Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»


10 УКРА╥НСЬКИХ С╤ЯЧ╤В
Сво╓ю невтомною працею вони творили маси нових св╕домих укра╖нц╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2013 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#42 за 18.10.2013
СИВИМ КОНЕМ

Поет ╕ час

17 жовтня ╤ванов╕ Драчу виповнилося 77 рок╕в!

╤ван ДРАЧ
СИВИМ КОНЕМ

В╤Д А ДО Я
А
Авторитет
— Народи визначаються за письменниками. Укра╖на — це вже держава, яка намага╓ться стати державою з р╕зноман╕тним усп╕хом. Я колись не дуже в╕рив, що за мого життя Укра╖на постане державою. Але вона таки постала — ╕ я мав до того певну причетн╕сть.
— Яке ваше м╕сце в становленн╕ Укра╖ни?
— Ну, раз абетка, то я скажу по абетц╕. А, Б, В, Г, Д... От я — це «Д». Драч.
Б
Бажання
— Хот╕лося б, щоб укра╖нський народ, укра╖нська нац╕я, укра╖нський етнос б╕льше в╕дпов╕дав би сво╖й сут╕ як народ, як нац╕я — як поляки, рос╕яни, н╕мц╕, французи.
— То нац╕я тотожна етносу? Тод╕ що розум╕ти п╕д «етносом»?
— Якщо розум╕ти нац╕ю в сенс╕ пол╕тичному, то вона, звичайно, не тотожна етносу. Тут треба йти за Липинським, а не за Донцовим.
Коли казати про етнос, то цей час вимага╓ щось ╕ в╕д етносу. Ми бачимо, що Меркель, яка думала з╕брати докупи вс╕х н╕мц╕в, турк╕в ╕ серб╕в, не вдалося цього зробити. Тепер вона заклика╓, що вс╕, хто хоче бути в Н╕меччин╕, мають шанувати н╕мецьку мову та культуру. Французи почали говорити про це ще ран╕ше. Поляки взагал╕ можуть бути вз╕рцем у цьому аспект╕.
— То що — укра╖нська Укра╖на, укра╖нське походження з д╕да-прад╕да?
— Мен╕ вида╓ться, що це не ╓ основним. Коли я вишукую все, написане про ╤вана ╫онту, то найкраще про нього написав Антонович, а це був нап╕вмадяр-нап╕вполяк. При цьому в╕н — вчитель Грушевського та один ╕з основоположник╕в укра╖нського буржуазного нац╕онал╕зму, чи як там це тепер називають.
— То що важить?
— Важить мова та духовна наповнен╕сть — культура, в╕дчуття сво╓╖ приналежност╕ до Укра╖ни. Ще Леся Укра╖нка писала: «Послуха╓ш, як вони по-укра╖нськи говорять — то л╕пше б вони говорили по-китайськи».
В
Влада
— Коли йдеться про Маргарет Тетчер ╕ В╕льяма Голд╕нга, то було би дивно, якби Голд╕нг займався пол╕тикою. В╕н писав сво╖ романи, а Маргарет Тетчер займалася пол╕тикою.
Але така нац╕я, такий народ, як в Укра╖н╕, щойно ста╓ на ноги. Коли тут л╕тератори п╕шли в пол╕тику, то це було те ж саме, що й Грушевський або Петлюра в пол╕тиц╕. Вони не були фаховими прописними пол╕тиками, але почали займатися пол╕тикою.
Чим краще буде розвиватися укра╖нська пол╕тика, тим дал╕ будуть в╕ддалятися л╕тератори в╕д пол╕тики.
— Як пол╕тика вплинула на вашу творч╕сть?
— Це треба читати. Одна з мо╖х останн╕х книжок зветься «Противн╕ строфи». Там, зв╕сно ж, пол╕тика вплинула. Сама назва говорить, що вони противн╕ — це вплив пол╕тики.
— Ви могли б творити зовс╕м поза пол╕тичним контекстом?
— Я й так багато творю поза пол╕тичним контекстом. Ось коли я пишу про Набокова, який прилет╕в до мене метеликом, — то це не пол╕тика.
— Сучасним укра╖нським л╕тераторам варто було б ╕ти в пол╕тику?
— Думаю, що ми, люди старшого покол╕ння, вже приречен╕ на пол╕тику. До мене щодня багато людей ╕дуть, як до депутата на прийом, хоча я давно не в парламент╕.
А молодше покол╕ння 50-л╕тн╕х — Юр╕й Андрухович, Оксана Забужко — цього вже не потребу╓. Олесь Дон╕й, Кость Матв╕╓нко, ╖хн╕ ровесники — це пол╕тики.
— Чому?
— Бо Укра╖на вже в╕дбулася як держава. Вже ╓ над╕я. Я чую, що щось творче ╕ незворотн╓ в╕дбулося з етносом.
Г
Громадська гуман╕тарна рада
— Коли Янукович вручав Шевченк╕вську прем╕ю Михайлу Андрусяку за його тритомник про УПА, то я п╕д╕йшов ╕ прив╕тав його з тим, що в╕н переступив сво╖ меж╕ та вручив цю прем╕ю. Президент повинен бути президентом вс╕х укра╖нц╕в — ╕ я прив╕тав його з тим, що в╕н став на цей шлях.
Ось чому я не в╕дмовився в╕д участ╕ в Гуман╕тарн╕й рад╕. Там я буду намагатися зберегти все, що можна зберегти. Зараз ╓ багато речей, як╕ треба захищати.
— Як╕ конкретно?
— Музе╖ в Ки╓во-Печерськ╕й Лавр╕ — це реч╕ дорогоц╕нн╕. Ки╓во-Печерська Лавра не повинна бути осередком т╕льки рел╕г╕йно╖ духовност╕. Вона ма╓ бути осередком духовност╕ взагал╕ — все ж зм╕нилося.
Зараз ╕нш╕ рел╕г╕╖, наприклад, католики у Ватикан╕ намагаються впускати якомога б╕льше людей до сво╖х пам’яток. А ми н╕би намага╓мося заховати те, що в нас ╓, — Катерину Б╕локур, Мар╕ю Приймаченко. А хай би т╕, хто прийшов молитися, подивилися б ╕ на живопис Б╕локур. А хто прийшов до Мар╕╖ Приймаченко — помолилися.
— Кр╕м музе╖в, як╕ ще проблеми гуман╕тарно╖ сфери бачите?
— Гуман╕тарна сфера не активна. Вона ц╕кава, але розпорошена. Я трохи знаю, що в╕дбува╓ться в л╕тератур╕, малярств╕, музиц╕, к╕но. Там потр╕бна концентрац╕я людей. Також треба виставляти те, що ма╓мо.
