"Кримська Свiтлиця" > #16 за 20.04.2012 > Тема ""Білі плями" історії"
#16 за 20.04.2012
НАП╤ВРОЗГАДАНА ТА╥НА
Шевченк╕ана
Розписан╕ вже мало не по днях ус╕ под╕╖ життя великого сина укра╖нсько╖ земл╕ Тараса Шевченка, ╕ все ж трапляються неспод╕ванки, як╕ доповнюють житт╓пис поета-художника, допомагають рель╓фн╕ше в╕дтворити його постать. Випливають ╕з сут╕нок минулого нев╕дом╕ твори, як╕ н╕коли не згадувались досл╕дниками, з’являються нов╕ ╕мена. Про одну таку загадку ╕стор╕╖ варто розпов╕сти. Гадаю, що це пов╕домлення не залишить байдужим кожного, хто ц╕кавиться спадщиною Шевченка, досл╕джу╓ його б╕ограф╕ю. 1842 р╕к був щедрим на творчий ужинок Кобзаря. Серед його доробку — поеми «Слепая», «Гамал╕я», драма «Данило Рева». Його поглинають клопоти з приводу видання поем «Гайдамаки», «Утоплена», «Мар’яна-черниця» та ╕н. А був в╕н на цей час ще студентом Академ╕╖ мистецтв, тобто зобов’язаний в╕дв╕дувати навчальн╕ класи, складати м╕сячн╕ та квартальн╕ ╕спити, брати участь в академ╕чних виставках малярських твор╕в. Але, кр╕м ц╕╓╖ «оф╕ц╕йно╖» частини творчого процесу, працював на св╕й розсуд над мистецькими композиц╕ями, портретами, ╕люстрував визначн╕ видання свого часу. У тому роц╕ були намальован╕ картини «Катерина» та ╕нша, нев╕дома поки що за назвою, яку купив на виставц╕ рос╕йський л╕тератор — герой в╕йни 1812 року, а на час, про який ╕деться, комендант Петропавл╕всько╖ фортец╕ ╤. М. Скобел╓в; «Зустр╕ч Тараса Бульби з синами», «Панна Сотник╕вна», портрети «Нев╕домо╖ за фортеп╕ано», М. П. Соколовського тощо. Тод╕ ж були створен╕ понад тридцять ╕люстрац╕й до книги М. Польового «╤стор╕я Суворова». Мабуть, одержання гонорару за ц╕ ╕люстрац╕╖ дало можлив╕сть художников╕ вирушити в омр╕яну закордонну подорож. На початку жовтня в╕н в╕дплив пароплавом по бурхливому Балт╕йському морю «у Шведчину й Датчину», але тяжка хвороба стала на перешкод╕ зд╕йсненню цього нам╕ру. Т. Шевченка висадили з пароплава у Ревел╕ (Талл╕нн╕), ╕ п╕сля одужання в╕н мусив повернутися до Петербурга. Це сталося 16 листопада. Був в╕н ще на той час таким кволим, що, як зазначав у лист╕ до П. М. Корольова, ледве м╕г тримати в руц╕ перо. А тим часом за його в╕дсутност╕ в театральному житт╕ Петербурга сталася визначна под╕я. На гастрол╕ з Парижа прибула знаменита ╕тал╕йська опера. Пров╕дною сол╕сткою в н╕й була св╕тово╖ слави сп╕вачка Пол╕на Гарс╕а. Спектакл╕ почалися у листопад╕. Вперше виступила Пол╕на Гарс╕а на петербурзьк╕й сцен╕ в опер╕ «Сев╕льський цирульник» у рол╕ Роз╕ни. Враження було приголомшливе. Зал увесь зан╕м╕в — ус╕х зачарував нечувано╖ краси голос (мецо-сопрано) ╕ талановите виконання рол╕. П╕сля концерту ╖╖ карету обсипали кв╕тами. Натовп шанувальни╕в супроводжував ╖╖ до самого дому. З цього першого виступу й до зак╕нчення гастролей у рос╕йськ╕й столиц╕ сп╕вачка користувалася незм╕нним усп╕хом. Сл╕д мати на уваз╕, що на цей час Пол╕на була уже загальновизнаною з╕ркою св╕тового масштабу. Французька сп╕вачка (╕спанка за походженням) Пол╕на Гарс╕а-В╕ардо (1821-1910 рр.) була також ╕ композитором та вокальним педагогом. Виступала й з л╕тературними творами. ╥╖ чолов╕к — в╕домий французький поет, письменник, перекладач, мистецтвознавець Лу╖ В╕ардо (1800-1883 