Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2013 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 09.08.2013
ПОСЕСТРА НАША — СЛОВЕН╤Я

ПОДОРОЖН╤ НОТАТКИ

У Словен╕ю лет╕ли через Австр╕ю — дв╕ кра╖ни-сус╕дки т╕сно притулились при бескидд╕ Альп. А зв╕дтам, ╕з В╕дня, добирались машиною — за якихось пару-тр╕йку годин можна д╕статись Словен╕╖.
...За в╕кном авт╕вки б╕гли сосни, бер╕зки, р╕зновелик╕ кущ╕ й молодий ял╕вець... Гойдаючись в сонн╕м салон╕, в нап╕вдр╕мот╕ п╕ймала себе на думц╕: ц╕каво, а чи вгадаю, де cаме зак╕нчу╓ться австр╕йська територ╕я ╕ почина╓ться словенська? ╤... не вгадала! Бо кордону як такого нема, ╕ ╓дине, що виказувало слов’янську територ╕ю, були назви с╕л ╕ м╕стечок наок╕л: Тирновець, Ярмовець, Планина, Добра, Мешт╕н╓... ╤ ось нарешт╕ вона, Рогашка Злат╕на — Золота Рогашка, яка не випадково ма╓ таку назву, в чому ми п╕зн╕ше переконалися й сам╕. Зда╓ться, вс╕ м╕неральн╕ води св╕ту в╕ддали сво╖ ц╕лющ╕ л╕кувальн╕ властивост╕ лише на користь одн╕╓╖ — магн╕╓во╖ Донат. При╓мна на смак, по-л╕тньому осв╕жаюча, по-зимовому тепла, зрештою — смачна! Жива ╕ живильна, безпосередньо з потужного м╕нерального джерела, вода насичу╓ нашу кров солями магн╕ю, кал╕ю, кальц╕ю, зм╕цню╓ нервову систему, серце, ма╓ неабияку тон╕зуючу й енергетичну силу. ╢вропа зна╓ ╕ п’╓ цю воду б╕льше як 400 рок╕в, але свою славу Донат несе ще з античних в╕к╕в... Знаменита термальна рив’╓ра пам’ята╓ т╕ давн╕ часи, коли сюди при╖здили австро-угорський ерцгерцог Фердинанд, югославський король Петр, композитор Ференц Л╕ст та багато ╕нших знаменитостей ╢вропи. Одна ╕з легенд опов╕да╓, що ╕з джерел Рогашки Злат╕ни за наказом Аполлона (Бога сонця ╕ ц╕лительства) пив воду крилатий к╕нь Пегас (сьогодн╕ в╕н гордо очолю╓ одну ╕з площ Рогашки, ╓ ╖╖ символом, поклон╕нням турист╕в ╕ творчих особистостей). Саме так в╕д покол╕ння до покол╕ння пересп╕вувались ╕ перепов╕далися легенди про джерела Рогашки Злат╕ни в поетично-м╕фолог╕чних ╕стор╕ях VII стол╕ття...
Сьогодн╕ заради ц╕лющо╖ Донат до Словен╕╖ з’╖жджа╓ться люд ╕з усього св╕ту! Тут можна зустр╕ти гостей з ╤зра╖лю ╕ Хорват╕╖, ╤тал╕╖ й Н╕меччини, Дагестану ╕ Груз╕╖, Рос╕╖ й Прибалтики... Всер╕чно Рогашка явля╓ собою м╕сцевий Вавилон: поряд ╕з словенською мовою тут одночасно можна почути б╕лоруську ╕ сербську, ╕тал╕йську й австр╕йську, укра╖нську ╕ польську, англ╕йську, молдавську, чеську... Чому саме Рогашка? ╤сну╓ усталена константа: гори в Словен╕╖ нагадують ╕тал╕йськ╕, порядок — австр╕йський, мова — укра╖нську, гостинн╕сть — безмежну! А под╕бних ц╕н на такий в╕дпочинок нема╓ н╕де у св╕т╕! Саме це ╕ приваблю╓ турист╕в з ус╕╓╖ планети — в╕дв╕дати куточок, який так нагаду╓ тихий домашн╕й затишок... Дару╓ щастя ╕ спок╕й...
Словенц╕ — надзвичайно гостинн╕! Нас зустр╕чали тепло, рад╕сно, по-домашньому щиро... А враховуючи спор╕днен╕сть мов ╕ безмежну в╕дкрит╕сть, — здавалось, гостю╓мо в родич╕в.
Кажуть, аби по-справжньому зрозум╕ти кра╖ну, треба ознайомитися з п’ятьма речами: кухнею, мовою, нац╕ональними звичаями ╕ ремеслами, побувати на базар╕, в╕дв╕дати кладовище... П╕знаючи Словен╕ю, я ознайомилась лише з чотирма сторонами буття кра╖ни. Лишила ╕нтригу: щось же ма╓ бути нез’ясованим, вта╓мниченим... Але не схованим за лаштунки — аби глибше п╕знати характер кра╖ни, по-сво╓му ╖╖ в╕дкрити й зрозум╕ти — треба при╖жджати сюди ще ╕ ще раз...
Знайомство розпочалося з нац╕онально╖ кухн╕, на перший погляд, дещо схожо╖ на укра╖нську, зокрема, на прикарпатську, оск╕льки в стравах сво╖х словенц╕ використовують дичину, гриби, ягоди. Насправд╕ ж кухня самобутня ╕ неповторна, як ╕ сама кра╖на: деяк╕ страви збереглися з час╕в давньо╖ старовини, мають багат╕ традиц╕╖, не втратили жодно╖ нотки нац╕онального колориту. Пом╕ж 40 кул╕нарних кра╖в Словен╕╖, як╕, окр╕м ориг╕нально-сво╓р╕дних смакових звича╖в, славляться й власними самост╕йними традиц╕ями, можна знайти як витончен╕ помпезн╕ страви, котр╕ здавна готувались для словенсько╖ буржуаз╕╖, так ╕ скарбницю с╕льсько╖ словенсько╖ кухн╕ чи кул╕нар╕ю окремих район╕в: розр╕зняють традиц╕йн╕ страви ╕др╕йських шахтар╕в, савинських дроворуб╕в ╕ сплавник╕в, кухню мельник╕в, землероб╕в, пастух╕в, священнослужител╕в... Р╕зне п╕д╜рунтя й р╕зний кл╕мат краю, економ╕чн╕ ╕ культурн╕ чинники, а також нац╕ональн╕ традиц╕╖ мали неабиякий вплив на розкв╕т ╕ розвиток кул╕нарних пристрастей ╕ смак╕в... Той самий бурек — листковий пир╕г ╕з м’ясом чи сиром, кльоцки — картоплян╕, овочев╕, сирн╕, з яких останн╕ — найулюблен╕ш╕ й сьогодн╕... Або, скаж╕мо, нац╕ональна страва — грибний суп, яким славиться кул╕нарна Словен╕я, ма╓ к╕лька десятк╕в р╕зновид╕в: з соусом чи без, з м’ясом чи без, а дал╕ — з сиром, овочами, крупами, лапшою, бобами, коренеплодами, ╕... просто з грибами, ╖х сум╕шшю... Перепов╕дають, що в розпал грибного сезону (л╕то-ос╕нь) кул╕нарн╕ смаки кра╖ни загострюються неймов╕рно — буквально погодинно! Отже, якщо вам пощастить бути в Словен╕╖, не вагайтеся довго, замовляйте будь-який ╕з грибних суп╕в — вам неодм╕нно сподоба╓ться! До реч╕, суп ╕з трюфел╕в — справжн╕й дел╕катес. Ц╕ найц╕нн╕ш╕, найдорожч╕ у св╕т╕ гриби ростуть в Копрськ╕й м╕сцин╕. Способи приготування улюблених трюфел╕в не мають меж: ╖х тушкують ╕з прянощами ╕ вином, по╓днують з тушкованим на оливков╕й ол╕╖ солодким кропом, з печеними баклажанами, з часниковим соусом або з карамел╕зованою цибулею. З ╕ншо╖ смакоти — н╕жний пудинг ╕з кукурудзяно╖ муки — невеличкий шматок мамалиги, присмачено╖ шкварками, п╕дливою, бринзою, тушкованими овочами, сметаною, бобич╕ — суп з кукурудзяних зерен чи борошна... Смачна й печениця — смажена домашня ковбаска з капустою. Неперевершена за смаком крвавиця — кров’янка, що пода╓ться з╕ шпинатним пюре чи з бобовими, будл╕ — кульки з кукурудзяно╖ муки з родзинками в густо-молочному соус╕ з додаванням р╕пи, бограч — гуляш ╕з оленини, баранини й зайчатини з додаванням вина, овоч╕в, прянощ╕в.
Найпопулярн╕шими сьогодн╕ нац╕ональними стравами Словен╕╖ залишаються прост╕ с╕льськ╕ страви, в рецептах яких ╕ донин╕ збереглися вс╕ уявн╕ ╕ винайден╕ смаки древн╕х повар╕в ╕ куховар╕в. В╕зьм╕мо хоча б приготування гор╕хово╖ потиц╕ (багатошарового рулету) чи зап╕кання прати — шматочк╕в свинячо╖ голови з нар╕заними й п╕дсмаженими кубиками хл╕ба з додаванням я╓ць, спец╕й, р╕знотрав... А як знаються словенц╕ на кашах! Виявля╓ться, ╕снують десятки страв, основою яких ╓ каш╕, про присутн╕сть яких неможливо здогадатися, скуштувавши бодай шматочок страви!
То що ж врешт╕-решт вир╕зня╓ словенську нац╕ональну кухню в╕д ╕нших? Не здогада╓тесь — широко вживана ол╕я з гарбузового нас╕ння. Неймов╕рно смачна й запашна! Дос╕ нав╕ть не п╕дозрювала, що салат, присмачений саме такою рослинною ол╕╓ю, докор╕нно зм╕ню╓ його смак, робить ╕з нього неповторну р╕ч, кул╕нарний шедевр!.. А ще — домашньо╖ вип╕чки хл╕б. Звичай, який бере св╕й початок в╕д сиво╖ давнини, в╕д прадавн╕х слов’янських в╕к╕в, збер╕гся й до наших дн╕в: господиня бодай раз на тиждень зат╕ва╓ вип╕кання паляниць. Це вже традиц╕я. Це справжн╓ свято для родини! Це — та╖на, яка почина╓ться з моменту чаклування над т╕стом. В зам╕с ╕з житньо╖ муки нер╕дко кладуть тр╕шки варено╖ картопл╕ — тод╕ хл╕б довго не черств╕╓. Готуючи т╕сто ╕з б╕ло╖ муки (на особлив╕ свята: родинн╕ под╕╖, Новий р╕к, Р╕здво, Великдень), в нього щедро прим╕шують подр╕бнен╕ маслини, шматочки червоно-жагучого перцю, прян╕ трави, гор╕хи, гарбузове ╕ соняшникове нас╕ння, сир, бринзу, кукурудзяну муку... Щораз — це великий творчий процес, а ще б╕льший, як я зрозум╕ла, с╕мейно-залаштунковий, вта╓мничений, ╕нтимний... Але яким хл╕бним духом виповню╓ться оселя в час вип╕кання хл╕ба, якою горд╕стю ╕ красою св╕титься господиня в ту мить! Яким щастям ╕ рад╕стю — вся родина! ╤ залежно в╕д того, якого характеру хл╕б оч╕ку╓ться, таким буде ╕ його смак та подальше користування. Зв╕дси ╕ поняття «р╕знокольоровий» хл╕б — такий ви знайдете лише в Словен╕╖! А чи д╕зна╓тесь ви про Словен╕ю, не скуштувавши «жгань╓» — щось на кшталт нашо╖ гор╕лки, але набагато м╕цн╕ше, перчен╕ше. Вище...
Ц╕кавий нац╕ональний одяг словенц╕в: темних в╕дт╕нк╕в довг╕ однокол╕рн╕ сукн╕ з вишивкою, оздобленням — у ж╕нок, ╕ стриманих кольор╕в чолов╕ч╕ костюми, з гаптуванням чи прошвою. Ц╕кав╕ ╕ головн╕ убори. У степових ╕ г╕рських районах кра╖ни вир╕зняються стилем, кро╓м, формою ╕ матер╕алами, з яких виготовлен╕: ж╕ноч╕ — це переважно хустки, мистецьки вив’язан╕ так, що обличчя ж╕нки чита╓ться, як кв╕тка. Чолов╕ч╕ — переважно капелюхи — з фетру, тканини, льону, з прикр╕пленими до них пучечками трав. Кожна слов’янська родина ма╓ таке вбрання ╕ вдяга╓ на нац╕ональн╕ свята. Часто костюми збер╕гаються ╕ передаються, як безц╕нний спадок, в╕д покол╕ння до покол╕ння — в╕д матер╕ до доньки, в╕д батька до сина. Мен╕ зда╓ться, цей факт особливо зближу╓ словенц╕в ╕ укра╖нц╕в — для кожного з нас вишиванки, сп╕дниц╕, сукн╕ ╓ горд╕стю ╕ оберегом водночас. ╤ хоча маю не одну вишиванку, з особливою любов’ю й благогов╕нням збер╕гаю оту свою першу сорочечку, вишиту колись мен╕, восьмир╕чн╕й, мо╓ю бабусею з Полтави...
Ц╕кав╕ й нац╕ональн╕ свята Словен╕╖: «фраски» й «веселиця». «Фраски» («осьмиця») бере св╕й початок з VII стол╕ття, з того часу, коли ╕мператриця Мар╕я-Терез╕я в серпн╕ (зв╕дси — «осьмиця») дозволила розливати вс╕м мешканцям околиц╕ залишки минулор╕чних вин, продаючи ╖х за багато нижчими ц╕нами, заохочуючи до скуп╕вель... Сорти цих вин позначали г╕лочками сухого плюща — фрасками. Зв╕дти й п╕шов звичай запрошувати вс╕х, в кого на вх╕дних дверях були оч╕куван╕ «фраски» — прикр╕плен╕ пучки плюща чи сухого р╕знотрав’я, як╕ були свого роду запрошенням до свята й слугували перепусткою...
«Веселиця» — свято пожежник╕в. Склалося традиц╕йно, що в кожн╕м словенськ╕м сел╕ ╓ своя добров╕льна пожежна дружина. ╤ кожна з цих дружин влаштову╓ принаг╕дно хоча б раз на р╕к пожежну «веселицю»: споруджу╓ться пом╕ст з ялиново-соснових дощок для виступ╕в фольклорних колектив╕в, лаштуються столи ╕ лави — просто неба, на трав╕. Ошатно одягнен╕, усм╕хнен╕ словенц╕ збираються з найближчих округ, с╕дають за столи, заставлен╕ нац╕ональними стравами, сол╕ннями, напоями, в╕таються, розмовляють. На сцен╕ виступають хоров╕ колективи, сп╕ваки ╕ музики, витинають ф╕л╕гранну скань танцюристи... «Веселиця» — це сп╕лкування ╕ жарти, анекдоти й п╕сн╕, веселощ╕ й пустощ╕. Це не т╕льки в╕дпочинок, а ще й об’╓днавчий зах╕д! «Веселиця» — це стил╕зоване свято словенц╕в, як╕ виказують, що за будь-яких обставин ╕ час╕в готов╕ захистити р╕дне селище, м╕сто, кра╖ну!
Щодо фольклору — словенська музична спадщина ма╓ л╕ричн╕, журн╕, жарт╕влив╕, вес╕льн╕ п╕сн╕ ╕ п╕сенн╕ балади. В альп╕йських, приморських ╕ сх╕дних районах кра╖ни поширений багатоголосий сп╕в, а в п╕вденно-сх╕дних районах — б╕льш знан╕ обрядов╕ п╕сн╕, т. зв. коледи, котр╕ виконуються здеб╕льшого одноголосно, сольно. Народна музика Словен╕╖ — д╕атон╕чна, переважно мажорна. Для народних п╕сенних мелод╕й характерн╕ зм╕нний метр, складний ритм, хорове звучання. Профес╕йне музичне мистецтво почина╓ св╕й розвиток з ХV ст. — на цю пору створюються церковн╕ хори, сп╕вецьк╕ школи, цехи м╕ських сурмач╕в... Переконалася — Словен╕я ма╓ абсолютний слух! Попри музичний — Б. Гор╕шек, ╤. Петр╕ч, Лайбах, П. Рамовш, П. Шив╕ц — ма╓ ще й соц╕альний, гостинний... Я здавна колекц╕оную буквар╕ кра╖н, в яких буваю. Якось сказала адм╕н╕стратору, що шукаю словенський буквар, який не можу придбати, бо його нема╓ в жодн╕м м╕сцев╕м магазин╕... Уважно вислухавши, мен╕ пояснили, що в╕днедавна у Словен╕╖ школяр╕в забезпечують книжками в школах, через те букварики важко знайти в бук╕н╕стичн╕й лавц╕. А на ранок другого дня постукали в наш готельний номер, я в╕дчинила — мо╓му здивуванню не було меж: мен╕ простягнули до рук... справжню словенську буквеницю! Я була щаслива!
Ще одна риса, що об’╓дну╓ нас з╕ словенцями, — непогамовн╕сть в народн╕й творчост╕! Словенц╕ — направду вит╕вники: ╖хн╓ захоплення домашньою творч╕стю, нац╕ональними традиц╕ями ╕ ремеслами — гончарством, чоб╕ткарством, плет╕нням (не лише ╕з ниток чи пряж╕, а й ╕з прутин, соломи, льону), всеможливим шитвом, виробництвом св╕чок, продукт╕в ╕з меду — не ма╓ аналог╕в на сьогодн╕. В╕рн╕ше, може, й ма╓, але знаходиться поза конкуренц╕╓ю! Суд╕ть сам╕. В╕зьм╕мо, до прикладу, виробництво св╕чок. Це суто словенське домашн╓ ремесло в минулому йменувалось як «крейцеркшефт» (в╕д «крейцер» — стар╕ австр╕йськ╕ др╕бн╕ монети, «кшефт» — торг╕вля). Виробники св╕чок на той час заробляли дещицю, самий др╕б’язок, н╕що! Але були в╕рними власному виробництву як батьк╕вському ремеслу, продовжували його, вс╕ляко розвивали, передаючи секрети в╕д покол╕ння до покол╕ння... ╤нший промисел — виробництво неповторних медових пряник╕в. Сьогодн╕ в Словен╕╖ залишилось всього к╕лька домашн╕х майстерень з багатов╕ковими традиц╕ями цього мистецтва — переважно в Шкоф’╓ Локе ╕ в Драгошах. Там ц╕ солодк╕ вироби називають «маленькими хл╕бчиками», ╕ якщо в Шкоф’╓ Локе т╕стом заповнюють дерев’ян╕ самод╕льн╕ чарунки, то в Драгошах, до прикладу, р╕зноформн╕ кольоров╕ пряники роблять власноруч, причому жоден медовий пряник дос╕ ще не повторювався!
╤ так словенц╕ побутують в усьому. Не т╕льки тримають перш╕сть, а й утримують ╖╖! В╕зьм╕мо чоботярство як галузь домашнього ремесла ╕ зароб╕тку. Цей промисел вир╕с на тл╕ домашньо-кустарного виробництва, що бере св╕й початок з м╕стечок Тржиче, Турнишче — з район╕в, де нин╕ як пам’ять про т╕ часи знаходиться в╕дреставрований старий чоб╕ткарський д╕м... Ви ще де╕нде бачили под╕бний музей? Але чоботи, як╕ я бачила, котр╕ м╕ряла, про як╕ мр╕яла, — неймов╕рно╖ естетично╖ краси! Р╕зн╕: шк╕рян╕ чи ╕з зам╕нник╕в, з тканини чи плетива, з тонкого ситцю чи з джинсового полотна, виготовлен╕, здавалося б, з непо╓днуваних матер╕ал╕в, прикрашен╕ кам╕нцями, гудзиками, металевими заст╕бками, суровими домотканими нитками, вишивкою... Зручн╕ й красив╕! Сьогодн╕, як н╕коли, в╕та╓ться ╕ндив╕дуальн╕сть, ╕ св╕т поверта╓ться до етнотрадиц╕й, а пошиття взуття з галуз╕ виробництва перетворю╓ться на справжн╓ мистецтво. Серед пропонованого розма╖ття на полицях — чоб╕тки про всяк смак — обирай ╕ купуй для вжитку ╕ задоволення! ╥й-Богу, кожна з цих пар чоб╕т — безпрограшний вар╕ант за будь-яких фешн-сезон╕в, г╕дна в╕дпов╕дь на непередбачуван╕ примхи моди! Адже по╓днання традиц╕й сиво╖ давнини ╕з сучасним поглядом на реч╕, ф╕л╕гранна техн╕ка майстр╕в ╕ як╕сне вт╕лення у вир╕б найсм╕лив╕шо╖ ╕де╖ — завжди поза часом!
...В╕дв╕дала й базари кра╖ни. Спочатку в╕дносно маленький — торжище в Мар╕бор╕. Б╕льший — у столиц╕, в Люблян╕. Була в захват╕ в╕д продуктових ряд╕в, особливо рибних: плещеться тр╕ска, окунь, звабиця, раки, кальмари, м╕д╕╖. Розма╖ття вс╕ляких круп, борошна, спец╕й, ол╕й. У «зелених» рядах випружу╓ молода селера, просяться до рук пучечки петрушки, шпинату, руколи, вилискують овоч╕ вс╕х сезон╕в водночас, н╕би не ╕сну╓ на св╕т╕ ан╕ зим, ан╕ весен!..
На речовому базар╕ в Люблян╕ зац╕кавилась антикварними рядами — ходжу, дивлюсь, розм╕рковую... Дивуюся! З антиквар╕ату тут можна зустр╕ти все: в╕д твор╕в Йосипа Броз Т╕то, японських хоку в ориг╕нал╕, газет ╕ книжок минувшини — до твор╕в Пушк╕на ╕ Стал╕на рос╕йською, фаянс перебулих рок╕в — ф╕л╕жанки кавових чи чайних серв╕з╕в, картини, кустарн╕ вироби, вишиванки, домоткан╕ дор╕жки, л╕хтар╕, значки, плакати, ол╕вц╕, лист╕вки, ╕нш╕ побутов╕ реч╕... За 6 ╓вро придбала старий словенський буквар — Nasa prva knjiga, 1937 р. випуску — чудове поповнення мо╓╖ колекц╕╖ буквар╕в! (За що пот╕м тремт╕ла при огляд╕ мо╖х речей на митниц╕...). Довго блукала рядами — туди, назад — щораз н╕би ╕ншими очима дивилась на тутешн╓ речове розма╖ття, котре не в╕дпускало, до якого не можна було бути байдужим. Вабили не ст╕льки предмети, вжитков╕ реч╕, як — епоха, ╖╖ погляд, мова ╕ слух!.. Вабив час, котрий плуганив уже за мною, зач╕пав, манив, а я все ще ловила себе на думц╕, що н╕як не наздожену його... Не розгадаю...
Словенська мова хоча й дуже под╕бна до ╕нших слов’янських мов, сутт╓во в╕др╕зня╓ться в╕д них. Нав╕ть найближч╕ сус╕ди — хорвати ╕ серби — не розум╕ють ╖╖ зовс╕м, хоча мови м╕ж собою вельми схож╕ й близьк╕. Справа в т╕м, що словенська м╕стить безл╕ч старовинних слов’янських сл╕в. Буквене письмо не ╓ фонетичним: виголошене слово часто докор╕нно в╕др╕зня╓ться в╕д написаного.
Мова м╕стить подв╕йне число, що ╓ великою р╕дк╕стю серед ╕ндо╓вропейських мов. В н╕й ╓ ц╕лий ряд нап╕вголосних ╕ важковимовних сл╕в: prst (перст — палець), trst (трост — тростина), pesci (пеш╕ — перехож╕), prve (прве — перше) та ╕н. Ц╕каво, але в процес╕ розвитку словенська мова в дечому втратила... середн╕й р╕д! (Jaico — чол. роду, Jaica — ж╕ночого. Середнього роду щодо ╕менника «яйце» не ╕сну╓...)... Чи ╓ д╕алекти в словенськ╕й мов╕? ╢! Словенська мова ма╓ численн╕ з них: залежно в╕д област╕ чи краю нарахову╓ться в╕с╕м д╕алектичних груп: кочевська, приморська, паннонська, штир╕йська, горенська, доленська, ровтарська ╕ кар╕нт╕йська. Багато що залежить в╕д народностей, як╕ населяють Словен╕ю. Адже словенц╕в тут — лишень 85%. Все решта — нац╕ональн╕ меншини, як╕ здавна впливали на мову: ╕тал╕йц╕ — на узбережж╕, мадяри — в Прекмур’╖, а чи й нечисленн╕ — н╕мецька, австр╕йська, сербська, босн╕йська, македонська, чорногорська, албанська меншини — внесли ╕ свою нотку в яскрав╕сть мовного звучання, збагачуючи й п╕дживлюючи ориг╕нальну, красиву й сп╕вучу, одну з найдревн╕ших, найсамобутн╕ших ╓вропейських мов — словенську!..
Виявля╓ться, у нас з╕ словенцями багато сп╕льного! Укра╖на як слов’янська сестра завжди була ц╕кавою для Словен╕╖. Традиц╕ю укра╖нознавчих ╕нтерес╕в з легко╖ руки словенця Й. Абрама нин╕ усп╕шно продовжують митц╕ ╕ досл╕дники Ф. Бевк, Ф. Безлай, Б. Борко, Я. Модер, Ф. Вурник. У ╖хн╕м доробку — переклади й розв╕дки про творч╕сть Т. Шевченка, ╤. Франка, М. Вовчка, Л. Укра╖нки. Чимало зроблено ╕ в нас у справ╕ зближення двох народ╕в, двох спор╕днених культур: на теренах сучасно╖ Укра╖ни популяризац╕╖ словенсько╖ л╕тератури присвятили сво╖ прац╕ перекладач╕ й досл╕дники А. Малишко, Д. Павличко, Д. Паламарчук, Р. Лубк╕вський, А. Горецький, ╤. Ющук, В. Гримич та багато ╕нших.
...Мен╕ перепов╕дали, що серед слов’янських народ╕в саме словенц╕ ╕ ╓ чи не найавтентичн╕шими, чи не найсамобутн╕шими ╕з ус╕х нин╕ сущих слов’ян. Схоже, так воно й ╓! Переконалася в ц╕м п╕сля розмов з╕ словенцями, по╖здки в Мар╕бор, Любляну. ...Якось у приватн╕й розмов╕ з╕ знаменитим художником Словен╕╖, знаним в усьому св╕т╕ Максим╕л╕аном Стернадом (до реч╕, прожива╓ в Рогашц╕, ма╓ власний салон, художню майстерню, школу), я запитала його, над чим перес╕чному словенцю сьогодн╕ доводиться убол╕вати? Що ╕з нац╕ональних надбань для нього самого ╓ найб╕льш ц╕нним, значущим? Про яку втрату доведеться тужити найдужче? У в╕дпов╕дь почула: МОВА! Саме мова, сказав мен╕ Максим╕л╕ан, згуртову╓ нас, словенц╕в усього св╕ту, у нац╕ю... Саме мов╕ ми сьогодн╕ завдячу╓мо ╕ в╕дродженням сво╖м, ╕ розвитком, ╕ розкв╕том. Саме р╕дна мова збира╓ нас, словенц╕в, по вс╕х усюдах, нас — д╕тей сво╖х на ц╕й Планет╕, дозволя╓ зустр╕тися словенцю з╕ словенцем, ╕дентиф╕кувати себе як побратим╕в ╓дино╖ кра╖ни, гордитися власними набутками, знаннями!.. ╤ добре, що цьому процесу сприя╓ держава, та ╕ словенц╕ добре то все розум╕ють — волод╕ючи к╕лькома ╓вропейськими мовами, сп╕лкуються м╕ж собою т╕льки р╕дною, материнською словенською, що лиш вивищу╓ ╖х в очах ╓вропейсько╖ ╕ св╕тово╖ сп╕льноти!..
...Вертаючи додому, розм╕рковувала про побачене й почуте, пор╕внювала традиц╕╖ ╕ мови двох культур, запитувала себе: а ми, укра╖нц╕, чи так само ревно плека╓мо й обер╕га╓мо свою мовно-культурну ╕дентичн╕сть? Чи належно дба╓мо про автентичн╕сть укра╖нства, шану╓мо й любимо все р╕дне, нац╕ональне? Яка мова звучить у нас вдома, в наших св╕тлицях? Чи розмовляють укра╖нською наш╕ д╕ти, онуки? Чи пам’ята╓мо уроки ╕стор╕╖, чи поверта╓мось до сво╖х виток╕в, примножуючи нац╕ональн╕ ╕ соц╕о-традиц╕╖? Чимало запитань! Подумалось: вивчаючи св╕тове культурне оточення, рад╕ючи кращим здобуткам сус╕д╕в, давайте ор╕╓нтуватися на власну спадщину, сво╓р╕дну ╕ неповторну, самобутню ╕ яскраву, ц╕каву ╕ дос╕ ще незбагненну — культурну спадщину, яка не ма╓ аналог╕в у св╕т╕! Пам’ятаймо: ми, укра╖нц╕, — нащадки знаменито╖ трип╕льсько╖ культури, котра свого часу прочинила двер╕ у Св╕т планетарний, в Св╕т цив╕л╕зац╕й... Нам ╓ чим пишатися й що захищати! Будьмо ж соборними, в╕рними самим соб╕ — почуваймося УКРА╥НЦЯМИ гордо!

Наталя ВОЛОШКО,
член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2013 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12126

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков