"Кримська Свiтлиця" > #36 за 07.09.2012 > Тема "Крим - наш дім"
#36 за 07.09.2012
ДЕЩО ПРО КРИМСЬКУ «╤ДЕНТИЧН╤СТЬ»...
Нещодавно у С╕мферопол╕ пройшла зустр╕ч учасник╕в проекту «Кримський Пол╕тичний Д╕алог» та журнал╕ст╕в ╕ головних редактор╕в кримських ЗМ╤. Це друга зустр╕ч у формат╕ прес-клубу, мета якого не т╕льки ╕нформувати ЗМ╤ про х╕д виконання проекту, але й слугувати дискус╕йною платформою, сполучною ланкою м╕ж експертною та журнал╕стською сп╕льнотами. На зустр╕ч╕ директори проекту розпов╕ли про плани та досягнення проекту за трьома напрямками: мовна пол╕тика, земельна пол╕тика й пол╕тика ╕дентичност╕. Детально зупинилися на розвитку проекту «Кримська школа». Юл╕я Тищенко та Андр╕й Н╕к╕форов, ╕н╕ц╕атори та активн╕ пров╕дники цього проекту, разом з Юсуфом Куркч╕, Олександром Форманчуком та ╤риною Бруновою-Кал╕сецькою розпов╕ли про те, як ця ╕дея сформувалася в рамках «Кримського Пол╕тичного Д╕алогу», як╕ тенденц╕╖ у розвитку мультил╕нгвально╖ осв╕ти ╕снують у св╕т╕ та як розробля╓ться концепц╕я школи з тримовною осв╕тою в кримському контекст╕ («Кримська школа»). Основною в╕дм╕нн╕стю тако╖ модел╕, яка не зам╕ню╓, а доповню╓ наявн╕ види шк╕льно╖ осв╕ти в Криму, ╓ не вивчення мов — рос╕йсько╖, укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖ — у формат╕ друго╖ або ╕ноземно╖ мови, а навчання математиц╕, географ╕╖, б╕олог╕╖ та ╕ншим предметам трьома мовами. У таких школах при цьому вивчаються й ╕ноземн╕ мови. Кр╕м високо╖ мовно╖ компетенц╕╖ та усп╕шного ╕нтелектуального розвитку учн╕в таких шк╕л, що п╕двищу╓ ╖хню конкурентоспроможн╕сть у сучасному глобал╕зованому св╕т╕, ╕ чому вже ╓ науков╕ п╕дтвердження, створення багатомовного середовища та власна природна багатомовн╕сть сприяють ефективному формуванню толерантност╕ й сприйняттю р╕зноман╕тност╕ як ресурсу, а не проблеми. Питання про те, як практично може вт╕литися в життя шк╕льне тримовне навчання в кримському контекст╕, вир╕шуються ╕з залученням кримських, ки╖вських ╕ м╕жнародних експерт╕в, педагог╕в, чиновник╕в ╕ психолог╕в. На даний момент вивча╓ться можлив╕сть запуску експерименту в початковому клас╕ дек╕лькох шк╕л у вересн╕ 2014 року. Ус╕ погодилися, що ЗМ╤ можуть в╕д╕гравати важливу роль у процес╕ розробки та впровадження модел╕ тримовно╖ осв╕ти «Кримська школа»: надання майданчика для громадсько╖ та профес╕йно╖ дискус╕╖, ╕нформування про просування проекту, соц╕альна реклама, ╕нформац╕йна п╕дтримка публ╕чних заход╕в у рамках проекту «Кримська школа». Наталя Бел╕цер та Ольга Духн╕ч представили фрагменти пор╕вняльного досл╕дження про роль чинника автоном╕╖ у формуванн╕ ╕дентичност╕ б╕льшост╕ й меншин, проведеного у Ф╕нлянд╕╖ та в Криму. Досл╕дження проводилося методами фокус-груп з р╕зними в╕ковими та етн╕чними групами, ╕ндив╕дуальних ╕нтерв’ю з л╕дерами громадсько╖ думки, що представляють весь пол╕тичний спектр, та експертного опитування (анкетування). Результати досл╕дження показують, що ╕дентичност╕ етн╕чних груп у Криму перебувають у процес╕ трансформац╕╖ та пошуку нових смисл╕в. Ц╕каво, що нос╕╖ р╕зних ╕дентичностей (рос╕йська, кримськотатарська та укра╖нська) бачать ╕ реал╕зують перспективи збереження власних ╕дентичностей у кримському простор╕ по-р╕зному. Зберегти сво╖ позиц╕╖, розширити рамки громадянсько╖ нац╕онально╖ ╕дентичност╕ й в╕дродитися — так у концентрован╕й форм╕ виглядають основн╕ вектори розвитку, в╕дпов╕дно, рос╕йсько╖, укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖ сп╕льнот. Для рос╕ян у Криму характерний перех╕д в╕д етн╕чно╖ до культурно╖ ╕дентичност╕ рос╕янина, здатного несуперечливо по╓днувати укра╖нську громадянську й рос╕йську культурну ╕дентичност╕. Для кримських татар, якщо пор╕внювати р╕зн╕ покол╕ння, характерний в╕дх╕д в╕д внутр╕шнього под╕лу на св╕тську та рел╕г╕йну ╕дентичност╕, наявний активний пошук позитивних смисл╕в як основи розвитку та збереження народу. ╤дентичн╕сть укра╖нц╕в у Криму в╕д етн╕чно╖ трансформу╓ться в активну й д╕яльну громадянську, ста╓ в╕дкритою до прийняття представник╕в ╕нших етн╕чних груп. Така модель трансформац╕╖ укра╖нсько╖ ╕дентичност╕, що форму╓ться в умовах пол╕культурного Криму, може бути ц╕кавою й для ╕нших рег╕он╕в Укра╖ни, де р╕зниця ╕дентичностей часто продовжу╓ залишатися чинником соц╕ально╖ напруги, який послаблю╓ процеси соц╕ально╖ консол╕дац╕╖. Важливою знах╕дкою досл╕дження стало те, що молод╕ кримчани не розглядають етн╕чн╕ ╕дентичност╕ як вза╓мовиключн╕ й так╕, що гальмують розвиток одне одного. Чинник автоном╕╖ не пос╕да╓ значного м╕сця в систем╕ формування етн╕чних ╕дентичностей у Криму. При цьому вс╕ кримчани говорять про рег╕ональну кримську ╕дентичн╕сть, але мають труднощ╕ ╕з визначенням, що ж це таке. Досл╕дники проведуть додатков╕ досл╕дження з р╕зними категор╕ями кримчан для того, щоб пояснити цей феномен рег╕онально╖ кримсько╖ ╕дентичност╕... Додаткову ╕нформац╕ю можна отримати: Денис МАТВ╢╢В denism@patrir.ro Натал╕я М╤Р╤МАНОВА natalia.mirimanova@gmail.com
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 07.09.2012 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10720
|