чого святого. Вони не проти, щоб я в╕ддав ╕ свою маленьку домашню церкву, побудовану на честь ╤вана Во╖на. З цього приводу уже при╖здив до мене чолов╕к, ображав, називав бандер╕вцем. ╤ що може запод╕яти ╤ван Во╖н проти ворожо╖ навали, яка прихову╓ за православними хрестами жадобу до наживи ╕ нетерпим╕сть не те що до ╕накомисл╕я, а нав╕ть до братньо╖ мови? А чому б тод╕ одразу не розпалити багаття, як це робилося в середн╕ в╕ки, у часи ╕нкв╕зиц╕╖, можливо, в╕д того пол╕пшиться життя або кров д╕йсно перетвориться на вино? Ще зовс╕м недавно чи не вся Укра╖на, у тому числ╕ ╕ «донецьк╕», при╖здили до о. ╤вана по духовну допомогу, а одержували також ╕ ф╕зичну. А хто шукав т╕лесного порятунку, в╕дчував, що разом ╕з пол╕пшенням здоров’я зм╕ню╓ться ╕ у духовному план╕. Отець ╤ван переконаний: наш╕ ф╕зичн╕ ╕ духовн╕ хвороби пов’язан╕ м╕ж собою. ╤ не в╕дмовляв у допомоз╕ н╕кому, тож мав багато друз╕в серед представник╕в р╕зних народ╕в ╕ в╕роспов╕дань. Запорукою збереження ╕ зм╕цнення кра╖ни священик бачить розбудову ╖╖ на духовних засадах. Бо це сила духу дозволила йому, колись безнад╕йному ╕нвал╕ду п╕сля травми хребта, стати повноц╕нною людиною. Як вважа╓ о. ╤ван, дух здатен повести за собою нав╕ть мертве т╕ло та на ╕нш╕ дива. Московський патр╕архат, на думку о. ╤вана, перетворю╓ сво╖х в╕рних на механ╕чних «св╕чкоставц╕в», як╕ не шукають при цьому Христа, бо ця церква вросла в державу ╕ викону╓ ненайкращ╕ ╖╖ замовлення, а зам╕сть миру с╕╓ ворожнечу. Якщо вже церква ╕ держава — це ╓дине ц╕ле, то первинними мають бути рел╕г╕йн╕ засади, на основ╕ яких будуватиметься все ╕нше, а не навпаки. Майбутн╓ Укра╖ни о. ╤ван Катькало бачить за ╢диною пом╕сною соборною православною церквою. Спроба об’╓днання церков мала м╕сце вже на Майдан╕, де ц╕╓ю ╕де╓ю особливо перейнявся молодий священик ╕з С╕мферополя Павло Добрянський. Чому кожен священнослужитель у звичний спос╕б споруджу╓ св╕й в╕втар, якщо в╕рян практично н╕що не роз’╓дну╓? Чому представники УПЦ КП, греко-католики, прихильники автокефально╖ церкви входять на Майдан╕ до одних сотень, разом змагаються за свободу, а якщо доведеться, то лежать поряд в години останнього прощання, а ось помолитися разом ╖м н╕бито щось заважа╓? Отця ╤вана турбу╓ те, що новий укра╖нський Президент Петро Порошенко ╓ в╕рянином УПЦ Московського патр╕архату ╕ за його словами про ╢дину соборну пом╕сну церкву може мислитися церква ╕з центром у Москв╕, для яко╖ не ╕сну╓ н╕ укра╖нсько╖ мови, н╕ Укра╖нсько╖ держави. — Чому ворог прийшов до Укра╖ни саме зараз? — розм╕ркову╓ о. ╤ван, — в╕н, як ╕ хвороба, проника╓ в т╕ло, коли воно не готове захищатися, ма╓ знижений ╕мун╕тет ╕ з ним легко впоратися. А ось коли держава м╕цна ╕ монол╕тна, на не╖ н╕хто не накида╓ оком. Кажуть: як прекрасно все об╕йшлося в Криму – здали його без ╓диного постр╕лу, не проливши н╕ сльози, н╕ крапл╕ кров╕. Зате надолужили на Донеччин╕ та Луганщин╕. А можна було б зупинити цю навалу вчасно ╕ безбол╕сно для народу. Варто б лише нац╕лити найпотужн╕шу зброю на п╕вденнобережн╕ палаци ╕ ма╓тки рос╕йських та укра╖нських багат╕╖в, ╕ вони одразу б порозум╕лися. Розмову з о. ╤ваном доповнила його в╕рна подруга матушка Св╕тлана. ╤ слова ╖╖ перш за все стосувалися от╕╓╖ само╖ «люстрац╕╖», з допомогою яко╖ Господь перев╕ря╓ на м╕цн╕сть ╕ справжн╕сть людськ╕ душ╕. Не склалися стосунки у молодого священика (ще студента) Павла Добрянського н╕ з владикою Климентом, н╕ з найвищим ки╖вським церковним кер╕вництвом. За п╕вгодинну розмову встиг в╕н «д╕стати» ╕ мене, припустивши, що у сво╖й робот╕ я передовс╕м керуюся особистою вигодою. Зачепило, нав╕ть дуже. Бо ця «особиста вигода» великими л╕терами написана на мо╓му обличч╕, починаючи ╕з «дорогих» прикрас ╕ мак╕яжу ╕ к╕нчаючи черевиками. ╤ ось чую в╕д пан╕ Св╕тлани, що в найкритичн╕ш╕ лютнев╕ дн╕ Павло Добрянський став душею Майдану, про те, як кропив свяченою водою представник╕в обох стор╕н конфл╕кту, у тому числ╕ й не дуже задоволених цим «беркут╕вц╕в». Багато актив╕ст╕в саме йому завдячують сво╖м порятунком. Бо це в╕н був поряд з ╕коною в руках, коли вони лежали пораненими в Жовтневому палац╕, в╕н затуляв собою афганц╕в, до яких «беркут╕вц╕» ставилися з особливою люттю, клопотався про машину, аби вивезти поранених. А у той же час десь далеко народжувала йому перв╕стка дружина ╤рина, яку марно було заспокоювати, що ╖╖ чолов╕к н╕бито у безпец╕ – вона бачила його по телев╕зору в найгаряч╕ших точках. Але ж не у вс╕х така молодецька вдача. ╤ хто в╕дпов╕сть, як нам тепер жити в Криму за нав’язаними новими правилами, приховуючи в душах обурення ╕ протест? Днями, розглядаючи прилавки, що у рубльовому формат╕ виглядали просто приголомшливо, я об╕звалася до виставленого тут товару: «Щось ти мене зовс╕м не раду╓ш!». «Ви хоч не говор╕ть про це вголос!» — одразу ж зупинила мене незнайома ж╕нка, яка, можливо, не г╕рше за мене зна╓, що це таке – дихати пов╕трям свободи, але вже в╕дчула й ╕нше – як диха╓ться з целофановим пакетом на голов╕. А я поки що занепоко╓на переважно одним: як сум╕щати те, що послане нам згори, ╕з тим, що вивергають брудн╕ земн╕ надра. Бо не пов╕рила нав╕ть отцю ╤вану, що бувають ситуац╕╖, коли можна дозволити соб╕ недозволене ╕ виправдати це. Щойно минула Тройця, одне ╕з найб╕льших християнських свят, сповите зеленню, кв╕тами, осп╕ване вран╕шн╕ми пташками. Але т╕нь чужого гр╕ха затуляла перед╕ мною святкове небесне сяйво, бо в╕н, отой гр╕х, не такий вже й чужий, в╕н ма╓ безпосередн╓ в╕дношення до кожного. Адже ми вс╕ тут – р╕дн╕, починаючи з Адама ╕ ╢ви, гр╕х, зд╕йснений якими, став вироком для всього людства.
Тамара СОЛОВЕЙ
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 13.06.2014 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13427
|