"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2013 > Тема "Українці мої..."
#42 за 18.10.2013
СИВИМ КОНЕМ
Поет ╕ час
17 жовтня ╤ванов╕ Драчу виповнилося 77 рок╕в!
╤ван ДРАЧ СИВИМ КОНЕМ
В╤Д А ДО Я А Авторитет — Народи визначаються за письменниками. Укра╖на — це вже держава, яка намага╓ться стати державою з р╕зноман╕тним усп╕хом. Я колись не дуже в╕рив, що за мого життя Укра╖на постане державою. Але вона таки постала — ╕ я мав до того певну причетн╕сть. — Яке ваше м╕сце в становленн╕ Укра╖ни? — Ну, раз абетка, то я скажу по абетц╕. А, Б, В, Г, Д... От я — це «Д». Драч. Б Бажання — Хот╕лося б, щоб укра╖нський народ, укра╖нська нац╕я, укра╖нський етнос б╕льше в╕дпов╕дав би сво╖й сут╕ як народ, як нац╕я — як поляки, рос╕яни, н╕мц╕, французи. — То нац╕я тотожна етносу? Тод╕ що розум╕ти п╕д «етносом»? — Якщо розум╕ти нац╕ю в сенс╕ пол╕тичному, то вона, звичайно, не тотожна етносу. Тут треба йти за Липинським, а не за Донцовим. Коли казати про етнос, то цей час вимага╓ щось ╕ в╕д етносу. Ми бачимо, що Меркель, яка думала з╕брати докупи вс╕х н╕мц╕в, турк╕в ╕ серб╕в, не вдалося цього зробити. Тепер вона заклика╓, що вс╕, хто хоче бути в Н╕меччин╕, мають шанувати н╕мецьку мову та культуру. Французи почали говорити про це ще ран╕ше. Поляки взагал╕ можуть бути вз╕рцем у цьому аспект╕. — То що — укра╖нська Укра╖на, укра╖нське походження з д╕да-прад╕да? — Мен╕ вида╓ться, що це не ╓ основним. Коли я вишукую все, написане про ╤вана ╫онту, то найкраще про нього написав Антонович, а це був нап╕вмадяр-нап╕вполяк. При цьому в╕н — вчитель Грушевського та один ╕з основоположник╕в укра╖нського буржуазного нац╕онал╕зму, чи як там це тепер називають. — То що важить? — Важить мова та духовна наповнен╕сть — культура, в╕дчуття сво╓╖ приналежност╕ до Укра╖ни. Ще Леся Укра╖нка писала: «Послуха╓ш, як вони по-укра╖нськи говорять — то л╕пше б вони говорили по-китайськи». В Влада — Коли йдеться про Маргарет Тетчер ╕ В╕льяма Голд╕нга, то було би дивно, якби Голд╕нг займався пол╕тикою. В╕н писав сво╖ романи, а Маргарет Тетчер займалася пол╕тикою. Але така нац╕я, такий народ, як в Укра╖н╕, щойно ста╓ на ноги. Коли тут л╕тератори п╕шли в пол╕тику, то це було те ж саме, що й Грушевський або Петлюра в пол╕тиц╕. Вони не були фаховими прописними пол╕тиками, але почали займатися пол╕тикою. Чим краще буде розвиватися укра╖нська пол╕тика, тим дал╕ будуть в╕ддалятися л╕тератори в╕д пол╕тики. — Як пол╕тика вплинула на вашу творч╕сть? — Це треба читати. Одна з мо╖х останн╕х книжок зветься «Противн╕ строфи». Там, зв╕сно ж, пол╕тика вплинула. Сама назва говорить, що вони противн╕ — це вплив пол╕тики. — Ви могли б творити зовс╕м поза пол╕тичним контекстом? — Я й так багато творю поза пол╕тичним контекстом. Ось коли я пишу про Набокова, який прилет╕в до мене метеликом, — то це не пол╕тика. — Сучасним укра╖нським л╕тераторам варто було б ╕ти в пол╕тику? — Думаю, що ми, люди старшого покол╕ння, вже приречен╕ на пол╕тику. До мене щодня багато людей ╕дуть, як до депутата на прийом, хоча я давно не в парламент╕. А молодше покол╕ння 50-л╕тн╕х — Юр╕й Андрухович, Оксана Забужко — цього вже не потребу╓. Олесь Дон╕й, Кость Матв╕╓нко, ╖хн╕ ровесники — це пол╕тики. — Чому? — Бо Укра╖на вже в╕дбулася як держава. Вже ╓ над╕я. Я чую, що щось творче ╕ незворотн╓ в╕дбулося з етносом. Г Громадська гуман╕тарна рада — Коли Янукович вручав Шевченк╕вську прем╕ю Михайлу Андрусяку за його тритомник про УПА, то я п╕д╕йшов ╕ прив╕тав його з тим, що в╕н переступив сво╖ меж╕ та вручив цю прем╕ю. Президент повинен бути президентом вс╕х укра╖нц╕в — ╕ я прив╕тав його з тим, що в╕н став на цей шлях. Ось чому я не в╕дмовився в╕д участ╕ в Гуман╕тарн╕й рад╕. Там я буду намагатися зберегти все, що можна зберегти. Зараз ╓ багато речей, як╕ треба захищати. — Як╕ конкретно? — Музе╖ в Ки╓во-Печерськ╕й Лавр╕ — це реч╕ дорогоц╕нн╕. Ки╓во-Печерська Лавра не повинна бути осередком т╕льки рел╕г╕йно╖ духовност╕. Вона ма╓ бути осередком духовност╕ взагал╕ — все ж зм╕нилося. Зараз ╕нш╕ рел╕г╕╖, наприклад, католики у Ватикан╕ намагаються впускати якомога б╕льше людей до сво╖х пам’яток. А ми н╕би намага╓мося заховати те, що в нас ╓, — Катерину Б╕локур, Мар╕ю Приймаченко. А хай би т╕, хто прийшов молитися, подивилися б ╕ на живопис Б╕локур. А хто прийшов до Мар╕╖ Приймаченко — помолилися. — Кр╕м музе╖в, як╕ ще проблеми гуман╕тарно╖ сфери бачите? — Гуман╕тарна сфера не активна. Вона ц╕кава, але розпорошена. Я трохи знаю, що в╕дбува╓ться в л╕тератур╕, малярств╕, музиц╕, к╕но. Там потр╕бна концентрац╕я людей. Також треба виставляти те, що ма╓мо. Треба п╕дняти те, що лежить на поверхн╕, але н╕би не ╓ основоположним, — укра╖нський сп╕в. ╢ прекрасний сп╕вак Анатол╕й Мокренко. В╕н родом ╕з Сумщини ╕ вже багато рок╕в проводить там фестивал╕ народно╖ п╕сн╕ — шк╕льн╕, с╕льськ╕, районн╕. Сп╕в ╕ хори — велике багатство укра╖нського народу. Педагог╕чний ун╕верситет ╕м. Драгоманова виношу╓ ╕дею про тезу «Засп╕ва╓ школа — засп╕ва╓ Укра╖на». Все це робитимуть майбутн╕ вчител╕, як╕ там вчаться. Анатол╕й Авд╕╓вський — центр цього руху, ректор ун╕верситету — теж ╕з Сумщини. ╢вген╕я М╕рошниченко колись мен╕ жал╕лася, що вихову╓ сп╕вак╕в ╕ сп╕вачок, як╕ ╖дуть у Москву, Варшаву, в ╤тал╕ю. Вона носилася з ╕де╓ю Мало╖ опери в Тро╖цькому дом╕ на Лук’ян╕вц╕. Зараз я маю порозум╕ння з Новохатьком — ╕ ми хочемо зробити Музичний д╕м саме там, на Лук’ян╕вц╕. А ще ╓ музей Бориса Гмир╕. Ран╕ше таких людей набагато приц╕льн╕ше шанували... ╤ Козловського, ╕ Гмирю, ╕ Петрусенко... — Хто все це проф╕нансу╓? — Я думаю, що просто треба розумно розпорядитися бюджетом. Не потр╕бно великих грошей. А коли говорити про школу, то все це ╕де в систем╕ осв╕ти. Табачник стане найсп╕вуч╕шим м╕н╕стром. Добрий парадокс. — Серед молодшого покол╕ння укра╖нц╕в ╓ думка, що в сфер╕ культури надто часто звертаються до минулого, що браку╓ погляду в майбутн╓. Що про це дума╓те? — Думаю, що вони мають рац╕ю. ╤ тому треба велику та приц╕льну л╕н╕ю вести на осво╓ння англ╕йсько╖ мови. Саме завдяки англ╕йськ╕й мов╕ п╕днялися ╤нд╕я, Китай ╕ Латинська Америка. Мусять англ╕йською вести д╕алог н╕мц╕ з французами, а ╕спанц╕ з ╕тал╕йцями. Мусимо ╕ ми. Сам Бог каже, що треба зосередитися на майбутньому. Треба вчити ╕ рос╕йську, ╕ англ╕йську — це не заважатиме патр╕отизму. Та особливо треба зосередитися на англ╕йськ╕й. Рос╕йськомовний Юр╕й ╤лл╓нко в Канад╕ та США одночасно вчив на к╕нофестивал╕ обидв╕ мови. Зараз мен╕ важко уявити б╕льшого нац╕онал╕ста. Д Дисидент — Я себе н╕коли не вважав дисидентом. Я н╕коли ним не був. Я вважав себе людиною з патр╕отичними поглядами. Я не прагнув виступати та голосно говорити про ц╕ погляди — я хот╕в ╖х вт╕лювати за допомогою сво╓╖ реально╖ роботи. Я був, як робочий в╕л, робоча бджола, я не був людиною, що б’╓ в барабан ╕ кричить про себе. Так само я дуже шанував ╤вана Дзюбу, котрий робив свою роботу та водночас голосно говорив про сво╖ погляди. Також любив Аллу Горську та В╕ктора Зарецького — вони були мо╖ми друзями, ╖хн╕й син та нев╕стка — також мо╖ друз╕. — Якщо ви не дисидент, то вас можна назвати конформ╕стом? — Звичайно. Я 30 рок╕в був членом КПРС. Гр╕х було б не вважати мене конформ╕стом. Скрипник ╕ Хвильовий були комун╕стами ╕ великими укра╖нцями. Але «конформ╕ст» для мене — не лайливе слово. Це людина, котра зна╓ ситуац╕ю, розбира╓ться в ситуац╕╖ та робить т╕ кроки, як╕ вважа╓ потр╕бними. Е Енерг╕я — Мен╕ вистача╓ енерг╕╖. Як казав Стал╕н, посилаючись на Антея, можна притулитися до земл╕ — ╕ буде енерг╕я. Я можу нав╕ть п╕дзаряджати ╕нших — я люблю сво╖х людей. Люблю також сво╓ село, де черпаю енерг╕ю. Люблю м╕сто, в якому живу, попри те, що воно до мене жорстоко ставиться, попри те, що воно вбило мого сина. Я люблю Ки╖в-убивцю. Намагаюся зрозум╕ти за що. Це траг╕чно ╕ боляче. Але так багато прекрасних речей навкруги. Я т╕шуся, що живу. — У вас ╓ житт╓ва ц╕ль, сенс життя? — Це саме життя. Щодня я оточений радостями та печалями. ╤ радост╕, ╕ печал╕ — це величезн╕ крила. В мене великий розмах крил — ╕ в траг╕зм╕, ╕ в радощах. — Не бо╖теся смерт╕? — Боюся болю. Смерт╕ не боюся. Ж Журнал╕стика — Я думаю про журнал╕стику краще, н╕ж вона сама про себе дума╓. Я вважаю ╖╖ четвертою владою. Вона наймолодша за в╕ком представник╕в — журнал╕стами ╓ переважно молод╕ люди. Це надзвичайно ц╕каво — ╕ Юля Мостова, ╕ Серг╕й Рахман╕н, ╕ журнал╕сти «Дня», ╕ «Коментар╕», ╕ Анатол╕й Стреляний, ╕ В╕тал╕й Коротич. Але журнал╕стиц╕ браку╓ гостроти, в╕дваги та в╕дчайдушност╕. Трохи не вистача╓ ╕нтелекту. Вз╕рець — ╕тал╕йський журнал╕ст Роберто Сав╕ано та його репортаж «Гоморра» про ╕тал╕йсько-китайську корупц╕ю. — В Укра╖н╕ журнал╕стика справд╕ ╓ четвертою владою? Чи це лише словосполучення? — Як ╕ ╕нш╕ влади. Як ╕ законодавча, виконавча та судова влади, журнал╕стика ма╓ сво╖ плюси та м╕нуси. З Забобони — Коли бачу кота перед собою, то намагаюся знайти ╜удзика. Чи, принаймн╕, за пупчик тримаюся. Але це таке. Я для себе в╕дкрив справд╕ дивн╕ реч╕. Колись мого сина пересл╕дували та шукали в ╢вроп╕. Тод╕ ж до мого будинку злет╕лися сови. Вноч╕ вони не давали спати — пугутькали без к╕нця. В якусь н╕ч я роз╕злився, набрав кам╕нц╕в ╕ хот╕в у них кинути. Але докинути не м╕г, бо там висок╕ сосни. Так пройшло два-три дн╕. Пот╕м онучка Павличка покликала мене, ╕ я побачив, як прилет╕в лелека та почав клекотати на тих сов. ╤ вони одна за одною одлет╕ли. Залишився т╕льки один лелека. На той час син уже зв╕льнився в╕д пересл╕дувань. Я н╕коли не думав, що бувають так╕ зв’язки м╕ж св╕том душевним ╕ св╕том людським. ╤ ╤нтелектуал — Я т╕шився, коли мо╖ друз╕ Мирослав Попович ╕ Серг╕й Кримський покликали мене писати разом ╕з ними книжку про Сковороду. Кожен писав сво╖ розд╕ли. Думаю, вони не взяли б до себе найдурн╕шого письменника. — У Зах╕дн╕й ╢вроп╕ «╕нтелектуалами» називають людей, як╕ ╓ публ╕чними представниками ╕нтел╕генц╕╖, сво╓р╕дними рупорами. Ви, безперечно, в╕д╕гра╓те цю роль. Як вам у н╕й живеться? — Я не щодня задумуюся над ус╕м цим. Я не думаю про те, як ма╓ себе почувати ╕нтелектуал. — Якби вам самому потр╕бно було б якось окреслити свою роль в укра╖нському сусп╕льств╕, то який «ярлик» ви б обрали? — Он соняшник перед вами сидить. ╤ в пору цв╕т╕ння. ╤ в пору виробництва ол╕╖. Соняшник дуже виснажу╓ землю. Як ╕ рапс. К Кан╕в — У нас люблять ╕кони. Шевченко занадто сконцентрував у соб╕ вс╕ прагнення та бажання. Але Шевченка треба брати в контекст╕ дивовижних людей, як╕ його оточували. Це прекрасний ╕сторик Костомаров, це суперечливий Пантелеймон Кул╕ш, це Микола Гулак, який став одним ╕з досл╕дник╕в «Витязя в тигров╕й шкур╕» ╕ написав до Лобачевського французькою мовою про неевкл╕дову геометр╕ю. Шевченко — не «дуб среди долины ровныя». В╕н ╕снував у оточенн╕ ц╕кавих людей. Якби ми це все густ╕ше сприймали, то ╕накше ставилися б ╕ до Шевченка. — Кого ще можна додати до укра╖нського ╕коностасу? — Франка, звичайно. Це людина величезних потужностей ╕ величезно╖ траг╕чно╖ дол╕. Так само — Лесю Укра╖нку. Я дуже ╖╖ люблю. Я мр╕ю — якщо в мо╓му в╕ц╕ ще можна мр╕яти — написати про останн╕ роки життя Лес╕ Укра╖нки та поставити ф╕льм разом ╕з Мащенком. — Кого з цих трьох можна було б запропонувати на роль ╕кони для наймолодшого покол╕ння укра╖нц╕в? — Шевченка н╕ким не можна зам╕нити. Можна додати ще Вернадського. — Чому саме Шевченко? — Тут ╓дн╕сть високого таланту чи ген╕я з в╕дпов╕дн╕стю житт╓во╖ дол╕. Десятил╕ття солдатсько╖ каторги та знущання зробили Шевченка такою людиною. ╢ ц╕каве досл╕дження Назаренка — цей досл╕дник рос╕йсько╖ л╕тератури зробив книжку про Шевченка не як про поета, а як про людину в оточенн╕ м╕ф╕в. В╕н пише про нож╕ на могил╕, що стала м╕сцем поклон╕ння пророков╕, про претенз╕╖ до Шевченка, який не все зробив ╕з того, що м╕г. Коли таке пише досл╕дник Салтикова-Щедр╕на та Св╕фта, цьому б╕льше в╕риш, н╕ж прописним шевченкознавцям. — А чи не забагато тут страждань? — Страждань вистача╓. Я проти голос╕нь. ╢ такий надзвичайний музичний ╕нструмент, як тремб╕та. Вона асоц╕ю╓ться насамперед ╕з похоронами. Але ж вона не т╕льки для похорон╕в! Вона для народження, хрещення ╕ так дал╕. Одну ╕постась ми зна╓мо — голосимо. Голос╕ння в мод╕. А момент веселий ╕ св╕тлий зовс╕м не використову╓мо. Тут для мене чудовим прикладом завжди був Параджанов — в╕н у всьому м╕г знайти щось см╕шне, парадоксальне, викличне, епатажне. Параджанов був гомосексуал╕стом. Пам’ятаю, в╕н пост╕йно над╕ мною знущався: «Когда ты мне отдашься? Вот видишь, стоит Толя-милиционер? Вот он мне уже отдался. А ты когда?». ╤ т╕шився, що я не знаходжу соб╕ м╕сця од незручност╕. Нав╕ть коли його кидали в тюремн╕ тортури, в╕н все одно знаходив щось, ставав центром уваги. Люди його шанували, бо в╕н мав над╕ю. В╕н н╕коли не любив голос╕ння. Ми занадто любимо плакучу вербу — це наш герб… Л Л╕тература — Щойно в мене була 9-класниця — вона пише роботу для МАН про мене. Розпитувала, як я почав писати в╕рш╕, як до мо╖х в╕рш╕в ставилися? — То ви — живий класик л╕тератури? — Н╕коли про це не думав. Завжди звертаю на жарт, кажу, що я «клацик», клацаю на машинц╕… — Як ви ставитеся до сучасно╖ укра╖нсько╖ л╕тератури? — Вона соб╕ нормально розвива╓ться. Я зазвичай читаю в л╕таку, коли ╖ду до доньки, — вона завжди просить привезти те, що зараз в Укра╖н╕ читають. Ось прочитав «Та╓мницю» Андруховича, «Чорний ворон» Шкляра ╕ «Музей покинутих секрет╕в» Забужко. Мен╕ сподобалося. Правда, я не зрозум╕в, чого Забужко так настропалилася на Л╕ну Костенко. Та й у Андруховича «Москов╕ада» б╕льш ц╕кава, н╕ж «Та╓мниця». — Укра╖нському л╕тературному контексту чогось браку╓? — Браку╓ того ж, чого браку╓ ╕ журнал╕стиц╕. Браку╓ гостроти думки, парадоксальност╕. Браку╓ Едгара По… М Молодь — Мойсей водив людей сорок рок╕в. У нас пройшло всього двадцять. Треба ще двадцять. — Яке буде покол╕ння через двадцять рок╕в? — Воно буде ц╕кав╕шим за мо╓ покол╕ння, що виросло при каганц╕ чи при св╕чц╕. Це буде покол╕ння, що може краще сприймати св╕т у вс╕х його проявах, користуватися новими набутками. Хоча ╕ старше покол╕ння ц╕каве, бо нов╕ покол╕ння н╕коли не знатимуть, що таке земля п╕д босими ногами, що таке в╕тер в пол╕, — вони не матимуть цього особливого досв╕ду. Нове покол╕ння буде б╕льш рац╕ональне, буде перегущене ╕нформац╕╓ю, що нам н╕коли нав╕ть не снилася. — Як можна виховати це нове покол╕ння? — Про це не треба думати. ╥х вихова╓ саме життя. Молодь ма╓ ц╕кавитися вс╕м життям — концертами у ф╕лармон╕╖, виставками… Ось Янукович по╖хав до Ангели Меркель п╕сля концерту Кобзона, а Меркель у Бейрет╕ за два дн╕ перед тим була на концертах Вагнера. Зустр╕чаються два представники двох народ╕в — ╕ дуже важко говорити, що д╕алог м╕ж ними в╕дбува╓ться в одному рег╕стр╕. У Бейрет╕ збережений театр з кр╕слами Р╕харда Вагнера, а парик Йосипа Кобзона нагаду╓ мен╕ теж минуле стол╕ття… Н Нетерпим╕сть — Це стосу╓ться передовс╕м пол╕тики, де люди одного мислення не можуть приймати людей ╕ншого мислення. Р╕зноман╕ття мусить бути вс╕ляким. Я намагаюся бути толерантним. Але до зради я не можу ставитися толерантно. О Об╕сралися — Ваша цитата: «Стою за те, щоб щось залишилось ╕з того, про що ми так давно мр╕яли ╕ як так дуже вс╕ об╕сралися». — Передовс╕м це стосу╓ться кер╕вник╕в помаранчевого руху — Ющенка та Юл╕. Ми ж ╖х носили на руках, шанували та любили. В 2004 роц╕ я д╕став запалення леген╕в… Але винн╕ ╕ вс╕ ми. Якщо вже Ющенко був л╕дером, то мав зробити, щоб усе було одностайно та в╕дпов╕дально. Найменше для себе, найб╕льше для людей. П Поразка — Ваше обличчя було на обкладинц╕ одного часопису ╕з заголовком «Пров╕дники укра╖нських поразок». Чому? — Я не бачив того часопису, але якщо там серед автор╕в поразок ╓ Грушевський, то я радий бути в такому товариств╕. Я шаную Грушевського, Винниченка, Петлюру — вони зробили, що могли. Я не приймаю ╖хньо╖ суц╕льно╖ критики. — За що вас зарахували до ц╕╓╖ категор╕╖? — Думаю, за те, що Укра╖на не приведена до того стану, в якому мала би бути. Можливо, також через те, що гуман╕тар╕╖, як Грушевський, довели Укра╖ну до такого стану. Але ж гуман╕тар╕╖ з’явилися в пол╕тиц╕ т╕льки через те, що не було ╕нших. У 1990-х роках в Укра╖н╕ письменники мали певн╕ знання ╕стор╕╖… Вони по╓дналися з дисидентами, що прийшли з тюремного св╕ту, ╕ створили Рух, створили незалежн╕сть. — Часто вас не люблять за певний опортун╕зм. Рух, пот╕м Ющенко, пот╕м Тимошенко, тепер Янукович. Таку повед╕нку асоц╕юють з╕ зрадою. — Я не можу соб╕ в цьому дор╕кнути. Я зробив усе, щоб Ющенко ╕ надал╕ був президентом. Як голова Конгресу укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ я ╖здив ╕ аг╕тував. Хоча я формально жодним чином не належав до його команди. Навпаки — Ющенко був на мене ображений, бо я свого часу присвятив йому в╕рша з книжки «Противн╕ строфи». Я привселюдно цей в╕рш прочитав. Славн╕ мо╖ д╕ти, ми — гермафродити, А наш вождь-бухгалтер все ж носить бюстгальтер, Любить м╕фи й м╕фчики ╕ м╕ня╓ л╕фчики. Це я читав йому в оч╕. В╕н образився ╕ сказав: «Сам ви бухгалтер». Ющенко не м╕г мене любити. Коли Ющенко отримав сво╖ 5% голос╕в, то ми з╕бралися та вир╕шили, що треба Юл╕ допомогти. Вона залишилася з його командою. ╤ я допомагав, ╖здив. Але коли цього всього не сталося, а вона д╕стала свою поразку, а Янукович вручив прем╕ю Андрусяку, то я подумав, що хочу, аби Янукович став президентом вс╕х укра╖нц╕в. Тод╕ я ув╕йшов у Громадську гуман╕тарну раду ╕ залишився в Шевченк╕вському ком╕тет╕. Думаю, що я правильно зробив, бо так отримав можлив╕сть хоч щось робити — щодня як╕сь реальн╕ реч╕. Я ╖х робитиму ╕ надал╕. А хто мене назива╓ опортун╕стом чи конформ╕стом… то його справа. Я вважаю, що повинен робити те, заради чого живу — живу заради укра╖нсько╖ культури та укра╖нсько╖ мови. Мен╕ байдуже, як хто мене називатиме. Бертольд Брехт казав: «Правди на св╕т╕ р╕вно ст╕льки, ск╕льки кожен винесе ╖╖ на сво╓му горб╕». Р Рух — Тод╕ ╕снував все╓вропейський рух. В╕н ╕шов з ╢вропи через Берл╕нську ст╕ну, через польську «Сол╕дарн╕сть», через прибалт╕йськ╕ рухи. Москва тод╕ теж ворушилася — там був Афанась╓в, який керував московським рухом. Ясно, що все те мало бути ╕ в Укра╖н╕. Я не в╕дразу став таким гострим чолов╕ком, хоча я висловлював сво╖ погляди. Я зац╕кавив «рух╕вц╕в». Мабуть, через те, що був першим секретарем ки╖всько╖ орган╕зац╕╖ Сп╕лки письменник╕в, а ще недавно д╕став Державну прем╕ю Союзу. Вони шукали якусь таку постать, яка могла б ходити по верхах ╕ ╖х обстоювати. Я пам’ятаю, як у зал╕ Сп╕лки письменник╕в, де ╓ 167 м╕сць, сид╕ли представники ╤нституту математики, сид╕ли представники заводу «Б╕льшовик» ╕ заводу «Лен╕нська кузня». Були перем╕шан╕ вчен╕ з письменниками та роб╕тниками. ╤ вс╕ вони вимагали: «╤ване, ск╕льки ти будеш сид╕ти в тому каб╕нет╕? Веди нас! Щось роби!». Амб╕ц╕й вожд╕вських у мене н╕коли не було. Я мав амб╕ц╕╖ чисто письменницьк╕... Дос╕ в мене дуже багато ненаписаного та несод╕яного. Але це сталося. Найдивн╕ше було те, що я як поет, людина небесна та далека в╕д реальних речей, зм╕г побачити набагато б╕льше реал╕стичних деталей того життя, стосунк╕в р╕зних середовищ — письменницьких, мистецьких, артистичних... — Патр╕отизм чи нац╕онал╕зм? — Це не тотожн╕ поняття. Я стою на позиц╕ях Липинського. А от Олег Тягнибок ╕ м╕й колега Дмитро Павличко стоять на позиц╕ях Донцова, так мен╕ вида╓ться. С Сп╕лка письменник╕в Укра╖ни — Зараз Сп╕лка письменник╕в уся опозиц╕йна, бо Володимир Явор╕вський входить у парт╕ю Тимошенко. Сп╕лка письменник╕в, яка б вона не була, не може бути всуц╕ль опозиц╕йною. Вона ма╓ бути всеоб╕йменна, р╕зноман╕тна... С╕м пар чистих, с╕м пар нечистих. Але найприкр╕ше те, що Сп╕лка перестала бути важливим культурним явищем. — Чому так сталося? — ╥╖ вбила запол╕тикован╕сть. Це особиста провина Володимира Явор╕вського. Ма╓ прийти нове покол╕ння — хтось типу Василя Шкляра чи Мар╕╖ Мат╕ос. Вони прийдуть ╕ багато що пом╕няють. — Якщо раптом прийшли ви, то що б пом╕няли? — Десять рок╕в тому я вже хот╕в прийти. Я б не дозволив того, що Сп╕лка розбилася на саму Сп╕лку та на Асоц╕ац╕ю письменник╕в. Нав╕ть якби т╕ р╕зн╕ г╕лки були, то вс╕ вони ╕снували б разом, в одному прим╕щенн╕. Ну а ще я б ур╕зноман╕тнив творче життя Сп╕лки. Треба робити творч╕ вечори, ц╕кав╕ зустр╕ч╕ з ученими, бо зараз те, що в╕дбува╓ться, — це живот╕ння. Т Тел╕жинц╕ — Там похований м╕й син ╕ мо╖ батьки. Я хочу туди повернутися п╕сля свого життя. Багато речей походять саме з Тел╕жинц╕в. Коли в Тел╕жинц╕ прийшов комп’ютерний клас, то я прив╕тав тод╕шнього м╕н╕стра осв╕ти Кременя. У Укра╖нська справа — Це утвердження мого народу в гуман╕тарному та гуман╕стичному контекст╕ св╕тових нац╕й. Моя мр╕я про утвердження в╕льно╖ укра╖нсько╖ людини у в╕льн╕й Укра╖нськ╕й держав╕ ще не збулася. — В╕льна людина — це як? — Ну, ми з вами в╕льн╕ люди. Ми можемо цитувати «Свободу» Поля Елюара як основу основ ╕ розум╕ти, що свобода дуже багато значить у житт╕ людини. Найб╕льше. Ф Ф╕нансування — На жаль, держава не може всього ф╕нансувати. Чикаленко колись казав, що Укра╖ну треба любити не до глибини серця, а до глибини кишен╕. На жаль, у нас дуже мало таких меценат╕в, як╕ люблять Укра╖ну до глибини кишен╕. До глибини кишен╕ Укра╖ну люблять т╕льки бомж╕. В╕дчуття того всього ╓ страшним ╕ лихов╕сним. Був пер╕од, коли укра╖нське та рос╕йське к╕но було в однаковому стан╕ — в стан╕ занепаду. Але з’явився Пут╕н, який з╕брав режисер╕в ╕ з╕брав меценат╕в. А меценати в нього р╕зн╕ — одн╕ за кордоном, ╕нш╕ сидять, а трет╕ служать. А в нас меценати не ручн╕ — це вони вир╕шують, кого ставити президентом. От ╕ ма╓мо так звану демократ╕ю. На фестивал╕ «Молод╕сть» я був щасливий побачити укра╖нський ф╕льм про сестер Тельнюк, а ще п╕ду дивитися ф╕льм Лозниц╕ «Щастя мо╓». Меценати повинн╕ вкладати грош╕ не лише в «Донбас Арену», не лише в арт-центр П╕нчука, але й у к╕но, л╕тературу, малярство. — Дайте дек╕лька ╕дей для меценат╕в — можливо, ╖м просто браку╓ креативност╕. — Треба ф╕нансувати к╕но — найкраще та найталановит╕ше. Треба, щоб виходило сто ф╕льм╕в — тод╕ серед них буде п’ять хороших ф╕льм╕в. X Хрестомат╕я — Чи канон╕зований письменник, чи не канон╕зований — все одно вс╕ читають те, про що читають. — Але в контекст╕ школи говорять про перезавантажен╕сть програми та пропонують виключити з хрестомат╕й нин╕ живих автор╕в. — Це така хитренька теза нин╕шнього м╕н╕стра осв╕ти. Вигнавши з п╕дручник╕в Л╕ну Костенко, Дмитра Павличка, ╤вана Драча, в╕н вижене з п╕дручник╕в велику долю укра╖нсько╖ справи. — Кого ще можна було би додати в коло обов’язкового читання старшокласник╕в? — Тих, хто вже в╕дбувся — Жадана, Мат╕ос, Андруховича, Шкляра... Ц Ц╕л╕ — Я дуже мало досяг. Жалкую, що багато сил, вол╕, енерг╕╖ витратив на пол╕тичн╕ справи. Вони мало дають поживно╖ людсько╖ радост╕. Якби я б╕льше працював у л╕тератур╕, то вона дала б мен╕ б╕льше радост╕. У мене багато недописаних к╕нопов╕стей ╕ прози. Х╕ба що в╕рш╕ писав, бо в╕рш╕ можна писати на кол╕н╕. А от проза вимага╓ свинцю в одному м╕сц╕. Ч Читач — Про читача я н╕коли не думав. Я пишу те, що мен╕ ц╕каво. Я не думаю про те, щоб писати для свого читача. — Хто ваш читач? — На мо╖ творч╕ вечори приходять вчител╕ укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, художники — ╕нтел╕генц╕я приходить. Ш Шевченк╕вська прем╕я — Весь час казали, що Шевченк╕вська прем╕я не справля╓ться з╕ сво╖ми завданнями. Я вже багато часу в Шевченк╕вському ком╕тет╕. Це змушу╓ мене пильн╕ше ставитися до мистецького процесу. Тепер цих прем╕й буде 5, а не 10 — це змушуватиме пильн╕ше роздавати прем╕╖. Претенз╕╖ будуть завжди. — Чи в╕добража╓ Шевченк╕вська прем╕я стан сучасно╖ укра╖нсько╖ культури? — Частково. Не можна все в╕дзначити, але можна найпом╕тн╕ш╕ реч╕ вид╕лити, до яких не мають претенз╕й ╕нш╕ члени ком╕тету. Треба ж, щоб зб╕глися смаки. Але ж ╓ р╕зн╕ точки зору. Щ Щастя — Це те, до чого людина пост╕йно прагне. Це те, що попереду, м╕раж, дивне в╕дчуття. Мати крихту щастя можна тод╕, коли ти робиш добро ╕ направду допомага╓ш комусь. Ю Юн╕сть — Я був щасливим п╕онером ╕ щасливим комсомольцем. Босоноге дитинство, вчився спочатку в сво╓му сел╕, пот╕м ходив у сус╕дн╓ село. Я був дитиною старших батьк╕в — вони давали мен╕ волю, аби лиш вчився. ╤ я вчився та займався спортом — футбол, волейбол, б╕г... — Коли усв╕домили, що почалося доросле життя? — Я готувався, що мен╕ дадуть золоту медаль, але ╖╖ дали доньц╕ першого секретаря райкому парт╕╖. Тод╕ я зрозум╕в, що життя дуже ц╕каве. Я в╕дмовився брати атестат зр╕лост╕ — мен╕ його т╕льки пот╕м передали. Я — Хочу побажати соб╕ добра ╕ щастя, зд╕йснення того, чого мен╕ ще не вдалося зд╕йснити. — В «Анкет╕ Пруста» ╓ таке запитання: що б ви сказали, якби зустр╕лися з Богом? — Я би вибачився за те, що я такий.
╤рина СЛАВ╤НСЬКА http://life.pravda.com.ua/person/2010/11/8/64667/
╤ван ДРАЧ СИВИМ КОНЕМ
СМЕРДИ ╤ КОЗАКИ
Я — смерд. Люблю смерд╕ти козакам, Коли вони, величн╕ ╕ статечн╕, Все важать вусом кожен м╕л╕грам Пихи сво╓╖ — ╕ ковтають блешн╕... Я гн╕й тод╕ несу на гармаках, Щоб ╖х носи запчихали п’янезн╕. Тод╕ пройдусь м╕ж ними на руках, Поковерзую — збитки величезн╕! Я — смерд. Я про╕сную к╕зяком. Я зашмарую хату, щоб б╕лив ти, Щоб горував заможним козаком. У нас сво╖ ╕ правди ╓, ╕ кривди. ╤ р╕зн╕ в нас ╓ радощ╕ й жал╕. Ти в╕риш в Божу ╕стину безсмертну. Та ╕стина ╕сну╓ на земл╕ ╤ пахне кв╕тка завдяки лиш смерду. ╢ в мене ах╕ллесова п’ята. Бо в смерда ╓, так, як ╕ в тебе, д╕ти. ╤ та п’ята вс╕х козак╕в в╕та, Бо й д╕ти смерда хочуть не смерд╕ти… * * * Мечем Дн╕пра розрубана Вкра╖на — Вона ще дос╕ дивом не зрослась, Тому вона й вою╓ на кол╕нах, Немов повержений у битв╕ князь. Побитий тяжко, але недобитий! В╕н що не день п╕дводиться з кол╕н П╕д рег╕т ╕ п╕д глум несамовитий Сво╖х р╕днющих проклятущих ст╕н. Чи ви це — Дорошенки, Хмельниченки? Чи Брюховецьк╕ у кривав╕й гр╕? Чому за вас покутують Шевченки, Франки ╕ Лес╕ — сл╕в поводир╕. ╤ знову хтось вистр╕лю╓ з чорнозему. В╕н тут тисячол╕ття в╕кував. ╤ знову набира╓ться хтось розуму, ╤ знову кост╕ править костоправ... Чи зд╕йметься з кол╕н? Анумо, князю! Микито Кожум’яко, поможи!.. П╕дводиться в╕н, геть побитий гряззю, Та це не в╕н, а це Вона в тяж╕. Це Мати наша, рубана й побита, Це Неня наша, Господи, це ти!.. ╤де жива по цвинтарних по плитах, А з не╖ осипаються хрести...
ХОХЛИ
Опротив╕ло буть укра╖нцем Запишусь в хохли ╢ така дивовижна нац╕я Я лисий вона вся чубата Запишусь матиму чуба Колись на футбол╕ в Москв╕ На матч╕ «Динамо» — «Спартак» Читав неспод╕ване гасло «Ельцин заставь хохлов Накормить нашу Россию» Думав що за могутня нац╕я Може таку пр╕рву прогодувати Добре що не Китай лиш Рос╕ю Заповажав тод╕ годувальник╕в «Хороший хохол — мертвый хохол» Читав на парканах Криму В геро╖чну епоху Мешкова Вони ╕ ╖х хохл╕в ненавидять Так як ╕ нас укра╖нц╕в Неспод╕вано тод╕ думав ╤ сповнився сол╕дарност╕ До братн╕х хохл╕в Сьогодн╕ вноч╕ почув По американськ╕й рос╕йськ╕й «Свобод╕» Як ведучий ╢рофе╓в Автор роману «Москва — Петушки» Пропону╓ укра╖нську антолог╕ю В переклад╕ по-рос╕йськи Дуже кльово назвати Аби розкупили в╕дразу «Хохлы бомбят Москву» Вир╕шив не загаятись ╤ таки записатись в хохли... * * * Гортаю сво╖ папери Перебираю сво╓ життя Де сери пери ╕ хери Доводили мене до пуття В три ц╕пи мене молотили В три погибел╕ гнули Св╕тов╕ ╕ р╕дн╕ мудили Орденоносн╕ акули Але я якось виживав Бо р╕дну траву жував ╤ воду криничну пив ╤ дол╕ тому не пропив
ВИШИВАНКА
Я по св╕ту ╕ду в вишиванц╕, А за мною вовки-с╕романц╕ Доганяють сл╕дом навмання. Я в╕д них в╕дбиваюсь щодня. З малол╕тка ╕ду в вишиванц╕. Народився — в╕дразу у шанц╕ Я попав, бо в╕дразу в бою Обстаю за Вкра╖ну свою. М╕й професор колись в вишиванц╕ Був скал╕чений. Був в лихоманц╕. Йому вишили ф╕нками груди. В╕чна заполоч. В╕чн╕ паскуди. Все життя я ╕ду в вишиванц╕. В н╕й ходили вкра╖нськ╕ повстанц╕ ╤ в Норильську вмирали як ст╕й... В вишиванц╕ ходити зум╕й!..
ОЛ╤ГАРХАТ
В╕д б╕ло╖ хати до Б╕лого дому... Борис Ол╕йник
1-й голос: Серед б╕лих-б╕лих хат Чорний зр╕с ол╕гархат. Трусять б╕л╕ сво╖ пархи Мо╖ чорн╕ ол╕гархи. Творять сво╖ чорн╕ справи Чорнорот╕ скиртоправи. Ми виб╕лю╓м ╖х сутн╕сть ╤ пряму╓мо в майбутн╕сть, Бо без них ми н╕ц не варт╕, Бо у них стоять на варт╕ Славн╕ страж╕ св╕тов╕ ╤ в Нью-Йорку, ╕ в Москв╕.. 2-й голос: Може, все ж таки не чорн╕? Де м╕норн╕, де мажорн╕, Може, все ж таки ряб╕ — Кожен по сво╖й судьб╕ Трохи чорний, трохи б╕лий, Кожен зух ╕знахабн╕лий, Трохи б╕лий, трохи чорний, Все ж не лантух, а проворний, Все ж меткий (для нас?), (для себе?) Хилить птаство синьонебе (Буде вам ╕ буде нам?!) Чи словесний це бедлам? (Б╕ди нам, а грош╕ вам!) Що ж навп╕л? Що пополам?!
ВОР
Ц╕лий в╕к краде ╕ бреше, Бреше й краде, аж гуде. Так за словом слово теше, Бреше в плем’я молоде. Плем’я правду цю ковта╓, Буде правда ця вов╕к, ╤ хвалу йому верта╓: Найчесн╕ший чолов╕к. Це колись жахались: «Проб╕!» Сл╕в таких — чума ╕ мор. Це колись було на лоб╕ Тяжко випалено: «ВОР». В╕н не може, щоб не красти, А брехло споконв╕к╕в. Синьо-жовто╖ в╕н масти, З касти ще б╕льшовик╕в.
TV
Знов приб’╓ться Сав╕к Шустер Знову вистро╖ть хохла Вдруге втрет╓ вп’яте вшосте Аби виправка була Вс╕х постро╖ть по ранжиру Як велить електорат Вс╕х готу╓ до еф╕ру ╤ хохол безтямно рад В телев╕з╕╖ кайфу╓ Тисне кнопки в один мент Ну а Сав╕к диригу╓ Зайшлий диво-диригент Десь там вимели м╕тлою Ну а в нього тут амур П╕д хохляцькою полою ╤нтерсав╕к ╤нтерчмур З ним шука╓мо ми славу Вже накрила нас зима Що б знайти нам свого Саву Ну ж нема╓ ну ж нема
ТИСЯЧОЛ╤ТТЯ
Вкра╖нське збира╓ться гетто — В кобзарськ╕й св╕тлиц╕ чи де? Чи з нами Шексп╕р а чи ╫ете? Шевченко за руку веде?! Вже тисячу рок╕в ╜етту╓мо У себе п╕д власним в╕кном. ╤ знову печал╕ гарту╓мо, Вкрива╓мо с╕рим сукном ╤ плачемо, плачемо, плачемо — Противн╕ життя плакс╕╖... Тисячол╕ття в╕дзначимо, Ридальники в╕чн╕ мо╖?!.
ВАСИЛЬ ЧЕРВОН╤Й
Блискавка б’╓ по вершинах. Народна прикмета
Василь — герой був. В пору безгеройства В╕н нудився останн╕ми роками. У пору долара, принижень ╕ холуйства Життя, розкреслене рах╕вниками, Йому смерд╕ло. В╕н шукав козацтва, Боготворив — творив повстанськ╕ схрони. Шукав в╕н братства м╕ж бол╕т лайдацтва. Зухвалий був у вивертах мамони. В╕н розминувся, безперечно, з часом. В╕н був би св╕й в УПА чи в Берестечку. Ходив в╕н гордо, не звивався плазом. Попробуй його смикни за вуздечку! Чи депутат, чи губернатор — хтозна — Куди б його не занесла орб╕та! В╕двага буйна. Ц╕льн╕сть гранд╕озна. Серед грози впав у розповн╕ л╕та. «Хай через труп м╕й п╕п московський ╖де — Москва не ма╓ бути на Волин╕!»... На свою голову в╕н кликав б╕ди. Пандору в╕н тривожив у гордин╕. А в Бога була неймов╕рна в╕ра. В╕н не пол╕тик був. Не хитрий пасталака... Бог в╕д плеча ╕ до плеча його пром╕ряв Вогненним метром — ╕ дощем заплакав...
ПАМ’ЯТ╤ АСЛАНА МАСХАДОВА
Величезна скажена ╕мпер╕я — ╤ маленький, мов жолудь, народ... Як рад╕╓ тепер фанабер╕я, Що взяла вона жолудя в рот. Що ковтнула — старалися ╕роди. Ще везе ╖м, везе до пори! Буйний жолудю! Помстою вироди ╤ з╕ шлунка ╖╖ роздери! В Дем╕урга — своя бухгалтер╕я: Дожене ще й тебе ╕ мене. Ще на дуб╕ чеченськ╕м ╕мпер╕я Шабатуру свою роз╕пне!..
ПОРАДИ БОСАМ
Босий бос басу╓ басом Б╕с на б╕с плазу╓ плазом Б╕с вкусити хоче боса Щоб була босиха боса Бос ходити ма╓ взутий А то може б╕с узути ╤ хоч бос╕в тих до б╕са Кожен бос драту╓ б╕са Не ходи ти босий босе Бо прийде д╕вчатко босе Й випустить на тебе б╕са А д╕вчаток тих до б╕са Коли хочеш жити басом З мерседесом з прибамбасом Тож пильнуйся ходи взутий А то може б╕с узути ╤ не визволить босиха ╤ не вимолить б╕сиха Й бос тод╕ вже не басу╓ Тод╕ всу╓ все ╓ всу╓.
КОРУП ╤ КОРУПЦ╤Я
Щоранку знуща╓ться Коруп, Скида╓ться на р╕ц╕, На вудку в усяку сторону Туманом димить в молоц╕. Щоранку виляску╓ Коруп, Що корупц╕ю започаткував ╤ в╕чну народну покору Слухнян╕стю пошаткував. Корупц╕я з корупцями — Р╕чка в╕д не╖ димить Туманами з ман╕вцями... Сонце все злиже за мить?! Така у нас в╕чна ╕люз╕я. А Коруп — в╕н цар р╕ки... Корупц╕я — наша контуз╕я. Не скажеш, що навпаки... * * * Знов замурзана мармиза Знов при╖де Кондол╕за Буде нам мармизу мити Од Москви нас боронити Гетьте руки москалюги Попуст╕те нам попруги Захисти нас любий ребе Хто ж вборонить нас в╕д себе Нас в╕д нас хто оборонить Закопа╓ р╕дн╕ схрони Коли б так ╕шли на ката Як ╕демо брат на брата
П╤П
Гайдамацький був п╕п. Йому руки, живому, спалили. Вже не руки були. Зам╕сть рук — то жахн╕ кимаки. ╤ здувались на лоб╕ Православн╕ просмален╕ жили. Жовна люто ходили, Мов п╕д щоками йшли кулаки... Йшли до нього на спов╕дь. Просто перли у тому п╕ар╕. Кимаками хрестив в╕н — Православ’я од нього гуло. Чув сам папа про нього. Одсахнувся од нього в т╕ар╕... ╤ на ньому стояло Скаженюще мо╓ село... Часом лаю я долю, Бо вона все мен╕ в невдогод╕. То вона дурнувата, То глуха, то тупа, то сл╕па... Лиш одне чую дос╕, Що при всяк╕й паскудн╕й погод╕ Все ж м╕й прад╕д ходив, Чи прапрад╕д до того попа...
РОЗПЕРЕЗ
Телятко знайшлося в корови — ╤ три дн╕ трива╓ гульня, ╤ дух самогонки здоровий Освою╓ радо р╕дня. Померла прабаба нарешт╕, А д╕д в не╖ ще баобаб: Колись танцювала у решет╕. Ми з честю проводим прабаб. А вже коли внучка знайдеться, Суц╕льний п╕де розперез, То з’╖деться Харк╕в й Одеса, А можем сам╕ без Одес. За це ми якраз повставали, За це ми Сиб╕р одбули, Щоб мертв╕ ╕з трун повставали Й безтямно ╕ тупо пили. Оце демократ╕я, ненько! Це хто насм╕ха╓ться з нас?! ╤ шапку скида╓ Шевченко, ╤ в шапку рида╓ Тарас. * * * Хто тут батька лише закопав, А я закопав ╕ сина. Кому чорна д╕сталась копа, Мен╕ ж — люто сива. Не можу молитву до неба вести, Нав╕ть не можу завити. Не можу шепнути просто «прости», Я — в брехнях талановитий. Тут солдат тел╕жинська рота Будяками сто╖ть край тину. Тут земля розчеп╕рила рота ╤ ковтнула мою дитину... Аби не був гордим, мордою в болото, Не т╕льки тебе, а всю долю-судьбу, Аби болотом стало все ср╕бло-злото, Ср╕бло-злото, якого ╕ не набув. ╤ те, синочку, як одбивали тоб╕ печ╕нку, ╤ як дерли оч╕ тоб╕, аби вбивць не вп╕знав — ╤ все це я маю простити, синку?!. Це християнська мен╕ новизна. Це мене роздира╓ м╕ж небом й землею, Це мене врешт╕ уже роздере — Ця вина безпросв╕тна, рот повен ╜лею, ╤ оце найнов╕ше, що дуже старе...
ОСТАНН╤ АТАКИ
В. Г. Ковтуну
Баба з д╕дом повзуть на город Переможц╕ в╕йни св╕тово╖ Укра╖нський городн╕й народ По-пластунськи повзуть наш╕ во╖ Костил╕ б╕ля призьби лежать Бос╕ ноги сво╓ одходили По-пластунськи вперед в с╕ножать Пруть стар╕ ╕з останньо╖ сили Дзот останн╕й городн╕й ╖х дот Л╕то л╕туй зиму зимувати На пир╕й блекоту на осот Серце рвуть як чеку ╕з гранати По-пластунськи картоплю в м╕шки То вже буде ос╕ння атака Так прошкують життя навпрошки Аж регоче сус╕д-гульт╕пака Смерть з косою в подв╕р’╖ сто╖ть Смерть чату╓ як смерть нев╕дпорно М╕дь ╕з клубу звитяжно сурмить Ексклюзив незалежност╕ Порно
ШКОЛА
Л╕д╕╖ Кравченко
Подивилась вона на сестру ╤ сказала вона сестр╕: — У тебе дво╓ близнючок ╤ у мене хлопчина. Давай зробимо школу — Укра╖нську школу у Риз╕. Буде в нас своя Укра╖на. Стала одна прибиральницею, А друга сестра директрисою, А мама ╖хня стала бабусею Для вс╕х школяр╕в. Прибиральниця часом Важлив╕ша директриси, А директриса з ганч╕ркою Витира╓ носа м╕н╕страм... Як вони понев╕рялись, Знав лише Господь Бог, Але вистояли, збулись Укра╖нською школою в Риз╕... А ви в Укра╖н╕ Можете збутись школою Чи укра╖нським ун╕верситетом, Чи бодай укра╖нською ганч╕ркою, Щоб витерти носа м╕н╕страм?!
МАЙБУТН╢ НАЛЕЖИТЬ Д╤ТЯМ
Майбутн╓ належить д╕тям. Я знаю нав╕ть — чи╖м. П╕д ╖хн╕м махровим суцв╕ттям Недобре у пекл╕ мо╖м. Майбутн╓ належить внукам. Я знаю нав╕ть — яким. ╥х не торкнула розпука Крилом безжально г╕рким. Привозить ╖х «мерс» ачи «майбах» При вишколен╕й шоферн╕. ╥х усм╕шка штивна ╕ зайва Вистр╕люватиме по мен╕. Зак╕нчивши лондонську школу, Гламур з╕шкребуть з сорбон. Д╕ди ╖х прийшли з комсомолу, А внуки х╕ба з VIP-персон. Pаpа ╕ maman пильнуватиме Державу для них вберегти, Щоб я не псував т╕ ватмани, Де креслили ╖х архетип. Хто скрутить в’язи майбутньому, Той ма╓ крутити — вже! А то засм╕╓мося кутн╕ми — ╤ не розведеш ╖х ножем. Будемо простор╕кувати, Що знов облапошили нас. ╤ щоб колись не викрикувати, Приймайте в╕д мене пас!..
СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ
Не медичка Дуся — Душа синьоока, бо петербуржа, Не под╕льська Ядв╕га тонюня, А якраз навпаки... Явдоха Широка, Молодиця задаста ╕ дужа В╕зьме тебе, сухотника, У ялтинськ╕ приймаки. ╤ будеш ти ялтинцям Проводити водогони, Комплектувати пожежник╕в На столичний св╕й смак. А покол╕ння наступн╕ — Пихат╕ так╕ в╕трогони Усе норовлять проти тебе, — Не ╖хн╕й ти подоляк. Шкодують тоб╕ завулка Чи якогось дурного музею, Щоб притулитись по-людськи, Бо ялтинцям ти — не св╕й. Хоч мають отих музе╖в ╤мператорську гамазею, Розмотують перед кожним Гонористий сув╕й. Самотн╕м сто╖ш на цвинтар╕, Дорогий земляче Степане, ╤ я коло тебе стану, Притулюся до тво╖ вини. Я вже тепер не в╕рю, Що колись у них розуму стане. Пов╕й же на Ялту, в╕тре, З под╕льсько╖ сторони...
СИВИМИ ВРУНАМИ
Твоя бр╕вка тонколука Все мене стр╕ля╓ з лука Мо╓ диво тонкостебле Тво╓ слово хитре й тепле Твоя мова тонкорунна Та на сив╕ мо╖ вруна Наче канна тонкостанна Богор╕вна Богоданна Б╕лоп╕нна славна панна Не вполю╓ цього пана Тонкорунна довгостебла Баскетбольн╕ грають стегна Волейбольн╕ грайн╕ перса Щойно випорснули з мерса А чи сил на не╖ стане На це диво тонкостанне То ж в поез╕╖ чи в проз╕ Закарбуй соб╕ на нос╕ А то ж ти як Бурат╕но Будеш з носом неодм╕нно Н╕жна бр╕вка тонколука Все мене стр╕ля╓ з лука Чи ж мене для тебе стане Мо╓ диво тонкостанне?! Твоя зваба тонкорунна Та на сив╕ мо╖ вруна?!
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12430
|