Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4567)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4254)
Українці мої... (1709)
Резонанс (2313)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1866)
Крим - наш дім (1381)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (455)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (267)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2013 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 05.07.2013
ШКОЛА ТРИВОГИ НАШО╥…

Осв╕та

Коли чую в╕д учених муж╕в ╕ високопоставлених осв╕тянських чиновник╕в мудрування про те, як вони в╕дчайдушно будують нац╕ональну школу, згадую припов╕дку: «Добра свита, але не так зшита». Справд╕, ╕з здобуттям незалежност╕ у нас почалося становлення укра╖нсько╖ нац╕онально╖ школи. Пам’ятаю, як ми, вчител╕-укра╖н╕сти, замуштрован╕ радянською ╕деолог╕╓ю, т╕шились, що нарешт╕ зам╕сть ╕нтернац╕онального виховання, а фактично — шов╕н╕стичного насадження рос╕йськоф╕льства, будемо с╕яти в юних душах укра╖нський ╕деал, ╕ншими словами — в╕дчуття нац╕онально╖ чест╕ й г╕дност╕, виховувати нац╕ональний характер ╕ нац╕ональний патр╕отичний св╕тогляд, любов до материнсько╖ мови, сво╓╖ Батьк╕вщини, ╖╖ ╕стор╕╖, культури та духовност╕. Ми обладнували народознавч╕ св╕тлиц╕, проводили виховн╕ заходи на основ╕ етнопедагог╕ки та обрядовост╕. Одне слово, як модно зараз мовити, було створено банк даних для того, щоб запрацювала система нац╕онального виховання.
Одначе, хоч як не прикро, сталося не так, як гадалося. На заячий ск╕к збулося те, на що спод╕валися вчител╕ ╕ прогресивна осв╕тянська громадськ╕сть. Молода держава, а точн╕ше влада не зробила головну ставку на школу, де чи не найважлив╕ший нац╕╓творчий чинник, а Академ╕я педагог╕чних наук дос╕ — парадокс! — не оприлюднила (мабуть, нема╓ чого!) стратег╕╖ розвитку укра╖нсько╖ системи осв╕ти ╕ виховання. Тож ма╓мо те, що ма╓мо.
Яка ж вона нин╕шня школа?

Т╤ЛЬКИ НЕ УКРА╥НСЬКА НАЦ╤ОНАЛЬНА

Почну з цитати в╕домого педагога В. Островського. В╕н ще в часи Укра╖нсько╖ революц╕╖ 1917-1921 рок╕в писав: «Укра╖нський народ повинен мати нац╕ональну школу. З цим ус╕ згодн╕. Але поняття «нац╕ональна школа» не вс╕ мислять з однаковим зм╕стом. Для одних нац╕ональна укра╖нська школа така, в як╕й навчання проводиться укра╖нською мовою, для других цього мало, — вони згоджуються визнавати за нац╕ональну укра╖нську школу таку школу, в як╕й увесь стр╕й, уклад життя, лог╕ка мислення, св╕тогляд, об’╓кти виховання — все це буде в╕дпов╕дати природ╕ укра╖нця, тобто в як╕й буде виховання» (Островський В. Нац╕ональне виховання // В╕льна укра╖нська школа, 1918-1919, № 3, стор. 139). В. Островський, як бачимо, наголошу╓ на вихованн╕, що врахову╓ ╕ розвива╓ природу укра╖нц╕в, ╖хн╕й нац╕ональний дух. На цьому, власне, акцентують видатн╕ педагоги ╕ осв╕тн╕ д╕яч╕ ╤. Ог╕╓нко, С. Русова, В. Сухомлинський.
А тепер перекинемо м╕сток у сьогодення. Б╕льш╕сть з нас, учител╕в, — чого гр╕ха та╖ти, — не т╕льки не послугову╓ться практичним досв╕дом згаданих ╕ не згаданих в╕тчизняних педагог╕в, а й не зна╓ ╖хн╕х праць. Чи часто ми чу╓мо на педрадах, сем╕нарах так╕ науково об╜рунтован╕ терм╕ни, як «укра╖нськ╕ виховн╕ ╕деали», «укра╖нська педагог╕ка», «Укра╖нознавство», «╕деолог╕я патр╕отизму ╕ державотворення» та ╕нш╕? Не «вита╓» на наших уроках ╕ виховних заходах той нац╕ональний дух. Бо ми ╕ дос╕ на роздор╕жж╕: не зна╓мо, яку саме ╕дейну систему необх╕дно формувати в учн╕в. Позаурочна виховна робота не патр╕отичного, а здеб╕льшого розважального характеру, спрямована на вс╕ляк╕ гламурн╕ шоу, як от про святого Валентина. То правда, що в деяких школах практику╓ться козацька педагог╕ка, а не кадетськ╕ класи (╓ ╕ так╕), занесен╕ в╕тром з сус╕дньо╖ держави ╕ не характерн╕ для укра╖нсько╖ ментальност╕. В козацьких класах учн╕ охоче набувають ум╕нь ╕ кращих рис козак╕в, лицар╕в шляхетного духу, оборонц╕в р╕дно╖ земл╕. До реч╕, лукав╕ теоретики спов╕дують свою «альтернативу»: нав╕що, мовляв, ота укра╖нська нац╕ональна школа в пол╕етн╕чн╕й Укра╖н╕? Нехай будуть у нас рос╕йська, б╕лоруська, угорська ╕ т. д. нац╕ональн╕ школи. Н╕би на планет╕ Земля ╓ суто моноетн╕чн╕ держави. Це все одно, що теревенити про под╕бн╕ школи, прим╕ром, у Рос╕╖ чи США. Там ╕ на думку не спаде патякати на так╕ теми. У нас можна «в╕дколювати» ще крут╕ш╕ номери ╕ при цьому ╓хидно зловт╕шатись: «Нац╕ональна ╕дея не спрацювала».

НЕ ХОЧЕШ УЧИТИСЬ — ПЕРЕВЕДУТЬ!

За ширмою «подальшо╖ демократизац╕╖ осв╕ти» ╕ н╕бито «за вимогами трудящих», а насправд╕ зг╕дно з наказами ╕ вказ╕вками колишнього ╕ тепер╕шнього осв╕тянського м╕н╕стерства в Укра╖н╕ творяться дивн╕ реч╕. В╕зьмемо так звану «с╕тку годин» у навчальних планах. З року в р╕к у них з’являються все нов╕ й нов╕ предмети, години для яких «запозичуються» в основних, як от «Основи здоров’я», «Р╕вний — р╕вному», «Основи етики» та ╕нш╕. Завдяки такому п╕клуванню про здоров’я д╕тей ╖хн╕й робочий день за партою — 7-8 годин! А ще ж треба готуватися до урок╕в на завтра. Великий гр╕х узяли на свою душу чиновники в╕д осв╕ти, ур╕завши в програмах години з укра╖нсько╖ л╕тератури в рос╕йськомовних школах — два уроки на тиждень, ╕ не б╕льше! Тепер, як не мудруй, а, скаж╕мо, творч╕сть О. Гончара випускники опановують лише на двох (!) уроках, те саме — з творами П. Загребельного, ╤. Багряного, Григора Тютюнника, на поез╕ю Д. Павличка, ╤. Драча, М. В╕нграновського — по одному уроку. Устигнути б не те що прочитати, а хоча б проб╕гти очима. Нав╕ть за радянщини, пригаду╓ться, роман О. Гончара «Прапороносц╕» вивчали на шести уроках. Невже отак шану╓ться сво╓, р╕дне, в часи посилено╖ русиф╕кац╕╖ всього укра╖нського, за повно╖ байдужост╕ урядових структур до цього процесу? Питання риторичне.
А х╕ба не чудеса з переведенням до наступного класу з будь-якими (нав╕ть одиницями ╕ дв╕йками) оц╕нками! Во╕стину, автор╕в ц╕╓╖ ╕де╖ лихий попутав. Вони або не знають дитячо╖ психолог╕╖, або в╕дв╕дували школу ще за царя Гороха. Нововведення провоку╓ дитину на пота╓мн╕ хитрощ╕: нав╕що старатися, якщо так чи не так переведуть? А п╕дл╕тки в старших класах, не соромлячись, байдикують, навчаються абияк, адже атестат про середню осв╕ту гарантований. Як педагог з п╕вв╕ковим стажем ╕з болем у серц╕ кажу: отак «плекаються» дармо╖ди, т╕, хто ╕ в дорослому житт╕ т╕катимуть в╕д роботи, як чорт в╕д ладану, виглядаючи манни небесно╖.

ПОЛ╤ГЛОТИ ВЖЕ З ПЕРШОГО КЛАСУ

Ще одна дивовижа: з нового навчального року вже й первачки «штурмуватимуть» ╕ноземну мову. Це для них за числом четверта мова вкуп╕ з рос╕йською, укра╖нською, а для деяких — кримськотатарською (останню на теренах автоном╕╖ вивчають лише д╕ти кримських татар). Другокласники вже «пройшли» курс англ╕йсько╖ в минулому навчальному.
Н╕хто не заперечу╓ акс╕оми: чим б╕льше людина зна╓ мов, тим краще. Але ж, як стверджують в╕тчизнян╕ ╕ заруб╕жн╕ науковц╕, ╕ноземн╕ мови треба вивчати лише в середн╕х ╕ старших класах. Вивчення к╕лькох мов, кажуть вони, в початков╕й школ╕ притуплю╓ нац╕ональну ╕дентичн╕сть. Справд╕, це той пер╕од, коли в д╕тей вихову╓ться любов до материнсько╖ мови, р╕дного народу. А будь-яке ╕нше мовлення — теж акс╕ома! — ╓ нос╕╓м способу мислення, культури та ╕стор╕╖, зрештою, патр╕отизму ╕ншого народу. Кожному учнев╕ вже з перших ступен╕в навчання, мають сяяти як сонце, ╕деали людини — укра╖нця. ╤ незаперечно: не можна розраховувати на усп╕хи за будь-яких реформувань школи без опанування р╕дно╖ укра╖нсько╖ мови. Це, власне, чи не найголовн╕ша умова сутност╕ ╕ нац╕онально╖ самобутност╕ укра╖нсько╖ школи.

НАСАМК╤НЕЦЬ...

Автор цих нотаток, певна р╕ч, торкнувся лише дещиц╕ хворих м╕сць в орган╕зм╕ сучасно╖ школи. Загалом кажучи, пост╕йне реформування осв╕ти вже набило оскому не т╕льки нам, осв╕тянам, а й широк╕й громадськост╕. Чого варте скорочення шк╕л у с╕льськ╕й м╕сцевост╕, що спричинить подальший занепад села!
Запрошую до розмови колег-учител╕в про долю укра╖нсько╖ школи. Вислов╕ть, будь ласка, сво╓ бачення озвучених ╕ не озвучених мною проблем. Адже чи стане наша школа ╕стинно нац╕ональною, залежить в╕д кожного з нас.

Василь ЛАТАНСЬКИЙ,
учитель, письменник
с. Пруди
Советський район
АР Крим

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2013 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11985

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков