"Кримська Свiтлиця" > #34 за 23.08.2013 > Тема "Українці мої..."
#34 за 23.08.2013
ВНУТРIШНЯ СВОБОДА
╢вген СВЕРСТЮК
До 200-р╕ччя Кобзаря
Шевченко заговорив у «Кобзар╕» про славу ╕ волю. Але того не почули б, якби сво╖м життям ╕ творч╕стю в╕н не дав прикладу боротьби за волю ╕ вм╕ння бути в╕льним за будь-яких умов. Мабуть, у тому духов╕ вол╕ загадка величезного впливу «Кобзаря» — такого, якого дос╕ ще не знала Укра╖на. Про що б не писав поет, його слово розкр╕пачу╓ ╕ пробуджу╓ духовн╕ сили, як у того наймита:
Ярема гнувся, бо не знав, Не знав, с╕ромаха, що виросли крила, Що неба достане, коли полетить…
Водночас «Кобзар» приваблював чуттям м╕ри, лакон╕змом форми й м╕стк╕стю слова.
Всю славу козацьку За словом ╓диним Перен╕с в убогу Хату сироти.
«В обмеженн╕ пом╕тний майстер справжн╕й», — казав старий Гете. «Великий Карл», як називали Брюллова в мистецьких колах Петербурга, за св╕дченням Т. Шевченка, поставив соб╕ ╕ сво╖м учням меж╕: ╓вангельськ╕ теми ╕ антична Грец╕я, ще — середньов╕ччя. ╤нша р╕ч, коли поет прийма╓ накинут╕ йому меж╕. Пушк╕н п╕днявся на хвилях байрон╕зму до осп╕вування свободи. Пот╕м його л╕та (ще молод╕) хилили «до суворо╖ прози». Нарешт╕: Невы державное теченье, Береговой её гранит. Тут далеко не розженешся ╕ глибоко не п╕рнеш. «Угодил же меня Господь родиться в России с умом и талантом!» — застогнав в╕н уп╕вголос. Лермонтов — стогнав одверто: «Прощай, немытая Россия, Страна рабов, страна господ». Усе це д╕ялося «в часи фельдфебеля-царя» в 30-т╕ роки Х╤Х ст. У зен╕т╕ велич╕ той цар запросив у гостину покривдженого французького журнал╕ста Марк╕за де Кюст╕на, щоб допомогти йому зм╕цнити в╕ру в принципи монарх╕╖. В оточенн╕ рос╕йських шпигун╕в журнал╕ст здогадався, що тут воля його обмежена апологетичними записками, побаченим ╕ почутим ╕з в╕рноп╕дданих вуст. Тод╕ його осяяла думка: написане в╕льно ╕ щиро треба ховати в халяви сво╖х чоб╕т, а перечитувати — уже в Париж╕. Якщо до такого можна привчити в╕льного француза за один тиждень, то як же легко це робити з народженими в т╕й рабськ╕й кра╖н╕, де життя ╕ кр╕пак╕в, ╕ пан╕в контролю╓ться ╕мператором та його слугами на кожн╕м кроц╕, ╕ то нав╕ть у найглух╕шому закутку. Тут уже не поет ставить соб╕ меж╕ — поетов╕ ставлять меж╕. Для цього ╕снують в╕ков╕ ╕нституц╕╖. Цензурн╕ ком╕тети. В╕рноп╕ддан╕ журнал╕сти. Пол╕ц╕йний контроль. Маршрутний лист пересування. Органи та╓много стеження… ╢диний порятунок у тому, що ╕нституц╕╖, як стар╕ розтоптан╕ чоботи, стають в╕льними ╕ вже не дуже тиснуть. Отже, в св╕т╕ регламентац╕й ╕ заборон люди вхитряються жити, говорити й думати сво╓. Т╕льки ж та думка — як птаха з обскубаним п╕р’ям. Окр╕м зовн╕шньо╖ вол╕, ╕сну╓ внутр╕шня воля, ╕ вона вже не в╕д влади. Внутр╕шня воля — дар Божий. Т╕льки енерг╕я ╖╖ чомусь так р╕дко проявля╓ться в людях… У кожному з нас закладено Божий дар своб╕дно╖ вол╕, своб╕дного вибору. То головна засада християнсько╖ етики. На цьому ╜рунту╓ться в╕дпов╕дальн╕сть людини за сво╖ вчинки. Обставини життя т╕льки зумовлюють той виб╕р, за належно╖ морально╖ активност╕. Внутр╕шня воля поета — теж дар Божий. То вже особливий дар, коли попри всю залежн╕сть в╕д обставин, середовища, м╕сця ╕ часу людина почува╓ себе в╕льною ╕ «н╕кого не бо╖ться, окр╕м Бога». Коли тиск обставин для не╖ не вир╕шальний. Коли спокуси ╖╖ не д╕ймають. Коли внутр╕шн╕й голос у н╕й перемага╓ вс╕х сирен ╕ вона залиша╓ться собою скр╕зь ╕ всюди, як той д╕ямант, у якому можна затемнити якусь грань, але не можна здеформувати його.
