"Кримська Свiтлиця" > #6 за 08.02.2013 > Тема "Українці мої..."
#6 за 08.02.2013
«Я ДЛЯ ТЕБЕ ГОР╤В, УКРА╥НСЬКИЙ НАРОДЕ...»
Постат╕
СПОГАДИ-ЕСЕ ПРО ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА (Зак╕нчення. Поч. в № 1-5)
Скоро Микола Рачук п╕шов у сво╖х справах, залишивши нас удвох. ╤ ось я «з мат╕р’ю на самот╕». Лише тепер я пом╕тив: з часу похорону сина вона трохи зм╕нилася — поглибшали зморшки б╕ля вуст, гладко зачесан╕ назад коси припали памороззю. Але прив╕тн╕сть ╕ тиха доброта в голос╕ залишилися тими самими. Миттю згадався Васил╕в рядок «╤ волосся тво╓ сумне». Саме зараз так точно пасувало оте «сумне» до маминого лиця, погляду, нав╕ть одягу. Але цей м╕нор швидко розв╕явся, як т╕льки вона заговорила. В╕дчувалося, що в ╖╖ душ╕ по╓дналася г╕ркота втрати з материнською горд╕стю. Розпитала мене, наск╕льки ми були близькими з Василем, про наших сп╕льних знайомих, наперед дякувала за те, що я взявся як редактор за п╕дготовку ново╖ книги поез╕й ╖╖ сина. А коли я розпов╕в про свою маму ╕ про те, що по╖хав у Черкаси до Василево╖ мами н╕бито як до сво╓╖, вона не втрималася... Сплакнула. Присутн╕сть Василева була у наш╕й розмов╕, а на ст╕н╕ п╕д рушником вис╕в його фотопортрет, зда╓ться, той, який несли поперед похоронно╖ процес╕╖. Перед╕ мною сид╕ла укра╖нська мати, Мати Поета, ╕м’я якого уже звучало над континентами. Згадуючи про лист у «Радянськ╕й Укра╖н╕», казала: «Ой, як╕ недобр╕ люди... Та там же мо╖х сл╕в лише третина. Решту подописували. Соромно перед Васею. В╕н на несправедлив╕сть страшно обурювався. Вноч╕ проснуся та й розказую йому про все... А пот╕м ув╕мкну приймача, послухаю його голос аж ╕з Америки — часто передають — та так, наче набалакаюся ╕з ним...» Ганна Федор╕вна — високо╖ культури ж╕нка. Чомусь ╤ван Кошел╕вець авторитетно заявля╓, що вона була неграмотною: «Симоненкова мати — неписьменна колгоспниця». То як же тод╕ сприймати в╕рш В. Симоненка «Лист»? Знов листа мен╕ прислала мати, Невеличкий лист — на к╕лька сл╕в. Пише р╕дна, що навколо хати Наш садок вишневий заб╕л╕в. А в книз╕ «З мат╕р’ю на самот╕» вона говорить Микол╕ Сому: «╤з самого малечку мен╕ думалось вивчитися на вчительку. Зак╕нчила три класи церковнопараф╕яльно╖ школи в Б╕╖вцях, а пот╕м до сьомого класу вчилася в ШКМ — школ╕ колгоспно╖ молод╕. А вже потому спробувала вступити до ╕нституту. Потонула на екзамен╕ з математики. Знову п╕шла до школи — зак╕нчила восьмий клас у Тарандинцях». Якби Василь Симоненко не написав б╕льше н╕чого, кр╕м поез╕й про мат╕р, ╕ тод╕ б в╕н ув╕йшов у ╕стор╕ю укра╖нсько╖ л╕тератури. Ск╕льки б не судилося страждати, Все одно благословлю завжди День, коли мене родила мати Для життя, для щастя, для б╕ди. У в╕ршах «Лебед╕ материнства», «З дитинства», «Матер╕» поет зверта╓ться до не╖ як до мудро╖, чуйно╖ покровительки, як до свого старшого друга ╕ порадниц╕. Нав╕ть коли вони в розлуц╕, в╕дчува╓ться присутн╕сть материнсько╖ любов╕ ╕ ╖╖ добросус╕дства у неспок╕йному житт╕ автора. За тобою завше будуть мандрувати Оч╕ материнськ╕ ╕ б╕лява хата. Це — Мати, яка виконала високу м╕с╕ю в житт╕ — народила Укра╖н╕ великого поета ╕ виховала його на в╕рн╕сть р╕дн╕й земл╕. В╕н, уже будучи тяжко хворим, у переддень сво╓╖ кончини у лист╕, адресованому презид╕╖ правл╕ння СПУ, не забув про не╖: «...я не можу п╕ти з життя, не подумавши про долю с╕м’╖, особливо матер╕ (п╕дкреслення мо╓. — П. З.). Мати моя працювала в колгосп╕ 27 рок╕в, але, незважаючи на це, змушена вдовольнятися долею «утриманки». Перший день мо╓╖ смерт╕ може стати першим днем ╖╖ жебрацького живот╕ння. В╕д усього серця прошу Вас не допустити цього ╕, коли це можливо, вид╕лити ╖й з кошт╕в Л╕тфонду бодай м╕н╕мальну суму, котра б гарантувала ╖╖ в╕д нагло╖ смерт╕. Вс╕ авторськ╕ права на мо╖ писання належать мо╖й с╕м’╖: дружин╕ Людмил╕ Павл╕вн╕, синов╕ Олесев╕ та матер╕ — Щербань Ганн╕ Федор╕вн╕. 12/Х╤╤.63 В. Симоненко». Мама д╕стала з шухляди письмового столу дв╕ грубезн╕ папки. «Оце див╕ться, вибирайте, що вам потр╕бне». Я розв’язав стр╕чки першо╖ папки. Недопрацьован╕ в╕рш╕ — буквально по к╕лька строф чи рядк╕в на стор╕нц╕, записи на половинчастих аркушах паперу, зам╕тки... Майже все написано в╕д руки ол╕вцем. Трапляються машинописн╕ передруки. Вар╕анти рядк╕в, за якими можна простежити робочий х╕д думок того чи ╕ншого уже в╕домого в╕рша. Ось ц╕л╕ стор╕нки чорнових начерк╕в знаменитих «Лебед╕в материнства». Починалося якимись нав╕ть прим╕тивними банальними словосполученнями. А пот╕м справжн╕ муки творчост╕... Слова переставлялися, закреслювались... ╤шло туго. Неймов╕рний оп╕р матер╕алу. А в результат╕ — шедевр! Натрапляю на нев╕дом╕ в╕рш╕ «Я юност╕ не знав», «╤ знову сам воюю проти себе», «Не лицем╕рити, не чванитись пихато», «Про поез╕ю». Вс╕ тексти переписую на пап╕р, що прихопив ╕з собою. На пожовкл╕й стор╕нц╕ читаю в╕домий текст, але чимось в╕н не зб╕га╓ться ╕з уже знаними рядками. Це в╕рш «О земле з переораним чолом». Перша ╕ останн╕ строфи залишилися без зм╕ни. Вчитуюся в другу ╕ третю строфи ориг╕налу: Вкра╖нонько! Розтерзана на шмаття, У смород╕ й туман╕ гнойов╕м, Кричиш ти мен╕ в мозок, мов прокляття ╤ зайдам, ╕ запроданцям тво╖м. Любове св╕тла! Чорна моя муко! ╤ радосте безрад╕сна моя! Бери мене! У материнськ╕ руки Бери мо╓ маленьке гн╕вне Я! Оце справжн╕й Симоненко. Той же вар╕ант в╕рша, що друкувався в пер╕одиц╕ ╕ в «Земному тяж╕нн╕», спотворено, там «погуляла» нечиста сила — з емоц╕йно наснаженого болем за р╕дну землю твору залишився «стовп». (За побутуючим тод╕ видавничим анекдотом, що складався ╕з запитання й в╕дпов╕д╕: «Що таке стовп? В╕дпов╕дь: в╕дредаговане дерево»). Для пор╕вняння наведу книжковий вар╕ант: Вкра╖нонько! Гуде тво╓ багаття, Убог╕сть корчиться ╕ дотл╕ва╓ в н╕м. Кричиш ти мен╕ в мозок, мов прокляття ╤ зайдам, ╕ запроданцям тво╖м. Любове гр╕зна! Св╕тла моя муко! Комун╕стична радосте моя! Переписую в╕рш за Симоненком, хоч досв╕д п╕дказу╓, що надрукувати його н╕як не вдасться, адже в цензури принципи непорушн╕ — при перевиданн╕ строго посилатись на текстовий вар╕ант нею ж (цензурою) ран╕ше дозволений. ╤ жодних розмов! Натрапляю на нев╕домий прекрасний в╕рш «Я». В╕н за внутр╕шньою емоц╕йно-психолог╕чною силою н╕би ╓ продовженням знаного в╕рша «Ти зна╓ш, що ти — людина?», але з глибшим п╕дтекстом. Добре знаючи «смаки» цензури, маю певн╕сть, що ц╕лий ряд надзвичайно сильних, майстерно, на класичному р╕вн╕ написаних поез╕й опубл╕кувати не вдасться. ╤ все ж я переписую «Некролог кукурудзяному качанов╕, що згнив на заготпункт╕», «Злод╕я», «Баладу про зайшлого чолов╕ка», «Курдському братов╕», «Суд», «Хор стар╕йшин з поеми «Ф╕кц╕я», «Браму» ╕ ще под╕бн╕, окрем╕ з яких з’являлися у самвидав╕. Рад╕ю, в╕дкривши для себе, а в╕дтак, зда╓ться, вдасться в╕дкрити ╕ для читач╕в поез╕╖ «╢ тисяч╕ дор╕г, м╕льйон вузьких стежинок», «Я», «Ск╕льки в тебе очей», «Самотн╕сть». Нав╕ть заради цих чотирьох твор╕в варто було ╖хати в Черкаси. Другий день ходжу до Ганни Федор╕вни як на роботу. Ночую в готел╕. Папку з переписаними в╕ршами на н╕ч кладу п╕д подушку, а вранц╕ забираю з собою. У к╕мнат╕ залиша╓ться т╕льки чемоданчик ╕з необх╕дними дорожн╕ми речами. Друго╖ ноч╕ прокидаюся в╕д якогось гармидеру в к╕мнат╕. Бачу, яскраво горить люстра, за столом, що сто╖ть посередин╕, тро╓ чи четверо ос╕б чолов╕чо╖ стат╕. Впало у в╕ч╕, що вони просто потворн╕. Випивають, шумлять, незважаючи, що люди сплять. Глянув на годинника — о п╕в на третю... Не встиг поворухнутись, як один ╕з них, наче з картини Босха, присадкуватий, у майц╕, з одвислим животом, широкоротий, з вивернутими губами сказав уп╕вголоса: «Он н╓ сп╕т». За мить п╕д╕йшов до мого л╕жка з чаркою в руц╕. — Слиш, вип╓й с нам╕. Я, в╕дчуваючи щось непевне, в╕дпов╕в ╖хньою мовою, що вноч╕ оного не вживаю. Наблизився ще один, тицяючи мен╕ в руку чарку, мовляв, вони запрошують по-людськи, бо в них усп╕х. Назвалися по╕менно. Та чи то справжн╕ ╖хн╕ ╕мена? П╕сля наст╕йливих умовлянь я рвучко встав, не одягаючись, п╕д╕йшов до столу, сказав, як бувалий: «Харашо, р╓бята, давайте!». Простежив — наливали з т╕╓╖ пляшки, що й соб╕. Випили. Стало гам╕рно. У дверях к╕мнати з’явилася чергова по поверху, строго наказала припинити пиятику, бо змушена буде викликати м╕л╕ц╕ю. Цього ще мен╕ не вистачало. Та, скориставшись такою випадков╕стю, нав╕др╕з в╕дмовився в╕д подальшого заст╕лля ╕ л╕г у сво╓ л╕жко. Звичайно, не спалося. Рано-вранц╕, вертаючи з умивальника до к╕мнати, застав того потворного типа б╕ля свого л╕жка: в╕н тримав папку з в╕ршами Симоненка, переглядав похапцем, учитувався. Я п╕д╕йшов спок╕йно ╕ рвучко висмикнув папери з його рук, сказав, що ганебно читати без дозволу. В╕н, для годиться, начебто вибачливо щось мимрив... За якийсь час я розрахувався з адм╕н╕стратором ╕ зник ╕з готелю. Дорогою до Ки╓ва я не випускав чемоданчика з рук — раз по раз клацав замком, заглядав, щоб переконатися, що папка з в╕ршами в мене. Сам соб╕ казав: «Оце тоб╕, Петре, твоя по╖здка ╕нкогн╕то. На╖вний ти чолов╕к. Х╕ба могло бути, щоб у цей час двер╕ будинку, в якому мешкав Симоненко, та не були п╕д пост╕йним наглядом...» Але н╕чого — п╕вд╕ла зроблено... Подальша робота над вибраним Василя Симоненка в сер╕╖ «Поез╕я» продовжилася мо╖м пов╕домленням головному редакторов╕ ╕ зав╕дувачу редакц╕╖ поез╕╖ та першо╖ книжки про наявн╕сть у видавничому портфел╕ неопубл╕кованих в╕рш╕в поета. Сказати, що вони тим були дуже вт╕шен╕, не можу. На запитання, де взялися поез╕╖, я в╕дпов╕дав: «Привезено з Черкас». Щодо упорядкування майбутньо╖ книги скористався звичайним принципом: до першого розд╕лу ув╕йдуть поез╕╖ з «Тиш╕ ╕ грому», до другого — ╕з «Земного тяж╕ння», до третього «Казки», а до четвертого... Як же назвати четвертий розд╕л? У такому раз╕ завжди радишся з автором... А тут як бути?.. Подумки «погомон╕в» ╕з Василем Симоненком, ╕ в╕н «дав згоду» четвертий розд╕л назвати «Листи з дороги»... Тепер конкретно про в╕рш╕. Всього ж не подаси — обсяг книги в 5 аркуш╕в не дозволя╓. Отже, в╕дбирати твори найкращ╕. У поез╕ях ╕з зб╕рки «Тиша ╕ гр╕м» уже н╕чого н╕ в╕дняти, н╕ додати — прац╕вники-цензори н╕чим не поступляться. Б’юся над в╕ршем «Задивляюсь у тво╖ з╕ниц╕». П╕д рукою маю повен текст цього знаменитого твору (прив╕з ╕з Черкас) на в╕с╕м чотирирядкових строф. У «Земному тяж╕нн╕» в╕н кастрований (мовою Симоненка) до чотирьох строф. ╢дине, що спада╓ на думку: на м╕сц╕ викинутих строф поставити рядочки крапок — ╕ царська цензура колись таке дозволяла. Ц╕ позначки слугували сво╓р╕дним дороговказом: майбутн╕й досл╕днику, шукай ╕ зможеш знайти втрачен╕ в текст╕ м╕сця. Знову ж — редакторське втручання тут зайве, адже текст «Задивляюсь у тво╖ з╕ниц╕» цензорами вже «узаконено». ╤, певно, на ╖хню вимогу у ф╕нал╕ в╕рша Я проллюся крапелькою кров╕ На тво╓ священне знамено еп╕тет «священне» наповнився конкретною ╕деолог╕чною барвою — стало «червоне знамено». В╕дчуваю, як Василь Симоненко, стоячи в мене за плечима, мовчазним зболеним поглядом проб╕га╓ по рядках свого в╕рша, ╕ вже не я, а в╕н водить мо╓ю рукою ╕ в╕дновлю╓ останн╕й рядок ц╕╓╖ пророчо╖ поез╕╖ за ориг╕налом. Нечуване зухвальство (пол╕тичне!) з боку редактора. За таке по гол╕вц╕ не гладять. Але ╕ в найорган╕зован╕ших людей колись та бувають промахи в робот╕. На цей раз таке станеться ╕ в цензур╕ — мо╓╖ правки не пом╕тять. (Пом╕тять уже п╕сля виходу книжки у св╕т). Разом ╕з тим можна було подивуватися — до смислово гострих ╕ прекрасних в╕рш╕в, дос╕ ще не публ╕кованих «Я», «Ск╕льки в тебе очей», «Догматики», «Самотн╕сть», не було жодно╖ зауваги. Загальмувалося на в╕рш╕ «╢ тисяч╕ дор╕г, м╕льйон вузьких стежинок». Спершу цензор наполягав, щоб зняти взагал╕ цю поез╕ю. Довелося п╕ти на компром╕с — вилучалася третя строфа, на м╕сц╕ яко╖ я поставив ряд крапок. Автором передмови до цього видання було запропоновано Бориса Ол╕йника — як поета з ╕менем, як людину авторитетну, яка часто п╕дставляла сво╓ плече для захисту т╕╓╖ чи т╕╓╖ творчо╖ особистост╕. Так було. До реч╕, передмовою, що називалася «Не вернувся з плавання...», також утверджувалася можлив╕сть виходу зб╕рки Симоненка у сер╕╖ «Поез╕я». Коли прац╕вник Головл╕ту (у побут╕ — цензор) на верстц╕ поставив штамп, наявн╕сть якого давала дозв╕л на вих╕д у св╕т книги, до мене п╕д╕йшов зав╕дувач в╕дд╕лу поез╕╖ та першо╖ книги ╕ заявив, що видання зб╕рки В. Симоненка дал╕ як редактор буде вести в╕н сам. Мовляв, так вир╕шило начальство. За час роботи над книгою пом╕нялося к╕лька головних редактор╕в у «Молод╕». ╤ коли мене гнатимуть ╕з видавництва «Молодь», мотивуючи цей ╕нцидент арештом мо╓╖ зб╕рки поез╕й «Княз╕вство трав», я, в╕дстоюючи сво╖ права, звернувся до тод╕шнього головного редактора (його було поставлено начебто для проведення зм╕цнення видавничих кадр╕в, а насправд╕ його зусиллями було зв╕льнено з роботи найкращих прац╕вник╕в), щоб в╕н пояснив, у чому моя тяжка провина. В╕н мен╕ скаже: «Тоб╕ тут не працювати! Ми про тебе багато зна╓мо — антолог╕ю б╕лорусько╖ поез╕╖ ти як видавав? А Калинця? А Симоненка?!». Тепер я й розказую — ось так видавав Василя Симоненка. Я не став допитуватись, хто був автором т╕╓╖ вказ╕вки, в╕дчуваючи, що зробив усе можливе, аби книжка вибраних поез╕й Симоненка побачила св╕т. Врешт╕, та вказ╕вка могла народитись у тих службових ╕нстанц╕ях, у як╕ простому смертному не достукатись. П╕сля ц╕╓╖ книжки творч╕сть поета не видаватиметься ц╕лих п’ятнадцять рок╕в. Його публ╕кац╕ями, що з’являлися свого часу п╕д псевдон╕мами в «Молод╕ Черкащини», захоплювалися в далеких селах. Так Семен Чередниченко, мешканець села Межир╕ч на Черкащин╕, щоразу, перечитуючи весел╕, дошкульн╕, дотепн╕ кореспонденц╕╖, байки, еп╕грами, вигукував: «Оце наш пише! Оце по-нашому!». ╤ з рад╕стю передавав газету сус╕дам. Коли ж та поверталась до нього, пересилав ╖╖ синов╕ до Ки╓ва. В╕рш╕ Василя Симоненка дедал╕ набирали ширшого розголосу. Зачитувались не лише його поез╕ями, як╕ часто через в╕дсутн╕сть книжок поета переписувалися в╕д руки й поширювалися серед читач╕в, в╕дкривалася його проза, що вийшла окремим виданням «Вино з троянд» у Львов╕ вже п╕сля смерт╕ автора. У творчост╕ Симоненка проступа╓ перш за все с╕льське, а значить, укра╖нське начало, яке в зрос╕йщеному м╕ст╕ сприймалося не вс╕ма. Поет став символом ╕ виразником того покол╕ння, яке зналося на тяжкому гор╕, бо й саме виростало з нього. Зв╕дси ╕ Симоненкова ф╕лософ╕чн╕сть: «Найскладн╕ша людина проста». Як яблуня без кореня не ростиме ╕ не заплодоносить, так без прац╕ упосл╕дженого труд╕вника на земл╕ (читай колгоспника) не проживе владний чиновник, а думка вченого народиться кволою ╕ не ув╕нча╓ться безсмертними плодами-витворами людського ген╕я. Тому поет проголошу╓: «Ген╕╖! Безсмертн╕! На кол╕на станьте перед смертними людьми!». А баб╕ Онис╕, забут╕й ус╕ма в глухому сел╕, найзгорьован╕ш╕й людин╕, в яко╖ «було три сини» ╕ тепер «син╕в нема», поет вол╕╓ воздвигнути пам’ятник, Щоб знали майбутн╕ предтеч╕ в щаслив╕й ╕ горд╕й доб╕: ╖х горе на утл╕ плеч╕ Онися взяла соб╕. Щоб подвиг ╖╖ над землею у бронз╕ дзвен╕в в╕ки, щоб вс╕, ╕дучи повз не╖, зн╕мали в пошан╕ шапки. Народн╕сть Симоненка-поета не лише в тому, що в╕н сто╖ть на боц╕ упосл╕джених, а й у тому, що через його вуста прорива╓ться гн╕в народу, який пада╓ на голови тих, хто доводить людей до жалюг╕дного живот╕ння. «Уже народ — одна суц╕льна рана». Так, гн╕в майже завжди неосмислений — його виверження вулканне, в╕н рано чи п╕зно да╓ про себе знати. У в╕рш╕ «Св╕т який — мереживо казкове!», здавалося б, лаг╕дному за настро╓в╕стю, який, до реч╕, чимось перегуку╓ться з поез╕╓ю Тараса Шевченка «Св╕те ясний, св╕те тихий», раптово натика╓шся на рядок «Дай мен╕ у думку динам╕ту...» Динам╕ту? З вибух╕вкою гра небезпечна — у н╕й руйн╕вна сила. Та, в╕дчуваючи настр╕й звичайного трударя, терп╕ння якого ось-ось урветься, поет спрямову╓ вибухову силу свого слова на верховник╕в: «Тремт╕ть, убивц╕! Думайте, лакузи!». Обережн╕сть та пом╕ркован╕сть поета не дозволили б йому ставити питання так руба: «Де зараз ви, кати мого народу?». Ми й нин╕, на тринадцятому роц╕ незалежност╕ Укра╖ни, у наш╕й же укра╖нськ╕й господ╕ в╕дчува╓мо присутн╕сть недоброзичливц╕в-антидержавник╕в. А за час╕в Симоненка ╖хн╕ попередники ще ходили в кашкетах стал╕нського покрою, у френчах ╕з накладними кишенями ╕ в с╕рих габардинових мак╕нтошах. А ╖хн╕й паротяг стояв «на запасном пут╕», готовий будь-коли помчати «в революц╕ю дал╕», п╕дминаючи п╕д себе людськ╕ дол╕ ╕ дол╕ ц╕лих народ╕в. Тож ╕з в╕дстан╕ часу Василь Симоненко бачиться мужн╕м ╕ красивим у сво╓му гн╕в╕ й безстрашш╕. Його творч╕сть вийшла за меж╕ побутов╕зму, за меж╕ модного чтива — вона осяяна св╕тлом укра╖нсько╖ ╕де╖. Як слово назавжди впису╓ться в п╕сню, так творч╕сть видатного поета-«ш╕стдесятника» вписано в ╕стор╕ю укра╖нсько╖ словесност╕. ╤ через сорок рок╕в п╕сля того, як поет п╕шов за обр╕й життя, його щира розмова з укра╖нською материзною звучить, наче сказане сьогодн╕ утвердження нашого нац╕онального «Я»: Хай мовчать Америки й Рос╕╖, Коли я з тобою говорю. В╕н — один ╕з перших серед затхлого ╕мперського болота, яке киш╕ло перевертнями-рептил╕ями, зором «витязя молодо╖ укра╖нсько╖ поез╕╖» побачив блакитне море нашо╖ над╕╖, почав зривати «якор╕ ╕ржав╕», на яких трималися на поверхн╕ догматичн╕ корабл╕, обросл╕ пристосуванцями-черепашками. У мор╕ часу будуть припливи ╕ в╕дпливи покол╕нь, та на корабл╕ укра╖нсько╖ над╕╖ завжди стоятиме молодий передпильнуючий, н╕жний ╕ гн╕вний, гостроокий Василь Симоненко.
Петро ЗАСЕНКО 2003 р., м. Ки╖в
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 08.02.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11382
|