рр.) з 1833 року був директором ╤тал╕йсько╖ Опери в Париж╕. В його творчому доробку — переклади з рос╕йсько╖ мови твор╕в Гоголя, Пушк╕на, Турген╓ва. Пол╕на також була в товариських стосунках ╕з найв╕дом╕шими французькими письменниками. Щирим ╖╖ другом стала, наприклад, Жорж Санд, яка прототипом головно╖ геро╖н╕ свого роману «Консуело» взяла Пол╕ну В╕ардо. Кр╕м портретно╖ схожост╕ й особливостей творчо╖ манери ╕ майстерност╕, Консуело притаманн╕ й висок╕ духовн╕ поривання, ╕ глибоке розум╕ння мистецтва, як╕ були властив╕ Пол╕н╕. «╤сну╓ ген╕й душ╕», — висловлювалась Жорж Санд з приводу сво╓╖ геро╖н╕. Тако╖ ж думки була вона й в╕дносно прототипу сво╓╖ чар╕вно╖ сп╕вачки. Сучасники, в тому числ╕ й Жорж Санд, в╕дзначали, що Пол╕на не була особливо вродливою. Чарували лише ╖╖ величезн╕ чорн╕ оч╕. Але п╕д час сп╕ву вона дивовижно зм╕нювалася. Одухотворений вираз обличчя перетворював ╖╖ на невимовну красуню, яка полонила ус╕х. Так п╕дкорила вона й в╕дв╕дувач╕в Паризько╖ Опери у Петербурз╕. Сфера ╕нтерес╕в подружжя В╕ардо сприяла ╖хньому швидкому зближенню з мистецькими колами, з петербурзькими л╕тераторами. Незабаром Лу╖ В╕ардо нав╕ть брав участь у полюванн╕ разом з ╤ваном Турген╓вим. З того часу на все життя причарувала Пол╕на сво╖м надзвичайним голосом ╤вана Серг╕йовича Турген╓ва. Петербурзьк╕ меломани шален╕ли в╕д захвату, склеп╕ння глядацько╖ зали здригалося в╕д бурхливих овац╕й. Це тр╕умфальне явище не могло залишити байдужим Тараса Шевченка. ╤з автоб╕ограф╕чних твор╕в, щоденника, листування, спогад╕в сучасник╕в в╕домо, що був в╕н завзятим театралом ще з час╕в сво╓╖ кр╕пацько╖ юност╕. Тим б╕льше не цурався в╕н цього мистецтва, ставши в╕льним. Його найщир╕шими друзями стали в╕дом╕ актори, сп╕ваки, музиканти. Стор╕нки його щоденника, пов╕стей рясн╕ють ╕менами композитор╕в та назвами ╖хн╕х твор╕в. У його поез╕ях дом╕ну╓ образ народного сп╕вака-кобзаря. Та й сам в╕н, як св╕дчать сучасники, чудово сп╕вав. Зрозум╕ло, що не зм╕г Шевченко обминути й гастрольн╕ виступи ╤тал╕йсько╖ Опери. Хоча, на жаль, н╕ в л╕тературних джерелах, н╕ в рукописних документах жодно╖ згадки про це не заф╕ксовано. Очевидно, у зв’язку з хворобою зм╕г в╕н зав╕тати до театру не ран╕ше грудня 1842 року. Який сл╕д залишили в його душ╕ ц╕ в╕дв╕дини — можна лише гадати. Хоча серед петербурзьких знайомих Пол╕ни, безперечно, були друз╕ Тараса, з якими в╕н м╕г д╕литися сво╖ми враженнями, думками (наприклад, Семен Гулак-Артемовський, який саме тод╕ почав виступати з парт╕╓ю Руслана в опер╕ Глинки «Руслан ╕ Людмила»), але св╕дчень ╖хн╕х про це не залишилося. Взагал╕, дос╕ не траплялось жодного натяку на можлив╕сть будь-яких контакт╕в укра╖нського поета ╕з знаменитим подружжям. ╤ все ж незаперечн╕ св╕дчення про зустр╕ч╕ укра╖нського поета ╕з французькою сп╕вачкою знайшлися. ╥х вдалося виявити безпосередньо у його творчому доробку. Понад сто п’ятдесят л╕т залиша╓ться нерозгаданим ╕м’я чар╕вно╖ ж╕нки, яку ув╕чнив у сво╓му твор╕ укра╖нський митець. Акварель ця, на жаль, в╕дома лише з репродукц╕╖ в академ╕чному виданн╕ п╕д назвою «Портрет нев╕домо╖ б╕ля фортеп╕ано» (Тарас Шевченко. Повне з╕брання твор╕в у десяти томах. К., 1961, том сьомий, номер 37). В╕дсутн╕сть будь-яких даних про походження, м╕сце збереження цього твору унеможливлювала його конкретну атрибуц╕ю. ╢диним дороговказом у цьому напрям╕ був авторський п╕дпис ╕ дата: «1842», а також така деталь: ж╕нка не просто позу╓ — вона, акомпануючи соб╕, сп╕ва╓. Отже, не виключена ╖╖ причетн╕сть до театрально╖ сцени. Залишався ╓диний шлях — пошуки тих, хто м╕г особливо зац╕кавити поета у тому роц╕ сво╖м обдаруванням. Врешт╕-решт серед р╕зноман╕тних ╕конограф╕чних матер╕ал╕в привернули увагу портрети Пол╕ни Гарс╕а. Перше враження приголомшило. Особи, зображен╕ на грав╕рованих портретах Пол╕ни й акварел╕ Шевченка, були тотожн╕. Це здавалось неймов╕рним, але разом ╕з тим було незаперечним фактом. Особливо один, що його пропону╓мо уваз╕ читача разом ╕з аквареллю Тараса Григоровича Шевченка, остаточно розв╕яв ус╕ сумн╕ви. Пор╕вняння рис обличчя на обох портретах переконувало в ╖хн╕й ╕дентичност╕. Такий самий розл╕т густих видовжених бр╕в, прямий, з вир╕зьбленими н╕здрями н╕с, циганкуват╕ оч╕, пишн╕ вуста. До того ж, на доданому до статт╕ портрет╕ постать Пол╕ни пода╓ться майже в такому ж ракурс╕, як ╕ на Тарасов╕й композиц╕╖, що ще б╕льш п╕дкреслювало ╖хню разючу под╕бн╕сть. Неможливо припустити, щоб св╕тово╖ слави актриса ╖здила позувати в студентську Тарасову ком╕рчину на Василь╓вському остров╕. Гадаю, що сеанси в╕дбувалися у не╖ на квартир╕, на Невському проспект╕ навпроти Александр╕йського театру. Та й детал╕ ╕нтер’╓ру п╕дтверджують цю думку. Залиша╓ться в╕дкритим питання, хто був у них перекладачем. Ним м╕г стати замовник цього портрета або ж чолов╕к Пол╕ни — Лу╖ В╕ардо. Можливо, ╕ сам Тарас м╕г об╕йтися без посередника, бо, як в╕домо, у цей час в╕н вивчав французьку мову. Очевидно, це залишиться назавжди нерозгаданим. Нема╓ жодного сумн╕ву, що людина, яка замовила портрет Пол╕ни, була добре знайома Шевченков╕ або, найв╕рог╕дн╕ше, входила до кола його друз╕в ╕ шанувальник╕в поетичного дару. ╤накше не могло бути, бо в Петербурз╕ славилося чимало визначних портретист╕в, як╕ вважали б за честь запропонувати сво╖ послуги цьому сп╕вочому диву, але виб╕р Пол╕ни випав на долю учня академ╕╖, а не модного св╕тила. Треба гадати, що вир╕шальне значення мало й те, що загальновизнаний поетичний талант Тараса Шевченка, його незвичайна доля мусили зац╕кавити Пол╕ну та ╖╖ чолов╕ка-поета. Дума╓ться, що у Франц╕╖ у котрогось ╕з нащадк╕в збер╕га╓ться арх╕в цього визначного подружжя ╕ в ньому колись будуть знайден╕ нотатки про зустр╕ч ╕з Кобзарем. Так ╕ залиша╓ться та╓мницею, хто саме порекомендував Тараса як портретиста, хто замовив портрет, кому належав цей тв╕р на початку 40-х рок╕в X╤X стол╕ття. ╤, нарешт╕, найважлив╕ше — кому в╕н належить зараз.
Глаф╕ра ПАЛАМАРЧУК
На фото: картина Тараса Шевченка «Портрет нев╕домо╖ б╕ля фортеп╕ано». 1842 р╕к
* * * Ця стаття-верс╕я кандидата мистецтвознавства, члена Сп╕лки художник╕в Укра╖ни Г. П. Паламарчук, яко╖ сьогодн╕, на жаль, вже нема╓ з нами, вперше побачила св╕т ще рок╕в 15 тому. Через деякий час ╖╖ досл╕дження продовжив кандидат ф╕лософських наук В. Чуприна...
(Продовження теми — в наступних номерах «КС»)
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 20.04.2012 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10203
|