"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2013 > Тема "З потоку життя"
#27 за 05.07.2013
«НЕ ПРОС╤ТЬ У БОГА ТЕ, ЩО МОЖЕ ДАТИ КОНСТИТУЦ╤Я»
Ця фраза належить Томасу Джеферсону. Порада дуже добра, особливо для сусп╕льства, яке ще т╕льки розбудову╓ свою державу. Найб╕льша ц╕нн╕сть ц╕╓╖ поради поляга╓ в тому, що вона спонука╓ до пошуку в╕дпов╕д╕ на питання «А що ж, власне, може дати Конституц╕я?». День Конституц╕╖ – чудова нагода подумати над цим запитанням. Для того, щоб не бути залежним в╕д волюнтаризму правителя в держав╕, воля якого надто часто виявлялась несправедливою, жорстокою, жад╕бною чи просто глупою, людство ц╕ною зусиль мислител╕в та народ╕в, через революц╕╖ прийшло до справд╕ визначного здобутку – конституц╕╖. Конституц╕я кладе край абсолютн╕й деспотичн╕й влад╕. Вона заклада╓ правл╕ння, при якому в руках жодно╖ посадово╖ особи чи органу не може бути зосереджено ст╕льки влади, яка б дозволила комусь ╕з них д╕яти свав╕льно. Функц╕╖ законодавчо╖, виконавчо╖ та судово╖ влади розпод╕ляються м╕ж р╕зними державними органами. Для кожного з цих орган╕в конституц╕я визнача╓ повноваження. ╤ дал╕ вона встановлю╓, як ц╕ повноваження мають зд╕йснюватися. Повноваження та спос╕б ╖х реал╕зац╕╖ ╓ межами. Це означа╓, що робити щось ╕нше, не передбачене повноваженнями, чи за ╕ншою процедурою, н╕ж прописана для цього повноваження, органу влади заборонено. Тож ╕дея та основне призначення конституц╕╖ поляга╓ в тому, щоб обмежити державну владу. Не випадково Великобритан╕ю та ╕нш╕ сучасн╕ ╓вропейськ╕ монарх╕╖ називають «конституц╕йними», або «обмеженими» монарх╕ями. Обмежена влада становить суть конституц╕йного правл╕ння. Конституц╕я ма╓ в╕д╕гравати роль основи вс╕╓╖ правово╖ системи в держав╕. Жоден закон, ╕нший акт чи судове р╕шення не можуть суперечити конституц╕╖ н╕ по зм╕сту, н╕ по способу ухвалення. Якщо така суперечн╕сть ╕сну╓, це означа╓, що орган, який прийняв закон, ╕нший акт чи судове р╕шення, вийшов за конституц╕йн╕ меж╕. Мати текст конституц╕╖, який нав╕ть досконало встановлю╓ меж╕ д╕яльност╕ орган╕в державно╖ влади, недостатньо. Потр╕бно ще забезпечити, щоб ц╕ меж╕ були дотриман╕. Те, що кимось обмежене, прагне вийти за встановлен╕ рамки. Це особливо справджу╓ться у випадку з пол╕тичними посадовцями – ╖м дали шматочок влади та ще й приписали строгу процедуру – а вони, зв╕сно, хочуть б╕льше ╕ не так. Як буде насправд╕ – залежить лише в╕д того, чи знайдеться щось, що стрима╓ посадовця ╕ примусить зробити саме ст╕льки ╕ саме так, як йому було доручено. Той, хто нам╕рився порушити межу, ман╕пулюватиме положеннями та наполягатиме, що його д╕╖ конституц╕йн╕. У в╕дпов╕дь на такий виклик людство винайшло конституц╕йну юстиц╕ю. Суд було поставлено на сторож╕ конституц╕йного порядку – в╕н ма╓ скасовувати все, що не в╕дпов╕да╓ конституц╕╖. Однак головний, хто ма╓ забезпечити д╕яльн╕сть орган╕в влади у в╕дведених ╖м межах, – це народ. Народ повинен боронити свою конституц╕ю. Боронити в╕д влади. У цьому нема╓ н╕чого дивного. Як вже було сказано, конституц╕я зв’язу╓ владу, тож за сво╓ю природою остання тяж╕╓ до того, щоб зн╕велювати конституц╕ю. Тому у справ╕ забезпечення конституц╕йного порядку не варто покладатися на сов╕сть можновладц╕в. В ╕стор╕╖ кожного народу ╓ пер╕оди, коли хтось у влад╕ заз╕хав на б╕льше повноважень. Залишався цей народ на шляху цив╕л╕зованого розвитку чи опинявся у полон╕ владного свав╕лля, залежало в╕д розум╕ння загроз, як╕ тягне за собою порушення конституц╕╖, та сили сусп╕льно╖ протид╕╖ цьому. ╤стор╕я укра╖нсько╖ Конституц╕╖ 1996 року, на жаль, багата випадками ╖╖ порушення. А ще б╕льший жаль у тому, що порушення ц╕ давались влад╕ легко. Вони не зустр╕чали серйозно╖ сусп╕льно╖ протид╕╖. Народ не реагу╓ не тому, що байдужий, а тому, що ще недостатньо в╕дчува╓ ц╕нн╕сть конституц╕╖ та ╖╖ зв’язок з╕ сво╖м життям. У 2012 роц╕ «мовний закон» чи «законопроект про наклеп» викликали сильний сусп╕льний резонанс ╕ спротив. А от ухвалений у листопад╕ закон «Про всеукра╖нський референдум» практично не зворушив сусп╕льства, хоча його загрози куди б╕льш╕ – з його допомогою, через зм╕ну Конституц╕╖ у неконституц╕йний спос╕б, можна знищити будь-що ц╕нне для народу, включно з державн╕стю. Право розмовляти р╕дною мовою ╕ право в╕льно говорити те, що дума╓ш, ╓, безперечно, дуже важливими. Але поставити ц╕ права п╕д загрозу можливо тод╕, коли вже нема╓ конституц╕йного порядку. Тож треба змагатися за цив╕л╕зований спос╕б життя – конституц╕йний порядок – ╕ чинити спротив д╕яльност╕ влади, яка в╕ддаля╓ нас в╕д нього. Тод╕ не буде потреби боронити кожну окрему ц╕нн╕сть. Якщо хтось у влад╕ порушу╓ Конституц╕ю, то кожен громадянин, сусп╕льство ма╓ реагувати ╕ протид╕яти цьому. Так, як би реагував у ситуац╕╖, коли прийшли як╕сь озбро╓н╕ люди ╕ в╕дбирають майно, що нажите чесною та клоп╕ткою працею. Або коли когось ╕з с╕м’╖ безп╕дставно арештовують ╕ везуть на допит з тортурами… Бо якщо не зум╕ти в╕дстояти Конституц╕ю, то почина╓ться свав╕лля того, в чи╖х руках сила. ╤ це лиш питання часу, коли ╕ в як╕й форм╕ це свав╕лля торкнеться особисто кожного. Зн╕вельована Конституц╕я – це як зруйнована захисна дамба. Початком проблем людини ╓ не момент, коли вже прийшла «велика вода», а коли не стало над╕йно╖ дамби. Тут Джеферсон дуже правий. Можна молитися, щоб твоя дом╕вка не постраждала в╕д повен╕, а можна, засукавши рукави, разом з ╕ншими жителями в╕дновити дамбу.
Ярина ЖУРБА, Центр пол╕тико-правових реформ http://www.pravda.com.ua
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2013 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11978
|