"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2012 > Тема "На допомогу вчителеві"
#48 за 30.11.2012
«ВЧИМОСЯ НЕ ЗАРАДИ ШКОЛИ, А ДЛЯ ЖИТТЯ» (Сенека)
Мета кожного вчителя – не т╕льки волод╕ти мистецтвом викладання, знати св╕й предмет, а й ум╕ти впливати на учн╕в: використовувати т╕ прийоми, як╕ полегшують розум╕ння, прискорюють запам’ятовування, роблять навчання легким ╕ ефективним. На мою думку, орфограф╕чне читання ╓ саме таким засобом, що полегшу╓ запам’ятовування ╕ робить дитину грамотною. Орфограф╕я [гр. правопис, orthos — правильний ╕ grapho — пишу] – загальноприйнята система правил написання сл╕в певно╖ мови. Для вивчення орфограф╕╖ за шк╕льною програмою в старших класах в╕дводиться не так багато часу. На превеликий жаль, п╕д час написання д╕ти все одно роблять безл╕ч помилок. Як же навчити учн╕в грамотного письма? Тривалий час працюю над ц╕╓ю проблемою: складання р╕зноман╕тних словникових диктант╕в, ведення орфограф╕чного словника (виписування та заучування сл╕в), але результат був не найкращим. Знайшлася нова ╕дея: складання до певно╖ теми словниково╖ роботи – п╕дб╕р сл╕в на кожне правило (у тому числ╕ ╕ винятк╕в). Оформлювала у вигляд╕ карток ╕ роздавала кожному учню. Приблизна картка словниково╖ роботи: к╕стлявий, щасливий, агентство, про╖зний, баластний, хворостняк, форпостний, зап’ясний, контрастний, брязнути, туристський, компостний. Д╕ти, затуливши вуха, читали вголос слова, називали орфограми, повторювали правила. Цю ж картку читали на початку другого уроку (за ц╕╓ю ж методикою), а в к╕нц╕ уроку писали словниковий диктант. Результат був кращим, але на цю орфограф╕чну роботу в╕дводилося багато часу. Постало ╕нше питання: як скоротити час на проведення ц╕╓╖ роботи? ╤ вих╕д знайшовся. П╕д час проходження курс╕в п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ у Кримському республ╕канському ╕нститут╕ п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти я ознайомилася з пос╕бником Фролово╖ Т. А., Давиденко Г. О. «Укра╖нський правопис за 12 занять. ╤нтенсивний курс». Мене зац╕кавив розд╕л «Орфограф╕чне читання», де автори наводять ряд методичних рекомендац╕й: 1. Слово вимовля╓ться зг╕дно з написанням, ч╕тко вимовля╓ться кожна л╕тера. 2. Не допускайте при орфограф╕чному читанн╕ под╕лу слова на склади (кр╕м подво╓ння). 3. Прийменники, сполучники, частки вимовляйте як окрем╕ слова. 4. Проводьте орфограф╕чне читання певно╖ вправи не т╕льки в день вивчення в╕дпов╕дно╖ теми, але й звертайтеся до нього на 2, 6, 30 день повторно п╕сля введення матер╕алу. Дал╕ подаються 22 вправи для орфограф╕чного читання. Ознайомившись ╕з пос╕бником, запровадивши на уроках методику орфограф╕чного читання, додала сво╓: д╕ти, затуливши вуха, читали вголос слова, називали орфограми, повторювали правила, а дал╕ — за рекомендац╕ями. Пройшов час ╕ результати покращилися: учн╕ менше допускали помилок, краще ор╕╓нтувалися в орфограф╕╖. Пригадалися слова Сенеки: «Вчимося не заради школи, а для життя». Можливо, досв╕д зац╕кавить читач╕в, додадуться нов╕ ╕де╖ ╕ наш╕ учн╕ швидко ╕ як╕сно оволод╕ють укра╖нським правописом.
Руслана Степан╕вна ТОРУБАРА, старший учитель укра╖нсько╖ мови та л╕тератури загальноосв╕тньо╖ школи I-III ступен╕в села Добрушине Сакського району АР Крим
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2012 > Тема "На допомогу вчителеві"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11098
|