Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 24.05.2013 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 24.05.2013
РОКОВИНИ ГОЛОДОМОРУ ТРЕБА В╤ДЗНАЧАТИ НАВЕСН╤

╤стор╕я ╕ сучасн╕сть

80 РОК╤В ТОМУ КОМУН╤СТИ ВЧИНИЛИ ГЕНОЦИД УКРА╥НСЬКОГО СЕЛЯНСТВА ТА КОЗАЦТВА

Той, хто добре знайомий з ╕стор╕╓ю укра╖нського народу, напевне, зна╓, що власне сам Голодомор-геноцид в СРСР на теренах, заселених укра╖нцями, в╕дбувся в перше п╕вр╕ччя 1933 року. Апогей же смертност╕ в╕д нього припада╓ саме на весну того страшного року.
Усе, що ко╖лося у 1932-му в Укра╖н╕, мало чим в╕др╕знялося в╕д тотального голодування (не плутати з Голодомором) на вс╕х ╕нших теренах колишнього СРСР унасл╕док стал╕нсько╖ пол╕тики колектив╕зац╕╖ та ╕ндустр╕ал╕зац╕╖.
Я вже неодноразово писала про те, чому в сучасн╕й Укра╖н╕ роковини Голодомору за указом Кучми в╕дзначаються чомусь не навесн╕, а п╕зньо╖ осен╕. Повторюся ще раз. Справа в тому, що Леон╕д Кучма розбудовував зовс╕м не демократичну укра╖нську Укра╖ну, а пострадянську ол╕гарх╕чну. ╤ тому в т╕й Укра╖н╕ йому та його ол╕гарх╕чному оточенню сьогодн╕ значно спок╕йн╕ше з народом, який зна╓ свою ╕стор╕ю вельми приблизно.
Показово, що сам син постгеноцидних селян ╕з Черн╕г╕вщини – Кучма – був одним ╕з небагатьох народних обранц╕в, як╕ в 1990 роц╕ проголосували проти ухвалення Декларац╕╖ про державний суверен╕тет Укра╖ни, а в серпн╕ 1991-го в╕н нав╕ть не п╕дтримав Акт проголошення незалежност╕ Укра╖ни. ╤ взагал╕, у паспорт╕ майбутнього президента з його власно╖ вол╕ тод╕ була записана нац╕ональн╕сть «рос╕янин».
Але ще б╕льш показово те, що наше постгеноцидне сусп╕льство дв╕ч╕ обирало цього «патр╕ота» сво╖м президентом ╕ дос╕ слухняно в╕дзнача╓ роковини найб╕льшо╖ у сво╖й ╕стор╕╖ трагед╕╖ зовс╕м не в ту пору року, коли вона в╕дбулася насправд╕, а тод╕, коли це виг╕дно тому «патр╕отов╕».
Тому мене зовс╕м не диву╓, що зам╕сть свого власного Саакашв╕л╕ в Укра╖н╕ у кращому випадку з’являються лише ющенки з тимошенками, ╕ внасл╕док цього постгеноцидного феномена д╕╓ва боротьба з корупц╕╓ю в нашому сусп╕льств╕ може бути лише недосяжною мр╕╓ю, як та fata morgana.
Це не завадило б засво╖ти не т╕льки нашим сп╕вгромадянам, як╕ все ще чекають на пришестя укра╖нського Вашингтона, але й нашим закордонним друзям-порадникам, як╕ за першо╖-л╕пшо╖ нагоди закликають постгеноцидну Укра╖ну розпочати д╕╓ву боротьбу з корупц╕╓ю...
Ось чому правий видатний соц╕олог сучасност╕ Френс╕с Фукуяма, який переконаний у тому, що розбудова громадянського сусп╕льства в Укра╖н╕ може розпочатися лише ╕з засво╓ння вс╕ма ╖╖ громадянами «сп╕льного травматичного досв╕ду», що в переклад╕ з науково╖ мови означа╓ н╕що ╕нше, як п╕знання та засво╓ння нашим постгеноцидним сусп╕льством вс╕╓╖ правди про Голодомор.
Як на мене, боротьба з корупц╕╓ю в Укра╖н╕ почнеться зовс╕м не з президентських указ╕в, а в╕дтод╕, коли укра╖нське сусп╕льство стане в╕дзначати його роковини не в листопад╕, а саме у травн╕, поставившись до цього значно в╕дпов╕дальн╕ше, н╕ж до совкового свята 1 травня або нео╕мперського – 9-го.
У зв’язку з цим хочу под╕литися сво╖ми новими спостереженнями в╕дносно Голодомору та його насл╕дк╕в для укра╖нського сусп╕льства.
Уже багато написано поважними авторами про той ментальний злам укра╖нсько╖ нац╕╖ внасл╕док Голодомору, який перетворив ╖╖ в ц╕лому з ╓вропейсько╖ на совково-╓враз╕йську. ╤ те, що сьогодн╕ приблизно половина укра╖нц╕в прагне до ╢вросоюзу, аж н╕як не заперечу╓ цього постгеноцидного феномена. Бо прагнуть вони, з подач╕ хитромудрих пол╕тик╕в ╕ пол╕толог╕в, у сво╖й абсолютн╕й б╕льшост╕ зовс╕м не до ментально-сусп╕льних ц╕нностей ╢вропи, а до ╖╖ добробуту – пенс╕й та зарплат, садиб, авто, дор╕г, одягу, л╕к╕в, ╕ в кращому випадку – до осв╕ти.
Щось под╕бне вже було, коли насп╕х перефарбован╕ комун╕сти аг╕тували нас восени 1991-го за незалежну Укра╖ну, друкуючи м╕льйонними накладами лист╕вки, в яких писалося про те, наск╕льки б╕льше в нас буде телев╕зор╕в, холодильник╕в та сала за умови виходу з СРСР. Сьогодн╕, коли це все виявилося цин╕чною посткомун╕стичною брехнею, в╕дсоток прихильник╕в нашо╖ незалежност╕ скоротився вже б╕льше н╕ж удв╕ч╕ ╕ продовжу╓ падати.
Це пряме св╕дчення глибоко╖ морально-духовно╖ кризи постгеноцидного сусп╕льства, що майже на вс╕х виборах жаха╓ ╓вропейц╕в сво╖ми пол╕тичними уподобаннями, зводячи тим самим нан╕вець таку загальнолюдську ц╕нн╕сть, як демократ╕я.
Але Голодомор перетворив на колгоспних раб╕в не вс╕х укра╖нських селян. Загальнов╕домо, що сусп╕льно-пол╕тичн╕ зм╕ни менше зач╕пають св╕дом╕сть людей л╕тн╕х та почасти зр╕лих, як╕ пристосовуються до тих зм╕н значно г╕рше за д╕тей та молодь.
Доказ╕в цьому достатньо. Саме на ц╕й акс╕ом╕ соц╕олог╕╖ не в останню чергу базуються ╕мм╕грац╕йн╕ закони багатьох кра╖н св╕ту, як╕ значно гостинн╕ше приймають до себе на пост╕йне проживання ╕ноземц╕в до 35 рок╕в. Це саме та в╕кова межа, п╕сля яко╖ людин╕ вже важко зм╕нитися й пристосуватися до нових умов життя за будь-яких обставин.
Саме тому сьогодн╕ електоральною базою комун╕ст╕в в Укра╖н╕ ╓ люди пенс╕йного в╕ку, як╕ не змогли пристосуватися до зм╕ни сусп╕льно-пол╕тичного ладу в укра╖нськ╕й держав╕.
Саме тому нав╕ть Голодомор не зм╕г ментально зламати вс╕х л╕тн╕х та частково зр╕лих людей навесн╕ 1933-го. Наймолодш╕ з них народились у друг╕й половин╕ 90-х рок╕в позаминулого стор╕ччя. ╤ т╕льки зараз я зрозум╕ла, що т╕, дивного вигляду с╕льськ╕ д╕дус╕ та бабус╕, яких мен╕ довелося бачити в Луганську т╕льки в мо╓му дитинств╕ у 60-т╕, були саме ними. З великими порепаними в╕д земл╕ хл╕боробськими долонями, т╕ л╕тн╕ люди торгували тод╕ на м╕ських базарах соняшниковим нас╕нням та власною городиною.
Я пам’ятаю, як ц╕ вдягнен╕ у традиц╕йний укра╖нський одяг селяни завжди усм╕халися кр╕зь сльози та доброзичливо тягнулися до нас, д╕тлах╕в, пропонуючи простеньк╕ «гостинц╕» (льодяники, пов╕трян╕ кульки та те ж таки нас╕ння), незважаючи на те, що ми ╕нод╕ глузували з ╖хнього допотопного вигляду.
Розмовляли вони вс╕ виключно укра╖нською, але вишиванок не носили, бо то був святковий одяг, а свят у тих л╕тн╕х людей в╕д 1933 року вже н╕коли не було. Але саме так╕ ╖хн╕ риси, як прив╕тн╕сть, доброзичлив╕сть, вв╕члив╕сть та чуйн╕сть, в╕дзначив у сво╖х працях першов╕дкривач нашого постгеноцидного сусп╕льства та його класик – Джеймс Мейс.
Сьогодн╕ я вдячна дол╕, що вона дала мен╕ можлив╕сть наживо побачити тих, не спотворених Голодомором, справжн╕х укра╖нських селян.
Уже в 70-т╕ та 80-т╕ роки з тих самих с╕л до Луганська при╖здили вже зовс╕м ╕нш╕ д╕ди – нер╕дко нап╕дпитку, часто-густо покал╕чен╕ в╕йною, у в╕йськових гал╕фе, з гармон╕ками. Бувало, вони матюкалися, сп╕вали фронтових п╕сень та жебракували, незважаючи на ╕нших. У 90-т╕ та нульов╕ ╖х зм╕нили л╕тн╕ селяни в картузах ╕ лавсанових костюмах у тонку смужечку з колючими, повними п╕дозри очима. Це все були вже д╕ди з постгеноцидних покол╕нь селян, яких той самий Мейс схарактеризував як байдужих та жорстоких.
Але то ж були д╕ти та внуки тих самих хл╕бороб╕в-атлант╕в, яких я ще застала у 60-т╕. Можливо, нав╕ть ╖хн╕ власн╕ д╕ти, на яких Голодомор справив значно б╕льший вплив, н╕ж власн╕ батьки. Тому можна т╕льки здогадуватись, який глибокий конфл╕кт покол╕нь пережило укра╖нське село в друг╕й половин╕ 30-х.
Узагал╕-то, всю правду про те, що ко╖лось в укра╖нських селах навесн╕ 1933-го та в к╕лька наступних рок╕в, ми могли б д╕знатися т╕льки з високохудожнього л╕тературного твору, написати який м╕г би т╕льки безпосередн╕й ген╕альний св╕док Голодомору.
Маленьк╕ ген╕╖ тод╕ в укра╖нських селах та станицях були. Але вони були приречен╕ на голодну смерть, бо, як в╕домо, ген╕й та злод╕йство – поняття не сум╕сн╕, а пережити голодний геноцид без допомоги останнього було дуже важко. Бо ж ген╕альна дитина н╕коли не стала б ╖сти суп з╕ сво╖х друз╕в-сус╕д╕в. Вона навряд чи залишилась би в с╕м’╖, якщо ╖╖ голова видав б╕льшовицьк╕й влад╕ за к╕лька буханц╕в хл╕бу м╕сце, де ховали зерно близьк╕ родич╕.
Як приклад наведу розпов╕дь полтавсько╖ студентки Ярослави Дяченко, опубл╕ковану в журнал╕ «Кра╖на» за листопад 2010 року. ╥╖ бабуся розпов╕ла ╖й про голодну смерть свого брата ╤ванка навесн╕ 1933-го. Уже пухлий, той зл╕г, обклався книжками та сказав сво╖ останн╕ в житт╕ слова: «Як мало я пожив, як мало прочитав ╕ знаю». Тих, хто зна╓, на кого перетворю╓ться перес╕чна людина на пороз╕ голодно╖ смерт╕, гадаю, не треба переконувати в тому, що так п╕ти з життя м╕г т╕льки ген╕й…
Загальнов╕домо, що смертн╕сть в╕д голоду в м╕стах СРСР у 1932-1933 роках була в межах 1%. ╤ т╕льки в Ставропол╕ та Краснодар╕, за даними Роберта Конквеста, частка померлих в╕д голоду людей приблизно склада╓ в╕дпов╕дно 36 ╕ 29 в╕дсотк╕в. Тобто р╕вень смертност╕ в тих м╕стах у ц╕лому дор╕вню╓ р╕вню смертност╕ в╕д Голодомору в кубанських та ставропольських станицях.
Пояснювати це т╕льки тим, що на П╕вн╕чному Кавказ╕ (Кубан╕ та Ставроп╕лл╕) проживало тод╕ 64% укра╖нц╕в, гадаю, було б помилковим. Хоча б тому, що в сам╕й Укра╖н╕ цей в╕дсоток тод╕ був значно вищим.
Не можна пояснити цей феномен ╕ тим, що в тих м╕стах в╕дсоток етн╕чних укра╖нц╕в був вищим, н╕ж у м╕стах УРСР. Так, в╕н, безумовно, був вищим, н╕ж, скаж╕мо, в Ки╓в╕, Харков╕, Одес╕ чи Луганську, але аж н╕як не м╕г при тому зр╕внятися з такими на той час майже моноетн╕чними м╕стами, як Полтава, Суми, Черн╕г╕в чи Черкаси.
Тому, щоб зрозум╕ти, чому саме т╕ укра╖нськ╕ м╕ста на П╕вн╕чному Кавказ╕ були приречен╕ стал╕нським режимом на геноцид голодом, треба заглянути трохи в ╕стор╕ю. ╤ Краснодар (╢катеринодар), ╕ Ставрополь були заснован╕ в друг╕й половин╕ ХV╤╤╤ стор╕ччя як в╕йськов╕ фортец╕. При цьому ╢катеринодар був заснований переселеними сюди чорноморськими козаками – прямими нащадками запорожц╕в.
Задля економ╕╖ державно╖ казни Рос╕йська ╕мпер╕я формувала гарн╕зони тих фортець переважно з тих самих козак╕в, як╕ поступово заселяли вс╕ прилегл╕ до них територ╕╖ сво╖ми станицями. Зрозум╕ло, що козацька старшина залишалася головним чином у ╢катеринодар╕ та Ставропол╕, як╕ поступово перетворилися на м╕ста.
╤з плином часу з т╕╓╖ старшини вийшла не т╕льки в╕йськова ел╕та Кубанського та Терського в╕йська, але й козацька ╕нтел╕генц╕я, дух╕вництво. Саме ц╕ верстви й стали п╕д час б╕льшовицько╖ укра╖н╕зац╕╖ у 20-т╕ роки минулого стор╕ччя могутн╕м осередком укра╖нського духу та осв╕ти на П╕вн╕чному Кавказ╕.
Ось чому перевиховувати смертним голодом укра╖нц╕в на рос╕ян т╕льки в тамтешн╕х станицях голодоморний посланець Кремля – товариш Каганович – просто не м╕г, не перевиховавши при тому головн╕ осередки укра╖нства – Краснодар та Ставрополь.
Для тих, хто сумн╕ва╓ться в цьому, наведу в╕дпов╕дну цитату св╕точа сучасно╖ св╕тово╖ ╕стор╕ограф╕╖ Нормана Дейв╕са: «У 1932-1933 роках в Укра╖н╕ та козацьких землях стал╕нський режим запровадив штучно створений голодомор. Мета полягала в знищенн╕ укра╖нсько╖ нац╕╖, а разом з нею ╕ «класового ворога». Св╕т бачив не один страшний голод. Проте голод, створений як геноцидний акт державно╖ пол╕тики, сл╕д уважати ун╕кальним».
А враховуючи масштаби того геноциду та психолог╕чн╕ трансформац╕╖, як╕ сталися з його жертвами, що пережили Голодомор, можна зрозум╕ти й ун╕кальн╕сть нашого постгеноцидного буття в загально╓вропейському вим╕р╕.

╤рина МАГРИЦЬКА,
кандидат ф╕лолог╕чних наук, доцент Сх╕дноукра╖нського нац╕онального ун╕верситету ╕мен╕ Володимира Даля, журнал╕ст, громадський д╕яч

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 24.05.2013 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11790

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков