Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2013 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 22.02.2013
НАМ ТРЕБА ГОЛОСУ ТАРАСА!

ДО 200-Р╤ЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Т. Г. ШЕВЧЕНКА

Вважала, що це т╕льки мо╖ перш╕ роздуми про Бога (у трир╕чному-чотирир╕чному в╕ц╕) були пов’язан╕ з ╕менем Тараса Григоровича Шевченка. Аж ба, на Всекримському конкурс╕ укра╖нознавчих науково-досл╕дницьких роб╕т, присвяченому Великому Кобзарев╕, раптом зустр╕чаю д╕вчинку Мар╕ю Барбаховську, яка запропонувала для захисту «Легенду про Тараса Шевченка», що розпов╕да╓ про його зустр╕ч з Господом.
Ось що «сумно» каже Господь з приводу Тараса ангелов╕: «Бачиш, я забираю його на небеса. Його земне життя зак╕нчу╓ться. Але це ще не все. Ця людина буде жити в╕чно». А пот╕м: «Коли з╕рки прилинули до в╕кна, Тараса вже не було живого»…
Тож чому роздуми про Тараса Шевченка нав╕ть у малеч╕ пов’язуються з роздумами про Бога? Тому, що був б╕дний, «убогий»? Тому, що жив праведним життям, попри вс╕ старання деяких «велетн╕в духа» на кшталт О. Бузини виставити його розбещеним сластолюбцем? Чи тому, що Господь щедро над╕лив його сво╖м найвищим даром — любов’ю не до власно╖ особи, коли слово «нег╕дник» змивалося лише кров’ю образника, а до кожно╖ згорьовано╖ людини, що живе на дорог╕й його серцю земл╕ або ж жила, або ж житиме. Бо найвищим подвигом у християнськ╕й в╕р╕ завжди було мучеництво, а найвищими чеснотами — любов ╕ незрадлив╕сть, отже, в╕рн╕сть у вс╕х ╖╖ ╕постасях.
Вт╕м, свого часу, вивчаючи творч╕сть ген╕я ╕ншого народу, я вже не роздумувала про Бога Отця, ╤суса Христа та Д╕ву Мар╕ю, як╕, власне, жили в мен╕ в╕д народження, як ╕ в д╕вчинц╕ Мар╕йц╕, яка вразила мене п╕д час конкурсу. Це були геро╖ ╕з грецько-римсько╖ м╕фолог╕╖: р╕зноман╕тн╕ юнони, терпсихори, агамемнони тощо. Нав╕ть так╕ поважн╕ велетн╕, як Зевс, не викликали н╕ страху, н╕ трепету, н╕ поклон╕ння. ╤стор╕╖ ╖хнього життя були захопливими, але чужими, як ╕ «Санта» навряд чи коли-небудь зам╕нить нашим малюкам Д╕да Мороза. ╤, якщо людина на 90% склада╓ться ╕з води, то чи не на ст╕льки ж — ╕з того, що стало базою для формування ╖╖ генетики, скаж╕мо, генетичним фоном.
Тож не варто було дивуватися, що початок сценар╕ю свята-конкурсу незалежно в╕д «Легенди» теж був про з╕рки, про те, що кожна з них дор╕вню╓ яскравост╕ особистост╕, яку супроводжу╓ все ╖╖ життя. В тому, що яскравих з╕рок у приватному навчально-виховному комплекс╕ «Г╕мназ╕я-школа-садок «Консоль» немало як серед учител╕в, так ╕ серед учн╕в, я вже мала нагоду переконатися р╕к тому, коли побувала тут на першому Шевченк╕вському конкурс╕ та створенн╕ учн╕вського науково-досл╕дного товариства «Кобзар». Тод╕ вражало буквально все, ╕ насамперед тому, що в цьому платному неб╕дному заклад╕ готувалася побачити якусь сво╓р╕дну «Феофан╕ю» (звичайно, для здорових) ╕ заздалег╕дь взяла сторону тих, кому так╕ умови навчання ╕ не снилися. Та ось я знову в ц╕й школ╕ ╕ — жодного бажання розпалювати «класову ворожнечу». Декого ╕з д╕тей вже знаю в обличчя, а до Артема Зайнул╕на нав╕ть звертаюся як до старого знайомого, адже пам’ятаю його з минулор╕чного конкурсу та вбол╕вала за нього, коли в╕н брав участь у нашому, «св╕тличному».
Артем ╕ цього разу не посоромився. В╕н перем╕г у ном╕нац╕╖ «Укра╖на — Крим — етнос». Казначе╓ва Олена (ПНВК «Консоль») у ном╕нац╕╖ «Укра╖на — Крим — фольклористика» пос╕ла друге м╕сце. Але ж вона ще зовс╕м маленька д╕вчинка, шестикласниця, а за тему взялася непросту: «Фольклорн╕ компоненти виражених засоб╕в у «Сп╕вомовках» Руданського». Та, як на мене, вже за укра╖нський костюм та в╕ночок вона варта була бути в╕дзначеною. Вт╕м, першого м╕сця у ц╕й ном╕нац╕╖ так н╕хто ╕ не пос╕в. А трет╓ м╕сце под╕лили Юл╕я Тверезовська (СШ № 15) та Дар’я Таньчева (г╕мназ╕я № 11), як╕ написали сп╕льну роботу.
Одинокою у ном╕нац╕╖ «Укра╖на — Крим — еколог╕я» виявилася й учениця НВК № 6 Над╕я Петухова, як ╕ Род╕он Макар’╖н з╕ школи № 9 — у ном╕нац╕╖ «Укра╖на — Крим — ╕стор╕я», котрий досл╕див причини пад╕ння Херсонеса п╕д час наступу в╕йськ князя Володимира, за що здобув ╤╤ м╕сце. Над╕я ж сво╖м досл╕дженням топон╕м╕в вразила жур╕ б╕льше ╕ пос╕ла ╤ м╕сце. Не було суперник╕в ╕ в юно╖ мешканки Алушти Ганни Купр╕й, яка обрала ном╕нац╕ю «Укра╖на — Крим — культура» ╕ розпов╕ла про вплив петрик╕вського розпису на формування нац╕онально╖ самосв╕домост╕ та образного мислення людини. ╥╖ досл╕дження жур╕ оц╕нило якнайвище.
Шкода, що не було можливост╕ перебувати водночас на к╕лькох секц╕ях. Шкода також, що згадана вже мною Мар╕я Барбаховська («Укра╖на — Крим — л╕тература») здобула лише друге м╕сце, бо ╖╖ перем╕г юний «консол╕вець» Кирило Юр╕ков, оск╕льки обрана ним досл╕дницька тема, ймов╕рно, спричинила не менше клопот╕в, н╕ж в╕льний пол╕т фантаз╕╖ Мар╕╖. Але те, що запропонувала д╕вчинка, виявилося дуже знаковим ╕ показовим. Трет╓ м╕сце в ц╕й ном╕нац╕╖ пос╕ла школярка ╕з Джанкоя Л╓н╕╓ Абляк╕мова.
А ось в ном╕нац╕╖ «Укра╖на — Крим — Шевченко» п’╓дестал абсолютного переможця так ╕ залишився вакантним. На ╤╤ м╕сц╕ — Катерина Стражеску (Гвард╕йський НВК), яка досл╕джувала тему «Крим у поетичн╕й творчост╕ Т. Г. Шевченка», та Владислав Салабай, який взяв участь у конкурс╕ «Он-лайн» ╕ навча╓ться у Глоб╕нськ╕й школ╕ № 3 Полтавсько╖ област╕ (такий прецедент п╕д час конкурсу трапля╓ться вперше!). Хлопчик аналог╕чно до сво╓╖ кримсько╖ конкурентки розкрив тему Тараса Шевченка ╕ сво╓╖ власно╖ батьк╕вщини — Полтавщини. А Валентина Серг╓╓ва ╕з Керч╕ одержала «бронзу», хоча тема, яку порушила, г╕дна справжньо╖ монограф╕╖ — вона присвячена ╕стор╕╖ створення пам’ятник╕в Т. Г. Шевченку у св╕т╕.
Чи не найб╕льше часу я провела в аудитор╕╖, де змагалися «мовники». ╤ недарма, перш╕ м╕сця тут одержало одразу дво╓ учн╕в: Настя Давиденко (школа № 29) та Данило Михайличенко (Укра╖нська школа-г╕мназ╕я). Д╕вчинка досл╕дила фразеолог╕зми у творчост╕ Тараса Шевченка, частин╕ з яких в╕н сам ╕ подарував крила, в╕дпов╕ла на складн╕ запитання член╕в жур╕, що, зокрема, стосувалися сучасних фразеолог╕чних шк╕л. А ось Данилов╕ пощастило менше — у жур╕ з’явилася п╕дозра, що свою роботу в╕н готував з батьк╕вською допомогою. На що особисто я (аби у мене запитали) сказала б таке: дай, Боже, кожному нашому учнев╕ по такому батьков╕, який би знайшов час ╕ мав бажання допомогти у цьому сво╖й дитин╕. Адже йдеться не про нобел╕вський проект ╕ не про кандидатську дисертац╕ю, а лише про заохочення учня до здобуття нових знань ╕ закр╕плення тих, як╕ знадобилися йому п╕д час захисту роботи, а це ц╕лком варте грамоти, котру не можна обм╕няти нав╕ть на морозиво, бодай дитина одержала ╖╖ авансом. Щодо мене, то я б залюбки видавала грамоти ус╕м батькам, як╕ долучають сво╖х д╕тей до тих ╕мен, що стали символами Укра╖ни. Стосовно ж обману (якщо в╕н д╕йсно мав м╕сце), то цьому молодь навчать сам╕ викладач╕ вже на першому курс╕ ВНЗ, в╕дкрито вимагаючи грош╕ за хорош╕ оц╕нки.
Та верн╕мося до конкурсу. Найб╕льше учасник╕в з╕брала секц╕я «Ауд╕ов╕зуальн╕ творч╕ роботи».
 Перш╕ м╕сця д╕сталися Олен╕ Батлук (НВК № 6) за «Солом╕ю Крушельницьку» та ╤рин╕ Осадченко (Укра╖нська школа-г╕мназ╕я) за л╕ричне ╕нсценування «Укра╖на в тво╓му серц╕». Друг╕ м╕сця пос╕ли Карина Вал╕╓ва (школа № 15) за «Слайд-шоу на в╕рш╕ Яни Ступак», Дар’я Новакова («Любов ╕ пам’ять незабутня») та Олександр Музикантов («Леся Укра╖нка ╕ Климент Кв╕тка в Криму»). Найнижче оц╕нили роботу ╤лл╕ Футрак (школа № 15). ╤з того, що вдалося побачити, маю зробити висновок: це найперспективн╕ший шлях, аби об’╓днати науку, творч╕сть та ще й сколихнути аудитор╕ю емоц╕йно, п╕дводячи ╖╖ до тих в╕дкритт╕в, що ╓ важлив╕шими ╕ б╕льш зр╕лими, н╕ж це передбачають досв╕д ╕ в╕к маленьких творц╕в нехитрих сюжет╕в. Скаж╕мо, т╕ картини народного життя, як╕ спостер╕гала маленька Леся, уважному глядачев╕ могли дати в╕дпов╕д╕ на багато запитань, пов’язаних у майбутньому з ╖╖ характером та долею.
Картини укра╖нського народного життя можна було спостер╕гати ╕ на сцен╕ актово╖ зали ПНВК «Консоль». Це — сюжети ╕з п’╓с, п╕сн╕, а переважно танц╕. ╤ ось тут — явний прогрес! «Консол╕вськ╕» д╕ти тор╕к так танцювати не вм╕ли. Сюди нав╕ть запрошували колектив «Радониця», аби прикрасити свято, а ось тепер господар╕ сам╕ в╕дкрили ╕ закрили зах╕д ц╕лком достойно.
Явний прогрес спостер╕гався ╕ щодо появи двох нових секц╕й, як╕ межували пом╕ж наукою, мистецтвом ╕ розвагою. Це секц╕╖ «Писанкарство» ╕ «Ляльки-мотанки». Першу проводили наша колишня «св╕тличанка», а нин╕ викладач ТНУ Катерина Криворученко разом ╕з л╕тературним редактором «КС» ╤риною Миткалик. Виготовляти ляльки майже ╕з н╕чого навчала одна ╕з представниць оргком╕тету, методист вищо╖ категор╕╖ ╤нституту ╕нновац╕йних технолог╕й ╕ зм╕сту осв╕ти МОНМС Укра╖ни, заслужений вчитель Укра╖ни Тетяна Захарова. ╤ хто б м╕г подумати, що така поважна, шанована ╕ зайнята людина (бо ще й у школ╕ виклада╓) раптом «захвор╕╓» ц╕╓ю, здавалося б, дитячою забавкою? Але ж захвор╕ла! Каже, щойно побачить якусь непотр╕бну ганч╕рочку, а в голов╕ вже гранд╕озн╕ плани. Чи не маленький онук так на не╖ вплинув?
У всякому раз╕, бажаючих розмальовувати писанки та мотати ляльки було найб╕льше, бо це ж наше, природне, для чого н╕ в╕к не завада, н╕ науков╕ досягнення. Повернися до себе самого, стань дитиною — ╕ в╕дкри╓ш безл╕ч нового у нашому дорослому св╕т╕!
До оргком╕тету заходу вв╕йшли також Лариса Федор╕вна Георг╕ад╕ — заступник голови Пост╕йно╖ ком╕с╕╖ з науки та осв╕ти, молод╕ ╕ спорту ВР АРК, директор ПНВК «Консоль», ╕ директор п╕дпри╓мства «Укра╖на-Св╕т» Василь Степанович Стефанюк. Координатором под╕╖, як ╕ тор╕к, стала чар╕вна ╕ невтомна на ╕н╕ц╕ативи Валентина Васил╕вна Лаврик, заслужений вчитель АРК, вчитель-методист укра╖нсько╖ мови та л╕тератури ПНВК «Консоль».
А гостей год╕ й рахувати. Та найб╕льш ╕нтригуючою була промова директора Кримсько╖ ф╕л╕╖ Нац╕онального ╕нституту укра╖нознавства ╕ всесв╕тньо╖ ╕стор╕╖ МОНМС Укра╖ни В╕ктора Лукашенка.
— Вс╕ ми тут колеги, — сказав в╕н. — Ось маю лист в╕д академ╕ка Петра Петровича Кононенка, який в╕та╓ вас з конкурсом, присвяченим Тарасу Григоровичу Шевченку. Цей конкурс ма╓ велику ╕ шляхетну виховну мету. В╕д себе хочу додати, що дуже гордий за вчител╕в ╕ д╕тей, як╕ в╕зьмуть участь у ц╕й под╕╖ вселенського масштабу. Коли я спостер╕гаю так╕ заходи, мен╕ не страшно за майбутн╓ Укра╖ни. На с╕чневому зас╕данн╕ нами було прийнято р╕шення, що вс╕ роботи учн╕в, незалежно в╕д оц╕нки, будуть надрукован╕ в журнал╕ «Укра╖нознавство», який поширю╓ться в сотнях кра╖н св╕ту.
Щиро кажучи, можливо, ╕ не вс╕ роботи 29 учн╕в г╕дн╕ св╕тово╖ уваги, як ╕ призових м╕сць (╕нших п╕д час конкурсу не було). Та пригадаймо слова ╕з п╕сн╕: «Ти назви мене сонечком, ╕ я буду св╕тить!». ╤ це, вибачте, якщо повторюсь, саме той випадок, коли ╕нтерес д╕тей до свого, р╕дного, глибинного треба заохочувати на найгуман╕стичн╕ших засадах. Назв╕мо цю ╕скорку вогником, ╕ вона стане полум’ям, у якому переплавиться все штучне ╕ минуще, й матимемо той м╕цний, над╕йний нац╕ональний ╜рунт, де можна будувати не на роки — на стол╕ття. А буд╕вельна ф╕рма «Консоль» краще за ╕нших зна╓, як це робиться.

Тамара СОЛОВЕЙ

ЗАВДАННЯ КОНКУРСУ:
* Розвивати творч╕ та ╕нтелектуальн╕ зд╕бност╕ учн╕в середнього та старшого шк╕льного в╕ку
* Виховувати духовн╕сть, державн╕сть, патр╕отизм школяр╕в
* Формувати мотивац╕ю до зд╕йснення науково-досл╕дницько╖ д╕яльност╕
* Формувати вм╕ння роботи з науковою л╕тературою, в╕дбирати, анал╕зувати, систематизувати матер╕ал, оволод╕вати мистецтвом дискус╕╖
* Досл╕джувати укра╖нознавство в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2013 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11429

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков