Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (3277)
З потоку життя (6514)
Душі криниця (3530)
Українці мої... (1470)
Резонанс (1508)
Урок української (992)
"Білі плями" історії (1679)
Крим - наш дім (532)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (237)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
УРОКИ КРИМУ
Часом виника╓ враження, що про Крим в Укра╖н╕ потроху забувають. Не лише перес╕чн╕ громадяни....


РОЗЧАРУВАННЯ. ЩО З НИМ РОБИТИ?
Перебування тут, на самому кра╓чку мого укра╖нного Криму, не да╓ можливост╕ активно╖ участ╕ в...


НЕ ВТРАТИТИ ШАНС!
ел╕та ма╓ об’╓днатися, очистити себе в╕д полови пустомель ╕ лжепатр╕от╕в та зайняти сво╓...


П’ЯТЬ ФАЗ ╤ ОДНА
Взагал╕ само╕дентиф╕кац╕я – процес непростий ╕... болючий. Це – виб╕р на довгий час...


ВИБ╤Р БЕЗ ВИБОРУ
Натом╕сть, п’ята колона йде на вибори досить згуртованою, впевнено набираючи немалу...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook

Twitter





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 14.06.2013 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#24 за 14.06.2013
«У ДОКУМЕНТАХ Н╤ДЕ НЕ ЗГАДУ╢ТЬСЯ ПОНЯТТЯ «УКРА╥НСЬКИЙ НАРОД», НАТОМ╤СТЬ — «НАСЕЛЕННЯ УКРА╥НИ»...

В сво╖й хат╕ – своя правда?

ЧОМУ ПЕРЕД УКРА╥НСЬКОЮ ШКОЛОЮ НЕ СТАВЛЯТЬ ЗАВДАННЯ ВИХОВУВАТИ ПАТР╤ОТ╤В?

Газета «День» вже писала про те, що сьогодн╕ в Укра╖н╕ йде обговорення пропозиц╕й до державного документа «Про проект Концепц╕╖ загальнодержавно╖ ц╕льово╖ соц╕ально╖ програми патр╕отичного виховання громадян на 2013-2017 роки» та ╕нших нормативних документ╕в у сфер╕ осв╕ти, започаткованих М╕жнародним осв╕тн╕м фондом ╕мен╕ Ярослава Мудрого сп╕льно з Нац╕ональною академ╕╓ю педагог╕чних наук, громадськ╕стю, рел╕г╕йними конфес╕ями.
Фах╕вц╕ фонду проанал╕зували зм╕ст середньо╖ осв╕ти Укра╖ни та державн╕ нормативно-правов╕ акти, як╕ стосуються ╖╖ зм╕сту та виховання молод╕, щодо наявност╕ чи в╕дсутност╕ позиц╕й, як╕ мають формувати в учня знання та уявлення про Укра╖ну, ╖╖ мову, ╕стор╕ю, культуру, народн╕ традиц╕╖. На жаль, висновки невт╕шн╕: за словами президента М╕жнародного осв╕тнього фонду ╕мен╕ Ярослава Мудрого Валентини СТР╤ЛЬКО, сучасна осв╕та форму╓ в учн╕в космопол╕тизм, любов до всього св╕ту, але не до Укра╖ни. Про це вона розпов╕ла «Дню».
— Валентино Васил╕вно, яка причина того, що, за вашими словами, з укра╖нсько╖ осв╕ти «вихолощу╓ться укра╖нський зм╕ст та укра╖нський дух»?
— У 2013 роц╕ з ╕н╕ц╕ативи нашо╖ орган╕зац╕╖ по вс╕й Укра╖н╕ проходять Всеукра╖нськ╕ науково-практичн╕ конференц╕╖ «Укра╖нське нац╕ональне виховання: реал╕╖, тенденц╕╖, перспективи». Зокрема, вони вже в╕дбулися в Дн╕пропетровську на баз╕ обласного ╕нституту п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти, у Ки╖вськ╕й област╕ на баз╕ Ки╖вського обласного ╕нституту п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти, у Ки╓в╕ на баз╕ Нац╕онального педагог╕чного ун╕верситету ╕м. М. П. Драгоманова, в Дрогобич╕ на баз╕ Дрогобицького державного педагог╕чного ун╕верситету ╕м. ╤вана Франка. Долучаються до ц╕╓╖ важливо╖ роботи як вищ╕ навчальн╕ заклади Укра╖ни, так ╕ загальноосв╕тн╕ школи. Нещодавно такий зах╕д усп╕шно пройшов у Богуслав╕ на Ки╖вщин╕. Сп╕льно з Асоц╕ац╕╓ю «В╕дроджен╕ г╕мназ╕╖ Укра╖ни» плану╓ться проведення науково-практично╖ конференц╕╖ на баз╕ Щасливсько╖ школи Борисп╕льського району. В рамках ╖╖ роботи будуть п╕дбит╕ п╕дсумки Всеукра╖нського конкурсу дитячого малюнка на тему «Люб╕ть Укра╖ну».
Кожна конференц╕я ма╓ конструктивний характер: ми анал╕зу╓мо стан укра╖нсько╖ осв╕ти щодо в╕дпов╕дност╕ зм╕сту осв╕ти потребам становлення Укра╖нсько╖ держави, вихованню укра╖нських патр╕от╕в ╕ вихованню укра╖нсько╖ нац╕╖. Ми доходимо невт╕шного висновку: вихолощу╓ться укра╖нський зм╕ст осв╕ти, а в проект╕ «Концепц╕╖ загальнодержавно╖ ц╕льово╖ соц╕ально╖ програми патр╕отичного виховання громадян на 2013-2017 роки», затверджено╖ колег╕╓ю М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки, молод╕ та спорту Укра╖ни, взагал╕ зника╓ поняття патр╕отизму як такого, а з’явля╓ться нове поняття: «виховання пол╕тично╖ нац╕╖». У документах н╕де не вжива╓ться терм╕н «укра╖нський народ», натом╕сть з’явля╓ться поняття «населення Укра╖ни». Коли ми проанал╕зували прийнят╕ Каб╕нетом М╕н╕стр╕в Укра╖ни Державний стандарт початково╖ загально╖ осв╕ти, який набува╓ чинност╕ з 01.09.2013 р., та Державний стандарт базово╖ ╕ повно╖ загально╖ середньо╖ осв╕ти, який впроваджу╓ться в частин╕ базово╖ осв╕ти з 01.09.2013 р., а в частин╕ повно╖ осв╕ти — з 01.09.2018 р., то побачили, що там практично в╕дсутн╕й укра╖нський зм╕ст осв╕ти. Нав╕ть укра╖нська мова не вид╕ля╓ться окремим розд╕лом, щоби можна було прописати головну мету та складов╕ вивчення державно╖ мови. Укра╖нська мова йде через кому: «укра╖нська мова, мова нац╕ональних меншин та ╕нш╕...». Н╕де не згаду╓ться про те, що треба виховувати шанобливе ставлення до укра╖нсько╖ мови.
╤стор╕я Укра╖ни також пода╓ться через кому в св╕товому ╕сторичному компонент╕... В╕дбува╓ться правова казу╖стика: п╕дм╕на державно╖ мови «р╕дною» — це завуальоване просування рос╕йсько╖ мови. Тобто йде ц╕леспрямована робота державних структур щодо переведення укра╖нських шк╕л на космопол╕тичн╕ рейки та формування ╕з населення Укра╖ни (цей терм╕н — майже в ус╕х документах М╕н╕стерства осв╕ти Укра╖ни) «пол╕тично╖ нац╕╖».
Наведу ще один приклад. Ми анал╕зували зм╕ст п╕дручник╕в з укра╖нсько╖ мови для початкових клас╕в. Це 743 стор╕нки (в╕с╕м п╕дручник╕в — по два на кожен навчальний р╕к), серед яких ╓ т╕льки 27 речень, в яких згаду╓ться слово «Укра╖на» або «укра╖нський». У ц╕ 27 позиц╕й входить слово «Конституц╕я Укра╖ни», «укра╖нська казка», «укра╖нська приказка». Анал╕зу╓мо «Читанки» для початкових клас╕в. Гарно п╕д╕бран╕ тексти, але в них нема╓ жодного дитячого ╕сторичного опов╕дання про Укра╖ну. А ╖х укра╖нськ╕ письменники вже написали дуже багато.
Ще одна проблема. М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки, молод╕ та спорту Укра╖ни прийма╓ «Концепц╕ю л╕тературно╖ осв╕ти», затверджену 26.01.2011 року наказом м╕н╕стра осв╕ти № 58. Якщо до цього часу в нас була укра╖нська л╕тература ╕ св╕това, в рамках яко╖ вивчалася рос╕йська л╕тература, то тепер рос╕йськ╕й л╕тератур╕ в╕дводиться окреме «почесне» м╕сце. Рос╕йську л╕тературу в╕дносять до золотого фонду класично╖ л╕тератури, а ще об╜рунтовують: «Особлива роль належить рос╕йськ╕й л╕тератур╕ як художньо-словесному надбанню, у т╕сн╕й вза╓мод╕╖ з яким протягом дек╕лькох стол╕ть формувалася укра╖нська л╕тература». А укра╖нську л╕тературу не називають золотим фондом, не звертають увагу вчител╕в на формування в учн╕в знання кращих твор╕в укра╖нських письменник╕в. Не зрозум╕лий у цьому документ╕ розпод╕л: укра╖нська л╕тература й св╕това, в╕тчизняна й св╕това. А укра╖нська х╕ба не св╕това? Одноб╕чне, см╕шне й недолуге тлумачення: «Укра╖нська л╕тература плека╓ любов до мови ╕ звича╖в укра╖нц╕в, у конкретно-образн╕й форм╕ доносить до читача ╕нформац╕ю про сво╓р╕дн╕сть укра╖нських традиц╕й та культури». А де укра╖нська ╕стор╕я, де доля й м╕с╕я укра╖нсько╖ нац╕╖? Де ╖╖ душа? Державн╕ службовц╕ не пом╕тили цього в укра╖нськ╕й л╕тератур╕?
╤ як розум╕ти: «Св╕това л╕тература долуча╓ д╕тей до загальнолюдських ц╕нностей, вихову╓ толерантне ставлення до р╕зних народ╕в, народностей, рас ╕ культур»? А укра╖нська л╕тература х╕ба цього не робить? ╤ що це взагал╕ за розм╕нне поняття «загальнолюдськ╕ ц╕нност╕»?.. А де нац╕ональн╕ ц╕нност╕? Де нац╕я? Про це не сказано жодного разу. Склада╓ться враження, що слово «нац╕я» особливо ляка╓ чиновник╕в.
Кращ╕ ╕сторичн╕ л╕тературн╕ твори н╕ в початков╕й, н╕ в середн╕й школ╕ не вивчають. У Державних стандартах для початкових клас╕в, як╕ набувають чинност╕ з 1 вересня 2013 року, слово «Укра╖на» згаду╓ться два рази. Н╕де не ставиться за основну мета сформувати ╜рунтовн╕ знання про Укра╖ну, про ╖╖ ╕стор╕ю, мову, культуру. Т╕льки в осв╕тн╕й галуз╕ «природознавство» ╓ одне речення, яке стосу╓ться Укра╖ни: «Засво╓ння традиц╕й укра╖нського народу у в╕дносинах людини з природою». У запропонованих Державних стандартах для початкових клас╕в укра╖нську мову як державну не в╕докремлюють, тому й н╕яких завдань щодо ╖╖ вивчення не ставиться. Натом╕сть пишеться про «залучення до вивчення нац╕ональних культур народ╕в, мова якого вивча╓ться». Все це, на мою думку, робиться з двох причин: або т╕, хто це пише, не розум╕ють, що роблять, або роблять це продумано й ц╕леспрямовано.
— З якими конкретно пропозиц╕ями щодо вдосконалення зм╕сту осв╕ти та виховання в осв╕тн╕х закладах ви звернулися до державних установ?
— Кожна всеукра╖нська науково-практична конференц╕я ухвалю╓ ц╕лу низку документ╕в, у тому числ╕ ╕ звернення до народних депутат╕в Укра╖ни, Президента Укра╖ни В╕ктора Януковича, Прем’╓р-м╕н╕стра Миколи Азарова, м╕н╕стра осв╕ти ╕ науки Укра╖ни Дмитра Табачника. Вже ухвален╕ резолюц╕╖ щодо державних стандарт╕в осв╕ти з патр╕отичного виховання, з «Концепц╕╖ мовно╖ осв╕ти в Укра╖н╕», з «Концепц╕╖ л╕тературно╖ та мовно╖ осв╕ти». Ми констату╓мо, що в╕тчизняна система осв╕ти ╕ виховання перебува╓ у глибок╕й криз╕. У зверненн╕ до Президента В╕ктора Януковича та народних депутат╕в Укра╖ни ми просимо з╕н╕ц╕ювати прийняття закону Укра╖ни «Про укра╖нське нац╕онально-патр╕отичне виховання», а також затвердження Державно╖ програми укра╖нського нац╕онально-патр╕отичного виховання з в╕дпов╕дним державним ф╕нансуванням. Також серед наших вимог — скасування Закону Укра╖ни «Про засади державно╖ мовно╖ пол╕тики» та вимога не допустити ухвалення Верховною Радою «Концепц╕╖ загальнодержавно╖ ц╕льово╖ соц╕ально╖ програми патр╕отичного виховання громадян на 2013-2017 роки», розроблено╖ М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни. У н╕й, як нам зда╓ться, завдання виховання молодого покол╕ння не зб╕гаються з ╕нтересами держави. Ми хочемо привернути увагу широко╖ громадськост╕ до надзвичайно важливо╖ складово╖ незалежност╕ Укра╖ни — осв╕ти, а також залуча╓мо до розробки конкретних пропозиц╕й представник╕в громадських орган╕зац╕й ╕ установ, у тому числ╕ й рел╕г╕йних громад.
Те, що ми почали робити, дуже нелегка справа. Але наша сила в ╓дност╕ науковц╕в, учител╕в-практик╕в, громадських д╕яч╕в у питаннях докор╕нних зм╕н в укра╖нськ╕й осв╕т╕, адже без таких зм╕н могутньо╖ Укра╖ни не буде. Рано чи п╕зно антиукра╖нська крига скресне!

Оксана МИКОЛЮК
«День», № 89 (2013)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 14.06.2013 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11881

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков