"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "З потоку життя"
#21 за 23.05.2014
З ДЕПОРТАЦ╤╥ — В ОКУПАЦ╤Ю?..
Пам’ять
Сьогодн╕ будь-яка розмова (нав╕ть ╕з найсм╕лив╕шими ╕ найв╕дверт╕шими) припиня╓ться тод╕, коли я д╕стаю фотоапарат або ж прошу представитись, тому геро╖ мо╓╖ розпов╕д╕ здеб╕льшого будуть без╕менними, хоча ╕ (присягаюся!) невигаданими. ╤ вс╕ вони — кримськ╕ татари, така вже нин╕ дата, що позначена чорним не лише в укра╖нських календарях, але ╕ в душах мо╖х сп╕вв╕тчизник╕в. 18 травня запам’яталося з к╕нця в╕с╕мдесятих рок╕в. Тод╕ кримськ╕ татари ще не почали масово повертатися на свою Батьк╕вщину, але вже не боялися, що ╖х вивезуть за Чонгар ╕ випустять десь в безмежних степах Херсонщини. Тож в День пам’ят╕ жертв депортац╕╖ надвеч╕р здеб╕льшого смагляв╕ темноок╕ люди активно пересувалися центром С╕мферополя, збиралися в парку ╕м. Треньова, а серед них — ╕ я. ╤ не важливо, що не розум╕ла ╖хньо╖ мови, — для мене важлив╕ше було зрозум╕ти, ким вони ╓ насправд╕ ╕ чи становлять якусь загрозу для тих, хто ст╕льки рок╕в тримав п╕д забороною саму згадку про цей народ ╕ про факт його перебування в Криму. Я ловила ╖хн╕ погляди, вдивлялася в обличчя, та н╕ тод╕, н╕ пот╕м ц╕ люди не були для мене в╕дкритою книгою. Нав╕ть тепер, коли, здавалося б, моя укра╖нська мова — краще всякого пароля, бо прац╕вники ФСБ точно нею не волод╕ють, мен╕ ввижа╓ться на цих обличчях якась т╕нь недов╕ри. А моя знайома, як навмисне, запиту╓ у кримськотатарських ж╕нок, чи може нин╕шня ситуац╕я сприяти конфронтац╕╖ м╕ж кримськими татарами ╕ слов’янами, ╕ у в╕дпов╕дь чую: «Так!». Ситуац╕я й д╕йсно не проста, я б назвала ╖╖ парадоксальною, такою, яко╖ взагал╕ не може бути. Але про все по порядку, як воно в╕дбувалося р╕к за роком, стаючи нев╕д’╓мним фактом нашого життя... З час╕в здобуття Укра╖ною Незалежност╕ один день на р╕к (18 травня) в С╕мферопол╕ ц╕лком належав кримським татарам. Т╕, кому подобалось боятися, цього дня не пускали до школи д╕тей, в центр╕ працювали не вс╕ магазини, завмирав транспорт. Колони людей, за плечима яких залишалося багато к╕лометр╕в, рухалися з р╕зних стор╕н до центру м╕ста – площ╕ Лен╕на, а серед них – ╕ стар╕, ╕ мал╕. Дорогою вони вигукували р╕зн╕ гасла, ╕, можливо, у декого ╕з м╕стян д╕йсно завмирали серця, бо то була гр╕зна згуртована сила, ╕ цих людей вже н╕як не можна було не пом╕чати або ж робити вигляд, що у них нема╓ ╖хн╕х окремих ╕нтерес╕в та прагнень. З часом траурн╕ заходи почали проводитися б╕льш цив╕л╕зовано, людей п╕двозив транспорт, на площ╕ з’являлися б╕отуалети, а м╕л╕ц╕я не дратувала сво╓ю присутн╕стю, чатуючи десь за деревами. Та в будь-якому раз╕ тут збиралися десятки тисяч люду, а на честь 60-р╕ччя в╕д траг╕чно╖ дати це вже було тисяч п’ятдесят – людське море розт╕калося в╕д Центрального ринку до площ╕ Сов╓тсько╖. Виступи лунали з балкону Укра╖нського театру, ╕ слово мали не лише кримськотатарськ╕ л╕дери, але й поважн╕ гост╕ ╕з Ки╓ва, народн╕ депутати та ╕нш╕ впливов╕ особи. Не бракувало й представник╕в ╕ноземних держав, переважно правозахисник╕в. Ситуац╕я змушувала не ╕гнорувати цю под╕ю й кримську владу, що була не надто в╕д не╖ в захват╕, але ж все в╕дбувалося на очах у представник╕в Президента, як╕ зачитували послання в╕д першо╖ особи держави, тож доводилося терп╕ти. Але якби мен╕ хтось сказав, що головний с╕мферопольський ╕мам буде колись плакати за Леон╕дом Даниловичем Кучмою, я б не пов╕рила н╕защо. «Коли ма╓мо – не ц╕ну╓мо ╕ розум╕╓мо лише тепер, коли втратили», — говорить в╕н щодо Укра╖ни та чомусь Леон╕да Даниловича. А я все придивляюся до очей сп╕врозмовника – чолов╕кам же не можна плакати! Пот╕м ╕мам Мухамед просить пробачення, що так належним чином ╕ не опанував державну мову. «Та яка вже вона тепер державна», — з╕тхаю. Але для нього вона все одно ╓ такою, хоча нин╕ в Криму це вигляда╓ чист╕с╕ньким фарсом. ╤мам такий молодий, статний, з таким гарним просв╕тленим обличчям, бо повернуте воно не до гр╕ха, а до Бога, ╕ я пишаюся сво╓ю кра╖ною та ╖╖ людьми, що змогли запалити в його серц╕ цю щиру любов. А мо╖ наступн╕ сп╕врозмовниц╕ – дв╕ ж╕ночки середнього в╕ку, одна з яких зовс╕м слов’янсько╖ зовн╕шност╕, повторюють лише одне: «Т╕льки не ви╖жджайте ╕з Криму, не покидайте нас, тримайтеся, ╕накше сюди вже н╕коли не повернеться Укра╖на!». ╤ я мовчки думаю про те, що ╖й ╕ д╕йсно вже н╕ до кого повертатися. Бо де вони, л╕дери укра╖нських громадських орган╕зац╕й та парт╕й? Ви╖хали нав╕ть непубл╕чн╕ люди в пошуках душевного комфорту. Тижнями мовчить м╕й телефон, а якщо на ╕ншому боц╕ хтось ╕ озветься, то таким наляканим розгубленим голосом, що не наважу╓шся торкатися болючих тем. Одним ╕з небагатьох справжн╕х козак╕в залиша╓ться член Меджл╕су кримськотатарського народу За╖р Смедля╓в. Це завдяки йому я д╕зналася, як ╕ де в╕дзначатимуть кримськ╕ татари нин╕шню траурну дату – 70-р╕ччя з дня депортац╕╖. Ще напередодн╕ не сумн╕валася, що зах╕д, як завжди, в╕дбудеться на площ╕ Лен╕на, а на балкон╕ стоятимуть нин╕шн╕, вже рос╕йськ╕ чиновники, адже Володимир Пут╕н оголосив про реаб╕л╕тац╕ю жертв репрес╕й, а по одному ╕з центральних канал╕в було заявлено, що в дол╕ кримських татар, в процес╕ ╖хнього повернення ╕ облаштування Укра╖на не брала жодно╖ участ╕, все робилося... на рос╕йськ╕ грош╕. Можливо, варто було б записати, ск╕льки ╕ чого на них спорудили ╕ ввели в д╕ю, але це вже виявилося вище мо╖х сил – наст╕льки приголомшила в╕дверта брехня. Але, окр╕м сл╕в, ╓ й конкретн╕ справи: декого ╕з кримських татар було запрошено до орган╕в м╕сцево╖ влади, на телебаченн╕ збер╕гся ╖хн╕й канал ╕ нав╕ть додався той, що в╕ща╓ мовою казанських побратим╕в. Тож оч╕кувала звичного сценар╕ю: з велелюдним м╕тингом, траурними написами та стр╕чками, концертом-рекв╕╓мом. ╤ все це д╕йсно в╕дбулося. Але не в С╕мферопол╕, а в Ки╓в╕. Щоправда, в заход╕ взяли участь не ст╕льки кримськ╕ татари, ск╕льки укра╖нц╕. А ось в С╕мферопол╕… тут глава Криму пан Аксьонов запропонував репатр╕антам в╕дзначити цю дату на м╕сцевому кладовищ╕ – «Абдал», куди ходить лише один автобус, та ╕ то приблизно раз на годину. Отже, уяв╕мо, ск╕льки м╕сяц╕в йому знадобилося б, аби перевезти туди з десяток тисяч людей! Проти «Абдалу» я не маю н╕чого особистого – там сплять в╕чним сном майже ус╕ мо╖ найближч╕ люди, засну там ╕ я. Але як здибатися кримським татарам на його неосяжн╕й територ╕╖, адже кладовище не менше за сам С╕мферополь? ╤ де там похован╕ мусульмани? Про все це н╕ у кого буде запитати при╖жджим з ╕нших м╕ст ╕ район╕в, н╕кому буде ╖х п╕двезти чи провести, та ╕ який м╕тинг серед могил?! «Це нам показують наше м╕сце ╕ змальовують найближчу перспективу!» — г╕рко всм╕ха╓ться ж╕ночка в автобус╕, який везе мене в Ак-Мечеть – передм╕стя С╕мферополя, де кримськ╕ татари самов╕льно вир╕шили з╕братися, зам╕сть порекомендованого владою «Абдалу». У всякому раз╕, це – м╕сце ╖хнього компактного проживання, ╕ тут ╓ мечеть, де можна помолитися за спочилих, хоча н╕ тоб╕ асфальту, н╕ лавочок, н╕ транспорту. А головне – жодного чиновника, як╕ так вбол╕вають за долю кримськотатарського народу ╕, «на в╕дм╕ну в╕д Укра╖ни», демонструють «державний п╕дх╕д до вир╕шення його проблем». Невже розминулися? Невже пов╕рили ╤нтернету ╕ чекають людей десь серед могил? А що ж в╕дбува╓ться сьогодн╕ у центр╕ м╕ста, де, якби люди не п╕дкорилися вол╕ «старших», напевно, сталися б провокац╕╖ ╕з загрозою для людських житт╕в «через под╕╖ на П╕вденно-Сх╕дн╕й Укра╖н╕», як про те дбайливо попереджав пан Аксьонов? У столиц╕ Криму, як зазвичай, чекають на «фашист╕в», котрих, щоправда, н╕хто н╕коли тут не бачив, зате бачили «чемних» зелених чолов╕чк╕в, а тепер – ще й бронетехн╕ку на площ╕ Лен╕на. Але подивитися на не╖ зможе не кожен – в центр╕ перекрито рух транспорту, тут безлюдно ╕ сумно, як ╕ 70 рок╕в тому, в перш╕ години п╕сля депортац╕╖. Щодо «чолов╕чк╕в» ╕ «фашист╕в», то в Одес╕ на запитання кореспондента «РЕН» ТВ, чому в╕н скаржиться, що бо╖ться говорити рос╕йською мовою ╕ чи пов’язане це з бандер╕вцями, один в╕домий ╓врей в╕дпов╕в: «Та н╕, боюся, що Рос╕я прийде мене захищати!». Проте у цей же час кипить життя в Ак-Мечет╕. Люди йдуть суц╕льним потоком вулицею, що назива╓ться «П’ята». ╤ пот╕к цей не вщуха╓. Спочатку в╕н – до мечет╕, п╕зн╕ше – в обох напрямках. Бо хтось вже до нитки промок п╕д неск╕нченним дощем, поки слухав перш╕ виступи кримськотатарських л╕дер╕в, або ж ма╓ квиток на потяг чи електричку, а ╕нш╕, хто затримався б╕ля мемор╕альних знак╕в у привокзальному парку чи парку «Салгирка», де збиралися люди, лише п╕дтягуються, пересуваючись п╕шки, бо «маршруток» сьогодн╕, зда╓ться, ще менше, н╕ж завжди, а добров╕льних перев╕зник╕в або ж зароб╕тчан теж не виявилося. Але цьому народов╕ н╕коли не було легко, ╕ ось в╕н тут – з великими нац╕ональними прапорами ╕ маленькими дитячими, а то й ц╕лими полотнищами. А ск╕льки ╖х вже розв╕ва╓ться б╕ля мечет╕! Але я пост╕йно шукаю очима, нав╕ть не усв╕домлюючи того, хоча б один – ╕нший, який колись був звичною атрибутикою нашого життя. Адже ж рос╕яни Криму завжди розмахували рос╕йськими триколорами, ╕ н╕хто ╖х за це не утискав. Н╕, жодного укра╖нського прапора я так ╕ не побачила, зате пом╕тила ╕нше – кримськотатарський стяг у переважн╕й б╕льшост╕ випадк╕в зм╕нив св╕й кол╕р ╕з традиц╕йного б╕рюзового на блакитний. Це були наш╕, укра╖нськ╕ кольори – син╓ полотнище ╕з жовтим кримськотатарським нац╕ональним символом, схожим на перевернутий тризуб! А ось рос╕йським триколором тут д╕йсно ╕ не пахло. ╤ ближчим часом, зда╓ться, не запахне. Бо х╕ба ж можна так ображати народ? ╤ що б сталося, якби люди з╕брались на центральн╕й площ╕ м╕ста на п╕втори-дв╕ години ╕ пот╕м мирно роз╕йшлися? Роз╕йшлися разом з╕ сво╖ми ╕люз╕ями, в╕д яких так важко в╕дмовлятися водночас ╕ зам╕сть яких тепер у ╖хн╕х душах запанували обурення ╕ безнад╕я… ╤ те, що в╕дбулося сьогодн╕, вже не зн╕велювати н╕чим, жодними подачками, нав╕ть якщо вони д╕йсно будуть. Це не мо╖ припущення – так говорили вс╕, з ким довелося сп╕лкуватися. А моя сус╕дка по сид╕нню в автобус╕, д╕знавшись, що я теж ╖ду до мечет╕ ╕ з якою метою, раптом г╕рко заплакала ╕ проплакала всю дорогу. ╥╖ н╕хто не вт╕шав, просто подавали серветки ╕ носовички, бо не г╕рше мене розум╕ли: в ╖╖ душ╕ – кривава рана, з яко╖ нещодавно з╕рвали струп. Пам’ятаю останн╕ дн╕ життя сво╖х р╕дних. Вони теж раптом ставали дуже швидкими на сльози, достатньо було одного лаг╕дного обнад╕йливого слова л╕каря чи медсестри. Ось ╕ ми в автобус╕ ╖хали з такими ж оголеними душами, хоча ╕ мусили бути сильними, мужн╕ми, витриманими. Ця формальна стриман╕сть – ╕ у виступах кримськотатарських л╕дер╕в, та й вимоги, що на гаслах, дещо скромн╕ш╕, н╕ж за час╕в укра╖нського Криму. Позначилося це ╕ на резолюц╕╖ м╕тингу, що не м╕стить ознак так званого екстрем╕зму: лише побажання бачити кримських татар у владних структурах Криму, прохання оф╕ц╕йно визнати ╖хн╕ нац╕ональн╕ владн╕ органи Курултай ╕ Меджл╕с, а також в╕дновити кримськотатарську топон╕м╕ку. Вже не йшлося н╕ про визначення кримськотатарського народу як кор╕нного, н╕ про майнов╕ претенз╕╖. Можливо, тому, що декого ╕з кримськотатарських л╕дер╕в суворо попередили про загрозу крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕, що передбачена новим рос╕йським законодавством, а можливо, люди ознайомилися з точкою зору президента РФ В. Пут╕на, який ма╓ сумн╕ви щодо статусу кримськотатарського народу як кор╕нного. Але ж наш╕ сп╕вв╕тчизники вм╕ють д╕яти ╕ в умовах повно╖ консп╕рац╕╖, цьому ╖х навчило заслання, ╕ не розум╕ють укра╖нц╕в: чому ми не гурту╓мося? Бо якби гуртувалися, не плакав би тепер ╕мам Мухамед ╕ не кружляли б над м╕сцями проведення траурних заход╕в тяжк╕, пузат╕ рос╕йськ╕ вертольоти, зовс╕м не схож╕ н╕ на голуб╕в миру, н╕ на янгол╕в. Вт╕м, ╕дея ╓дност╕ ╓ сьогодн╕ актуальною ╕ для кримських татар. Вона стала лейтмотивом ус╕х промов. А максимально вт╕лилася в життя п╕д час сп╕льно╖ молитви за душ╕ тих, хто спочив на чужин╕, бажаючи сво╖м нащадкам ╕ншо╖ дол╕. Гадаю, ц╕й молитв╕ н╕що не завадить на шляху до Бога, н╕як╕ вертольоти, в╕д гулу яких чомусь холоне всередин╕.
Тамара СОЛОВЕЙ
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2014 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13317
|