Треба п╕дняти те, що лежить на поверхн╕, але н╕би не ╓ основоположним, — укра╖нський сп╕в. ╢ прекрасний сп╕вак Анатол╕й Мокренко. В╕н родом ╕з Сумщини ╕ вже багато рок╕в проводить там фестивал╕ народно╖ п╕сн╕ — шк╕льн╕, с╕льськ╕, районн╕.
Сп╕в ╕ хори — велике багатство укра╖нського народу. Педагог╕чний ун╕верситет ╕м. Драгоманова виношу╓ ╕дею про тезу «Засп╕ва╓ школа — засп╕ва╓ Укра╖на». Все це робитимуть майбутн╕ вчител╕, як╕ там вчаться. Анатол╕й Авд╕╓вський — центр цього руху, ректор ун╕верситету — теж ╕з Сумщини.
╢вген╕я М╕рошниченко колись мен╕ жал╕лася, що вихову╓ сп╕вак╕в ╕ сп╕вачок, як╕ ╖дуть у Москву, Варшаву, в ╤тал╕ю. Вона носилася з ╕де╓ю Мало╖ опери в Тро╖цькому дом╕ на Лук’ян╕вц╕. Зараз я маю порозум╕ння з Новохатьком — ╕ ми хочемо зробити Музичний д╕м саме там, на Лук’ян╕вц╕.
А ще ╓ музей Бориса Гмир╕. Ран╕ше таких людей набагато приц╕льн╕ше шанували... ╤ Козловського, ╕ Гмирю, ╕ Петрусенко...
— Хто все це проф╕нансу╓?
— Я думаю, що просто треба розумно розпорядитися бюджетом. Не потр╕бно великих грошей. А коли говорити про школу, то все це ╕де в систем╕ осв╕ти. Табачник стане найсп╕вуч╕шим м╕н╕стром. Добрий парадокс.
— Серед молодшого покол╕ння укра╖нц╕в ╓ думка, що в сфер╕ культури надто часто звертаються до минулого, що браку╓ погляду в майбутн╓. Що про це дума╓те?
— Думаю, що вони мають рац╕ю. ╤ тому треба велику та приц╕льну л╕н╕ю вести на осво╓ння англ╕йсько╖ мови. Саме завдяки англ╕йськ╕й мов╕ п╕днялися ╤нд╕я, Китай ╕ Латинська Америка. Мусять англ╕йською вести д╕алог н╕мц╕ з французами, а ╕спанц╕ з ╕тал╕йцями. Мусимо ╕ ми.
Сам Бог каже, що треба зосередитися на майбутньому. Треба вчити ╕ рос╕йську, ╕ англ╕йську — це не заважатиме патр╕отизму. Та особливо треба зосередитися на англ╕йськ╕й. Рос╕йськомовний Юр╕й ╤лл╓нко в Канад╕ та США одночасно вчив на к╕нофестивал╕ обидв╕ мови. Зараз мен╕ важко уявити б╕льшого нац╕онал╕ста.
Д
Дисидент
— Я себе н╕коли не вважав дисидентом. Я н╕коли ним не був.
Я вважав себе людиною з патр╕отичними поглядами. Я не прагнув виступати та голосно говорити про ц╕ погляди — я хот╕в ╖х вт╕лювати за допомогою сво╓╖ реально╖ роботи. Я був, як робочий в╕л, робоча бджола, я не був людиною, що б’╓ в барабан ╕ кричить про себе.
Так само я дуже шанував ╤вана Дзюбу, котрий робив свою роботу та водночас голосно говорив про сво╖ погляди. Також любив Аллу Горську та В╕ктора Зарецького — вони були мо╖ми друзями, ╖хн╕й син та нев╕стка — також мо╖ друз╕.
— Якщо ви не дисидент, то вас можна назвати конформ╕стом?
— Звичайно. Я 30 рок╕в був членом КПРС. Гр╕х було б не вважати мене конформ╕стом. Скрипник ╕ Хвильовий були комун╕стами ╕ великими укра╖нцями.
Але «конформ╕ст» для мене — не лайливе слово. Це людина, котра зна╓ ситуац╕ю, розбира╓ться в ситуац╕╖ та робить т╕ кроки, як╕ вважа╓ потр╕бними.
Е
Енерг╕я
— Мен╕ вистача╓ енерг╕╖. Як казав Стал╕н, посилаючись на Антея, можна притулитися до земл╕ — ╕ буде енерг╕я.
Я можу нав╕ть п╕дзаряджати ╕нших — я люблю сво╖х людей. Люблю також сво╓ село, де черпаю енерг╕ю. Люблю м╕сто, в якому живу, попри те, що воно до мене жорстоко ставиться, попри те, що воно вбило мого сина. Я люблю Ки╖в-убивцю. Намагаюся зрозум╕ти за що. Це траг╕чно ╕ боляче.
Але так багато прекрасних речей навкруги. Я т╕шуся, що живу.
— У вас ╓ житт╓ва ц╕ль, сенс життя?
— Це саме життя. Щодня я оточений радостями та печалями. ╤ радост╕, ╕ печал╕ — це величезн╕ крила. В мене великий розмах крил — ╕ в траг╕зм╕, ╕ в радощах.
— Не бо╖теся смерт╕?
— Боюся болю. Смерт╕ не боюся.
Ж
Журнал╕стика
— Я думаю про журнал╕стику краще, н╕ж вона сама про себе дума╓. Я вважаю ╖╖ четвертою владою. Вона наймолодша за в╕ком представник╕в — журнал╕стами ╓ переважно молод╕ люди. Це надзвичайно ц╕каво — ╕ Юля Мостова, ╕ Серг╕й Рахман╕н, ╕ журнал╕сти «Дня», ╕ «Коментар╕», ╕ Анатол╕й Стреляний, ╕ В╕тал╕й Коротич.
Але журнал╕стиц╕ браку╓ гостроти, в╕дваги та в╕дчайдушност╕. Трохи не вистача╓ ╕нтелекту. Вз╕рець — ╕тал╕йський журнал╕ст Роберто Сав╕ано та його репортаж «Гоморра» про ╕тал╕йсько-китайську корупц╕ю.
— В Укра╖н╕ журнал╕стика справд╕ ╓ четвертою владою? Чи це лише словосполучення?
— Як ╕ ╕нш╕ влади. Як ╕ законодавча, виконавча та судова влади, журнал╕стика ма╓ сво╖ плюси та м╕нуси.
З
Забобони
— Коли бачу кота перед собою, то намагаюся знайти ╜удзика. Чи, принаймн╕, за пупчик тримаюся.
Але це таке. Я для себе в╕дкрив справд╕ дивн╕ реч╕.
Колись мого сина пересл╕дували та шукали в ╢вроп╕. Тод╕ ж до мого будинку злет╕лися сови. Вноч╕ вони не давали спати — пугутькали без к╕нця. В якусь н╕ч я роз╕злився, набрав кам╕нц╕в ╕ хот╕в у них кинути. Але докинути не м╕г, бо там висок╕ сосни.
Так пройшло два-три дн╕. Пот╕м онучка Павличка покликала мене, ╕ я побачив, як прилет╕в лелека та почав клекотати на тих сов. ╤ вони одна за одною одлет╕ли. Залишився т╕льки один лелека. На той час син уже зв╕льнився в╕д пересл╕дувань.
Я н╕коли не думав, що бувають так╕ зв’язки м╕ж св╕том душевним ╕ св╕том людським.

╤нтелектуал
— Я т╕шився, коли мо╖ друз╕ Мирослав Попович ╕ Серг╕й Кримський покликали мене писати разом ╕з ними книжку про Сковороду. Кожен писав сво╖ розд╕ли. Думаю, вони не взяли б до себе найдурн╕шого письменника.
— У Зах╕дн╕й ╢вроп╕ «╕нтелектуалами» називають людей, як╕ ╓ публ╕чними представниками ╕нтел╕генц╕╖, сво╓р╕дними рупорами. Ви, безперечно, в╕д╕гра╓те цю роль. Як вам у н╕й живеться?
— Я не щодня задумуюся над ус╕м цим. Я не думаю про те, як ма╓ себе почувати ╕нтелектуал.
— Якби вам самому потр╕бно було б якось окреслити свою роль в укра╖нському сусп╕льств╕, то який «ярлик» ви б обрали?
— Он соняшник перед вами сидить. ╤ в пору цв╕т╕ння. ╤ в пору виробництва ол╕╖. Соняшник дуже виснажу╓ землю. Як ╕ рапс.
К
Кан╕в
— У нас люблять ╕кони. Шевченко занадто сконцентрував у соб╕ вс╕ прагнення та бажання.
Але Шевченка треба брати в контекст╕ дивовижних людей, як╕ його оточували. Це прекрасний ╕сторик Костомаров, це суперечливий Пантелеймон Кул╕ш, це Микола Гулак, який став одним ╕з досл╕дник╕в «Витязя в тигров╕й шкур╕» ╕ написав до Лобачевського французькою мовою про неевкл╕дову геометр╕ю.
Шевченко — не «дуб среди долины ровныя». В╕н ╕снував у оточенн╕ ц╕кавих людей. Якби ми це все густ╕ше сприймали, то ╕накше ставилися б ╕ до Шевченка.
— Кого ще можна додати до укра╖нського ╕коностасу?
— Франка, звичайно. Це людина величезних потужностей ╕ величезно╖ траг╕чно╖ дол╕. Так само — Лесю Укра╖нку. Я дуже ╖╖ люблю. Я мр╕ю — якщо в мо╓му в╕ц╕ ще можна мр╕яти — написати про останн╕ роки життя Лес╕ Укра╖нки та поставити ф╕льм разом ╕з Мащенком.
— Кого з цих трьох можна було б запропонувати на роль ╕кони для наймолодшого покол╕ння укра╖нц╕в?
— Шевченка н╕ким не можна зам╕нити. Можна додати ще Вернадського.
— Чому саме Шевченко?
— Тут ╓дн╕сть високого таланту чи ген╕я з в╕дпов╕дн╕стю житт╓во╖ дол╕. Десятил╕ття солдатсько╖ каторги та знущання зробили Шевченка такою людиною.
╢ ц╕каве досл╕дження Назаренка — цей досл╕дник рос╕йсько╖ л╕тератури зробив книжку про Шевченка не як про поета, а як про людину в оточенн╕ м╕ф╕в. В╕н пише про нож╕ на могил╕, що стала м╕сцем поклон╕ння пророков╕, про претенз╕╖ до Шевченка, який не все зробив ╕з того, що м╕г.
Коли таке пише досл╕дник Салтикова-Щедр╕на та Св╕фта, цьому б╕льше в╕риш, н╕ж прописним шевченкознавцям.
— А чи не забагато тут страждань?
— Страждань вистача╓. Я проти голос╕нь.
╢ такий надзвичайний музичний ╕нструмент, як тремб╕та. Вона асоц╕ю╓ться насамперед ╕з похоронами. Але ж вона не т╕льки для похорон╕в! Вона для народження, хрещення ╕ так дал╕.
Одну ╕постась ми зна╓мо — голосимо. Голос╕ння в мод╕. А момент веселий ╕ св╕тлий зовс╕м не використову╓мо. Тут для мене чудовим прикладом завжди був Параджанов — в╕н у всьому м╕г знайти щось см╕шне, парадоксальне, викличне, епатажне.
Параджанов був гомосексуал╕стом. Пам’ятаю, в╕н пост╕йно над╕ мною знущався: «Когда ты мне отдашься? Вот видишь, стоит Толя-милиционер? Вот он мне уже отдался. А ты когда?». ╤ т╕шився, що я не знаходжу соб╕ м╕сця од незручност╕.
Нав╕ть коли його кидали в тюремн╕ тортури, в╕н все одно знаходив щось, ставав центром уваги. Люди його шанували, бо в╕н мав над╕ю. В╕н н╕коли не любив голос╕ння.
Ми занадто любимо плакучу вербу — це наш герб…
Л
Л╕тература
— Щойно в мене була 9-класниця — вона пише роботу для МАН про мене. Розпитувала, як я почав писати в╕рш╕, як до мо╖х в╕рш╕в ставилися?
— То ви — живий класик л╕тератури?
— Н╕коли про це не думав. Завжди звертаю на жарт, кажу, що я «клацик», клацаю на машинц╕…
— Як ви ставитеся до сучасно╖ укра╖нсько╖ л╕тератури?
— Вона соб╕ нормально розвива╓ться. Я зазвичай читаю в л╕таку, коли ╖ду до доньки, — вона завжди просить привезти те, що зараз в Укра╖н╕ читають.
Ось прочитав «Та╓мницю» Андруховича, «Чорний ворон» Шкляра ╕ «Музей покинутих секрет╕в» Забужко. Мен╕ сподобалося. Правда, я не зрозум╕в, чого Забужко так настропалилася на Л╕ну Костенко. Та й у Андруховича «Москов╕ада» б╕льш ц╕кава, н╕ж «Та╓мниця».
— Укра╖нському л╕тературному контексту чогось браку╓?
— Браку╓ того ж, чого браку╓ ╕ журнал╕стиц╕. Браку╓ гостроти думки, парадоксальност╕. Браку╓ Едгара По…
М
Молодь
— Мойсей водив людей сорок рок╕в. У нас пройшло всього двадцять. Треба ще двадцять.
— Яке буде покол╕ння через двадцять рок╕в?
— Воно буде ц╕кав╕шим за мо╓ покол╕ння, що виросло при каганц╕ чи при св╕чц╕. Це буде покол╕ння, що може краще сприймати св╕т у вс╕х його проявах, користуватися новими набутками.
Хоча ╕ старше покол╕ння ц╕каве, бо нов╕ покол╕ння н╕коли не знатимуть, що таке земля п╕д босими ногами, що таке в╕тер в пол╕, — вони не матимуть цього особливого досв╕ду.
Нове покол╕ння буде б╕льш рац╕ональне, буде перегущене ╕нформац╕╓ю, що нам н╕коли нав╕ть не снилася.
— Як можна виховати це нове покол╕ння?
— Про це не треба думати. ╥х вихова╓ саме життя. Молодь ма╓ ц╕кавитися вс╕м життям — концертами у ф╕лармон╕╖, виставками…
Ось Янукович по╖хав до Ангели Меркель п╕сля концерту Кобзона, а Меркель у Бейрет╕ за два дн╕ перед тим була на концертах Вагнера. Зустр╕чаються два представники двох народ╕в — ╕ дуже важко говорити, що д╕алог м╕ж ними в╕дбува╓ться в одному рег╕стр╕.
У Бейрет╕ збережений театр з кр╕слами Р╕харда Вагнера, а парик Йосипа Кобзона нагаду╓ мен╕ теж минуле стол╕ття…
Н
Нетерпим╕сть
— Це стосу╓ться передовс╕м пол╕тики, де люди одного мислення не можуть приймати людей ╕ншого мислення. Р╕зноман╕ття мусить бути вс╕ляким.
Я намагаюся бути толерантним. Але до зради я не можу ставитися толерантно.
О
Об╕сралися
— Ваша цитата: «Стою за те, щоб щось залишилось ╕з того, про що ми так давно мр╕яли ╕ як так дуже вс╕ об╕сралися».
— Передовс╕м це стосу╓ться кер╕вник╕в помаранчевого руху — Ющенка та Юл╕. Ми ж ╖х носили на руках, шанували та любили. В 2004 роц╕ я д╕став запалення леген╕в… Але винн╕ ╕ вс╕ ми.
Якщо вже Ющенко був л╕дером, то мав зробити, щоб усе було одностайно та в╕дпов╕дально. Найменше для себе, найб╕льше для людей.
П
Поразка
— Ваше обличчя було на обкладинц╕ одного часопису ╕з заголовком «Пров╕дники укра╖нських поразок». Чому?
— Я не бачив того часопису, але якщо там серед автор╕в поразок ╓ Грушевський, то я радий бути в такому товариств╕. Я шаную Грушевського, Винниченка, Петлюру — вони зробили, що могли. Я не приймаю ╖хньо╖ суц╕льно╖ критики.
— За що вас зарахували до ц╕╓╖ категор╕╖?
— Думаю, за те, що Укра╖на не приведена до того стану, в якому мала би бути. Можливо, також через те, що гуман╕тар╕╖, як Грушевський, довели Укра╖ну до такого стану.
Але ж гуман╕тар╕╖ з’явилися в пол╕тиц╕ т╕льки через те, що не було ╕нших. У 1990-х роках в Укра╖н╕ письменники мали певн╕ знання ╕стор╕╖… Вони по╓дналися з дисидентами, що прийшли з тюремного св╕ту, ╕ створили Рух, створили незалежн╕сть.
— Часто вас не люблять за певний опортун╕зм. Рух, пот╕м Ющенко, пот╕м Тимошенко, тепер Янукович. Таку повед╕нку асоц╕юють з╕ зрадою.
— Я не можу соб╕ в цьому дор╕кнути. Я зробив усе, щоб Ющенко ╕ надал╕ був президентом. Як голова Конгресу укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ я ╖здив ╕ аг╕тував. Хоча я формально жодним чином не належав до його команди.
Навпаки — Ющенко був на мене ображений, бо я свого часу присвятив йому в╕рша з книжки «Противн╕ строфи». Я привселюдно цей в╕рш прочитав.
Славн╕ мо╖ д╕ти,
ми — гермафродити,
А наш вождь-бухгалтер
все ж носить бюстгальтер,
Любить м╕фи й м╕фчики
╕ м╕ня╓ л╕фчики.
Це я читав йому в оч╕. В╕н образився ╕ сказав: «Сам ви бухгалтер». Ющенко не м╕г мене любити.
Коли Ющенко отримав сво╖ 5% голос╕в, то ми з╕бралися та вир╕шили, що треба Юл╕ допомогти. Вона залишилася з його командою. ╤ я допомагав, ╖здив.
Але коли цього всього не сталося, а вона д╕стала свою поразку, а Янукович вручив прем╕ю Андрусяку, то я подумав, що хочу, аби Янукович став президентом вс╕х укра╖нц╕в. Тод╕ я ув╕йшов у Громадську гуман╕тарну раду ╕ залишився в Шевченк╕вському ком╕тет╕.
Думаю, що я правильно зробив, бо так отримав можлив╕сть хоч щось робити — щодня як╕сь реальн╕ реч╕. Я ╖х робитиму ╕ надал╕.
А хто мене назива╓ опортун╕стом чи конформ╕стом… то його справа. Я вважаю, що повинен робити те, заради чого живу — живу заради укра╖нсько╖ культури та укра╖нсько╖ мови. Мен╕ байдуже, як хто мене називатиме.
Бертольд Брехт казав: «Правди на св╕т╕ р╕вно ст╕льки, ск╕льки кожен винесе ╖╖ на сво╓му горб╕».
Р
Рух
— Тод╕ ╕снував все╓вропейський рух. В╕н ╕шов з ╢вропи через Берл╕нську ст╕ну, через польську «Сол╕дарн╕сть», через прибалт╕йськ╕ рухи. Москва тод╕ теж ворушилася — там був Афанась╓в, який керував московським рухом. Ясно, що все те мало бути ╕ в Укра╖н╕.
Я не в╕дразу став таким гострим чолов╕ком, хоча я висловлював сво╖ погляди. Я зац╕кавив «рух╕вц╕в». Мабуть, через те, що був першим секретарем ки╖всько╖ орган╕зац╕╖ Сп╕лки письменник╕в, а ще недавно д╕став Державну прем╕ю Союзу.
Вони шукали якусь таку постать, яка могла б ходити по верхах ╕ ╖х обстоювати. Я пам’ятаю, як у зал╕ Сп╕лки письменник╕в, де ╓ 167 м╕сць, сид╕ли представники ╤нституту математики, сид╕ли представники заводу «Б╕льшовик» ╕ заводу «Лен╕нська кузня».
Були перем╕шан╕ вчен╕ з письменниками та роб╕тниками. ╤ вс╕ вони вимагали: «╤ване, ск╕льки ти будеш сид╕ти в тому каб╕нет╕? Веди нас! Щось роби!».
Амб╕ц╕й вожд╕вських у мене н╕коли не було. Я мав амб╕ц╕╖ чисто письменницьк╕... Дос╕ в мене дуже багато ненаписаного та несод╕яного.
Але це сталося. Найдивн╕ше було те, що я як поет, людина небесна та далека в╕д реальних речей, зм╕г побачити набагато б╕льше реал╕стичних деталей того життя, стосунк╕в р╕зних середовищ — письменницьких, мистецьких, артистичних...
— Патр╕отизм чи нац╕онал╕зм?
— Це не тотожн╕ поняття. Я стою на позиц╕ях Липинського. А от Олег Тягнибок ╕ м╕й колега Дмитро Павличко стоять на позиц╕ях Донцова, так мен╕ вида╓ться.
С
Сп╕лка письменник╕в Укра╖ни
— Зараз Сп╕лка письменник╕в уся опозиц╕йна, бо Володимир Явор╕вський входить у парт╕ю Тимошенко. Сп╕лка письменник╕в, яка б вона не була, не може бути всуц╕ль опозиц╕йною. Вона ма╓ бути всеоб╕йменна, р╕зноман╕тна... С╕м пар чистих, с╕м пар нечистих.
Але найприкр╕ше те, що Сп╕лка перестала бути важливим культурним явищем.
— Чому так сталося?
— ╥╖ вбила запол╕тикован╕сть. Це особиста провина Володимира Явор╕вського.
Ма╓ прийти нове покол╕ння — хтось типу Василя Шкляра чи Мар╕╖ Мат╕ос. Вони прийдуть ╕ багато що пом╕няють.
— Якщо раптом прийшли ви, то що б пом╕няли?
— Десять рок╕в тому я вже хот╕в прийти. Я б не дозволив того, що Сп╕лка розбилася на саму Сп╕лку та на Асоц╕ац╕ю письменник╕в. Нав╕ть якби т╕ р╕зн╕ г╕лки були, то вс╕ вони ╕снували б разом, в одному прим╕щенн╕.
Ну а ще я б ур╕зноман╕тнив творче життя Сп╕лки. Треба робити творч╕ вечори, ц╕кав╕ зустр╕ч╕ з ученими, бо зараз те, що в╕дбува╓ться, — це живот╕ння.
Т
Тел╕жинц╕
— Там похований м╕й син ╕ мо╖ батьки. Я хочу туди повернутися п╕сля свого життя.
Багато речей походять саме з Тел╕жинц╕в. Коли в Тел╕жинц╕ прийшов комп’ютерний клас, то я прив╕тав тод╕шнього м╕н╕стра осв╕ти Кременя.
У
Укра╖нська справа
— Це утвердження мого народу в гуман╕тарному та гуман╕стичному контекст╕ св╕тових нац╕й. Моя мр╕я про утвердження в╕льно╖ укра╖нсько╖ людини у в╕льн╕й Укра╖нськ╕й держав╕ ще не збулася.
— В╕льна людина — це як?
— Ну, ми з вами в╕льн╕ люди. Ми можемо цитувати «Свободу» Поля Елюара як основу основ ╕ розум╕ти, що свобода дуже багато значить у житт╕ людини. Найб╕льше.
Ф
Ф╕нансування
— На жаль, держава не може всього ф╕нансувати. Чикаленко колись казав, що Укра╖ну треба любити не до глибини серця, а до глибини кишен╕.
На жаль, у нас дуже мало таких меценат╕в, як╕ люблять Укра╖ну до глибини кишен╕. До глибини кишен╕ Укра╖ну люблять т╕льки бомж╕.
В╕дчуття того всього ╓ страшним ╕ лихов╕сним. Був пер╕од, коли укра╖нське та рос╕йське к╕но було в однаковому стан╕ — в стан╕ занепаду. Але з’явився Пут╕н, який з╕брав режисер╕в ╕ з╕брав меценат╕в. А меценати в нього р╕зн╕ — одн╕ за кордоном, ╕нш╕ сидять, а трет╕ служать.
А в нас меценати не ручн╕ — це вони вир╕шують, кого ставити президентом. От ╕ ма╓мо так звану демократ╕ю.
На фестивал╕ «Молод╕сть» я був щасливий побачити укра╖нський ф╕льм про сестер Тельнюк, а ще п╕ду дивитися ф╕льм Лозниц╕ «Щастя мо╓».
Меценати повинн╕ вкладати грош╕ не лише в «Донбас Арену», не лише в арт-центр П╕нчука, але й у к╕но, л╕тературу, малярство.
— Дайте дек╕лька ╕дей для меценат╕в — можливо, ╖м просто браку╓ креативност╕.
— Треба ф╕нансувати к╕но — найкраще та найталановит╕ше. Треба, щоб виходило сто ф╕льм╕в — тод╕ серед них буде п’ять хороших ф╕льм╕в.
X
Хрестомат╕я
— Чи канон╕зований письменник, чи не канон╕зований — все одно вс╕ читають те, про що читають.
— Але в контекст╕ школи говорять про перезавантажен╕сть програми та пропонують виключити з хрестомат╕й нин╕ живих автор╕в.
— Це така хитренька теза нин╕шнього м╕н╕стра осв╕ти. Вигнавши з п╕дручник╕в Л╕ну Костенко, Дмитра Павличка, ╤вана Драча, в╕н вижене з п╕дручник╕в велику долю укра╖нсько╖ справи.
— Кого ще можна було би додати в коло обов’язкового читання старшокласник╕в?
— Тих, хто вже в╕дбувся — Жадана, Мат╕ос, Андруховича, Шкляра...
Ц
Ц╕л╕
— Я дуже мало досяг. Жалкую, що багато сил, вол╕, енерг╕╖ витратив на пол╕тичн╕ справи. Вони мало дають поживно╖ людсько╖ радост╕. Якби я б╕льше працював у л╕тератур╕, то вона дала б мен╕ б╕льше радост╕.
У мене багато недописаних к╕нопов╕стей ╕ прози. Х╕ба що в╕рш╕ писав, бо в╕рш╕ можна писати на кол╕н╕. А от проза вимага╓ свинцю в одному м╕сц╕.
Ч
Читач
— Про читача я н╕коли не думав. Я пишу те, що мен╕ ц╕каво. Я не думаю про те, щоб писати для свого читача.
— Хто ваш читач?
— На мо╖ творч╕ вечори приходять вчител╕ укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, художники — ╕нтел╕генц╕я приходить.
Ш
Шевченк╕вська прем╕я
— Весь час казали, що Шевченк╕вська прем╕я не справля╓ться з╕ сво╖ми завданнями. Я вже багато часу в Шевченк╕вському ком╕тет╕. Це змушу╓ мене пильн╕ше ставитися до мистецького процесу. Тепер цих прем╕й буде 5, а не 10 — це змушуватиме пильн╕ше роздавати прем╕╖. Претенз╕╖ будуть завжди.
— Чи в╕добража╓ Шевченк╕вська прем╕я стан сучасно╖ укра╖нсько╖ культури?
— Частково. Не можна все в╕дзначити, але можна найпом╕тн╕ш╕ реч╕ вид╕лити, до яких не мають претенз╕й ╕нш╕ члени ком╕тету. Треба ж, щоб зб╕глися смаки. Але ж ╓ р╕зн╕ точки зору.
Щ
Щастя
— Це те, до чого людина пост╕йно прагне. Це те, що попереду, м╕раж, дивне в╕дчуття. Мати крихту щастя можна тод╕, коли ти робиш добро ╕ направду допомага╓ш комусь.
Ю
Юн╕сть
— Я був щасливим п╕онером ╕ щасливим комсомольцем. Босоноге дитинство, вчився спочатку в сво╓му сел╕, пот╕м ходив у сус╕дн╓ село. Я був дитиною старших батьк╕в — вони давали мен╕ волю, аби лиш вчився. ╤ я вчився та займався спортом — футбол, волейбол, б╕г...
— Коли усв╕домили, що почалося доросле життя?
— Я готувався, що мен╕ дадуть золоту медаль, але ╖╖ дали доньц╕ першого секретаря райкому парт╕╖.
Тод╕ я зрозум╕в, що життя дуже ц╕каве. Я в╕дмовився брати атестат зр╕лост╕ — мен╕ його т╕льки пот╕м передали.
Я
— Хочу побажати соб╕ добра ╕ щастя, зд╕йснення того, чого мен╕ ще не вдалося зд╕йснити.
— В «Анкет╕ Пруста» ╓ таке запитання: що б ви сказали, якби зустр╕лися з Богом?
— Я би вибачився за те, що я такий.

╤рина СЛАВ╤НСЬКА
http://life.pravda.com.ua/person/2010/11/8/64667/

 

╤ван ДРАЧ
СИВИМ КОНЕМ

СМЕРДИ ╤ КОЗАКИ

Я — смерд. Люблю смерд╕ти
 козакам,
Коли вони, величн╕ ╕ статечн╕,
Все важать вусом кожен м╕л╕грам
Пихи сво╓╖ — ╕ ковтають блешн╕...
Я гн╕й тод╕ несу на гармаках,
Щоб ╖х носи запчихали п’янезн╕.
Тод╕ пройдусь м╕ж ними на руках,
Поковерзую — збитки величезн╕!
Я — смерд. Я про╕сную к╕зяком.
Я зашмарую хату, щоб б╕лив ти,
Щоб горував заможним козаком.
У нас сво╖ ╕ правди ╓, ╕ кривди.
╤ р╕зн╕ в нас ╓ радощ╕ й жал╕.
Ти в╕риш в Божу ╕стину
 безсмертну.
Та ╕стина ╕сну╓ на земл╕
╤ пахне кв╕тка завдяки лиш смерду.
╢ в мене ах╕ллесова п’ята.
Бо в смерда ╓, так, як ╕ в тебе, д╕ти.
╤ та п’ята вс╕х козак╕в в╕та,
Бо й д╕ти смерда хочуть
 не смерд╕ти…
* * *
Мечем Дн╕пра розрубана Вкра╖на —
Вона ще дос╕ дивом не зрослась,
Тому вона й вою╓ на кол╕нах,
Немов повержений у битв╕ князь.
Побитий тяжко, але недобитий!
В╕н що не день п╕дводиться з кол╕н
П╕д рег╕т ╕ п╕д глум несамовитий
Сво╖х р╕днющих проклятущих ст╕н.
Чи ви це — Дорошенки,
 Хмельниченки?
Чи Брюховецьк╕ у кривав╕й гр╕?
Чому за вас покутують Шевченки,
Франки ╕ Лес╕ — сл╕в поводир╕.
╤ знову хтось вистр╕лю╓
 з чорнозему.
В╕н тут тисячол╕ття в╕кував.
╤ знову набира╓ться хтось розуму,
╤ знову кост╕ править костоправ...
Чи зд╕йметься з кол╕н?
 Анумо, князю!
Микито Кожум’яко, поможи!..
П╕дводиться в╕н,
 геть побитий гряззю,
Та це не в╕н, а це Вона в тяж╕.
Це Мати наша, рубана й побита,
Це Неня наша, Господи, це ти!..
╤де жива по цвинтарних по плитах,
А з не╖ осипаються хрести...

ХОХЛИ

Опротив╕ло буть укра╖нцем
Запишусь в хохли
╢ така дивовижна нац╕я
Я лисий вона вся чубата
Запишусь матиму чуба
Колись на футбол╕ в Москв╕
На матч╕ «Динамо» — «Спартак»
Читав неспод╕ване гасло
«Ельцин заставь хохлов
Накормить нашу Россию»
Думав що за могутня нац╕я
Може таку пр╕рву прогодувати
Добре що не Китай лиш Рос╕ю
Заповажав тод╕ годувальник╕в
«Хороший хохол —
 мертвый хохол»
Читав на парканах Криму
В геро╖чну епоху Мешкова
Вони ╕ ╖х хохл╕в ненавидять
Так як ╕ нас укра╖нц╕в
Неспод╕вано тод╕ думав
╤ сповнився сол╕дарност╕
До братн╕х хохл╕в
Сьогодн╕ вноч╕ почув
По американськ╕й рос╕йськ╕й
 «Свобод╕»
Як ведучий ╢рофе╓в
Автор роману «Москва —
 Петушки»
Пропону╓ укра╖нську антолог╕ю
В переклад╕ по-рос╕йськи
Дуже кльово назвати
Аби розкупили в╕дразу
«Хохлы бомбят Москву»
Вир╕шив не загаятись
╤ таки записатись в хохли...
* * *
Гортаю сво╖ папери
Перебираю сво╓ життя
Де сери пери ╕ хери
Доводили мене до пуття
В три ц╕пи мене молотили
В три погибел╕ гнули
Св╕тов╕ ╕ р╕дн╕ мудили
Орденоносн╕ акули
Але я якось виживав
Бо р╕дну траву жував
╤ воду криничну пив
╤ дол╕ тому не пропив

ВИШИВАНКА

Я по св╕ту ╕ду в вишиванц╕,
А за мною вовки-с╕романц╕
Доганяють сл╕дом навмання.
Я в╕д них в╕дбиваюсь щодня.
З малол╕тка ╕ду в вишиванц╕.
Народився — в╕дразу у шанц╕
Я попав, бо в╕дразу в бою
Обстаю за Вкра╖ну свою.
М╕й професор колись в вишиванц╕
Був скал╕чений. Був в лихоманц╕.
Йому вишили ф╕нками груди.
В╕чна заполоч. В╕чн╕ паскуди.
Все життя я ╕ду в вишиванц╕.
В н╕й ходили вкра╖нськ╕ повстанц╕
╤ в Норильську вмирали як ст╕й...
В вишиванц╕ ходити зум╕й!..

ОЛ╤ГАРХАТ

В╕д б╕ло╖ хати до Б╕лого дому...
Борис Ол╕йник

1-й голос:
Серед б╕лих-б╕лих хат
Чорний зр╕с ол╕гархат.
Трусять б╕л╕ сво╖ пархи
Мо╖ чорн╕ ол╕гархи.
Творять сво╖ чорн╕ справи
Чорнорот╕ скиртоправи.
Ми виб╕лю╓м ╖х сутн╕сть
╤ пряму╓мо в майбутн╕сть,
Бо без них ми н╕ц не варт╕,
Бо у них стоять на варт╕
Славн╕ страж╕ св╕тов╕
╤ в Нью-Йорку, ╕ в Москв╕..
2-й голос:
Може, все ж таки не чорн╕?
Де м╕норн╕, де мажорн╕,
Може, все ж таки ряб╕ —
Кожен по сво╖й судьб╕
Трохи чорний, трохи б╕лий,
Кожен зух ╕знахабн╕лий,
Трохи б╕лий, трохи чорний,
Все ж не лантух, а проворний,
Все ж меткий (для нас?), (для себе?)
Хилить птаство синьонебе
(Буде вам ╕ буде нам?!)
Чи словесний це бедлам?
(Б╕ди нам, а грош╕ вам!)
Що ж навп╕л? Що пополам?!

ВОР

Ц╕лий в╕к краде ╕ бреше,
Бреше й краде, аж гуде.
Так за словом слово теше,
Бреше в плем’я молоде.
Плем’я правду цю ковта╓,
Буде правда ця вов╕к,
╤ хвалу йому верта╓:
Найчесн╕ший чолов╕к.
Це колись жахались: «Проб╕!»
Сл╕в таких — чума ╕ мор.
Це колись було на лоб╕
Тяжко випалено: «ВОР».
В╕н не може, щоб не красти,
А брехло споконв╕к╕в.
Синьо-жовто╖ в╕н масти,
З касти ще б╕льшовик╕в.

TV

Знов приб’╓ться Сав╕к Шустер
Знову вистро╖ть хохла
Вдруге втрет╓ вп’яте вшосте
Аби виправка була
Вс╕х постро╖ть по ранжиру
Як велить електорат
Вс╕х готу╓ до еф╕ру
╤ хохол безтямно рад
В телев╕з╕╖ кайфу╓
Тисне кнопки в один мент
Ну а Сав╕к диригу╓
Зайшлий диво-диригент
Десь там вимели м╕тлою
Ну а в нього тут амур
П╕д хохляцькою полою
╤нтерсав╕к ╤нтерчмур
З ним шука╓мо ми славу
Вже накрила нас зима
Що б знайти нам свого Саву
Ну ж нема╓ ну ж нема

ТИСЯЧОЛ╤ТТЯ

Вкра╖нське збира╓ться гетто —
В кобзарськ╕й св╕тлиц╕ чи де?
Чи з нами Шексп╕р а чи ╫ете?
Шевченко за руку веде?!
Вже тисячу рок╕в ╜етту╓мо
У себе п╕д власним в╕кном.
╤ знову печал╕ гарту╓мо,
Вкрива╓мо с╕рим сукном
╤ плачемо, плачемо, плачемо —
Противн╕ життя плакс╕╖...
Тисячол╕ття в╕дзначимо,
Ридальники в╕чн╕ мо╖?!.

ВАСИЛЬ ЧЕРВОН╤Й

Блискавка б’╓ по вершинах.
Народна прикмета

Василь — герой був.
 В пору безгеройства
В╕н нудився останн╕ми роками.
У пору долара, принижень
 ╕ холуйства
Життя, розкреслене рах╕вниками,
Йому смерд╕ло.
 В╕н шукав козацтва,
Боготворив — творив
 повстанськ╕ схрони.
Шукав в╕н братства
 м╕ж бол╕т лайдацтва.
Зухвалий був у вивертах мамони.
В╕н розминувся, безперечно,
 з часом.
В╕н був би св╕й в УПА
 чи в Берестечку.
Ходив в╕н гордо, не звивався
плазом.
Попробуй його смикни
за вуздечку!
Чи депутат, чи губернатор —
 хтозна —
Куди б його не занесла орб╕та!
В╕двага буйна.
 Ц╕льн╕сть гранд╕озна.
Серед грози впав у розповн╕ л╕та.
«Хай через труп м╕й
 п╕п московський ╖де —
Москва не ма╓ бути на Волин╕!»...
На свою голову в╕н кликав б╕ди.
Пандору в╕н тривожив у гордин╕.
А в Бога була неймов╕рна в╕ра.
В╕н не пол╕тик був.
 Не хитрий пасталака...
Бог в╕д плеча ╕ до плеча
 його пром╕ряв
Вогненним метром —
╕ дощем заплакав...

ПАМ’ЯТ╤ АСЛАНА МАСХАДОВА

Величезна скажена ╕мпер╕я —
╤ маленький, мов жолудь, народ...
Як рад╕╓ тепер фанабер╕я,
Що взяла вона жолудя в рот.
Що ковтнула — старалися ╕роди.
Ще везе ╖м, везе до пори!
Буйний жолудю! Помстою вироди
╤ з╕ шлунка ╖╖ роздери!
В Дем╕урга — своя бухгалтер╕я:
Дожене ще й тебе ╕ мене.
Ще на дуб╕ чеченськ╕м ╕мпер╕я
Шабатуру свою роз╕пне!..

ПОРАДИ БОСАМ

Босий бос басу╓ басом
Б╕с на б╕с плазу╓ плазом
Б╕с вкусити хоче боса
Щоб була босиха боса
Бос ходити ма╓ взутий
А то може б╕с узути
╤ хоч бос╕в тих до б╕са
Кожен бос драту╓ б╕са
Не ходи ти босий босе
Бо прийде д╕вчатко босе
Й випустить на тебе б╕са
А д╕вчаток тих до б╕са
Коли хочеш жити басом
З мерседесом з прибамбасом
Тож пильнуйся ходи взутий
А то може б╕с узути
╤ не визволить босиха
╤ не вимолить б╕сиха
Й бос тод╕ вже не басу╓
Тод╕ всу╓ все ╓ всу╓.

КОРУП ╤ КОРУПЦ╤Я

Щоранку знуща╓ться Коруп,
Скида╓ться на р╕ц╕,
На вудку в усяку сторону
Туманом димить в молоц╕.
Щоранку виляску╓ Коруп,
Що корупц╕ю започаткував
╤ в╕чну народну покору
Слухнян╕стю пошаткував.
Корупц╕я з корупцями —
Р╕чка в╕д не╖ димить
Туманами з ман╕вцями...
Сонце все злиже за мить?!
Така у нас в╕чна ╕люз╕я.
А Коруп — в╕н цар р╕ки...
Корупц╕я — наша контуз╕я.
Не скажеш, що навпаки...
* * *
Знов замурзана мармиза
Знов при╖де Кондол╕за
Буде нам мармизу мити
Од Москви нас боронити
Гетьте руки москалюги
Попуст╕те нам попруги
Захисти нас любий ребе
Хто ж вборонить нас в╕д себе
Нас в╕д нас хто оборонить
Закопа╓ р╕дн╕ схрони
Коли б так ╕шли на ката
Як ╕демо брат на брата

П╤П

Гайдамацький був п╕п.
Йому руки, живому, спалили.
Вже не руки були.
Зам╕сть рук — то жахн╕ кимаки.
╤ здувались на лоб╕
Православн╕ просмален╕ жили.
Жовна люто ходили,
Мов п╕д щоками йшли кулаки...
Йшли до нього на спов╕дь.
Просто перли у тому п╕ар╕.
Кимаками хрестив в╕н —
Православ’я од нього гуло.
Чув сам папа про нього.
Одсахнувся од нього в т╕ар╕...
╤ на ньому стояло
Скаженюще мо╓ село...
Часом лаю я долю,
Бо вона все мен╕ в невдогод╕.
То вона дурнувата,
То глуха, то тупа, то сл╕па...
Лиш одне чую дос╕,
Що при всяк╕й паскудн╕й погод╕
Все ж м╕й прад╕д ходив,
Чи прапрад╕д до того попа...

РОЗПЕРЕЗ

Телятко знайшлося в корови —
╤ три дн╕ трива╓ гульня,
╤ дух самогонки здоровий
Освою╓ радо р╕дня.
Померла прабаба нарешт╕,
А д╕д в не╖ ще баобаб:
Колись танцювала у решет╕.
Ми з честю проводим прабаб.
А вже коли внучка знайдеться,
Суц╕льний п╕де розперез,
То з’╖деться Харк╕в й Одеса,
А можем сам╕ без Одес.
За це ми якраз повставали,
За це ми Сиб╕р одбули,
Щоб мертв╕ ╕з трун повставали
Й безтямно ╕ тупо пили.
Оце демократ╕я, ненько!
Це хто насм╕ха╓ться з нас?!
╤ шапку скида╓ Шевченко,
╤ в шапку рида╓ Тарас.
* * *
Хто тут батька лише закопав,
А я закопав ╕ сина.
Кому чорна д╕сталась копа,
Мен╕ ж — люто сива.
Не можу молитву до неба вести,
Нав╕ть не можу завити.
Не можу шепнути просто
 «прости»,
Я — в брехнях талановитий.
Тут солдат тел╕жинська рота
Будяками сто╖ть край тину.
Тут земля розчеп╕рила рота
╤ ковтнула мою дитину...
Аби не був гордим,
 мордою в болото,
Не т╕льки тебе, а всю долю-судьбу,
Аби болотом стало
 все ср╕бло-злото,
Ср╕бло-злото, якого ╕ не набув.
╤ те, синочку, як одбивали
 тоб╕ печ╕нку,
╤ як дерли оч╕ тоб╕, аби вбивць
 не вп╕знав —
╤ все це я маю простити, синку?!.
Це християнська мен╕ новизна.
Це мене роздира╓
 м╕ж небом й землею,
Це мене врешт╕ уже роздере —
Ця вина безпросв╕тна,
 рот повен ╜лею,
╤ оце найнов╕ше, що дуже старе...

ОСТАНН╤ АТАКИ

В. Г. Ковтуну

Баба з д╕дом повзуть на город
Переможц╕ в╕йни св╕тово╖
Укра╖нський городн╕й народ
По-пластунськи повзуть наш╕ во╖
Костил╕ б╕ля призьби лежать
Бос╕ ноги сво╓ одходили
По-пластунськи вперед в с╕ножать
Пруть стар╕ ╕з останньо╖ сили
Дзот останн╕й городн╕й ╖х дот
Л╕то л╕туй зиму зимувати
На пир╕й блекоту на осот
Серце рвуть як чеку ╕з гранати
По-пластунськи картоплю в м╕шки
То вже буде ос╕ння атака
Так прошкують життя навпрошки
Аж регоче сус╕д-гульт╕пака
Смерть з косою в подв╕р’╖ сто╖ть
Смерть чату╓ як смерть нев╕дпорно
М╕дь ╕з клубу звитяжно сурмить
Ексклюзив незалежност╕ Порно

ШКОЛА

Л╕д╕╖ Кравченко

Подивилась вона на сестру
╤ сказала вона сестр╕:
— У тебе дво╓ близнючок
╤ у мене хлопчина.
Давай зробимо школу —
Укра╖нську школу у Риз╕.
Буде в нас своя Укра╖на.
Стала одна прибиральницею,
А друга сестра директрисою,
А мама ╖хня стала бабусею
Для вс╕х школяр╕в.
Прибиральниця часом
Важлив╕ша директриси,
А директриса з ганч╕ркою
Витира╓ носа м╕н╕страм...
Як вони понев╕рялись,
Знав лише Господь Бог,
Але вистояли, збулись
Укра╖нською школою в Риз╕...
А ви в Укра╖н╕
Можете збутись школою
Чи укра╖нським ун╕верситетом,
Чи бодай укра╖нською ганч╕ркою,
Щоб витерти носа м╕н╕страм?!

МАЙБУТН╢ НАЛЕЖИТЬ Д╤ТЯМ

Майбутн╓ належить д╕тям.
Я знаю нав╕ть — чи╖м.
П╕д ╖хн╕м махровим суцв╕ттям
Недобре у пекл╕ мо╖м.
Майбутн╓ належить внукам.
Я знаю нав╕ть — яким.
╥х не торкнула розпука
Крилом безжально г╕рким.
Привозить ╖х «мерс» ачи «майбах»
При вишколен╕й шоферн╕.
╥х усм╕шка штивна ╕ зайва
Вистр╕люватиме по мен╕.
Зак╕нчивши лондонську школу,
Гламур з╕шкребуть з сорбон.
Д╕ди ╖х прийшли з комсомолу,
А внуки х╕ба з VIP-персон.
Pаpа ╕ maman пильнуватиме
Державу для них вберегти,
Щоб я не псував т╕ ватмани,
Де креслили ╖х архетип.
Хто скрутить в’язи майбутньому,
Той ма╓ крутити — вже!
А то засм╕╓мося кутн╕ми —
╤ не розведеш ╖х ножем.
Будемо простор╕кувати,
Що знов облапошили нас.
╤ щоб колись не викрикувати,
Приймайте в╕д мене пас!..

СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ

Не медичка Дуся —
Душа синьоока, бо петербуржа,
Не под╕льська Ядв╕га тонюня,
А якраз навпаки...
Явдоха Широка,
Молодиця задаста ╕ дужа
В╕зьме тебе, сухотника,
У ялтинськ╕ приймаки.
╤ будеш ти ялтинцям
Проводити водогони,
Комплектувати пожежник╕в
На столичний св╕й смак.
А покол╕ння наступн╕ —
Пихат╕ так╕ в╕трогони
Усе норовлять проти тебе, —
Не ╖хн╕й ти подоляк.
Шкодують тоб╕ завулка
Чи якогось дурного музею,
Щоб притулитись по-людськи,
Бо ялтинцям ти — не св╕й.
Хоч мають отих музе╖в
╤мператорську гамазею,
Розмотують перед кожним
Гонористий сув╕й.
Самотн╕м сто╖ш на цвинтар╕,
Дорогий земляче Степане,
╤ я коло тебе стану,
Притулюся до тво╖ вини.
Я вже тепер не в╕рю,
Що колись у них розуму стане.
Пов╕й же на Ялту, в╕тре,
З под╕льсько╖ сторони...

СИВИМИ ВРУНАМИ

Твоя бр╕вка тонколука
Все мене стр╕ля╓ з лука
Мо╓ диво тонкостебле
Тво╓ слово хитре й тепле
Твоя мова тонкорунна
Та на сив╕ мо╖ вруна
Наче канна тонкостанна
Богор╕вна Богоданна
Б╕лоп╕нна славна панна
Не вполю╓ цього пана
Тонкорунна довгостебла
Баскетбольн╕ грають стегна
Волейбольн╕ грайн╕ перса
Щойно випорснули з мерса
А чи сил на не╖ стане
На це диво тонкостанне
То ж в поез╕╖ чи в проз╕
Закарбуй соб╕ на нос╕
А то ж ти як Бурат╕но
Будеш з носом неодм╕нно
Н╕жна бр╕вка тонколука
Все мене стр╕ля╓ з лука
Чи ж мене для тебе стане
Мо╓ диво тонкостанне?!
Твоя зваба тонкорунна
Та на сив╕ мо╖ вруна?!

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2013 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12430

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков