"Кримська Свiтлиця" > #15 за 11.04.2014 > Тема "Душі криниця"
#15 за 11.04.2014
ВИЩИЙ П╤ЛОТАЖ ╤ЛЮСТРАЦ╤╥
Книжкова полиця
— Трет╕й день з моменту формування експозиц╕╖ ходжу, дивлюся ╕ бачу величезне ╕нформац╕йне поле, чудов╕ роботи, в╕ртуозну техн╕ку. Це — вищий п╕лотаж ╕люстрац╕╖, — сказав на в╕дкритт╕ виставки «Кримськ╕ художники книги» в Будинку художника С╕мферополя голова Кримсько╖ республ╕кансько╖ орган╕зац╕╖ Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в Укра╖ни, заслужений художник Укра╖ни Микола Моргун. Дв╕ попередн╕ виставки книжково╖ граф╕ки в╕дбулися в 1988 ╕ 1994 роках. Однак у такому великому обсяз╕, як нин╕: 400 експонат╕в 74-х художник╕в з ус╕х рег╕он╕в п╕вострова, цей вид образотворчого мистецтва презенту╓ться глядачев╕ вперше. — Цей задум виник у мене р╕к тому як пам’ять про пер╕од, коли я працювала у видавництв╕ «Тавр╕я» ╕ в п╕дготовц╕ книг до випуску брало участь багато кримських художник╕в, — розпов╕да╓ мистецтвознавець Людмила Бород╕на. Книжкова граф╕ка в Криму, за ╖╖ досл╕дженнями, ╕сну╓ з початку минулого стол╕ття ╕ включа╓ так╕ в╕дом╕ ╕мена, як Костянтин Бога╓вський, Максим╕л╕ан Волошин, Костянтин Арцеулов, Микола Самокиш, Олена Самокиш-Судковська, Михайло Казас, Микола Та╖ров, Ростислав Голяховський... Наприклад, К. Арцеулов, молодший ╕ улюблений внук ╤. Айвазовського, з дитинства всотав у себе атмосферу його майстерн╕ ╕ вже у десять рок╕в легко малював морськ╕ пейзаж╕. Однак свою долю в╕н пов’язав не лише з живописом, як того бажали д╕д ╕ мама, а з суто чолов╕чою профес╕╓ю батька — головного корабельного ╕нженера Севастополя. Курсантом Севастопольського морського корпусу в╕н в╕дв╕ду╓ самод╕яльну ╕зостуд╕ю лейтенанта Павла Павл╕нова, який згодом став в╕домим граф╕ком, а пот╕м, уже в Петербурз╕, працюючи на ав╕ац╕йному завод╕ ╕ захоплюючись ав╕ац╕╓ю, в╕н ходить на уроки до Л. Бакета, В. Добужинського та ╢. Лансере — найвизначн╕ших майстр╕в м╕сцево╖ граф╕чно╖ школи. Ставши всесв╕тньо в╕домим льотчиком нар╕вн╕ з Петром Нестеровим, Костянтин Арцеулов усе життя займався ╕ образотворчим мистецтвом, оформив б╕льше п’ятдесяти книг. Найзначн╕шою його роботою в книжков╕й граф╕ц╕ стали ╕люстрац╕╖ 1914 року до книги «Кримськ╕ легенди» свого знаменитого сус╕да по дач╕ в Отузах, професора Н. Маркса. У них художник виявив себе глибоким знавцем природи Криму ╕ народних звича╖в. Факсим╕льне видання ц╕╓╖ книги, що п╕зн╕ше неодноразово перевидавалася, демонстру╓ться на виставц╕ поряд з друкованими випусками кримських легенд у художньому оформленн╕ таких майстр╕в пензля, як Ю. Белькович, Е. Грабовецький та ╕нш╕, а також р╕дк╕сними книгами кримських художник╕в, наданими для експонування республ╕канською науковою б╕бл╕отекою «Таврика». Традиц╕╖ в мистецтв╕ ╕люстрац╕╖, вигадливо перепл╕таючись з авторською фантаз╕╓ю, в╕д патр╕арх╕в ╤вана Айвазовського та Архипа Ку╖ндж╕ переходять до Миколи Барсамова, Степана Мамчича, Володимира Соколова, Петра Столяренка ╕ багатьох ╕нших митц╕в, розт╕каючись, як животворн╕ струмки, пронизуючи творч╕сть наступних покол╕нь художник╕в. Ця виставка, що спочатку концептуально планувалася як ретроспективна, в процес╕ наповнення експонатами трансформувалася в проект «Три в одному». За ╖╖ художн╕ми творами в╕д м╕н╕атюрних ╕люстрац╕й до великих макет╕в ╕ плакат╕в можна повернутися в минуле, побувати в сьогоденн╕ та заглянути в майбутн╓. Дивишся ╕ диву╓шся: наск╕льки багата людська фантаз╕я, р╕зноман╕тна граф╕ка як суто мистецтво та ╖╖ вт╕лення в книжковому продукт╕! ╥╖ нав╕ть продукц╕╓ю називають з л╕нгв╕стичною поправкою: «творча пол╕граф╕чна робота». ╤мена одних художник╕в уже давно звучать поряд з авторами книг в оформленн╕ обкладинок: Микола Дудченко, Олександр ╤ванченко, Анатол╕й Шорохов, Зарема Трас╕нова... ╤нш╕, а це представники молодого покол╕ння, студенти Кримського ╕нституту ╕нформац╕йно-пол╕граф╕чних технолог╕й Укра╖нсько╖ академ╕╖ друкарства та Кримсько╖ ф╕л╕╖ Нац╕онально╖ академ╕╖ образотворчого мистецтва та арх╕тектури, лише починають св╕й шлях у захоплюючий, мудрий ╕ безмежний св╕т книг. ╤ ця виставка для них — сво╓р╕дний майстер-клас в╕д метр╕в жанру, кожне слово чи ╕люстративна м╕н╕атюра яких — немов стор╕нка з п╕дручника спец╕ал╕зац╕╖. Зупиняюся б╕ля експозиц╕╖ Василя Жерибора. Знаю його як видавця, що сп╕льно з сином Денисом випуска╓ чудову сер╕ю живописних альбом╕в «Художники Криму». — Кр╕м того, що малюю, я повн╕стю осво╖в пол╕граф╕чний процес, — розпов╕да╓ художник. — ╤ якщо в ньому талант творчо╖ особистост╕ по╓дну╓ться з ф╕нансовими можливостями, тод╕ отриму╓мо гарний результат. Новачкам в╕н рекоменду╓ прагнути до знання офорту ╕ л╕ногравюри, бо книжковий матер╕ал дикту╓ саме таку форму художньо╖ роботи. Його власну манеру ╕люстрування книг розкрива╓ на виставц╕ сер╕я малюнк╕в за творч╕стю О. Пушк╕на «Прекрасн╕ ви, береги Тавриди!», «Золотий ключик, чи Пригоди Бурат╕но» Л. Толстого, «Маракотова безодня» А. Конан-Дойля ╕ «Карадаг запов╕дний» з пейзажами, що в╕дпов╕дають кожному з дванадцяти м╕сяц╕в року. Експонати, якими заповнен╕ три виставков╕ зали першого поверху, створено в р╕зних манерах. Вдивляючись в ╖хню багату стил╕стичну пал╕тру, бачиш, як художник наочно поясню╓ глядачев╕ прозовий чи поетичний тв╕р. Л╕тературу взагал╕ багато в чому не можна зрозум╕ти без образотворчого ряду. Не випадково Олександр Пушк╕н поряд з поетичними текстами часто власноруч малював граф╕чн╕ зображення сво╖х геро╖в, зокрема портрети графинь. Микола Гоголь сам створив обкладинку до свого роману «Мертв╕ душ╕». У пер╕од Кримського ханства книги хан╕в також супроводжувалися ╕люстрац╕ями. Граф╕ка, що розкрива╓ зм╕ст прочитаного, а ╕нод╕, залежно в╕д ╕ндив╕дуальност╕ художника, ╕ доповню╓ його, — складна ╕ водночас прост╕ша пор╕вняно з живописом. Матер╕алу — паперу ╕ фарб потр╕бно менше. Вона ближче в╕д ╕нших вид╕в образотворчого мистецтва знаходиться б╕ля людини, адже ми з дитинства бачимо ╖╖ в книгах, де малюнк╕в б╕льше, н╕ж текст╕в. А нин╕ можливост╕ художник╕в в ╖х оформленн╕ ще б╕льше розширилися за рахунок комп’ютерних ╕ коп╕ювальних прилад╕в. Вони спростили техн╕чний процес, але не в╕дм╕нили творчо╖ ╕нтерпретац╕╖ задуму, що п╕двладно лише самому художнику, його таланту ╕ майстерност╕. Тираж╕ нин╕шньо╖ пол╕граф╕чно╖ продукц╕╖ — книг ╕ журнал╕в — в основному невелик╕. Однак за найменуваннями ╖хня к╕льк╕сть зроста╓. ╤ це — ╕нформац╕йне поле, на якому базу╓ться один ╕з ╕нструмент╕в образотворчого мистецтва, нада╓ сьогодн╕ художникам б╕льше можливостей для прикладно╖ реал╕зац╕╖ свого профес╕онал╕зму. Для цього потр╕бно лише захопитися книгою, ╖╖ мудр╕стю ╕ полюбити читача в╕д юного до найстаршого в╕ку. Стимулом до ц╕╓╖ творчост╕ ╕ майданчиком для апробац╕╖ ╕дей може стати, за пропозиц╕╓ю художник╕в, проведення в Криму три╓нале книжково╖ граф╕ки. ╤ першим кроком у цьому напрямку можна вважати цю масштабну всекримську виставку, учасники яко╖ вир╕шили об’╓днати сво╖ зусилля для видання ╖╖ каталога.
Валентина НАСТ╤НА
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 11.04.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13112
|