"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2012 > Тема "З потоку життя"
#29 за 20.07.2012
ПОЛ╤Т НАД ХВИЛЯМИ
Кримська служба - не курорт!
Незважаючи на неймов╕рну л╕тню спеку, на аеродром╕ Саксько╖ морсько╖ ав╕ац╕йно╖ бригади В╕йськово-Морських Сил Збройних Сил Укра╖ни тривають планов╕ польоти. Розс╕каючи пов╕тря лопастями гвинт╕в, вертол╕т Ка-27 пов╕льно в╕дрива╓ться в╕д земл╕ ╕ на к╕лька секунд зависа╓ над розпеченою зл╕тною смугою, пот╕м, наче побоюючись обпектися, в╕н швидко набира╓ висоту ╕ спрямову╓ св╕й пол╕т у б╕к моря. Усл╕д за ним, потужно ревучи двигунами, схожий на велетенського альбатроса, в небо п╕дн╕ма╓ться протичовновий л╕так-амф╕б╕я Бе-12. На сус╕дн╕й зл╕тн╕й смуз╕ готу╓ться до зльоту в╕йськово-транспортний л╕так Ан-26. Для штурмана протичовнового вертольота Ка-27 старшого лейтенанта Дмитра Юр╕йовича Чорнобая така картина давно стала буденною. Св╕й виб╕р в╕н зробив ще у 2005 роц╕, коли став курсантом льотного факультету Харк╕вського ун╕верситету В╕йськово-Пов╕тряних Сил. Перш╕ два роки навчання Дмитро ретельно вивчав теоретичн╕ основи штурмансько╖ справи, а починаючи з третього курсу, проходив льотну практику на л╕таку Ан-26. Однак п╕сля зак╕нчення ВНЗ, коли Дмитро Юр╕йович потрапив до Саксько╖ морсько╖ ав╕ац╕йно╖ бригади, доля внесла деяк╕ корективи в плани молодого оф╕цера. В ╕нтересах служби зам╕сть л╕така Ан-26, на якому в╕н готувався бути штурманом, довелося переучуватися на вертол╕т КА-27. «В принцип╕ штурманська п╕дготовка, як у в╕йськово-транспортн╕й, так ╕ у вертол╕тн╕й ав╕ац╕╖, дуже схож╕. Однак ╓ певн╕ нюанси. Якщо польоти л╕така Ан-26 проходять за визначеними маршрутами, на велик╕й висот╕ ╕ на велик╕ в╕дстан╕, то вертол╕т Ка-27, як правило, працю╓ у ближн╕й зон╕, виконуючи завдання з пошуку, стеження та знищення п╕дводних човн╕в супротивника. Кр╕м того, вертол╕т значно в╕др╕зня╓ться в╕д л╕така у швидкост╕ ╕ маневреност╕», — розпов╕да╓ Дмитро Юр╕йович. П╕д кер╕вництвом досв╕дченого наставника — кап╕тана Дмитра Комарчука, молодому оф╕церу знадобилося три м╕сяц╕, щоб скласти зал╕ки з нав╕гац╕╖, осво╖ти вертол╕т. «Я дуже добре пам’ятаю, як у грудн╕ 2010 року зд╕йснив св╕й перший пол╕т на Ка-27 штурманом-оператором. Звичайно, я трохи хвилювався, адже будь-який льотчик завжди вимогливий до штурмана. Однак мен╕ вдалося вгамувати емоц╕╖ ╕ виконати завдання без сутт╓вих помилок», — згаду╓ Дмитро Юр╕йович. Весною 2011 року оф╕цер Чорнобай зд╕йснив св╕й перший самост╕йний пол╕т, п╕сля чого приступив до штурмансько╖ роботи. В╕н не шкоду╓, що став штурманом протичовнового вертольота. Ця машина п╕дкорила його сво╓ю маневрен╕стю, здатн╕стю швидко знаходити ворож╕ субмарини, а також можлив╕стю працювати на малих висотах. П╕д час виконання завдання Ка-27 здатний зависнути над поверхнею води на висот╕ близько 25-30 метр╕в. Досв╕дчен╕ вертол╕тники, як╕ мають за плечима значний нал╕т годин, окр╕м пошуку п╕дводних човн╕в супротивника, здатн╕ виконувати ╕нш╕ складн╕ завдання, так╕, як десантування пошуково-рятувально╖ групи на воду безпарашутним способом, а також п╕дйом потерп╕лого з води на борт вертольота за допомогою ав╕ац╕йно╖ леб╕дки. У так╕й ситуац╕╖ штурману вертольота дуже важливо розрахувати швидк╕сть ╕ напрямок в╕тру, щоб рятувальники, як╕ десантуються, опинилися у вод╕ якомога ближче до потерп╕лого. Одним з найскладн╕ших елемент╕в льотно╖ п╕дготовки ╓ посадка вертольота на палубу корабля. Перед тим як ╖╖ зд╕йснити льотчики тривалий час в╕дпрацьовують на земл╕ вс╕ елементи посадки на майданчик обмежених розм╕р╕в. Безпосередньо п╕д час посадки на корабель штурман викону╓ досить складну роботу, оск╕льки йому сл╕д враховувати не т╕льки висоту ╕ швидк╕сть, а ╕ хвилювання моря. На в╕дм╕ну в╕д сво╖х крилатих побратим╕в, що л╕тають над сушею, льотчики морсько╖ ав╕ац╕╖, як╕ зд╕йснюють польоти над морем, позбавлен╕ будь-яких в╕зуальних ор╕╓нтир╕в. Штурман виводить машину на ц╕ль, ор╕╓нтуючись виключно за приборами. П╕д час польоту у нього нема╓ часу на складн╕ п╕драхунки. Будь-яко╖ мит╕ в╕н повинен надати льотчику достов╕рну ╕нформац╕ю про маршрут. ╤ помилок тут бути не може, адже профес╕йн╕ якост╕ ус╕х член╕в ек╕пажу — льотчика, штурмана ╕ штурмана-оператора спрямован╕ на виконання одного бойового завдання. Так було ╕ п╕д час недавн╕х навчань, коли ек╕пажу протичовнового вертольота КА-27, у склад╕ якого був ╕ старший лейтенант Дмитро Чорнобай, було поставлено завдання зд╕йснити пошук п╕дводного човна умовного супротивника. Зг╕дно з умовами навчання роль ворожо╖ субмарини виконував катер ВМС ЗС Укра╖ни. За словами Дмитра Юр╕йовича, перед початком навчань вертол╕тники неодноразово в╕дпрацьовували р╕зн╕ тактичн╕ прийоми з пошуку п╕дводного човна. «Вже через чотири хвилини ек╕паж нашого КА-27 виявив м╕сцезнаходження катера. П╕сля цього вертол╕т завис над об’╓ктом ╕ штурман-оператор швидко п╕дготував до роботи спец╕альну апаратуру. Встановивши контакт з кораблем умовного супротивника, ми негайно передали координати ц╕л╕ на командний пункт навчань», — зазначив в╕н. Незважаючи на певн╕ усп╕хи, молодий льотчик продовжу╓ активно вдосконалювати сво╖ профес╕йн╕ навички, чита╓ спец╕альну техн╕чну л╕тературу. У вир╕шенн╕ складних питань зверта╓ться за порадами до старших товариш╕в, таких, як штурман загону кап╕тан Андр╕й Б╕л╓нко. Весь св╕й в╕льний час Дмитро Юр╕йович в╕дда╓ родин╕ — дружин╕ Олен╕ та доньц╕ Ал╕с╕. Щодо службових план╕в старшого лейтенанта Чорнобая, то вони досить амб╕тн╕. Через деякий час в╕н бачить себе на посад╕ штурмана загону, а з часом — ╕ штурмана бригади. Враховуючи завзят╕сть ╕ наполеглив╕сть молодого оф╕цера, ц╕ плани виглядають ц╕лком реальними. Тому нам залиша╓ться лише побажати, щоб вони якнайшвидше збулися.
Серг╕й ОСИПОВ Фото Владислава Селезньова
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2012 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10535
|