Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 19.04.2013 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#16 за 19.04.2013
Всеукра╖нська ╕деолог╕я державотворення: де вона?

Ми ╓сть народ!

Св╕домому укра╖нцев╕, який не байдужий до процес╕в державотворення, становлення нац╕╖, ╖╖ ╕нтеграц╕╖ в св╕тове сп╕втовариство, чита╓ й анал╕зу╓ газети, слуха╓ рад╕о та дивиться телебачення, дедал╕ виразн╕ше вимальову╓ться сучасний п╕арний тренд, який перетворив кра╖ну в заручницю р╕зних пол╕тичних ток-шоу. Чи не найб╕льшу соц╕альну оскому набила ╕м╕тац╕я боротьби з провладною б╕льш╕стю у ВР за зв╕льнення ╕з геть тотал╕тарно-урядово╖, пол╕тично виб╕рково╖, бандитсько╖ к╕ч╕ зовс╕м пухнасто-б╕лих ╕ тяжко хворих патр╕от╕в-опозиц╕онер╕в, ╖хн╕х найнятих захисник╕в та еп╕гон╕в. У цьому буц╕мто смертельно-затятому кл╕нч╕ одних з ╕ншими ц╕лковито забуто та винесено на марг╕нес нещодавн╕ передвиборн╕ об╕цянки пол╕пшити законодавчу працю, п╕двищити р╕вень життя народу, вийти на шлях цив╕л╕зац╕йного розвитку, зберегти нац╕ональну ╕дентичн╕сть, генофонд народу, довк╕лля, в╕тчизняну науку ╕ осв╕ту, врешт╕, розв’язати арх╕важлив╕ безпеков╕ (в╕йськов╕, енергетичн╕, ╕нтеграц╕йн╕ та ╕нш╕) проблеми. Перманентн╕ безкомпром╕сн╕ протистояння не т╕льки поглиблюють короз╕ю депутатсько╖ пам’ят╕, ослаблюють кра╖ну, а ╕ призвели до того, що н╕ опозиц╕я, н╕ влада не мають стратег╕╖ ╕деолог╕чного супроводу розбудови держави, консол╕дац╕╖ нац╕╖, п╕дняття в╕тчизняно╖ економ╕ки. Девальвована проблема укра╖нсько╖ нац╕онально╖ ╕де╖ (УН╤) як дорожньо╖ карти пошуку позитивного ╖╖ ╕сторичного тлумачення, наукових досл╕джень розвитку ╕нформац╕йно-просторово╖, ╕нновац╕йно-╕нвестиц╕йно╖ модел╕ нац╕онально╖ держави, зд╕йснення перспектив ╖╖ ╓вро╕нтеграц╕йних нам╕р╕в. Фактично в Укра╖н╕ нема╓ ╕деолог╕чних загальнонац╕ональних парт╕й, як╕ б бачили себе в соборн╕й Укра╖н╕, а не Укра╖ну в соб╕, дарма що рег╕ональну, денац╕онал╕зовану, зате виг╕дну для сво╖х приватних ╕нтерес╕в ╕ с╕мейних гешефт╕в. ╤ вже мало хто дума╓ про панукра╖нськ╕ проекти, м╕жнародний ╕м╕дж Укра╖ни, п╕дтримку нац╕онально╖ г╕дност╕ прийдешн╕х покол╕нь всередин╕ кра╖ни, а в д╕аспор╕ – погот╕в, тобто про розвиток Всесв╕ту укра╖нства як вектора його буття.

Це все актуал╕зу╓ нагальн╕сть потреби опрацювати систему ╕деолог╕чного забезпечення державотворення ╕, прийнявши ╖╖ у ВР, закрити зловмисн╕ спекуляц╕╖ укра╖нофоб╕в: чи ╓ укра╖нська нац╕дея, потр╕бен Укра╖н╕ ╕деолог╕чний плюрал╕зм чи мон╕зм? Пора подивитися на це все неупереджено, доброзичливо, з всеукра╖нських позиц╕й, ╕нтерес╕в та проект╕в, залучивши м╕ждисципл╕нарн╕ методи соц╕альних наук. Адже лише комплексне вир╕шення ╕деолог╕чно╖ доктрини становлення нац╕╖ зможе в╕д╕грати вир╕шальну роль, особливо в контекст╕ ╖╖ когн╕тивно-превентивно╖ функц╕╖, знання ╕стор╕╖, адекватност╕ д╕янь сьогодення ╕ ефективност╕ прогноз╕в на прийдешн╓. Воно ж зн╕ме суперечн╕сть м╕ж буц╕мто демократичним записом у Конституц╕╖ Укра╖ни, що «жодна ╕деолог╕я не може називатися державою як обов’язкова», ╕ не ц╕лком суголосним попередн╕м трактуванням: «Сусп╕льне життя в Укра╖н╕ ╜рунту╓ться на засадах пол╕тично╖, економ╕чно╖ та ╕деолог╕чно╖ багатоман╕тност╕». На жаль, нин╕ не кожна газета, що покрива╓ всеукра╖нський обшир, ризикне п╕дняти ц╕ насущно-фундаментальн╕ завдання на сво╖х шпальтах для широкого ╕ серйозного обговорення.
Отже, вийшло так, що не маючи всеукра╖нсько╖ ╕деолог╕╖, що б╕льше, обп╕кшись на чужинськ╕й монопол╕╖ тотал╕тарних ╕деолог╕й, особливо комун╕стичн╕й, ми бо╖мося доторкнутися думкою до сво╓╖, розма╖ття ╖╖ сучасного ╕деолог╕чного дизайну та духовно-╕нтелектуального забезпечення ╕деолог╕чно╖ стратег╕╖ державотворення. Можна зрозум╕ти н╕мц╕в, як╕ заборонили не т╕льки нацистську ╕деолог╕ю, а й, настрашен╕ г╕тлер╕вськими ман╕пуляц╕ями з проведенням загальнонац╕ональних референдум╕в, не послуговуються ними у п╕сляво╓нн╕й Н╕меччин╕. Однак при чому тут Укра╖на та ╖╖ нац╕ональна ╕дея як споконв╕чна мр╕я здобути свободу ╕ державну незалежн╕сть, як концептуальна програма розвитку демократично╖, в╕льно╖ кра╖ни? Нав╕ть наш╕ п╕вн╕чн╕ сус╕ди, як╕ мають безпосередн╓ в╕дношення до формування тотал╕тарних ╕мперсько-б╕льшовицьких ╕деолог╕й творення т. зв. «ново╖ радянсько╖ людини», побудови св╕тлого «комун╕стичного майбутнього», що призвели до нечуваних в мирний час людських жертв ╕ трагед╕й, нин╕ не гребують ╕де╓ю «обустройства России» чи побудови «русского мира».
Нац╕ональна ╕дея – категор╕я, властива етн╕чним, громадсько-пол╕тичним формуванням, що стали нац╕ями. У таких нац╕й ╓ св╕й усталений сусп╕льний концепт, ╕деолог╕чний духовно-╕нтелектуальний супров╕д державотворення, що ╜рунтуються на ╕де╖ (мр╕╖), яка консол╕ду╓ сп╕льноту, ╓ ╖╖ п╕доймою, програмою ╕ дороговказом д╕янь. Укра╖нська ╤дея теж ма╓ свою ╜енезу розвитку. Незалежно в╕д погляд╕в ╕ п╕дход╕в до формування УН╤ нац╕я повинна об’╓днатися ╕ консол╕дуватися навколо визнання того, що ╕сторично процес виникнення, становлення та поширення укра╖нсько╖ ╕де╖ прол╕г в╕д демократично╖ Конституц╕╖ Пилипа Орлика, Кирило-Мефод╕╖вського соц╕ального гасла «кра╖на без холопа ╕ пана» через М╕хновське усв╕домлення Укра╖ни як нац╕онально╖ самост╕йно╖ держави, боротьбу УНР, ╖╖ злуку з ЗУНР та визвольно-бойовий клич УПА «здобути або вмерти» за не╖ до сьогодн╕шн╕х пошук╕в ╕ розробки ╓вро╕нтеграц╕йно╖ стратег╕╖ розвитку нашо╖ кра╖ни в систем╕ модерних св╕тових держав та досягнень ╖хн╕х житт╓вих стандарт╕в.
Попри те, в Укра╖н╕ нема╓ н╕чого б╕льш невизначеного, водночас найчаст╕ше вживаного, особливо високими пол╕тиками та урядовцями в позитивному, однак, набагато рясн╕ше, шкода, в негативному контекст╕ (аж до повного заперечення), – ан╕ж дискурс нац╕онально╖ ╕де╖. Р╕вно ж – ми ╓ св╕дками зловмисно╖ спекуляц╕╖ поняттями «етн╕чна» ╕ «пол╕тична» нац╕я в час, коли, здавалося б, Укра╖на буду╓ громадянське демократичне та ╕нформац╕йне сусп╕льство, в якому вс╕ надуман╕ пол╕тиканами суперечност╕ зн╕маються введенням у науковий об╕г деф╕н╕ц╕╖ «громадянська нац╕я». Особливо посилю╓ться спекулятивний тиск на соц╕ум п╕д час передвиборних батал╕й. Доморощений негатив╕зм, псевдонаукове критиканство та лукавство владного ╕нтелектуального антиукра╖н╕зму, бажання на ньому висунутися чи прислужитися сус╕дов╕, дез╕нформувати власний народ, а в╕дтак розколоти ╕ под╕лити кра╖ну, – наст╕льки переповнюють ╕нформац╕йний, н╕бито нац╕ональний прост╕р, зухвал╕стю, цин╕змом та марнославством, що диву╓шся, чому в Укра╖н╕, як у США, при в’╖зд╕ до населених пункт╕в зазвичай нема╓ лозунг╕в: «Якщо не любите Америку, то забирайтеся геть!». Чому, на в╕дм╕ну в╕д цив╕л╕зованих кра╖н, в Укра╖н╕ дос╕ нема закон╕в про натурал╕зац╕ю (набуття громадянства) ╕мм╕грант╕в, про покарання зловмисних заперечень Голодомору (аналог╕чно Голокосту) як геноциду укра╖нського народу? Зрештою, чому так довго умислю╓мося в Укра╖нську ╤дею як консол╕дуючий нац╕ю ╕нтегральний чинник?
Нов╕тня укра╖нська понад двадцятил╕тня практика державотворення беззаперечно актуал╕зу╓ перед кер╕вництвом, духовно-╕нтелектуальною ел╕тою сп╕льноти передовс╕м два основоположн╕ завдання. Перше: об’╓днати ╕ консол╕дувати нац╕ю. Без сконсол╕довано╖ громадянсько╖ нац╕╖ звести м╕цний п╕дмур╕вок нашого державотворення – неможливо. Друге: визнати, що фундаментом ╕ наскр╕зним елементом цього п╕дмур╕вку ма╓ стати широко соц╕ал╕зована УН╤ – густо зам╕шана на загальноукра╖нських ╕нтересах, високих сусп╕льно-моральних, традиц╕йних духовних та матер╕альних ц╕нностях – об╕тована земля, соборна незалежна держава, ╖╖ питома мова, ╓дина Пом╕сна церква, нац╕ональний ╕нформац╕йний, осв╕тн╕й, науковий та ╕нший простори, ╕сторична пам’ять, конкурентоспроможна економ╕ка, благополучна еколог╕я, заможний народ, ╓вропейський вектор ╕нтеграц╕╖, р╕вноправн╕ м╕жнародн╕ вза╓мини ╕ сп╕впраця. Врешт╕-решт, побудова нац╕онально╖, демократично╖ держави та ╕нформац╕йно╖, громадянсько╖ сп╕льноти.
У цьому контекст╕ УН╤ – це сво╓р╕дний комплекс в╕рувань ╕ духовне кредо народу, кв╕нтесенц╕я патр╕отичних почувань, нац╕онального св╕тобачення та усв╕домлення державно╖ незалежност╕, суверенност╕ ╖╖ ╕нтерес╕в; це концепт-конструкт духовно-╕нтелектуального потенц╕алу нац╕╖, тобто людей – державотворц╕в ╕ сп╕вгромадян, як╕, спираючись на минуле, моб╕л╕зують творч╕ зусилля та здобутки сучасн╕ ╕ майбутн╕, на становлення ╕ консол╕дац╕ю укра╖нського народу як ╓дино╖ пол╕тико-етн╕чно╖ громадянсько╖ сп╕льноти ╕ ц╕л╕сно╖ одиниц╕ св╕тового сп╕втовариства, щоб наблизити нац╕ональний ╕деал до найвищих досягнень людства в р╕зних сферах розумово╖ його житт╓д╕яльност╕ на шляху прогресу та добробуту.
Така деф╕н╕ц╕я достатня для нац╕╖, тягл╕сть (спадков╕сть) розвитку яко╖ не переривалася. Збереження ж нац╕онально╖ тотожност╕ титульного народу, який упродовж в╕к╕в намагалися знищити, вимага╓ вивчення ╖╖ не лише як явище складно╖ соц╕ально-економ╕чно╖, етн╕чно╖, культурно-мовно╖, рел╕г╕йно╖, еколог╕чно╖ та ╕ншо╖ природи в духовно-╕нтелектуальному, феноменальному ╕ вельми динам╕чному ╕сторичному контекстах, а й як багатофакторну програму сучасного розвитку кра╖ни, п╕двищення ╖╖ суб’╓ктност╕, субсид╕арност╕, конкурентоспроможност╕ ╕ т. ╕н. Отже, УН╤ – це не лише програма д╕й на завтра, засво╓ння ╕ збереження набутк╕в минулого, його ╕сторичних, традиц╕йних ╕нституц╕й, а й науково об╜рунтован╕, сконсол╕дован╕, ╕нновац╕йн╕ та ╕нтеграц╕йн╕ спрямування сучасник╕в у св╕тоглядному, мотивац╕йно-ц╕нн╕сному та ╕нших духовно-╕нформац╕йних, просторово-часових вим╕рах. Врешт╕, УН╤ – це семантичний знак об’╓днатися, ╕деолог╕чна його основа; р╕вно ж – лоц╕я, за допомогою яко╖ належить привести укра╖нський корабель в гавань Державност╕ ╓вропейського р╕вня, г╕дного трудово╖ ╕ в╕льно╖ людини.
Запропонований п╕дх╕д до концепту УН╤ ╜рунту╓ться на загальноукра╖нських ╕нтересах, що акумулюються, на нашу думку, такими сучасними складовими Велико╖ нац╕онально╖ ╕де╖ – Укра╖на: соборна, укра╖нська ╕ г╕дна людини. Не будемо детал╕зувати кожну складову, за якими сто╖ть ц╕ла низка фактор╕в, ресурс╕в, пр╕оритет╕в ╖х застосування тощо. Тут лише зазначимо, що соборн╕сть – це не т╕льки географ╕я, а й соборна здатн╕сть нац╕╖ творити Укра╖нську державу, наповнювати ╖╖ добрими д╕лами. Святая святих завдань УН╤ – це сформувати ╓диний нац╕ональний економ╕чний, мовно-╕нформац╕йний, культурний, рел╕г╕йний та ╕нш╕ простори та допомогти вс╕м укра╖нцям у р╕зних рег╕онах усв╕домити себе соборною державоцентричною нац╕╓ю. Отже, соборн╕сть – це не лише ╕нтеграц╕я економ╕к рег╕он╕в, а й консол╕дац╕я народу на р╕вн╕ духовних, морально-психолог╕чних характеристик, внутр╕шньо притаманна людин╕, ╖╖ св╕домост╕ та ментальност╕. Р╕вно ж – укра╖нська Укра╖на не означа╓ зловмисною спекуляц╕╓ю гасло: Укра╖на лише для укра╖нц╕в. Таку позиц╕ю затаврував ще Михайло Грушевський, позиц╕онувавши демократичну думку: якщо ти живеш в Укра╖н╕ та працю╓ш задля ╖╖ добра, ти – укра╖нець. Водночас концепц╕я г╕дно╖ людини прац╕, ╖╖ зарплати, в╕дпочинку, захисту тощо на Заход╕ в╕дпрацьована давно, ╕ введення ╖╖ як складника Велико╖ нац╕де╖ нац╕люватиме нас на досягнення високих соц╕альних стандарт╕в життя. Таким чином, з’╓днуються три стратег╕чн╕ напрямки державотворення: зм╕цнення ╓дност╕ народу (територ╕ально-просторово╖, когн╕тивно-творчо╖, патр╕отично-синерг╕йно╖ тощо), розвиток нац╕онально╖ ╕дентичност╕ (мовно-╕нформац╕йно╖, ментально-культурно╖ та ╕н.) ╕ досягнення св╕тових житт╓вих стандарт╕в (умови прац╕, р╕вень ╖╖ оплати, соц╕альний захист, медичне забезпечення, в╕дпочинок, спорт ╕ т. ╕н.).
Ми також виокремлю╓мо Малу нац╕ональну ╕дею: «Знання, ╕нформац╕я ╕ рух (чин, д╕я)» як робочий ╕нструментар╕й вир╕шення тих чи ╕нших складових Велико╖. Мала ╕дея – це поточне, часто тактичне гасло. Мала як частина Велико╖ стратег╕чно╖ нац╕онально╖ ╕де╖ спрямову╓ за умов глобал╕зац╕╖ продуцент╕в л╕дерсько╖ ╕нтелектуально╖ власност╕ творчу енерг╕ю науково╖ молод╕ на ╕нтенсивне використання нових знань, досягнень науки, ╕нтелектуально-╕нновац╕йних чинник╕в створення модерно╖ нац╕онально╖ держави, економ╕ки знань, зб╕льшення ╕нвестиц╕й у розвиток людини, ╖╖ культури та ╕нтелектуального кап╕талу; побудову ╕нформац╕йного, громадянського й правового сусп╕льства, збереження генофонду укра╖нського народу, тяглост╕ його розвитку в план╕ безперервного досягнення високо╖ осв╕ченост╕, креативност╕, духовност╕ та морал╕; зрештою, п╕знання навколишнього св╕ту за допомогою р╕дного слова. Спочатку було Слово (Logos), думка, ╕дея як знанн╓во-╕нтелектуальна (духовно-╕нформац╕йна) основа об’╓днання людей в св╕дому сп╕льноту для сп╕впрац╕ та творення сво╓╖ держави. Мета сьогодн╕шн╕х складових УН╤ – це соборно-сконсол╕дована нац╕я як повноц╕нне, самодостатн╓ соц╕ально-економ╕чне, етнокультурне, пол╕тико-правове, ф╕лософсько-╕сторичне середовище в систем╕ нац╕онального ╕нформац╕йного простору, який не гн╕тить, не розмива╓ тотожн╕сть народу; в ньому повнокровно функц╕ону╓ традиц╕йна система передач╕ знань в╕д покол╕ння до покол╕ння, а значить, вихову╓ться нац╕онально св╕дома, ц╕л╕сна людина ╕ ков╕тальна сп╕льнота. Тобто сп╕льнота, об’╓днана нац╕ональною ╕де╓ю, само╕дентиф╕кована ╕ здатна в╕дроджуватися завдяки ц╕й ╕де╖ як синтезу державницьких, духовно-моральних та ╕нших ц╕нностей, зелен╕й ╕деолог╕╖, соц╕огуман╕стичн╕й пол╕тиц╕, як╕ п╕дживлюють це середовище, розширяючи його до масштабу всеукра╖нського чи нав╕ть св╕тового простору.
На жаль, Укра╖на пост╕йно в╕дчува╓ загрози сво╖й незалежност╕. Тут сакраментальн╕сть шексп╕р╕вського запитання «бути чи не бути» набува╓ значно ширшого ╕ траг╕чн╕шого аспекту: буття чи небуття титульного народу як державно╖ нац╕╖ з╕ вс╕ма ╖╖ ознаками: мовою, осв╕тою, культурою, традиц╕ями тощо. Аби бути, ми не можемо соб╕ дозволити н╕ китайсько╖ розкош╕: одна кра╖на – р╕зн╕ системи, н╕ стов╕дсотково перейняти заклик патр╕отично сконсол╕дованих поляк╕в к╕нця минулого стор╕ччя: зробимо Польщу Польщею. Ми не претенду╓мо н╕ на правл╕ння св╕товими морями ╕ океанами, н╕ на ╕нтереси, як╕ – «uber.alles», а хочемо нашого об╕тованого: запанувати «в сво╖й сторонц╕», господарювати на «сво╖й – не чуж╕й земл╕», мати св╕й ╕нформац╕йний прост╕р, нашу Укра╖ну. Водночас не хочемо, щоб у триптиху укра╖нсько╖ ╕де╖ в╕д Хвильового: «Да╓ш ╕нтел╕генц╕ю!», «Геть в╕д Москви!», «Да╓ш ╢вропу!» зловмисно ╕з ╖╖ ╓вро╕нтеграц╕йного контексту виривали гасло для розбрату, а з автора робили укра╖нського буржуазного нац╕онал╕ста та доводили до самогубства. Н╕хто за це не пока╓ться. Розум╕╓мо, що нам ближч╕ ╕тал╕йц╕ час╕в Гар╕бальд╕: «Ми здобули ╤тал╕ю, а тепер твор╕мо ╕тал╕йц╕в!».
Адже в Укра╖н╕ загарбник насамперед розстр╕лював слово ╕ продуцент╕в знань, св╕домост╕. Завжди йшлося про знеособлення людини ╕ знеодержавлення нац╕╖ у спос╕б пригн╕чення, упов╕льнення, а в╕дтак припинення ╖хньо╖ духовно-╕нформац╕йно╖ моб╕льност╕ (Д╤М) як дом╕нанти соц╕ального руху ╕нформац╕╖ (знань, досв╕ду), як фактора самодостатност╕ та конкурентоспроможност╕ нац╕╖, захисту ╖╖ ╕нформац╕йного простору, збереження мови, культури, традиц╕й, нац╕онально╖ ╕дентичност╕ в умовах загроз глобал╕зац╕йного зоднор╕днення, яке в Укра╖н╕ ма╓ подв╕йну природу – залишково-╕мперську та нев╕дворотно-цив╕л╕зац╕йну. Д╤М нац╕╖ – це перманентний, природний ╕ в╕льний сусп╕льний процес передавання сучасниками наступному покол╕нню традиц╕йно╖ ╕нформац╕╖ (знань, досв╕ду), яку вони успадкували в╕д сво╖х попередник╕в, зберегли та творчо примножили (приростили на якусь величину). ╤ не лише для збереження сво╓╖ етнонац╕онально╖ ╕дентичност╕ (тяглост╕ розвитку), а й для того, аби не опинитися на узб╕чч╕ науково-техн╕чного, технолог╕чного, соц╕ально-економ╕чного чи будь-якого ╕ншого прогресу як цив╕л╕зац╕йного планетарного явища.
Цей рух зд╕йсню╓ться людиною (громадою, сусп╕льством) шляхом традиц╕йного ╖╖ передавання «по вертикал╕» (в╕д покол╕ння до покол╕ння) як нематер╕альний трансферт ╕ творчого генерування нових знань «по горизонтал╕», здобутих на р╕вн╕ одного покол╕ння (чи особистост╕). Якщо в першому випадку дом╕нантна роль належить с╕м’╖, школ╕, вишам, то в другому – науц╕, проектно-конструкторським орган╕зац╕ям, ╕нновац╕йн╕й, творчо-пошуков╕й активност╕ ╕ рац╕онал╕заторсько-винах╕дницьк╕й д╕яльност╕. Потенц╕ал (сила, д╕╖, чин, ефект) знань в╕д двох попередн╕х вектор╕в соц╕ал╕зу╓ться як р╕внод╕йна, побудована на основ╕ ╖х ╕нтегрування «по д╕агонал╕», що в╕добража╓ середовищеспроможн╕сть нац╕╖, ╖╖ конкурентоспроможн╕сть в певних сферах д╕яльност╕. Як знанн╓вом╕стка «вертикаль» спадковост╕ (консерватизму, традиц╕онал╕зму) розвитку, так ╕ модерна науком╕стка «горизонталь» креативно╖ ╕нновац╕йно╖ д╕яльност╕ потребують в╕дпов╕дного правового забезпечення, аби прогрес в╕дбувався з урахуванням двох основоположних складових (традиц╕й ╕ новац╕й), оптимальне по╓днання, тобто гармон╕зац╕я яких забезпечу╓ тягл╕сть (спадков╕сть) ╕ модерн╕сть (╕нновац╕йн╕сть) поступу.
Що стосу╓ться третього вектора «по д╕агонал╕», то в╕н комплексно, у «знятому» вигляд╕ в╕добража╓ комфортн╕ умови, необх╕дн╕ для оптим╕зац╕╖ середовищеспроможност╕ людини (нац╕╖) збер╕гати як розма╖ття форм сво╓╖ ╕дентичност╕, так ╕ утримувати передов╕ (а можливо, ╕ л╕дерськ╕) позиц╕╖ в динам╕чних процесах сучасного розвитку людства на р╕вн╕ високих нанотехнолог╕й, нових ╕деолог╕й, «зелених» еколог╕й та ╕нших сфер д╕яльност╕. Ц╕ умови стають факторами зеленого дизайну, за якого ╕нформац╕йний чи будь-який ╕нший прост╕р у контекст╕ УН╤ не пригн╕чу╓ середовище, а сп╕вв╕дношення використання традиц╕йно╖ та ╕нновац╕йно╖ ╕нформац╕╖ – адекватне потребам розвитку людини, громади ╕ кор╕нного (автохтонного) народу. Цьому ма╓ сприяти соц╕огуман╕стична сила м╕жнародного права, сила б╕нарного захисту прав ╕ людини, ╕ нац╕╖, – д╕╓ва не лише для сильних св╕ту цього, а й здатна зберегти державницький д╕м (р╕дну хату, за Андре╓м Шептицьким) кожно╖ ослаблено╖ нац╕╖. У цьому контекст╕ Д╤М нац╕╖ – це не т╕льки символ╕чна метафора, що випадково утворилася. За сутн╕сним наповненням вона сьогодн╕ найб╕льше спроможна п╕днести нас до ген╕ального Шевченкового розум╕ння нац╕онально╖ ╕де╖ – «В сво╖й хат╕ – своя й правда, ╕ сила, ╕ воля», до усв╕домлення необх╕дност╕ розвивати осв╕ту, науку, духовно-╕нтелектуальний потенц╕ал народу, його правосуб’╓ктн╕сть, аби у нас ╕ «мудр╕сть була своя», ╕ спроможн╕сть, за Франком, «о власн╕й сил╕ вперед йти».
 Це означа╓, що треба задуматися не т╕льки над тим, що взяти ╕з св╕тово╖ скарбниц╕ знань (бо завжди вони будуть секонд-хенд╕вськими) для свого розвитку, а й чим ориг╕нальним, ексклюзивним та новим ╖╖ збагатити, аби не бути «тяглом в по╖здах ╖х бистро╖здних», в╕чним б╕дним родичем у земному племен╕ людей. Тобто працювати на випередження, творити ╕ волод╕ти л╕дерською ╕нформац╕╓ю, передовим досв╕дом у р╕зних сферах д╕яльност╕, а не бути «малими ╕ неприготованими» до сусп╕льних зм╕н ╕ виклик╕в. Доконечно потр╕бна, хочемо того чи н╕, нова парадигма буття нац╕╖. Укра╖н╕ треба спов╕дувати концепц╕ю сталого (Р╕о+20) ╕ збереження тяглост╕ (спадковост╕, непереривност╕) розвитку, особливо ослаблених нац╕й, у т. ч. ╕ укра╖нсько╖, з акцентом не лише на еколог╕ю, економ╕ку, а й на соц╕огуман╕стичн╕ ц╕нност╕ як духовно-моральн╕, консол╕дуюч╕ ╕мперативи збереження середовищеспроможност╕ нац╕╖ за складних умов ╕ нових виклик╕в. Можна пафосно стверджувати, що т╕льки сильний ма╓ право, але конституц╕йно-правов╕ р╕шення не повинн╕ ╕гнорувати насущн╕ соц╕огуман╕стичн╕ проблеми ослаблених. Принаймн╕ у цьому контекст╕ укра╖нська осв╕та, мова, культурн╕ традиц╕╖, духовн╕сть нац╕╖ негайно потребують червонокнижного (аналог╕чно з загрозами зникаюч╕й флор╕ та фаун╕) соц╕огуман╕стичного захисту як духовний ексклюзив нац╕╖, як фундамент ╖╖ внутр╕шньо╖ консол╕дац╕╖ та ╕нтеграц╕╖ в св╕тове розма╖ття культур.
Попри те, вже нин╕ очевидно, що в╕з╕я майбуття Укра╖ни не в ентроп╕╖ (невизначеност╕ сп╕льноти, хаос╕, безпорядку, марг╕нал╕зац╕╖ та ╖╖ креол╕зац╕╖), а в негентроп╕╖, тобто в гармон╕зац╕╖: а) нац╕ональних ╕нтерес╕в та загальновизнаних фундаментальних принцип╕в свободи, соц╕ального та економ╕чного добробуту, захисту прав ╕ людини, ╕ нац╕╖; б) неол╕берально╖ (в центр╕ – людина, в╕льна ринкова економ╕ка) ╕ нац╕онал╕стично╖ (акцент на розвиток нац╕╖, патр╕отично╖ любов╕ до не╖) ╕деолог╕й. Нам пора позбутися нац╕онал╕зму минулого стор╕ччя як ╕деолог╕╖ поневолено╖ нац╕╖, а реал╕зовувати доктрину в╕льно╖ людини ╕ нац╕╖, як╕ всупереч ослабленню поневолювачами вибороли державну незалежн╕сть ╕ стали на шлях самост╕йного розвитку, побудови ╕нновац╕йно╖ його модел╕, духовного в╕дродження та збереження нац╕онально╖ ╕дентичност╕, економ╕чного нац╕онал╕зму ╕ конкурентоспроможност╕. Шлях досягнення мети один: на основ╕ гармон╕йного по╓днання цих чи дотичних до них ╕деолог╕й створити нову парадигму сусп╕льного розвитку – соц╕огуман╕стичну, яка комплексно ╕ паритетно захищала б людину ╕ нац╕ю як когн╕тивно необх╕дне мовно-╕нформац╕йне, звукове, в╕зуальне, водночас природно-ексклюзивне середовище (тло, а в╕дтак прост╕р), де можна було б зберегти та розвивати свою нац╕ональну ╕дентичн╕сть, ментальн╕сть, культуру, промислов╕сть, народн╕ промисли, торг╕влю та ╕нш╕ сфери в умовах глобал╕зац╕╖.
У цьому розр╕з╕, вочевидь, соц╕огуман╕стична парадигма – фундаментальне поняття, а введений у науковий об╕г дискурс «соц╕огуман╕стичний» в╕ддзеркалю╓ б╕нарну парадигмальну сутн╕сть збереження автентичност╕ укра╖нц╕в, котра поляга╓ в паритетному п╕дход╕ до гармон╕зац╕╖ прав ╕ людини, ╕ нац╕╖; потребу ╖х обер╕гання за допомогою створення адекватного, сприятливого для розвитку середовища, в його якнайширшому ╕нформац╕йно-мовному, св╕тоглядному, нац╕онально-патр╕отичному, державотворчому, врешт╕, геопол╕тичному, геостратег╕чному вим╕р╕. Масштабн╕сть такого вим╕ру дикту╓ якнайшвидше надання ц╕й б╕нарност╕ статусу св╕тового морально-правового ╕мперативу, а в╕дтак м╕жнародно╖ юрисдикц╕╖. Не може бути в╕льною людина, якщо п╕днев╕льною ╓ ╖╖ нац╕я. Конче потр╕бне правове зм╕цнення соц╕огуман╕стичного забезпечення м╕жнародних вза╓мин, адже у св╕т╕ в╕дбува╓ться не лише експлуатац╕я людини людиною, а й нац╕╖ (нац╕й) нац╕╓ю. Водночас, якщо св╕тове сп╕втовариство прийняло Декларац╕ю прав людини, то Декларац╕╖ прав народ╕в дос╕ нема╓. Соц╕огуман╕зм у нашому розум╕нн╕ – це новий, достойний ХХI в╕ку справд╕ гуманний порядок м╕жнародних в╕дносин у цив╕л╕зованому св╕т╕, який не девальву╓ поняття «гуманний» ╕ не ототожню╓ вислови «людський» ╕ «людяний».
Розробляючи таку концепц╕ю передовс╕м на культуролог╕чн╕й основ╕, в постколон╕альному простор╕ ма╓мо твердо пам’ятати мудр╕ соц╕огуман╕стичн╕ настанови Махатми Ганд╕ сво╖й нац╕╖: я повинен залишати вс╕ в╕кна ╕ двер╕ в╕дчиненими, я за те, аби зв╕дус╕ль ус╕ культури св╕ту припливали до мого порога, але н╕чого не може бути таким, що збиватиме мене з н╕г ╕ пов╕нь заливатиме м╕й д╕м. Нам треба мати не лише свого Вашингтона, а й Ганд╕. Вдруге викупити Шевченка з невол╕ мертвих, живих ╕ ще ненароджених енгельгардт╕в, бенкендорф╕в, аби в Моринцях ╕ на 200-р╕чч╕ народження Пророка етнофоби не забороняли читати його думи. ╤ це повинн╕ робити уряд ╕ опозиц╕я разом, якщо вони с╕м’я укра╖нська – ╓дина, вольна ╕ нова, а не «грязь Москви» чи ╓вросм╕ття, якщо серед них ╓ справжн╕ нац╕ональн╕ л╕дери св╕тового р╕вня та глобального соц╕огуман╕стичного мислення.
Соц╕огуман╕стичний ╕мператив, але вже як ╕дею «с╕м’╖» у м╕жнародних стосунках (за якою до найслабших ставляться з найб╕льшою любов’ю, а голоси сильних св╕ту не мають морального права залишити безголосими постколон╕альн╕ народи), Папа ╤ван Павло ╤╤ перен╕с у трет╓ тисячол╕ття, у нац╕ональну ╕ соц╕альну площину ц╕лих народ╕в та народностей, як╕ прагнуть стати чи вже стали на шлях повернення до сво╖х духовних виток╕в. Св╕т над ц╕╓ю ╕н╕ц╕ативою Папи в ООН, – з приводу святкування ╖╖ п’ятдесятир╕ччя, – не застановився. Однак ця рефлекс╕я притаманна суз╕р’ю великих соц╕огуман╕ст╕в минулого. Серед них – Вацлав Гавел, який пропагував «силу безсилих» як чинник, вартий уваги у м╕жнародн╕й пол╕тиц╕. Влада безвладних конче потр╕бна, якщо ми хочемо збудувати громадянське сусп╕льство. Гавел десь тут унасл╕дував традиц╕╖, закладен╕ ще Масариком. Узагальнивши ╖хн╕ погляди, препарувавши ╖х до укра╖нських реал╕й, можна зазначити, як це зробив Понтиф╕к п╕д час пастирського в╕зиту до Ки╓ва, згадуючи Володимира Мономаха: не дайте сильним св╕ту цього запропастити людину. Проте, на жаль, занепадають нац╕╖, ╖хн╕ мови та традиц╕╖. Обер╕гаючи ╕ людину, ╕ нац╕ю, бережемо св╕т. Чи не це кредо, вида╓ться, пропов╕ду╓ новий Папа Римський – Франциск.
Нац╕дея повинна сприяти всеукра╖нськ╕й мет╕: розбудувати власну модерну державу як д╕м нац╕╖, ╖╖ р╕дну хату на сп╕льних духовно-культурних ц╕нностях, патр╕отичних почуваннях та ╕нтелектуальних кодах укра╖нського народу, на традиц╕ях, нормах ╕ правилах, притаманних його сп╕льнот╕; на ╕нновац╕йних засадах модерн╕зац╕╖ нац╕онально╖ економ╕ки, ╖╖ перепроф╕лювання, модерн╕зац╕╖ та реструктуризац╕╖ в╕дпов╕дно до сучасних завдань ╕ формувань ╖╖ нових уклад╕в, п╕двищення р╕вня людського розвитку тощо. У цьому ракурс╕ потенц╕ал Нац╕онально╖ ╤де╖ бачиться як фундамент ╕деолог╕╖ структурування укра╖нсько╖ сп╕льноти в потужну соц╕ально-економ╕чно розвинуту нац╕ю, в ╓вропейську демократичну державу, що шану╓ нац╕ональн╕ традиц╕╖, протисто╖ть зоднор╕днюючим процесам глобал╕зац╕╖, запозичу╓ ╕ д╕литься з╕ св╕том прогресивними ╕нновац╕ями та св╕тоглядними концепц╕ями, керу╓ться економ╕чним нац╕онал╕змом ╕ впевнено дивиться у майбутн╓. Не здур╕мося придуманою ф╕лософ╕╓ю дрозоф╕л над томом Канта чи пошуком ун╕версалу, а зад╕ймо всеукра╖нський чинник розбудови Укра╖ни ╕ «будемо в╕чн╕ з нею»!

Степан Вовканич,
доктор економ╕чних наук, професор,
пров╕дний науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту
рег╕ональних досл╕джень НАН Укра╖ни

м. Льв╕в

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 19.04.2013 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11687

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков