Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 11.04.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 11.04.2014
ДЛЯ КОГО ПИСАВ ТАРАС ШЕВЧЕНКО?

Шевченк╕ана

Здавалося б, порушувати це питання сьогодн╕... дивно. Тим часом його порушувати доводиться: воно — на середохрест╕, на перетин╕ ╕стор╕╖ й сучасност╕. Б╕льше того, в умовах сучасност╕ по-особливому загострю╓ться. В усякому раз╕, осмислюючи гранично актуальну тему «Шевченко ╕ ми», мусимо мати ч╕тк╕ш╕, тобто конкретн╕ уявлення про те, як в╕н чита╓ться, зокрема, й у нас в Укра╖н╕. Масов╕ видання «Кобзаря», що, нарешт╕, не сходять з полиць книгарень та к╕оск╕в, хоч ╕ ╓ фактом, однак фактом, який ще треба б дешифрувати. ╤, даруйте, ╓ п╕дстави для сумн╕ву в тому, що ми вже ма╓мо бажаного читача Шевченка. ╤накше — будь в╕н, справжн╕й його читач, у реальност╕ — чи д╕йшли б ми того нац╕онального н╕г╕л╕зму, з проявами якого стр╕ча╓шся на кожному кроц╕. Особливо нин╕, на зламному етап╕ перебудови!
╤сторична ╕ соц╕альна еволюц╕я Шевченкового читача аж до сьогодн╕, передус╕м укра╖нського читача, — значна, але ледь окреслена наукова проблема. ╤нтерес, популярн╕сть, слава, безсмертя — в╕хи ц╕╓╖ еволюц╕╖, що була не суц╕ль т╕льки висх╕дною. Започаткову╓ться ж вона, зрозум╕ло, ще в творч╕й св╕домост╕ самого поета, у процес╕ його становлення як поета ╕ особливо загострю╓ться, краще, мабуть, сказати — р╕зко усв╕домлю╓ться на засланн╕.
Солдатчина. Неволя. Майже суц╕ль глуха духовна самотн╕сть. ╤ важк╕ думи про долю — власну долю ╕ долю творчост╕...
Мен╕, було, аж серце мл╕ло, —
М╕й боже милий! як хот╕лось,
Щоб хто-небудь мен╕ сказав
Хоч слово мудре; щоб я знав,
Для кого я пишу? для чого?..
1849 року на Кос-Арал╕, коли з само╖ душ╕ лилися ц╕ слова болю й розлуки, Шевченко не м╕г знати достеменно, що поез╕я його живе ╕ швидко поширю╓ться в народ╕. «Тарас Григорович як поет, — св╕дчить 1844 року В. Ковальов, — мав уже велику популярн╕сть серед сво╖х земляк╕в». «Ки╖вська ╕нтел╕генц╕я, краще сказати, плодюща ╖╖ частина, — про 1847 р╕к посв╕дчу╓ П. Кул╕ш, — обгортала укра╖нського барда глибоким почитанням». Сам же автор, як видно, мучився нев╕дом╕стю:
Либонь, уже десяте л╕то,
Як людям дав я «Кобзаря»,
А ╖м неначе рот зашито.
Н╕хто й не гавкне, не лайне,
Неначе й не було мене.
Не похвали соб╕, громадо, —
Без не╖, може, об╕йдусь, —
А ради жду соб╕, поради!
Та, мабуть, в яму перейду
╤з москал╕в, а не д╕ждусь!
Звернення до громади, здавалося б, вносить ясн╕сть щодо бажаного поетов╕ адресата ╕ читача. Але автор швидко руйну╓ ╕люз╕ю простоти проблеми, наприк╕нц╕ цього в╕рша потамовуючи св╕й неспок╕й в он який спос╕б:
Н╕чого, друже, не журися!
В дулевину себе закуй,
Гарненько Богу помолися,
А на громаду хоч наплюй!
Вона — капуста головата.
А вт╕м, як зна╓ш,
пане-брате.
Не дурень, сам соб╕ м╕ркуй.
«Для кого я пишу?». В╕дпов╕дь на це поетове запитання ╕ тод╕, й п╕зн╕ше видасться складною, часом ╕ суперечливою. Пригадаймо, як свого часу дискутували, чи селянський в╕н поет. Кожен час вносить у не╖ додатков╕ мотивування. Так, 1940 року ╤. Айзеншток, порушуючи цю читацьку проблему Шевченка ╕ виходячи з певних дом╕нант л╕тературного мислення саме свого часу, думав так: «Уявлюваний читач Шевченка, оск╕льки його обличчя вимальову╓ться з╕ стор╕нок «Кобзаря», — це сп╕льник, однодумець поета, це, так би мовити, alter ego самого Шевченка, такий самий щирий ╕ переконаний демократ, такий самий палкий революц╕онер, як ╕ в╕н». Але з╕ стор╕нок «Кобзаря», з ц╕ло╖ творчост╕ Шевченка це обличчя уявлюваного адресата поста╓ не зовс╕м у такому абрис╕.
«Для кого я пишу?». Це запитання може здатися взагал╕ не╕стотним, якщо не враховувати того, що за ним сто╖ть принципово важлива, ╕ саме для укра╖нсько╖ л╕тератури, проблема XIX, та й не т╕льки XIX стол╕ття, яку вже ╕ 1900 року з прикр╕стю констатувала Леся Укра╖нка: «...Наша л╕тература ╕ критика живуть в ненормальних обставинах — вони перш усього не мають за собою справжньо╖ читаючо╖ публ╕ки». Це спричиняло, м’яко кажучи, дискомфорт письменницького самопочуття, що часом доходив до комплексування. Як в╕домо, глибш╕ причини такого становища полягали в нер╕вноправност╕ нац╕ональн╕й: царат регулярно ╕ старанно дбав, щоб «малороси» не забувалися. Право на л╕тературу мовою, як ми б тепер сказали, кор╕нно╖ нац╕ональност╕ доводилось в╕дстоювати з великими труднощами ╕ втратами. Зв╕дси виснажлив╕ суперечки про те, чи вдатна укра╖нська мова для л╕тератури взагал╕? Якщо вдатна, то яка та л╕тература мусить бути? Про кого? Для кого? Для селян чи для ╕нтел╕генц╕╖? — на цьому питанн╕, зда╓ться, чи не найболюч╕ше ╕ чи не найдовше точились дискус╕╖.
Впада╓ в око, що для Шевченка ц╕╓╖ проблеми, принаймн╕ в такому загостреному вираженн╕, начеб не ╕снувало. В╕н у цьому план╕ н╕би випадав з укра╖нського л╕тературного процесу не лише суб’╓ктивно, в час творчост╕, а й об’╓ктивно, п╕зн╕ше. Н╕, св╕дчень про погляди Шевченка на соц╕альну структуру сусп╕льства, а в╕дпов╕дно ╕ про певн╕ завдання творчост╕ в цьому план╕ багато. «Пишите, подайте голос за эту бедную, грязную, опаскуженную чернь! За этого поруганного бессловесного смерда!» (5 вересня 1857 року). В╕н оп╕ку╓ться «средним полуграмотным сословием», «средним классом»: «...Это огромная и, к несчастью, полуграмотная масса, это половина народа, это сердце нашей национальности...» (26 червня 1857 року). Говорить Шевченко ╕ про «высшее общество», хоч воно нечисленне, а головне — застар╕ле в сво╖х моральних хворобах, як╕ л╕кувати треба «героическими средствами». «Да и имеет ли какое-нибудь значение наше маленькое высшее общество в смысле национальности? Кажется, никакого» (Там же). Отже, ч╕тк╕сть соц╕альних уявлень. Ясн╕сть творчих ц╕лей. Але... специф╕чн╕сть адресування власно╖ творчост╕, зокрема поетично╖.
Так би мовити, зб╕рний образ тих, кому поет адресував ╖╖, справд╕ можна, як моза╖ку, реставрувати. ╤. Айзенштоков╕ здалося, що це сп╕льник, однодумець, демократ ╕ нав╕ть революц╕онер. Не схоже. Ближче до ╕стини alter ego Шевченка, з яким в╕н, особливо на засланн╕, неначе зв╕рявся:
Посиджу трошки, погуляю.
На степ, на море подивлюсь.
Згадаю дещо,
засп╕ваю
Та й знов мережать
заходжусь
Др╕бненько
книжечку...
На гадку про адресата, безсумн╕вно, наводить так╕ поетов╕ звернення, як «╤ мертвим, ╕ живим, ╕ ненарожденним землякам мо╖м». Але й це потребу╓ уточнення ╕ в часовому вим╕р╕ (три перш╕ поняття), ╕ в «географ╕чному» — землякам, — зрозум╕ла р╕ч, у нац╕ональному. До реч╕, не випадково ще всередин╕ минулого стол╕ття виникла тема «общечеловеческого смысла» (М. Костомаров) творчост╕ Шевченка. Про нац╕ональне «братолюб╕╓», як пафос ц╕╓╖ творчост╕, писав О. Огоновський, ╕ в╕н почасти мав рац╕ю, хоч ми, зда╓ться, дружно карта╓мо його, ну, хоча б за так╕ ось «пасаж╕»: поет «сво╓ю любов’ю (хот╕в) об╕ймати також сво╖х ворог╕в, мусив ╖м в╕д серця простити». Одне слово, тут багато перипет╕й, ще багато не зовс╕м ясного.
А що ж сам поет?
У його поглядах на адресата, в╕дтак ╕ на читача, ясна р╕ч, була своя еволюц╕я. Не без значення, прим╕ром, у «Царях» (1848) робиться «поправка» в творчих ╕нтересах ╕ настановах:
Бо як по правд╕ вам сказать,
То дуже вже й мен╕ самому
Обридли т╕╖ мужики,
Та панич╕, та покритки.
Хот╕лося б зогнать оскому
На коронованих главах,
На тих помазаниках божих...
Щоправда, вступ до поеми (цитований) витримано в ╕рон╕чному тон╕ розмови з музою, «старенькою сестрою Аполлона». Отож «обридли мужики» далеке в╕д прямого значення (як, зрештою, й ╕нш╕ прям╕ посилання на адресата, тлумачити як╕ сл╕д обережно). Але ╕ сво╓ значення це таки ма╓, — адже «про кого» так чи ╕накше передбача╓ ╕ «для кого».
Пер╕од заслання, повторимо, особливо загострив у св╕домост╕ поета важлив╕сть в╕дчутного результату творчост╕. Герметизм духовного ╕снування доводив до в╕дчаю:
Нема на що подивитись,
З ким поговорити...
╤ще:
А тепер не маю нав╕ть
З ким поговорити!
Тяжко мен╕, боже милий,
Носити самому
Оц╕ думи...
А все ж... а все ж лиша╓ться на дн╕ душ╕ над╕я:
О господи!
Дай мен╕ хоч глянуть
На народ отой убитий,
На тую Украйну!
Пом╕тно: всюди, де поет хоч якось нагаду╓ про можливого читача сво╖х «мережань», поста╓ цей образ — Укра╖на. Ось продовження вже цитованих рядк╕в:
Для кого я пишу? для чого?
За що я Вкра╖ну люблю?
Чи варт вона огня святого?..
Ще ╕ ще мотив цей повторю╓ться:
Може, мен╕ на чужин╕
Лежать легше буде;
Як ╕нод╕ в Укра╖н╕
Згадувати будуть.
Бо серце холоне.
Як подумаю, що, може,
Мене похоронять
На чужин╕, — ╕ ц╕ думи
Зо мною сховають!..
╤ мене на Укра╖н╕
Н╕хто не згада╓!
╤ у вступ╕ до «Неоф╕т╕в», усл╕д за посвятою М. С. Щепк╕ну:
Мовлю, ридаючи, пошли,
Подай душ╕ убог╕й силу.
Щоб огненно заговорила,
Щоб слово пламенем взялось,
Щоб людям серце розтопило.
╤ на Украйн╕ понеслось,
╤ на Укра╖н╕ святилось
Те слово...
«Щоб людям серце розтопило...». Люди, разом з Укра╖ною ╕ громадою, — ще один ╕стотний для поета адресат. Думаючи про «доц╕льн╕сть» творчост╕, поет часом доходить до розпачу: «Та с╕ю слово... ╤ дурю! Себе-таки, себе самого, А б╕льше бачиться н╕кого?..». Останн╓ — ╕з знаком питання. ╤ знов — у цьому ж в╕рш╕ «Не нар╕каю я на бога...»:
Чи не дурю себе
я знову
Сво╖м химерним
 добрим словом?
Дурю! Бо лучче
одурить
Себе-таки, себе
самого.
Н╕ж з ворогом
по правд╕ жить
╤ всу╓ нар╕кать на бога!
Та н╕, окр╕м себе самого, ╓ ще люди. Ради них твориться:
Нащо ж себе
таки дурить?
Ход╕мо в селища,
там люде,
А там, де люде, добре буде.
Там будем жить,
 людей любить.
Святого господа хвалить.
«Рассказываю себя людям», — пише Шевченко В. Р╓пн╕н╕й наприк╕нц╕ листопада 1843 року. ╤ ще, тут же: «Я страдал, открывался людям, как братьям...». Важко твердити, що це була вже св╕дома, далеко наперед визначена програма загальнолюдського адресування творчост╕, однак, що вс╕ ц╕ риси поетово╖ творчост╕, взят╕ в сукупност╕, ╕стотн╕ — сумн╕ву нема╓. «Рассказывая себя людям», д╕лячись з ними, як з братами, власними стражданнями, будучи самим собою в любов╕ й ненавист╕ (а це, мабуть, дом╕нанти Шевченково╖ творчост╕), — в╕н адресувався до свого народу ╕ людства. ╤ так став св╕товим ╕ в╕чним.
Звичайно, коли йдеться про поета св╕тового, б╕льше того, коли йдеться про поета-пророка (а це ж факт, що «Кобзар» уже став, а тепер ма╓ вдруге стати Б╕бл╕╓ю укра╖нського народу), — може видатись ╕ зовс╕м незначним оцей «суб’╓ктивно-авторський аспект» адресування Шевченково╖ творчост╕. Пророцтво — це щось таке, що зд╕йма╓ться над адресатом, читачем (хоч якими б вони були) на височ╕нь майже недосяжну. А все ж це поетове суб’╓ктивне, може, ╕нод╕ й п╕дсв╕доме уявлення про того, кому в╕н якнайдов╕рлив╕ше мовить сво╓ слово, адресу╓ творч╕сть, шле пророцтво, принаймн╕ для ╕сторика л╕тератури важливе. Воно пролива╓ додаткове св╕тло не лише на функц╕ональну специф╕ку укра╖нсько╖ л╕тератури, а й на сутн╕сть творчост╕ Т. Г. Шевченка, допомага╓ глибше збагнути ╖╖.

Григор╕й СИВОК╤НЬ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 11.04.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13113

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков