"Кримська Свiтлиця" > #33 за 15.08.2003 > Тема "Крим - наш дім"
#33 за 15.08.2003
В КРАЮ СИНІХ СКЕЛЬ
Олекса Ющенко
(Продовження. Поч. у № 32). Тут, в "Коктебелі", завжди відчуваєш присутність волошинського духу, не покидає тебе думка про творчість, і насправді натхнення дарує тобі море, манлива височінь Карадагу, повита синім маревом, як степова далечінь... А відвідаєш будинок поета, окинеш зором полиці з безцінними книгами, збірниками поезій, шедеврами світової класики, і охоплює миттєво отой настрій, поклик для свого шукання образного слова. Розмаїтість поетичних форм Максиміліана Волошина, його чи не перший в російській поезії вінок сонетів, створений 1909 року саме в цьому коктебельському, вже легендарному будинку, та навіть "на скале, замкнувшей зыбь залива, судьбой и ветрами изваян" його профіль -все владно кличе до праці. Кожен, хто перебував у цьому поетичному куточку, міг похвалитися, покидаючи його, своїм хоч невеличким надбанням - свіжими віршами чи сторінками прози. Не дивно, що свої акварелі Волошин озаглавлював теж поетичними рядками, їх мистецька довершеність викликає подив: колір і слово - в органічному єднанні. Якось я запитав у Максима Тадейовича, як написався вірш "Шахва" в "Коктебелі" 26 травня 1940 року. Він відповів: - Саме стелажі бібліотеки Волошина та й шахва в тому домі, що я побачив, і викликали те написання. Згадалась своя шахва. У вірші "Мені приснилась шахва жовта..." Я безпомильно пам'ятаю Її рисунки - всі жилки, І на дверях наліво, з краю Два поліровані сучки. А з шахви - пахощі кориці, Цитрини, кави, давнини, Цейлонські, яфські таємниці Незвіданої глибини. Волошинська аура, його мандрівки - все це якоюсь мірою викликало рядки "І я в фотелі староденній, І порваний Густав Емар". Все це - психологія творчості. - Взагалі, - продовжив свою розповідь-згадку Максим Тадейович, - не лише "Коктебель" "винен" у появі деяких моїх віршів. "Море і солов'ї", присвячені Павлові Тичині, написані в Ялті 1939 року. В 1940 році - сонет про диригента Дранішнікова "Смерть чародія", а також "Свиснув овлур за рікою" - теж в Коктебелі того ж року. Нарешті полюбив я Крим Як друга друг, як милу милий, А не на те, щоб похвалили За кілька копійчаних рим. Та й поза всім Кримом виникала потреба згадати Коктебель. Тому-то з'явився чудовий переклад сонета Максиміліана Волошина "Стемнілим золотом і жовчю напоїв вечірній час горби", який увійшов до збірки "Зимові записи" (1964 р.). До цієї ж збірки увійшов і вірш "Вуж", написаний в Коктебелі 23 червня 1962 року. То рік останнього приїзду до Коктебеля нашого видатного поета. Приїзду Максима Тадейовича завжди раділи в "Коктебелі" не лише письменники України, а й представники інших країв, республік. Цю шанобу передав у вірші і Терень Масенко: Ти, серце, лиш одно завчи: Ще від часів Волошина Були тут світлі зустрічі Між друзями хорошими. І добра ця традиція, Й лірична ерудиція - В снігах не розпорошена. І справді - зустріч з поетом - щасливий день, як мовиться в прислів'ї Сходу. Особливо ж з таким нашим патріархом, як Максим Рильський. У колі я щасливому, Де пустка мислю вклечана, І далеч сонцем радісним І вітром забезпечена! Учителю красивому, Лиш срібному, не сивому, Вклоняюсь я Максимові Щоранку і щовечора. Ті, що роками йшли житейським морем, тут чарувались хвилюючим, багатоколірним Чорним морем. А господиня Будинку Волошина, його берегиня Марія Степанівна запрошує жителів з різних будиночків у саду завітати в той заповітний Дім, що ніби символічний, легендарний корабель, нерухомо стоїть над самим морем - Дім Поета. Берегиня здається спочатку "замкнутою", чи гордовитою, навіть мовчазною. Перше враження після кількох зустрічей міняється - вона просто заклопотана всілякими справами - господарчими, побутовими: то щось треба підремонтувати в будинку - шукання майстрів, домовленість, та й стеження за якістю роботи. На все треба мати час - то дехто нарікає на неуважність чи на брак культури, "мало інтелігентності". Коли ж минає господарська га-рячка, вона стає невпізнанною - уважна, ввічлива. Збираємось біля будинку і вона захоплено розповідає не лише про свого незабутнього чоловіка, мужнього, гостинного, а й про все, що є в Домі, про речі, про те, як в час війни ті речі і п'ять тисяч книг переховувала, багато чого закопувала в землю, зберегла картини - а як то важко було зберегти саме картини, аби не зіпсувались. До всього треба докласти не лише рук, а й розуму. Все зберегла. І постає перед нами, слухачами, сива дружина, жінка, як символ вірності. Волошина так і називає: "великий художник і поет", а по гостинності ніхто його не перевершив. В нього бували Горький, Шаляпін, Бунін, Купрін, Олексій Толстой... Та хіба всіх перелічиш? А Цвєтаєва, Ахматова, Гумільов... Тоді, 1960 року, Марії Степанівні виповнилось сімдесят три, а пам'ять - як свіжа ранкова морська хвиля... Багато прикростей звідала вона і від Літфонду СРСР - був же випадок, коли хотіли відібрати будинок... За всім треба слідкувати - там стеля протікає, там труба обвалюється. Спасибі, студенти не раз допомагали, яких приютила на літо в нижній частині будинку... А той Літфонд скільки років користується всім будинком, який заповів для письменників Волошин... Вона не лише розповідає про Волошина, а й добре декламує по пам'яті - навіть рядки великого твору "Дім поета". Одного разу я з сином татарського поета Каві Наджмі окремо завітали до неї. Вона показала всі речі Волошина, навіть "балерину", створену з корінців винограду, люб'язно подала для перегляду книги і передруки: "Россия", "Дикое поле". Показала і "Кобзаря", і чимало інших українських книг. "Він же любив Україну, і народився там". Сидимо, переглядаємо книги. "Ось там, де ви сидите, сидів Горький із Олексієм Толстим. Горький казав Волошину: "Ви ідеаліст. Вам тут добре буде. (Це 1917 року). А я поїду. Бо хвораю. Мені треба не тільки тепленького краю, а й спокійного!" Саме так казав він. (І тут Марія Степанівна перехрестилась). А Волошин не кинув Росію". Одного разу у Волошиної були ми з професором Мануйловим, дослідником творчості Волошина. Він готував збірку творів поета до перевидання. Просив передать вітання Олександру Білецькому, що я потім і виконав, повернувшись до Києва. Дні в "Коктебелі" не подібні один на другий: то без перерви праця, то сходимось - особливо під вечір - і починаються розмови. Ось, наприклад, які бувають розмови. Хтось згадав байку білоруса Кіндрата Кропиви "Кіт на лаврах". Той кіт виконував свої обов'язки - ловив мишей. А потім йому ніби остогидло таке полювання і він наказує господарю хати: - Ану, злови мені мишу!" І почалось продовження! - Кажуть, Айтматов закінчив роман "Волчиха". А хтось про білоруський журнал "Вожик" ("Їжак") сказав: "Надто обстрижений цей орган гумору!" Продовженням став анекдот про Рябка: - За що тебе вигнали з двору? - Хотів лизнуть господаря, та чомусь гавкнув! А знавець чуваської літератури повідомив про звірині метафори у поезії Якова Ухсая: ботинки франта йому здаються жовтими качатами, картопля - баранячими лобами, і сонце заходить так близько від землі, що навіть заєць може дістатись до нього одним стрибком! Йому заперечують: хіба ж качата звірі? То майбутні птиці! Це - своєрідне дозвілля. Ділимось знахідками - не лише підібраними камінцями, а й порівняннями, епітетами, наприклад: одинока скеля Юнга - прибігла, здивована морем так і застигла... Чи не я, мов скеля та, стою перед тобою і не можу підібрати слова, щоб передать твою красу... Відносно ж знахідок камінців, то в цій "галузі" опісля Марієтти Шагінян друге - жіноче - місце належить Вірі Єніній. Вона "полює" камінці не на пляжі, а їде в Щебетівку, звідти в куточок, що зветься Кози, - там їй найбільше щастить. З чоловіків найбагатшим зібранням каміння хвалився - і не дарма - Олександр Євгенович Миронов, що мав свою хатку біля подвір'я нашого Будинку творчості. Він знавець халцедонів, агатів та ще багатьох знахідок. Він жоден шторм не проворонив, Ніхто його не перегонив - Перевиконує свій план! Стиліст і каменяр Миронов, Кримчак... із Мінська. Це - талан! Свої "палати" як оздобив - Дорожче царських всіх палат! Горить каміння - вища проба - Там сердолік, а тут - агат. Придумав отаку мороку, Що б'ють поклони, знай, щороку І Звягінцева й Шагінян. Між каменярами - титан! На цьому, певне, має ренту, Від нього - лихо конкуренту! Щодня за камінням він вируша, Та не скам'яніла ще й досі душа. Особа, як бачите, він не проста: Камінний володар, а ніжність зроста!
(Закінчення буде).
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 15.08.2003 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1154
|