Вроджений в╕льним
Для Тараса змалку шукання стовп╕в, що п╕дпирають небо, було важлив╕ше, н╕ж над╕йний кусень хл╕ба. В╕домо, що поет був непримиренним до всякого внутр╕шнього рабства, до залежност╕ людини в╕д соц╕яльного стану, в╕д чужо╖ вол╕. Рабськ╕й психолог╕╖ пасивности в╕н протистояв завжди. У тод╕шньому Петербурз╕ було багато укра╖нц╕в, як╕ протиставлялися москалям нав╕ть неприховано. Але Шевченко чи не перший почав будити нац╕ональну пам’ять ╕ нац╕ональну св╕дом╕сть. Укра╖на в нього
Об╕драна, сиротою Понад Дн╕пром плаче… …т╕льки ворог, що см╕╓ться… См╕йся, лютий враже! Та не дуже, бо все гине — Слава не поляже.
Звичайно, цензор викреслив «ворога»… Але яку внутр╕шню свободу треба мати, щоб це написати ╕ подати до царсько╖ цензури! Шевченко згаду╓, що в╕н писав сво╖х «кровожерних гайдамак╕в» у розк╕шних залах Академ╕╖ мистецтв. Справд╕, це нав╕ть важко соб╕ уявити: животворити народне повстання… М╕сяцями жити цим духом ╕ не пом╕чати зовн╕шнього св╕ту, в якому живеш — ╕ то п╕сля недавнього викупу на волю! У т╕м то й р╕ч, що воля живе не п╕сля зв╕льнення — вона вимага╓ простору та наповнення духом пост╕йно й безупинно. Як т╕льки почина╓ться пристосування до обставин, людина вже опиня╓ться в ╖хньому полон╕. ╤з погляду жандарм╕в поема «Сон» — «неслыханная дерзость». А на думку в╕льного поета ус╕ вони, геро╖ сезону, просто не ╕снують у тому св╕т╕, де «все йде, все мина╓, ╕ краю нема╓». Принаймн╕ у сн╕ в╕н може п╕днятися високо, високо за син╕╖ хмари; нема╓ там власт╕, нема╓ там кари… ╤ з тако╖ висоти вс╕ ╖хн╕ паради, поклони, чини й ранги просто см╕шн╕, ╕ той придворний м╕раж мусить зак╕нчитися сумним протверез╕нням. А от «цар вол╕, штемпом ув╕нчаний», лицар посеред запеклих каторжник╕в — то явище в╕чне:
В муц╕, в каторз╕ не просить, Не плаче, не стогне! Раз добром нагр╕те серце В╕к не прохолоне!
Зв╕сно, такий сон у Микола╖вському Петербурз╕ ще н╕кому не снився… «Таке сниться т╕льки юродивим та п’яницям». Але вони про те н╕кому не розпов╕дають ╕ нав╕ть сам╕ соб╕ не з╕знаються. Нам не в╕домий у св╕тов╕й л╕тератур╕ ще такий в╕льний, високий ╕ в╕щий сон незахищено╖ людини посеред пол╕ца╖в, донощик╕в ╕ фарисе╖в. Той «Сон» прочитавши, вони були приголомшен╕. ╤ небезпеку в╕дчули нав╕ть не в образах сну, а в тому духов╕ свободи, що уневажню╓ ╕мперськ╕ ╕нституц╕╖ як фальш, який розв╕╓ться, а правда мученик╕в таки залишиться. Галерею мученик╕в у творах Шевченка того пер╕оду доповнюють лицар╕ нескореного Кавказу. ╤з ними ╓днаються також мученики за в╕ру — проти фарисе╖в.
Мов кедр серед поля Л╕ванського, Став Гус перед ними!
Т╕льки внутр╕шньо в╕льний поет може п╕днятися над гр╕шною землею, де велетн╕ — у кайданах. ╤ вершити переоц╕нку ц╕нностей, узаконених на земл╕. Микола Костомаров дуже точно передав те враження, яке справляли твори в╕льного поета, що заглянув по той б╕к видимого. Найчаст╕ше говорять про страх в╕дпов╕дальности. Але суть не в тому — суть у спроб╕ духовного розкр╕пачення сусп╕льства, суть у чаклунств╕ слова, яке кличе п╕знати ╕стину, ╕ вона «зробить вас в╕льними». Виходить, Кирило-Мефод╕╖вське братство з тим гаслом ╓вангельським було ╕нсп╕роване в╕льним духом Шевченково╖ творчости! Молодий поет знайшов в Укра╖н╕ товариство незаляканих людей у Березов╕й Рудц╕. Але то були л╕берали за чаркою. Тепер в╕н гурту╓ в Ки╓в╕ ╕деал╕ст╕в, шляхетних ╕ в╕рних Укра╖н╕. Жоден ╕з них на сл╕дств╕ не з╕знався, хто ╖х насправд╕ надихнув ╕ з’╓днав у братство.
Воля в невол╕
«Жодна риса в мо╓му внутр╕шньому обличч╕ не зм╕нилася». Часто цей Шевченк╕в висл╕в пояснюють як св╕дчення ст╕йкост╕ характеру й переконань. Насправд╕ ж ╕деться про щось ╕стотн╕ше: про висоту духу та природу таланту. Висота духу не уляга╓ впливам зм╕нних в╕тр╕в. А глибокий талант залиша╓ться в╕рним соб╕. ╤ нав╕ть небажання засвоювати науку муштри св╕дчить не про вперт╕сть натури, а про самозахист того ж таланту. Засво╓ння т╕╓╖ науки було б початком переор╕╓нтац╕╖ та розм╕ну — комусь на догоду. Нонконформ╕зм — це теж запов╕т на вс╕ часи. Вирок без терм╕ну в москал╕ — Шевченко витримав сто╖чно. Але дописка рукою царя «п╕д найсувор╕ший нагляд ╕з забороною писати й малювати» вдарила його в саме серце. В╕н вважав, що нав╕ть сам сатана не м╕г би придумати г╕ршо╖ кари… Насправд╕ тут були деяк╕ розб╕жност╕ в розум╕нн╕. Звичайно, цар у звичному стил╕ заборонив, щоб б╕льше не могли з’явитися «карикатури» на нього. В╕н хот╕в, щоб «бувший художник» зайнявся сво╖м перевихованням. У поем╕ «Сон» зображено св╕т, позбавлений ╓вангельського духу ╕стини. Але тут цар не розум╕в н╕чого, окр╕м тих м╕сць, що були в╕дм╕чен╕ для нього ол╕вцем ╕ стосувалися його. В╕н ╖х оц╕нив, як «неслыханную дерзость» — ╕ в╕дреагував. Для природженого Поета й Митця писати ╕ малювати означало жити, реал╕зовувати свою творчу волю, Божий дар. Для фельдфебеля-царя, вихованого змалку в рос╕йськ╕й традиц╕╖, головна думка булла
об отечеств╕... та о нових петлицях, та о муштрах ще нов╕ших!..
Для Миколи заборонити писати й малювати — все одно що заборонити грати на арф╕. Н╕ в╕н сам, н╕ його оточення, н╕ губернатори й начальники гарн╕зон╕в не розум╕ли насправд╕, що означа╓ для митця така заборона. Особисто ж сам поет вважав ╖╖ наст╕льки протиприродною, що в перш╕ ж м╕сяц╕, наче забувши ╖╖, клопотався про дозв╕л малювати та зав╕в захалявну книжечку для в╕рш╕в. Неясн╕сть царсько╖ заборони виявилася вже при перш╕й необх╕дност╕ використати художника в Аральськ╕й експедиц╕╖, яка мала велике державне значення. Злов╕сний донос прапорщика ╤са╓ва спричинив новий арешт, допити й уже якнайсувор╕ший нагляд за «бувшим художником». ╤ тут перед сл╕дчим поста╓ питання: як розц╕нювати писання, наприклад, лист╕в або «прошен╕й»… Тод╕ приходить уточнення: «дабы никаких возмутительных и пасквильных сочинений не исходило». Тобто справа переда╓ться на розсуд начальства… Чи порушувало воно волю царя? Мабуть, н╕. Тут треба врахувати тод╕шню дещо м’якшу манеру присуд╕в, клопотань, послаблень, пор╕вняно з сов╓тськими заборонами. ╤з лагерного й засланського досв╕ду можу сказати, що приватне сп╕лкування з оф╕цером нагляду було неможливо. Важко уявити, щоб сов╓тський кап╕тан К. Герн переховував захалявн╕ книжки п╕днаглядного, а якийсь оф╕цер рад╕в, що матиме столичного домашнього вчителя для д╕тей… Шевченко вин╕с поез╕╖ з каземату, захован╕ м╕ж листками Б╕бл╕╖, ╕ н╕хто не обмацував стор╕нки Святого Письма… Звичайно, тут був вияв велико╖ в╕дваги ╕ ризику. Про пов╕ст╕ й щоденник Шевченка треба говорити, як про реч╕ нап╕вдозволен╕. У т╕ часи в далеких сх╕дних губерн╕ях багато що доручалося «на усмотрение начальства». А. Ускова згаду╓, що ╖╖ чолов╕к, комендант Новопетровського укр╕плення, не м╕г би дозволити Шевченков╕ послаблень ╕ приятельських стосунк╕в, якби не отримав натяку в╕д генерал-губернатора Перовського. Фактично Шевченков╕ в╕д 1854 р. дозволено було писати рос╕йською мовою — п╕д наглядом ╕ цензурою оф╕цер╕в. За традиц╕╓ю рос╕йсько╖ бюрократ╕╖ заборони мали письмову форму, а дозволи ╕ послаблення — усну… «Здогади» радянських шевченкознавц╕в про причини писання «╕нтимного щоденника» рос╕йською мовою йдуть в╕д тенденц╕╖ упод╕бнювати Шевченка до себе. Насправд╕, поет ще довго п╕сля зв╕льнення, теж нап╕воф╕ц╕йного, був готовий до чергового арешту, допит╕в ╕ пояснень… Однак в╕н не зробив жодного кроку, щоб маскувати сво╖ твори п╕д оф╕ц╕йну кон’юнктуру. А це вже було важко зрозум╕ти радянським л╕тературознавцям, то вони такий крок зробили за нього — «добров╕льним вибором» рос╕йсько╖ мови… Сьогодн╕ пов╕ст╕ й щоденник Шевченка ц╕кавлять нас передус╕м як документальн╕ св╕дчення про людей ╕ час. Уже Мар╕етта Шаг╕нян переконливо пояснила причини, чому ц╕ твори в контекст╕ того часу не були належно оц╕нен╕. По-перше, вони складн╕ для читання, вже через те, що на почерку автора позначалася атмосфера невол╕. Л╕тери нер╕вн╕, велика л╕тера посередин╕ слова, розд╕лових знак╕в нема╓. По-друге, вони випадали з╕ стилю, здавалися старомодними. А сьогодн╕ вони вражають нас тим духом свободи, що його передав поет у каторжних лещатах невол╕. Вигадлив╕ сюжети застар╕ли б, а правда факту збер╕га╓ ц╕нн╕сть понадчасову. Х╕ба ми могли б уявити тод╕шню атмосферу ╕деал╕зму Академ╕╖ мистецтв ╕ дивовижн╕ метаморфози в житт╕ кр╕пака, що раптом ста╓ в╕льним художником? Варт╕сть правдивих св╕дчень ╕ ╖х ╓дност╕ з етосом, з чаром особи, до яко╖ тягнуться добр╕ люди. Т╕ пов╕ст╕ видавалися й перевидавалися безл╕ч раз╕в. У них також ╓ дух свободи. П╕сля арешт╕в 1847 року в укра╖нськ╕й л╕тератур╕ чорне десятир╕ччя. Зона мовчання. Н╕ нових ╕мен, н╕ публ╕кац╕й, н╕ рукопис╕в. Зв╕сно, коли набурмосений цар на балу оголосив: «Господа, седлайте коней. В Венгрии революция», то це було сигналом на всю ╕мпер╕ю. Але ж у Ки╓в╕, у В╕нниц╕ ╕ Лохвиц╕ того не чули.
А ми дивились ╕ мовчали, Та мовчки чухали чуби.
Виходить, один т╕льки був в╕льний чолов╕к, який жив за вс╕х… Його забрали в москал╕. Йому призначили найсувор╕ший нагляд. Йому заборонили все. ╤ коли за один тиждень, подолавши 2 500 верст, фельдфебель доставив його з П╕тера в Оренбург п╕д розписку, там в╕н уже за два дн╕ — знов той самий! На квартир╕ у земляк╕в Ф. Лазаревського та С. Левицького в╕дбулося нечуване д╕йство: Шевченко чита╓ незнайомим «Сон», «Кавказ» та ╕нш╕ сво╖ твори й за н╕ч спор╕днився з ними нав╕ки. Поки там оф╕цери розм╕рковували, що то за чолов╕к, якому заборонили писати, читати, малювати й все ╕нше… Поки там його оформляли рядовим 3-╖ роти, той заборонений поет влаштову╓ вперше в Оренбурз╕ укра╖нський мистецький веч╕р, де вс╕ сп╕вають, слухають, рад╕ють ╕ плачуть… ╤ знов — братство! Ки╖вський генерал-губернатор Б╕б╕ков вида╓ секретн╕ розпорядження про вилучення твор╕в Шевченка, Костомарова, Кул╕ша. Посилю╓ нагляд за студентами ун╕верситету, вилуча╓ з продажу «Кобзар», нагаду╓ про пильн╕ший розшук матер╕ал╕в Кирило-Мефод╕╖вського братства, прес╕ забороня╓ться згадувати ╕мена ув’язнених… А рядовий п╕д найсувор╕шим наглядом в Орськ╕й кр╕пост╕ пише послання сп╕вв’язням:
Люб╕теся, брати мо╖, Укра╖ну люб╕те, ╤ за не╖, безталанну, Господа мол╕те.
Чорний антракт в укра╖нськ╕й л╕тератур╕ заповнить невсипущий поет, якого жал╕ли, оплакували ╕ потроху забували. В╕н його заповнить сво╖ми захалявними книжечками та пов╕стями. В╕н його заповнить численними малюнками — всупереч царськ╕й заборон╕. П╕сля другого, особливо суворого арешту 1850 року, Шевченко над╕ятиметься, що його мережан╕ сльозами думи «долетять коли-небудь в Укра╖ну ╕ падуть, неначе роси, над землею». ╤ не слава його ц╕кавить, а жива душа, що
Може, Господи, мене В сво╖й молитв╕ пом’яне!
Княжна Репн╕на н╕би вгаду╓ те послання в Укра╖ну та пише в лист╕, що за поета моляться багато-багато. Силою сво╓╖ любов╕ й в╕ри Шевченко потроху зм╕ню╓ обставини життя й людей, яким доручено нагляд, так, що вони починають йому допомагати. ╤ то не в пристосуванн╕ до вимог, а в захист╕ в╕д «служби». В останн╕й пер╕од у творах Шевченка дом╕нують мотиви прощення. Т╕ християнськ╕ мотиви були вже в «Гайдамаках». Вони були ╕ в ╓вангельському дев╕з╕ братчик╕в: «П╕знайте ╕стину, ╕ вона зробить вас в╕льними». Але в «Неоф╕тах», у «Варнаку» ╕ у «В╕дьм╕» — то вже наука внутр╕шнього зв╕льнення й очищення. Наука ставати не т╕льки над обставинами, а й понад собою. Т╕льки така висота може сприяти зв╕льненню в╕д пут ╕ ╓днанню людей за законами Божими. Не вс╕м прихильникам поета ╕мпонувала така наука, але вс╕м — внутр╕шня свобода ╕ щир╕сть його слова. Заслугову╓ на окрему книгу м╕стер╕я того слова понад часом ╕ простором. Безк╕нечн╕ батал╕╖ ╕ в Х╤Х, ╕ особливо ХХ стор╕ччях в╕дбувалися на пол╕ свободи слова… Забороненого Шевченка шанували сво╖ ╕ чуж╕. Боролися ╕з цензурою його прихильники ╕ просто прихильники принципу. Чомусь його нац╕онал╕стичн╕ твори гуртували р╕зн╕ народи. «Кавказ» розчулював суворих борц╕в за волю Кавказу. «Послан╕╓» приймали близько до серця т╕, що й не знали Укра╖ни. А на сп╕в «Запов╕ту» зн╕мали шапки й чуж╕. «Садок вишневий коло хати», мабуть, прийняли б або й уп╕знали б давн╕ скити, що жили на берегах Дн╕пра. Хулител╕ Шевченка схож╕ м╕ж собою, як п’ятаки. Хвалител╕ знаходять у нього кожен сво╓. Але м╕стер╕я р╕зноман╕тниться в час╕ ╕ диха╓ св╕жим в╕тром. Стар╕ють л╕тературн╕ стил╕. В╕дходять у минуле теми, ╕де╖. Але дух внутр╕шньо╖ свободи в╕чний. За словом Лес╕ Укра╖нки,
Поет не бо╖ться в╕д ворога смерти, Бо в╕льная п╕сня не може умерти.
(«Л╕тературна Укра╖на», 21 кв╕тня 2011 року)
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 23.08.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12189
|