Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 12.04.2013
Рос╕янин Геннад╕й БУРНАШОВ: «НАМ ТРЕБА РОЗВИВАТИСЬ НА ОСНОВ╤ УКРА╥НСЬКОГО ПАТР╤ОТИЗМУ...»

Про письменника з ╤вано-Франк╕вська Геннад╕я Бурнашова (1939-2012 рр.) я почув к╕лька рок╕в тому. Звернув увагу на те, з якою повагою прикарпатц╕ говорили про цього рос╕янина, народженого в Казахстан╕, ╕ завжди п╕дкреслювали його укра╖нський патр╕отизм. На жаль, наша зустр╕ч пост╕йно в╕дкладалася, адже на той момент льв╕вський корпункт «Кримсько╖ св╕тлиц╕» треба було перетворити на д╕╓вий осередок, який об’╓днав би вс╕х льв╕в’ян, зац╕кавлених кримською проблематикою. Тобто вистачало роботи ╕ у самому Львов╕, а Прикарпаття залишалося «на пот╕м». Надто довго збирався, а коли зав╕тав до гостинно╖ родини Бурнашових, то застав господаря дуже хворим... П╕сля складно╖ операц╕╖ Геннад╕й Васильович почувався ослабленим ╕ говорив мало. Проте був дуже радий нашому з Олександром Смоляком, письменником родом з Черн╕г╕вщини, в╕зиту. Добре вже те, що ми встигли сфотографуватися з ц╕╓ю неординарною людиною. До того ж п╕сля зустр╕ч╕ я пов╕з до Львова ц╕лу папку з матер╕алами. Переважно це були ксерокоп╕╖ статей, написаних Бурнашовим у р╕зний час та надрукованих у р╕зних виданнях. Нав╕ть назви перел╕чених книг ╕ статей багато про що скажуть приск╕пливому досл╕днику. Вони св╕дчать про ч╕тку проукра╖нську позиц╕ю та про високу громадську активн╕сть письменника рос╕йського походження. Ось далеко не повний перел╕к:
«Затаврован╕ «ворогами народу», 1992. (Зб╕рка про борц╕в за незалежн╕сть Укра╖ни М. Горбового, Г. Голинського, С. Угрина та ╕нших).
«Полководець УПА», 1993. (Документальна пов╕сть. Автор на основ╕ нев╕домих на той час документ╕в доводить, що УПА була воюючою стороною у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕).
«Постр╕ли в Б╕логорщ╕», 1993. (Книга, присвячена розсекреченню операц╕╖ чек╕ст╕в ╕з захоплення Головнокомандуючого УПА, генерал-хорунжого Тараса Чупринки — Романа Шухевича).
 «Повернення з пекла», 1994. (Нарис, у якому автор зб╕рки досл╕джу╓ причини ╕ насл╕дки поразки гуцульського антипольського повстання в 1920 роц╕).
«Лицар ╕з роду опришк╕в», 1995. (Нарис. Розпов╕дь про наукову ╕ громадську д╕яльн╕сть академ╕ка АН вищо╖ школи Укра╖ни, доктора ╕сторичних наук, професора Володимира Грабовецького).
«Генерал-хорунжий Юр╕й Тютюнник: чек╕стська «Справа № 39», 1996. (Пов╕сть на основ╕ арх╕вних документ╕в. Автор розпов╕да╓ про життя ╕ д╕яльн╕сть командуючого укра╖нськими повстанцями Ю. Тютюнника та його пох╕д на Ки╖в у 1921 роц╕).
«Головний терорист Кра╖ни Рад», 1996. (Книга зрива╓ маску з чек╕стського генерала Павла Судоплатова, «маг╕стра» радянського тероризму).
«На сторож╕ ╕нтерес╕в Укра╖ни», 1997. (Висв╕тлення нових граней д╕яльност╕ СБУ в ╤вано-Франк╕вськ╕й област╕: розшуки п╕дривник╕в пам’ятника Степана Бандери в Старому Угринов╕, допомога жертвам стал╕нських репрес╕й ╕ т. д.).
Назви ╕нших твор╕в: «╤ду на Ви!», «В сво╖й хат╕ своя правда», «Закарбований у в╕чност╕», «Дем’ян╕в лаз», «Червоний терор в Укра╖н╕», «Бор╕теся-поборете!», «Терн╕╖ здола╓ мужн╕й» — також однозначно св╕дчать: рос╕янин, народжений у Казахстан╕, жив ╕ дихав лише Укра╖ною та понад усе переймався болями ╖╖ народу.

ХОЧА Б ОДИН ВАЛЬС У ЖИТТ╤...

...Нелегкою була доля Геннад╕я Бурнашова. Можна т╕льки дивуватися — як у такому кволому т╕л╕ все життя збер╕гався сильний дух? До того ж це був дух Укра╖нця! Може, саме труднощ╕ дитячо╖ пори загартували хлопця? Не дозволили йому вирости чванькуватим нащадком «визволител╕в», навпаки — радикально зближували з кор╕нним населенням... П╕сляво╓нн╕ роки були для галичан, справд╕, надзвичайно важкими. Але важкими вони були ╕ для Геннад╕я: батько вдруге одружився, ╕ виховувала його вже мачуха. Лише в 1954 роц╕ в╕н по╖хав у Казахстан, аби зустр╕тися з ж╕нкою, яка його народила... Справжн╕м «Вавилоном» здався йому тод╕ цей край:
«Мамина сестра жила з якимось старим казахом. Д╕тей мала в╕д першого чолов╕ка. Мама жила з рецидив╕стом. То був укра╖нець — Тягло Григор╕й Семенович. Вони мали хату на два входи. З другого боку тримали на квартир╕ чеченц╕в. У Караганд╕ я в╕дчув ностальг╕ю. То страшна хвороба! Це туга за Батьк╕вщиною. Туга за Стан╕славом, з яким так зр╕днився за 8 рок╕в. У Караганд╕ було багато укра╖нц╕в. Деколи я чув там укра╖нську п╕сню. ╤ тод╕ в мо╖й душ╕ все переверталося...»
Пот╕м було повернення до ╤вано-Франк╕вська. Щасливо╖ молодост╕ юнак не мав. Вже наприк╕нц╕ свого життя Геннад╕й Васильович згадував:
«До понев╕рянь во╓нного лихол╕ття додалися ще й мо╖ ф╕зичн╕ страждання, адже у двор╕чному в╕ц╕ я перен╕с страшну хворобу — пол╕ом╕╓л╕т, в╕д яко╖ у мене на все життя залишилася парал╕зованою права нога. П╕зн╕ше, вже у дорослому в╕ц╕, додався коксартроз тазостегнових суглоб╕в; глаукома забрала у мене одне око, вже болить ╕ друге...
Я не можу стояти на парал╕зован╕й ноз╕ нав╕ть к╕лька секунд. Пам’ятаю, в дитинств╕, коли д╕ти гралися у рухлив╕ ╕гри, я з╕ сльозами на очах дивився на це незд╕йсненне для мене д╕йство. Мен╕ весь час хот╕лося з╕грати у футбол або станцювати лише один вальс у житт╕, щоб п╕знати й насолодитися красою рух╕в...»

«ДУМАЮ, ЩО Й ТОД╤ Я Б МОРОЗА НЕ ЗРАДИВ...»

Щоб не забирати багато м╕сця, запропоную читачам т╕ спогади письменника, як╕ св╕дчать про витоки його укра╖нського патр╕отизму:
«У 1951 роц╕ в числ╕ кращих гуртк╕вц╕в Палацу п╕онер╕в мене прем╕ювали по╖здкою до Ки╓ва. Екскурс╕╖ в Соф╕╖вський собор, Печерську Лавру, музей Тараса Шевченка справили тод╕ незабутн╓ враження...»
* * *
«Коли я став повнол╕тн╕м, то почав думати про одруження. Мр╕яв про те, щоб мо╓ю обраницею стала укра╖нка...»
* * *
«╤ тепер я найб╕льше завдячую в усьому мо╖й кохан╕й дружин╕ Ем╕л╕╖. Я бачив ╖╖ ставлення до того чи ╕ншого питання, але М╕ля н╕коли не нав’язувала мен╕ сво╓╖ думки, давала можлив╕сть пересв╕дчитися самому. Вона завжди мене п╕дтримувала ╕ п╕дтриму╓. Це — моя опора, мо╓ друге «Я».
* * *
«...Валентин Мороз прибув до нас ╕з Луцька. В╕н щиро сп╕лкувався з╕ студентами, декому давав та╓мн╕ доручення. Однокурсник Михайло Скотар пот╕м мен╕ розпов╕дав, що в╕н за дорученням Мороза ╖здив у якийсь терноп╕льський ВНЗ, щось передавав там якомусь хлопцев╕ та д╕вчин╕. З╕ мною Валентин Мороз д╕лових стосунк╕в не мав. Можливо, його в╕длякувало мо╓ рос╕йське пр╕звище. До того ж я був кандидатом у члени парт╕╖. Але думаю, що й тод╕ я б Мороза не зрадив...»
* * *
«Дуже допом╕г мен╕ Петро Арсенич. Я знав його з╕ студентських час╕в. В╕н тод╕ працював у кра╓знавчому музе╖ ╕ викладав у нас археолог╕ю. П╕зн╕ше п╕дробляв в екскурсбюро. Ми з ним часто сп╕лкувалися. Я не в╕дучився сприймати ╕стину, прислухатися до ╕ншо╖ думки. Це зауважив Арсенич. В╕н наст╕льки мен╕ дов╕ряв, що нав╕ть в радянськ╕ часи давав мен╕ читати п╕дп╕льну л╕тературу...»
* * *
«М╕й батько був твердим комун╕стом. Його брат Володимир думав ╕накше. Дядя Володя п╕шов могутн╕стю у свого д╕да. В╕н воював усю в╕йну на передов╕й, не раз бував у рукопашному бою, н╕коли не ховався в╕д куль, але жодна його не зачепила... Мав чолов╕к щастя! Дядя Володя при╖жджав до ╤вано-Франк╕вська пров╕дати свого старшого брата. Йому дуже подобалася укра╖нська мова. В╕н говорив, що вона — як п╕сня! Якось в╕н за столом сказав, що пол╕тбюро ЦК КПРС — це банда. ╤ профсп╕лки — також банда. Його п╕дтримала моя мачуха. Батько з ╖хн╕м твердженням не погоджувався. Мен╕ важко було писати й за незалежно╖ Укра╖ни, знаючи, що батько буде проти того, що я пишу. Раз уже подумав, що батько ста╓ ╕ншим. В╕н дв╕ч╕ прочитав мою книжку про Романа Шухевича (вона написана на документальн╕й основ╕, я використав у н╕й матер╕али КДБ); прочитавши, сказав мен╕:
— Ты знаешь, эта книжка нужная. Я теперь многое понял...
Це був такий усп╕х! ╤ все ж, друз╕-комун╕сти не дали мо╓му батьков╕ д╕йти до ╕стини. П╕дтримували його на дус╕ ╕ комун╕сти у Верховн╕й Рад╕, як╕ чимраз б╕льше п╕дн╕мали св╕й голос... Батько тримав удома бюстик Лен╕на ╕ перед смертю попросив не мене, а мого сина, щоб в╕н поклав йому Лен╕на у труну. Онук виконав його волю...»
* * *
«У 2005 роц╕ ми, випускники ╤вано-Франк╕вського пед╕нституту, зустр╕лися через 40 рок╕в п╕сля його зак╕нчення. Тод╕ друз╕ запитали: коли в мен╕ зародився укра╖нський патр╕отизм? Це запитання застало мене зненацька, ╕ я не зм╕г ╖м в╕дпов╕сти. В╕дпов╕дь прийшла п╕зн╕ше. Любов до Укра╖ни, яка стала мо╓ю Батьк╕вщиною, почала в мен╕ зароджуватися з травня 1946 року, коли я десятил╕тн╕м уперше ступив на укра╖нську землю.
Все почалося ╕з знайомства з мо╖ми новими друзями — братами Головаями, Грицкевичами, Машталавами, Якимишиними, сестрами Пастернак, братами ╕ сестрами Онищуками, з ╢вгеном Бобовським, В╕тал╕╓м Яременком, Любомиром Кравцем, з наших забав, з нашого гом╕нкого футболу, ╕з сп╕льних поход╕в на швидкоплинну Бистрицю. Вперше в╕д мо╖х юних друз╕в я почув колядку. Вперше скуштував в╕д них Р╕здвяно╖ кут╕. Вони не читали мен╕ лекц╕й з укра╖нського патр╕отизму, не катехизували мене, але, сам╕ того не знаючи, в╕дкрили для добра мо╓ дитяче серце. А добра на ц╕й, зрошен╕й потом ╕ кров’ю земл╕, завжди було в достатку...»
* * *
«Т╕льки-но з’явилися у в╕льн╕й Укра╖н╕ мо╖ книжки, як в╕дразу ж почали доп╕кати комун╕сти й шов╕н╕сти. Писали листи, телефонували, погрожували. Я не можу передати на папер╕ все, що почув в╕д них... Лайка — це коли нема аргумент╕в, в╕д душевно╖ пустоти. Не звертаю на них уваги. ╥хня лайка — п╕дтвердження того, що я на в╕рн╕й дороз╕. В СБУ мен╕ сказали, що допоможуть знайти анон╕мник╕в. Але я в╕дмовився...»

«ТОВАРИШУ» ТАБАЧН╤К, НЕ ПСУЙТЕ НАШЕ ПОВ╤ТРЯ!

Як вам таке гасло? Воно св╕дчить про те, що не були позбавлен╕ укра╖нц╕ сво╓╖ «важко╖ артилер╕╖»... Потужна далекоб╕йна гармата займала виг╕дну позиц╕ю саме в ╤вано-Франк╕вську. Захищала важливу д╕лянку фронту. Ось т╕льки командиром розрахунку був рос╕янин — Геннад╕й Бурнашов. Прикро, що тепер ми втратили цього мужнього ╕ профес╕йного вояка. Сама наявн╕сть под╕бного заклику з вуст рос╕янина повинна неабияк окрилювати укра╖номовних громадян. А головне, зовс╕м не налаштову╓ ╖х проти етн╕чних рос╕ян, як╕ проживають в Укра╖н╕. Скор╕ше, навпаки — гасло спонука╓ ╕ одних, ╕ других визначитися з╕ сво╓ю позиц╕╓ю. А тепер наведу весь текст звернення:
«Товаришу» Табачн╕к! Я за нац╕ональн╕стю — рос╕янин. У Стан╕слав╕ (╤вано-Франк╕вську) зак╕нчив рос╕йськомовну школу, в пед╕нститут╕ — рос╕йське в╕дд╕лення ╕сторико-ф╕лолог╕чного факультету. ╤ це в бандер╕вському кра╖, який я люблю ╕ яким пишаюся! Я засв╕дчую: н╕хто з укра╖нц╕в не образив жодного рос╕янина за те, що той не зна╓ укра╖нсько╖ мови (чи не хоче вивчити). Де ж надумане штучне гон╕ння рос╕ян? Не треба баламутити Укра╖ну. ╤д╕ть геть! Не псуйте наше пов╕тря!»
* * *
А тепер спробуймо закарбувати у сво╖й пам’ят╕ ╕нш╕ думки Геннад╕я Бурнашова:
«Вважаю, що ╕стор╕ю треба сприймати об’╓ктивно ╕ цив╕л╕зовано, з ретроспективою у минуле ╕ перспективою на майбутн╓, д╕яти чесно, справедливо, допомагати людям з╕ставляти, анал╕зувати, входити у сусп╕льство злагоди ╕ творення, а не конфронтац╕╖ ╕ насильства.
Дехто з рос╕ян хизу╓ться, н╕бито рос╕йська культура багатша за укра╖нську, але саме укра╖нц╕-русини завжди несли в Москов╕ю свою високу культуру ╕ пост╕йно допомагали рос╕йським царям вкор╕нюватися, як вони сам╕ говорили, в ╓вропейськ╕й «системе политической»
* * *
«...Лихосл╕в’я загрозливо омолоджу╓ться. На превеликий жаль, все част╕ше чути гулаг╕вський жаргон з вуст самих укра╖нц╕в. Як ╕ржа, в╕н в’╖вся в укра╖нську мову п╕сля так званого «золотого вересня», жорстоко, безжал╕сно руйнуючи ╖╖ милозвучн╕сть ╕ приваблив╕сть...»
* * *
«Укра╖нська мова, вважаю, ╓ найкрасив╕шою в св╕т╕! Вона — як океан, ╕ я, рос╕янин, пост╕йно залюбки ╖╖ вивчаю ╕ насолоджуюся нею. Укра╖нське слово — не лише зброя, а й найвища ц╕нн╕сть, яку необх╕дно боронити. Ось чому мен╕ болить стан укра╖нсько╖ мови в незалежн╕й укра╖нськ╕й держав╕...»

Я ПОР╤ВНЮЮ ВАС ДО КУЛЬТУРНИХ АНГЛ╤ЙЦ╤В...

Через усю творч╕сть Геннад╕я Бурнашова червоною ниткою проходить думка про те, що становлення ╕ розвиток нашо╖ держави повинн╕ в╕дбуватися лише на основ╕ укра╖нського патр╕отизму. Цього не могли не оц╕нити найактивн╕ш╕ представники укра╖нсько╖ д╕аспори.
Скаж╕мо, публ╕цист з Австрал╕╖ Юр╕й Борець написав ╕ванофранк╕вцю такого листа: «Шановний ╕ дорогий Друже Бурнашов! Дуже дякую за листа, брошуру «╤ду на Ви!» ╕ за книгу «Лицар╕ чест╕ ╕ чину». Ваш╕ твори дуже ц╕нн╕ ╕ ц╕кав╕ народов╕, який довго не мав доступу до сво╓╖ правдиво╖ ╕стор╕╖. Про Вас я довго думав, бо про под╕бних до Вас я ран╕ше не читав ╕ таких не зустр╕чав. Я пор╕внюю вас до культурних англ╕йц╕в, як╕ живуть в Канад╕, Америц╕ чи Австрал╕╖, люблять ц╕ кра╖ни ╕ ╓ добрими патр╕отами. Одночасно вони шанують свою прабатьк╕вщину — Англ╕ю...»
Вдова письменника Ем╕л╕я Бурнашова також пов╕домила нам деяк╕ ц╕кав╕ детал╕:
— Геннад╕й був дуже добрим в╕д народження... Це ╕ впливало насамперед на його позиц╕ю, на ставлення до Укра╖ни ╕ укра╖нц╕в. Тому я ц╕лком св╕домо вийшла зам╕ж за цю не надто сильну ф╕зично людину, фактично за ╕нвал╕да, бо пом╕тила в ньому цю доброту... ╤ оц╕нила ╖╖! Часом мене питають, чи це не я виховала такий патр╕отизм у Геннад╕я? В╕дпов╕даю, що якби в╕н сам не потягнувся до укра╖нства, то я б не змогла з нього вил╕пити укра╖нського патр╕ота. Це ж не я вплинула на те, що в╕н мав чотири вишит╕ сорочки ╕ пост╕йно ходив у як╕йсь ╕з вишиванок... Ви обов’язково повинн╕ це п╕дкреслити! Нехай кримчани зрозум╕ють, що под╕бн╕ люди можуть бути в будь-якому рег╕он╕. ╥х треба знаходити ╕ п╕дтримувати. ╤ ще одне: зна╓те, ран╕ше я думала, що Крим безнад╕йно зрос╕йщений! Що там не лишилося вже н╕чого укра╖нського... Але коли я побачила, що в АРК виходить така чудова газета, як «Кримська св╕тлиця», то моя в╕ра в укра╖нство воскресла. Виходить, що укра╖нська культура в автоном╕╖ справд╕ буя╓, або ж «Св╕тличка» пода╓, опису╓ укра╖нське життя у дуже сконцентрованому вигляд╕... Тому склада╓ться таке непогане враження! Так чи ╕накше пом╕тно, що в Криму досить багато людей, як╕ пишаються тим, що вони — укра╖нц╕... ╤ мен╕ при╓мно, що «св╕тличанам» ╓ д╕ло до всього, що в╕дбува╓ться в Укра╖н╕. Зокрема, й на Прикарпатт╕. Ваша увага до творчост╕ Геннад╕я Васильовича виклика╓ велику вдячн╕сть нашо╖ родини. Пригадую, як п╕д час похорону Петро Арсенич наголосив, що Бурнашов був дуже порядною ╕ патр╕отичною людиною. ╤ що якби вс╕ укра╖нц╕ були такими патр╕отичними, як Геннад╕й, то ми б давно мали по-справжньому незалежну Укра╖ну. А ще я н╕коли не забуду, як п╕д час похорону Геннад╕я Васильовича хтось поклав на могилу траурний в╕нок ╕з стр╕чкою. На т╕й стр╕чц╕ був дуже короткий напис: «Патр╕оту Укра╖ни. Вояки УПА». У мене тод╕ знову сльози на оч╕ навернулися... Все життя в╕ддав м╕й чолов╕к укра╖нськ╕й справ╕ ╕ таки став «сво╖м» для учасник╕в укра╖нського повстанського руху! Х╕ба це не найвище визнання правильност╕ його житт╓вого шляху?

Серг╕й ЛАЩЕНКО

Геннад╕й Бурнашов серед кра╓знавц╕в Прикарпаття

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11631

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков