Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4550)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4242)
Українці мої... (1705)
Резонанс (2276)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1861)
Крим - наш дім (1334)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (445)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (259)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МОВОВБИВСТВО – СКЛАДОВА РАШИЗМУ. АЛЕ МИ ПЕРЕМАГА╢МО
Науковц╕ з╕брали фактаж за понад 300 рок╕в про намагання знищити укра╖нську мову…


К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#35 за 30.08.2013
ЖИТТ╢В╤ ТА ПРАВОВ╤ ПОГЛЯДИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА ╤ ЗАГАЛЬНА ДЕКЛАРАЦ╤Я ПРАВ ЛЮДИНИ

До 200-р╕ччя Кобзаря

Безц╕нною та невичерпною ╓ багатогранна л╕тературна спадщина Тараса Шевченка — в╕рного сина Укра╖ни, поета, художника, письменника, ф╕лософа, ╕сторика, фольклориста, етнографа, громадського д╕яча. Але не т╕льки л╕тературна, адже Шевченко — постать планетарного масштабу та зм╕сту. Згадаймо хоча би так╕ слова: «Шевченко ц╕лком заслугову╓ на почест╕, якими оточу╓ться. В╕н був б╕льше, н╕ж укра╖нець, — в╕н був державним мужем ╕ громадянином св╕ту. В╕н був б╕льше, н╕ж поет, — в╕н був хоробрим борцем за права ╕ волю людей». Ц╕ правильн╕ слова про Великого Укра╖нця Тараса Шевченка належать Л╕ндону Джонсону — президенту Сполучених Штат╕в Америки.
З сорока семи рок╕в свого земного життя — двадцять чотири Шевченко був у кр╕пацтв╕, десять — у солдатчин╕ та на засланн╕, а вс╕ ╕нш╕ — п╕д наглядом жандарм╕в ╕ пол╕ц╕╖. Тарасова велич духу, його жага ╕ незламна воля до життя й сьогодн╕ ╓ прикладом для вивчення та насл╕дування. Саме Шевченко, його щира та безмежна любов до Укра╖ни ╕ його твори нав╕ть у найважч╕ часи нашо╖ ╕стор╕╖ давали ╕ дають сили укра╖нству боротися за свою в╕ру, мову ╕ державу та залишатися, попри вс╕ намагання ворог╕в ╕ недруг╕в, нац╕╓ю. Ген╕альн╕сть Шевченка ще й у тому, що у сво╖х в╕ршах, як н╕хто ╕нший, об’╓ктивно в╕добразив реальн╕ под╕╖ епохи, в яку йому довелося жити. Творч╕сть ген╕я Шевченка мала великий вплив на розвиток визвольних ╕дей, формування ╕деал╕в соц╕ально╖ ╕ нац╕онально╖ свободи, а також нац╕онально╖ св╕домост╕ укра╖нського народу та його ╕нтел╕генц╕╖. Це в╕н — Шевченко — писав: «…Що ми? Чи╖ сини? Ким? За що закут╕?..» ╕ закликав: «Уч╕теся, брати мо╖, думайте, читайте, ╕ чужому научайтесь, й свого не цурайтесь…».
Усе сво╓ св╕доме життя Шевченко вище всього ц╕нував те, що найдорожче для кожно╖ людини, те, у чому його особисто весь час обмежували та позбавляли, — свободу, волю ╕ життя та закликав «╕ живих, ╕ ненароджених» до боротьби проти поневолення та ганебно╖ експлуатац╕╖ людини людиною. Його участь у та╓мн╕й пол╕тичн╕й орган╕зац╕╖ — Кирило-Мефод╕╖вському братств╕ (1846-1847 рр.) через п╕длу зраду зак╕нчилася для Шевченка арештом, двор╕чною солдатчиною в оренбурзьких степах (Орськ╕й фортец╕) з особистою письмовою вказ╕вкою царя: «Под особо строгий и неусыпный надзор с запрещением писать и рисовать», а пот╕м ще й засланням на довгих с╕м рок╕в до Новопетровського укр╕плення на п╕востров╕ Мангишлак. ╤ нав╕ть п╕сля зв╕льнення (липень 1857 р.) йому заборонили в’╖зд ╕ проживання в обох столицях ╕мпер╕╖ аж до 1 березня 1858 р., а пот╕м дозволили жити у Петербурз╕ «на поруках» ╕ за «непосредственной опеки», тобто п╕д наглядом пол╕ц╕╖, як неблагонад╕йному. Попри довг╕ роки заслання, труднощ╕ солдатсько╖ муштри, атмосферу щоденного зрос╕йщення, знущання та приниження, вгаду╓ться мужн╕сть ╕ незламна воля поета, наприклад, у таких в╕ршованих рядках: «Караюсь, мучусь, але не каюсь», як╕ й стали його житт╓вим кредо.
Для укра╖нського сусп╕льства, яке все ще перебува╓ в пошуку нац╕онально╖ ╕де╖ та ╓дност╕, а також шлях╕в розбудови незалежно╖ держави, неперес╕чне значення мають житт╓в╕ та правов╕ погляди Великого Кобзаря, зокрема, з огляду на сучасн╕ економ╕чн╕, соц╕альн╕ та пол╕тичн╕ проблеми ╕ реал╕╖. У цьому контекст╕ ╓ ц╕кавими та сп╕взвучними, на наш погляд, думки ╕ поетичн╕ рядки Тараса Шевченка й положення Загально╖ декларац╕╖ прав людини (дал╕ — Декларац╕я), прийнято╖ резолюц╕╓ю Генерально╖ Асамбле╖ Орган╕зац╕╖ Об’╓днаних Нац╕й та проголошено╖ 10 грудня 1948 р. у Париж╕.
Насамперед звернемо увагу на те, як сп╕взвучн╕ та зм╕стовно зб╕гаються слова про захист людсько╖ г╕дност╕ та волелюбн╕сть у в╕ршах Тараса Шевченка ╕ норми Декларац╕╖ про те, що «вс╕ люди народжуються в╕льними ╕ р╕вними у сво╖й г╕дност╕ та правах» (ст. 1).
Через свою долю ╕ долю всього укра╖нського народу Шевченко усв╕домив ╕ чудово розум╕в, що реакц╕йна суть рос╕йського царату сама по соб╕ н╕коли не зм╕ниться. А тому характерною рисою правових погляд╕в Т. Г. Шевченка було орган╕чне несприйняття царських закон╕в «неправедних, несправедливих», гн╕вний осуд самодержавства як державного устрою, оск╕льки не бува╓, на його думку, «добрих цар╕в», викриття ним свав╕лля царських чиновник╕в, а також «сво╖х» пан╕в, п╕дпанк╕в ╕ пом╕щик╕в — царських прислужник╕в. А його в╕ршоване питання звучить як заклик-док╕р: «Чи довго ще на с╕м св╕т╕ панам панувати?».
Нищ╕вн╕й критиц╕ у сво╖х творах Шевченко п╕ддавав суд ╕ судочинство царсько╖ Рос╕╖, зазначаючи, що закони «катами писан╕» ╕ «правди в суд╕ нема╓», вважаючи ╖х знаряддям гноблення людини прац╕ та закликав до «праведного закону», зм╕ст якого у його розум╕нн╕ ма╓ зб╕гатися з поняттями «правда», «воля», «справедлив╕сть». Як мр╕яв поет про справжню «р╕вн╕сть перед законом» та про право на «р╕вний захист законом», зокрема, на «р╕вний захист в╕д яко╖ б то не було дискрим╕нац╕╖» ╕ як╕ отримали сво╓ правове визначення та закр╕плення в статт╕ сьом╕й Декларац╕╖.
Загальний, масовий характер тод╕шнього поневолення Шевченко висловив г╕ркими словами: «╤ не в одн╕м от╕м сел╕, а скр╕зь на славн╕й Укра╖н╕ людей у ярма запрягли пани лукав╕». Його волелюбн╕сть ╕ бажання свободи для свого народу ц╕лком зб╕гаються з положенням статт╕ третьо╖ Декларац╕╖ про те, що: «Кожна людина ма╓ право на життя, на свободу ╕ на особисту недоторканн╕сть».
Майбутн╓ Укра╖ни Шевченко бачив не в буржуазно-правовому устро╖, а в самоуправл╕нн╕ народу, громад╕ та колег╕альн╕й форм╕ правл╕ння як гарант╕╖ в╕д гн╕ту та експлуатац╕╖ людини людиною. В╕н був глибоко переконаний у тому, що кожна людина повинна мати «вс╕ права ╕ вс╕ свободи» (ст. 2 Декларац╕╖), кожна людина повинна мати право «на свободу думки, сов╕ст╕» (ст. 18 Декларац╕╖) ╕ право на «свободу переконань ╕ в╕льне ╖х виявлення» (ст. 19 Декларац╕╖), що й висловлював у таких поетичних творах, як: «Думи мо╖, думи мо╖», «Катерина», «Доля», «Думка», «╤ван П╕дкова» ╕ «Гамал╕я», «Тарасова н╕ч» ╕ «Гайдамаки», «Цар╕», «Кавказ» та ╕н.
Чи не найб╕льш принизливим у людському середовищ╕ ╓ рабство у будь-яких його формах ╕ проявах. Одн╕╓ю з таких форм ╕ було, за сво╓ю суттю, кр╕пацтво в царськ╕й Рос╕╖, проти якого р╕шуче виступав Шевченко в сво╖х в╕ршованих творах «Розрита могила», «Чигирине, Чигирине», «Наймичка», «Сон», «Сл╕пий» («Невольник») та деяких ╕нших. Згадаймо, що й сам Тарас до 24 рок╕в був безправним кр╕паком пан╕в, а пот╕м таким же п╕днев╕льним солдатом у царськ╕й арм╕╖, безправним засланцем самодержавного режиму, але аж н╕як не в╕льним громадянином Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖. Н╕хто не повинен бути в рабств╕ або у п╕днев╕льному стан╕ — визнача╓ стаття четверта Декларац╕╖, проти чого ╕ боровся Шевченко майже за сто рок╕в до прийняття цього важливого м╕жнародного правового документа.
У Шевченковому посланн╕ «╤ мертвим, ╕ живим, ╕ ненарожденним землякам мо╖м…» не т╕льки наведено характеристику сусп╕льно-пол╕тичного ╕ нац╕онально-культурного життя тогочасно╖ Укра╖ни, а й зазнача╓ться необх╕дн╕сть ╕ пропонуються шляхи нац╕онального, соц╕ального та культурного в╕дродження укра╖нського народу. У в╕рш╕ «Минають дн╕, минають ноч╕» поет засуджу╓ безд╕яльн╕сть сусп╕льства, його пасивн╕сть, а також заклика╓ до активних д╕й ╕ боротьби проти самодержавства, посилаючись на приклади геро╖чного минулого — гайдамак╕в ╕ козак╕в.
Поет-гуман╕ст заклика╓ до злагоди й братерства укра╖нського ╕ польського народ╕в як р╕вного з р╕вним у сво╓му в╕рш╕ «Полякам» («Ще як були ми козаками»), що й сьогодн╕ ╓ актуальним з уваги до Волинсько╖ трагед╕╖ 1943 року. ╤ як тут не зазначити, що Генеральна Асамблея ООН у Преамбул╕ проголошу╓ Загальну Декларац╕ю прав людини як завдання, до виконання якого повинн╕ прагнути вс╕ народи ╕ вс╕ держави з тим, щоб кожна людина ╕ кожний орган сусп╕льства… прагнули… сприяти поважанню цих прав ╕ свобод та забезпеченню шляхом нац╕ональних ╕ м╕жнародних прогресивних заход╕в загального ╕ ефективного визнання ╕ зд╕йснення ╖х, як серед народ╕в держав-член╕в Орган╕зац╕╖, так ╕ серед народ╕в територ╕й, що перебувають п╕д ╖хньою юрисдикц╕╓ю.
Тарас Шевченко був ╕ ген╕альною, ╕ талановитою Людиною. При цьому в╕н завжди пам’ятав, хто в╕н ╓ ╕ якого роду, н╕коли не цурався простого люду та не боявся писати р╕дною мовою, незважаючи на негативн╕ в╕дгуки деяких рос╕йських письменник╕в ╕ богемних поет╕в, як╕ критикували Шевченка за те, що в╕н пише «мужицькою мовою». Разом з тим, попри важке, а п╕дчас ╕ нестерпне життя, в╕н був звичайною людиною з╕ сво╖ми б╕дами, помилками та слабостями, як╕ в╕н усв╕домлював ╕ в яких щиро з╕знавався, зокрема й у щоденнику, до якого чесно та правдиво занотовував сво╓ життя-буття (12 червня 1857 р. — 13 липня 1858 р.).
Наприк╕нц╕ 1845 року, будучи важко хворим, Шевченко написав св╕й знаменитий «Запов╕т» (цикл «Три л╕та»), у якому проголосив заклик до боротьби з самодержавством за визволення укра╖нського народу з невол╕. Переконливо-стверджуючими ╓ його пророч╕ слова: «Бор╕теся — поборете!».
Тарас Григорович Шевченко не був пол╕тиком, не був пол╕тичним д╕ячем у сучасному розум╕нн╕ цього слова. З позиц╕й сьогодення можна говорити й про неч╕тк╕сть його ╕деолог╕чних переконань. У пол╕тико-правових поглядах Шевченка по╓днувалися революц╕йн╕ ╕де╖ демократизму, народництва, самост╕йност╕ та незалежност╕ Укра╖ни: «В сво╖й хат╕ — своя правда, ╕ сила, ╕ воля», де кожна людина матиме право на громадянство (ст. 15 Декларац╕╖). Основою народного самоуправл╕ння, як св╕дчать його в╕ршован╕ думи, що «стали на папер╕», мала бути сусп╕льна власн╕сть, зокрема власн╕сть на землю, а ╕деалом — трудова демократична республ╕ка. «Де нема╓ свято╖ вол╕, не буде там добра н╕коли…» — писав в╕н у сво╓му в╕рш╕ «Бодай кати ╖х постинали». Воля народу повинна бути основою влади уряду, так визнача╓ ч. 3 ст. 20 Декларац╕╖, про що ╕ писав та до чого прагнув Тарас Шевченко у сво╖х думках ╕ багатьох л╕тературних творах.
А чи не ╓ актуальними й сьогодн╕ слова Кобзаря: «Чия правда, чия кривда, ╕ чи╖ ми д╕ти?». Або ж так╕: «Якби ви вчились, так, як треба, то й мудр╕сть би була своя», — чи не нам вони адресован╕? У написаному на засланн╕ в╕рш╕ «Чи ми ще з╕йдемося знову?» Тарас Григорович щиро радив: «Свою Укра╖ну люб╕ть, Люб╕ть ╖╖ во время люте, В останню тяжкую минуту за не╖ Господа мол╕ть».
Незламною та стверджуючою була в╕ра Великого Кобзаря в св╕тле майбутн╓ Укра╖ни, висловлена у таких рядках: «╤ на оновлен╕й земл╕ врага не буде супостата, а буде син, ╕ буде мати, ╕ будуть люди на земл╕». Народ Укра╖ни Основний Закон держави визнача╓ ╓диним нос╕╓м влади. Але чи завжди в житт╕ це так?
Тарас Шевченко — найб╕льш укра╖нський поет, адже саме його «Кобзар» став нац╕ональною святинею укра╖нського народу. Шевченков╕, як зазнача╓ О. Гончар, належить виняткова роль у згуртуванн╕ передових сил укра╖нсько╖ нац╕╖, у розвитку й формуванн╕ св╕домост╕ укра╖нського народу. Саме Шевченк╕вський «Кобзар» укра╖нський народ поставив на перше м╕сце серед ус╕х успадкованих з минулого нац╕ональних духовних скарб╕в. А ось щодо Шевченк╕вського Запов╕ту — спром╕гся лише на виконання першо╖ його частини. В╕ков╕чний ген страху все ще не да╓ людин╕ стати Людиною, ╕ ще не одну краплину потр╕бно вичавити з себе, щоб нею стати, адже шлях цей проляга╓ через св╕дом╕сть вс╕х ╕ кожного.
Л╕тературний спадок Т. Г. Шевченка, його життя та д╕яльн╕сть потребують подальшого глибокого ╕ р╕зноб╕чного вивчення та досл╕дження, як сучасними, так ╕ прийдешн╕ми покол╕ннями укра╖нц╕в. Але не менш важливим ╓ сл╕дування запов╕ту Великого Кобзаря, особливо у справ╕ ╓дност╕ нац╕╖, братерства народу, правди та правового державотворення.

Роман САВОНЮК,
доцент, кандидат юридичних наук, заслужений юрист Автономно╖ Республ╕ки Крим
м. С╕мферополь

Використан╕ джерела:
1. Загальна декларац╕я прав людини, прийнята та проголошена в резолюц╕╖ Генерально╖ Асамбле╖ ООН 217 А (III) 10 грудня 1948 р.
2. Шевченко Т. Г. Кобзар / Вступна стаття О. Гончара. — К.: Дн╕про, 1983. — 647 с., 1 л. портр.
3. Шевченко Т. Г. Повне з╕брання твор╕в: У 12 т. / Редкол.: М. Г. Жулинський (голова) та ╕н. — К.: Наукова думка, 2001.
4. Шевченко Т. Дневник. Автобиография. — К.: Наукова думка, 1972.

ШЕВЧЕНКОВА КОНЦЕПЦ╤Я УКРА╥НСЬКО╥ ДЕРЖАВИ

У б╕бл╕отец╕-ф╕л╕╖ № 4 ╕м. М. М. Коцюбинського Централ╕зовано╖ б╕бл╕отечно╖ системи для дорослих м. С╕мферополь в рамках виконання Указу Президента Укра╖ни «Про додатков╕ заходи з п╕дготовки та в╕дзначення 200-р╕ччя з дня народження Тараса Шевченка» (яким 2014-й р╕к в Укра╖н╕ оголошено роком Тараса Шевченка) орган╕зована виставка «Шевченкова концепц╕я Укра╖нсько╖ держави», на як╕й представлен╕ л╕тература та статт╕ з пер╕одичних видань, що розкривають факти впливу життя ╕ творчост╕ Т. Г. Шевченка на становлення Укра╖ни як держави. ЗАПРОШУ╢МО ЧИТАЧ╤В НА ВИСТАВКУ, ЯКА Д╤╢ ПОСТ╤ЙНО.

╤рина РЕЙДЕР, зав╕дувач б╕бл╕отеки-ф╕л╕╖ № 4 ╕м. М. М. Коцюбинського

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12218

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков