Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»


10 УКРА╥НСЬКИХ С╤ЯЧ╤В
Сво╓ю невтомною працею вони творили маси нових св╕домих укра╖нц╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 14.12.2012
ЩЕ ОДНЕ ПОВЕРНЕННЯ ДОДОМУ

Олександр Кошиць (1875-1944) — легендарний укра╖нський хоровий диригент, композитор та етнограф. Кр╕м того, в╕н — автор надзвичайно ц╕кавих мемуар╕в про час, коли йому довелося жити й творити. «З п╕снею через св╕т» — розпов╕дь про турне Укра╖нсько╖ республ╕кансько╖ капели п╕д його кер╕вництвом, яке з ╕н╕ц╕ативи Симона Петлюри розпочалося 1919 року ╕ тривало протягом к╕лькох л╕т. Виступи капели в кра╖нах Зах╕дно╖ ╢вропи та на Американському континент╕ не лише принесли заслужену славу колективов╕ хору та його диригентов╕, а й через пропаганду укра╖нсько╖ п╕сн╕ знайомили св╕тову громадськ╕сть з культурою народу, що мешка╓ по обидва береги Дн╕пра. Волею обставин Кошиць став ем╕грантом, бо не захот╕в скн╕ти п╕д владою рос╕йсько-комун╕стичного режиму. Одначе, як св╕дчать його «Спогади» та ╖хн╓ лог╕чне продовження — щоденников╕ записи «З п╕снею через св╕т», духовно в╕н н╕коли не поривав з╕ сво╓ю Батьк╕вщиною.
Мемуарна спадщина Олександра Кошиця поверта╓ться, сказати б, на Батьк╕вщину з ем╕грац╕╖, де ╖╖ зберегли його колеги й однодумц╕, котр╕, нехай ╕ м╕зерними накладами, вряди-годи оприлюднювали спов╕дальну прозу митця в друкованих засобах ╕нформац╕╖ та окремими виданнями. Кожна чергова публ╕кац╕я мемуар╕в славетного хорового диригента, композитора та етнографа в Укра╖н╕ без переб╕льшення ста╓ знаковою под╕╓ю ╕ надбанням ус╕╓╖ нашо╖ культури. Якщо книгу «Спогад╕в» О. Кошиця, в як╕й автор розпов╕да╓ про себе ╕ св╕й час, починаючи в╕д перших дитячих вражень до 1919 року, ╕нод╕ називають документальним романом, то щоденников╕ записи «З п╕снею через св╕т» можна назвати сво╓р╕дною пов╕стю-хрон╕кою, що охоплю╓ к╕лька рок╕в (1919-1923 рр.) тр╕умфальних гастролей Укра╖нсько╖ республ╕кансько╖ капели по майже вс╕х кра╖нах ╢вропи — Чехословаччин╕, Австр╕╖, Швейцар╕╖, Франц╕╖, Велик╕й Британ╕╖, Н╕меччин╕, Голланд╕╖ та ╕н., а також по кра╖нах Американського континенту, зокрема, таких, як США, Мексика, Бразил╕я, Аргентина.
М╕ж «Спогадами» й щоденниковими записами «З п╕снею через св╕т» простежу╓ться нерозривний зв’язок, адже перша книга мемуар╕в зак╕нчу╓ться еп╕зодом зустр╕ч╕ Олександра Кошиця й Кирила Стеценка з Симоном Петлюрою, який, власне, й доруча╓ ╖м створити Укра╖нську республ╕канську капелу з метою пропаганди у св╕т╕ нац╕онального музичного мистецтва, а друга почина╓ться т╕╓ю ж зустр╕ччю композитор╕в з оч╕льником уряду УНР. Одначе, попри явний лог╕чний зв’язок, обидва томи документально╖ прози митця самодостатн╕ ╕, як справедливо стверджу╓ редактор першого в╕нн╕пезького видання «Щоденника»: «Цей тв╕р творить зовс╕м самост╕йну ╕ для себе замкнену ц╕л╕сть».
Про подорож Капели по р╕зних кра╖нах св╕ту Кошиць писав так: «Тод╕ т╕льки т╕, що читатимуть ц╕ мо╖ записки, зрозум╕ють мене, як невимовно тяжко було працювати в Капел╕, ╕ пот╕м з тим складом людей показувати св╕тов╕ надзвичайну красу нашо╖ п╕сн╕, як великого документа ╕стор╕╖ культури укра╖нського народу». За цими словами угаду╓ться весь драматизм, ба нав╕ть траг╕зм ситуац╕╖, що в н╕й опинилася хорова капела та ╖╖ диригент: вони майже без засоб╕в для ╕снування 1919 року покинули Укра╖ну разом з урядом УНР, без над╕╖ бодай колись повернутись додому. Так воно й сталося. Вони стали часточкою чергово╖ хвил╕ укра╖нсько╖ ем╕грац╕╖ ╕, як ╕ переважна б╕льш╕сть ем╕грант╕в, зазнали на чужин╕ злидн╕в, принижень, понев╕рянь, а в╕дтак напад╕в хвороби, що зветься ностальг╕╓ю.
Доповнюють щоденников╕ записи Олександра Кошиця ╕ роблять ╖х ще б╕льш ц╕нним документом сво╓╖ епохи численн╕ реценз╕╖ на виступи капели, видрукуван╕ в газетах ╕ журналах р╕зних кра╖н ╢вропи та Америки. Це неск╕нченний пот╕к диф╕рамб╕в хоров╕й капел╕ та ╖╖ диригентов╕ з вуст як профес╕йних музик-виконавц╕в, музикознавц╕в, так ╕ перес╕чних громадян, яким випало щастя слухати Укра╖нську республ╕канську капелу п╕д орудою уславленого маестро.
При п╕дготовц╕ цього видання ми намагалися якомога повн╕ше зберегти стильов╕ та правописн╕ особливост╕ першоджерела, за яке нам правили три частини щоденникових запис╕в, виданих у р╕зний час Осередком укра╖нсько╖ культури й осв╕ти у В╕нн╕пез╕ (1952 р. — перша частина, 1970 р. — друга частина, 1974 р. — третя частина). ╤нод╕ з метою полегшення сприйняття тексту зроблено незначн╕ правописн╕ виправлення зг╕дно ╕з сучасними укра╖нськими нормами, а також вилучено окрем╕ прим╕тки, як╕ на сьогодн╕ вже втратили свою актуальн╕сть. Загалом же до читач╕в Укра╖ни, нарешт╕ в╕льно╖ в╕д ╕мперських об╕йм╕в, поверта╓ться тв╕р, що, з одного боку, ╓ неоц╕ненним документом нашо╖ ╕стор╕╖, т╕╓╖, яку, за словами Володимира Винниченка, «неможливо читати без брому», а з другого — витв╕р словесного мистецтва, створений талановитим опов╕дачем, людиною з феноменальною пам’яттю, в як╕й вм╕стилося безл╕ч зустр╕чей, ╕мен, найдр╕бн╕ших деталей картини життя, що в╕д╕йшло в минуле.
Олександр Кошиць на початку сво╖х «Спогад╕в» зв╕домив, що з-пом╕ж ус╕х жанр╕в письменства найб╕льше любить читати мемуари, тобто до певно╖ м╕ри документальну прозу, «особливо, коли сам автор грав яку-небудь роль в житт╕ ╕ почува╓ себе часткою, атомом чи то ц╕лим орган╕змом (але обов’язково активним ╕ чинним) якого-небудь ╕сторичного моменту». Саме таку, базовану на фактах л╕тературу, в╕н писав сам. Як в╕домо, попри те, що Кошиць сво╓ю Укра╖нською республ╕канською капелою диригував руками, в╕н в╕ртуозно волод╕в ╕ батутою (диригентською паличкою). А взявшись за перо мемуариста, — теж сво╓р╕дну диригентську паличку, — в╕н виявився в╕ртуозним опов╕дачем, зум╕вши в найдр╕бн╕ших деталях розпов╕сти про св╕й, сповнений романтики нац╕онального в╕дродження, а водночас жорстокий час «перем╕н», у якому й розкрився його ун╕кальний дар хорового диригента. А мемуаристом в╕н був напрочуд талановитим, про що св╕дчить, зокрема, ╕ ця книжка про к╕лька на сьогодн╕ вже ╕сторичних рок╕в мандр╕вки укра╖нсько╖ п╕сн╕ по б╕лому св╕тов╕.
З передмови до книга мемуар╕в О. Кошиця «З п╕снею через св╕т» (м. Ки╖в, «Книга Роду», 2008 р.), яка ╓ в б╕бл╕отец╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕». Запрошу╓мо читач╕в!

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11168

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков