"Кримська Свiтлиця" > #44 за 02.11.2012 > Тема "Урок української"
#44 за 02.11.2012
БУКВАР – ПЕРША НАВЧАЛЬНА КНИГА З Р╤ДНО╥ МОВИ
МАЙСТЕР-КЛАС ДОКТОРА ПЕДАГОГ╤ЧНИХ НАУК, ПРОФЕСОРА, АКАДЕМ╤КА НАПН УКРА╥НИ МИКОЛИ САМ╤ЙЛОВИЧА ВАШУЛЕНКА
12 жовтня у РВНЗ «К╤ПУ» пройшов майстер-клас доктора педагог╕чних наук, професора, академ╕ка НАПН Укра╖ни Миколи Сам╕йловича Вашуленка на тему: «Буквар – перша навчальна книга з р╕дно╖ мови». На заход╕ були присутн╕ проректор з науково╖ роботи Н. Кропотова, голова навчально╖ частини ╤. Сосн╕на та ╖╖ сп╕вроб╕тники, декан психолого-педагог╕чного факультету О. Мананкова, зав╕дувач╕ кафедр початково╖ осв╕ти, педагог╕ки, укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, кримськотатарського та турецького мовознавства, викладач╕ психолого-педагог╕чного та ╕сторико-ф╕лолог╕чного факультет╕в, маг╕странти, студенти та вчител╕ початкових клас╕в. Миколу Вашуленка зустр╕ли теплим тримовним прив╕танням студенти 4 курсу початково╖ осв╕ти в укра╖нському, кримськотатарському й рос╕йському нац╕ональному вбранн╕, декан ППФ О. Мананкова, зав╕дувач кафедри початково╖ осв╕ти Р. Девлетов, викладач╕ та студенти кафедри ПО. П╕сля екскурс╕╖ до монумента В╕дродження Микола Сам╕йлович зустр╕вся ╕з ректором ун╕верситету професором Я. Якубовим. Розпочався майстер-клас вченого та методиста з проблем методики навчання грамоти у букварний пер╕од. Насамперед Микола Сам╕йлович трохи розпов╕в про себе, з чого вс╕ присутн╕ д╕зналися про навчання вченого спочатку у малокомплектн╕й школ╕, пот╕м у педагог╕чному училищ╕, у Глух╕вському педагог╕чному ╕нститут╕ Сумсько╖ област╕ на факультет╕ педагог╕ки ╕ методики початкового навчання. Згодом були роки роботи в навчальних закладах р╕зних ступен╕в (садок, початкова школа, середня школа, школа-╕нтернат тощо). Пот╕м — навчання у Ки╖вському педагог╕чному ун╕верситет╕ ╕м. М. П. Драгоманова на ф╕лолог╕чному факультет╕. Його науково-досл╕дна та методична робота проходила на теренах р╕зних держав — ╕ в Укра╖н╕ в тому числ╕. Микола Сам╕йлович разом ╕з колегами — Г. ╫удзик, М. Богданович та ╕н. стояв б╕ля джерел пошуку та розробки найефективн╕ших методик навчання у початков╕й школ╕, ╓ автором державних програм, п╕дручник╕в та пос╕бник╕в з мови та читання в початкових класах. Найголовн╕шою метою в програмах з мов для початково╖ осв╕ти вчений вважа╓ навчання д╕тей висловлюватися в площин╕ виховно╖ роботи (ситуац╕╖ в╕тання, прощання, п╕д час спектаклю тощо). Перш╕ зм╕стовн╕ програми з укра╖нсько╖ мови мали назву: «Мова ╕ мовлення», що включали в себе усне й писемне мовлення, культуру мовлення ╕ сп╕лкування; «Текст» (╖хн╕ р╕зновиди та текстолог╕чн╕ речення). Вчений наголосив на м╕жпредметних зв’язках мови та математики, де п╕д час розв’язання задач використову╓ться тип тексту м╕ркування; мови та образотворчого мистецтва, де п╕д час малювання використову╓ться опис предмет╕в; мови та природознавства, де часто-густо використову╓ться розпов╕дь або опис рольово╖ гри. Микола Сам╕йлович наголосив, що п╕д час вивчення мови доц╕льно використовувати основн╕ дидактичн╕ принципи науковост╕ ╕ доступност╕, формувати пров╕дн╕ ключов╕ компетентност╕: вм╕ння вчитися, комун╕кативну й здоров’язбережувальну компетентн╕сть. Структура букваря, за Вашуленком, визнача╓ться методом К. Ушинського «в╕д звука до букви». Мета – одержання д╕тьми р╕зних уявлень про форми й навички слухання, говор╕ння; розвиток мовлення ╕ фонематичного слуху, збагачення словникового запасу, знайомство з╕ складом, словом, наголосом тощо. П╕д час майстер-класу Микола Сам╕йлович проводив пор╕вняння наголошених склад╕в у польськ╕й, французьк╕й ╕ кримськотатарськ╕й мовах, розкрив принцип побудови букваря, наочно показав, що в добукварний пер╕од переважають розвиток зв’язного мовлення, словниково-лог╕чн╕ вправи, р╕зн╕ форми презентац╕╖ тексту, розкрив засоби увиразнення дитячого мовлення через використання еп╕тет╕в, презентував форми звертання в укра╖нськ╕й мов╕, ╕мена та пр╕звища автор╕в укра╖нського букваря, видатних укра╖нських особистостей. Вчений презентував навчальний комплект з укра╖нсько╖ мови, до складу якого входять буквар, п╕слябуквар, супутник вчителя, зошит з читання, зошит з письма, методичн╕ пос╕бники для вчителя тощо. Наприк╕нц╕ майстер-класу зав╕дувач кафедри початково╖ осв╕ти Р. Девлетов представив чотирьох дисертант╕в, а сьогодн╕ вже кандидат╕в педагог╕чних наук, як╕ захищалися у Вчен╕й рад╕, головою яко╖ ╓ М. Вашуленко: Е. Анаф╕╓ву, Л. Асанову, З. Мамутову, Н. Яя╓ву. Вчен╕-методисти добрим словом пом’янули Г. ╫удзик, а також виловили щиру вдячн╕сть в╕д ╕мен╕ кримськотатарського народу за п╕дтримку у часи ╖хнього навчання в асп╕рантур╕ та захисту дисертац╕й. «Робити добро – моя житт╓ва позиц╕я!» — в╕дпов╕в професор. За словами зав╕дувача кафедри початково╖ осв╕ти Р. Девлетова, лекц╕╖ та майстер-класи пров╕дних учених Укра╖ни проводитимуться щом╕сяця. У листопад╕ заплановано зустр╕ч ╕з засновником укра╖нсько╖ арт-педагог╕ки, кандидатом педагог╕чних наук, доцентом кафедри дошк╕льно╖ та початково╖ осв╕ти В╕нницького державного педагог╕чного ун╕верситету ╕м. М. Коцюбинського О. Деркач. * * * Продовжуючи сп╕лкування з професором Вашуленком у режим╕ ╕нтерв’ю, ми попросили його в╕дпов╕сти на дек╕лька запитань. — Миколо Сам╕йловичу, як ви прийшли до профес╕╖ вчителя початкових клас╕в? — Змалку я навчався у малокомплектн╕й школ╕, у нас були гарн╕ й талановит╕ вчител╕, яким я дуже вдячний. Н╕коли не був в╕дм╕нником ан╕ в школ╕, ан╕ в педагог╕чному училищ╕, ан╕ в ╕нститут╕, ╕ нав╕ть не думав пов’язувати сво╓ життя з науковою д╕яльн╕стю. Але п╕сля навчання в Глух╕вському педагог╕чному ╕нститут╕ ╕ роботи в школ╕ я в╕дчув, що мен╕ мало тих знань, як╕ в мене ╓, ╕ подався здобувати другу вищу осв╕ту до ф╕лолог╕чного факультету Ки╖вського державного педагог╕чного ╕нституту ╕м. М. П. Драгоманова. — Чи пам’ята╓те свого першого наставника, який допомагав вам долати методичн╕ труднощ╕? — Особливих труднощ╕в я не в╕дчував, адже осв╕та в нас була ╜рунтовною. В Глух╕вському пед╕нститут╕ у нас була дуже вимоглива та строга викладачка. Ми й зараз п╕дтриму╓мо з нею стосунки. ╥й ось-ось ма╓ виповнитися 90 рок╕в, обов’язково по╖ду ╖╖ прив╕тати. — Миколо Сам╕йловичу, що надиха╓ вас у ваших наукових пошуках? — Певно, любов до прац╕, д╕тей. За час╕в роботи в школ╕-╕нтернат╕ пам’ятаю, що ми з дружиною кожного л╕та брали додому одну д╕вчинку, щоб у не╖ теж були справжн╕ с╕мейн╕ кан╕кули. Зараз вона вже доросла, ма╓ власну родину, працю╓ у престижному банку в Ки╓в╕. Радий, що ╖╖ доля добре склалася. А науков╕ пошуки та методична робота ╕ дос╕ тривають: два тижн╕ працюю у Глухов╕, два тижн╕ у Ки╓в╕. — Що б ви побажали майбутн╕м учителям початкових клас╕в? — Мен╕ б хот╕лося висловитися словами К. Ушинського: «На уроц╕ ма╓ панувати бадьора, оптим╕стична атмосфера, без будь-якого приниження. ╤ в дитини, яка в╕дста╓ в╕д сво╖х ровесник╕в, треба знайти причину ╖╖ в╕дставання». Будьте толерантними до учн╕в! Профес╕йних та особистих усп╕х╕в! — Ми щиро вдячн╕ вам за сп╕лкування! Бажа╓мо м╕цного здоров’я, натхнення, нових звершень ╕ завжди будемо рад╕ бачити вас на кримськ╕й земл╕! Студенти та маг╕странти спец╕альност╕ початково╖ осв╕ти висловлюють щиру вдячн╕сть за орган╕зац╕ю майстер-класу зав╕дувачу кафедри початково╖ осв╕ти Р. Девлетову та викладачам кафедри початкового навчання.
П╕дготувала Сусанна АЛ╤╢ВА, викладач кафедри початково╖ осв╕ти, кандидат педагог╕чних наук
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 02.11.2012 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10968
|