"Кримська Свiтлиця" > #24 за 14.06.2013 > Тема "Душі криниця"
#24 за 14.06.2013
ЯСКРАВИЙ БАЛ В ОС╤ННЬОМУ САДУ, АБО ПОЕТИЧНА АВТОБ╤ОГРАФ╤Я ВАСИЛЯ МАРСЮКА
Щойно у Ки╖вському видавничому центр╕ «Просв╕та» побачив св╕т двотомник вибраних твор╕в в╕домого укра╖нського поета Василя Марсюка. До першого тому ув╕йшли в╕рш╕ ╕ невелик╕ поеми, опубл╕кован╕ в ран╕ше виданих книжках, а також ряд нових, дос╕ не публ╕кованих. Поряд ╕з в╕ршами гострого громадянського звучання читач знайде ╕ любовну л╕рику, ╕ мальовнич╕ картини р╕дно╖ природи, ╕ галерею портрет╕в як колег по перу, так ╕ митц╕в ╕з сум╕жних творчих майстерень. Ув╕йшов до вибраного також веселий розд╕л ╕з гострих еп╕грам ╕ сатиричних твор╕в. Василь Марсюк прийшов у л╕тературу в к╕нц╕ 60-х на початку 70-х рок╕в невеличкою зб╕ркою поез╕й «Сурмлять топол╕» (1973), яка здобула схвальну оц╕нку в читач╕в ╕ л╕тературно╖ критики. Пот╕м з’являлися ще й ще, як-от: «Житт╓дайн╕сть», «Обр╕╖», «Сонячн╕ терези», «Три криниц╕», «Минулому я руку подаю», «Промете╓ва естафета», «Веч╕рн╓ вогнище» та ╕нш╕. Нин╕шн╓ двокнижжя — п╕дсумок його сорокар╕чно╖ творчо╖ прац╕, на жаль, г╕дно не поц╕новано╖ ще жодною л╕тературною в╕дзнакою. Шкода, бо творч╕сть цього поета варта уваги. Людина в╕н скромна, працьовита ╕ п╕дтвердженням цьому щойно виданий двотомник. Передн╓ слово до вибраного В. Марсюка широко, ╜рунтовно ╕ ц╕каво написав доктор ф╕лолог╕╖, професор з Черкас Володимир Пол╕щук. На жаль, через брак газетного м╕сця ми не можемо подати статтю повн╕стю, зважимось лиш на окрем╕ ╖╖ фрагменти, за що просимо вибачення у автора.
ЯСКРАВИЙ БАЛ В ОС╤ННЬОМУ САДУ, АБО ПОЕТИЧНА АВТОБ╤ОГРАФ╤Я ВАСИЛЯ МАРСЮКА
Коли я в╕дбуду земн╕ сво╖ строки, оставлю у св╕т╕ лиш в╕рш╕-уроки, розкажуть вони для нащадк╕в мо╖х, чого я у Музи навчитися зм╕г. Василь Марсюк Чогось ориг╕нального я таким заголовком не сказав, бо кожен письменник, особливо ж поет, великою м╕рою «пише себе». Просто у Василя Марсюка ця особлив╕сть, думаю, явлена п╕дкреслено акцентовано багатьма рисами. ╤ не т╕льки майже суц╕льним «накладанням» л╕ричного героя («я-героя»), його л╕рики й л╕ро-епосу на особу автора, а й виразною конкретикою часопросторових картин, реальними, «житт╓вими» героями твор╕в чи присвятами, яких у творах поета дуже багато, семантикою заголовк╕в чи означеними топон╕мами тощо. За вс╕╓╖ м╕ри художн╕х узагальнень Василь Марсюк, безсумн╕вно, «написав себе» майже «в╕д» ╕ «до»… Маючи перед очима фундаментальне поетове двокнижжя, можемо «вибудувати» долю Василя Марсюка «в╕д» ╕ «до»-сьогодення. Тим паче, що й сам поет нам у цьому активно сприя╓, вилаштувавши твори, як сам пише в анотац╕╖, «за сво╓р╕дним географ╕чно-б╕ограф╕чним принципом», та ще й на хронолог╕ю зважа╓. Нав╕ть послуговуючись ц╕лою низкою Марсюкових поетичних зб╕рок («Сурмлять топол╕», «Житт╓дайн╕сть», «Обр╕╖», «Сонячн╕ терези», «Три криниц╕», «Минулому я руку подаю», «Промете╓ва естафета», «Веч╕рн╓ вогнище», роман у в╕ршах «Донецька прелюд╕я» та ╕н.), не можна було так ц╕л╕сно «прочитати долю» поета, як це можна зробити тепер. Хтось ╕з мудрих дуже влучно сказав, що вс╕ ми родом ╕з дитинства. Ось тут, у випадку з Василем Марсюком, практично все формально-зм╕стове (особливо-зм╕стове) розма╖ття його творчост╕ виджерелю╓ться з буття, витвореного в «Донецьк╕й прелюд╕╖» — в╕ршованому роман╕ про дитинство ╕ юн╕сть, кожен ╕з двадцяти розд╕л╕в котрого висв╕чу╓ певну стор╕нку життя, яка п╕зн╕ше здобулася на художн╓ осмислення й масштабн╕ше узагальнення. Тут ╕ голодне п╕всир╕тське дитинство (к╕лька початкових розд╕л╕в); й усв╕домлена родинна трагед╕я — репресований батько (розд╕л «Сказання про сн╕гову людину»), загиблий старший брат; ╕ корен╕ укра╖нського патр╕отизму, спочатку стих╕йного, а згодом глибоко усв╕домленого — в╕д засилля чужизни на Донбас╕, в╕д його нагло╖ русиф╕кац╕╖ (розд╕ли «Непосланий лист», «Я з вами, браття, не лукавлю»); ╕ непрост╕ «вза╓мини» поета з духовн╕стю, рел╕г╕╓ю («╤ кожний в╕рив так, як м╕г»); ╕ така властива для Василя Марсюка залюблен╕сть у природу й ж╕нок («В живому храм╕ серед нив», «За найпрекрасн╕ший трофей»); ╕… Та, власне, все те, що надал╕ в житт╕ ╕ творчост╕ поета набуде ч╕тких ╕ системних рис, як╕ дозволяють вести мову про усталене розма╖ття мистецького св╕ту Василя Марсюка. Життя склалося так, що Василев╕ Марсюку випала неспок╕йна житт╓ва дорога, котра поводила його по св╕тах, передовс╕м просторами укра╖нськими.
Я теж мотався перекотиполем ╤з м╕ста в м╕сто, наче по ярах… —
напише в╕н в одному з в╕рш╕в. Довол╕ тривалою й вельми значущою стала в поета «зупинка» в Черкасах (1966-1985), п╕сля «священного» в╕йськового обов’язку й заочного навчання в Ки╖вському ун╕верситет╕. Ц╕лком певно, що саме тут Василь Марсюк сформувався як поет, отримав до рук перш╕ три сво╖ зб╕рки, активно впливав на л╕тературне життя Шевченкового краю. Але це, сказати б, зовн╕шн╕ прояви творчого поступу. Ц╕кав╕ше поглянути углиб поетичних рядк╕в ╕ строф, як╕ народжувалися «на черкаських в╕трах». Доводиться говорити про загалом зрозум╕ле як для того часу — 1960-1970-х — внутр╕шн╓ роздво╓ння громадянськи сумл╕нного митця, змушеного часто вдягати потр╕бну маску, або й такого, який щось прийма╓, а щось не прийма╓ з установлених «правил гри»… З одного боку — обов’язков╕ в╕рш╕-«паровозики» перших зб╕рок про дружбу народ╕в, 22 кв╕тня чи партквиток, а з ╕ншого — проникливий м╕нор поез╕й митця, який усв╕домлю╓ власне творче лукавство ╕ гн╕титься цим: «Не переможець я, не во╖н, бо над╕ мною той же ворон…», «…мелод╕я мого життя сумна, сумн╕шо╖ нема у всьому св╕т╕…», «Неначе лося на полян╕, мене обложено тепер…», «Я зараз наче й не в тюрм╕…», «Я втомився жити обережно…» ╕ под╕бне. Це рядки з тих «черкаських» л╕т. Зв╕сно, цей м╕нор тод╕ писався не для друку. Значно п╕зн╕ше Василь Марсюк написав про той час:
Я теж писав крамолу в дн╕ т╕ темн╕, бер╕г у схрон╕ в╕рш╕ ╕ листи, щоб хоч тепер до вас ╖х донести. ╤ обшуки не раз були та╓мн╕…
Б╕ль утрати батька, дедал╕ глибше усв╕домлення нац╕ональних несвобод, знайомство ╕ дружба з черкаським пол╕тв’язнем Андр╕╓м Химком (Хименком), ще не витравлений дух присутност╕ Василя Симоненка в Черкасах, в╕льнодумствування молодих тод╕шн╕х черкаських л╕тератор╕в живили дух ╕ в╕ру В. Марсюка. Природно, були й картини, сказати б, «в╕д протилежного», про що виразно пов╕ду╓ добутий з╕ схрону «Черкаський зошит», ум╕щений ╕ в зб╕рц╕ «Веч╕рн╓ вогнище» (2012), але не вони визначали св╕тоглядн╕ ╕ творч╕ дом╕нанти поета. Ота прихована у схрон╕ частина поетичного айсберга Василя Марсюка була, безсумн╕вно, опозиц╕йною, бунтарською, схиляла поета до переоц╕нок багатьох ц╕нностей, але ж, не оприлюднена, не явлена читачам, певно ж, «дво╖ла» душу ╕ св╕дом╕сть («Втомився я коритися брехн╕…», «Я р╕дко хвалився, що я — патр╕от…», «Давно облишив я думки про славу…», «Я вже давно п╕шов у схиму…»). М╕ж тим у «черкаську» пору Василь Марсюк написав багато талановитих речей — л╕ричних, л╕ро-еп╕чних, окрем╕ з яких не були зупинен╕ цензурою, а низку ╕нших подавати до друку поет, певно, не наважився. Вони не були вочевидь опозиц╕йними, але ж мали таку текстову й п╕дтекстову «фактуру», таку тональн╕сть ╕ кольористику й такий подекуди «формал╕зм», що й в╕ддалено не могли спод╕ватися на прихильн╕сть «головл╕ту», тобто цензури. Сво╓р╕дною «вставною новелою» в черкаському бутт╕ Василя Марсюка сприйма╓ться «п╕двищення» ним власно╖ «поетично╖ майстерност╕» в Московському л╕т╕нститут╕, така соб╕, як пише поет, «неспод╕вана рад╕сть» тривал╕стю у два роки. Оця «вставна новела» стала романом у в╕ршах «Московський час». За плечима «тимчасового москвича» Марсюка вже були хай ще й не написана, але жива ╕ тривожна в душ╕ «Донецька прелюд╕я» й ц╕лком реальн╕, написан╕ переважно для шухляди, черкаськ╕ в╕рш╕ й поеми. Саме через таку смислову призму, дума╓ться, варто читати й оц╕нювати поет╕в «Московський час». Тод╕ набагато зрозум╕л╕ше сприйма╓ться виразна нац╕ональна загострен╕сть Марсюкових сл╕в ╕ дум в╕д самого прибуття в Москву й до в╕рша «Прощаючись…»:
На всю Москву — ╓дино╖ топол╕, за день ╕ слова р╕дного не чув. Тут ╓ усе, але нема╓ вол╕, ╖╖ нема ╕ там, де ╓ топол╕… Я все забув, цього лиш не забув.
Якщо не основна, то одна з ключових м╕р поц╕нування людей ╕ ╖хн╕х д╕й для Василя Марсюка у вс╕й його творчост╕ — це Укра╖на, д╕яльна любов до не╖, душевна в╕ддан╕сть ╖й. Укра╖на в л╕риц╕ й л╕ро-епос╕ поета поста╓ в р╕зних смислових ╕ символ╕чних вим╕рах — укра╖нсько╖ мови й народно╖ п╕сн╕, Дн╕пра й Тараса Шевченка, суперечливо╖ ╕стор╕╖ та ╕сторичних д╕яч╕в, чудово╖ природи й неймов╕рно╖ ж╕ночо╖ вроди… (в╕рш╕ «Запов╕дальне», «Ода Дн╕пров╕», «Хто ти мен╕, Укра╖но?», «Любов Т. Шевченка», «Укра╖нське слово» та ╕н.). ╤з твору в тв╕р сну╓ться думка про те, що все в╕дходить, т╕льки Укра╖на лиша╓ться з поетом, у душ╕… «Ус╕ ми станемо п╕ском ╕ глиною, безсмертя наше — ╕з Укра╖ною». ╤ самого себе ставить поет перед ╕менем сво╓╖ земл╕:
Я трудився в ╕м’я Укра╖ни, ╕ сумл╕ння мене не гризе, ╖й одн╕й я, можливо, щось винен, ╕ вона лиш простить мен╕ все…
Ф╕лософ за осв╕тою, В. Марсюк незр╕дка ф╕лософству╓ й у в╕ршах «на тему» природи, тому ц╕лком правом╕рно вести мову ╕ про його натурф╕лософ╕ю — красу й гармон╕ю, в╕чн╕сть ╕ м╕нлив╕сть, бездушно-ритм╕чний рух «календар╕уму», в якому поета найб╕льше приваблю╓ ос╕нь («Кри╓ д╕брову серпанкова шаль», «В л╕с╕ дивно, в л╕с╕ чудно», «Дощ голубить бузков╕ кущ╕», «Ос╕ння картина», «Ос╕нн╓ осоння», «Ос╕нн╕й етюд», ц╕лий розд╕л першого тому «Зелена гавань» та ╕н.). Абсолютно переважно в поета — укра╖нська природа, яка ╕нколи озива╓ться фольклорними паралелями («Мати зелена д╕брово» та ╕н.). Але Марсюк-мандр╕вник описав ╕ ╕ншу природу — природу г╕р, природу моря, морсько╖ стих╕╖. ╤ тут його пейзажне перо-пензель, як правило, не т╕льки точне, а й витончене, л╕ричний герой же зовс╕м безпосередньо з╕зна╓ться у сво╖х прихильностях: «Я так полюбляю ос╕нн╕ поля…», «Люблю я кв╕туч╕ вишн╕…». Настро╓вий лад Марсюкових любовних поез╕й переважно тихоплинний, негучний, оповитий деяким серпанком смутку, бо ж поста╓ спогадом, тим, що вже в╕дбулося й, певно, вже не в╕дбудеться. У багатьох поез╕ях вчува╓ться еротизм в╕д тонко й точно витворено╖ чутт╓вост╕ й т╕лесност╕ любовних картин. Часом у любовних в╕ршах поет не цура╓ться гумористичного тону або й гострого сарказму, певно, теж не з неба знятого:
Г╕рше хвороби легень ╕ печ╕нки ревнощ╕ ж╕нки, зблякло╖ ж╕нки. Кв╕тка без цв╕ту, без аромату т╕льки в шипах вже знаходить розраду.
Поетичний св╕т Василя Марсюка багатий ╕ р╕знобарвний. На якомусь етап╕ поет вир╕шив його ч╕тк╕ше окреслити й дещо в ньому резюмувати. Задля цього ╕ пропону╓ читачев╕ це двокнижжя, в якому структуру╓ власну спадщину за жанрами, що ╖х демонстру╓ широке розма╖ття, тематичними циклами, котрими, безсумн╕вно, додатково акценту╓ на сво╖х семантичних пр╕оритетах, за стильовими й версиф╕кац╕йними малюнками твор╕в. Поет св╕домий сво╓╖ неабияко╖ творчо╖ майстерност╕, ма╓ власн╕ естетичн╕ переконання, довол╕ критично ставиться «До наших арх╕модерн╕ст╕в» (назва в╕рша), в яких не сприйма╓ «модне жонглювання словом», «рядки незрозум╕л╕», бо ж, на його переконання, «народу слова потр╕бн╕, як меч╕». В╕чна проблема укра╖нського поетичного слова! Певно, в полем╕чному контекст╕ з «арх╕модерн╕стами» варто сприймати й ╕нш╕ рядки Василя Марсюка щодо власних поез╕й:
Не лайте ╖х за жорсткуватий стиль! Вся л╕рика тепер — один кис╕ль, ╕ поетичн╕й патоц╕ взам╕н я подаю до столу гострий хр╕н.
Обмовля╓ себе Василь Марсюк. За вс╕╓╖ умовност╕ вжитих гастроном╕чних терм╕н╕в (бо назвати непросто, що ╓ «киселем», а що «хроном»), дума╓ться, що з-п╕д талановитого пера поета «подавався до столу» читача далеко не т╕льки «гострий хр╕н», а й тонка, ба нав╕ть витончена л╕рика («кис╕ль»?) камерного звучання. ╤ ще питання, чого ╓ б╕льше. Та й х╕ба це важливо? Важлив╕ше ╕нше: повнота й ориг╕нальн╕сть поетичного голосу, чистота його звучання. А ц╕ риси у творчост╕ Василя Марсюка ╓.
Володимир ПОЛ╤ЩУК, доктор ф╕лолог╕╖, профессор
Василь МАРСЮК ОДА ДН╤ПРОВ╤
Спливають р╕кою останн╕ льоди, ╕ човен на веслах в╕д берега диба. Для когось Дн╕про — це багато води, для когось — ковбаня, де ловиться риба. Я р╕дко хвалився, що я — патр╕от, ще р╕дше я скиглив, що гнаний, забутий. Для мене Дн╕про — укра╖нський народ, то скутий льодами, то греблями скутий. Не раз я сп╕вав про вселенське добро ╕ кликав не раз довгождане скресання, а наче уперше я бачу Дн╕про, його повеневе повстання. Весна! ╤ потокам нема загород, нема╓ сьогодн╕, не буде й вов╕ки. Зливайтеся, люди, в ╓диний народ! Зливайтесь в одну, переповнен╕ р╕ки! 28.10.2000 р.
ПЕРЕД ПАМ’ЯТНИКОМ У КИ╢В╤ Прийшовши ╕з тако╖ дал╕, якийсь малий на п’╓дестал╕ ти, Богдане. Тв╕й к╕нь гасав на крилах вол╕, тепер загруз в асфальтн╕м пол╕, ох, Богдане. Сто╖ш, заклякнувши, на площ╕, сто╖ш для слави чи для прощ╕, га, Богдане? То над чи╓ю головою ти замахнувся булавою тут, Богдане? Чи довго ╖й в пов╕тр╕ виснуть? Х╕ба нема кого ще тр╕снуть? Гей, Богдане! 1967 р. * * * Оглянусь часом на минуле — як╕ провалини, гай-гай! Як╕ роки туди майнули! Дивуюсь т╕льки, що не край мо╖м над╕ям в пр╕рв╕ часу ╕ що видряпуюсь щоразу ╕з пасток тих, ╕з тих проваль. Мен╕ минулого не жаль, а жаль за тих, що йдуть за мною з такою ж долею сумною, жаль за народ, що п╕д киями щоразу пада╓ до ями, ╕ дух роз’ятрюють мен╕ його зажурлив╕ п╕сн╕. Сумн╕ п╕сн╕ сумно╖ дол╕… ╤з ними легше у невол╕. 1968 р.
БАХЧИСАРАЙ Бахчисарай — маленький рай давно згор╕ло╖ держави. Був гом╕нкий колись цей край: тут кон╕ пещен╕ ╕ржали, несли вельможних хазя╖в в походи на слов’янськ╕ земл╕, купець ╕з Риму крам возив, томились бранки невесел╕, б╕л╕ли хмари ╕ осел╕, мулла з мечет╕ голосив. Не знав татарин ще б╕ди, окр╕м козацько╖ держави, а де лишав сво╖ сл╕ди, там не росли три л╕та трави. Навскач з╕йшли курн╕ л╕та — ╕ я вв╕йшов сюди без бою. Бахчисараю, що з тобою? Де тв╕й народ? Яка б╕да його скосила, мов колосся? У мене дибиться волосся ╕ в серц╕ горлиця рида… Не переможець я, не во╖н, бо над╕ мною той же ворон, що вбив тебе, тепер л╕та, л╕та╓ та ж лиха б╕да ╕ косить в мене хиже око, та я живий ╕ще, н╕вроку. Ходжу у цвинтарному сн╕, дивлюсь на давню позолоту — музейн╕ ст╕ни, ой, т╕сн╕ для дол╕ ц╕лого народу! Дивлюсь — ╕ горе валить з н╕г, ╕ сум великий душу кра╓: це жах, коли народ зника╓ з лиця земл╕, неначе сн╕г. Невже його уже не буде? Бахчисараю, б’╓ш ти в груди! Я не забув, як ти карав в мо╖й земл╕ нещасну хату — тяжку, тяжку ти мав розплату. Тако╖ дол╕ я б жадав двоглавому тво╓му кату! 1969 р.
ДОЛЯ Буйний час, як орел-чорнокрилець, по далеких краях розметав, по краях неласкавих розн╕с б╕л╕ кост╕ вс╕х предк╕в мо╖х: д╕д Лук’ян на Под╕лл╕ спочив, д╕д ╤он на Кавказ╕ лежить, батько м╕й у Сиб╕ру пол╕г, мати спить у донецьк╕й земл╕… ╤ не знаю, в як╕й сторон╕ ворон виклю╓ оч╕ мен╕. 1970 р. * * * Я зараз наче й не в тюрм╕, а почуваюсь як у хащ╕. Одне у мене на ум╕: а чи за ╜ратами не краще? ╤ там, ╕ тут — н╕м╕ раби, ╕ там, ╕ тут — на хл╕б роби, ╕ там, ╕ тут не видно неба, ╕ там, ╕ тут мовчати треба. Все ж декорац╕й там нема, бо кожний зна╓: це тюрма. Браку╓ там, звичайно, ж╕нки, масних вареник╕в, гор╕лки, телев╕з╕йного к╕но ╕ вечорами дом╕но. Ото й б╕ди! А так би см╕ло сид╕ти можна — як за д╕ло! 17.07.1975 р.
ЗАПОВ╤ДАЛЬНЕ Я прошу про одне: як не стане мене, правоб╕ч поклад╕ть в домовину. З-п╕д земл╕ буде слухати вухо одне п╕днебесну мою Укра╖ну. Буду знати, чи в╕льний там ходить народ, чи живе його п╕сня ╕ мова, чи не стогне земля в╕д загарбницьких орд, чи не висохла хвиля Дн╕прова. А друге сво╓ вухо в глибини земн╕ я спрямую, локатор неначе, буду слухати бур╕ п╕дземн╕ страшн╕, буду слухати надра гаряч╕. ╤ якщо я почую, що там, на земл╕, Укра╖н╕ вже м╕сця нема╓, я накличу з-п╕д себе у чорн╕й ╕мл╕ силу пекла, що палить-кара╓. Хай вулкани плечима п╕дн╕муть всю твердь, землетруси хай здиблять ╕ гори, ╕ води, хай безодня в╕дкри╓ об╕йми, як смерть, — ╕ пощезнуть у н╕й вс╕ заброди! ╤ к╕стяк м╕й безодня нехай проковтне, я ж бо в╕рю: воскресне з ру╖ни молоде, повнокровне, глибоке й м╕цне, неспалиме кор╕ння Вкра╖ни. Про одне я прошу: як не стане мене, поклад╕ть правоб╕ч неодм╕нно! 1976 р. * * * А свиноферма — вдала форма ╕ для людського сп╕вжиття, коли ╓ корму повна норма ╕ сон до самозабуття. Лежи соб╕ ╕ мирно хрюкай серед таких же ситих т╕л. А мало корму — рилом грюкай — ╕ще чогось сипнуть на ст╕л. Ох, ц╕ коритян╕ ╕де╖! Ох, ц╕ коритян╕ брати! Червоний ╕дол в Мавзоле╖ зм╕нив нам душ╕ на роти. 17.09.1977 р. * * * Через Дн╕про в московськ╕ дал╕ гримлять-курсують по╖зди. З Москви до нас везуть медал╕, а м’ясо, хл╕б ╕ сталь — туди. ╤ так щодня ╕ щогодини летять вагони з Укра╖ни… Н╕, н╕, не крадене везуть — комусь цяцьки за це дадуть ╕ золоту почеплять з╕рку. Летять вагони наче в д╕рку, в д╕ру, у пр╕рву в╕кову — все на Москву, все на Москву… 25.10.1977 р.
ТЕЛЕПОХОРОН Ховали Брежн╓ва. Я штопав рукавиц╕. Прим╕рявши, сходив у них по хл╕б. Лунали скорбн╕ марш╕ ╕з столиц╕, ╕ чорну, як печаль, я сковор╕дку шкр╕б. Зладнав картоплю смажену ╕ з нею поближче с╕в до телеприймача дивитися, як б╕ля Мавзолею ховатимуть Другого ╤лл╕ча. ╤ аж здригнувсь на мить, коли у яму два копач╕ (чи б╕льше не було?!) впустили гроб. Туди в╕н гуркнув прямо — аж у мо╖й к╕мнат╕ загуло, немов земля щось гостре проковтнула ╕, скрикнувши, схопилась за жив╕т… М╕нялися парадн╕ караули, вгинався св╕т в╕д гупання чоб╕т. Подумалось: ще одного не стало, хто зверхньо поглядав на м╕й народ, хоч ╖в з дитинства хл╕б його ╕ сало… Пардон, пардон! Ховаю швидше жало, адже пок╕йник — вт╕лення чеснот. Гул тисяч╕ чоб╕т п╕дсилював скорботу, ╕ довго ще в╕д них вгинався материк. Екран погас. Збираюсь на роботу ╕ траурний взуваю черевик. 15.11.1982 р. * * * Не так Романови-цар╕, як т╕ вожд╕-секретар╕, забувши суд, забувши мил╕сть, над Укра╖ною глумились ╕ все ще топчуться тепер, як вчив ╖х Стал╕н-людожер. Не так чума, не так татари в стар╕ часи косили люд, як б╕льшовицьк╕ ком╕сари усе живе стоптали тут, зробили гно╓м для Рос╕╖ — нехай вона ╕ жне, ╕ с╕╓, на наш╕м попел╕ цв╕те, бо ми приречен╕ на те. Хохляцьк╕ п╕дпанки ледащ╕ т╕╓╖ ж правлять: «Ми пропащ╕! Тож днем живи: пий ╕ жери та шкуру з ближнього дери!» ╤ вс╕ деруть, хто ск╕льки може, немов те в╕йсько зловороже, жорстоку вигравши в╕йну, грабу╓ м╕сто в давнину. А укра╖нц╕, укра╖нц╕ тремтять, як перед вовком в╕вц╕. Якби овець так, мабуть, гризли, то й т╕ вже б ворога в╕дтисли. А ми вже ладн╕ — в перегн╕й, нема кому ╕ти на б╕й. Не так страшн╕ були цар╕, як ц╕ вожд╕-секретар╕. 07.12.1983 р. * * * Замовкнув я. Зац╕пило мен╕. Слова застряли в горл╕, наче к╕стка. Втомився я коритися брехн╕, набридла ця радянська актив╕стка. Вслухаюся до ╕нших голос╕в, до гомону Прибалтики й Кавказу, до стогону чорнобильських л╕с╕в, до ремства без’язикого Донбасу. Такий, мабуть, поетовий талан: у н╕ч глуху виходити на чати, коли ж гуде розбурханий майдан — вслухатися, вдивлятись ╕ мовчати. 25.11.1989 р.
БУДУЮ ХАТУ Давно облишив я думки про славу, про дзв╕н л╕тературних нагород. Будую хату. Трудно. Так державу буду╓ довго й важко м╕й народ. ╢ кам╕нь-бут. ╤ цегла ╓ на ст╕ни. Та на б╕ду нема таких майстр╕в, щоб узялися л╕тньо╖ години — ╕ до зими — щоб д╕м св╕тив ╕ гр╕в. Та де майстр╕в таких ти знайдеш, де ти? Берись до кельми й молота, поете! Ми звикли жити, граючись у жмурки, ждемо експеримент╕в ╕ чудес. Х╕ба ще мало нас лягло в п╕дмурки санкт-петербург╕в та одес?! Ми добре угно╖ли ╕ Варшаву, наш п╕т завжди кропив чужий город… Будую хату. Власну. Так державу вивершу╓-буду╓ м╕й народ. 1989 р.
ДО УКРА╥НСЬКО╥ БРАТ╤╥ Ми ждали свободи, ╕дил╕╖… Д╕ждались, панове-брати?! ╤з н╕р виповзають рептил╕╖ ╕ гр╕ють масн╕ животи. Усе кривороте й покручене, гаркаве ╕ окобл╕де Вкра╖ну веде, як заручену, в п╕тьму поп╕д руки веде. Один — ╕з зорею Давида, другий — з двоголовим орлом ведуть в╕ков╕чну сновиду до щастя п╕д св╕жим ярмом. ╤ кревн╕ п’явками нависли, жирують на н╕й, будь здоров! Червоно-брунатним намистом з-п╕д серця висмоктують кров. Спинись, Укра╖но, оглянься! — Чого там вола╓ поет? В╕тчизно моя, не п╕ддайся, в╕зьми зам╕сть кв╕тки багнет! В╕д сну стрепенися, як птиця, змахни гостролезим крилом, ╕з себе струсни нечестивц╕в, умийся священним Дн╕пром! Свободу виборю╓ сила ╕ гн╕в, а не квола сльоза. Гуртуймося, брат╕╓ мила, бо ╓дн╕сть творить чудеса! 1993 р.
ХТО ╢ ХТО Укра╖нськ╕ — парламент ╕ уряд, укра╖нськ╕ — банк╕ри ╕ суд… Укра╖нськ╕?! Нехай нас не дурять! Подив╕ться, як брови хмурять укра╖нц╕ — принижений люд! Брови хмурять, а все ж не понур╕. Воля гр╕╓, та дуже димить. ╢ у кожному з нас по Петлюр╕, ╕ Хмельницький у декому спить! 09.11.2000 р. * * * Було нам мало землетрусу, щоб сонн╕ душ╕ потрясти. Лиш Чорноволов╕ ╕ Стусу сумн╕ поставлено хрести. Нам не хрест╕в — нам би свячених! А ще ясно╖ голови! Щось мало толку в╕д учених, що з ╕нкубатор╕в Москви. Чи довго будуть вигнивати в затерплих душах чиряки? Кругом так╕ вс╕ демократи!.. А де ж муж╕-чолов╕ки? Вже так обс╕ли Укра╖ну байстрята мляв╕, наче сплять. У власну сов╕сть для почину вжену я н╕ж по рукоять! 18.06.2001 р. * * * Хто ти мен╕, Укра╖но? Мати? — То чом же лиха?! Може, сестра чи дружина? — Щось ти до мене глуха! Може, ти — прабабуся, котра в уяв╕ живе? Ск╕льки кругом не дивлюся — де тво╓ плем’я нове? Все якесь кручене, кволе, де не поглянь — пустоцв╕т. Серце не ни╓ вже — коле: що це за родов╕д?! Господи, що це я? Що це! Серед сл╕пих бунтар╕в теж розплювався на сонце? Мабуть, на стар╕сть здур╕в. Нин╕ здур╕ти не дивно: в душах така крут╕я! Хто ти мен╕, Укра╖но? — Б╕дний, я — доля твоя! 19.12.2001 р.
╤ НАС КР╤ПИТИСЯ УЧИ! Владиц╕ Ф╕ларету (Денисенку), Земляков╕
На Укра╖н╕ благодать така настала — не дай, Боже! У церкв╕ мат╕р в╕дсп╕вать ╕ Патр╕арх уже не може. Бо це московський, бачте, храм (у нас, у нас на Укра╖н╕!). Останн╕й раб, останн╕й хам посп╕вчував би тут людин╕! Та т╕льки не московський п╕п з посолов╕лими очима — такий соб╕ у ряс╕ сн╕п, що носить чорта за плечима ╕ кличе знов нас до тюрми, з яко╖ вирвалися ми. Отак, владико Ф╕ларете, вас у родимому сел╕ д╕стали мстив╕ москал╕, хоч в╕дправляй до лазарету. Як укра╖нський патр╕от, ви воскреша╓те народ, а темн╕ браття-односельц╕ холодний кам╕нь носять в серц╕, чужого слухають попа. Яка б╕да! Яка ганьба! Чого навчилась у Христоса юрба донецька безголоса? Лише любить чуже ярмо? Лише читать чуже письмо? Повчилася б у ляха-пана любити Папу ╤оанна! Та де там! Школа в нас не та! ╤ дос╕ гаспидська орда у наш╕м пол╕ ви╓ дико. Кр╕пися, праведний Владико, ╕ нас кр╕питися учи! Освячуй нам слова-меч╕! 23.06.2002 р. * * * Земля ╕ небо в каламут╕. А де ж омр╕яний едем? Н╕хто не скаже нам по сут╕, куди ми поноч╕ ╕дем. Уже святку╓м юв╕ле╖, як вийшли ми ╕з кабали, а в нас за спинами халде╖ добро все наше розтягли. А в кого грош╕, в того сила, а в кого сила, той ╕ пан. Перевертаються в могилах, напевно, Гонта ╕ Богдан! 05.03.2003 р.
УКРА╥НСЬКА АРИФМЕТИКА Народ у нас якийсь невдачний: ведуть його так╕ уми — то Хабаренко, то Собачник — а люди мруть, як в╕д чуми. Народ стар╕╓ ╕ мал╕╓, забув про г╕дн╕сть, про закон, все молоде в╕д безнад╕╖ вужем плазу╓ за кордон… Ох, т╕ багат╕ закордони! Нещасних щастя там не жде. А що старц╕в у нас м╕льйони — так м╕льярдери ╓ зате! 17.11.2003 р.
ПОВЕРНЕННЯ Микол╕ Плав’юку — останньому Президенту УНР у вигнанн╕
Владу р╕дко в╕ддають без бою, а тим б╕льш — гетьманську булаву. Президенте, я горджусь тобою за козацьку вдачу бойову! В час, коли В╕тчизну грабували, ╕ т╕кав хто м╕г за рубеж╕, в час, коли невольнич╕ п╕двали в╕тер вол╕ ще не осв╕жив, ти вернувсь, як лицар, в Укра╖ну ╕ сказав ╖й б╕дн╕й: «Я — тв╕й син, ╕ з тобою буду до загину, хоч блукав св╕тами до сивин!». ╤ в╕ддав ти Ки╓ву клейноди, щоб у ньому княжий дух воскрес, щоб велик╕ лицар╕ свободи нас благословили ╕з небес. Важко, важко зняти з рук кайдани, а ще важче зняти ╕з душ╕! Ще кругом жирують отамани, з ╜ендлярами д╕лять бариш╕. Ще свинцем в╕три московськ╕ дишуть — та блакиттю прапор наш с╕я! Хай на ньому золотом напишуть ╕ тво╓ державницьке ╕м’я! 07.03.2006 р.
ДЕВ╤З Ми ус╕ — ╕з одно╖ глини, а в житт╕ кому як повезе… Я н╕кому н╕чого не винен, ╕ прощаю ус╕м ╕ все. В╕д життя я мав рад╕сть ╕ кпини, в╕д нещастя ╕ н╕мб не спасе. Я н╕кому н╕чого не винен, ╕ прощаю ус╕м ╕ все. Що ╓ краще за мир у родин╕? Що ╓ г╕рше, як сварка трясе? Я н╕кому н╕чого не винен, ╕ прощаю ус╕м ╕ все. Я трудився в ╕м’я Укра╖ни, ╕ сумл╕ння мене не гризе. ╥й одн╕й я, можливо, щось винен, ╕ вона лиш простить мен╕ все. 07.06.2008 р.
НА РУБЕЖ╤ Н╕кого. Н╕чого. Лиш р╕чка Труб╕ж в широк╕й долин╕ — вузенький руб╕ж. Та берег ще трохи зар╕с осокою, та човен сто╖ть п╕д старою вербою. Верба ще кремезна — ось т╕льки дупло ╖й в грудях випалю╓ всяке мурло — вона до небес тягне рубан╕ руки, а там т╕льки круки, а там т╕льки круки… Дарма що у р╕чечки назва свята, а мало вт╕ша╓ — зника╓ вода. Людц╕ розорали весь луг п╕д городи, ╕ кожен, як може, кур╕нь соб╕ зводить. Печальна картина, немов некролог. Чи бачить ╕з неба великий Дажбог? А Дана-богиня? А де тая слава, коли тут грим╕ли полки Святослава? Та ц╕ ж береги у живо╖ води не раз зупиняли навалу орди, аби у престольному Ки╓в╕-град╕ чужинц╕ не паслись, як в себе у хат╕! А нин╕ для Ки╓ва де той Труб╕ж? А де Укра╖н╕ над╕йний руб╕ж? Як схожа вона на вербу прибережну — усякий заброда лама╓ сердешну! Н╕кого. Н╕чого. Лиш тиша та спека, а ще на верб╕ щось клекоче лелека… Я теж обезсил╕в, ослаб, як Труб╕ж. Тримаймося, р╕чко! Тримаймо руб╕ж! 21.06.2011 р.
ДО МО╥Х СИН╤В Мо╖ дв╕ точн╕ коп╕╖ (хоч р╕зн╕ ваш╕ мами), в╕д вас я в безв╕сть топаю, але не треба драми. Лет╕ть, ширяйте, соколи — моя найб╕льша вт╕ха! Що б недруги не бовкали — я вас бер╕г в╕д лиха. Мене шляхи задимлен╕ не раз вели у хащ╕, а ви, уже окрилен╕, знайд╕ть дороги кращ╕. Г╕лки мо╖, братайтеся, шануючи кор╕ння! ╤ брата не цурайтеся, якщо в╕н без вез╕ння. Який вам шлях не випаде, у будь-яку годину ви не продайтесь вигод╕, не зрадьте Укра╖ну! Мен╕, на вас багатому, не страшно — в домовину, ╕ в небутт╕ я знатиму, що маю в╕рну зм╕ну. 05.08.2011 р. * * * Син╕ прожилки рук мо╖х про одне мен╕ кажуть наче: «Ти, не юний, уже б затих, бо поез╕я — справа юнача!». Так, м╕й стовбур уже постар╕в, але ще зелен╕╓ щол╕та ╕ чека╓ ще гроз ╕ в╕тр╕в, ╕ в╕д сонця — поб╕льше св╕тла. А струмки мо╖х син╕х жил все ж повол╕ зливаються з небом. Наче раб, я для ╕нших жив — а вже н╕коли жити для себе. 22.04.2012 р. * * * ╤ знов багряна ос╕нь, як завжди, пос╕яла в мо╖й душ╕ сум’яття. ╤ тепл╕ дн╕, ╕ золот╕ сади, ╕ журавл╕ прощаються, як браття. Не знаю, заспокоюся коли, коли охолодять мене сивини… Дв╕ пристраст╕ мене в житт╕ вели: любов до ж╕нки ╕ до Укра╖ни. Ж╕нки вже в╕дпливли, як журавл╕ ось в╕дпливають строфами розлуки, а з ними розтають у син╕й мл╕ палкого л╕та вс╕ любовн╕ муки. Ясних небес вам, молод╕ птахи, ╕ не жур╕ть мене немолодого! Я вас любив, а вс╕ борги-гр╕хи спокутую вже скоро перед Богом. Я з Укра╖ною лишаюсь до к╕нця, вона мене пригр╕╓ ╕ зимою. А чи мен╕ пишатись до лиця? Хай би вона могла пишатись мною! Багряний гай горить, як смолоскип, обпалюючи крила журавлин╕. Чи не тому у неб╕ чути схлип по л╕ту, по мен╕, по Укра╖н╕? 16.06.2012 р. * * * Хай ми р╕зн╕ — ╕ Крим, ╕ Донбас, Подн╕пров’я, Волинь ╕ Карпати, Укра╖на — у кожному з нас, а вона для ус╕х нас — мати. Укра╖н╕ не треба прикрас — шароварн╕ свята, концерти… Укра╖на — це кожний ╕з нас, хто за не╖ готовий померти! 16.09.2011 р.
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 14.06.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11890
|