Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 20.09.2013 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 20.09.2013
НЕЗГЛИБИМ╤ ТА╢МНИЦ╤ БУТТЯ

Т╕, хто уважно стежить за сучасним л╕тературним процесом в Укра╖н╕, мають нагоду вкотре подивуватися з нових ╕ часом неспод╕ваних спалах╕в на його небосхил╕. Насм╕люся стверджувати, що до таких спалах╕в належить ╕ творч╕сть проза╖ка з Криму Бориса Ф╕нкельштейна, який уже в поважному в╕ц╕ раптом «вибухнув» к╕лькома книжками опов╕дань. Вони привернули увагу не т╕льки фактом п╕зньо╖ «дружби» автора з Музою, а насамперед результатом ц╕╓╖ «дружби». Перед читачами постав письменник, сказати б, ╕з нетрадиц╕йним як на тепер╕шн╕ модерн╕ (постпост╕ндустр╕альн╕, чи як там ╖х назива╓ критика) часи художницьким поглядом.
Назагал св╕това проза, ╕ в╕тчизняна так само, характеризу╓ться нин╕ акцентовано-св╕домим в╕дходом в╕д реал╕стичного письма. Стильов╕, сюжетн╕, ╕дейно-концептуальн╕ пошуки породжують позамежов╕ для звично╖ уяви картини, що, можливо, й передають певною м╕рою тектон╕чн╕ зрушення в сучасному, надзвичайно хисткому облаштуванн╕ св╕ту з його незл╕ченними й не завжди передбачуваними загрозами та викликами. Проте хоч би ск╕льки зовн╕шн╕х вплив╕в обвалювалося на св╕дом╕сть людства, доводячи ╖╖ аж до катастроф╕чних деформац╕й, усе-таки людська душа залиша╓ться незм╕нною ще в╕д час╕в Стародавньо╖ Еллади, коли л╕тература уперше витворила могутн╕й г╕мн Людин╕, поставивши ╖╖ – нар╕вн╕ з богами – у центр св╕тобудови. А що таке людина без душ╕, духовно╖ аури, п╕днесення над буденн╕стю життя? ╤ на це запитання античн╕ автори в╕дпов╕ли однозначно й переконливо. Через те ╖хня спадщина ╓ в╕чною, ╕ вона ж найавторитетн╕ше перекону╓, що «безсмертний доторк до душ╕» (Л╕на Костенко) словом, покликаним щораз оживляти все людське в людин╕, н╕коли не перейде в розряд анахрон╕зму ╕ не здасть сво╖х позиц╕й перед будь-якими нов╕тн╕ми «-╕змами».
Творча практика Б. Ф╕нкельштейна п╕дтверджу╓ цю ╕стину. Не спокусившись численними прикладами невтомних л╕тературних експериментатор╕в, чи╖ «усп╕хи» нер╕дко узагал╕ девальвують (а то й дискредитують) суть ╕ призначення художнього слова, проза╖к зверта╓ться до конкретних житт╓вих реал╕й, що становлять екзистенц╕йне тло к╕лькох покол╕нь, до одного з яких належить сам автор. У перепов╕даних письменником ╕стор╕ях виразно виграню╓ться колорит часу, атмосфера сусп╕льних настро╖в, витворю╓ться узагальнений образ доби й епохи.
Та не це ╓ головною заслугою проза╖ка. Секрет безперечного усп╕ху його дов╕рливо╖ розмови з читачем в ╕ншому. Кожним сво╖м опов╕данням в╕н психолог╕чно тонко й переконливо утверджу╓ думку про неск╕нченне багатоман╕ття св╕ту, де кожен ма╓ змогу знайти нагоду для здивування й захоплення ним, а не т╕льки вжахнутися його виразками й метастазами. Життя, на чому несилувано наполяга╓ автор, ╓ таким, яким ми його соб╕ уявля╓мо, яким хочемо бачити ╕ щось у ньому зм╕нити. Не варто драматизувати його темн╕ плями (бо тод╕, скаж╕мо, й на М╕сяць неможливо дивитися без м╕стичного страху), не варто переб╕льшувати антилюдську суть усього, що йде в╕н нечистого, – л╕пше сприймати його як нагороду, як наданий Господом шанс побувати в ньому у пром╕жку м╕ж двома найголовн╕шими, для кожного сво╖ми, датами й порад╕ти з╕ сво╓╖, нехай ╕ скороминущо╖, причетност╕ до дол╕ людства, ув╕ч не випадкового на ц╕й многогр╕шн╕й ╕ все ж прекрасн╕й земл╕, покликаного одухотворити ╖╖ мертв╕ без людини простори.
Зда╓ться, так╕ одкровення в╕д Б. Ф╕нкельштейна – в╕дкриття не велик╕ й не нов╕. Ут╕м, на пальми першов╕дкривача проза╖к ╕ не претенду╓. Проте, згодьмося, його морально-естетична позиц╕я ма╓ тим б╕льшу енергетику, розпросторю╓ тим в╕дчутн╕шу емоц╕йну хвилю, чим б╕льше й загрозлив╕ше наша сусп╕льна св╕дом╕сть накопичу╓ в соб╕ синдром утоми, розчарувань, знев╕ри, збайдуж╕ння й нав╕ть безпорадност╕ перед потворними гримасами нов╕тньо╖ доби. Наростання зла й цин╕зму, утвердження сили «жовтого диявола» ╕ просто жорстоко╖ сили «господар╕в св╕ту», торжество аморальност╕ й покривдження ╕деал╕в гуман╕зму, катастроф╕чна множинн╕сть природних катакл╕зм╕в, чимраз в╕дчутн╕ша неспромога протистояти розгулов╕ стих╕╖ ╕ породжений на цьому ╜рунт╕ вселенський страх загибел╕ земно╖ сп╕льноти – це та багато ╕ншого справд╕ да╓ вагом╕ п╕дстави для масового песим╕зму, в╕дчуття цив╕л╕зац╕йно╖ безперспективност╕. Л╕тература якраз ╕ покликана на все це реагувати, стверджувати позитивне начало, на пол╕ бою, де з╕йшлися у в╕чному двобо╖ Господь ╕ диявол, виступати на боц╕ Господа. ╤накше нав╕що вона?
На п╕дтвердження наведених роздум╕в над творч╕стю Б. Ф╕нкельштейна годилось би звернутися до конкретних приклад╕в з «життя» його твор╕в та геро╖в. Вдячним матер╕алом тут може слугувати щойно видана книжка «Оцифровка буття» – перше видання твор╕в рос╕йськомовного письменника в переклад╕ укра╖нською. Сам автор наголошу╓: бути перекладеним на державну мову – то для нього й нагорода, ╕ честь, ╕ громадянська позиц╕я, ╕ факт вза╓мозбагачення культур. Особливо╖ ваги набува╓ цей факт у контекст╕ кримсько╖ прописки проза╖ка; п╕востр╕вний автономний рег╕он укра╖н╕зований мало, х╕ба що на р╕вн╕ дорожних вказ╕вник╕в, незначно╖ частки зовн╕шньо╖ реклами та вив╕сок над в╕тринами крамниць. З виходом «Оцифровки буття» у переклад╕ книжка набула всеукра╖нського звучання, вона знайде свого вдячного читача також ╕ поза межами Криму.
╤ все-таки: чи перепов╕дати сюжети опов╕дань Б. Ф╕нкельштейна? Очевидно, справа ця невдячна. Поклавши руку на серце, раджу ╖х прочитати. Уже бодай задля того, аби в╕дчути незглибим╕сть, невичерпн╕сть та╓мниць, що ними сповнене життя навколо нас. Аби надихнутися добротворчою настро╓в╕стю автора, його розважливим оптим╕змом, захопленим спогляданням св╕ту, щемкою нотою тихо╖ мудро╖ зажури за його скороминущ╕стю для кожного смертного й в╕чним безсмертям людського духу. Ця книжка призначена тим, хто сенс власного життя визнача╓ станом душ╕, не даючи ╖й згн╕титися, занепасти, розчинитися в грубо-матер╕альному й меркантильному. Переконаний: такий читач завжди знайде з автором сп╕льну високу мову й повне порозум╕ння.

В╕ктор ГОР╤СЛАВЕЦЬ
м. Ки╖в

Борис Ф╕нкельштейн як письменник поки що «п╕дкорив» лише один жанр прози — опов╕дання. Але спос╕б його художницького мислення, помножений на сол╕дний житт╓вий досв╕д, да╓ п╕дстави спод╕ватися на сходження до нових, вищих вершин.
В╕н — талановитий опов╕дач з добрим чуттям мови. Точний ╕ майже завжди оптимальний у к╕лькост╕ «буд╕вельного матер╕алу» та виражальних засоб╕в. Поважаючи свого читача, обер╕га╓ його в╕д багатосл╕в’я чи спокусливо╖ бароковост╕ синтаксичних конструкц╕й. Стиль письменника строгий, динам╕чний, пругкий, сп╕вм╕рний з вимогами формування художньо╖ ╕де╖. Тут доречно пригадати в╕домий постулат про те, що поняття «талант» завжди передбача╓ почуття м╕ри.

В╕ктор БАРАНОВ, заслужений д╕яч мистецтв Укра╖ни

Борис Ф╤НКЕЛЬШТЕЙН
«ТЕЖ МЕН╤, КАРУЗО!»
ОПОВ╤ДАННЯ

У другому клас╕, коли мен╕ було в╕с╕м рок╕в, у мене неспод╕вано прор╕зався голос. Ця знаменна под╕я в╕дбулася за таких обставин.
Листопад 1954 року; я — на уроц╕ сп╕в╕в. Дивн╕ це були уроки. Якщо на ╕нших, серйозних уроках, ну, скаж╕мо, арифметика чи р╕дна мова, наша вчителька Олександра ╤ван╕вна п╕дтримувала дисципл╕ну ╕ змагальн╕сть, то ц╕ уроки проводила вчителька музики, яка справитися з нами зовс╕м не могла. Ми ото т╕льки що на головах не ходили. При цьому сп╕вати вважалося, вибачте за зворот, «западло», а от пустувати, кривлятися, блазнювати — було геройством.
Нещасна вчителька однак пропонувала нам ус╕м разом ╕ кожному окремо засп╕вати якусь п╕сеньку. Результат був чимось схожий на котячий концерт; в не╖ ставали мокрими оч╕, але вона уперто продовжувала безусп╕шн╕ спроби. Мен╕ було шкода ╖╖, я внутр╕шньо не розум╕в, за що ми так над нею знуща╓мось. Щоправда, до пори, до часу я тримав це при соб╕.
Особливо я почав жал╕ти ╖╖ п╕сля того, як мама розказала, що ╖╖ з батьками-композиторами було вислано з Москви за Урал ще напередодн╕ в╕йни. П╕сля зак╕нчення строку ╖м дозволили поселитися не ближче Астрахан╕. Батьки померли, вона вийшла зам╕ж за чолов╕ка, який теж помер в╕д туберкульозу. Тепер вона одна, з маленькою дитиною, ╕ заробля╓ на життя, даючи уроки музики ╕ викладаючи в школах.
Але як же ╖й допомогти? Я цього не знав, але р╕шення визр╕ло саме.
Коли сьогодн╕ на уроц╕ сп╕в╕в вона д╕йшла в черговий раз до мене ╕ запропонувала засп╕вати, я зам╕сть пустощ╕в п╕дв╕вся з-за парти, прокашлявся ╕ засп╕вав. В╕рн╕ше, спробував засп╕вати. П╕сенька була дурна, але я ╖╖ пам’ятаю. Називалась вона, зда╓ться, «Струмок» ╕ починалася так:
Чий струмок м╕ж кам╕нц╕в?
— Я в╕д сн╕гу й пром╕нц╕в,
Я б╕жу, я см╕юсь,
З ╕ншим зараз я з╕ллюсь…
Голос у мене ще не зм╕нився, був тонким ╕ пронизливим, ╕ я заливався солов’╓м. П╕дозрюю, що з╕ слухом були проблеми, але цього вже н╕хто не пом╕чав.
Клас наст╕льки був вражений мо╖м в╕дступництвом, що ус╕ замовкли, ╕ я сп╕вав за повно╖ тиш╕.
Але вчителька… До реч╕, ╖╖ звали Розал╕я Максим╕вна. Вона була щаслива. От, нарешт╕, досягла результату. Вона тут же запропонувала мен╕ залишитися п╕сля урок╕в на додаткове заняття, де вилила на мене весь св╕й запас нерозтрачених знань. Боюсь, що я був першим, хто в╕дгукнувся на ╖╖ п╕сенний заклик.
Ровесники розгублено мовчали; вони не знали, як до цього поставитись, а я прикривав свою невпевнен╕сть вихвалянням.
«Ви н╕чого не розум╕╓те, — казав я ╖м. — Сп╕вати — це дуже ц╕каво, та й п╕сн╕ ╓ класн╕, чолов╕ч╕, не те, що цей «Струмок». На той час я вже прочитав «Пригоди Тома Сой╓ра», тому в к╕нц╕ зазвичай додавав: «Кому-кому, а мен╕ це подоба╓ться».
Пам’ята╓те, як Том фарбував паркан? Так от, як ╕ в нього, у мене з’явилися посл╕довники. Деяк╕, особливо д╕вчатка, сп╕вали очевидно краще в╕д мене. Та все ж таки я був першим, ╕ тому Розал╕я Максим╕вна мене ос╕бно вид╕ляла. Урешт╕-решт я засп╕вав той же проклятий «Струмок» на районному огляд╕ ╕ втрапив на м╕ський.
Тод╕ вчителька зателефонувала до мене додому ╕ запросила батьк╕в на конкурс.
Батьки були спантеличен╕ ще б╕льше, н╕ж мо╖ однокласники. «Що, в Борика голос? — дивувалася мама. — Та не може бути. У нас у роду н╕хто не сп╕вав. То-то в╕н до математики збайдуж╕в». ╢диною г╕дною справою мама вважала математику. А проте свого часу вона зак╕нчила в Одес╕ музичну школу. Це входило до типового комплекту осв╕ти д╕вчинки з пристойно╖ одесько╖ с╕м’╖. Так що, з╕грати на п╕ан╕но «Турецький марш» вона ц╕лком могла. Хоч не зловживала цим. Свого часу, в с╕м рок╕в, мене повели до дитячо╖ музично╖ школи, прослухати. Щось без результату. Певно, я ╖м за параметрами не п╕д╕йшов, а тут такий «пасаж». Словом, мама хоча й була здивована, але прийшла. Було вже холодно, ╕ тому я ходив у зимовому пальтечку ╕ валянках. Але тут концерт. ╤ мен╕ спец╕ально було куплено нов╕ чорн╕ шк╕рян╕ черевики. Вони вис╕ли на в╕шалц╕ в торбинц╕, стягнут╕й тасьмою. Я повинен був узяти ╖х з собою ╕ перед виступом перевзутися.
Звичайно, я забув цю торбинку вдома. Яким би я не був самост╕йним, а все ж ще дитина.
На сцену я вийшов у валянках. В них були заправлен╕ с╕р╕ шк╕льн╕ штани. Для тих, хто не зна╓, скажу, що за тих час╕в ус╕ ходили в форм╕, ╕ школяр╕ також. У нас була с╕ра, мишастого кольору шк╕льна форма ╕ кашкети з околичками, як╕ зараз же перетворювались на якусь подобу картуза.
Отже, я вийшов: за мною вийшов баян╕ст ╕ с╕в на ст╕лець в мене за спиною.
Я поглянув у зал ╕ побачив там маму. Вона дивилася на мо╖ валянки, ╕ за цим поглядом я зрозум╕в, що вдома мен╕ добряче перепаде.
Але тут баян╕ст вступив, ╕ я засп╕вав. Я сп╕вав якусь п╕сню, не менш безглузду, н╕ж «Струмок». Текст ╖╖ не збер╕гся в мо╖й пам’ят╕, тому що, по-перше, я виконував ╖╖ т╕льки два рази — на репетиц╕╖ ╕ на цьому конкурс╕, а по-друге, тому що думав при цьому про наступну домашню прочуханку. Пам’ятаю т╕льки, що були там слова: «Заходять в стр╕й два друга молодих, стискання рук м╕цних скр╕пило дружбу ╖х». ╤ так дал╕, з таким же самим зм╕стом. Який час, так╕ були й п╕сн╕. В школ╕, наприклад, ми щоранку стояли в строю на л╕н╕йц╕. Так що, сам╕ розум╕╓те, все було або в строю, або поза стро╓м. Особливого вибору не було.
Однак п╕сня дала мен╕ можлив╕сть якось «розсп╕ватися». Сп╕вав я досить голосно, але весь час не в такт. Баян╕ст за мною не встигав (чи я його обганяв).
Я був ╓диним хлопчиком на цьому п╕сенному огляд╕, решта були д╕вчатка. Тому публ╕ка з батьк╕в ╕ р╕зних хлоп’ят, яких пригнали сюди з урок╕в примусово, мен╕ сп╕вчувала ╕ п╕дтримувала оплесками.
У перерв╕ Розал╕я Максим╕вна щось запально розпов╕дала мам╕, зр╕дка показуючи рукою в м╕й б╕к. Я спод╕вався, що з цим добрим враженням мама й п╕де, але вона лишилась.
Проблема полягала в тому, що у другому в╕дд╕ленн╕ я також виступав, але вже в склад╕ групи однол╕тк╕в.
Ми марширували ╕ зводили живу п╕рам╕ду. Для цього випадку я повинен був взути спортивн╕ тапочки, але… вони залишились вдома в т╕й же торбинц╕, де й черевики. Що будеш робити, довелося знову вийти у валянках; у майц╕, трусах ╕ валянках. Поки марширували, було ще н╕чого. Але дал╕ мен╕ треба було робити стойку на руках, а за ноги мене мав ловити ╕нший хлопчик. Стойку я зробив, але при цьому валянок, що нещ╕льно сид╕в на л╕в╕й ноз╕, полет╕в до глядацько╖ зали. Я, щоправда, ╕ в одному валянку домарширував до к╕нця вправи, але ефект був змазаний.
У результат╕ я потрапив до призер╕в ╕ прин╕с додому грамоту за трет╓ м╕сце з вокалу. Очевидно, Розал╕я Максим╕вна входила до складу жур╕.
Додому я йшов з деяким побоюванням, а коли прийшов, спробував швидко лягти спати. Та ба! Батьки з╕брались мене виховувати. Однак мен╕ здалося, що вони не знали, як до цього приступити. «Що за ганьба на наш╕ голови? — невпевнено промовила мама ╕ продовжила: — Все м╕сто бачило, як ми не змогли забезпечити тебе нормальним взуттям».
«Мамо, — парирував я. — Яке м╕сто? Там було ос╕б десять батьк╕в, а решт╕ — учням абсолютно все одно, у що я був взутий. Краще поглянь, в мене грамота».
Мен╕ хот╕лось в╕двернути ╖╖ увагу в╕д валянк╕в. Але мою маму збити з пантелику було неможливо. Вона була маленькою на зр╕ст, але нав╕ть страшенн╕ хул╕гани з старших клас╕в поводились тихо-тихо в ╖╖ присутност╕. «Дурниц╕ все це, — в╕дпов╕ла мама. — Але як ти м╕г забути взуття на в╕шалц╕? Ти ж дорослий хлопчик».
╤ тут я спитав: «Може, не такий вже й дорослий?». Як виявилось, попав у сам╕с╕ньку точку. Батьки перезирнулись, ╕ батько р╕шуче в╕дправив мене в л╕жко, припинивши дискус╕ю. Я з полегшенням щезнув, але, маючи добрий слух, вловив уривок фрази, якою обм╕нялись батьки. «Як в╕н сп╕вав! — сказала мама. — Як ср╕бний дзв╕ночок…». Еге ж, мама була не т╕льки непохитним математиком, а й сентиментальною одеситкою.
Згодом вона ще не раз поверталася до теми мого сп╕ву. ╤ щоразу ця под╕я обростала новими подробицями. Тут були ╕ пл╕тки у викладацькому середовищ╕ щодо мо╖х валянк╕в, ╕ захоплення подружок щодо мого сп╕ву, ╕ подальша доля н╕жно╖ ╕ чутливо╖ Розал╕╖ Максим╕вни.
Словом, це була певна под╕я в скучному пров╕нц╕йному житт╕.
Щоправда, в мо╖й подальш╕й дол╕ це мало що зм╕нило. Так, невеликий штрих, еп╕зод. По-перше, я ж не навчався н╕ музиц╕, н╕ сп╕ву. Весь час витрачав на математику. По-друге, в мене дуже рано (мен╕ ще й одинадцяти не було) почав ламатися голос. П╕сля цього про сп╕ви вже не могло бути й мови.
Але коли я наступного дня прийшов до школи, мене чекав тр╕умф.
Однол╕тки дивилися на мене, як на героя. Ще б пак! Я порушив «об╕тницю мовчання» хлопчик╕в, я сп╕вав. До цього у нас сп╕вали т╕льки д╕вчатка. ╤ не т╕льки сп╕вав, а й перем╕г.
Однак усе це мало й ╕нший б╕к. На велик╕й перерв╕ я вийшов на шк╕льне подв╕р’я. Там вже стояла ╕ в’яло сварилася м╕ж собою компан╕я хлопц╕в, старших в╕д мене, з трет╕х-четвертих клас╕в. Я п╕д╕йшов ближче.
Один з них зиркнув у м╕й б╕к, чвиркнув кр╕зь зуби ╕ сказав: «Забирайся зв╕дси, малол╕тка. Теж мен╕, Карузо!».
Це був формальний виклик, ухилятися було не можна, та мен╕ й не хот╕лося.
Ми в╕д╕йшли вб╕к, компан╕я оточила нас щ╕льним к╕льцем, ╕ в╕н в╕дразу спробував зал╕пити мен╕ п╕д око. Будучи по сут╕ меншим, я кинувся йому п╕д ноги, ╕ ми покотилися по земл╕, тусаючи одне одного з ус╕х сил.
Коли п╕сля дзв╕нка я вернувся до класу ╕ с╕в на сво╓ м╕сце — задню парту з л╕вого боку, то вигляд у мене був поганенький.
Олександра ╤ван╕вна, наша вчителька, поглянула на мене ╕ сказала: «Так гарно сп╕вав. Ще б пристойна повед╕нка — ц╕ни б тоб╕ не було». Я скромно промовчав, сприйнявши це за компл╕мент. Але при цьому подумав: «А до чого тут Карузо?». Та й не збирався я сп╕вати довго, просто хот╕в Розал╕ю Максим╕вну виручити. А решта вже якось саме собою вийшло.
Згодом я почув знайомий висл╕в, що «жодна добра справа не повинна залишатися безкарною». От це був якраз той самий випадок.
До реч╕, саме в наш╕й школ╕, але в старших класах, навчалася в цей час майбутня знаменит╕сть, видатна рос╕йська оперна сп╕вачка Тамара Андр╕╖вна Милашк╕на.
Так що були у нас ╕ справжн╕ «Карузо». Але це вже ╕нша ╕стор╕я.

Переклав з рос╕йсько╖
Данило КОНОНЕНКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 20.09.2013 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12316

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков