Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 14.12.2012
ДУША – У ЗОРЯН╤М НАМИСТ╤

Мистецтво

Ми познайомились чотири роки тому на юв╕ле╖ Олександр╕йського училища культури, яке зак╕нчила його дружина. Назавтра продовжили сп╕лкування у кол╕ м╕сцевих поет╕в, згодом на «Вересневих самоцв╕тах» в Арсен╕вц╕. Оп╕сля й захот╕лося створити портрет колишнього актора театру ╕м. Кропивницького, нин╕ кримчанина, заслуженого прац╕вника культури АР Крим, режисера Юр╕я Хропаченка.
…У багатьох з нас в дитинств╕ була мр╕я – стати артистом. Для мого героя ця мр╕я була, як ракета, двоступ╕нчата. Бо в╕н хот╕в бути артистом ╕ режисером. Уяв╕ть соб╕ перш╕ кроки до мр╕╖…
У ш╕сть рок╕в Юрко сам п╕шов у Львов╕ до Будинку п╕онер╕в, навпроти якого жив, позаписувався в р╕зн╕ гуртки й ходив сп╕вати, танцювати, декламувати…
У с╕м рок╕в поставив першу «виставу» вдома. Вимастив червоною фарбою дерев’яну ╕грашкову шаблю, сорочку, п╕длогу ╕ вл╕гся «мертвий» на л╕жко перед маминим приходом. Перша глядачка ледве пережила цю «прем’╓ру». А через три роки син п╕шов шляхом корифе╖в на «профес╕йну» сцену, якою став… балкон, а залом – дв╕р ╕ його жител╕, мал╕ й велик╕. ╥м «продавались квитки» ╕ за трет╕м дзв╕нком накрученого будильника Юрко починав авторську виставу «театру одного актора»… Це був початок 50-х рок╕в минулого стол╕ття. А геро╓м ╕ вт╕лювачем власних творчих фантаз╕й – цей схожий на ╤суса Христа, древнього грека ╕ кримського татарина водночас, колись чорняво-кучерявий, жвавий та активний ╕ в поважному юв╕лейному в╕ц╕ чолов╕к, з яким ми творчо провели п╕втора дня в К╕ровоград╕.
Хто в╕н, земляк, запрошений на 130-р╕ччя театру корифе╖в? Колишн╕й актор, який грав тут у 1967-1969 роках.
Невимушен╕ й щедр╕ його в╕зитка й аф╕ша, подарован╕ в музей Карпенка-Карого: «Район Укра╖нка, АР Крим, м. С╕мферополь. У нас у гостях – наш земляк, член творчих сп╕лок Укра╖ни: театральних д╕яч╕в, журнал╕ст╕в та композитор╕в, «рядовий кра╖ни, яко╖ нема…» — режисер, поет, композитор, автор ╕ виконавець – Юр╕й Людмилов (Hropachenko) – заслужений прац╕вник культури АР Крим, володар гран-пр╕ конкурсу п╕сн╕ АРК «60 рок╕в Перемоги», директор та художн╕й кер╕вник театру-студ╕╖ «Людмила». Ця аф╕ша ╓ прологом до його авторських вечор╕в, з якими в╕н мандру╓ п╕востровом ╕ материком – з в╕ршами та авторськими п╕снями, створеними для його ж вистав, як╕ йшли в театрах Львова, Дрогобича, Ворошиловграда (нин╕ Луганськ), С╕мферополя (а народжуються п╕сн╕ вже п╕вжиття).
Митц╕ у в╕дставку не йдуть, якщо вони справжн╕, пенс╕я цьому – не перешкода. На чергов╕й зустр╕ч╕ в музе╖ Карпенка-Карого в╕н був глядачем ╕ слухачем в╕дкриття музейно╖ виставки, присвячено╖ 130-р╕ччю театру корифе╖в. А дал╕ вже – сп╕втворцем двох наступних зустр╕чей, на як╕ я його запросила, — на з╕бранн╕ обласно╖ л╕тстуд╕╖ «Степ» та в обласному ╕нститут╕ п╕слядипломно╖ осв╕ти ╕м. В. Сухомлинського. Розк╕шно, по-акторськи, в той же час на╖вно-дов╕рливо читав сво╖ в╕рш╕. А як поетично-драматично сп╕вав! У п╕сн╕, присвячен╕й пам’ят╕ батька — к╕ровоградського льотчика ╕ викладача льотного училища, на мить ╕ сам ставав, то… л╕таком, який заходить у п╕ке, то п╕дбитим журавлем з тр╕потливими крильцями; а у весел╕й п╕сеньц╕-перевертн╕ – хлопчиськом, бешкетником, який все любить робити навпаки ще й вс╕х до цього заклика╓.
При цьому в аудитор╕╖, яку вперше Юр╕й бачив, поводився так, наче опинився серед давн╕х добрих друз╕в, обсипав ж╕нок компл╕ментами (одну з них тут же посвятивши у звукорежисери)… За що й одержав як «гонорар» одразу два в╕рш╕-експромти в╕д захоплених, розчулених, через одну – заплаканих вчительок. (Я нарешт╕ зрозум╕ла, що то за штука – артистична харизма!).
…Ми три години дов╕рливо бес╕дували у тиш╕ читального залу б╕бл╕отеки для юнацтва (спасиб╕ за безкоштовну його оренду). Пот╕м сходили до р╕дн╕ на гостини на вулицю Т╕м╕ряз╓ва, де недалечко в╕д театру колись жили його батьки (а поруч – майбутня дружина Людмила – артистка, св╕тла ╖й пам’ять). Сюди в╕н повернувся з арм╕╖, «артистично» прослуживши у Молдав╕╖ три роки, поставивши в арм╕йському клуб╕ дв╕ вистави, ведучи конферанс ╕з другом. З ним пот╕м разом – прямо в солдатськ╕й форм╕, в медалях, ставши лауреатами арм╕йських конкурс╕в, по╖хали вступати в Москву в «Гн╓синку». Друг вступив, а в╕н – н╕, бо хоч ╕ сп╕вав з дитинства ще вищим дискантом, н╕ж Роберт╕но (в╕н з’явився п╕зн╕ше), ╕ грав мало не на вс╕х ╕нструментах, кр╕м г╕тари, але мр╕яв про режисуру. Гроно цих талант╕в д╕став у спадок в╕д обох сво╖х род╕в. Бо д╕дусь по батьку ╕ мама сп╕вали у церковних хорах. Обом братам Юр╕я, вже, на жаль, пок╕йним, теж передались творч╕ гени – грали на г╕тарах, танцювали в «Ятран╕», а Юр╕й – в «Юност╕».
Але ж ген╕в мало. У С╕мферопол╕ зак╕нчив режисерське в╕дд╕лення культосв╕тнього училища (на випускному екзамен╕ з╕грав Моцарта), п╕сля арм╕╖ – театральну студ╕ю при Ки╖вському театр╕ оперети. Знадобився ранн╕й досв╕д життя на сцен╕, бо у 12 рок╕в з╕грав хлопчика, який знаходить Маресь╓ва в л╕с╕, у п’╓с╕ «Настоящий человек» за знаменитою пов╕стю Б. Пол╓вого. Це було у театр╕ Прикарпатського в╕йськового округу. Дос╕ збер╕га╓ програму з автографом знаменитого режисера ╤. Таланк╕на. (Водночас згаду╓, що у дитинств╕ сид╕в на руках у самого В. Дальського).
Спогади, спогади. За ними б гарну б╕ограф╕чну пов╕сть написати чи п’╓су… Може, й напишеться? Про те, як «поставив» еп╕зод повернення з арм╕╖, виславши поперед себе до мами хлопчика з букетом; про те, як, «будучи ╓диним одруженим студентом на стац╕онар╕ театрального ╕нституту ╕м. ╤. Карпенка-Карого», працював ночами в м╕л╕ц╕╖, заробляючи с╕м’╖ на хл╕б. Адже диплом уже разом з донькою отримував. Що, може, й привело ╕ ╖╖ згодом на сцену. ╤нод╕ в «сл╕дчих операц╕ях» грав роль кап╕тана в цив╕льному. Та так переконливо, що аж начальство просило його залишитись у м╕л╕ц╕╖, мало не одразу об╕цяючи кап╕танськ╕ чотири з╕рочки! А на третьому курс╕ одержав неймов╕рно високу – 100 крб. першу стипенд╕ю з рук самого О. Корн╕йчука (згодом вона стала державною, будучи лише на 10 крб. меншою за Лен╕нську). Згаду╓ про гру на сцен╕ театру корифе╖в, де зустр╕в свою долю – любов ╕ дружину, пом╕тив яку в Новоархангельську на гастролях ╕ визначився: одружуюсь! Про гру в народному театр╕ в Керч╕. Про двор╕чне головрежисерство у Льв╕вському музично-драматичному театр╕ ╕м. Я. Галана (тепер ╕м. Ю. Дрогобича). Про роботу у Ворошиловградському театр╕ та два десятил╕ття – на Кримському телебаченн╕, де зняв перш╕ сво╖ телеф╕льми (у т. ч. про С. Руданського). Про те, як виконав побажання Ади Роговцево╖, яка вручила колись прим╕рник п’╓си Л. Зор╕на «Варшавська мелод╕я» ╕ побажала поставити… Про першу роль в Укра╖н╕ у вистав╕ В. Розова «В поисках радости». Про те, що був першим у Союз╕ режисером, який творив на БАМ╕. Про п’ять дорослих ╕ дитячих театральних студ╕й, якими керував ╕ тепер експерименту╓ з юними.
В╕н ╓ членом жур╕ на нин╕ в╕домих двох кримських фестивалях, освячених ╕менем Лес╕ Укра╖нки. Автором циклу п╕сень про поет╕в, як╕ сп╕вають ╕ донька, ╕ в╕дом╕ виконавц╕… Свою розпов╕дь ╕люстру╓ м╕н╕-арх╕вом, де фото, програми, аф╕ш╕, буклети – в╕хи його 42-р╕чного творчого шляху, на якому виплекав багатьох ╕менитих учн╕в, як╕ грають тепер на сценах св╕ту. Реал╕зував себе ще несповна, адже замисл╕в повно. У тому числ╕ – можлив╕ його зустр╕ч╕ тут ╕ творчих к╕ровоградц╕в – у Криму.
Кожен при╖зд на землю батьк╕в, де в╕н уперше опинився у 19 рок╕в, завжди поверта╓ в молод╕сть, любов, надиха╓. Бо К╕ровоград для нього, як ╕ п╕встол╕ття тому, це насамперед плеяда творчих особистостей, наставник╕в, соратник╕в, друз╕в. Серед них його душа – н╕би в зорян╕м намист╕. Це в╕дом╕ ╕мена: К. Параконь╓в, В. Попудренко, ╤. Казнад╕й, А. Кривохижа, А. Ситник, М. Левандовський, Ю. Н╕кола╓нко, Ю. Жеребцов, М. ╤лляшенко, родини друз╕в Любенк╕в та Ярошенк╕в (з Миколою жили в одн╕й к╕мнат╕ студентами), — народн╕, заслужен╕, в╕дом╕, жив╕ та т╕, що в небесах уже…
Надиха╓ новий театр ╕ дух в╕чност╕, що в╕╓ з хутора Над╕я та з нашого музею. ╤ народжуються в╕рш╕, що стають його ж п╕снями…
Ковтнув я чисто╖ водиц╕
З Карпенка-Карого джерел…
Ще не замулен╕ криниц╕,
Дух укра╖нства ще не вмер!..
…Мо╖ р╕дненьк╕ побратими:
╤ван, Панас, Микола ╕ Марко,
Сестро, Мар╕╓ Заньковецька, —
Натхнення мого джерело!
Цей автограф залишив нам славний земляк у книз╕ в╕дгук╕в.

Антон╕на КОР╤НЬ,
науковець музею Карпенка-Карого
м. К╕ровограда, член НСП Укра╖ни

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11169

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков