"Кримська Свiтлиця" > #38 за 21.09.2012 > Тема "Українці мої..."
#38 за 21.09.2012
УЧИТЕЛЬ ╤ УЧЕНЬ
Слово про Вчителя
Нещодавно в одн╕й ╕з розмов з╕ сво╖м давн╕м колегою я почув, що, навчаючись у школ╕, в╕н не любив урок╕в з ботан╕ки та зоолог╕╖. У мене ж було не так — я ╕ мо╖ однокласники в Заболот╕вськ╕й школ╕ на ╤вано-Франк╕вщин╕ любили ц╕ уроки. Викладав ╖х нам вчитель ╤ван Кирилович Щербатюк, якого ми називали «Кирилом». Чому б в╕н нас не вчив, все було дуже ц╕кавим, хоча нас, с╕льських д╕тлах╕в, здивувати було нелегко, бо ми бачили, як пророста╓ рослина чи кв╕тка, як вона цв╕те та в╕дцв╕та╓, як плодоносить. А про тваринок, рибок, жабок, черв’ячк╕в ми теж багато знали, бо вони жили поряд з нами. Ми чули клек╕т бузьк╕в, цв╕р╕нькання горобц╕в, крякання ворон, скрег╕т сорок, сп╕в жайворонк╕в, спостер╕гали злети ласт╕вок, бачили поряд з собою овець, кор╕в, к╕з, коней. Тобто нас оточувало все те, про що нам опов╕дав наш «Кирило». В╕н говорив нам, що кожна рослина вм╕╓ себе захищати — шипи в ожин╕, троянд╕ та в ╕нших рослинах ╓ для того, щоб «мацапура», тобто ми, д╕тлахи, ╖х не зривали. ╤ таких розпов╕дей було багато, ╕ залишилися вони в пам’ят╕ на довг╕ роки. Я п╕шов ╕з Заболот╕всько╖ школи п╕сля зак╕нчення 7-го класу вчитися в Дрогобицький нафтовий техн╕кум. А мо╖ однокласники продовжували навчання там ще три роки. У клас╕ нас було п’ять в╕дм╕нник╕в. Ми любили ╕ знали математику, яку нам викладала вчителька Л╕д╕я Ха╓цька. А з 8-го класу цей предмет почала викладати ╕нша. Очевидно, вона вчила не так, як попередня вчителька, ╕ мо╖ товариш╕ так незлюбили математику, що ледве ск╕нчили школу ╕ вибрали для себе ф╕лолог╕чну осв╕ту. А мен╕ пощастило у Дрогобич╕ — ц╕ле суз╕р’я найпрекрасн╕ших учител╕в навчали нас точним наукам. З 24 учн╕в лише дек╕лька були «м╕щанами», тобто вчилися до того у м╕стах. Решта були селюки. Але який би предмет нам не читали, в╕н був для нас не лише ц╕кавим, але й легким для сприйняття. Математика ╕ х╕м╕я були такими ж ц╕кавими, н╕би ми були створен╕ для ╖х п╕знання. Г╕дравл╕ка, теоретична механ╕ка, оп╕р матер╕ал╕в, детал╕ машин ╕ механ╕зм╕в... Це складн╕ ╕нженерн╕ дисципл╕ни, ╖х нам викладав Олександр Васильович Соколов, вони ╓ базою ╕нженерно╖ осв╕ти. Але наш Соколов не лише вм╕в ╖х викладати, вм╕в нас «принуждать к знаниям», але був для нас якимось особливим вчителем — красивим, справедливим, добрим. Через к╕лька рок╕в ц╕ дисципл╕ни я, вже як студент Льв╕всько╖ пол╕техн╕ки, вивчав знову на новому р╕вн╕. В це важко пов╕рити, але р╕вень мо╖х знань базувався на лекц╕ях цього викладача. Усе сво╓ життя я згадую цю людину, цього прекрасного педагога. У Льв╕вськ╕й пол╕техн╕ц╕ теж було багато прекрасних викладач╕в – доцент╕в, професор╕в. Часто згадую доцента Мейзлера, який викладав нам п’ять семестр╕в вищу математику. Був в╕н невеличкого зросту, лисий, з довгим носом, до того ж за╖кався. Читав нам загальний лекц╕йний курс для п’яти груп (125 студент╕в), а в наш╕й груп╕ в╕в ще й практичн╕ заняття. Незрозум╕ло, як це йому вдавалося, але через м╕сяць в╕н уже знав нас ус╕х за пр╕звищем. Курс математики був таким же легким для засво╓ння, як ╕ курс Соколова в техн╕кум╕. Ми майже вс╕ курили у той час ╕ наш доцент також був затятим курцем. В перерв╕ м╕ж парами в╕н стояв з нами у «курилц╕» ╕ слухав наш╕ теревен╕. Його вимоги були високими. Контрольн╕ роботи проводилися через кожн╕ дв╕-три лекц╕╖, не вчити математику було неможливо. Але вона для нас н╕коли не була «страшилкою». Х╕м╕ю (орган╕чну ╕ неорган╕чну) викладав нам тод╕ доцент, а п╕зн╕ше професор, Михалевич. Це був кремезний чолов╕к, носив взуття 48 розм╕ру, одягав «толстовську сорочку», п╕дперезану мотузкою. Його лекц╕я була першою з лекц╕й в ╕нститут╕ ╕ запам’яталася мен╕ на все життя. В╕н читав ╖╖ так, н╕би ми знаходилися в театр╕ ╕ слухали монолог артиста. В к╕нц╕ лекц╕╖ на довгому металевому стол╕ спалахнув вогонь, а позаду лектор кричав у зал: «Пусть в ваших сердцах зажжется пламя науки!». В╕н не лише викладав прекрасно, але один-два рази на тиждень орган╕зовував двогодинн╕ консультац╕╖, не шкодуючи свого часу, бо хот╕в, щоб ми знали ╕ любили х╕м╕ю. Повертаюся до техн╕куму. Уроки з укра╖нсько╖ мови в╕в викладач ╤ван Степанович Косольха. В╕н читав нам в╕рш╕, прозов╕ уривки укра╖нських поет╕в та письменник╕в, а все, що писалося у п╕дручниках з хрестомат╕╖, ми мусили прочитати сам╕. Терпляче роз’яснював слова ╕ншомовного походження. Рос╕йськ╕й мов╕ ╕ л╕тератур╕ навчала нас вчителька, яку ми називали «Коробочкою» (на жаль, ╖╖ пр╕звище не пам’ятаю). Але все, що ми вивчали, — Пушк╕на, Гоголя, Турген╓ва, ╕нших поет╕в ╕ письменник╕в, перетворювалося в театральне д╕йство. Не любити ц╕ мовн╕ предмети ми не могли. Ц╕ уроки перетворили нас ╕з селюк╕в, якими ми прийшли вчитися у сво╖ 14-15 рок╕в, в осв╕чених хлопц╕в, як╕ знали л╕тературу, мову, поез╕ю, привчилися до читання книг у б╕бл╕отеках м╕ста. Молода людина вчиться всьому. Важливо, щоб учитель хот╕в та м╕г передати сво╖ знання з любов’ю до сво╖х учн╕в. Якщо вчитель сам не волод╕╓ знаннями, то це завда╓ величезно╖ шкоди учням. Людина б╕льшу частину свого життя вчиться, бо треба опанувати свою профес╕ю, навчитися сп╕лкуванню з╕ сво╖ми п╕длеглими, вм╕ти швидко приймати р╕шення в критичних ситуац╕ях. Особливо велика роль вчителя у науков╕й д╕яльност╕. Професор ╕ асп╕рант — це величезне поле, що притягу╓ одне до одного. Чому одних асп╕рант╕в спрямову╓ доля до одного вчителя, ╕нших до другого, ╓ незбагненним. Можливо, це кимось запрогнозовано. Я спостер╕гав за багатьма мо╖ми знайомими асп╕рантами, що переймали в╕д свого наукового кер╕вника не лише наукову ╕дею, а ╕ його повед╕нку, жести, тональн╕сть мови. В одних молодих науковц╕в п╕сля захисту дисертац╕й закр╕плювалося бажання залучити таких до науково╖ роботи, п╕дказати ╖м ╕дею, допомогти перебороти свою несм╕лив╕сть. У ╕нших — створити будь-як╕ перешкоди на шляху до захисту молодших колег, зосереджуватися на др╕бних недол╕ках ╕нших асп╕рант╕в, щоб довести ╕ншим свою вищ╕сть, нав╕ть у тих питаннях, до яких вони не мали в╕дношення. Я м╕г би скласти ц╕лу п╕рам╕ду таких приклад╕в, анал╕зуючи внесок тих чи ╕нших наукових кер╕вник╕в у п╕дготовку наукових кадр╕в. У одних – це створити якусь математичну залежн╕сть, що не п╕дкр╕плю╓ться н╕ експериментом, н╕ практикою, залиша╓ться лише викладом формул у науковому журнал╕. Для ╕нших — створити нов╕ технолог╕╖, напрямки удосконалення ╕снуючого сьогодн╕. В╕д одних залиша╓ться схоластика, псевдонауков╕сть, в╕д ╕нших – продовження життя. ╤ це переда╓ться у спадок. Пощастить тим молодим науковцям, як╕ виконають сво╖ досл╕дження п╕д кер╕вництвом не лише в╕домого вченого, а й людини шляхетно╖, добро╖, людини, котра любить сво╖х учн╕в та пиша╓ться ними. Якби моя воля, то я би призначив нашим учителям найб╕льш╕ в кра╖н╕ зарплати...
Роман ЯРЕМ╤ЙЧУК, доктор техн╕чних наук, профессор
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 21.09.2012 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10779
|