Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2012 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#17 за 27.04.2012
КОНТУРИ ╤СТИНИ

Шевченк╕ана

ХТО ЗОБРАЖЕНИЙ НА АКВАРЕЛ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА «ПОРТРЕТ НЕВ╤ДОМО╥ ЗА ФОРТЕП╤АНО»?

Б╕льше десяти рок╕в тому «Л╕тературна Укра╖на» опубл╕кувала статтю Г. Паламарчук «Нап╕врозгадана та╖на. Верс╕я» (27.09.1997 р.). Автор, кандидат мистецтвознавства, член Сп╕лки художник╕в Укра╖ни висунула й об╜рунтувала верс╕ю того, що акварель Т. Шевченка «Портрет нев╕домо╖ за фортеп╕ано» переда╓ портретн╕ риси славетно╖ французько╖ сп╕вачки Пол╕ни В╕ардо, яка в жовтн╕ 1843 р. прибула на гастрол╕ до столиц╕ Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖.
Нев╕дома за роялем не просто позу╓ художнику: акомпануючи соб╕, вона сп╕ва╓. Це й навело Глаф╕ру Петр╕вну, наукову сп╕вроб╕тницю Нац╕онального музею ╕мен╕ Т. Г. Шевченка, розпочати пошуки модел╕ в артистичному св╕т╕ Петербурга того часу. Вона провела ретельну досл╕дницьку роботу, обстежила, зокрема, р╕зноман╕тн╕ ╕конограф╕чн╕ матер╕али. Результатом був висновок: «Особи, як╕ зображен╕ на грав╕рованих портретах Пол╕ни й акварел╕ Т. Шевченка, були тотожн╕... Такий самий розл╕т густих видовжених бр╕в; прямий, з вир╕зьбленими н╕здрями н╕с; циганкуват╕ оч╕, пишн╕ вуста. Тотожн╕сть незаперечна».
Упевнен╕сть Г. Паламарчук у незаперечн╕й тотожност╕ спира╓ться на вивчення тогочасних л╕тературних джерел, еп╕столярно╖ спадщини П. В╕ардо ╕, зрозум╕ло, творчост╕ Т. Шевченка. Досл╕дниця-фах╕вець уважна до подробиць: для не╖ рояль ╕ елегантна ваза — св╕дчення того, що портретування в╕дбулося в петербурзьких апартаментах П. В╕ардо. Досл╕дниця назива╓ С. Гулака-Артемовського в числ╕ можливих замовник╕в портрета. Висловлю╓ слушн╕ думки щодо причин, чому Пол╕на могла зац╕кавитися художником, тод╕ ще без голосного ╕мен╕. Пробу╓ з’ясувати, чому Т. Шевченко, пристрасний меломан, не лишив жодних в╕дгук╕в про виступ п╕сенного дива в театрах столиц╕.
Багато що в╕дкрила ╕ вгадала Г. Паламарчук у сво╓му фаховому досл╕дженн╕. ╤ зупинилася перед нездоланною, як могло здатися, перешкодою: датою на акварел╕, власноруч вказаною художником, — 1842 р╕к, тобто за р╕к до гастролей В╕ардо. Ця акварель, власне, лише репродукц╕я з фотокоп╕╖, що збер╕га╓ться в фондах Нац╕онального музею ╕мен╕ Т. Г. Шевченка. ╤стор╕я ╕ м╕сце знаходження ориг╕налу залиша╓ться нез’ясованим, що робить проблематичною конкретну атрибутац╕ю. Авторський напис ╕ дата — ╓дине, що залиша╓ться незаперечним.
╤нтригуюча публ╕кац╕я була пом╕чена. До пошуку долучилися люди небайдуж╕: ректор ╤нституту реклами, професор Микола Л╕ф╕нцев, доценти Над╕я Левицька ╕ Людмила Хомченко; професор кафедри культуролог╕╖ НПУ ╕мен╕ М. П. Драгоманова Галина М╓дн╕кова, доценти Олег Магеря ╕ Юл╕я Юхимик; прац╕вники Нац╕онального музею ╕мен╕ Т. Г. Шевченка Натал╕я Лисенко ╕ Ганна Пономаренко, Тетяна Чуйко ╕ Юл╕я Шиленко та ╕нш╕ ентуз╕асти.
Спробу╓мо змоделювати, на жаль, уже без Глаф╕ри Петр╕вни, ситуац╕ю давно минулих л╕т, беручи за основу встановлений фах╕вцем незаперечний факт: на акварел╕ Т. Шевченка — д╕йсно Пол╕на Гарс╕а-В╕ардо (1821-1910 рр.).
Отже, блискучий дебют П. В╕ардо на петербурзьк╕й оперн╕й сцен╕ — парт╕я в «Сев╕льському цирульнику» Дж. Росс╕н╕. Разом iз нею сп╕вав знаменитий тенор Джованн╕ Руб╕н╕ з╕ сво╓ю «╕тал╕йською оперною трупою», створеною для його концерт╕в у Петербурз╕. Серед шести сп╕вак╕в ╕тал╕йсько╖ трупи був ╕ укра╖нець Семен Гулак-Артемовський (баритон), земляк ╕ близький приятель Т. Шевченка.
Найвизначн╕шим здобутком митця стала опера «Запорожець за Дуна╓м» (1862). Сюжет твору  авторов╕ п╕дказав М. Костомаров. Л╕брето написав сам композитор, сам виконав ╕ парт╕ю Карася. Ця перша укра╖нська л╕рико-ком╕чна опера витримала ╕спит часом, стала найулюблен╕шою серед слухач╕в ╕ ув╕йшла до золотого фонду укра╖нсько╖ музично╖ спадщини.
Йому, в╕рог╕дн╕ше, й належала ╕дея портретування В╕ардо ╕ виб╕р художника, виконання задуму. Замислена зустр╕ч автора «Кобзаря» з його поетичною славою ╕ статусом в╕льного художника та ╓вропейсько╖ знаменитост╕ виглядала б справд╕ царським дарунком другов╕.
План Гулака ц╕лком м╕г викликати й прихильне ставлення Пол╕ни. Можливо, не ст╕льки майбутн╕м портретом — вона вже встигла звикнути до уваги художник╕в, — ск╕льки людиною незвичайно╖ ╕ в чомусь спор╕днено╖ дол╕. Розпов╕дь Артемовського про колишнього кр╕пака могла стати заочним представленням молодого художника його ймов╕рн╕й модел╕, для яко╖ пензель ╕ ол╕вець — теж не чуж╕ знаряддя прац╕.
Можливий ╕нтерес Пол╕ни до задуму Гулака знаходить п╕дтвердження у п╕зн╕ших под╕ях, пов’язаних з ╕ншим ╕менем ╕ творчою долею. В лютому 1850 р. Пол╕на В╕ардо пише Жорж Санд про велике музичне обдарування молодого Шарля Гуно. Серед захоплених в╕дгук╕в ╓ й такий штрих: «Окр╕м ген╕альност╕, ця людина дуже при╓мна, благородна за природою, вихована ╕ проста». Пол╕на вважала необх╕дним означити ц╕ людськ╕ риси разом з ген╕альн╕стю. Вона вм╕ла розп╕знавати в людин╕ вишукану душу, моральну г╕дн╕сть ╕ глибоко ц╕нувала ╖х. Це розум╕ння людсько╖ натури, ╖╖ морально╖ висоти було властиво Пол╕н╕ завжди: ╕ в ранн╕й юност╕, й у зен╕т╕ слави, й у зр╕л╕ л╕та.
Таким могла побачити Пол╕на В╕ардо ╕ Тараса Шевченка: молодим, з поетичною славою «Кобзаря», з печаттю ген╕альност╕ на високому чол╕; дуже симпатичним, вишукано вбраним, вихованим ╕ простим. З такою тяжкою долею ╕ таким стр╕мким злетом з глибин кр╕посного життя до вершин людсько╖ культури. Ця молода людина з ╖╖ недосконалою французькою мовою, з ╖╖ лаг╕дною сором’язлив╕стю ╕ дов╕рливим поглядом напевне могла викликати симпат╕ю в душ╕ витончено╖ й прозорливо╖ ж╕нки.
Д╕м купця Демидова на Невському... Прибул╕ артисти наймали там умебльован╕ к╕мнати. В цьому будинку квартирував ╕ Ф. Мор╕чч╕, д╕лова людина з ╤тал╕╖. В╕н ╕ запропонував подружжю В╕ардо сво╖ апартаменти, кутов╕ «весел╕ к╕мнатки», як називав ╖х ╤. Турген╓в.
Демидовський готель, де зупинились Лу╖ ╕ Пол╕на В╕ардо, був на виду не лише городян, але й Зимового палацу. Там знали про збуджене оч╕кування бенеф╕су велико╖ сп╕вачки, про розмови в натовпах ╕ в м╕сцях з╕брання театрально╖ публ╕ки. Готель, театр ╕ Невський проспект перейшли п╕д сп╕льну оп╕ку явно╖ ╕ та╓мно╖ пол╕ц╕╖ — в╕д рядового будочника до шефа III в╕дд╕лення. У вс╕ стих╕йн╕ рухи цар Микола I мав звичку вносити ╕мперський порядок ╕ дисципл╕ну. Найменший в╕дступ в╕д заведених правил р╕шуче припинявся.
У згущен╕й атмосфер╕, наснажен╕й оч╕куванням концертних виступ╕в П. В╕ардо, стався конфуз ╕з журнал╕стом В. Сорок╕ним. Впевнений в усп╕шн╕й презентац╕╖, в╕н пом╕стив в «Русском инвалиде» захопливу статтю про бенеф╕с сп╕вачки. Газета побачила св╕т, а концерт не в╕дбувся: занедужав Дж. Руб╕н╕. М╕сту — погов╕р, а журнал╕сту — гауптвахта. Под╕бн╕ строгост╕ не могли, зрозум╕ло, статися без царського на те повел╕ння.
Портретування П. В╕ардо, запрошено╖ на гастрол╕ до столиц╕ ╕мпер╕╖, аж н╕як не можна видати за приватну справу, в╕льний виб╕р замовника й актриси. В ситуац╕╖ початку п’ятдесятих рок╕в ХIХ ст., при жорсткому правл╕нн╕ Миколи I, так╕ д╕╖ вимагали урядових санкц╕й. Саме в Зимовому палац╕ мали визначити час ╕ м╕сце сеанс╕в, а головне — призначити виконавця. Будь-як╕ ╕нш╕ д╕╖ сприймалися б як виклик влад╕, недозволена, а значить, така, що ма╓ бути покарана, зухвал╕сть.
С. Гулак, перебуваючи тривалий час у Придворн╕й сп╕воч╕й капел╕, зблизька спостер╕гав ╕мперськ╕ порядки й добре розум╕в: домогтися височайшого дозволу на художню м╕с╕ю недавнього кр╕пака, принаймн╕ — на╖вн╕сть. Навряд чи плекав в╕н ╕люз╕╖ ╕ щодо можливих насл╕дк╕в сво╓╖ самод╕яльност╕. Його д╕╖, вочевидь, в╕д початку й св╕домо припускали ризик ╕ для себе, ╕ для друга-художника. Але надто привабливою була мета, щоб брати до уваги загрози. ╤ тут в╕н м╕г заручитися, можливо, неспод╕ваною п╕дтримкою П. В╕ардо. ╥╖ вогненна натура, ╕спансько-циганська кров у ╖╖ жилах прагнули гострих в╕дчутт╕в, п’янкого дихання небезпеки. Об╕йти заборони бундючно╖ влади, зробити щось усупереч монарш╕й вол╕ — це могло за╕нтригувати полум’яну вдачу Пол╕ни, кинути в спокусу та╓мно╖ гри поблизу заледен╕лих в╕кон Зимового палацу.
С. Гулака з його амб╕тним задумом оч╕кувала ще одна вагома перешкода: ц╕лком зрозум╕ле бажання петербурзьких художник╕в написати портрет Пол╕ни. В Академ╕╖ мистецтв було немало вправних портретист╕в, ╕ найв╕дом╕ший серед них — Карл Брюллов. ╥хн╕й авторитет, визнана майстерн╕сть, сусп╕льне становище ╕ зв’язки могли наглухо блокувати нам╕ри Артемовського. Цього не сталося ╕, сл╕д гадати, не випадково, не само собою.
Прояснення ситуац╕╖ вбача╓ться в наступному: Гулак под╕лився сво╖м задумом з К. Брюлловим, якого добре знав. Шевченко-художник, як в╕домо, — улюблений учень Брюллова. В╕н дбайливо оп╕кав його молоде обдарування. Багато кому в╕дом╕ старання автора «Загибел╕ Помпе╖» у зв╕льненн╕ козачка Тараса з кр╕пацько╖ невол╕. В╕н мав п╕дстави пишатися сво╓ю видатною участю в дол╕ обдарованого юнака, в його зростанн╕ як поета ╕ художника.
Лог╕чно припустити: К. Брюллов погамував власн╕ бажання малювати Пол╕ну, передав цю честь сво╓му вихованцев╕. Напевне, в╕н звернувся й до В. Жуковського, другого «хрещеного батька» Т. Шевченка, за важливою п╕дтримкою. Цього разу — ╕з проханням убезпечити сп╕вачку в╕д пропозиц╕й колег-художник╕в, не дати ходу ╖хн╕м оф╕ц╕йним зверненням. ╤ можливо, полегшити С. Гулаку й Т. Шевченку доступ з мольбертом ╕ фарбами в умебльован╕ к╕мнати Демидовського готелю. Авторитет ╕ становище Василя Андр╕йовича у Зимовому палац╕ дозволяли вир╕шити обидва ц╕ завдання. А в готовност╕ поета в╕дгукнутися на прохання Брюллова й знову допомогти Шевченку навряд чи доводиться сумн╕ватися. Судячи з усього, Жуковський майстерно виконав домовленост╕, Шевченко й Гулак безперешкодно д╕сталися апартамент╕в П. В╕ардо, проминувши пол╕цейськ╕ заслони. Сам К. Брюллов виконав портрет сп╕вачки вже в другу ╖╖ гастрольну подорож у Петербург ос╕нньо-зимового сезону 1844-1845 рок╕в, зобразивши ╖╖ в рол╕ Ам╕ни в «Сомнамбул╕». Два акварельн╕ портрети написав тод╕ ж П. Соколов.
Ось чому ╕стор╕я акварел╕ Т. Шевченка огорнута заслоною та╓мничост╕, приховуванням ╕мен╕ модел╕, можливо, св╕домого зм╕щення дат. Вимушений прийом у кра╖н╕, де нехту╓ться особист╕сть ╕ права людини. Але к╕нц╕ й початки, як мовиться, з╕йшлися на р╕вн╕ верс╕╖. Вона була заслухана на цьогор╕чних 18-х турген╓вських читаннях на батьк╕вщин╕ письменника. ╥хн╕ учасники, знавц╕ творчост╕ ╤. Турген╓ва, його б╕ограф╕╖ ╕ стосунк╕в з П. В╕ардо визнали верс╕ю переконливою, а незнайомку за фортеп╕ано на акварел╕ Т. Шевченка — достеменно Пол╕ною В╕ардо.
В╕дбулося представницьке обговорення ╕ в Нац╕ональному музе╖ ╕мен╕ Т. Г. Шевченка. Тут ╓ розб╕жн╕сть думок: окр╕м прихильник╕в незаперечно╖ тотожност╕ П. В╕ардо з ж╕нкою на акварел╕ Кобзаря, подали голос скептики ╕ опоненти. Не голосл╕вно, а з певними доказовими сумн╕вами — як ╕ бува╓ зазвичай у пошуков╕й прац╕.
Вартим уваги вида╓ться й припущення Н. Лисенко. Натал╕я Олександр╕вна вважа╓, що Т. Шевченко малював П. В╕ардо в майстерн╕ свого вчителя саме п╕д час ╖╖ друго╖ гастрольно╖ подорож╕. Там же, можливо, виконав сво╖ акварел╕ й П. Соколов. Вказана ж Т. Шевченком дата проставлена, напевне, п╕зн╕ше ╕ з пам’ят╕. ╤ цей здогад, звичайно, сл╕д ретельно зв╕рити з реал╕ями часу.
Для повно╖ розгадки та╓мниц╕ акварел╕ Т. Шевченка першорядним ста╓ пошук ориг╕налу. Тут уже недостатньо самих лише зусиль ентуз╕аст╕в. Потр╕бна активна участь авторитетних громадських орган╕зац╕й, а також державних ╕нституц╕й, зокрема МЗС Укра╖ни, укра╖нського посольства у Франц╕╖ та консульства в Санкт-Петербурз╕. «Портрет нев╕домо╖...» може виявитися у нащадк╕в Пол╕ни В╕ардо чи С. Гулака-Артемовського. Публ╕кац╕я, сл╕д спод╕ватися, посприя╓ цьому.

Василь ЧУПРИНА,
кандидат ф╕лософських наук, доцент
http://www.day.kiev.ua/

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2012 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10230

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков